🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه چیست؟ تفاوت ها و مزیت ها

تکنیک های سئو اغلب تحت عنوان دو دسته، سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه تقسیم بندی می شوند. در این مقاله با این دو دسته بیشتر آشنا شویداگر شما هم مدتی در صنعت سئو فعالیت کرده باشید یا حتی اخبار آن را دنبال کرده باشید، می دانید که در میان سئوکارها یک خط نامرئی وجود دارد که آن ها را به 2 دسته متفاوت تقسیم می کند. یک طرف سئوکاران کلاه سیاه هستند و طرف دیگر سئوکاران کلاه سفید ( که بعضی اوقات به آن ها کلاه خاکستری نیز گفته می شود.
سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه

در این مقاله می خوانید

تکنیک های سئو اغلب تحت عنوان دو دسته، سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه تقسیم بندی می شوند. در این مقاله با این دو دسته بیشتر آشنا شوید. اگر شما هم مدتی در صنعت سئو فعالیت کرده باشید یا حتی اخبار آن را دنبال کرده باشید، می دانید که در میان سئوکارها یک خط نامرئی وجود دارد که آن ها را به 2 دسته متفاوت تقسیم می کند. یک طرف سئوکاران کلاه سیاه هستند و طرف دیگر سئوکاران کلاه سفید ( که بعضی اوقات به آن ها کلاه خاکستری نیز گفته می شود.

هیچ موضوعی چند سئوکار حرفه ای را به سرعت باورنکردنی به جان هم نمی اندازد مگر آن که یکی از آن ها ادعا کند که یکی از این 2 طرف بهتر کار سئو را انجام می دهند، اما وقتی در مورد کلاه های متفاوت سئو صحبت می کنیم، منظورمان واقعاً چیست؟

قبل از این که به این موضوع بپردازیم، بگذارید یک موضوع را برای شما مشخص کنیم تا از تنش میان این 2 گروه در امان بمانید: هیچکدام از کلاه های سئو به دیگری برتری ندارند، در واقع هرکدام از آن ها خوبی ها و بدی های خود را دارند.

کلاه های مذکور در واقع مربوط به فلسفه ی کاری سئوکارهای حرفه ای و میزان نزدیکی تاکتیک های سئوی آنها با راهنمای جامع وبمستر گوگل است. به همین دلیل شما آزادید که هر کلاهی را که ترجیح می دهید به سر بگذارید! در واقع رنگ کلاه ها فقط و فقط مربوط به تاکتیک هایی است که سئوکارها برای بالا بردن رتبه سایت از آن ها استفاده می کنند، همین و بس.

بیشتر بخوانید: راهنمای گوگل سرچ کنسول برای سال ۲۰۱۹

در عین حال، شما با انتخاب کلاه سیاه ممکن است در بعضی مواقع به دردسر بیفتید. آیا فیلم معروف و قدیمی جادوگر شهر آز را دیده اید؟ تابحال به این موضوع فکر کرده اید که تمامی قهرمانان فیلم ها سفید می پوشند و افراد شرور سیاه؟ در داستان سئوی ما نیز ممکن است این اتفاق بیفتد و کسانی که از متدهای کلاه سیاه استفاده می کنند در انتهای مسیر به مشکل بخورند.

کسانی که از کلاه سیاه استفاده می کنند ممکن است در ابتدا اگر خوش شانس باشند نتایج سریعی بگیرند، اما در طولانی مدت این امکان وجود دارد که این اثر کاملاً برعکس عمل کند و رتبه های شما از دست برود و در بلک لیست موتور جستجو قرار بگیرید.در طرف مقابل؛ اگر می خواهید که یک قهرمان سئو باشید و از اعتبار برند، افزایش سلطه دامین و افزایش ترافیک دریافتی بهره مند شوید بهتر در طرف قهرمانان داستان قرار بگیرید و از سئوی کلاه سفید استفاده کنید.

در این مقاله ما به شما تفاوت های میان متدهای سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه را نشان می دهیم و به شما تمرین هایی را ارائه می دهیم که با استفاده از آنها از از دست رفتن رتبه و اعتبار برند جلوگیری کنید. در انتها هم با انجام دادن نکاتی که به شما خواهیم گفت می توانید در طول زمان ترافیک دریافتی وب سایت خود را به شکل قابل توجهی بهبود بخشید. در ابتدا، وقتش است که به یکی از بزرگترین سوالات مردم سراسر دنیا در مورد تفاوت سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه پاسخ دهیم.

سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه چیست؟

سئوی کلاه سفید چیست؟

سئوی کلاه سفید، که با سئو خالی نیز نام برده می شود، استفاده از تکنیک های بهینه سازی موتور جستجویی است که توسط خود گوگل تایید شده اند.

سئوی کلاه سفید چیست
به سئو با روش های مناسب با قوانین و الگوریتم گوگل سئو کلاه سفید یا White Hat Seo می گویند (تکنیک های سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه)

به همین منظور در سئوی کلاه سفید شما باید وب سایت خود را از نظر آسان بودن برای مسیریابی و گشت و گذار بهبود بخشید، باید سرعت بارگزاری صفحات را بالا ببرید، تحقیقات کیوورد انجام دهید و از کیووردهای مناسب در محتوای تان استفاده کنید و از وبسایت های معتبر و با کیفیت بک لینک دریافت کنید و بسیاری متدهای دیگر که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

چه عواملی سئوی کلاه سفید را از کلاه سیاه متمایز می کنند؟ در سئوی کلاه سفید شما در ابتدا برروی مردم تمرکز دارید و سپس برروی موتور جستجو و بهینه سازی موتور جستجو در هر صورت زمان نسبتاً قابل توجهی را نیاز خواهد داشت. سئوی کلاه سفید هیچ ریسکی در زمینه پنالتی شدن وبسایت شما نخواهد داشت. در ادامه این مطلب در مورد پنالتی شدن وبسایت نیز با شما صحبت خواهیم کرد.

سئوی کلاه سیاه چیست؟

سئوی کلاه سیاه به تکنیک ها و متدهایی گفته می شود که با استفاده از آنها سئوکاران موتورهای جستجو را فریب می دهند و از نقاط ضعف موجود در الگوریتم های آنها به نفع خود استفاده می کنند.

این تکنیک های سئوی کلاه سیاه عمدتاً در ابتدا به سمت ربات های جستجو می روند و به خوانندگان واقعی و انسان ها اهمیتی نمی دهند. همانطور که مشخص است این استراتژی ها ریسک زیادی در زمینه پنالتی شدن وب سایت دارند.

سئوی کلاه سیاه یا Black Hat Seo
به روش هایی که کاملا قوانین گوگل را دور می زنند سئو کلاه سیاه و یا Black Hat Seo می گویند (تکنیک های سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه)

اما وقتی که شما از سئوی کلاه سیاه استفاده می کنید و قوانین را می شکنید چه اتفاقی می افتد؟ وقتی گوگل رفتار سئویی را می بیند که آن را نمی پسندد چه کاری انجام می دهد؟ در ابتدا، معمولاً، گوگل الگوریتم های خود را تغییر می دهد تا این تکنیک ها دیگر جوابگو نباشند.

پنالتی های استفاده از سئوی کلاه سیاه

یکی دیگر از راه های برخورد گوگل با قانون شکن ها، برخورد مستقیم و انفرادی با وبسایت مورد نظر است. اگر متوجه شدید که میزان ترافیک دریافتی شما به صورت ناگهانی افت شدیدی داشته و یا تعدادی از صفحات شما که همیشه در رتبه های بالای نتایج جستجو بود دیگر در آنجا وجود ندارند، این ها نشانه این موضوع هستند که وبسایت شما به احتمال زیاد پنالتی شده است. همچنین شما می توانید اطلاعات بیشتری در مورد پنالتی ها را در گوگل سرچ کنسول بدست آورید.

در گوگل سرچ کنسول، گوگل به شما اعلام می کند که یک عمل دستی برروی سایت شما انجام شده است. با این کار گوگل در واقع به شما می فهماند که متوجه به وجود آمدن مشکلی شده است و به شما مهلت می دهد تا این مشکل را حل کنید. در این حین ممکن است رتبه جستجوی شما پایین بیاید اما این موضوع موقتی است و با برطرف کردن مشکل شما به جایگاه خود برمی گردید.

هنگامی که مشکل را رفع کردید، می توانید به گوگل پیغامی مبنی بر بازرسی دوباره وبسایتتان بفرستید تا گوگل وب سایت را چک کند و در صورت تایید برطرف شدن مشکل، شما به جایگاه اصلی خود بازگردید. یکی دیگر از جنبه های مهم استفاده از سئوی کلاه سیاه همانطور که اشاره کردیم اثر برعکس آن است که ممکن است باعث شود تا رتبه شما نزول پیدا کند. در بسیاری از مواقع گوگل به صورت ناگهانی الگوریتم های خود را تغییر می دهد تا رفتارهای شک برانگیز سئو را پاکسازی کند و بسیاری از وبسایت هایی که از قرار گرفتن در نتایج صفحه اول خوشحال بوده اند زانوی غم بغل می گیرند!

از آنجایی که این اتفاقات باعث کاهش محبوبیت، ترافیک و در معرض دید بودن شما می شود قطعاً می خواهید که از این موارد دوری کنید. پس در صورتی که این اتفاق برای شما افتاد همانطور که در بالاتر عنوان کردیم، مشکل را حل کنید و پیام مبنی برا بازرسی دوباره را برای گوگل ارسال کنید.

یکی دیگر از پنالتی های مختص استفاده از سئوی کلاه سیاه این است که ممکن است وبسایت شما از نتایج جستجو بن یا اکسکلود شود. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، باید به طور کلی قید تمام بیزینس و کارتان را بزنید چرا که در این صورت هیچکس به هیچ طریقی نمی تواند بیزینس شما را در بستر آنلاین پیدا کند و ترافیک ارگانیک به هیچ وجه به وب سایت شما وارد نمی شود که باعث کمتر و کمتر شدن تعداد مشتریان و از بین رفتن بیزینس می شود.

البته این نکته را هم بدانید که اگر وبسایت شما بن شود ( و نه اکسکلود )، این بن شدن دائمی نیست و برای مدت زمانی موقتی است، بنابراین شما باید امیدوارانه تاکتیک های سئوی سیاهتان را از بین ببرید، تاکتیک های سئوی کلاه سفید را انجام دهید، درخواست بازبینی را برای گوگل ارسال کنید و دعا کنید!

خطرهای سئو کلاه سیاه
هیچ گاه از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده نکنید (تکنیک های سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه)

چه تاکتیک های سئوی کلاه سیاهی هستند که شما باید از آن ها دوری کنید؟ وقتش رسیده که به آن ها نگاهی بیاندازیم:

  • پرکردن محتوا از کیورد

پر کردن محتوا از کیووردهای مورد نظر یا Keyword Stuffing قبلاً یکی از راه های رتبه ی بالا گرفتن در نتایج جستجو بود، اما این کار تقریباً محتوا را ناخوانا و نامفهوم می کرد و به همین دلیل گوگل این کار را غیرمجاز اعلام کرد. بنابراین اگر شما در محتوایتان از کیووردهای غیر مرتبط زیادی با محتوا استفاده کنید به احتمال زیاد محتوای شما توسط گوگل پایین کشیده می شود. بگذارید مثالی از پر کردن کیوورد در محتوا برای شما بزنیم، به متن زیر نگاه کنید:

” ما دستبندهای زیبا می فروشیم. دست بندهای ما همگی دست ساز هستند. اگر قصد خرید دست بند های دست ساز دارید، با متخصصین دست بند های دست ساز ما تماس برقرار کنید از طریق سایت دستبندهای دست ساز ما “

اگر خود شما یا سئوکار شما هنوز هم بر استفاده از کیووردهای ردیفی و پشت سر هم در متن تاکید دارند، بهتر است که این فرد را با سئوکاری که به دنبال برنامه ریزی استراتژی کیوورد و بهینه سازی محتوا است جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش محتوا نویسی: 0 تا 100 Content writing

  • کامنت های اسپم اتوماتیک

اگر شما بلاگی دارید، قطعاً کامنت های اسپم را دیده اید. این کامنت ها معمولاً به صورت خودکار توسط بات ها و یا ابزار دیگر فرستاده می شوند که عمدتاً حاوی کیووردها و لینک های مختلفی هستند. بدیهی است که گرفتن لینک های اینباند یا بک لینک توسط بات های مختلف گوگل را فریب نمی دهد، و به رتبه شما کمکی نخواهند کرد و عجیب است که هنوز هم بسیاری از افراد به استفاده از این متد وفادار هستند! کامنت های اسپم در انجمن ها و فروم ها و سایت های دیگر نیز همچنان به درد نخور هستند. پس نتیجه می گیریم هر کسی که به منظور گرفتن بک لینک کامنت می گذارد، بهتر است کامنت های با مفهوم و مفید بگذارد.

علاوه بر این شما قطعاً دوست نخواهید داشت که در سایتتان به سایت های اسپم کننده لینک بزنید، مطمئن شوید که کامنت های شما قابلیت نو تگ فالو را دارند تا به گوگل بفهمانید که قصد ندارید رتبه های جستجو را به سایت های هدف بدهید، در این صورت اسپمرها هیچ کاری نمی توانند انجام دهند.

  • دزدی محتوا

دزدی محتوا زمانی اتفاق می افتد که شخصی فید ار اس اس شما را بر می دارد و به این شیوه تمامی محتواهای شما را بر روی وب سایت خود منتشر می کند. کسانی که این کار را انجام می دهند، که با نام اسپلاگر (اسپم بلاگر) نیز شناخته می شوند، این مدل بلاگ ها را می سازند تا بتوانند بلاگ خود را در مورد یک کیورد یا موضوع بهینه کنند.

دزدی محتوا در سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه
گوگل سایت هایی که محتواها را از سایت های دیگر کپی می کنند پنالتی می کند (تکنیک های سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه)

البته که گوگل این نوع بلاگ ها را پنالتی می کند، و این کار دلیل خوبی است تا از این تاکتیک سئوی کلاه سیاه استفاده نکنید. اگر می خواهید که محتوای خود را در سایت های دیگر به جهت دریافت بک لینک منتشر کنید، از لینک های کنونیکال استفاده کنید تا گوگل منبع اصلی محتوا را شناسایی کند.

  • مخفی کاری

مخفی کاری به عملی گفته می شود که طی آن شما یک چیز را به بازدیدکننده نشان می دهید و چیز دیگری را به موتورهای جستجو.

به عنوان مثال؛ بازدیدکننده وبسایت شما ممکن است به یک عکس نگاه کند، در حالی که ممکن است در کدهای اچ تی ام ال این صفحه لینک ها و متون پنهانی وجود داشته باشد که موتورهای جستجو به دنبال آن هستند. سئوکاران کلاه سیاه معمولاً‌ از این تکنیک برای قرار دادن کیووردهایی استفاده می کنند که نمی خواهند بازدیدکنندگان آنها را ببینند.

  • پنهان کردن متون

همانطور که در مورد بالا نیز گفته شد، یکی دیگر از تکنیک های سئوی کلاه سیاه پنهان کردن متون و لینک هاست و برای این کار راه های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است رنگ این لینک ها و متون را به رنگ بک گراند صفحه سایت دربیاورند تا دیده نشود یا می توانند سایز فونت را به حدی کوچک کنند که دیده نشود.

  • پیج های حمایتی

پیج های حمایتی صفحاتی هستند که بازدیدکنندگان را به سمت پیج های دیگر به صورت تونل مانند هدایت می کنند. سئوکاران کلاه سیاه معمولاً این کار را با ساخت چندین صفحه با محتواهای عمدتاً یکسان انجام می دهند که در نهایت لینک هایی برای رسیدن به صفحه اصلی و موردنظر خود ایجاد کنند. در این صورت بازدیدکننده صفحه اول پس از طی کردن چندین صفحه و لینک، در نهایت به صفحه ای که از ابتدا می خواست به آن برسد می رسد. اما لازم است بدانید که اگر پیج های هدایت کننده به خودی خود محتوای با ارزشی نداشته باشند، به زودی توسط گوگل پنالتی می شوند.

  • ارسال مخفیانه

هنگامی که شما به دنبال جستجوی یک موضوع و کیوورد خاصی هستید، در صفحه نتایج ممکن است یک سایت نظر شما را جلب کند اما با کلیک برروی لینک مورد نظر ممکن است متوجه شوید که به لینک دیگری به غیر از آن لینکی که برروی آن کلیک کرده اید هدایت می شوید؛ این اتفاق زمانی رخ می دهد که منبع اصلی آن لینک حذف شده باشد یا به لینکی دیگر تغییر کرده باشد و یا ممکن است دامین سایت به کلی عوض شده باشد.

متاسفانه در سئوی کلاه سفید از این تکنیک نیز استفاده نادرستی می شود. گوگل این ارسال های مخفیانه را درست نمی داند، چرا که ممکن است موتورهای جستجو یک چیز را ببینند و نشان دهند و بازدیدکنندگان چیز دیگر. یا ممکن است حتی تعدادی از بازدیدکنندگان محتوای معمولی را ببینند، و سایر بازدیدکنندگان تنها یک سایت اسپم را مشاهده کنند.

  • توطئه لینک ها

هر عملی که از طریق هوش مصنوعی در جهت افزایش رتبه بندی سایت انجام بگیرد سئوی کلاه سیاه است. یکی از این راه ها که گوگل از آن متنفر است نقشه های لینک چیدن است.

استفاده بیش از حد از لینک در سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه
گوگل، سایت هایی که از لینک سازی های اتوماتیک استفاده می کنند را پنالتی می کند (تکنیک های سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه)

گوگل طی دستورالعملی مستقیماً اعلام کرده است که هر عملی که در آن؛ لینک ها خرید و فروش شوند، که شامل پست های می شود که لینک هایی در آن قرار دارد و برای قرار داده شدن این لینک ها پول پرداخت شده است، تبادل لینک که توسط چندین سایت انجام می شود و همه لینک های دیگران را در سایتشان قرار می دهند، پست های مهمان و بازاریابی مقاله ای که در آن از کیوردهای متعدد استفاده شده باشد و لینک سازی اتوماتیک توسط برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف باعث پنالتی شدن شما خواهد شد.

  • محتواهای وابسته کوچک

افرادی که معمولاً از برنامه های وابسته در بیزینس خود استفاده می کنند ( با همکاران تعامل دارند )، معمولاً محتواهایی جهت معرفی یکدیگر را در دسترس قرار می دهند. اما اگر شما این محتواها را به همان صورتی که هستند در سایت خود منتشر کنید، در این صورت شما ارزشی برای بازدیدکنندگان قائل نبوده و فقط یک محتوای اجاره ای دارید و همانطور که می دانید شما فقط محتوایی را که در سایت های دیگر نیز وجود دارد به همان صورت در سایت خود قرار داده اید و همانطور که در بالا گفتیم، این کار به مذاق گوگل خوش نمی آید.

برای این که از این کار دوری کنید، در صورتی که می خواهید محصولی را به صورت وابسته در وبسایت خود قرار دهید، در ابتدا محتوای اوریجینال و مخصوص به خودتان را در مورد محصول تولید کنید و مکانی را برای نقد کردن و نظر و امتیاز دادن برای کاربران ایجاد کنید.

  • رفتارهای بدجنس سایت

سایت های که رفتارهای بدجنسی دارند نیز توسط گوگل به عنوان سئوی کلاه سیاه شناسایی و پنالتی می شوند. این رفتارها شامل فریب دادن کاربران با تغییر دادن رفتار آیتم های روی پیج ( که در این صورت آنها به جایی مخالف جایی که می خواستند هدایت شوند‌)، معرفی یا نصب نرم افزارهایی که رفتار تبلیغات را تغییر می دهند، قرار دادن نرم افزارهای دیگر، تروجان ها و مالورها در فایل های دانلود نرم افزار اصلی بر روی سایت و تغییر دادن علایق کاربران و یا تغییر دادن هوم پیج آن ها بدون اطلاعشان می شود.

پنالی از گوگل
از تکنیک های سئوی کلاه سیاه دوری کنید چرا که منجر به پنالتی شدن سایت شما توسط گوگل می شود (تکنیک های سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه)

اگر شما هرکدام از این رفتارهای اسپم گونه در وب سایتی دیدید می توانید آن را به گوگل گزارش دهید.

علاوه بر رفتارهای گفته شده بالا، رفتارهای دیگری نیز وجود دارند که در راهنمای دستورالعمل های گوگل ذکر نشده اما سایت هایی که از آنها استفاده کرده اند نیز پنالتی شده اند. این رفتارها می توانند شامل شبکه های بلاگ خصوصی، که در آن افرادی که شامل چند سایت یا بلاگ هستند با دیگر سایت ها و بلاگ هایشان به یکی از آنها لینک می زنند وافرادی که با ریختن بات های اسپم به جان سایت های رقیب سعی در پنالتی شدن آنها می کنند، می شود.

تا اینجا در مورد تکنیک های سئوی کلاه سیاه صحبت کردیم و گفتیم که باید از این کارها دوری کنید چرا که منجر به پنالتی شدن شما توسط گوگل و از دست رفتن تمامی زحمات و تلاش های شما می شود. حالا باید ببینیم چه کارهایی وجود دارد که باید برای سئو انجام دهیم؟ بیایید با هم نگاهی به تکنیک های سئوی کلاه سفید بیاندازیم.

مثال های سئوی کلاه سفید

در سئوی کلاه سفید هدف شما این است که محتوای خود را در جهتی بهینه کنید که کاربران آن را ببینند و از آنها استفاده کنند، نه بات های موتورهای جستجو. جایزه این کار هم این است که اگر مردم و بازدیدکنندگان از محتوای شما خوششان بیاید، شانس گرفتن رتبه های خوب در نتایج جستجو برای شما بیشتر خواهد شد.

در ابتدا شما همیشه باید در مورد کیوردها تحقیق کنید و محتواهایی را پیدا کنید که مردم به آن ها علاقه مند هستند. شما می توانید از ابزارهای متفاوتی برای شناسایی کیوردهای معروف و محبوب استفاده کنید تا از آن ها در محتوایتان استفاده کنید.

مثال های سئوی کلاه سفید
شما همیشه باید در مورد کیوردها تحقیق کنید و محتواهایی را پیدا کنید که مردم به آن ها علاقه مند هستند (تکنیک های سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه)

در قدم بعد هنگامی که خواستید محتوایتان را تولید کنید سعی کنید بهترین محتوایی که می توانید را بسازید. مطمئن شوید که کیوردها را اسپم وارانه وارد متن نکنید، متن محتوا را مناسب با وب بسازید، و عناوین متعدد و عکس هایی برای فرار از رسمی بودن و خشکی متن در محتوا قرار دهید. این کارها مخصوصاً هنگامی که محتوای طولانی دارید به درد شما می خورد.

مطمئن شوید که همیشه هم به صورت داخلی هم خارجی به منابع مرتبط و صاحب سبک لینک بزنید. به یاد داشته باشید که لینک ها جزو 3 فاکتور برتر برای رتبه بندی در سئو هستند، پس همیشه به اهمیت لینک ها توجه کنید. همچنین شما می توانید لینک هایی را از طریق پست های مهمان،‌ نقدها، مصاحبه ها و نتیجه گیری ها دریافت کنید و از این طریق اعتبار سایت خود را از طریق لینک های اینباند با کیفیت بالا ببرید. فراموش نکنید که ابزارهای متعدد سئو برای عنوان های جلب توجه کننده و توضیحات اغواکننده در محتوایتان و پست های شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

و در نهایت، هیچوقت از تجربه کاربری غافل نشوید، تا کسانی که محتوای شما را پیدا می کنند به شما و سایت شما و محتواهای آینده پایبند بمانند. همچنین به یاد داشته باشید که محتوای خود را برای گوشی های موبایل نیز بهینه کنید تا گوگل از سایت شما در نتایج سرچ های موبایل نیز استفاده کند. 

جمع بندی

حال که شما با تفاوت های سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه آشنا شده اید و می دانید که چطور از تکنیک های سئو کلاه سیاه دوری کنید، می توانید قهرمان داستان سئوی خود باشید. سعی کنید به اصول گفته شده پایبند باشید و به دنبال نتایج سریع و ریسکی نباشید تا همیشه در طول زمان در صفحات اول گوگل باشید و به سمت موفقیت حرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی