🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) چیست؟

کسب و کارها با استفاده از روش تولید محتوا توسط کاربر یا همان UGC می توانند کمپین هایی موفق با نرخ بازگشت سرمایه بالا را اجرا کنند. در این مقاله با UGC و روش های آن بیشتر آشنا شوید.
محتوای تولید شده توسط کاربران

در این مقاله می خوانید

کسب و کارها با استفاده از روش تولید محتوا توسط کاربر یا همان UGC می توانند کمپین هایی موفق با نرخ بازگشت سرمایه بالا را اجرا کنند. در این مقاله با UGC و روش های آن بیشتر آشنا شوید.

چه کسی برای شما محتوا تولید می‌کند؟ تیم مارکتینگ؟ تیم تولید محتوا؟ خودتان؟ یا مشتریان تان!؟ در اکثر موارد، در افزایش فروش، محتوای تولید شده توسط کاربر از هر محتوایی که شما تولید می‌کنید، موثرتر است.

چه چیزی UGC ها را بی نظیر جلوه می دهد؟ هیچ چیزی به اندازه محتوای تولید شده توسط کاربر یا user generated content نمی تواند برای شما فوق العاده تر باشد! امروز در این مقاله با شما در مورد محتوای تولید شده توسط کاربران، مثال های آن، مکان هایی که می توان آنها را پیدا کرد و نحوه استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربران صحبت خواهیم کرد.

محتوای تولید شده توسط کاربران چیست؟

در ویکی پدیا محتوای تولیدی کاربران یا محتوای تولید کاربر (user generated content) این‌گونه تعریف می‌شود: «هر شکلی از محتوا شامل مطالب وبلاگ‌ها ویکی‌ها بحث‌های گروهی پست‌ها فایل‌های صوتی و تصویری تصاویر دیجیتالی و سایر اشکال رسانه که توسط کاربران یک سیستم آنلاین ایجاد می‌شود و اغلب از طریق وب سایت‌های اجتماعی در دسترس قرار می‌گیرد»محتوای تولید شده توسط کاربران همانطور که از نامش پیداست هرچیزی در وب است که کاربران در ساختن آن نقش دارند. اکثر عکس ها، ویدیوها و پست هایی که در دنیای اینترنت می بینید محتوای تولید شده توسط کاربران هستند. به زبان ساده محتوای تولیدشده توسط کاربران هرچیزی است که توسط برندها تولید نشده باشد، البته که برندها از این فاکتور برای افزایش رتبه خود استفاده می کنند.

انواع محتوای تولیدی توسط کاربران (UGC)

انواع محتوای تولیدی کاربران بی نهایت است. چند مثال مطرح عبارتند از: کامنت های بلاگ ها، پست ها و کامنت های فیس بوک، نقد و بررسی، ویدیوهای ساخت کاربران، پست های بلاگ ساخته شده توسط کاربران، فروم ها و پادکست ها.

یکی از محبوب ترین شیوه های استفاده از UGC همکاری بین برندها و کاربران است. به عنوان مثال می توانید به کمپین “Elf Yourself” جیب جب نگاهی بیاندازید، جایی که کاربران می توانند تصویر صورت های خود و شخصیت هایی که به آنها علاقه دارند را برروی بدن چندین “وروجک” قرار دهند تا آنها شروع به رقص کنند. این کار هر سال و هنگام تعطیلات سال نوی میلادی تکرار می شود.

محتوای تولید شده توسط کاربران
محتوای تولید شده توسط کاربران

این کمپین از زمان بوجود آمدنش بسیار موفق بوده است، جیب جب ابزارها و تکنولوژی لازم برای این کار را فراهم می کند و سپس کاربران خلاقیت خود را وارد کار می کنند و با استفاده از این راه محتوای تولیدشده توسط کاربران ایجاد می شود که مردم عاشق به اشتراک گذاری آن هستند.

مثال های محتوای تولیدی کاربران:

نحوه هدف گذاری برندها برای استفاده از UGC

برندها می توانند با تغییر شیوه استفاده از یو جی سی آن را به نفع و سود خود تغییر دهند، برندها می توانند فن آرت ها و طراحی های کاربران و یا ویدیوهای آنها در مورد محصولات خود را در اکانت های شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. در این قسمت چند مثال از انجام این کار را به شما نشان خواهیم داد.

در این عکس می توانید ویدیویی از یکی از محصولات دومینوز را ببینید که توسط یک مشتری در توئیتر ثبت و به اشتراک گذاشته شده است. پیج رسمی دومینوز با به اشتراک گذاری این عکس یک یو جی سی خوب برای خود ایجاد کرده است.

هدف گذاری برندها برای استفاده از UGC

برند شکلات های m&m با استفاده از کمپینی به نام جمعه های عکس های کاربران عکس های ساخته شده توسط کاربران را به عنوان یو جی سی در روزهای جمعه به اشتراک می گذارد. این یکی از بهترین مثال های استراتژی یو جی سی با استفاده از فعالیت های کاربران است.

کمپین جمعه های عکس های کاربران

برند استارباکس نیز از محتوای تولیدی کاربران به صورت روزانه استفاده می کند. مردم عاشق قهوه شان هستند، و استارباکس ترسی از نشان دادن عشق مردم نسبت به قهوه ها به صورت روزانه ندارد.

برند GoPro که تولید کننده دوربین های عکاسی نیز هست مثال بسیار خوبی از بهینه سازی استفاده از محتوای تولیدی کاربران می باشد. GoPro نیز معمولاً به صورت روزانه ویدیوهای حرفه ای تولید شده کاربران به وسیله دوربین هایش را در کانال یوتیوب خود به اشتراک می گذارد. تمام این تلاش های گوپرو برای به اشتراک گذاری محتوای تولیدی کاربران مزیت های زیادی را برای این کمپانی به ارمغان آورده است. همانطور که ویدیوهای GoPro محبوبیت بیشتری را به صورت روزافزون بدست می آورند، کاربران بیشتری وسوسه می شوند تا با خلاقیت خود یک ویدیوی 5 دقیقه ای برای رسیدن به شهرت ایجاد کنند. به همین علت است که این افراد قبل از این که ایده ای برای ساخت ویدیو داشته باشند دوربین های GoPro را خریداری می کنند و از این طریق برند و فروش GoPro روز به روز گسترده تر می شود.

نقد و بررسی ها نیز یکی دیگر از شیوه های خوب استفاده از محتوای تولیدی کاربران هستند و می توانید از آنها به سادگی توسط واسطه های مختلف بهره بگیرید. بسیاری از برندها و بیزینس های دنیا از نقد و بررسی های وبسایت بزرگ آمازون در مورد محصولاتشان و قرار دادن این نقد و بررسی در وبسایت خود از این مزیت استفاده می کنند.

محتوای تولید شده توسط کاربران به کمک نقد و بررسی
نقد و بررسی ها نیز یکی دیگر از شیوه های خوب استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربران می باشد

فراموش نکنید که همیشه از یو جی سی بهترین استفاده ممکن را بکنید، بگذارید طرفداران شما کارها را برای شما انجام دهند! وقتی شما برند محبوبی داشته باشید که توجه مخاطبان را به خود جلب می کند، محتوای تولیدی کاربرانی که به دنبال این محبوبیت برای شما بوجود می آید بسیار با ارزش است. چرا؟ یک دلیل این است که در دنیا به تعداد بی شمار انسان خلاق وجود دارد که می توانند با استفاده از شیوه های نوآورانه و جدید در مورد محصولات و برند شما صحبت کنند. شیوه هایی که شما حتی در خواب هم ممکن است نتوانید تصور کنید! فرهنگ خلاقیت محور محتوای تولیدی کاربران بسیار تحسین برانگیز است چرا که حتی بهترین تیم های بازاریابی دنیا نیز به احتمال زیاد نمی توانند به گرد پای خلاقیت مردم برسند.

راه های زیادی برای استفاده از محتوای تولیدی کاربران در پلتفرم های مختلف وجود دارد، شما می توانید یک پست اینستاگرامی توسط کاربری را که از محصول شما استفاده کرده و برند شما را تگ کرده است در پینترست منتشر کنید! یک بررسی ساده در توئیتر از محصول شما می تواند یک پست فیس بوک باشد، در واقع موقعیت ها در این زمینه بی نهایت هستند. سعی کنید که حتی قسمت کوچکی از محتوای تولیدی کاربرانتان را از نادیده نگیرید و از همه بیشتری استفاده را بکنید.

تا به اینجا در مورد این که محتوای تولیدی کاربران چیست و چطور می توان با استفاده از شیوه های متفاوت از آن استفاده کرد صحبت کردیم. اما مهمترین بحث در دنیای مارکتینگ ” میزان تاثیرگذاری ” است.

میزان تاثیرگذاری محتوای تولید شده توسط کاربران
میزان تاثیرگذاری محتوای تولید شده توسط کاربران

در دنیای بازاریابان دیجیتال همیشه اشتیاق زیادی برای استفاده کردن سریع از ترندهای روز دنیا وجود دارد که بسیار منطقی است چرا که یکی از بزرگترین لازمه های یک دیجیتال مارکتر بودن داشتن خلاقیت برای استفاده از موقعیت های مختلف است. این موضوع زمانی مشکل ساز می شود که آخرین ترند حال حاضر دنیا نتایج معنی داری را برای ما ایجاد نمی کند.

خوشبختانه، با استفاده از محتوای تولیدی کاربران شما می توانید ریسک این کار را تا حد ممکن پایین بیاورید. نگاهی به آمار زیر بیاندازید:

  • به صورت میانگین، اینفلوئنسر مارکتینگ 650 درصد بودجه هزینه شده برای تبلیغات را به شما بر می گرداند.
  • پست های شبکه های اجتماعی که به نحوی از محتوای تولیدی کاربران در خود استفاده می کنند تعامل بیشتری را نسب به پست های معمولی از سوی مخاطبان به وجود می آورند.
  • مخابره کردن پیام برندتان با استفاده از کارکنان تان به اشتراک گذاری های بسیار بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد.
  • بیش از دو سوم مخاطبان قبل از خرید محصولی به تحقیق در مورد آن و خواندن نقد و بررسی محصول در اینترنت می پردازند.
  • بیش از 88 درصد مصرف کنندگان همانقدر به نقد و بررسی های آنلاین اعتماد دارند که به افراد نزدیک خود اعتماد دارند.
  • 3 از هر 4 مصرف کننده به محتوای شبکه های اجتماعی برای تاثیرگذاری بر روی تصمیم خرید آن ها تکیه می کنند.
  • 78 درصد از مصرف کنندگان معتقدند که محتوای تولیدی کاربران بیشتر از عکس های حرفه ای بر روی آن ها تاثیر می گذارد.
  • 84 درصد از مشتریان اعتقاد دارند که محتوای تولیدی کاربران برروی تصمیم خرید آنها تاثیرگذار است.
  • تبلیغات بیزینس های E-commerce که دارای محتوای تولیدی کاربران هستند 4 برابر تبلیغاتی که فاقد آن هستند کلیک دریافت می کنند.
  • شما به سادگی می توانید محتوای تولیدی کاربران خود را در هر قسمتی از قیف فروش که لازم است قرار دهید.

استراتژی محتوای تولیدی کاربران

درست است که تاثیر محتوای تولیدی کاربران برای همگان آشکار است، اما بهتر است که لحظه ای درنگ کرده و از دید استراتژی محور ببینیم که چرا محتوای تولیدی کاربران مهم است و تاثیر زیادی برروی فعالیت های بازاریابی دارد.

اگر بخواهیم به زبان خیلی ساده این موضوع را بررسی کنیم فقط یک کلمه برای توصیف آن کافی است: اعتماد. بدیهی است که شخصی هنگامی که به برند یا کمپانی اعتماد ندارد محصولی از آن ها نمی خرد مخصوصاً که اگر برای این خرید لازم باشد که اطلاعات کارت بانکی خود را نیز وارد کند. به همین دلیل جذب کردن مشتریان جدید به معنی جلب اعتماد مخاطبان بیشتر است.

از خودتان بپرسید: به نظر شما مردم بیشتر به حرف های شما در مورد محصول خودتان اعتماد می کنند یا حرف هایی که توسط یک مصرف کننده دیگر در مورد محصولات شما زده می شود؟

جلب اعتماد بیشتر مخاطبان
محتوای تولید شده توسط مصرف کنندگان باعث جلب اعتماد بیشتر مخاطبان می شود

همانطور که در آمار بالا مشاهده کردید، مصرف کننده ها به مصرف کننده های دیگر خیلی بیشتر اعتماد می کنند. به همین دلیل است که محتوای تولیدی کاربران یک استراتژی بازاریابی قدرتمند است. هنگامی که شما از این قدرت در پست ها و استوری های اینستاگرام، پست های فیس بوک یا بلاگ خود استفاده می کنید، همان اشتیاقی را در مصرف کنندگان ایجاد می کنید تا نقد و بررسی های محصول شما را بخوانند و در صورت راضی شدن، محصول شما را خریداری کنند.

علاوه بر این استفاده از محتوای تولیدی کاربران یکی از بهترین راه ها برای افزایش و نگه داشتن تعامل کاربران با پروسه مارکتینگ شماست. به یاد داشته باشید که رابطه بیزینس و مصرف کننده همیشه رابطه ای تراکنشی نیست. همیشه داشتن ارتباط توسط مصرف کننده ها با بیزینس شما از همه چیز مهم تر است و استفاده از این نوع محتوا به شما کمک می کند تا آنها را در ارتباط با خود نگه دارید.

این 2 مزیت استفاده از محتوای تولیدی کاربران در پروسه مارکتینگ خود یعنی جلب اعتماد مخاطبان و نگه داشتن تعامل با مخاطبان به شما اعلام می کند که استراتژی یو جی سی شما در حال پیشرفت است. هنگامی که در حال پیاده سازی تاکتیک های جدیدی هستید، همیشه از خود بپرسید که آیا این تاکتیک باعث جلب اعتماد مخاطبان و حفظ و افزایش تعامل با آنها می شود یا خیر.

به این مثال از صفحه اینستاگرام استارباکس نگاه کنید:

تبلیغ استارباکس
محتوای تولید شده توسط کاربران در اینستاگرام استارباکس

علی رغم سادگی موجود در این عکس، این عکس تولیدی کاربران 2 پیغام واضح را به ما می دهد، یکی به مشتریان احتمالی و دیگری به مشتریان. برای مشتریان احتمالی و مخاطبان این عکس به منظور ” نوشیدنی های ما مردم را دور هم جمع می کند و روز بهتری برایشان می سازد ” است و برای مشتریان دائمی پیغام ” ما عاشق این هستیم که شما محتوایی با محوریت محصولات ما می سازید ” می دهد.

کجا می توان محتوای تولیدی کاربران را پیدا کرد؟

تا اینجا که در مورد محتوای تولیدی کاربران و مزیت های استفاده از آن با شما صحبت کرده ایم شاید شما هم ترغیب شده اید تا از قدرت آن بهره مند شوید. اما کجا می توانید این مدل محتوا را پیدا کرد؟ سایت های بسیار زیادی در مورد یو جی سی در اینترنت وجود دارند، اما دانستن مکان این مدل محتوا برای شما امتیاز محسوب می شود.

  • Devianart

Devianart بهترین محل برای جمع شدن هنرمندترین مردم دنیاست تا بتوانند هنر خود را به رخ مردم بکشند. در این وبسایت می توانید تقریباً تمامی مدل های هنر طراحی را پیدا کنید. از طراحی های فابریک گرفته تا طراحی های کامپیوتری، مدل سازی سه بعدی، نقاشی و غیره.

  • Flickr

فلیکر اگر تنها وبسایت دنیا نباشد، یکی از معدود وبسایت هایی است که می تواند 1 ترابایت فضای خالی رایگان برای به اشتراک گذاری عکس ها به شما بدهد و به همین علت است که بسیاری از عکاسان دنیا از این پلتفرم برای نشان دادن هنر خود استفاده می کنند.

فیلیکر فضای اشتراک گذاری عکس ها
فیلیکر 1 ترابایت فضای خالی رایگان برای به اشتراک گذاری عکس ها به شما می دهد

اگر در این پلتفرم عکس مرتبطی را دیدید و خواستید از آن استفاده کنید، می توانید از کاربری که آن را بارگزاری کرده است درخواست کنید. همچنین در صورتی که حوصله گشت و گذار در بین میلیون ها عکس موجود در این پلتفرم را نداشتید، می توانید با جستجوی پیشرفته در این پلتفرم عکس های مرتبط با بیزینس خود را پیدا کنید و از عکاسان آن ها درخواست کنید که از این عکس ها در ازای محبوب تر شدن آنها استفاده کنید.

  • Reddit

وبسایت ردیت جمعی از یو جی سی ها را با فرمت های عکس، بحث های فُروم ها و کامنت ها در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین اگر به دنبال انواع محتوای تولیدی توسط کاربران هستید، احتمالاً در این وبسایت همه نوع آن را می توانید پیدا کنید.

  • Facebook

جایی که کاربران باشند، محتوای تولیدی توسط آنها نیز وجود دارد، و از قضا میلیون ها و شاید میلیاردها کاربر در فیس بوک وجود دارند! با استفاده از قابلیت های جستجوی فیس بوک شما می توانید بحث هایی مرتبط با برند خود را به سادگی پیدا کنید.

  • Twitter

توئیتر یکی از بهترین مکان ها برای پیدا کردن بحث هایی در مورد برندتان است. فقط بیزینس خود را هشتگ گذاری مناسب کنید و نتیجه را ببینید. قابلیت جستجوی پیشرفته این پلتفرم به شما اجازه می دهد تا بحث های داغ در مورد بیزینس خود را در بازه زمانی مشخصی دنبال کنید. همچنین شما می توانید توئیت های مستقیم در مورد بیزینس خود را در اکانت خود منتشر کنید.

Youtube

یوتیوب را می توان پادشاه محتواهای تولیدی توسط کاربران دانست، البته به صورت ویدیو که خود پادشاه محتواها محسوب می شود! ویدیوها می توانند توجه بینندگان را برای مدت بسیار بیشتری نسبت به متن ها و عکس جلب کنند.

به عنوان مثال بحث های زیادی در مورد سرویس جدید سرو صبحانه در رستوران های زنجیره ای Taco Bell بوجود آمده است، و هنگامی که در یوتیوب Taco Bell را جستجو می کنید، می توانید تعداد زیادی محتوای تولید شده توسط کاربران در این مورد را خواهید دید.

یوتیوب پادشاه محتوای تولید شده توسط کاربران
یوتیوب را می توان پادشاه محتوای تولید شده توسط کاربران دانست

با فرض بر این که این ویدیوها عمدتاً برای تحسین محصولات شما باشند، نقد و بررسی های ویدیویی توسط کاربران بهترین نوع محتوای تولیدی کاربران برای اهداف بیزینسی شما هستند. ویدیوهای تولید شده کاربران در مورد بیزینس شما می توانند به خوبی قدرت حرف دهانی را منتقل کنند، به این علت که مردمان واقعی هستند که محصولات شما را معرفی می کنند و نظرات آنها برای شما و دیگر مشتریان بسیار باارزش است. در طرف مقابل نقد و بررسی های متنی با این که باز هم اثرگذاری خود را خواهند داشت ( اما نه به اندازه ویدیو ) اما ممکن است توسط بعضی کاربران نقد و بررسی های تقلبی تلقی شوند.

  • Pinterest

پینترست نیز یکی از بهترین منابع برای پیدا کردن محتوای تولیدی کاربران است. مردم عاشق پست کردن عکس ها در پینترست هستند مخصوصاً عکس غذاها. درست همانند دیگر پلتفرم ها برند خود را جستجو کنید و عکس های مرتبط با آن که ممکن است برای شما کارایی داشته باشند را پیدا کنید.

  • Instagram

اینستاگرام رتبه اول پلتفرم های به اشتراک گذاری عکس را در دنیا در اختیار دارد. میلیون ها محتوای تولیدی کاربران در این پلتفرم موجود است، و این پلتفرم بهترین مکان برای برگزاری مسابقه ای است که به وسیله آن بتوانید محتوای تولید شده توسط کاربران خود را افزایش دهید. برای پیدا کردن این چنین محتواها در اینستاگرام به شما پیشنهاد می دهیم که از سایت گرام فید برای پیدا کردن آنها از طریق عکس ها و هشتگ ها استفاده کنید.

نقد و بررسی های آمازون

همانطور که بالاتر گفتیم نقد ها و بررسی ها یکی از بهترین راه ها برای مجاب کردن مخاطبان وسواسی برای خرید محصولات شما هستند. برای پیدا کردن نقد و بررسی محصولات تان وبسایت های مختلفی مانند آمازون وجود دارند که می توانند در بخش نقد و بررسی های آنها با سرچ کردن نام محصول یا برند خود می توانید آنها را مشاهده کرده و در صورت نیاز استفاده کنید.

نقد و بررسی های آمازون
محتوای تولید شده توسط کاربران در آمازون

فراموش نکنید که مخاطبان برای نقد و بررسی ارزش زیادی قائل هستند و برای تصمیم گیری و رفع شک و شبهه به آنها تکیه می کنند، بنابراین نقد های خوب را بردارید و از آنها برای تغییر ذهنیت مخاطبان استفاده کنید.

محتوای تولیدی کاربران مختص به خود ندارید؟ مهم نیست، کمی بیشتر رشد کنید

بهترین محتوای تولیدی کاربران محتواییست که مستقیماً به برند شما اشاره کند. محتوای این چنین به شما کمک بسیار زیادی می کند؛ می تواند قدرت صحبت دهانی را منتقل کند، به گسترش برند شما کمک می کند و در سطوح مختلف با مخاطبان شما تعامل برقرار می کند.

اما بعضی اوقات در یک بازه ی زمانی بدست آوردن “بهترین” کار تقریباً غیر ممکنی است، در این طور موارد استفاده از دومین “بهترین” نیز برای شما خوب است! اگر بدست آوردن محتوای تولیدشده توسط کاربرانتان برای شما سخت است، نترسید! به جای این کار به دنبال محتوای تولید شده ای باشید که با صنعت بیزینس شما مرتبط است. به عنوان مثال اگر شما لوازم کوهنوردی می فروشید، می توانید از محتوای تولید شده توسط کوهنوردان استفاده کنید. بدنبال عکس ها، پست های بلاگ ها، نقد و بررسی لوازم کوهنوردی یا ویدیوهای تولید شده توسط کمپ کنندگان باشید.

بعضی اوقات بدست آوردن چیزی به سادگی گفتن یک ” لطفاً ” ساده است. شما می توانید محتوای تولیدشده توسط کاربران را با راه اندازی یک مسابقه که لازمه ی شرکت در آن ساخت محتوای تولیدی از محصولات به وسیله شرکت کنندگان است، را بدست آورید.

به عنوان مثال کمپانی پیلزبری هم اکنون از طرفداران خود درخواست کرده است که با به اشتراک گذاری عکس هایی از محصولات آنها در مسابقه ای شرکت کنند که از بین این افراد چندین نفر را به عنوان برنده انتخاب کرده و محصولاتشان را به صورت رایگان برای آنها ارسال می کنند.

محتوای تولید شده توسط کاربران در کمپانی پیلزبری
محتوای تولید شده توسط کاربران در کمپانی پیلزبری

از مسابقات عمدتاً برای افزایش دسترسی مردم به برند و آگاهی برند استفاده می شوند و اضافه کردن محتوای تولیدی کاربران به آن می تواند یک المان اضافی قدرتمند باشد، به صورتی که برند مورد نظر حجم قابل توجهی محتوای تولیدی نوآورانه توسط طرفداران که می توان از آنها تا سالها در پلتفرم ها و فعالیت های مختلف استفاده کرد را بدست می آورد.

محتوای تولیدی جدید را می توان در پلتفرم های مختلف مانند پست های بلاگ، فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام منتشر کرد و از آنجایی که این محتواها توسط کاربران ساخته شده اند، به احتمال خیلی زیاد توسط خود تولیدکنندگان نیز برای معرفی خود به اشتراک گذاشته می شوند.

جمع بندی

در این مقاله تا جایی که ممکن بود در مورد محتوای تولیدشده توسط کاربران صحبت کردیم. اگر تابحال در مورد محتوای تولیدی کاربران و بدست آوردن آنها کاری انجام نداده اید، وقتش رسیده تا دوباره راجع به این موضوع فکر کنید. تلاش شما برای پیدا کردن یو جی سی های متفاوت ممکن است شما را به مکان های عجیبی ببرد، اما تا زمانی که بتوانید محتوای تولیدی جذاب مرتبط با بیزینس خود پیدا کنید، ارزش آن را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط