🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

بازاریابی از طریق تلگرام برای رشد کسب و کارهای آنلاین

بازاریابی اینترنتی همیشه و لزوما در مورد صفحات نتایج سرچ گوگل ( SERP ) صدق نمی‌کند. اما همیشه در جستجوی این هستیم که از طریق چه کانال‌ها و ابزارهای موثری می‌توان تجارت آنلاین خود را گسترش بدهیم. امروزه شبکه‌های اجتماعی از محبوبیت زیادی برخوردارند و کاربران بیشتر و هدفمندتری جذب می‌کنند. تبلیغات و بازاریابی از طریق تلگرام چند سالی است که طرفداران خود را دارد. تبلیغ در تلگرام به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود که در این مقاله با آن ها آشنا می شویم.

در این مقاله می خوانید

تبلیغات و بازاریابی از طریق تلگرام چند سالی است که طرفداران خود را دارد. تبلیغ در تلگرام به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود که در این مقاله با آن ها آشنا می شویم.

بازاریابی اینترنتی همیشه و لزوما در مورد صفحات نتایج سرچ گوگل ( SERP ) صدق نمی‌کند. اما همیشه در جستجوی این هستیم که از طریق چه کانال‌ها و ابزارهای موثری می‌توان تجارت آنلاین خود را گسترش بدهیم. امروزه شبکه‌های اجتماعی از محبوبیت زیادی برخوردارند و کاربران بیشتر و هدفمندتری جذب می‌کنند.

بنابرین وقتی کمپین تبلیغاتی برگزار می‌کنید جای تعجب ندارد که آن را در شبکه‌های اجتماعی خودتان نیز اطلاع‌رسانی می‌کنید. اما به دلیل پست‌ها و تبلیغات زیاد که هدفشان افزایش آگاهی از برند و هدایت کردن آنها به سمت وبسایت است، شاید یک مقدار رقابت در این عرصه دشوار باشد. گرچه برخی برای راحت کردن کار خود به دنبال خرید کانال‌هایی که عضوهای آنان زیاد هستند، اقدام می‌کنند. حتی آن ها از پیام‌رسان‌هایی که رشد سریعتر و کاربری آسان‌تری نسبت به شبکه‌های اجتماعی دارند استفاده می‌کنند. تلگرام را می‌توان بزرگترین پیام رسان دنیا دانست که به سرعت در حال توسعه و همیشه درحال به‌روزرسانی می‌باشد.

چگونه یک پیام‌رسان پولساز می‌شود؟

در این مقاله قصد دارم در مورد بازاریابی از طریق تلگرام صحبت کنم، یک روند بازاریابی فراگیر که بازدهی خود را ثابت کرده است. این پیام‌رسان به گونه‌ای طراحی شده است که ارتباط با مخاطب هدف شما، اشتراک گذاری مطالب و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی را آسان‌تر کند. تلگرام امروزه یکی از رقبای سرسخت برای واتس‌اَپ محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های تلگرام این است که پیام‌ها رمزنگاری می‌شوند و امنیت بالایی داشته باشند. همین امر باعث شده تا محبوبیت این برنامه افزایش یابد.

اغلب در کسب و کارها از پیام‌رسان‌ها برای ارسال یک متن، تصویر و یا ویدئو استفاده می‌کنند که هم ارزان‌تر از پیام کوتاه و تماس تلفنی است و هم احساس تعلق بیشتری برای یک سری مخاطب خاص را ایجاد می‌کند. تلگرام به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد تا به جای اینکه تک‌تک به مخاطبان‌شان پیام جداگانه بفرستند، کانال ایجاد کنند. امروزه حتی شاهد هستیم که کانال‌های خانوادگی زیادی در بین مردم ایجاد شده تا به راحتی بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

بازاریابی از طریق تلگرام همچنان با وجود فیلترینگ دارای اثربخشی می باشد
بازاریابی از طریق تلگرام همچنان با وجود فیلترینگ دارای اثربخشی می باشد

همانطور که می‌دانیم در کشور عزیزمان ایران، این برنامه فیلتر شده ولی خیلی از کسب و کارها هنوز به کار خود در این پیام‌رسان ادامه می‌دهند و متوقف نشده‌اند، به عبارتی دیگر بازاریابی از طریق تلگرام هنوز اثربخشی خود را به طور کامل از دست نداده است.تلگرام یک پیام رسان مبتنی بر ابر که برای ویندوز و تلفن‌های همراه با سطح امنیت بالا در دسترس عموم قرار گرفته است. تلگرام  بیش از 100 میلیون کاربر دارد و 15 میلیارد پیام، روزانه در این پیام‌رسان ردّوبدل می‌شود. پس جای بحث دارد که در مورد چنین برنامه‌ای صحبت کنیم.

مزایای بازاریابی از طریق تلگرام

امروزه بسیاری از مشاغل و کسب و کارها برای ارتباط با مشتریان خود، ثبت سفارشات و پاسخ به سوالاتشان از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند. یکی از مزایای بازاریابی از طریق تلگرام این است که لازم نیست دانش و تخصصی داشته باشید. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از ربات‌های تلگرام همه چیز را مکانیزه کنید تا آنها همه‌ی کارها را انجام دهند. ربات‌های تلگرام نه تنها می‌توانند اطلاعات مربوط به سوالات خاص را در اختیار کاربران قرار دهند بلکه می‌توانند تصاویر و فیلم‌ها را دریافت، ارسال و پردازش کنند.

فرصت‌ها و مزیت‌های ارائه شده توسط تلگرام بسیار وسیع و گسترده است که به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

  • تحویل سریع پیام‌ها
  • وجود ویژگی تایمر
  • امنیت داده‌ها
  • ثبت سفارش آنلاین
  • پشتیبانی آنلاین
  • کاملا رایگان
  • پردازش بازخورد مشتری
  • ارتباطات و هماهنگی تیمی
  • اطلاعات به‌روز
  • ترویج محصول و خدمات
  • هدایت ترافیک به وب‌سایت
  • افزایش آگاهی از برند
  • ایجاد کانال‌های پرداخت برای مشتریان

و مزایای دیگر که علاوه بر این، در صورتی که می‌خواهید از کانال تلگرام به عنوان یک منبع اطلاعاتی در مورد برند و خدمات تولیدی‌تان استفاده کنید این پیام‌رسان وظایف بسیاری از ابزارهای دیگر را که در قسمت ذیل اشاره کردیم انجام می‌دهد:

  • خبرنامه
  • کانال تخفیف
  • جمع‌آوری بازخوردها
  • کانال بازاریابی رویدادها
  • خدمات عملیاتی و پشتیبانی
  • گپ دوستانه با مشتریان در مورد موضوعی مرتبط با محصول
  • کانال در مورد به اشتراک‌گذاری اخبار محصولات، جوایز و به‌روزرسانی‌ها

شما باید بدانید که هیچ تبلیغاتی در تلگرام صورت نمی‌گیرد و نمایش داده نخواهد شد. این سیاست سازندگان تلگرام است که مخاطبان زیادی برای خود جلب کرده و یا حتی کاربران دیگر پیام‌رسان‌ها به تلگرام روی آوردند. این امر نشان‌دهنده این است که مخاطبان فعال‌تری در این پیام‌رسان حضور دارند.

ایجاد کانال شرکتی و بیزینسی

بنابرین می‌توانید از تلگرام برای ارسال پیام، اشتراک‌گذاری محتوا و راه‌اندازی یک کانال تبلیغاتی بهره ببرید. اما اگر می‌خواهید کسب و کار خود را به کمک  بازاریابی از طریق تلگرام رشد دهید باید از نحوه‌ی درگیر کردن مشتریان خود بدانید. حال برای شروع کار موارد زیر را برای ساخت یک کانال انجام دهید :

  • ساختن یک کانال
  • خصوصی یا عمومی کردن کانال
  • اضافه کردن مخاطبان خود به کانال

اکنون کانال شما آماده شده. حال می‌خواهیم درباره‌ی نحوه‌ی رشد در تلگرام صحبت کنیم. اینکه باید محتواهای جذابی برای کانال خود استفاده کنید. بهترین گزینه برای کسب و کارها راه‌اندازی یک کانال بیزینسی یا شرکتی است. از این طریق می‌توانید پیام‌هایی را که از همه‌ی مشترکان خود دریافت می‌کنید با همه‌ی آن ها به اشتراک بگذارید. تعداد نامحدودی پست روی کانال خود بگذارید.

و یا حتی اگر خودتان وقت کافی ندارید یک یا چند نفر را برای ادمین کانال انتخاب کنید تا بتوانند کانال را مدیریت کنند، حتی برای هر کدام از ادمین‌ها می‌توانید وظایفی تعیین کنید مثلا یک نفر فقط پست بگذارد، یک نفر به سوالات پاسخ دهد و حتی با انجام وظایف شان اسم خودشان درج می‌شود.

اگر با برنامه‌ریزی کانال تلگرام خود را هدایت کنید به یک کانال ارزشمند و هدفمند برای مخاطبان تان تبدیل خواهد شد
اگر با برنامه‌ریزی کانال تلگرام خود را هدایت کنید به یک کانال ارزشمند و هدفمند برای مخاطبان تان تبدیل خواهد شد

همانطور که مشاهده می‌کنید اگر با برنامه‌ریزی کانال تلگرام خود را هدایت کنید به یک کانال ارزشمند و هدفمند برای بازاریابی تبدیل خواهید شد. زمانی که محبوبیت پیدا کنید مشتریان و مخاطبان با گذاشتن پست شما در کانال، می‌توانند روی تلفن همراه‌شان یک نوتیفیکیشن یا اعلان دریافت کنند و از پست شما سریع‌تر با خبر شوند. این کار دسترسی افراد به اطلاع‌رسانی‌ها را سریع‌تر می‌کند.

کانال خصوصی در مقابل کانال عمومی

البته هنگامی که می‌خواهید یک کانال ایجاد کنید همان لحظه خودتان تعیین می‌کنید که شخصی باشد یا عمومی. تفاوت آنها در این است که وقتی کسی می‌خواهد وارد کانال خصوصی‌تان شود باید از مدیر کانال مجوز دریافت کند. این کار به شما این امکان را می‌دهد که هر کسی را که دوست دارید وارد کانال کنید. و یا حتی اگر قصد دارید که پیشنهادات ویژه‌ی شما را تعداد محدودی از مخاطبان که خودتان تعیین کرده‌اید دریافت کنند این کار یک راه‌حل خوب برای شماست.

ربات تلگرام مناسب برای بازاریابی از طریق تلگرام

در این مرحله شما به یک متخصص و برنامه‌نویس که بتواند ربات کانال شما را راه‌ اندازی کند نیاز دارید. در پایان کار متوجه خواهید شد که کسب و کار شما با دیگران کاملا تمایز یافته شده و مطمئناً از این کار راضی خواهید شد. ربات تلگرام، کانال شما را از هر گونه پاسخ به سؤالات و دریافت اطلاعات غنی می‌کند و یک حساب کاربری تلگرام در اختیار شما قرار می‌دهد ولی توسط خود نرم‌افزار تلگرام اداره می‌شود، نه شخص دیگری.

ربات تلگرام یک سری گزینه‌های منحصر به فرد را ارائه می دهد:

  • آموزش دادن
  • بازی کردن
  • جستجو در وب
  • برنامه‌ریزی
  • شبکه پخش رادیو و تلویزیون
  • یادآوری
  • ارتباط با سایر کاربران
  • ادغام با سایر خدمات

بنابرین با اجرای چنین ربات‌هایی در کانال خود احتمال بروز هر خطای انسانی و استخدام بازاریاب‌های اضافی را کاهش می‌دهید. همچنین شما می‌توانید دیگر کانال‌هایی که از ربات استفاده می‌کنند را ببینید و بر اساس سلیقه و الگوهای ذهنی خود، آنها را طراحی کنید.

استیکرهای تلگرام

یکی از راه‌های دیگر که بتوانید کانال تلگرام خود را متمایز کنید ایجاد مجموعه‌ای از استیکرهای تلگرام از برند خودتان است. این کار باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود و هنگامی که مشتریان شما، استیکرهای شما را ذخیره کنند می‌توانند آنها را با دیگران از طریق پیام‌های شخصی به اشتراک بگذارند یا آنها را در دیگر کانال‌ها به کار ببرند.

در تلگرام، استیکرها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و یکی از روش های بازاریابی از طریق تلگرام می باشد
در تلگرام، استیکرها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و یکی از روش های بازاریابی از طریق تلگرام می باشد

می‌توان گفت که این کار یک جادوی قدرتمند برای تقویت کمپین‌های بازاریابیِ از طریق تلگرام به شمار می‌رود که طراحان، هنرمندان و کلاً افرادی که علاقه به این کار دارند. به جرأت می‌توان گفت که در تلگرام، استیکرها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و کاربران مدام برای بروز احساسات خود از آنها استفاده می‌کنند و لذت می‌برند.

شما می‌توانید از مجموعه‌ی استیکرها، بسته به اهدافی که دنبال می‌کنید به عنوان یک عنصر در تبلیغ محصولات جدید یا مسابقات تلگرامی از آن استفاده کنید. فقط کافیست که به @stickers  مراجعه کنید و در آنجا ربات تلگرام، تمامی مراحل ساخت یک استیکر را به شما خواهد آموخت.

یا اگر تصمیم دارید خودتان استیکرها را بسازید به موارد زیر توجه داشته باشید :

  • حجم تصاویر برای استیکرها باید حداکثر 512 کیلو بایت باشد.
  • فُرمت عکس‌ها باید PNG باشد.
  • تصاویر باید با فریم و سایه‌ی سفید باشند.
  • تصاویر را می‌توانید هم با کامپیوترهای شخصی و هم با موبایل بارگذاری کنید.

اگر مشکلی در ساخت استیکر باشد ربات تلگرام آن را به شما خواهد گفت.

استفاده از تصویر پروفایل مناسب

خب این یک امر قطعی است که شرکت‌ها برای افزایش آگاهی از برند در تلگرام فعالیت می‌کنند و اگر از آنها در مورد نحوه‌ی بازریابی تجارت‌شان در اینستاگرام بپرسید، در پاسخ به آرم خود در تصویر پروفایل به عنوان اولین مزیت خود اشاره می‌کنند.

تلگرام هم به همین روش کار می‌کند. کانال شما در بین این همه کانال که مخاطبان در تلگرام خودشان ذخیره کردند باید به راحتی شناسایی شود. بنابرین برای تصویر پروفایل کانال خود از آرم شرکت‌تان استفاده کنید تا به مشتریان خود کمک کنید شما را به راحتی بشناسند.

برای بازاریابی از طریق تلگرام تصویر پروفایل کانال خود را آرم شرکت‌تان قرار دهید
برای بازاریابی از طریق تلگرام تصویر پروفایل کانال خود را آرم شرکت‌تان قرار دهید

حتی ممکن است که هزاران کانال با نام تجاری شما مشابه باشد که راه شناسایی راحت آن، استفاده از تصویر پروفایل است. آرم شرکت‌تان راه توصیف کانال شماست و اینکه حتما از توضیحات کانال خود استفاده کنید و مختصری از فعالیت‌های خود بگویید.

انتخاب یک موضوع مناسب برای کانال

انتخاب یک موضوعی که برای کاربران جذاب باشد یک روش مناسب برای جذب ارگانیک مخاطبان هدف است. تمام پیام‌ها و مکالمات شما در کانال باید به موضوعتان مربوط باشد مانند تخفیف‌ها، پیشنهادات ویژه و یا سوالات کاربران در مورد محصول یا خدمات شما.

همچنین از مشتریان وفادار خود، دائما در حال گزارش‌گیری در مورد کیفیت محصولات و خدمات باشید. ممکن است آنها ایده‌هایی در مورد بهبود کسب و کارتان داشته باشند.

و امکانات دیگر

زمانیکه در مورد کمپین‌های تبلیغاتی صحبت می‌کنیم که اهداف آنان فروش بیشتر، افزایش آگاهی از برند، ترافیک بالاتر به وب‌سایت و یا بهبود خدمات مشتریان است باید تمامی مزایای یک برنامه را شناسایی و از پتانسیل آن به نحو احسنت استفاده کرد. تلگرام برای شما امکانات دیگری دارد.

اینکه تلگرام برای دنیایی از پیام‌های دریافتی نیازی به حافظه‌ تلفن همراه شما ندارد مگر اینکه بخواهید آنها را بارگیری و یا دانلود کنید.

علاوه بر این تلگرام متعلق به هیچ کدام از مافیاهای شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک نیست و شعار سازندگان تلگرام این است که “این برنامه فروشی نیست”. سازندگان تلگرام طراحی، کارکرد و خط‌مشی آن را متناسب با نیازهای کاربران تغییر شکل می‌دهند.

تلگرام یک برنامه غیرانتفاعی است که هدف اصلی آن دسترسی مردم به مفیدترین سرویسِ پیام‌رسان و استفاده نکردن از المان‌های تبلیغاتی مثل promote می‌باشد. فروشگاه‌های آنلاین که علاقه‌ خاصی به درگاه‌های پرداخت دارند فعلا در برزیل و روسیه این طرح آغاز شده که به کاربران امکان جابجایی پول را می‌دهد. تلگرام در مورد امنیت این کار آنقدر مطمئن است که حاضر است 200 هزار دلار به کسانی که درگاه‌های پرداخت را هک کنند جایزه بدهد.

جمع بندی

تلگرام هفتمین سال از شروع کار خود را سپری می‌کند و راهی طولانی برای رسیدن به یک اَبَر پیام‌رسان درپیش دارد. این پیام‌رسان ابتدا در کشورهای برزیل و روسیه محبوب شد و اکنون در سراسر دنیا شناخته شده است. امنیت بی‌نظیر این برنامه، عدم استفاده از تبلیغات، کارکرد رایگان، طراحی ساده و … باعث شده تا تلگرام به یک کانال عالی برای توسعه‌ کسب و کارها، افزایش آگاهی از برند، وفاداری مشتری، ترافیک وب‌سایت و در نهایت فروش تبدیل شود. حال زمان آن رسیده تا یک کانال تلگرام بسازید و محتواهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

طراحی برنامه تا حد امکان کاربر پسندتر شده و حتما فرصت این را خواهید داشت تا از سرتاسر جهان مشتری یا مخاطب داشته باشید. گرچه تلگرام در ایران فیلتر شده ولی هنوز زنده است و برای بسیاری از کسب و کارهای آنلاین، نفس می‌کشد و دائم در حال به‌روزرسانی می‌باشد. هر بار امکانات جدیدی به برنامه اضافه شده تا قدرت خود را به تمامی پیام‌رسان‌ها ثابت کند و باید بگوییم که بدون شک بهترین پیام‌رسان دنیاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط