🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

25 اصطلاح رایج سئو

سئو دنیای خیلی پیچیده ای دارد و قطعا فقط با خواندن یک مقاله به تنهایی نمی توانید آن را فرا بگیرید. تسلط بر دانش سئو نیازمند یک درک کلی و جامع از تمام جزییات و عوامل تشکیل دهنده آن است که ممکن است ابتدای کار گیج کننده به نظر برسد و فرد تازه واردی که می خواهد سئو یاد بگیرد را دچار سرگردانی کند. به همین خاطر ما ۲۵ اصطلاح مهم و پایه ای را که هر مبتدی سئویی باید قبل از هر چیزی یاد بگیرد را آماده کرده ایم. توصیه می شود اگر در این زمینه تازه وارد هستید قبل از هر آموزشی حتما این مطلب را بخوانید.

در این مقاله می خوانید

25 اصلاح رایج در سئو

اگر تازه وارد دانش سئو شده اید باید بدانید این ۲۵ اصطلاح پیکره سئو را تشکیل می دهند و قبل از هر چیزی باید آن ها را بلد باشید

سئو دنیای خیلی پیچیده ای دارد و قطعا فقط با خواندن یک مقاله به تنهایی نمی توانید آن را فرا بگیرید. تسلط بر دانش سئو نیازمند یک درک کلی و جامع از تمام جزییات و عوامل تشکیل دهنده آن است که ممکن است ابتدای کار گیج کننده به نظر برسد و فرد تازه واردی که می خواهد سئو یاد بگیرد را دچار سرگردانی کند که برای جلوگیری از آن بهتر است اموزش سئو حضوری و یا آنلاین را شرکت کنید . به همین خاطر ما ۲۵ اصطلاح مهم و پایه ای را که هر مبتدی سئویی باید قبل از هر چیزی یاد بگیرد را آماده کرده ایم. توصیه می شود اگر در این زمینه تازه وارد هستید قبل از هر آموزشی حتما این مطلب را بخوانید.

۲۵ اصطلاح رایج در سئو

  1. انکر تکست (Anchor text)

وقتی که یک وب سایت را در بدنه ی متن هایپر لینک می کنیم، کلمه ای که لینک به آن متصل یا attach  می شود را Anchor text می گوییم. در واقع انکر تکست قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده می کند و می تواند روی آن کلیک کند و به یک وب پیج دیگر وارد شود.

انکر تکست
انکر تکست

این مسئله برای سئو کاران بسیار حیاتی است چرا که موتور های جستجو دنبال این گونه لینک ها می گردند تا با استفاده از آن ها اعتبار سنجی انجام بدهند و طبیعتاْ این کار برای اعتبار وب سایتتان بسیار پر اهمیت است. در واقع لینک های معتبر همان لینک هایی هستند که موتور های جستجو بر اساس کیفیت و ارزش آن ها را برای کاربران دسته بندی می کنند.

نکته: از یک انکر تکست (Anchor text) مشابه بارها و بارها استفاده نکنید چرا که این کار وب سایت تان را بی اعتبار می کند و به بالا آمدن شما در صفحه نتایج ضربه می زند.متن جایگزین تصویر (Alt text)

احتمالا تجربه کرده اید که چیزی را در موتور جستجو سرچ کرده باشید و تبلیغی همراه با عکس کالای مورد نظر در صفحه جستجو نمایش داده شده باشد. در عمل به این مسئله alt text گفته می شود.

Alt text به متنی گفته می شود که تصویر جستجو شده را توضیح می دهد
Alt text به متنی گفته می شود که تصویر جستجو شده را توضیح می دهد

Alt text به متنی گفته می شود که تصویر جستجو شده را توضیح می دهد و مشخص می کند آن تصویر چه محتوایی دارد. در حالتی که به عکس نگاه می کنید alt text را نمی توانید ببینید چون که این تگ آلت در بک اند صفحه ای که تصویر در آن قرار گرفته مخفی شده است. Alt text یکی از موثرترین روش ها برای افزایش رنکینگ در موتور جستجوی گوگل است چرا که عکس های وب سایت شما را در هنگام جستجو شدن در صفحه نتایج نمایش می دهد.

  1. اعتبار (Authority)

اعتبار یک وب سایت به میزان توانایی آن در بالا آمدن در صفحه نتایج گوگل گفته می شود یعنی هر چقدر رنک شما در صفحه جستجو بیشتر باشد اعتبار شما نیز بیشتر خواهد بود.

4 فاکتور در رنک بندی اعتبار پیج موثر هستند:

  • میزان سن سایت
  • میزان ترافیک صفحه
  • تاریخچه وب سایت
  • منحصر به فرد بودن محتوای وب سایت و عدم کپی برداری

این 4 معیار به خوبی تفاوت دامنه های .gov (که برای وب سایت های دولتی استفاده می شود) و .edu (که برای وب سایت های دانشگاهی استفاده می شوند) را با .com و .net توضیح می دهند.

بات ها (Bot)

بات ها برنامه های اتوماتیکی هستند که برای ایندکس کردن، جمع آوری و آنالیز اطلاعات وب سایت طراحی می شوند و سرعت شان از سرعت نیروی انسانی بسیار بالاتر است. تخمین زده می شود که بات ها حدود 60 درصد ترافیک آنلاین را تشکیل می دهند. به عنوان سئو کار ما می توانیم از بات ها برای جمع آوری و تحلیل اطلاعات با سرعتی بسیار زیاد استفاده کنیم. بات ها هم چنین امکان تولید محتوای سریع را در اختیار ما قرار می دهند به طوری که در سریع ترین حالت ممکن و هر زمانی که ما اراده کنیم می توانیم زمان آن را تنظیم کنیم تا برای کاربر منتشر شوند. بهر حال همه ی بات ها هم سودمند نیستند و بات های مخرب هم وجود دارند.

بات ها برنامه هایی هستند برای آنالیز و ایندکس کردن صفحات وب سایت

  1. تگ عنوان (Title tag)

تگ های عنوان علاوه بر استفاده شان در کد های HTML برای سئو هم بسیار حیاتی محسوب می شوند. تگ عنوان به شرکت ها کمک می کند که هنگام جستجو شدن در موتور گوگل برای کاربر توضیح دهند که دقیقا کارشان چیست و چکار می کنند.

تگ عنوان
تگ عنوان

قرار دادن تگ عنوان برای هر وب پیج سایت باعث می شود وقتی که کاربر جستجو می کند بداند صفحه ای که می خواهد باز کند راجع به چیست و چه محتوایی درون آن نهفته است. که این هم باعث می شود پیج ها به راحتی لینک داده شوند و رنک بندی بشوند.

  1. تگ متا توضیحات (Meta Description)

تگ متا بعد از تگ عنوانی که توضیحاتی راجع به پیج می دهد آورده می شود. تگ متا شامل یک یا دو جمله است که توضیح می دهد پیج یا وب سایت مورد نظر شامل چه محتوایی است.

محل قرارگیری تگ متا
محل قرارگیری تگ متا

هر چقدر که تگ متا با عبارت جستجو شده هم خوانی بیشتری داشته باشد احتمال اینکه در صفحه نتایج، در قسمت پایین عنوان پیج ظاهر شود بیشتر است. تگ متایی که دقیق و یوزر فرندلی باشد از میان میلیون ها عبارتی که سرچ می شوند وب سایت را بالا نگه می دارند چرا که با هر عبارت مرتبط به کاربر مناسب نشان داده می شوند.

  1. کلمات کلیدی (Keywords)

شاید انتخاب کلمات کلیدی در نگاه اول ساده به نظر برسد اما استراتژی انتخاب آن ها یکی از حیاتی ترین مسائل در سئوی موفق است. کلمات کلیدی کلمات یا عباراتی هستند که باعث می شود وب سایت شما در ازای کلمه جستجو شده به کاربر نشان داده شود. به طور مثال اگر وب سایتی را که همین الان قرار دارید را بخواهید از طریق موتور جستجو سرچ کنید باید از کلمات کلیدی مثل “دیجیتال مارکتینگ” استفاده کنید.

اگر چه باید دقت کنید تمام کلمات کلیدی به همین عبارت ختم نمی شود و این عبارت دقیق نیست. کاری که باید بکنید آن است که کلمات کلیدی بسازید که مطابق با نیاز کاربرتان باشد و از عبارات کلی دوری کنید. کلمات کلیدی که مبهم یا کلی هستند وب سایت های زیادی را جستجو می کنند و می توانند غیر موثر واقع شوند. منابعی مثل Google keyword planner در انتخاب کلمات کلیدی مناسب نیازتان به شما کمک می کنند.کلمات کلیدی بلند

کلمات کلیدی بلند معمولا متشکل از سه تا چهار کلمه هستند مثلا کلمه کلیدی بلند این مقاله می تواند “25 اصطلاح سئو برای مبتدیان” باشد. معمولا استفاده از کلید واژه های طولانی به منظور هدف گیری مخاطبین خاص استفاده می شود. عبارات پرسشی که در گوگل جستجو می شوند از همین نوع کلمات کلیدی می باشند.

استفاده از کلید واژه های طولانی
استفاده از کلید واژه های طولانی
  1. تراکم کلمه کلیدی (keyword density)

تراکم کلمه کلیدی نسبت  تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در صفحه نتایج نمایش داده می شود به کل کلمات کلیدی است. قبلا این روش یک روش آسان برای افزایش رنکینگ در موتور جستحوی گوگل بود و بسیاری از وب سایت ها برای افزایش رنک از یک کلمه کلیدی خاص به دفعات بیش از حد استفاده می کردند اما با وجود الگوریتم های جدید تا حد زیادی این تاکتیک بی استفاده شده است. اگر چه حالا بسیاری از سئو کاران از تکنیک تراکم کلمه کلیدی استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که از یک کلمه کلیدی خاص به دفعات زیاد و بیش از حد اندازه استفاده نمی کنند.

۱۰. رنک دامنه یا اعتبار دامنه (Domain rank or Domain authority)

رنک دامنه که به آن اعتبار دامنه هم گفته می شود به میزانی گفته می شود که یک وب سایت با سرچ های مرتبط در موتور جستجوی گوگل ظاهر می شود. این معیار توسط عوامل مختلفی مثل مسیر دامنه ها یا تعداد کل لینک ها سنجیده می شود و از بین 0 تا 100 امتیاز بندی می شود. این معیار اندازه گیری به عنوان معیاری برای مقایسه با وب سایت های دیگر هم به کار می رود.

اعتبار دامنه
اعتبار دامنه

معیار اعتبار دامنه یکی از مهم ترین معیار ها در سئو است. هر چقدر رنک دامنه شما بالاتر باشد ترافیک و رنک بیشتری را به خودتان اختصاص می دهید:

  • اعتبار دامنه به فاکتور های مختلفی بستگی دارد اما مهم ترین آن تعداد بک لینک هایی است که می گیرید که صد البته همان بک لینک ها نیز باید مرجع معتبری داشته باشند.
  • دست پیدا کردن به رنک 100 بسیار سخت است. رنک 100 متعلق به وب سایت هایی مانند فیسبوک و گوگل است پس اگر به رنک 100 نرسیدید نا امید نشوید. وقتی به رنک 50 برسید افزایش رنک بعد از آن به مراتب سخت تر می شود.
  • تغییر در اعتبار دامنه به راحتی تغییر در متا تگ نیست. پس یادتان نرود که عامل مستقیمی برای افزایش رنک دامنه وجود ندارد و باید از روش های اصولی به آن رسید.

اعتبار دامنه به فاکتور های مختلفی بستگی دارد اما مهم ترین آن تعداد بک لینک هایی است که می گیرید

۱۱- اعتماد به دامنه (Domain trust)

اعتماد به دامنه بستگی به میزان لینک هایی دارد که از وب سایت های معتبر دیگر گرفته اید. دامنه های .gov و .edu که پیش تر هم گفتیم از همین نوع دامنه ها هستند. اگر این دامنه ها در وب سایتشان به شما لینک بدهند موتور جستجو اعتمادش را نسبت به وب سایت شما بیشتر می کند.

۱۲- رنک یا اعتبار پیج (Page rank or page authority)

رنک پیج یا اعتبار پیج هم دقیقا مانند رنک دامنه از 0 تا 100 محاسبه می شود. بر خلاف رنک دامنه که اعتبار کلی تری دارد رنک پیج برای هر پیج جداگانه از وب سایت محاسبه می شود و میزان اعتبار آن در صفحه نتایج به صورت فردی بررسی می شود. به خاطر همین هم اینکه بر روی هر پیج جداگانه از وب سایت سئو انجام بدهید بسیار مهم است و به افزایش رنک دامنه که کلی تر است کمک شایانی می کند.

  1. تگ فالو و نوفالو (Do Follow and No Follow)

تگ های فالو و نو فالو که در کد HTML قرار می گیرند مشخص می کنند که ربات های موتور جستجو یک لینک خاص را دنبال کنند یا نکنند.

تگ های فالو و نوفالو
تگ های فالو و نوفالو

تگ های نوفالو وقتی استفاده می شوند که یک لینک در سئو وب سایت و نتیجه موتور جستجو هیچ فایده و تاثیری نداشته باشد. مثلا وب سایت هایی مثل Wikipedia تگ نوفالو دارند و هیچ تاثیری در سئو برای شما ایجاد نمی کنند. این کد ها باعث می شوند که شما از اسپم ها جدا در نظر گرفته بشوید. ریدایرکت (301 Redirect)

پیام  301 redirect روشی است که در واقع وب سایت به موتور جستجو اطلاع می دهد که محل پیج به طور دائم در قسمت دیگری از وب سایت قرار گرفته است. از این ریدایرکت می توانیم برای ایجاد پیج جدید استفاده کنیم.

  1. تگ کنونیکال (Canonical URL)

بعضی مواقع لازم است محتوای یکی از پیج های سایت در قسمت های دیگری از وب سایت ایندکس شوند. این اتفاق به نوبه خودش می تواند باعث تکرار یک محتوای مشابه روی همان وب سایت شود. در این حالت ممکن است موتور جستجو در تشخیص صفحه ی مناسب دچار اشتباه بشود و یک آدرس دیگر را به عنوان صفحه اصلی ایندکس کند. در این طور مواقع تگ کنونیکال به کارمان می آید.

تگ کنونیکال آدرس مناسب تر را به آدرس دیگر ارجحیت می دهد
تگ کنونیکال آدرس مناسب تر را به آدرس دیگر ارجحیت می دهد

این تگ ها آدرس مناسب تر را به آدرس دیگر ارجحیت می دهند و باعث می شوند آدرس فرعی از صفحه نتایج حذف شده و فقط صفحه اصلی نمایش داده شود. اگر از سیستم وردپرس استفاده می کنید از طریق افزونه یواست می توانید به راحتی وارد قسمت Advanced شوید و در بخش Canonical URL آدرس اصلی را وارد کنید.

  1. هدینگ (Headings)

هدینگ ها یکی دیگر از انواع تگ های HTML هستند که به سئو موفق محتوا کمک می کنند. تگ ها از H1 تا H6 دسته بندی می شوند. هرچه شماره تگ پایین تر باشد تگ از اهمیت بیشتری برخودار است. زمانی که یک پیج می سازید تگ H1 اولین و مهم ترین تگی است که استفاده می شود. در ادامه بقیه تگ ها برای زیر سازی پیج استفاده می شوند و هر کدام از اهمیت خاص خودش برخودار است.

  1. لینک های ورودی (Inbound links)

لینک های ورودی لینک هایی هستند که از وب سایت های دیگر به سایت ما داده می شود. در واقع لینک های ورودی از درون متن به یک سایت دیگر لینک داده می شوند. مثلا من محتوایی تهیه می کنم و برای تکمیل محتوایم به وب سایت همکارم لینک می دهم در این حالت همکار من می تواند بگوید که یک لینک ورودی از وب سایت آکادمی دیجیتال مارکتینگ به وب سایت او داده شده است. در یک کلمه باید گفت که لینک های ورودی بسیار مهم تر از لینک های خروجی هستند چرا که نشان می دهند وب سایت شما در سطح اینترنت لینک شده است و دارای اعتبار است.

  1. لینک های خروجی (Outbound links)

لینک های خروجی لینک هایی هستند که از وب سایت ما به وب سایت دیگران داده می شود. همانطور که در مثال بالا گفتیم لینکی که به وب سایت همکاران داده ایم برای وب سایت ما یک لینک خروجی تعریف می شود.

لینک های خروجی لینک هایی هستند که از وب سایت ما به وب سایت دیگران داده می شود
لینک های خروجی لینک هایی هستند که از وب سایت ما به وب سایت دیگران داده می شود

البته لینک های خروجی به پر اهمیتی لینک های ورودی نیستند اگر چه استفاده درست از لینک های خروجی اعتبار وب سایت را افزایش می دهند و باعث افزایش رنک وب سایت در موتور جستجو می شوند. در حالت دیگر وقتی به وب سایت های دیگر لینک می دهید باعث می شود آنها هم به شما لینک بدهند و این یک بازی برد-برد است.

  1. صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)

SERP مخفف Search engine results page است یا در واقع همان صفحه اولی که هنگام جستجو با آن مواجه می شویم. در صفحه SERP خیلی اطلاعات را می توانید کسب کنید مثلا کلمات کلیدی استفاده شده و محبوب را می توانید ببینید و بر اساس آن ها کلمه کلیدی مناسب خود را پیدا کنید و یا از عنوان ها ایده بگیرید و تگ متاهای مرتبط را بررسی کنید و در کل هر عاملی که می تواند باعث کیفیت و بهبود سئو وب سایتتان بشود را بررسی کنید.

  1. مسیر یابی بردکرامب (Breadcrumb Navigation)

مسیر یابی بردکرامب یکی از تکنیک های مسیر یابی است که به موتور های جستجو و کاربران کمک می کند روابط بین پیج ها را متوجه بشوند. به زبان ساده وقتی عبارتی را جستجو می کنید یکی از پیج هایی را که برای شما در صفحه نتایج آمده باز می کنید. برای اینکه متوجه شوید این پیج مربوط به چه وب سایتی است و یا اصلا از کدام قسمت وب سایت باز شده آدرس را نگاه می کنید و می توانید مسیر آمدن تا به پیج مورد نظر را به راحتی پیدا کنید. مثلا : Home> Blog> 25 SEO Terms

  1. سایت مپ (Sitemap)

سایت مپ یک وب سایت فایلی است که در آن پیج های مرتبط با وب سایت و در کل متعلقات وب سایت تان را لیست می کنید تا برای ربات های خزنده موتور های جستجو قابل دسترسی و خوانش باشند.

سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را دارد
سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را دارد

بهینه سازی سایت مپ یکی از مهم ترین اقدامات سئو محسوب می شود چرا که باید به بهترین و دقیق ترین حالت چیده شوند که ربات های خزنده موتور جستجو بتوانند به راحتی آن را پیدا کنند و سایت شما را رنک بندی کنند.

  1. ساخت بک دور یا بک لینک (Backdoor linking)

ساخت لینک بک دور در نگاه اول می تواند ساده به نظر برسد در حالی که می تواند بسیار سر در گم کننده باشد. بک لینک به زبان ساده لینکی است که یک وب سایت از وب سایت دیگر دریافت می کند. بک لینک ها در افزایش رنک وب سایت شما بسیار موثر و حیاتی هستند و به همین خاطر هم در سئو بسیار با اهمیت محسوب می شوند. اما به همین سادگی ها هم نیست و کمی در این مورد باید حساس عمل کنید. برای ساخت بک لینک های ارزشمند باید توجه کنید که محتوای آن ارزنده است و برای وب سایت شما ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد و تاریخ مصرف کمی ندارد. در این حالت می توانید مطمئن باشید وب سایت مورد نظر با کیفیت است و ترافیک خوبی به وب سایت شما وارد خواهد کرد. برای بررسی بک لینک های وب سایتتان می توانید از برنامه هایی مثل Ahrefs یا Spyfu استفاده کنید.

  1. لینک های DoorwayDoorway linking)

لینک های Doorway یا صفحات doorway پیج هایی هستند که توسط موتور جستجو اسپم شناخته می شوند. دلیلش هم این است که این لینک ها سعی می کنند از لینک های موفق تقلید کنند و کاربر را به اشتباه بیندازند. البته امروزه نسبت به سال های پیش این قضیه کم رنگ تر شده چرا که گوگل و دیگر موتور های جستجو الگوریتم هایشان را طوری طراحی و بازسازی کرده اند که این اسپم ها به راحتی شناخته می شوند.

  1. لینک عمیق (Deep Link)

لینک عمیق به نوعی از لینکی گفته می شود که در وب سایت خود شما در پیجی خاص قرار می گیرد و به پیج دیگری از خود وب سایتتان لینک می دهد. لینک سازی عمیق باعث می شود ترافیک داخلی سایت از پیجی به پیجی دیگر افزایش پیدا کند اما تاثیر مستقیمی بر سئو نمی گذارد.

لینک های عمیق معمولا در محتواهای جدید قرار می گیرند و به محتواهای قبلی لینک می دهند. و یا چند محتوا در وب سایتتان که هم دیگر را تکمیل می کنند هم با لینک عمیق به هم وصل می شوند. در حالت عادی محتوای جدیدتر از لحاظ رنک بندی در صفحه نتایج بالاتر قرار می گیرد.

  1. ایندکس و نو ایندکس (Index or No index)

در فعالیت های سئو از تگ ایندکس وقتی استفاده می کنیم که می خواهیم موتور جستجو پیج وب سایت ما را تشخیص بدهد و از تگ نو ایندکس وقتی استفاده می کنیم که می خواهیم پیج توسط ربات های خزنده شناسایی نشود. در حالت ایندکس که موافقت کامل داریم که موتور جستجو پیج مورد نظر را پیدا کند و بخواند اما برای چه باید بخواهیم بعضی پیج های وب سایتمان دیده نشوند؟

بعضی اوقات برای بهبود عملیات سئو مجبور می شویم از صفحات اسپم در وب سایتمان استفاده کنیم و به نحوی الگوریتم ها را دور  بزنیم. در این حالت از تگ نو ایندکس استفاده می کنیم تا موتور جستجو قادر به خوانش آن پیج مورد نظر نباشد.

جمع بندی

همانطور که در مقدمه هم گفتیم دنیای سئو دنیای بسیار بزرگی است که تنها با خواندن یک مقاله نمی توان بر همه مطالب آن چیره شد. اما اگر در سئو تازه کار هستیم بهتر است که به صورت پایه ای اصطلاحات مهم آن را بلد باشیم تا هنگام ورود به دنیای پیچیده ی سئو سر درگم نشویم و بتوانیم با یک سئو ارگانیک وب سایتمان را به بهترین رتبه برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی