🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

سئو داخلی On Page و سئو خارجی Off Page + چک لیست

استراتژی بهینه سازی موتور جستجوی شما می تواند به دو بخش متفاوت تقسیم شود، سئوی On Page و Off Page. هر دوی این ها برای موفقیت یک کمپین سئو حیاتی هستند، اما کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. سئوی On Page متمرکز بر بخش هایی از سایت است که در کنترل شما هستند می باشد، در حالی که سئوی Off Page متمرکز بر افزایش اعتبار دامین شما توسط تولید محتوا و گرفتن بک لینک از دیگر سایت هاست. برای داشتن درک بهتری از نحوه کارایی این دو مورد، شما باید در سطوح پایه، عملکرد الگوریتم موتورهای جستجو را بدانید، پس بیایید ببینیم الگوریتم ها چطور کار می کنند.
سئو داخلی On Page و سئو خارجی Off Page + چک لیست

در این مقاله می خوانید

سئو داخلی یا سئوی خارجی چه تفاوتی دارند و کدامیک مهم‌تر است؟

استراتژی بهینه سازی موتور جستجوی شما می تواند به دو بخش متفاوت تقسیم شود، سئوی On Page و Off Page. هر دوی این ها برای موفقیت یک کمپین سئو حیاتی هستند، اما کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. سئوی On Page متمرکز بر بخش هایی از سایت است که در کنترل شما هستند می باشد، در حالی که سئوی Off Page متمرکز بر افزایش اعتبار دامین شما توسط تولید محتوا و گرفتن بک لینک از دیگر سایت هاست که در دوره جامع سئو در رابطه با این دو موضوع به طور مفصل پرداخته میشود. برای داشتن درک بهتری از نحوه کارایی این دو مورد، شما باید در سطوح پایه، عملکرد الگوریتم موتورهای جستجو را بدانید، پس بیایید ببینیم الگوریتم ها چطور کار می کنند.

دو موضوع مهم برای موتورهای جستجو هنگام مقایسه سایت شما با سایت های دیگر در فضای وب وجود دارد.

  • سئوی On Page به این نگاه می کند که سایت یا صفحه شما در چه موردی است.
  • سئوی Off Page به این نگاه می کند که سایت شما چقدر اعتبار و محبوبیت دارد.

به صورت ساده، چیزی که برای آن رتبه می گیرید به مقدار زیادی به فاکتورهای سئوی داخلی شما مرتبط است، در حالی که میزان بالا بودن رتبه شما توسط فاکتورهای سئوی خارجی تعیین می شود.

سئو داخلی On Page چیست؟

سئوی داخلی (که با نام On Site Seo نیز شناخته می شود) به عمل بهینه سازی بخش های مختلف وب سایت شما که بر روی رتبه صفحه نتایج جستجویتان تاثیر می گذارند گفته می شود. این ها چیزهایی هستند که شما بر روی آن ها کنترل کامل دارید و می توانید در وب سایت خود تغییرشان دهید. قبل از این که به سراغ بهینه سازی وب سایت بروید، نگاهی به چک لیست سئوی داخلی ما داشته باشید.

چک لیست سئوی داخلی:

Title Tagها

کیووردهای هدفگیری شده خود را در تایتل تگ های هر صفحه قرار دهید. نکات زیادی در مورد نوشتن تایتل تگ های موثر وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید.

  • تایتل تگ های خود را به ۵۵-۶۰ کرکتر (شامل فاصله نیز می شود) محدود کنید.
  • کیوورد خود را تنها در صورتی که به نظر طبیعی می آید، در اوایل تایتل تگ قرار دهید.
  • بیش از حد کیوورد در تایتل تگ قرار ندهید.
  • برند را در انتهای تایتل تگ شامل کنید که توسط یه خط صاف (|) جدا شده است.

Headingها (H1)

Headingها (H1) در سئو داخلی

هدینگ ها معمولاً بزرگترین کلمات روی صفحه هستند و به همین دلیل، موتورهای جستجو به آن ها نسبت به دیگر متون در صفحه شما وزن بیشتری می دهند. قرار دادن کیووردهای هدفگیری شما در هر کدام از این هدینگ های صفحات می تواند ایده خوبی باشد اما مطمئن شوید که این کار کاملاً همسو با محتوای صفحه باشد.

همچنین مطمئن شوید که H1های شما تنها به یک صفحه در هر بار محدود شده باشند، دیگر هدینگ ها باید به صورت H2 و H3 و غیره باشند.

ساختار URL

در صورتی که امکان پذیر است در URLهای خود کیووردها را قرار دهید. اما به هیچ وجه همین الان تمامی URLهای خود را برای قرار دادن کیوورد در آن ها تغییر ندهید. شما به هیچ وجه نباید URLهای قدیمی خود را تغییر دهید مگر این که بخواهید لینک های قدیمی را به سمت لینک های جدید مسیردهی کنید. قبل از انجام این کار بهتر است از یک متخصص مشورت بگیرید.

  • Directory ها و پوشه های خود را به صورتی برچسب بزنید که برای کاربران منطقی و طبیعی باشد.
  • کیووردها را بیشتر از یک بار در لینک ها تکرار نکنید. کیووردها مفید هستند، اما تکرار کردن آن ها می تواند بر روی تجربه کاربری تاثیر بگذارد.
  • لینک ها را تا حدی که می توانید کوتاه نگه دارید.

Alt text های عکس ها

هر سیستم مدیریت محتوایی باید بتواند به شما این اجازه را بدهد تا چیزی به نام Alt text را به عکس های وب سایت خود اضافه کنید. این متن ها برای بیننده معمولی قابل رویت نیستند، در واقع از Alt textها توسط نرم افزارهای خواننده نمایشگر برای کمک به کاربران نابینای اینترنت استفاده می شود تا بتوانند محتوای عکس های شما را درک کنند. خزندگان موتورهای جستجو عکس ها را به همین شیوه پیدا می کنند، بنابراین قرار دادن چند کیوورد مرتبط و توضیح دادن عکس می تواند در فهمیدن محتوای صفحه شما توسط موتورهای جستجو کمک کننده باشد.

Alt text های عکس ها

نوشتن یک Alt attribute برای هر عکس وب سایت شما را مطابق با استانداردهای WCAG (راهنماهای دسترسی به محتوای وب) نگه می دارد. زمانی که می خواهید یک alt text بنویسید موارد پایین را در نظر داشته باشید:

  • عکس را به خوبی در ۸ تا ۱۰ کلمه توصیف کنید.
  • کیووردهای هدفگیری شده خود را زمانی که منطقی به نظر می رسند شامل کنید.
  • اگر با عکس مرتبط بود، یک geo-locator نیز به عکس اضافه کنید.

صفحات پرسرعت یا سرعت بارگزاری صفحه

گوگل می خواهد کاربرانش چیزی را که به دنبالش هستند در سریع ترین حالت ممکن پیدا کنند چرا که به این صورت تجربه کاربری بهتری خواهند داشت. بنابراین بهینه سازی صفحات برای بارگزاری سریع تر به سایت شما کمک می کند تا رتبه بهتری در نتایج جستجو داشته باشد.

گوگل ابزاری به نام PageSpeed Insights دارد که وب سایت شما را هم در دسکتاپ و هم موبایل تحلیل می کند و سپس پیشنهاداتی را برای بهینه سازی به شما می دهد. همچنین چندین راه حل سریع نیز وجود دارد تا بتوانید هر چیزی را که سایت شما را سنگین کرده است از میان بردارید. بنابراین فاکتورهای کلیدی سرعت سایت شامل موارد زیر می شوند:

  • کمینه سازی درخواست های http
  • مطمئن شدن از این که زمان پاسخ سرور کمتر از 200ms است.
  • تنظیم کردن Caching مرورگر به حداقل یک هفته یا بیشتر.
  • فعال سازی فشرده سازی Gzip
  • داشتن عکس هایی با حجم کمتر از 100kb
  • قرار دادن تمامی CSSها در Style Sheetهای خارجی
  • کوچک سازی تمامی JS، CSS و HTML ها
  • اولویت بندی بارگزاری بالای محتوا

محتوای صفحه

محتوای روی صفحه شما باید برای کاربران مفید باشد. اگر برای چیز خیلی دقیقی جستجو کنند تا صفحه شما را پیدا کنند، باید بتوانند چیزی که به دنبالش هستند را در صفحه شما پیدا کنند. این محتوا باید خوانا باشد و ارزشی را به کاربر ارائه کند. گوگل راه های مختلفی را برای ارزیابی مفید بودن محتوا دارد.

  • حداقل محتوای ۵۰۰ کلمه ای داشته باشید. اگرچه هیچ فرمول رسمی برای این که هر صفحه چه تعداد کلمه داشته باشد وجود ندارد، به نظر می آید که گوگل صفحاتی را ترجیح می دهد که محتوای زیادی را حول محور کیووردهایشان داشته باشند.
  • متن باید در هر صفحه منحصر به فرد باشد، نباید از صفحه ای به صفحه دیگر تکرار شده باشد و باید بتواند دقیقاً مطابق با کوئری جستجو شده کاربران گوگل باشد.
  • کیووردهای خود را در قسمت های اولیه متن قرار دهید، تنها در صورتی که به نظر منطقی و طبیعی باشند.

لینک دهی داخلی

لینک کردن به صفحات داخلی وب سایت خود نه تنها برای کاربران مفید است بلکه برای موتورهای جستجو نیز اهمیت دارد. سئوی داخلی مطمئن می شود که سایت شما هم برای کاربران و هم ربات های موتورهای جستجو خوانا و قابل درک است.

لینک دهی داخلی

با سئوی داخلی خوب، موتورهای جستجو به راحتی می توانند صفحات شما را ایندکس کنند، بدانند که سایت شما در چه موردی است و به راحتی به مسیریابی در ساختار و محتوای سایت شما بپردازند و بر اساس همین موارد رتبه سایت شما را مشخص کنند. به عنوان یک نکته برتر، همیشه مطمئن شوید که محتوای صفحه شما دارای ۱ تا ۳ لینک داخلی است.

Social Tagها

به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما در شبکه های اجتماعی به گوگل می گوید که مردم محتوای شما را مرتبط، مفید و معتبر می دانند. همه صفحات سایت شما ارزش به اشتراک گذاشته شدن را ندارند، اما می توانید صفحاتی را که نکات زیر را دارند بهینه سازی کنید:

  • مطمئن شوید که شما تگ های Open Graph و کارت های توئیتر را نصب شده دارید.
  • پروسه لینک های توئیت کردن این متن یا دکمه های به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را ساده کنید.

بیشتر بخوانید: سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه چیست؟ تفاوت ها و مزیت ها

سئو خارجی Off page چیست؟

همانطور که اشاره شد، سئوی برون صفحه تمرکز خود را بر روی افزایش اعتبار دامین شما با گرفتن لینک از سایت های دیگر می گذارد. یک قیاس مناسب برای سئوی خارجی به این صورت است. فرض کنید شما یک وان حمام با اسباب بازی های اردک شکل دارید (اردک ها صفحات شما هستند)، شما شروع به پر کردن وان با آب می کنید (لینک ها) و اردک های شما به بالای سطح می رسند.

به همین دلیل است که سایت هایی مانند ویکیپدیا برای تقریباً هر موضوعی در جهان ما رتبه می گیرند. این سایت ها انقدر آب در وان حمام خود دارند که اگر یک اردک دیگر را به درون آن ها پرتاب کنید، باز هم بدون هیچ فعالیتی به بالای سطح می رسد. امتیازی با نام Domain Authority وجود دارد که اعتبار وب سایت شما در مقایسه با دیگر سایت ها محاسبه می کند.

دلیل اهمیت سئوی خارجی چیست؟

در حالی که الگوریتم های جستجو و فاکتورهای رتبه دهنده دائماً در حال تغییر هستند، توافق جمعی جامعه سئو این است که مرتبط بودن، قابل اعتماد بودن و اعتباری که سئوی خارجی ایجاد می کند، همچنان نقش بسیار مهمی در نحوه رتبه گرفتن سایت ایفا می کند.

دلیل اهمیت سئوی خارجی چیست؟

در حالی که ما همچنان به طور کامل الگوریتمی که گوگل از آن برای رتبه دهی محتوا استفاده می کند را نمی شناسیم، داده های فاکتورهای موتورهای جستجوی ما فاکتورهای سئوی خارجی تقریباً بیشتر از ۵۰ درصد از وزن فاکتورهای رتبه دهی را تشکیل می دهند.

لینک ها و سئوی خارجی

ساخت بک لینک ها در قلب سئوی خارجی قرار دارد. موتورهای جستجو از بک لینک ها به عنوان نمایشگرهای کیفیت محتوا استفاده می کنند، بنابراین یک وب سایت که بک لینک های با کیفیت زیادی دارد نسبت به سایتی هم رده که بک لینک های کمتری دارد رتبه بهتری را کسب می کند. ما به صورت کلی سه مدل لینک داریم، که بر اساس نحوه بدست آوردن آن ها تعریف می شوند: لینک های طبیعی، لینک های ساخته شده به صورت دستی و لینک های خودساخته شده.

  • Natural Linkها بدون انجام هیچ فعالیتی از سوی صاحب سایت داده می شوند. به عنوان مثال، یک بلاگر در حوزه غذا که لینکی را به پستی که به مزرعه تولیدی مورد علاقه خود اشاره می کند قرار می دهد، لینک طبیعی محسوب می شود.
  • Manually Built Links از طریق فعالیت های حساب شده لینک سازی به دست می آیند. این شامل درخواست کردن از کاربران برای قرار دادن لینک های شما یا درخواست کردن از یک اینفلوئنسر برای به اشتراک گذاری محتوای شما می شود.
  • Self-created Links با اعمالی مانند اضافه کردن بک لینک در Directoryهای آنلاین، انجمن های گفتگو، بلاگ،‌ کامنت یا یک خبر به همراه anchor text بهینه سازی شده ساخته می شود. بعضی از تکنیک های ایجاد لینک های خودساخته به سمت سئوی کلاه سیاه می روند و توسط موتورهای جستجو شناسایی می شوند، بنابراین در صورت انجام این کارها حواس خود را خوب جمع کنید.

بدون توجه به این که لینک ها چطور بدست می آیند،‌ آن هایی که بیشترین مشارکت را با فعالیت های سئو دارند آن هایی هستند که بیشترین میزان تعادل و انصاف را دارند. سیگنال های زیادی هستند که به صورت مثبتی با تعادل و انصاف همکاری دارند مانند:

  • محبوبیت سایت لینک شده
  • چقدر موضوع سایت لینک شده به سایتی که لینک زده است مرتبط است.
  • تازگی لینک
  • Anchor text استفاده شده در سایت لینک زده شده
  • میزان قابل اعتماد بودن سایت لینک شده
  • تعداد لینک های دیگر در صفحه لینک شده
  • اعتبار دامین و صفحه لینک شده

سئوی خارجی بی ارتباط با لینک ها

در حالی که بدست آوردن لینک ها از دیگر سایت ها رایج ترین استراتژی استفاده شده در سئوی برون صفحه است، تقریباً هر فعالیتی که در خارج از سایت شما اتفاق می افتد و به بهبود رتبه نتایج جستجوی سایت شما کمک می کند می تواند به عنوان سئوی خارجی محسوب شود. این ها شامل موارد زیر می شوند:

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بلاگینگ به صورت مهمان
  • منشن های برند لینک گذاری شده و لینک گذاری نشده
  • اینفلوئنسر مارکتینگ

البته لازم به ذکر است که نتیجه فعالیت در هر کدام از موارد بالا ارجاع دادن کاربران به جایی از سایت شماست، این ارجاع می تواند یک لینک، یک منشن به برند یا وب سایت شما یا موارد دیگر باشد.

سئوی خارجی بی ارتباط با لینک ها

بنابراین طرح کلی سئوی خارجی بدون ارتباط با لینک ها تقریباً کمی نادرست است. سئوی برون صفحه بر رفتارهای انسان ها تکیه می کند. به همین صورت، می تواند بر روی هر دوی سئوی ارگانیک و محلی (Local) اعمال شود. حتی یک بیزینس فروشگاهی و محصولات با کیفیت ارجاع های دهانی (Word of Mouth) از مشتریان کنونی می گیرند، این قابلیت رو در رو می تواند جزئی از سئوی خارجی محسوب شود.

چطور سئوی خارجی انجام دهیم؟

در سطوح بالا، سئوی خارجی یک وب سایت شامل بهینه سازی موتورهای جستجو و درک کاربران از کیفیت سایت می شود. این اتفاق با گرفتن لینک ها از سایت های دیگر، مخصوصاً آن هایی که خودشان دارای اعتماد و اعتبار زیادی هستند، منشن های مختلف از برند شما، به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما و رای های اعتماد به سایت شما در سایت های دیگر می شود.

سئو داخلی با سئو خارجی کدام یک مهم تر است؟

موضوع در مورد انتخاب یکی از این دو نیست،‌ در این صورت این انتخاب مانند انتخاب کف یا سقف برای خانه تان می بود. سئوی داخلی و خارجی با هم کار می کنند تا بتوانند به طور قابل توجهی رتبه صفحه نتایج جستجوی شما را بهبود بخشند؛ اما سئو کارها معمولاً پیشنهاد می کنند که اردک های سئوی داخلی خود را قبل از این که بیش از حد بر روی سئوی خارجی متمرکز شوید، به صف کنید. درست مانند ساخت یک خانه، شما باید ابتدا کف خانه را به درستی ایجاد کنید تا بتوانید به ساختن ادامه خانه بپردازید. درست مانند پایه و اساس خانه، شاید لازم باشد هر از چند گاهی برگردید و کارهایی برای حفظ سئوی داخلی خود انجام دهید. ایجاد تعادل میان این دو در دو زبانه کردن سایت به شما کمک می کند تا هم کاربران و هم ربات های موتورهای جستجو بتوانند آن را درک کنند و تنها به این صورت است که رتبه شما شروع به بهبود یافتن می کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه در مورد آیتم های سئو داخلی و خارجی توضیح دهیم و تفاوت آن ها را بیان کنیم. در واقع با رعایت و به کاربردن دو تکنیک است که می توانید سایت خود را بهینه کرده و از نظر سئو رشد دهید. لطفا مواردی را که در این مقاله ذکر نشده را حتما با ما در میان بگذارید و زیر این مقاله دیدگاه‌تان را ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی