🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

لینک UTM چیست؟ آموزش ساخت UTM برای ردیابی URL های شما

شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید و آمارهای گوگل آنالیتیکس وب سایت تان را تحلیل می کنید حتما لینک های UTM برای تان کاربرد فراوان دارد. در ادامه از عملکرد این لینک کاربردی برای تحلیل نتایج کمپین های مختلف بیشتر آشنا می شویمیکی از مهمترین ویژگی های یک بازاریاب خوب داشتن توانایی ارزیابی میزان موفقیت است.
لینک UTM چیست

در این مقاله می خوانید

شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید و آمارهای گوگل آنالیتیکس وب سایت تان را تحلیل می کنید حتما لینک های UTM برای تان کاربرد فراوان دارد. در ادامه از عملکرد این لینک کاربردی برای تحلیل نتایج کمپین های مختلف بیشتر آشنا می شویمیکی از مهمترین ویژگی های یک بازاریاب خوب داشتن توانایی ارزیابی میزان موفقیت است. مهم نیست از چه آمارهایی استفاده می کنید، شما باید به مدیران خود ثابت کنید که ارزش سرمایه گذاری دارید. باید به آن ها ثابت کنید که شما سزاوار بودجه ای که در اختیارتان قرار داده می شود – و احتمالاً حتی بیشتر از آن – هستید و باید زمانتان صرف فعالیت های بازاریابی کنید که در واقع برای شما نتیجه می دهند. ساخت کدهای UTM برای ردیابی موفقیت کمپین هایتان بهترین راه برای ثابت کردن همه ی این ها است.

اندازه گیری تاثیر فعالیت هایتان بدون داشتن ابزار مناسب ممکن است کمی مشکل آفرین باشد. البته شما به عنوان مثال می دانید که توئیتر درصدی از ترافیک وبسایت شما را تامین می کند و شما می دانید این درصد چقدر است،‌ اما آیا شما می دانید که این توئیت های کمپانی شما بوده که باعث وارد شدن این تعداد ترافیک به سایت بوده است؟ یا شاید تبلیغات و یا پست های مهمان شما باعث آمدن این مقدار ترافیک و بازدید به وبسایت شما شده است؟

خوشبختانه امروز شما می توانید با اضافه کردن کدهای UTM به انتهای لینک های URL خودتان این آمار را بررسی و ثبت کنید. در این بلاگ شما خواهید فهمید که کدهای UTM چه هستند و چگونه می توان از آنها استفاده کرد و چطور می توان آنها را در گوگل آنالیتیکس ساخت.

 UTM چیست؟

کدهای UTM یا Urchin tracking module تکست های کوچکی هستند که به انتهای URL ها اضافه می شوند و به شما کمک می کنند تا ترافیک وب سایتی که از طریق کلیک برروی این URL ها به سایت شما وارد می شود را ردیابی کنید. مهم نیست که این لینک ها از فیسبوک، یوتیوب، توئیتر یا حتی از یک ایمیل باشند،‌ گوگل آنالیتیکس تمام داده ها را دریافت می کند و همه را به صورت جداگانه به شما نمایش می دهد.  بازاریابان می توانند از این تکست ها به صورتی استفاده کنند که با صفحه وبی که به آن لینک شده اند هماهنگ شوند و به شما این امکان را می دهند که بتوانید میزان موفقیتی که از طریق محتوای این صفحات بدست می آورید را اندازه گیری کنید.

 UTM چیست؟
کدهای UTM تکست های کوچکی هستند که به انتهای URL ها اضافه می شوند تا ترافیک برروی URL ها را ردیابی کنید

UTM کدها را به عنوان مکمل URL ها نیز می شناسند. بنابراین شما ممکن است گاهی URL هایی را ببینید که بیش از یک UTM داشته باشند، در واقع هر UTM حاوی اطلاعات مشخصی است که توسط گوگل آنالیتیکس شناسایی و خوانده می شود. کدهای UTM مدل های متفاوتی دارند که در ادامه این مطلب به آنها می پردازیم و هرکدام اهداف مشخصی دارند. همچنین در ادامه در مورد ترکیب کردن کدهای UTM در URL ها نیز صحبت خواهیم کرد.

UTM کدها با نام های دیگری مانند پارامترهای UTM یا تگ های ردیابی نیز شناخته می شوند،‌ چون به شما کمک می کنند که ترافیک وبسایت را ” ردیابی ” کنید.

کدهای UTM در واقع ابزاری هستند که گوگل برای سرویس گوگل آنالیتیکس خود به وجود آورد تا به وسیله آن بتوان بتوان مقدار و میزان ترافیکی که وارد وبسایت شما می شود را اندازه گرفت، کاری که اگر بخواهید از راه های دیگر آن را انجام دهید احتمالاً کمی برایتان سخت خواهد بود. در واقع این پارامترها، به ما اجازه می دهند که میزان موثر بودن یک کمپین بازاریابی را به سادگی ارزیابی کنیم، از طریق منابع یا واسطه هایی که مردم از طریق آنها می توانند به ما دسترسی پیدا کنند.              با اضافه کردن کدهای UTM به URL های تان، می توانید به سادگی بفهمید که کدام دامین ها و کمپین ها بیشتری ترافیک را به سمت وبسایت شما روانه می کنند. وقتی شخصی برروی این لینک های UTM دار شده کلیک می کند،‌ ابزار آنالیتیکس شما به شما اطلاع می دهد که این شخص از کجا وارد وب سایت شما شده است. پس از آن هر عملی که توسط وی در وب سایت انجام شود تنها به آن شخص نسبت داده می شود.

در این زمان،‌ شما می توانید بفهمید که این بازدید کننده از کدام سایت به سایت شما آمده است،‌ از چه دستگاهی برای این کار استفاده کرده است و اطلاعات دیگر که در ادامه به شما خواهیم گفت،‌ این اطلاعات،‌ اطلاعاتی هستند که از طریق آن ها می توانید مخاطبان تان را بیشتر بشناسید و ارزیابی کنید.

ردیابی URL با UTM
وقتی برروی لینک های UTM دار کلیک می شود،‌ با آنالیتیکس مشخص می شود که از کجا وارد وب سایت شده اند

با استفاده از کدهای UTM متفاوت که اطلاعات متفاوتی دارند بهتر می توانید کاربران را بررسی و رفتارشناسی کنید و همیشه آنها را در دسترس داشته باشید.

مثال کدهای UTM

اگر شما یک کمپین رسانه های اجتماعی را استارت زده اید، مثلا، شما می دانید که چه مقدار ترافیک از رسانه های اجتماعی گرفته اید. ساخت یک کد UTM، در طرف مقابل، به شما می تواند بگوید که چند درصد از این ترافیک از فیس بوک آمده است،‌ یا حتی چه مقدار از آن از یک پست خاص فیس بوک آمده است.

در اینجا می توانید مثالی از یک URL که به کد UTM مجهز شده است را می توانید ببینید:

http://blog.hubspot.com/9-reasons-you-cant-resist-list?utm_campaign=blogpost &utm_medium=social&utm_source=facebook

در مثال بالا، شما مشخص می کنید که هنگامی که مردم برروی این لینک کلیک می کنند و شما ترافیکی می گیرید،‌ این ترافیک به عنوان ترافیک وارد شده از فیس بوک حساب می شود. در اینجا ” واسطه ” شبکه اجتماعی است،‌ اما ” منبع ” آن فیس بوک است.

اضافه کردن این کدها بعد از علامت سوال درون لینک هیچ تاثیری برروی پیج ندارد، این کدها فقط به ابزار آنالیتیکس شما این امکان را می دهند که بفهمند یک ترافیک مشخص از طریق چه کانال بازاریابی و از طریق چه منبعی وارد سایت شده است.

کدهای UTM چه عواملی را ردیابی می کنند

کدهای UTM می توانند یک واسطه و یک منبع درون واسطه را ردیابی کنند. این کدها زمانی انعطاف پذیری خود را نشان می دهند که بفهمید شما می توانید از زبان های مختلفی برای مشخص کردن منبع استفاده کنید. ممکن است شما بخواهید ترافیک وب سایت خود را از رسانه ها اجتماعی،‌ یک محتوای مشخص و یا حتی یک تبلیغ در فضای وب ردیابی کنید.

در اینجا 5 مورد از عواملی که کدهای UTM می توانند ردیابی کنند را به شما نشان خواهیم داد:

  • utm_campaign

ردیابی کمپین ها به صورت ردیابی تمامی محتواهای یک کمپین با استفاده از تگ گروپ کردن تمامی آن ها انجام می گیرد. به عنوان مثال کد UTM که در پایین مشاهده می کنید می تواند به شما کمک کند ترافیکی که از طریق گذاشتن 20 درصد تخفیف برروی محصولات به سایت شما می آید را ردیابی کنید:

utm_campaign=20percentpromocode

  • utm_source

یک URL وابسته به منبع می تواند به شما بگوید که کدام وب سایت به شما ترافیک می فرستد. شما می توانید کد UTM پایین را به هر لینکی که در فیس بوک پست می کنید اضافه کنید و از این طریق مقدار ترافیکی که از سمت فیس بوک می گیرید را ردیابی کنید:

utm_source=Facebook

لینک UTM چیست
  • utm_medium

این تگ های ردیابی به شما در مورد لینکی که در واسطه ها گذاشته اید اطلاع می دهد. به عنوان مثال شما می توانید از UTM کد زیر استفاده کنید تا میزان تمامی ترافیکی که از سمت رسانه های اجتماعی دریافت می کنید را ببینید. ( در مقابل کانال های دیگر مانند ایمیل ) :

utm_medium=socialmedia

  • utm_content

این مدل کدهای UTM به محتواهایی اشاره دارند که از یک منبع و یک واسطه در انتشار آن ها استفاده شده باشد. از این مدل کدهای UTM معمولاً برای کمپین های پی پی سی استفاده می شود و نمونه آنها را می توانید در پایین ببینید:

utm_content=sidebarlink or utm_content=headerlink

  • utm_term

از کدهای UTM برای ردیابی اصطلاحات و کیووردها نیز استفاده می شود. با استفاده از کدهای UTM می توانید یک اصطلاح یا کیووردی که در کمپین های تبلیغاتی پی پی سی استفاده می کنید را ردیابی کنید. اگر شما برای کیوورد خاصی از تبلیغات گوگل ادز استفاده می کنید و به دنبال نتایج آن هستید، با استفاده از کدهایی مانند کد زیر می توانید این کار را به سادگی انجام دهید:

utm_term=marketing+software

در ساخت UTM ها ترم های campaign، Medium، source ضروری است.

یکی از مزیت های خوب کدهای UTM این است که شما می توانید این کدها را با همدیگر تلفیق کنید، می توانید با کدهای جداگانه کانال های متفاوت را ردیابی کنید، مانند ایمیل ها،‌ شبکه های اجتماعی، کمپین ها و واسطه ها و منابع همان طور که گفته شد، و یا می توانید همه آن ها را با همدیگر داشته باشید تا تمامی این کانال ها را یکجا تحلیل کنید.

مزیت های کدهای UTM
از مزیت های کدهای UTM این است که می توانید این کدها را با هم تلفیق کنید و با کدهای جداگانه کانال های متفاوت را ردیابی کنید

شما می توانید با استفاده از ترکیب کدهای UTM مزیت های زیادی بدست آورید. همانطور که اشاره شد هدف نهایی کدهای UTM این است که میزان ترافیکی که از کانال های متفاوت بازاریابی شما وارد سایت می شوند را اندازه گیری و ردیابی کنند، حال بیایید با هم نگاهی به این مزیت ها بیاندازیم:

  • ردیابی تمام بازدیدها از وبسایت
  • شناسایی مکان هایی که این بازدیدها از آنها آمده است و این که کاربران چه اعمالی را انجام داده اند تا به وب سایت یا لندینگ پیج شما رسیده اند.
  • بهینه سازی سرمایه گذاری برروی کمپین های بازاریابی
  • بهینه سازی لیست کیووردهایی که در کمپین های بازاریابی استفاده می شود.
  • شناسایی بهترین مدل محتوایی که مخاطبان شما عاشق آن هستند.
  • دادن اطلاعات مفیدی که بعداً می توانید برای دسته بندی مخاطبان و ساخت محتواهای بعدی بر اساس نیاز مخاطبان انجام دهید.
  • شناسایی تبلیغاتی که باعث ورود مخاطبان به سایت شما شده است.
  • اگر شما کمپین های متفاوتی داشته باشید، با مدیا های متفاوت، شما خواهید فهمید که بازدیدکنندگان از طریق کدام کمپین وارد سایت شما شده اند.
  • بهینه سازی کارهای بازاریابی دیجیتال شما برای بالا بردن نرخ تبدیل.
  • بهبود بخشی نتایجی که از طریق سیستم های آنالیتیکس به شما داده می شود.
  • آنالیز میزان کارایی محتوایی که در شبکه های اجتماعی ساخته شده یا به اشتراک گذاشته شده است.
  • با استفاده از این ابزار می توانید بفهمید که شبکه های اجتماعی چه مقدار در وایرال شدن و محبوب بودن محتواهای شما تاثیرگذار بوده اند.
  • می توانید بفهمید که المان های مختلف، که در کانال های بازاریابی متفاوت ساخته شده اند، چقدر کارایی دارند.
  • می توانید ببینید که لینک های داخلی شما چه مقدار تاثیرگذاری دارند.

تا به اینجا شما به صورت تقریباً کاملی با کدهای UTM و کارایی آن ها آشنا شده اید، اما چطور می توان این کدها را در گوگل آنالیتیکس ست کرد؟ همراه ما باشید تا با هم به سادگی این کدهای مفید را در گوگل آنالیتیکس ست کنیم. گوگل ابزاری بسیار ساده را برای شما برای ساخت UTM کدهای متفاوت ایجاد کرده است. با استفاده از URL ساز گوگل، شما می توانید کدهای UTM را به URL ها متصل کنید،‌ تا از آن ها در ایمیل کمپین ها یا کمپین های مبتنی بر وب استفاده کنید.

مزیت های کدهای UTM

کمپین هایی که در بالا گفته شد، کمپین های شخصی سازی شده هستند، به این معنی که از قابلیت هایی مانند تگ فانکشن که در گوگل ادوردز وجود دارد استفاده نمی کنند، که خود به این معنی است که فقط از تگ هایی استفاده می شود که شما بوجود آورده اید. با کلیک برروی هرکدام از پارامترهای مختلف، داده های مخصوص مخاطبان، به اکانت آنالیتیکس شما ارسال می شود، جایی که شما می توانید آن ها را به صورت پیوسته ردیابی کنید. آنالیتیکس URL هایی که بهترین نتایج را داشته باشند را مرتبط با نرخ تبدیل کاربران شناسایی می کند.

چطور کدهای UTM در گوگل آنالیتیکس ایجاد کنیم

  1. URL ساز گوگل کمپین را باز کنید: در گوگل شما می توانید 3 نوع تگ ردیابی ایجاد کنید که 2 مدل آن مربوط به افزایش ترافیک از طریق اپلیکیشن های جدید در فروشگاه های اپلیکیشن است. اما ما اینجا به این 2 مورد کار نداریم و شما باید همانطور که گفتیم از URL ساز گوگل کمپین استفاده کنید.
  2. URL خود را معرفی کنید: اولین قدم معرفی URL شما است. استفاده از یک URL کامل الزامی است، به این معنی که باید تمامی کدها و اعداد به طور کامل وجود داشته باشند. ( در صورت وجود ) داشتن یک URL خلاصه خیلی مهم است؛ همانطور که می دانید داشتن یک URL خوانا و مفید، در واقع مساوی با داشتن یک URL موثر است که رتبه بهتری کسب می کند و به مردم بیشتری می رسد. گوگل همیشه از URL های ساده استقبال می کند، بنابراین اگر می توانید قبل از این که این قسمت را کامل کنید تا حد ممکن URL خودتان را خلاصه و کوتاه و ساده کنید.
  3. فرم های مخصوص را پر کنید: هنگامی که شما وارد صفحه مربوطه شوید باید فرمی مشابه عکس ببینید. در این قسمت شما باید URL را به همراه پارامترهای UTM کد خود وارد کنید. پس URLی که در مورد قبل درباره اش صحبت کردیم را وارد کنید. حال به فیلدهای مخصوص کد UTM خود می رسیم.
  4. منبع کمپین: در این قسمت شما باید URL جایی که کمپین در آن وجود دارد را وارد کنید. به یاد داشته باشید که این URL سایت شما نیست بلکه همانطور که گفته شد URL کمپین است.
  5. واسطه ی کمپین: کمپین شما از کدام واسطه بازاریابی آمده است؟ در این بخش شما باید مشخص کنید که از چه طریقی کمپین خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشته اید. اگر از طریق ایمیل بوده است، باید ایمیلتان را معرفی کنید، اگر از طریق شبکه های اجتماعی یا بنرهای تبلیغاتی یا موارد مشابه بوده است نیز باید آنها را معرفی کنید.
  6. پایان کمپین: در این قسمت باید کیووردهایی که باعث رتبه بندی کمپین شما می شوند را معرفی کنید. کیووردها فاکتور بسیار مهمی هستند، در این بخش شما تمامی کیووردهایی را که مخاطبان با استفاده از آنها وارد وبسایت شما شده اند را پیدا می کنید.
  7. محتوای کمپین: در این بخش نیز محتواهای مختلفی را که برای شناسایی کمپین استفاده کرده اید را می بینید.
  8. نام کمپین: در این بخش شما می توانید راه های مختلفی از معرفی خودتان به وسیله کمپین های مختلف که باعث رانده شدن مخاطبان به وبسایت شما می شود را ببینید.
  9. از لینک بوجود آمده در کمپین های بازاریابی خود استفاده کنید: در نظر داشته باشید که اگر لینک های کوتاه تری می خواهید می توانید از ابزارهای کوتاه کننده لینک نیز برای اینکار استفاده کنید.
  10. میزان موفقیتتان را اندازه گیری کنید: اگر شما در حال حاضر اکانت گوگل آنالیتیکس مخصوص به سایتتان را دارید،‌ گوگل از این به بعد به صورت خودکار کمپین های شما را ردیابی خواهد کرد. شما می توانید نتایج را در بخش مخاطبان و بعد با انتخاب منبع و کمپین مشاهده نمایید. با کلیک برروی هر کمپین شما می توانید واسطه و منبع را ببینید.

جمع بندی

در دنیای امروز با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و دسترسی بیشتر به ابزارهای مفیدی که به فعالیت های بازاریابی کمک بسیاری می کنند، نادیده گرفتن آنها کار عقلانی به نظر نمی رسد. به خصوص در دنیایی که برای اکثر بیزینس ها رقبای سرسختی وجود دارد و برای این که بتوانید در این رقابت سخت سربلند بیرون بیایید باید از تمامی ابزارهای تحلیل بازاریابی به خوبی استفاده کنید. UTM کدها یکی از ابزارهایی هستند که هنگامی که برای اولین بار از آنها استفاده کنید، تاثیر شگفت انگیزشان را برروی بیزینس و متدهای بازاریابی تان خواهید دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط