🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

چگونه از اینستاگرام به عنوان قیف فروش استفاده کنیم؟ | افزایش فروش در اینستاگرام

در حال جستجو برای یادگیری استفاده از اینستاگرام برای فروش محصولاتتان هستید؟ می خواهید بدون صرف هزینه آن ها را به مردم معرفی کنید؟ برای آشنائی با روش های افزایش فروش اُرگانیک در اینستاگرام، ما اکانت افرادی را که در این زمینه موفق بوده اند را مورد بررسی قرار داده ایم. در این مقاله، شما با روش " داستان پردازی فصلی" برای افزایش فروش بدون پرداخت برای تبلیغات آشنا خواهید شد و یادخواهید گرفت کدام نوع محتوا در هر مرحله از سفر مشتری بیشتر به کمک شما خواهد آمد. شاید شما متوجه شده اید که با کار کارمندی نمی تواند به علاقه ی واقعی تان که سفرکردن است بپردازید. بنابرین شاید تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار و تبلیغ آن در اینستاگرام را دارید.

در این مقاله می خوانید

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اینستاگرام می تواند به عنوان قیف فروش شما عمل کند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا راه کارهای هر مرحله را بیاموزید.

در حال جستجو برای یادگیری استفاده از اینستاگرام برای فروش محصولاتتان هستید؟ می خواهید بدون صرف هزینه آن ها را به مردم معرفی کنید؟ به دنیال خرید پیج اینستاگرام نیستید و برای آشنائی با روش های افزایش فروش اُرگانیک در اینستاگرام، ما اکانت افرادی را که در این زمینه موفق بوده اند را مورد بررسی قرار داده ایم. در این مقاله، شما با روش ” داستان پردازی فصلی” برای افزایش فروش بدون پرداخت برای تبلیغات آشنا خواهید شد و یادخواهید گرفت کدام نوع محتوا در هر مرحله از سفر مشتری بیشتر به کمک شما خواهد آمد. شاید شما متوجه شده اید که با کار کارمندی نمی تواند به علاقه ی واقعی تان که سفرکردن است بپردازید. بنابرین شاید تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار و تبلیغ آن در اینستاگرام را دارید.

در سال ۲۰۱۴، الیزه از شغل خود استعفا داد و یک آژانس بازاریابی را برای ارائه ی خدمات بازاریابی به وبسایتهای فروش اینترنتی شروع کرد. در نهایت توانست در حالی که به جهانگردی میپرداخت به طور آنلاین کسب درآمد هم داشته باشد. اما این برای او کافی نبود و هدف بعدی خودش را کسب درآمد بیشتر قرار داد تا بدین وسیله آزادی مالی بیشتری را تجربه کند.

در سال ۲۰۱۶، الیزه تصمیم گرفت تا تمام تلاش خودش را معطوف به ارتقا برند شخصی خودش در اینستاگرام کند. در نتیجه شروع به پست عکس های مختلف، نوشتن استوری و پرداختن به نکات آموزشی بازریابی به وسیله ی اینستاگرام کرد. در تابستان همان سال، اکانت اینستاگرام الیزه به ۳۰هزار دنبال کننده رسید و تا پایان سال ۵۰ هزار را رد کرد. با همه ی این ها او پذیرفته که در مراحل ابتدائی اشتباهات زیادی را مرتکب شده است.
به خاطر اینکه نگاه الیزه به اینستاگرام چیزی جز فراهم کردن نمونه ی کار برای مشتریان آژانس بازاریابیاش نبود، بنابراین به پیام های دنبال کنندگان جواب نمیداد و با آنها ارتباط مناسبی برقرار نمیکرد. ولی در طولانی مدت متوجه شد که مردم او را نه به خاطر آژانس تبلیغاتی اش، بلکه برای علاقه به سبک زندگی آزادانه و مسافرت هایش دنبال می کنند.

بیشتر بخوانید: روش جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام چگونه است ؟

این در واقع نقطه ی شروع برند شخصی الیزه به عنوان یک کسب و کار بود. او با باز کردن سر صحبت با دنبال کنندگان صفحه اش و توجه به نیازهای آنها، توانست اولین محصول دیجیتالی خود به اسم ” Instagrowth Boss” را در سال ۲۰۱۷ عرضه کند. از آن به بعد، کسب وکار الیزه به کلی تغییر کرد و آژانس تبلیغاتی اش به حاشیه رفت. حالا از او به عنوان یک مربی برای صاحبان کسب و کار یاد می شود که به آن ها کمک می کند محصولات و خدمات خود را به وسیله ی اینستاگرام به فروش برسانند.

چرا کسب و کارها باید به اینستاگرام خود اهمیت بدهند؟

فروش در اینستاگرام: نقش اینستاگرام در این سال ها به عنوان ابزارِ کاربردیِ فروش و بازاریابی برای همه روشن است. الیزه در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار با مشاهده ی راسل برانسون در همایش “هک قیف فروش” مشاهده کرد که افراد تاثیرگذار این صنعت به بخش کسب وکارهای آنلاین وارد شده و اعتقاد دارند که اینستاگرام تبدیل به مهمترین پلتفرم تبلیغاتی برای کسب و کارها شده است. الیزه با حضور در این همایش بسیار شوکه شده بود چون او سال ها اعتقاد داشت که اینستاگرام می تواند به فروش کمک بکند اما درنهایت کل صنعت بازاریابی دیجیتال این حقیقت را پذیرفت.

چرا کسب و کارها باید به اینستاگرام خود اهمیت بدهند؟
اینستاگرام تبدیل به مهمترین پلتفرم تبلیغاتی برای کسب و کارها شده است

شرکت مادر اینستاگرام یعنی فیسبوک به طور پیوسته در تلاش است تا به روزترین امکانات خود را در اینستاگرام عرضه کند و به طور اختصاصی در حوزهی ابزارهای فروش، آپدیتهای فراوانی در سال گذشته در اینستاگرام عرضه شد. در ابتدای رشد اینستاگرام، این شبکه ی اجتماعی در تسخیر اینفلوئنسرها بود: آدم هایی با میلیون ها دنبال کننده که در ازای تبلیغات ، سفر یا لباس مجانی هدیه می گرفتند. در این مرحله صاحبان کسب وکارها کمی گیج شده بودند، چون اینطور به نظر می رسید که برای ارزشمندی در اینستاگرام باید به قول معروف “شاخ اینستاگرامی” شد.

الیزه هم یکی از افرادی بود که در سال ۲۰۱۶ بدون توجه به ایجاد رابطه ای عمیق با دنبال کنندگانش، تمام تمرکز خود را روی افزایش تعداد آنها گذاشته بود. اما درحال حاضر اینفلوئنسرهایی وجود دارند که بیش از ۱۰۰ هزار دنبالکننده دارند و هیچ درآمدی از این راه کسب نمی کنند. نقطهی مقابل آن افرادی با کمتر از ۱۰۰۰ دنبالکننده هستند که الیزه با آنها کار می کند و درآمدشان ۵ برابر یک کارمند معمولی است.

قابلیت های اینستاگرام برای ارتباط با مشتریان در دوسال گذشته به همگان اثبات شده است. این شبکه ی اجتماعی همچنین تبدیل به محلی برای جذب افراد علاقه مند به زمینه ی کاری شما و تبدیل آنها به مشتری های ثابت شده است. موفقیت بیشتر دانشجویان الیزه نیز در همین زمینه بوده است.

انواع محتوا در اینستاگرام

بحث محتوا در اینستاگرام نکات ریز زیادی را شامل میشود. به طور مثال، اگر بخواهید عکسی شخصی از خود پست کنید که به اندازه ی قابل قبولی به اشتراک گذاشته شود چه باید بکنید؟ الیزه به کپشن های اینستاگرام علاقه ی زیادی دارد. در مورد انتشار عکس شخصی، او سعی می کند کپشنی انتخاب کند که کمتر به خود او مرتبط باشد. برای مثال او اخیرا عکسی با نامزد خود منتشر کرد که کپشنِ آن مربوط به آن ها نبود:

انواع محتوا در اینستاگرام
نمونه ای نوشتن کپشن جنرال برای پست در اینستاگرام

” تقدیم به همه ی زوجهایی که نامزدی دارند که صاحب یک کسب و کار آنلاینه! اونهایی که وقتی یادمون میره غذا بخوریم برامون غذا درست میکنن، همونا که وقتی به موفقیتی میرسیم اندازهی خودمون، یا حتی بیشتر از خودمون برامون خوشحالن! “

مردم از این کپشن بسیار استقبال کردند و با به اشتراک گذاشتن آن بقیه را دعوت کردند که کپشن را بخوانند. این موفقیت بزرگی برای الیزه بود. او بعدا قسمتهایی که مربوط به خودش بود را از کپشن حذف کرد و آن را به شکل یک “سخن حکیمانه” بازنویسی کرد و این باعث شد افراد بیشتری آن را بازنشر کنند یا شریک زندگی خود را زیر آن تگ کنند. دلیل این امر این بود که این پست کمتر در مورد الیزه بلکه بیشتر برای دنبالکنندگان او بود.

انتشار ویدئو هم یک روش کاربردی برای جلب توجه مخاطب به محتوای شماست، چرا که اینستاگرام در حال حاضر در قسمت Explore ، ویدئوهای IGTV را پشت سر هم و به صورت اتوپلی پخش می کند و این باعث میشود کسانی که ما را دنبال نمی کنند هم محتوای ما را مشاهده کنند. لایو اینستاگرام هم اخیرا دستخوش تغییر شده است. اگر از قبل در مورد زمان گذاشتن ویدئوی لایو به مخاطبین خود اطلاع ندهید، احتمالا افرادی کمی این ویدئو را مشاهده خواهند کرد. اما قدرت اصلی ابزار لایو در بخش بازپخش یا ذخیره شدن آن در بخش استوری است که البته آن هم فقط به مدت ۲۴ ساعت باقی خواهد ماند.

به دلیل رشد استفاده از ابزار لایو در دوران کرونا، ایستاگرام فعلا قابلیت ذخیرهی لایو در استوری را حذف کرده و به جای آن امکان ذخیرهی ان در IGTV را به وجود آورده است. الیزه عادت داشت که ویدیوهای لایو خود را در حافظهی گوشی ذخیره کرده و ان را در IGTV اپلود کند. ولی به خاطر انتشار این قابلیت جدید در اینستاگرام، این کار در یک مرحله قابل انجام است. گرچه شما مثل قبل هنوز این امکان را دارید که لایو خود را بعد از اتمام منتشر نکنید.

فروش در اینستاگرام: قابلیت‌های اینستاگرام برای ساخت یک قیف فروش ارگانیک

همه‌ی ما به نوعی مشتری یک کسب‌وکار هستیم و کالائی را خریده‌ایم. این بدین معنی‌است که برندها ما را در یک سفر تا رسیدن به نقطه‌ی فروش همراهی کرده‌اند‌. در ابتدا، ما باید آگاه می‌شدیم که چنین برندی اصلا وجود دارد. در مرحله‌ی بعدی شروع به جستجو درباره‌ی ویژگی‌های کالا یا خدمات آنها کردیم. سپس به این محصولات علاقه پیدا کردیم و در نهایت هیچ راهی جز خرید آنها نداشتیم. این یک سفر مشتری بود که ما همراه با این برندها طی کردیم.

قابلیت‌های اینستاگرام برای ساخت یک قیف فروش ارگانیک
اینستاگرام این قابلیت را دارد که کمک ‌کند تاکسب‌وکارها مشتریانشان را در طول سفرشان همراهی کنند

اینستاگرام قابلیت‌های فراوانی دارد که کمک می‌کند صاحبان کسب‌وکار مشتریانشان را در طول این سفر همراهی کنند. اگر از دید یک برند به این سفر نگاه کنیم، برای اینکه کسی از وجود آنها آگاه شود، نیاز به دیده شدن وجود خواهد داشت که منجر به این می‌شود که همه خواهان تعداد زیاد دنبال کننده باشند. پس از آن برای درگیر شدن مشتری با برند ما، نیاز به این داریم که پست‌های ما را به اشتراک بگذارند، کامنت بگذارند و به طور خصوصی به ما پیام دهند.

در مرحله‌ی بعدی برای ارتقاء جایگاه برند ، ما نیاز به سرنخ‌هایی از سمت مشتری داریم. ما باید بدانیم کدام مشتری‌ ها در حال فکر کردن به محصول ما هستند و تمایل دارند ایمیل خود را در اختیار ما قرار دهند یا در نظرسنجی ما شرکت کنند‌. در نهایت برای اینکه آنها مشتری ما شوند باید عمل فروش اتفاق بیفتد. الیزه به این نتیجه رسید که قابلیت‌های اینستاگرام تمام مراحل سفر مشتری را به خوبی پوشش می‌دهد. زمانی که این حقیقت را بفهمید، دیگر اینستاگرام آن محیط پیچیده‌ی سابق نخواهد بود.

قابلیت‌هایی مثل استیکرها، لایو، IGTV گرچه میتوانند برای متخصصان شبکه‌های اجتماعی خسته کننده باشند، اما اگر شما شناخت کافی نسبت به سفر مشتری خود داشته باشید می‌توانید بهترین قابلیت‌ها را برای مشتری خود انتخاب کرده و بقیه را دور بریزید‌. شکلی که از قیف فروش در نظر داریم (دهانه‌ی بزرگ ورودی و دهانه‌ی کوچک برای خروجی) مشخص کننده‌ی نقطه‌ی تمرکز محتوای ماست. تقریبا همه‌ی دنبال کنندگان ما متوجه حضور ما به عنوان یک برند خواهند شد. بخش کوچکتری از آنها به آنچه ما ارائه می‌دهیم وابسته خواهند شد. در نهایت، یک قسمت خیلی کوچک از کسانی که با برند ما درگیر شده‌اند از ما خرید خواهند کرد.

پس بیشتر محتوای اکانت اینستاگرام شما باید جهت ارتقای آگاهی از برند شما طراحی شود. سپس بخش کوچکتری از این محتوا باید به ایجاد علاقه در دنبال‌کنندگان فعلی و افزایش درگیری آنها با برند شما کمک کند. در مرحله‌ی بعدی باید به کمک محتوای خود به فکر مشتاق کردن مشتری به آنچه شما ارائه می‌دهید و تغییری که کالا یا خدمات شما در زندگی آنها به وجود می‌آورد باشید. کوچکترین بخش محتوای شما هم باید مربوط به فروش باشد. قرار نیست که محتوای شما تمام این مراحل را به یک اندازه پوشش دهد‌، بدین معنی که بیشتر محتوای شما باید برای مرحله‌ی شناساندن برند شما به مشتریان بالقوه طراحی شود.

فروش در اینستاگرام به روش استوری فصلی (story season)

الیزه برای توضیح این مراحل روشی به نام استوری فصلی را توسعه داد و هر مرحله را به یک فصل تشبیه کرد:
فصل آشکارسازی برند، فصل تعامل مشتریان با برند، فصل دادن سرنخ به برند توسط مشتریان، و درنهایت فصل اتمام فروش در اینستاگرام.

روش استوری فصلی
روش استوری فصلی (story season) اینستاگرام

یک کسب‌وکار شاهد فصول مختلفی مثل فصل اولیه‌ی پیدایش و یا فصل رشد است. در مقاطع زمانی مختلف، لازم است که ما بیشتر یا روی فصل آشکارسازی، یا روی فصل درگیری مشتریان با برند کار کنیم. بیشتر کسب ‌و کارهایی که در حال بازگشایی هستند در حال تجربه‌ی چنین فصل هایی هستند.

بعضی از شرکت‌ها دوبار درسال برنامه‌ی جدید فروش طراحی می‌کنند و بقیه سال را به معرفی آن به مشتریان می‌پردازند تا بتوانند توجه مشتریان را به خود جلب کنند. برای بخش بعدی سال این کسب و کارها به ارتقا رابطه با مشتریان خود خواهند پرداخت چون می خواهند بدانند دنبال کنندگان چرا آنها را دنبال می‌کنند. این فصول مختلف دارای بازه‌های زمانی یکسانی نیستند و کسب وکار ها با توجه به شرایط خودشان این مراحل را در مدت زمانهای متفاوتی طی خواهند کرد. الیزه در ابتدا از متد داستان پردازی فصلی فقط برای استوری‌های اینستاگرامش استفاده کرد. اما ما میتوانیم از این ایده برای کلیت استراتژی محتوای خود بهره ببریم.

فصل اول: آشکارسازی

چطور می‌توان فهمید که برند شما به عرضه شدن در اینستاگرام نیاز دارد یا خیر؟ شما در این فصل احتمالا یا درحال تحقیقات بازار یا جستجو برای محصولی قابل عرضه هستید. درواقع میتوان گفت که شما فقط درجستجوی کلیدها یا سرنخ‌هایی هستید. شاید هم فقط به فکر گسترده‌تر کردن تعداد مخاطبان خود باشید چرا که هرچه چشم‌های بیشتری روی برند شما باشد آگاهی از برند شما افزایش خواهد یافت.

همچنین اگر بخواهید در بازار تخصصی خود به عنوان یک شخص ماهر به نظر برسید احتمالا در فصل آشکارسازی هستید. شاید هم از قبل شرکتی دارید و مشتریان خاص خود را هم جمع کرده‌اید و به فکر شناخته شدن بیشتر در آن صنعت هستید. در هرصورت اگر به نوعی به دنبال رشد هستید، شما در فصل آشکارسازی قرار دارید.

  • محتوای فصل آشکارسازی

در این فصل شما باید محتوایی بسازید که هرکسی با به اشتراک گذاشتن آن حس مثبتی در خود و دیگران ایجاد کند. این باعث خواهد شد که شما در معرض آشنایان دنبال‌کننده‌های خود قرار بگیرید. بهترین نوع معرفی شما به دیگران این خواهد بود که پست‌های شما طوری طراحی شوند که دنبال کنندگان شما آنها را در استوری خود به اشتراک بگذارند یا در به طور مستقیم برای دوستانشان بفرستند. به این ترتیب به احتمال زیاد دوستانشان نیز شما را دنبال خواهند کرد.

استفاده از هشتگ‌ها نیز در فصل آشکارسازی بسیار گره گشا خواهد بود. حداکثر می توانید از ۱۰ هشتگ استفاده کنید. فرق استفاده از هشتگ‌ها در پست و استوری این است که هشتگ‌های استوری می‌تواند کمی عمومی تر باشد اما هشتگ‌های پست باید تخصصی‌تر انتخاب شوند.

محتوای فصل آشکارسازی
هشتگ‌های استوری می‌تواند کمی عمومی تر باشد

دلیل استفاده از هشتگ‌های عمومی صنعت در استوری این است که شما در استوری فقط ۲۴ ساعت فرصت دارید که توجه مخاطبان را به خود جلب کنید. اگر از هشتگ در استوری استفاده کنید، مخاطبانی که آن هشتگ را فالو می‌کنند آن را خواهند دید حتی اگر شما را دنبال نکنند.

لوکیشن، هشتگ و منشن استیکرهایی هستند که دیده‌شدن استوری‌های شما را تضمین خواهند کرد. الیزه به این نتیجه رسیده است که این سه استیکر به طور اختصاصی برای جلب افراد جدید به اکانت ما ساخته شده‌اند. اگر شما از هرکدام از این سه استیکر استفاده کنید، بدین معنی خواهد بود که شما اکانت دیگری را در استوری خود تگ کرده‌اید. زمانی که شما شخصی را در استوری منشن کنید، آن فرد نوتیفیکیشنی را دریافت خواهد کرد و سپس میتوانند استوری شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. استفاده از این سه استیکر در فصل آشکارسازی بهترین ابزار برای جذب مخاطب جدید است.

آخرین گام در فصل آشکار سازی استفاده از ویدئو‌های IGTV است. اگر به طور همزمان در یوتیوب هم فعال هستید، می‌توانید ویدیوهای یوتیوب خود را در IGTV کپی کنید. در وحله‌ی اول شاید اینطور به نظر برسد که استفاده از یک محتوا در دو پلت‌فرم جداگانه مخاطبان را خسته خواهد کرد، اما باید بدانید که تعداد کمی از افراد محتوی شما را در هردو پلت‌فرم مشاهده خواهند کرد چرا که استفاده از یوتیوب برای ما ایرانی‌ها خیلی مرسوم نیست.

بنابرین بهتر است ابتدا ویدئو‌های خود را در یوتیوب منتشر کرده و انتشار آن را در اکانت اینستاگرام خود اطلاع رسانی کنید. پس از گذشت یک هفته می‌توانید همان ویدئو را در IGTV به اشتراک بگذارید. توجه کنید که اگر ویدئو‌های IGTV را از دسکتاپ آپلود کنید محدودیت ۶۰ دقیقه‌ای برای محتوای خود خواهید داشت و اگر این ویدئوها از گوشی تلفن همراه آپلود شوند محدودیت به ۱۰ دقیقه خواهد رسید.

فصل دوم : تعامل

تعامل یکی از راه های افزایش فروش در اینستاگرام است. زمانی که به تعداد قابل قبولی از فالوور‌ها رسیدید وقت آن است که با آنها تعامل برقرار کرده و از آنها بازخورد بگیرید. فصل تعامل زمانی فرا می‌رسد که مخاطبان شما به اندازه کافی رشد کرده‌اند و حالا شما دیگر تمرکزی روی رشد تعداد دنبال‌کنندگان خود ندارید. در این فصل، تمام تمرکز شما روی دریافت بازخورد از مخاطبان و تعامل و گفت‌و‌گو با آنها خواهد گذشت‌.

در این فصل شما می‌توانید ایده‌ها و محصولات جدید خود را با دنبال‌کنندگان به اشتراک گذاشته تا از نظرات آنها بهره‌مند شوید. پیشنهاد خوبی‌است که به صورت انفرادی با تعدادی از دنبال‌کنندگان خود چت کنید تا به طور دقیق‌تری به نیاز‌های آنان پی ببرید.

  • محتوای فصل تعامل:

CTA قطعا باعث افزایش فروش در اینستاگرام می شود. شما در این فصل باید با روش‌های فراخوانی برای اقدام (call to action) مخاطب خود را به تعامل با خود ترغیب کنید. در ابتدای ترویج روش‌های فراخوانی برای اقدام، جمله‌هایی مثل “اگر ازین پست لذت بردید آن را لایک کنید” یا ” نظر خود را برای ما کامنت کنید” را زیاد می‌دیدیم. اما باید بدانیم که الگوریتم‌های اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ تغییر کرده و بیشتر به تعداد به اشتراک‌گذاری و ذخیره‌ی پست‌ها اهمیت می‌دهد. در نتیجه وقتی کپشنی می‌نویسید که فکر می‌کنید مخاطب را به تعامل وا‌می دارد، سعی کنید آنها را به ذخیره کردن پست ترغیب کنید.

سعی‌ کنید پست‌هایی منتشر کنید که مخاطبانتان در آینده به آنها مراجعه کنند. گاهی از مخاطبان خود بخواهید که پست ها را با کسانی که فکر می‌کنند اطلاعات شما به دردشان می‌خورد به اشتراک بگذارند. زمانی که به آمار پست‌های خود نگاه می‌کنید ممکن است تعداد کم لایک در مقایسه با تعداد دنبال‌کننده برای شما ناامید کننده باشد. اما این موضوع نباید برای شما حائز اهمیت باشد چرا که موضوع مهمتر تعداد ذخیره‌کردن و به اشتراک‌گذاری پست است.

محتوای فصل تعامل
از مخاطبان خود بخواهید که پست ها را با کسانی که فکر می‌کنند اطلاعات شما به دردشان می‌خورد به اشتراک بگذارند

شما می‌توانید با فشردن دکمه‌ی موشک کاغذی که بالای کپشن تعبیه شده آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید‌. در مرحله‌ی بعدی دو گزینه خواهید داشت، یا آن پست را در استوری خود با همه‌ی دنبال کنندگان به اشتراک بگذارید و یا به صورت خصوصی به لیستی از مخاطبانتان ارسال کنید. در زمان آپلود محتوای خود به این نکته توجه داشته باشید که قرار است پست شما به بهترین شکل ممکن مناسب به اشتراک‌گذاری در استوری دیگران طراحی‌ شود.

برای بالا بردن نرخ تعامل در استوری‌های خود تعدادی استیکر اختصاصی وجود دارند. یکی از آنها استیکر رای گیری است که مخاطب را ترغیب به مشارکت در استوری شما می‌کند. استیکر دیگر نیز به صورت یک جای خالی است که مخاطبان می‌توانند به سوالی که بالای آن نوشته‌اید پاسخ دهند.
استیکر تعاملی بعدی استیکر شمارش معکوس است که باعث یادآوری یک رویداد مهم به مخاطبان شما خواهد شد. دنبال‌کنندگان شما می‌توانند این استیکر را دنبال کنند و وقتی زمانش به انتها رسید به وسیله نوتیفیکیشن از آن مطلع شوند. استیکر بعدی اسلایدر نام دارد که مخاطبان می‌توانند به وسیله‌ی آن به راحتی حس خود را در مورد آن استوری با شما به اشتراک بگذارند. استیکر کوئیز هم یک ابزار کاربردی دیگر برای دریافت بازخورد از مردم است.

فصل سوم: تولید سرنخ

زمانی که به اندازه کافی با مخاطبان خود تعامل برقرار کردید، زمان دریافت سرنخ از آنها فرا می‌رسد. قطعا نوع علاقه‌ی افرادی که با شما تعامل دارند با کسانی که به شما سرنخ می‌دهند متفاوت است. شما می‌توانید از لیست مخاطبان علاقه‌مند خود استفاده کرده و محصول یا خدمت خود را ابتدا به آنها عرضه کنید. فصل سرنخ بعد از فصل آشکارسازی دومین فصل بلند از ارتباط با مشتریان است. دریافت سرنخ از مشتریان معمولا به وسیله‌ی راه‌اندازی یک سیستم مخصوص در کسب‌وکار صورت می‌گیرد.

  • محتوای فصل سرنخ

شما می‌توانید از محتوای بیو پیج خود برای دریافت سرنخ از مشتریان خود استفاده کنید. به هیچ وجه از مطالب گنگ و نامفهوم مثل ” از سایت ما دیدن کنید” در بیو اکانت خود استفاده نکنید.

محتوای فصل سرنخ
شما می‌توانید از محتوای بیو پیج خود برای دریافت سرنخ از مشتریان خود استفاده کنید

فرض کنید شما یک پیج پخت کیک خانگی دارید. نوشتن عبارت ” سن خود را وارد کنید تا شمع عدد مورد نظر خود را رایگان دریافت کنید.” کمک بسیاری به شناسائی مشتریان بالقوه خواهد کرد. راه دیگر که استفاده از کد‌های تخفیف در بیو یا کپشن پست‌هاست. با استفاده ازین کدها در فرایند خرید می توان فهمید چه تعدادی از مشتریان از اینستاگرام به ما مراجعه کرده‌اند.

استفاده از استیکر رای‌گیری در اینستاگرام یک روش موثر برای جذب سرنخ است. شما میتوانید از سوال‌های بله-خیر در رائ گیری‌های خود استفاده کنید، ولی به جای نوشتن گزینه‌ی خیر میتوانید متن دیگری بنویسید. به طور مثال نویسنده‌ی یک کتاب دیجیتال میتواند از مخاطبانش بپرسد:” آیا کتاب تازه‌ی من را خوانده‌اید؟ ” یک گزینه را “بله” قرار دهید و گزینه‌ی دیگر را ” لینک کتاب را برای من بفرست.” بدین صورت شما می‌توانید به لیست تمام کسانی که به کتاب شما علاقه‌مندند دسترسی پیدا کنید.

شما می‌توانید با کلیک روی آیکون موشک کاغذی کنار اسم اینستاگرام وارد قسمت دایرکت یا پیام خصوصی شوید. این قسمت یک ابزار قدرتمند برای بخش دریافت سرنخ محسوب می‌شود. هیچ محدودیتی برای ارسال لینک در این قسمت وجود نخواهد داشت.

فصل چهارم : فروش

در فصل چهارم باید پیشنهاد خود را به مخاطبان ارائه دهید. مثلا میتوانید اعلام کنید که رستوران شما آماده‌ی پذیرش مشتریان است، برای پذیرش دانشجویان در دوره‌ی جدید آنلاین آماده هستید، به آخرین سوالات قبل از فروش خدمت یا محصول خود پاسخ می‌دهید و پیشنهاد فروش را به طرق گوناگون ارائه می‌کنید. در این فصل شما آخرین ددلاین ها برای خرید محصول و یا افزایش قیمت آنها را اطلاع رسانی می‌کنید. در هرصورت در این بخش هیچ چیز پنهان نخواهد بود و باید به طور شفاف پیشنهاد فروش خود را اعلام کنید.

دادن پیشنهاد فروش به مخاطبان و درخواست پول از آنها ممکن است برای بعضی دنبال‌کنندگان آزار دهنده باشد، اما اگر تمام فصول قبلی را به خوبی طی کرده باشید و محصولی که ارائه میدهید گوشه‌ای از مشکلات آنها را حل کند ، مخاطبانتان در مورد آن حس خوبی خواهند داشت. چون محصول شما مشکلی از دنبال‌کنندگان‌تان را حل خواهد کرد، خود شما هم از این معرفی لذت خواهید برد و در نهایت با اتمام فروش ، شما به مشکل مردم پاسخ داده و آنها را به جمع خود راه داده‌اید.

شما می توانید از ابزارهای مخفی‌تری مثل تبلیغات آنلاین برای هدایت مردم به صفحه‌ی فروش خود استفاده کنید، اما همیشه به پیام خریدی که به صورت واضح به خریداران خود می‌دهید نیز دقت داشته باشید.

محتوای فصل فروش:

فصل فروش معمولا کوتاهترین فصل سفر مشتری است. در این فصل قدرت در دست بخش پیام خصوصی است. دقت کنید که همیشه فراخوانی برای اقدام در پست‌ها و استوری‌ها و در بیوی خود داشته باشید.

محتوای فصل فروش
همیشه فراخوانی برای اقدام در پست‌ها و استوری‌ها و در بیوی خود داشته باشید

شما باید حداقل سه استوری برای ارائه‌ی پیشنهاد فروش خود قرار دهید. در استوری اول آنچه را که می خواهید بفروشید معرفی کنید. در استوری دوم با ذکر اینکه امروز آخرین روز برای دریافت ۲۵٪ تخفیف است، مشتری را به خرید ترغیب کنید و در استوری آخر یک فراخوانی به اقدام ساده قرار دهید و از مردم بخواهید در صورت سوال یا مشکل در خرید به شما به طور خصوصی پیام دهند. وقتی پیامی به شما داده میشود کانال گفتگو بین شما و مشتری باز شده و به احتمالا فروش نهایی خواهد شد.
ابزار رای‌گیری و کوئیز‌ها هم در این مرحله بسیار جذاب هستند. با استفاده از استیکر کوئیز میتوان از مخاطبان پرسید چه چیزی مانع خرید آنها شده است.اگر با مخاطبان خود به اندازه‌ی کافی مراوده کرده باشید احتمالا گزینه‌های آن را از قبل میدانید . پس میتوانید نگرانی‌های عمده‌ی مشتریان خود را شناسائی کرده و آنها را در یک سوال لیست کنید.

در نهایت می‌توانید ببینید هر فرد چه نگرانی دارد و به آن نگرانی در دایرکت پاسخ دهید. به طور مثال اگر مخاطب از قیمت شما انتقاد دارد می‌توانید در دایرکت پیشنهاد پرداخت اقساطی را مطرح کنید. اگر در زمان یک کیمپین فروش با مخاطب خود به صورت مستقیم تبادل پیام نکنید بخش بزرگی از فروش خود را از دست خواهید داد. شما همچنین می‌توانید دوستان صمیمی خود را که به محصولتان علاقه‌مندند در استوری معرفی محصولات خود تگ کنید و از آن ها بخواهید این استوری را با دوستانشان به اشتراک بگذارند. در نهایت می توانید به تمام دوستان خود به صورت خصوصی پیام داده و استوری و پست‌هایتان را برای آن ها بفرستید.

گاهی بخش زیادی از فروش به وسیله ی ارتباط در دایرکت اتفاق می افتد. گاهی مشتریان علاقمند سوالاتی دارند و وقتی به سوال آنها در دایرکت جواب داده میشود ، ممکن است پیام صوتی یا تصویری ارسال کنند و این ممکن است نوع رابطه شما با مشتریتان را متحول کند. شما باید سعی کنید در حین معرفی محصول خود با برگزاری جلسات لایو و ارسال ایمیل ، خود را در انظار نشان دهید و بقیه روز را به ارتباط فرد به فرد با دنبال کنندگان خود بگذرانید.

شما میتوانید حتی با ارسال دایرکت به کسانی که استوری شما را دیده اند آنها را تشویق به پیوستن به اکانت خود بکنید.همین پیام کوتاه باعث خواهد شد آنها متوجه شوند که شما به آنها اهمیت می دهید و حس کنند در این دنیای آنلاین به آنها به عنوان یک انسان توجه شده است.

جمع بندی

در این مقاله در مورد فروش در اینستاگرام و استفاده از اینستاگرام به عنوان قیف فروش صحبت کردیم و این که در هر مرحله چه راه کارهایی را باید به کار ببندیم که بیشترین نتیجه را داشته باشد. لطفا شما نیز نظرات خود را زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط