🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

تفاوت لینک های NoFollow ،Follow ،Sponsored و UGC چیست؟

اگر به مباحث سئو علاقه مند هستید می دانید که لینک ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند ولی آیا انواع مختلف لینک ها را می شناسید و تفاوت آن ها را می دانید؟ روز سه شنبه 10 سپتامبر 2019، گوگل اعلام کرد که فاکتور NoFollow دارای دو عضو خانواده جدید شده است: لینک اسپانسر شده (sponsored) و لینک محتوای تولیدی کاربران (UGC). پس انواع لینک ها توسط گوگل شامل لینک فالو یا دوفالو (Follow)، لینک نوفالو (Nofollow)، لینک تولیدشده توسط کاربر (UGC) و لینک اسپانسری (Sponsored) می باشد.

در این مقاله می خوانید

اگر به مباحث سئو علاقه مند هستید می دانید که لینک ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند ولی آیا انواع مختلف لینک ها را می شناسید و تفاوت آن ها را می دانید؟ روز سه شنبه 10 سپتامبر 2019، گوگل اعلام کرد که فاکتور NoFollow دارای دو عضو خانواده جدید شده است:  لینک اسپانسر شده (sponsored) و لینک محتوای تولیدی کاربران (UGC). پس انواع لینک ها توسط گوگل شامل لینک فالو یا دوفالو (Follow)، لینک نوفالو (Nofollow)، لینک تولیدشده توسط کاربر (UGC) و لینک اسپانسری (Sponsored) می باشد.

همان طور که می دانید لینک های فالو یا  follow، لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال می‌کند و وارد صفحه مقصد می‌شود. این لینک ها امتیاز محسوب می شوند و باعث افزایش رتبه ی صفحه و بالا رفتن صفحه در نتایج گوگل می شود.

سوال اصلی اینجاست چرا چیزی را که خوب کار می کند و مشکلی ندارد را بهبود بخشیم؟ چرا دو قابلیت جدید اضافه کنیم در حالی که قابلیت قبلی به خوبی از پس انجام وظایف خود برمی آمد؟ بیایید علت را با هم ببینیم.

قابلیت NoFollow در سال 2005 معرفی شد. در ادامه ی این مقاله مثال هایی برای قابلیت های جدید اضافه شده را برای شما شرح خواهیم داد، اما قبل از آن بیایید برای یادآوری نگاهی به NoFollow داشته باشیم.

<a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”>Link text</a>

تفاوت انواع لینک ها NoFollow ،Follow ،Sponsored و UGC

  • لینک فالو Follow

لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال می‌کند و وارد صفحه مقصد می‌شود. سایتی که لینک های فالو بیشتری داشته باشد امتیاز بیشتری خواهد داشت.

  • لینک نوفالو Nofollow

هر کسی که به سئو علاقه داشته باشد می داند کار NoFollow این است که به گوگل بفهماند که لینک مورد نظر را برای ارزیابی برای رتبه دادن دنبال نکند و بنابراین تمامی صفحاتی را که این لینک به آن ها هدایت می شود نیز از ارزیابی برای رتبه گرفتن معاف کند. بنابراین این قابلیت به صاحبان وب سایت ها این قابلیت را می داد تا صفحاتی را که برای بهینه سازی برای سئو ویرایش نکرده اند را مشخص کرده و از گوگل بخواهند تا به این صفحات و لینک ها رتبه ندهد.

لینک نوفالو Nofollow
NoFollow به گوگل می فهماند که لینک مورد نظر را برای ارزیابی برای رتبه دادن دنبال نکند

حال گوگل 2 قابلیت مشابه جدید را همانطور که گفتیم با نام اسپانسرد و محتوای تولیدی کاربران معرفی کرده است. درست همانند قابلیت نو فالو، این دو نیز برای گوگل مشخص می کنند که لینک های بخصوصی را رتبه دهی نکند. تفاوت این 2 با قبلی این است که دو لینک جدید برای گوگل استفاده کلی صفحه و قصد و نیت از بوجود آوردن آن را مشخص می کنند. بیایید دقیق تر نگاهی به قابلیت های این 2 بیاندازیم.

  • لینک اسپانسری Sponsored

همانطور که می دانید گوگل لینک های غیرقابل اعتماد را خطرناک می داند و وبسایت ها را مجبور می کند تا از لینک های قابل اعتماد استفاده کند. با معرفی لینک های اسپانسر شده شما می توانید لینک های تبلیغاتی را تحت عنوان ” اسپانسر شده ” قرار دهید، در حالی که تا قبل از این لینک های تبلیغاتی نیز باید از قابلیت NoFollow استفاده می کرده و همچنان توسط گوگل به عنوان لینک ها غیرقابل اعتماد شناخته می شدند. با اضافه شدن این قابلیت صاحبان وبسایت ها قادرند که لینک های تبلیغاتی را از لینک های غیرقابل اعتماد جدا کرده و برای گوگل مشخص کنند.

  • لینک تولیدشده توسط کاربر (UGC)

این قابلیت نیز به صاحبان وبسایت ها کمک می کند تا محتوای تولیدی کاربران را از لینک های دیگر که ممکن است غیرقابل اعتماد محسوب شوند متمایز کنند. این لینک ها به گوگل می فهمانند که محتوای تولیدی کاربران هستند، مانند یک کامنت یا یک پست در انجمن گفتگوی وبسایت. بنابراین این لینک ها نیز مدل دیگری از شفاف سازی برای گوگل هستند که لینک ها را به اشتباه غیرقابل اعتماد یا تبلیغاتی محسوب نکند.

چرا فقط از همان لینک های NoFollow استفاده نکنیم؟

اگرچه همانطور که گفتیم لینک های نو فالو از زمان پیدایش تا به امروز به خوبی وظایف خود را انجام داده اند، اما دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود صاحبان سایت ها مجبور شوند تا از همه مدل لینک های شفاف سازی برای جلوگیری از رتبه دهی استفاده کنند. این قابلیت های جدید به عنوان مثال به گوگل کمک می کند تا ساختار لینک سازی شفاف تر و قوی تری را پیاده سازی کند در صورتی که با استفاده تنها از NoFollow ممکن است الگوی پیچیده و گاهاً اشتباهی از لینک ها توسط گوگل ثبت شود. همچنین قابلیت های جدید در آنالیز متون نیز به گوگل کمک زیادی کرده و باعث می شود تا گوگل راحت تر بتواند ارتباط متون با محتوای مقصد را درک کند. مهمترین کمک این لینک ها هم همانطور که گفته شد شفاف سازی هدف و قصد وجود داشتن یک سری از لینک ها و صفحات برروی وبسایت است به طوری که گوگل مطمئن باشد آنها لینک های غیرقابل اعتماد نیستند.

تاثیر لینک های NoFollow، UGC و Sponsored بر سئو سایت

لینک های نو فالو در طول تاریخ همیشه راهی برای مشخص کردن این که بعضی از لینک های موجود برروی سایت تبلیغاتی یا غیرقابل اعتماد نیستند، برای گوگل بوده اند. اما تفکیک این لینک ها بر اساس این که کدام غیرقابل اعتماد، تبلیغاتی، لینک های صاحب سایت و لینک های کاربران بوده اند همیشه برای گوگل دردسرساز بوده است.

در اینجا چند روش برای شما مشخص می کنیم تا بدانید صاحبان وبسایت به چه صورت باید از قابلیت های جدید بهره بگیرند:

  • صاحبان سایت باید در صورت لزوم از ترکیب دو یا همه ی لینک ها استفاده کنند. ( مانند: ”rel=”nofollowugc )
  • برای لینک های تبلیغات کلیکی از ترکیب NoFollow+Sponsored استفاده کنید.
  • اگر در حال حاضر از لینک های نو فالو برروی لینک های تبلیغاتی و اسپانسرشده استفاده می کنید، نیاز به ایجاد تغییر نیست، اگرچه گوگل پیشنهاد می کند که برای لینک های از این به بعد از قابلیت های جدید استفاده کنید.
یادآوری سریع 

بیایید یک یادآوری سریع و شفاف داشته باشیم، در ابتدا یک لینک ساده را برای شما قرار می دهیم تا ببینید چه تغییراتی برروی آن ایجاد می شود. لینک ساده به صورت زیر است:

لینک های ساده
  • لینک های ساده:

لینک های ساده به شکل زیر هستند:

<a href= “https://example.com”>Link text</a>

این لینک ساده توسط خزندگان موتورهای جستجو پیدا می شود و بررسی می شود و احتمالاً رتبه هم می گیرد. حال نگاهی به هیئت سه نفره ی لینک های شفاف سازی گوگل نگاهی بیاندازیم.

  • لینک های NoFollow:

لینک های نو فالو به شکل زیر هستند:

<a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”>Link text</a>

صاحبان وبسایت از لینک های نو فالو برای پیغام دادن به گوگل جهت عدم ایندکس کردن، بررسی کردن و رتبه دادن لینک های بخصوصی استفاده می کنند. این لینک برای مشخص کردن همه مدل صفحه و محتوایی که نمی خواهید توسط خزندگان موتور جستجو پیدا شده و رتبه دهی شود استفاده می شود.

  • لینک های Sponsored:

لینک های اسپانسر شده به شکل زیر هستند:

<a href=”http://www.example.com/” rel=”sponsored”>Link text</a>

این قابلیت برای مشخص کردن تمامی فعالیت های تبلیغاتی مانند تبلیغات کلیکی و پرداختی و لینک های اسپانسر شده ( که شامل اکثر لینک های Affiliate هم احتمالاً می شود، اگرچه گوگل تابحال در مورد این موضوع شفاف سازی نکرده است ) استفاده می شود.

  • لینک های UGC:

لینک های محتوای تولیدی کاربران به شکل زیر هستند:

<a href=”http://www.example.com/” rel=”ugc”>Link text</a>

این لینک ها باید در قسمت هایی از سایت استفاده شوند که شامل تمامی مدل های محتوای تولیدی توسط کاربران وبسایت است.

چه زمانی استفاده از هر 3 مدل لینک ها اجباری می شود؟

گوگل طی بیانیه ای اعلام کرده است که از اول مارچ 2020 استفاده از هر 3 مدل لینک های شفاف سازی برای وبسایت ها الزامی است. همانطور که بالاتر گفتیم، تغییر دادن لینک های موجود کنونی برروی وب سایت اهمیتی ندارد و لینک های بعدی نیاز دارند که با قابلیت های جدید شفاف سازی شوند.

چه زمانی استفاده از هر 3 مدل لینک ها اجباری می شود؟
از اول مارچ 2020 استفاده از هر 3 مدل لینک شفاف سازی برای وب سایت ها الزامی است

با توجه به معرفی شدن لینک های اسپانسر شده و محتوای تولیدی کاربران توسط گوگل، مطمئناً سوالات زیادی ذهن بسیاری از صاحبان وبسایت ها را مشغول کرده است، در این قسمت سعی می کنیم به چند سوال متداول در این مورد پاسخ دهیم:

سوالات متداول:
  • آیا باید در مورد لینک های کنونی موجود برروی وبسایت نیز تغییراتی را ایجاد کنیم؟

خیر. لینک های NoFollow از گذشته جهت بلاک کردن لینک های تبلیغاتی و اسپانسرشده استفاده می شدند، بنابراین گوگل با وبسایت هایی که از گذشته تا به امروز از این لینک ها استفاده می کرده اند کاری نخواهد داشت. لینک های نو فالو کنونی به خوبی کار خود را از این به بعد نیز انجام خواهند داد و بنابراین نیاز به انجام دادن عمل خاصی وجود ندارد.

  • آیا می توان لینک های مختلف را با هم ترکیب کرد تا لینک های دو منظوره ساخت؟

بله. زمانی که لینک بخصوصی هم جزو لینک های تبلیغاتی محسوب می شود و هم دارای محتوای تولیدی کاربر است، شما می توانید لینک های اسپانسرشده و محتوای تولیدی کاربران را با هم ترکیب کنید.

  • آیا استفاده از لینک های NoFollow با توجه به معرفی لینک های UGC و Sponsored قطع می شود؟

خیر. استفاده از لینک های نو فالو برای بلاک کردن تمامی لینک ها اعم از تبلیغاتی و پرداختی و محتوای تولیدی کاربران همچنان توسط گوگل حمایت می شود. اما زمانی که می خواهید از چندین مدل لینک در قسمت هایی از وبسایت استفاده کنید، استفاده از لینک های مربوط به خودشان توسط گوگل به شما پیشنهاد می شود.

  • آیا همچنان نیاز به مشخص کردن تبلیغات وجود دارد؟

بله. Link Schemeها ( اصطلاحی برای مواقعی که یک لینک به صورت استراتژیک تلاش می کند تا تاثیر مثبتی برروی رتبه و جایگاه قرار گیری صفحه داشته باشد ) می تواند موجب تنبیه شدن وبسایت توسط گوگل شود. از این کار با مشخص کردن لینک های تبلیغاتی و اسپانسر شده توسط قابلیت های NoFollow و Sponsored دوری کنید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی لینک های فالو، نوفالو، اسپانسر و تولید شده توسط کاربر پرداختیم و تفاوت و کاربرد هر یک را بیان کردیم. آیا شما هم از لینک های شفاف سازی جدید گوگل استفاده کرده اید؟ اگر تجربه ای در این مورد دارید حتماً با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی