🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

وردپرس چیست؟ 28 مزیت وردپرس (WordPress)

وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای رایگان در دنیا است و هم چنین آسان ترین نوع آن است. اگر به فکر ساخت وب سایت خودتان هستید در دسترس ترین و کم هزینه ترین روش قطعا Wordpressخواهد بود. تقریبا امروزه همه کسب و کار های سنتی به دنبال آنلاین کردن بیزینس خود هستند.
وردپرس چیست

در این مقاله می خوانید

وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای رایگان در دنیا است و هم چنین آسان ترین نوع آن است. اگر به فکر ساخت وب سایت خودتان هستید در دسترس ترین و کم هزینه ترین روش قطعا WordPressخواهد بود. تقریبا امروزه همه کسب و کار های سنتی به دنبال آنلاین کردن بیزینس خود هستند. اما وقتی وارد اولین مرحله یعنی ساختن وب سایت می شوند سر درگم می شوند. خصوصا اگر بودجه ی کافی برای ساخت وب سایت شخصی نداشته باشید بهترین گزینه ای که می تواند در اختیار شما قرار بگیرد پلتفرم وردپرس است. اگر شما هم می خواهید رایگان وب سایت خودتان را بسازید مقاله زیر را درباره آموزش وردپرس و اینکه وردپرس چیست را مطالعه کنید و هم چنین مزایا و معایب آن را بشناسید.

وردپرس چیست؟

وردپرس چیست؟ وردپرس یک CMS است می پرسید CMS چیست؟ CMS مخفف content management system یعنی سیستم مدیریت محتوا است و وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان در سر تا سر دنیاست که در واقع پلتفرمی را در اختیار شما می گذارد تا بتوانید سایت خودتان را بسازید. هدف شما هر نوع کسب و کاری که باشد از وبلاگ شخصی گرفته تا راه اندازی فروشگاه و مقاصد بیزینسی می تواند با وردپرس قابل اجرا باشد. وردپرس به دلیل وجود افزونه های بسیارش می تواند انواع سایت ها را پوشش دهد و با ویژگی های بسیار شخصی‌سازی وردپرس می توانید وب سایت را کاملا مطابق میل و برای خودتان متفاوت از بقیه کنید. این سیستم به دلیل یوزر فرندلی بودن یا به عبارت دیگر سادگی استفاده برای کاربر بسیار محبوب است و به راحتی حتی بدون داشتن اطلاعات برنامه نویسی می توانید با آن کار کنید.

تاریخچه وردپرس

شاید تابحال اسم مت مولنوگ را شنیده باشید اما مت مولنوگ کیست؟ مت مولنوگ خالق وردپرس یعنی بزرگ ترین سیستم مدیریت محتوای جهان است که در سال 2003 سیستم وردپرس را به دنیا معرفی کرد. این سیستم بر پایه PHP و MySQL کار می کند. در سال 2004 نسخه توسعه یافته تری از وردپرس منتشر شد که در آن کاربران می توانستند پلاگین های خودشان را بنویسند و همین ویژگی که تا آن روز توسط هیچ سیستم دیگری ارائه نشده بود نقطه عطفی برای وردپرس بود تا کاربران بسیاری را به سمت سیستم خودش بکشاند. از آن سال تا کنون وردپرس با افزایش ویژگی هایی که شخصی سازی را برای کاربران فراهم می کنند توانسته یکی از غول های صنعت خودش بشود و رقبایش را به کل کنار بزند.

تفاوت وردپرس با HTML چیست؟

اگر به دنبال ساخت وب سایت خودتان بوده باشید قطعا بین دو گزینه یعنی ساخت آن بر پایه وردپرس یا HTML به شک افتاده اید. اما اصلا تفاوت این دو در چیست و کدام می تواند برای شما بهتر باشد؟

HTML یک زبان برنامه نویسی HyperText است. اگر بخواهید سایت تان را بر پایه آن بسازید قطعا نیاز به یک Developer یا توسعه دهنده وب سایت دارید که به زبان برنامه نویسی تسلط کامل داشته باشد و سایت را بر اساس کد نویسی بسازد و هر وقت هم بخواهید تغییری در آن ایجاد کنید باید با توسعه دهنده وب سایت در ارتباط باشید از او بخواهید کد های جدید برایتان اضافه کند که کاری هزینه بر و وقت گیر است. معمولا خود برنامه نویس ها تاکید زیادی بر این نوع از وب سایت دارند چرا که می توانند دخل و تصرف کامل در آن به وجود بیاورند و به زبان ساده 0 تا 100 آن در اختیار خودشان است.

وردپرس چیست؟ WordPress اما سیستم حاضر و آماده ای است که امکان طراحی سایت بدون برنامه نویسی را در اختیار شما می گذارد و حتی اگر اصلا زبان برنامه نویسی نمی دانید به راحتی می توانید از آن استفاده کنید و وابسته به هیچ برنامه نویسی نباشید. بر بستر وردپرس می توانید سایت تان را بروزرسانی کنید و موارد جدید را اضافه کنید و تولید محتوا کنید در حالی که سایت HTML ثابت است. پس به طور خلاصه :

  • هزینه ساخت وب سایت با WordPress بسیار کمتر از HTML خواهد بود.
  • افراد مقدماتی با WordPress می توانند کار کنند در حالی که HTML نیاز به توسعه دهنده دارد.
  • HTML به منابع سنگین احتیاج ندارد در حالی که وردپرس به ابزارهایی مثل PHP و MySQL احتیاج دارد.
  • کنترل کامل بر WordPress امکان پذیر است در حالی که HTML این گونه نیست.

به هر حال نمی توان گفت کدام یک بهتر است چرا که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند و بسته به نیازتان باید تشخیص دهید کدام وب سایت بیشتر به کارتان می آید.

تعرفه طراحی سایت با وردپرس حدودا چقدر است؟

درست است که سیستم WordPress رایگان است اما زیر ساخت های آن نیازمند هزینه های جزئی و نه چندان بالایی هستند که اگر می خواهید یک سایت حرفه ای داشته باشید مجبور به پرداخت آن هستید. مواردی که باید برای آن هزینه کنید شامل زیر هستند:

  • خرید دامنه Domain: اگر برای وب سایتتان دامنه فقط ایرانی بخواهید می توانید با مبلغ کمی در حدود 5 تا 10 هزارتومان دامنه .ir خریداری کنید. اما اگر وب سایتتان را بخواهید در سطح بین المللی عرضه کنید باید یک دامنه .com خریداری کنید که در حدود 150 هزار تومان باید هزینه کنید (قیمت ها با نرخ روز امکان تغییر دارند)
  • خرید هاست یا میزبان وب: هاست یا همان میزبان در واقع حجم مشخصی را روی فضای اینترنت به شما اختصاص می دهد. معمولا برای WordPress از هاست لینوکس استفاده می شود که بتواند زبان PHP را پشتیبانی کند. برای خرید هاست باید حدود 50 هزار تومان ماهانه هزینه کنید و سعی کنید از هاست های مطمئن استفاده کنید.
  • خرید افزونه مورد نیاز:افزونه های وردپرس در ابتدا می تواند نیازهای اصلی تان را راه بیندازد اما اگر می خواهید بر روی سئو وردپرس خود کار کنید خریدن افزونه های مناسب مانند: افزونه یواست سئو ( Yoast seo premium ) را باید در لیست تان بگذارید.
  • خرید قالب وردپرس: طبیعتا قالب یا همان پوسته WordPress به صورت پیش فرض اصلا وجهه حرفه ای ندارد و اگر می خواهید ظاهر سایتتان حرفه ای تر به نظر برسد و کاربر با استفاده از آن احساس راحتی بیشتری بکند باید کمی هزینه کنید و یک پوسته مناسب برای سایتتان خریداری کنید. این پوسته ها از 50 هزار تومان به بالا وجود دارند و می توانید به دلخواهتان از بین آن ها یکی را خریداری کنید.
    انواع قالب وردپرس مانند فروشگاهی، شرکتی، آموزشی؛ خبری و وبلاگ و… وجود دارد و طبق نیازتان می توانید یکی از انواع قالب ها را انتخاب و نصب کنید و یک سایت با امکانات حرفه ای داشته باشید. مزیت استفاده از قالب های وردپرس آماده نصب و سفارشی سازی آسان است و می توانید امکانات مورد نظر را به قالب اضافه کنید و قسمت های مورد نظر را تغییر دهید

برای ساخت سایت در وردپرس از کجا شروع کنم؟

ساخت سایت در وردپرس
مراحل ساخت سایت در وردپرس: خرید هاست و دامین، نصب وردپرس، نصب افزونه ها و تولید محتوا
  • قدم اول برای ساخت وب سایت در وردپرس انتخاب هاست یا میزبان و خرید دامنه است. همانطور که اشاره شد هاست فضایی تحت وب به سایت شما اختصاص می دهد و در ازای آن هزینه ای دریافت می کند. شرکت های بسیاری در ایران میزبانی وب سایت ارائه می کنند و هزینه های متفاوتی دریافت می کنند. مهم این است که با هاست قابل اطمینان کار کنید و از سرعت لود و شتاب دهند هایشان اطمینان حاصل کنید.
  • قدم دوم نصب وردپرس است تا بتوانید به دامنه تان وصل شوید و محتواهایتان را مدیریت کنید. در قسمت بعد برای آشنایی با پوسته وردپرس می توانید به قسمت پیشخوان وردپرس بروید و از گزینه نمایش قسمت پوسته را انتخاب کنید و قالب فعلی سایتتان را مشاهده کنید یا آن را تغییر دهید و پوسته های رایگان استفاده کنید و یا خرید کنید.
  • قدم سوم نوبت به نصب افزونه های مورد نیاز به خصوص افزونه های سئو می رسد چرا که به طور پیش فرض افزونه ها ابتدایی هستند و اگر قصدتان سئو است قطعا باید افزونه های جدیدی مثل یاست سئو را اضافه کنید.
  • قدم چهارم وب سایت آماده است و فقط باید محتوایتان را در آن مدیریت کنید.

مزایا وردپرس

  1. محیط کاربری ساده و آسان

وردپرس به دلیل داشتن محیط کاربری ساده و یوزر فرندلی که هر کاربری اعم از کاربر مقدماتی تا پیشرفته می توانند از آن استفاده کنند توانسته است رقبای اصلی اش را مانند جوملا و دروپال کنار برند و یکی از انتخاب های اصلی توسعه دهندگان وب سایت بشود. وردپرس نیاز به علم های برنامه نویسی پیچیده مانند HTML و CSS و PHP را به کلی حذف کرده و محیطی ساده و آماده بدون کد نویسی برای کاربر فراهم کرده است. برای شخصی سازی وردپرس می توانید از قالب های مختلف استفاده کنید و یا توسط خرید افزونه های مختلف افزایش کارایی WordPress را برای سایت تان رقم بزنید و آن را از دیگر سایت ها متمایز کنید.

  1. امکان نصب رایگان

همانطور که گفتیم ورود و ساخت یک وب سایت وردپرسی رایگان است و اگر بخواهید هرچه حرفه ای تر هم سایت تان را بسازید و افزونه های حرفه ای اضافه کنید نیازمند هزینه اندکی هستید که نسبت به پلتفرم های دیگر و یا طراحی با HTML بسیار مقرون به صرفه تر است و می تواند هزینه های ساخت وب سایت را به حداقل برساند.

  1. قابلیت آپدیت شدن

یکی از ویژگی های بسیار کارآمد وردپرس قابلیت آپدیت شدن آن است. این بدان معنی است که WordPress  همیشه در حال تغییر ویژگی ها به خصوصیات جدید و مطابق با ترند های روز و نیاز کاربر است. با به روز شدن منظم، کارایی وب سایت همواره در حال بهبود است و هر جایی که مشکل یا باگی وجود داشته باشد با این آپدیت ها بر طرف می شود.

قابلیت آپدیت شدن راحت در وردپرس
وردپرس همیشه در حال تغییر ویژگی ها به خصوصیات جدید و مطابق با ترندهای روز است
  1. دیزاین و قالب های زیبا

وردپرس هزاران قالب یا پوسته را برای انواع وب سایت طراحی کرده که بعضی آن ها رایگان و برخی پولی هستند و مسلما قالب های پولی بسیار زیبا تر و خوش دست تر هستند و اگر کمی هزینه برای آن پرداخت کنید می توانید یک وب سایت متمایز از هر وب سایت دیگری با ظاهر جذاب داشته باشید.

  1. آسانی سئو وردپرس

وردپرس سئو وب سایت یا همان بهینه سازی موتور جستجو را بسیار راحت کرده و می توان گفت یکی از مهم ترین ویژگی های آن به شمار می رود. WordPress برای سئو ابزارها و روش های بسیاری ارائه کرد از سادگی استفاده از تگ های H1 و H2 و H3 گرفته تا استفاده از کلمات کلیدی در آدرس وب سایت تا قابلیت هایی مانند افزونه های رایگان و پولی یاست سئو وردپرس و… همگی تلاش هایی هستند در راستای سئو وب سایت و اینکه وب سایت بیشتر دیده بشود.

  1. مدیریت محتوای آسان و سریع

همانطور که گفتیم هدف اصلی وردپرس مدیریت محتوا بوده و هست و بدون کمک هیچ توسعه دهنده ای به راحتی می توانید محتوایتان را منتشر و یا حذف کنید. در واقع ادیت محتوا در وردپرس به راحتی ادیت یک محتوا در نرم افزار WORD است.

  1. عدم نیاز به برنامه نویسی

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم WordPress  نیازی به دانستن برنامه نویسی ندارد و افراد تازه کار به سادگی می توانند در آن وب سایت بسازند و در ادامه با آن کار کنند.

  1. سرعت بیشتر

در واقع ساختار وب سایت های وردپرس طوری طراحی شده که با بیشترین سرعت ممکن برای کاربر لود شوند و هم چنین وردپرس با استفاده از XML SITEMAPS بات های گوگل را از اینکه دقیقا سایت شما کجا قرار گرفته به سرعت با خبر می کند و باز هم این تلاشی در جهت سئو وب سایت است.

  1. قابلیت اتصال به شبکه های اجتماعی

در وردپرس ویجت ها یا ابزار های نمایشی فراهم شده است که می توانید توسط آن ها از طریق وب سایت شبکه های اجتماعی تان را معرفی و از طریق این ویجت ها مستقیما کاربر را به شبکه اجتماعی مورد نظر منتقل کنید.

10-سادگی ساخت وب سایت

اگر محتوا و عکس های مورد نظرتان را آماده کرده باشید در عرض کمتر از یک روز می توانید وب سایت خودتان را در WordPress بسازید.

11- پوشش انواع وب سایت ها از نظر کاربرد

معمولا وب سایت ها بر پایه HTML یک قالب و کارایی اولیه برای شما فراهم می کنند در حالی که وردپرس انواع پلاگین ها و تم ها ارائه می دهد تا هر کسی با هر هدفی که از ساخت وب سایت دارد بتواند با توجه به نیازش ساختار سایتش را طراحی کند. افراد مختلف با هدف فروشگاه های آنلاین، بلاگر های حرفه ای، وب سایت های کاریابی و فروم های آنلاین و … می توانند مطابق با میل شان سایت طراحی کنند.

  1. کارایی مناسب روی همه سیستم ها

WordPress  به دلیل سرعت بالایی که فراهم کرده در همه سیستم ها از دسکتاپ گرفته تا موبایل و تبلت به خوبی لود می شود و تجربه کاربری بسیار خوبی برای کاربر به جا می گذارد.

  1. وجود افزونه های مختلف برای طراحی سایت های دو یا چند زبانه

بسیاری از سایت ها علاوه بر مصرف داخلی نیاز به استفاده های بین المللی هم دارند و به عنوان مثال اگر شرکتی هستید که مراودات و روابط خارجی دارید نیاز دارید که وب سایتتان را دو زبانه بسازید. برای داشتن این ویژگی باید کمی هزینه کنید و از یک توسعه دهنده بخواهید تا آن را بر وردپرستان پیاده سازی کند.

  1. قابلیت بک آپ گیری برای جلوگیری از حذف اطلاعات

با اضافه کردن افزونه WordPress Backup to Dropbox به راحتی می توانید اطلاعات تان را روی فضای ابری دراپ باکس ذخیره کنید و به صورت منظم از آن بک آپ بگیرید تا در مواقع بروز مشکل از محتواهای تان حفاظت کنید.

15. جامعه بزرگ وردپرس کاران

بزرگ ترین مزیت وردپرس این است که توسعه دهندگان زیادی با آن کار می کنند. این به آن معنا است که هر زمان به مشکلی بر خوردید یا نیاز به یک توسعه دهنده وردپرس داشتید به راحتی می توانید آن را پیدا کنید و از او کمک بخواهید. در حالی که پلتفرم هایی مانند جوملا یا دروپال این طور نیستند و محبوبیت وردپرس را ندارند.

  1. اپن سورس بودن وردپرس

افراد بسیار زیادی با این ویژگی به این سیستم دسترسی دارند و هر کسی از هر گوشه ای از دنیا می تواند از آن استفاده کند.

17. استفاده از زبان PHP

PHP یکی از قوی ترین و سریع ترین زبان های برنامه نویسی وب است که WordPress  را بسیار محبوب ساخته است.

18. هماهنگی با موتور های جستجو

WordPress  با همه موتور های جستجو هماهنگ است و همین دلیلی برای عملکرد خوب سئو آن است که به بیشتر دیده شدن وب سایت کمک می کند.

  1. پشتیبانی از انواع مختلف محتوا
پشتیبانی از انواع مختلف محتوا در وردپرس

وردپرس از تمامی انواع محتوا از متن گرفته تا گرافیک و جدول و انیمیشن و …. پشتیبانی می کند و از این لحاظ هیچ مشکلی ندارد.

معایب وردپرس

  1. مشکل امنیتی وردپرس

سوالی که ذهن بسیاری از کاربران را مشغول می کند این است که آیا امنیت WordPress  مشکل دارد؟ در واقع نمی توان به طور کل وردپرس را متهم به مشکل امنیتی کرد و دلیل اینکه مشکل امنیتی WordPress  بیشتر به چشم می آید گستردگی استفاده از آن و در نتیجه مورد توجه قرار گرفتن آن توسط هکر ها است. متاسفانه وردپرس محدودیتی برای وارد کردن یوزر نیم و پسورد قائل نمی شود و همین ویژگی باعث می شود هکرها بتوانند به برخی سایت ها دسترسی پیدا کنند. برای حل این مشکل باید:

  • از پسورد های مطمئن و مستحکم استفاده کرد.
  • از هاست قابل اطمینان خرید کرد.
  • برای جلوگیری از بد افزار ها مدام وردپرس را آپدیت نگه داشت.
  1. حجم آپدیت های بسیار زیاد و مکرر

یکی از مسائلی که شاید نتوان آن را مشکل نامید اما به هر حال مسئله ای است که می تواند کاربر را خسته کند آپدیت های مکرر و حجم بالای آپدیت هاست. البته منظورمان این نیست که آپدیت ها روزانه اتفاق می افتند اما به طور کل بسیار زیاد هستند و شاید مجبور باشید چندین بار در ماه پلاگین ها، فایل ها و پوسته را به روزرسانی کنید. البته اگر در این میان به مشکلی بر خوردید می توانید به ورژن قبلی برگردید.

  1. کاهش سرعت در اثر کدنویسی نامناسب

به صورت پیش فرض سرعت WordPress  بالا و مناسب استفاده های کاربری است و قابل قبول است ولی ممکن است خطاهایی در کد نویسی و توسعه وب سایت منجر به کاهش سرعت آن بشود. به عنوان مثال قالب هایی وجود دارند که ممکن است غیر استاندارد ساخته شده باشند یا هر افزونه ای را که دیدید نباید نصب کنید. قبل از استفاده از هر گونه ویژگی باید از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنید.

  1. عدم پشتیبانی رسمی وردپرس

در حال حاضر در سطح اینترنت مطالب و آموزش های گسترده ای در راستای حل چالش های WordPress  وجود دارد اما اگر به صورت فردی سایت تان را ساخته اید و به مشکلی برخوردید پشتیبانی رسمی برای حل مشکل تان از طرف وردپرس وجود نخواهد داشت و برای این هدف باید از توسعه دهندگان و افراد فنی کمک بگیرید.

  1. برنامه نویسی های اشتباه در وردپرس

یکی از ویژگی های وردپرس که می توان آن را هم مزیت و هم عیب دانست قابلیت ساخت افزونه در WordPress  و قالب ها توسط افراد ثالث است. این مسئله می تواند باعث شود جزییات آن طور که باید وارد این برنامه نویسی ها نشود و غیر حرفه ای از آب در بیایند. در این صورت شما اگر از این افزونه های غیر استاندارد استفاده کنید عواقب آن می تواند گریبانگیرتان شود.

  1. مشکلات شخصی سازی

اگر چه ویژگی شخصی سازی وردپرس جزو مزیت های آن محسوب می شود اگر جزو افرادی باشید که به نوع گسترده ای از شخصی سازی نیاز داشته باشید مدام به یک توسعه دهنده نیاز دارید تا زبان PHP بداند و نیازهای وب سایت تان را برآورده کند. اگر از همان ابتدا می دانید که وب سایتی کاملا مطابق با مدل و میل خودتان می خواهید بهتر است همان اول کار را به یک متخصص حرفه ای بسپارید.

  1. سنگین شدن سایت در صورت وجود پلاگین های زیاد

اگر از افزونه ها و پلاگین های بسیار استفاده کنید سایت سنگین شده و سرعت آن کند می شود. در این مورد باید اعتدال را رعایت کنید تا تجربه کاربری بهتری را برای بازدید کننده رقم بزنید.

  1. سختی ویرایش عکس ها

در وردپرس ویرایش عکس ها و جدول ها تا حدودی مشکل است و نیاز به دانش CSS و HTML دارد.

جمع بندی

در مقاله بالا با مفهوم کلی وردپرس و کارکرد آن آشنا شدیم و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. همانطور که دیدید مزایای WordPress  بر معایب آن سنگینی می کند و همین دلیلی است که از میان 172 میلیون وب سایت فعالی که در کل اینترنت وجود دارد 75 میلیون آن وب سایت های وردپرسی هستند. رایگان بودن این سرویس و در دسترس بودن آن به زبان فارسی می تواند فرصتی باشد که همین الان وب سایت تان را راه اندازی کنید و از یکی از حرفه ای ترین و محبوب ترین سرویس های مدیریت محتوای دنیا لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط