🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

ثبت دامنه و میزبانی وب (هاست)

میزبانی وب (وب‌هاستینگ)، در واقع ما یک حساب کاربری در رایانه دیگر داریم که تمامی‌فایل‌ها و اطلاعات از طریق اینترنت ذخیره و ثبت می‌شود.ثبت دامنه، یعنی این که اسم مورد نظر وب سایت مان را در مرورگر وب وارد کرده و سپس وارد سایت می‌شوند. (مثال amazon.com)اگر بخواهیم در مورد دامنه و میزبانی وب مثالی بزنیم، دامنه یک آدرس در اینترنت است و میزبانی وب سرزمین یا مکانی است که تمامی‌فایل‌ها و پوشه‌ها شما در آنجا قرار دارد و زندگی می‌کند.تا اینجا شما اطلاعات مختصری در مورد میزبانی وب و دامنه بدست آوردید و در ادامه به جزئیات بیشتری می‌پردازیم.

در این مقاله می خوانید

میزبانی وب (هاست) و دامنه دو مورد بسیار مهم در راه اندازی یک وب سایت است. اما در مورد این دو باید اطلاعاتی داشته باشیم که به آن می‌پردازیم.

میزبانی وب (وب‌هاستینگ)، در واقع ما یک حساب کاربری در رایانه دیگر داریم که تمامی‌فایل‌ها و اطلاعات از طریق اینترنت ذخیره و ثبت می‌شود.ثبت دامنه، یعنی این که اسم مورد نظر وب سایت مان را در مرورگر وب وارد کرده و سپس وارد سایت می‌شوند. (مثال amazon.com)اگر بخواهیم در مورد دامنه و میزبانی وب مثالی بزنیم، دامنه یک آدرس در اینترنت است و میزبانی وب سرزمین یا مکانی است که تمامی‌فایل‌ها و پوشه‌ها شما در آنجا قرار دارد و زندگی می‌کند.تا اینجا شما اطلاعات مختصری در مورد میزبانی وب و دامنه بدست آوردید و در ادامه به جزئیات بیشتری می‌پردازیم.

هاستینگ و دامنه چطور با هم کار می‌کنند؟

هاستینگ و دامنه مثل یک زوج جدایی ناپذیر هستند در واقع برای این که شما بتوانید وب سایتی راه اندازی کنید نیازمند‌ هاست و دامنه هستید.

درباره ثبت دامنه بیشتر بدانیم

آدرس‌های اینترنتی از نظر فنی، آدرس‌های آی پی هستند. آدرس‌های آی پی مجموعه طولانی از اعداد بوده که برای انسان معنایی ندارد. بنابراین به جای این که شما 192.168.1.1 تایپ کنید تا دسترسی به سایت داشته باشید با وارد کردن نام دامنه domain.com می‌توانید به سایت مورد نظر دسترسی پیدا کرده و به آدرس ip که تعیین شده منتقل شوید.

ثبوقتی دامنه را ثبت می‌کنید، در ICANN نام مورد نظر شما ثبت می‌گردد.وقتی دامنه را ثبت می‌کنید، در شرکت اینترنتی ICANN که مختص به دامنه هست، نام مورد نظر شما ثبت می‌گردد. ICANN توسط شرکت‌هایی که مجوز فعالیت در حوزه ثبت دامنه داده شده در دسترس می‌باشد. ثبت دامنه به تنهایی فایده ای ندارد و صرفا برای قدم اول که نامی‌داشته باشید و سایرین بتوانند دسترسی داشته باشند کاربردی است و باید برای این که وب سایتتان راه اندازی شود از‌ هاست استفاده کنید.

درباره میزبانی وب (هاستینگ) بیشتر بدانیم

میزبانی وب (هاستینگ) روی سرور قرار دارد و تمامی‌اطلاعات شما شامل: فایل‌ها، پوشه‌ها در آن نگهداری و ذخیره می‌شود. اگر دامنه ای متصل به‌هاست ندارید می‌توانید از طریق سایر ادرس‌ها شامل ای پی و ادرس سرور ارسال شده دسترسی پیدا کنید. البته توجه داشته باشید می‌توانید با خرید یک سیستم سرور،‌ هاستینگ راه اندازی کنید که البته فرایند پیچیده و پرهزینه ای دارد و باید از وب سایت‌هایی که خدمات میزبانی می‌دهند تهیه کنید.
یک شرکت میزبانی وب (هاستینگ) دارای تعدادی سرور برای ارائه خدمات به مشتریان می‌باشد، که می‌توانید از آن با توجه به نیازتان تهیه کنید.‌

هاستینگ‌ها معمولا اطلاعات و دستورالعمل‌هایی برای ثبت دامنه و همچنین اتصال و دسترسی به‌هاست برای شما ارسال می‌کنند.
چند اصطلاح را با هم مرور می‌کنیم تا بیشتر با مباحث دامنه و‌ هاستینگ آشنا شوید.

DNS (پل ارتباطی برای اتصال دامنه به‌ هاست)

در مقاله ی DNS چیست و چگونه کار می کند در رابطه با سیستم نام دامنه توضیحات کاملی را بیان کردیم. dns در واقع سیستمی‌برای ترجمه نام دامنه شما به آدرس IP می‌باشد. همچنین در تمامی‌ هاستینگ‌ها دی ان اس را به شما اعلام می‌کنند تا روی دامنه تان قرار دهید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

هنگامی‌که همه موارد شامل دامنه و‌ هاست آماده شد، می‌توانید سایت تان را با فایل HTML ایجاد و در‌ هاست بارگزاری کنید، توجه داشته باشید این روش در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بیشتر مدیران سایت‌ها می‌خواهند دسترسی سریعتر و راحتری برای مدیریت و ویرایش مطالبشان داشته باشند.

سیستم مدیریت محتوا (CMS)
(CMS) نرم افزار تحت وب

سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم افزار تحت وب برای ویرایش و مدیریت وب سایت تان بوده که به راحتی می‌توانید روی سایت نصب و راه اندازی کنید. وردپرس از بهترین رایج ترین سیستم‌های مدیریت محتوا برای وب سایت است که امروزه بسیاری از سایت ها از آن استفاده می‌کنند.

سایت سازها / نرم افزارهای فروش آنلاین

سایت ساز‌ها و نرم افزارهای فروش آنلاین در سرور میزبانی نصب و راه اندازی می‌شوند. شما با انتخاب قالب و نوع موضوع کسب و کارتان می‌توانید آن را انتخاب و با یک کلیک نصب و راه اندازی کنید.

چطور می‌توانم شروع کنم؟

ابتدا شما باید دامنه و‌هاست را ثبت و راه اندازی کنید و سپس با سیستم مدیریت محتوای وردپرس وب سایت تان را مدیریت نمایید. البته این فرآیند پیچیدگی آنچنانی ندارد و از طریق پشتیبانی‌هاستینگ می‌توانید سریعتر فعالیت را در وب سایتتان شروع کنید.

دامنه و‌ هاستینگ را جداگانه بخرید

شما می‌توانید دامنه و‌ هاستینگ را جداگانه خرید و ثبت کنید. بعد از خرید دامنه و سپس‌ هاست در سرویس دهنده میزبانی، دی ان اس‌ها را دریافت و روی دامنه تان تغییر دهید.

نمونه‌های ارائه دهنده تخصصی دامنه (خارجی)

• NameCheap
• GoDaddy
• Google

نمونه‌های ارائه دهنده تخصصی‌ هاست (خارجی)

• InMotion Hosting
• SiteGround
• Bluehost
معمولا خرید دامنه از یک شرکت و‌ هاست از یک شرکت دیگر بیشتر به دلیل هزینه‌های پایین و مقرون به صرفه است، البته توجه داشته باشید که از شرکت‌های معتبر خریداری نمایید.

دامنه و‌ هاستینگ را با هم بخرید

نمونه‌های ارائه دهنده تخصصی‌ هاست (خارجی)
ثبت دامنه و خرید هاست

اگر زمان لازم و آشنایی کافی ندارید می‌توانید دامنه و‌ هاستینگ را از یک شرکت خریداری کنید. در بسیاری از شرکت‌ها با تهیه پلن‌ هاست مورد نظر، یک دامنه رایگان هم هدیه می‌گیرید در این صورت نیاز به خرید جداگانه دامنه و تنظیمات دی ان اس نیست و بلافاصله پس از خرید‌هاست، دامنه شما، ثبت و فعال خواهد شد.

شرکت‌های ثبت دامنه و‌ هاست

• GoDaddy
• NameCheap
• InMotion Hosting
• SiteGround
• Bluehost
از مزایای مهم خرید ثبت دامنه و‌ هاست از یک شرکت می‌تواند پشتیبانی سریعتر و راحت و بدون دغدغه باشد. شما نیازی به تنظیمات پیچیده ندارید و به راحتی شرکت مورد نظر دسترسی سریعتری برای اتصال دامنه به‌ هاست خواهد داشت. بلافاصله پس از خرید می‌توانید وردپرس را نصب کنید.

دامنه و‌ هاست و سایت را با هم بخرید

شما می‌توانید دامنه و‌ هاست و طراحی و راه اندازی سایت را با هم خریداری کنید. معمولا در بسیاری از شرکت‌ها دامنه و‌ هاست و طراحی سایت را در یک پکیج ارائه می‌دهند و نیاز نیست که شما برای راه اندازی و طراحی سایت زمان زیادی صرف کنید یا تخصص داشته باشید. با انتخاب پکیج مورد نظر در وب سایت‌های اینچنینی می‌توانید دامنه،‌ هاست و سایت حرفه ای را با هم در اختیار داشته باشید.
توجه داشته باشید هزینه‌ها در سه موردی که اشاره کردیم متفاوت است و قبل از خرید باید تحقیق کنید.

سایت سازهای معروف و مطرح جهان

• Weebly
• WordPress.com
• GoDaddy Website Builder
• Squarespace
• Shopify
از مزایای سایت سازها می‌توان: دسترسی سریع و راحت، عدم نیاز به پشتیبانی فنی، سرعت و امنیت اشاره کرد.

جمع بندی

نکاتی که در خرید دامنه و‌ هاست باید توجه داشته باشید کیفیت، سرعت، امنیت و اعتبار شرکت است. بعد از خرید دامنه و‌ هاست، شما دو راه دارید: وردپرس را خودتان نصب و راه اندازی کنید یا از شرکت‌های طراحی سایت کمک بگیرید، البته سایت سازها هم می‌توانند گزینه مناسبی برای راه اندازی کامل یک وب سایت باشند، چون در این صورت شما نیاز به خرید جداگانه و پرداختن به مسائل فنی را نخواهید داشت و تمامی‌موارد از صفر تا صد توسط سایت سازها انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی