🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

FTP چیست؟ (پروتکل انتقال فایل) | معرفی 4 نرم‌افزار رایگان

مستقیم و بدون اینکه به داشبورد بروید اطلاعات و کدها را ویرایش، اضافه و حتی پاک کنید. در این مقاله به هر سوالی که در رابطه با FTP دارید خواهید رسید و با نحوه‌ی استفاده از ابزارهای آن آشنا می‌شوید.

در این مقاله می خوانید

اگر با آپلود بعضی از فایل‌ها در وردپرس به مشکل برخورده‌اید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

همانطور که ممکن است شما هم تجربه کرده باشید، از قسمت داشبورد وب‌سایت وردپرسی‌تان می‌توانید کارهای بسیاری انجام بدهید اما همه کاری هم نمی‌توانید انجام بدهید. اگر از با تجربه‌های این زمینه باشید احتمالا متوجه می‌شوید، برخی مواقع پیش می‌آید که می‌خواهید مستقیما تغییری در یکی از فایل‌های وب‌سایت به وجود بیاورید که این کار هم نیازمند استفاده از یک سری کد است که اگر از کدنویسی سر در نیاورید برایتان مشکل می‌شود. اگر کمی تحقیق کنید می‌بینید استفاده از FTP راه‌گشای مشکلتان است، اما چطور؟

به طور خلاصه، FTP امکان دسترسی مستقیم شما به فایل‌های وب‌سایتتان را فراهم می‌کند و می‌توانید با آن به طور مستقیم و بدون اینکه به داشبورد بروید اطلاعات و کدها را ویرایش، اضافه و حتی پاک کنید. در این مقاله به هر سوالی که در رابطه با FTP دارید خواهید رسید و با نحوه‌ی استفاده از ابزارهای آن آشنا می‌شوید.

FTP چیست؟

FTP مخفف File Transfer Protocol است و یکی از روش‌های انتقال اطلاعات بین یک سرور و کاربر است. همانطور که می‌دانید فایل‌های وب‌سایت شما روی سرورهای هاست مورد استفاده شما قرار می‌گیرند و به همین ترتیب توسط FTP می‌توانید به سریع‌ترین حالت ممکن به آن فایل‌ها دسترسی داشته باشید و هر تغییری که در آن بدهید به طور خودکار در سرور هم اجرا می‌شود.

اگر از افراد صاحب وب‌سایت باشید حتما می‌دانید که داشتن یک وب‌سایت نیازمند آپلود بی پایان فایلها و فولدرها روی سرور است، اگر وب‌سایتتان پیچیده باشد احتمالا فایلهای زیاد و یا با حجم زیادی را باید آپلود کنید و مدیریت همه‌ی اینها طاقت فرساست. FTPها به وجود آمده‌اند تا دقیقا همین مشکلات را برای صاحبین وب‌سایت حل کنند و این فرآیند پایان ناپذیر را تسهیل ببخشند. برای استفاده از FTP به یک نرم‌افزار FTP یا همان FTP Client احتیاج دارید که باید آن را روی کامپیوترتان نصب کنید تا بتوانید مستقیما مدیریت فایل ها را بر عهده بگیرید. نصب و کار با نرم‌افزارهای FTP آن چنان سخت نیست در ادامه با این فرآیند و انواع FTP های محبوب بیشتر آشنا می‌شویم.

با FTP چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

دلایل بسیاری برای استفاده از FTP هست که ما اینجا به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

  • با آن می‌توانید قالب‌ها و افزونه‌های وردپرسی که نیاز دارید را مستقیم نصب کنید.
  • ممکن است زمانی پیش بیاید که امکان دسترسی به داشبورد وردپرس برای شما وجود نداشته باشد یا به دلایلی این امکان غیرفعال باشد، در این صورت می‌توانید از طریق FTP به صورت دستی افزونه یا قالب را غیر فعال کنید.
  • می‌توانید فایل‌ها را به جای تک تک، به صورت انبوه برای آپلود بگذارید.
  • می‌توانید در فایل‌های اصلی وردپرس مثل .htaccess تغییر به وجود بیاورید و آن برای خودتان شخصی‌سازی کنید.
  • می‌توانید خطاهای معمول وب‌سایتتان مانند مشکلات تطابق، خطاهای درون سرور و… را شناسایی و رفع کنید.
  • می‌توانید آپلود فایلها را از همان قسمت که متوقف شده دوباره ادامه دهید.
  • می‌توانید اکانت‌های FTP مختلف بسازید و به هر کدام دسترسی‌های متفاوتی بدهید.

بنابراین هر زمان که مشکلی در این زمینه پیدا کردید به جای آنکه دنبال آموزش‌های گوناگون در وب‌سایت‌های مختلف برای رفع آن بگردید می‌توانید مستقیما به نرم‌افزار FTP مراجعه کنید و مشکلتان را رفع کنید.

یک نرم‌افزار FTP باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

از میان انبوه نرم‌افزارهای FTP که وجود دارند خیلی از آنها تقریبا مشابه هستند، اما بعضی از آن ها یک سری ویژگی‌های اضافه‌تری برای کاربر فراهم کرده‌اند که بنابر شرایط و نیازتان می‌توانید از بین آن ها انتخاب کنید. در این قسمت می‌خواهیم ببینیم در کل قبل از نصب یک نرم‌افزار FTP باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

یک نرم‌افزار FTP باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
سازگاری نرم‌افزار FTP مورد استفاده و سیستم عامل شما اهمیت بالایی دارد
  • اولین موردی که باید در یاد داشته باشید سازگاری نرم‌افزار مورد استفاده و سیستم عامل شماست. ممکن است نرم‌افزاری فقط برای ویندوز ساخته شده باشد بنابراین روی سیستم عامل مک نمی‌توانید از آن استفاده کنید. علاوه بر این نسخه‌ی سیستم عامل‌تان را هم در نظر بگیرید، بعضی FTPها روی نسخه‌های خاص بهتر کار می‌کنند.
  • سعی کنید نرم‌افزاری را انتخاب کنید که رابط کاربری خوبی در اختیار شما می‌گذارد و با کار با فضای آن راحت‌تر هستید.
  • بهترین FTPها معمولا دارای ویژگی بوک‌مارک کردن هستند که بتوانید سریع‌تر به سرور و فایلها دسترسی داشته باشید.
  • قبل از نصب حتما تحقیق کنید نرم‌افزار FTP به چه سرویس‌هایی می‌تواند متصل شود. بعضی از FTP ها فقط برای انتقال فایل بین سرورهای لوکال و آنلاین طراحی شده‌اند در حالیکه بعضی از آنها قابلیت اتصال به حافظه‌های ابری مانند Dropbox و Google Drive را هم دارند.
  • حتما درباره‌ی نوع پروتکلی که از آن پشتیبانی می‌شود تحقیق کنید. بعضی ممکن است FTP و بعضی ممکن است حتی SSL یا SSH باشند.
  • سرعت انتقال فایل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هاست.
  • نرم‌افزار FTP بهتر است طراحی دو طرفه برای نمایش دایرکتوری فایلها داشته باشد که راحت با یک نگاه بتوانید آنها را در کنار هم مقایسه کنید.
  • بعضی از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای نیاز دارند فایل‌های بسیار بزرگ انتقال بدهند، قابلیت این مسئله هم باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • فراموش نکنید، هنگام انتخاب یک نرم‌افزار FTP، امنیت آن یکی از حیاتی‌ترین موارد به شمار می‌رود. با انتخاب نرم‌افزارهای شناخته شده می‌توانید خیالتان را از این بابت راحت کنید.

معرفی ۴ نرم‌افزار FTP رایگان

نرم‌افزارهای مختلفی برای FTP وجود دارد اما به دلیل آنکه در ایران امکان پرداخت دلاری برای ما وجود ندارد در این مقاله به ۴ نرم‌افزار رایگان می‌پردازیم که برای هر فردی با هر پلتفرم مورد استفاده‌ای می‌تواند کاربردی باشد و بدون پرداخت فقط نیاز به نصب آن دارید. این نرم‌افزارها عبارتند از :

  • FileZilla
  • WinSCP
  • Cyberduck
  • Free FTP

در ادامه به هر کدام از این نرم‌افزارها بیشتر می‌پردازیم.

  1. نرم‌افزار FileZilla (پشتیبانی از سیستم‌های Mac، Linux، Windows)

قیمت:رایگان

فایل‌زیلا یکی از FTP های متن باز است که از پروتکل‌های FTP، FTPS و SFTP پشتیبانی می‌کند و بسیار در میان وردپرسی‌ها محبوب است. صرف‌نظر از اینکه از چه نوع پروتکلی استفاده می‌کنید، کار با این نرم‌افزار بسیار راحت است و فضای کاربرپسندی دارد.

FileZilla

به راحتی با کشیدن و رها کردن فایل‌ها می‌توانید آنها را آپلود کنید. علاوه بر این می‌توانید در آن چندین فایل را به طور هم‌زمان برای آپلود بگذارید. هم‌چنین نصب و راه‌اندازی فایل‌زیلا و اتصال آن به هر گونه سروری بدون مشکل و راحت انجام می‌شود. در ادامه‌ی مقاله نحوه‌ی نصب و کار با این نرم‌افزار کاربردی آموزش داده می‌شود.

مزایا:

  • پشتیبانی از کانکشن‌های FTP، FTPS و SFTP
  • امکان چندین ارتباط به صورت هم‌زمان
  • امکان ایجاد Bookmark برای دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر به فایل‌های ضروری
  1. نرم‌افزار WinSCP (پشتیبانی از سیستم Windows)

قیمت: رایگان

نرم‌افزار WinSCP یکی از سیستم‌های انعطاف‌پذیر FTP و متن‌باز است. در این نرم‌افزار علاوه بر پشتیبانی از پروتکل‌های FTP و SFTP، از پروتکل‌های Amazon S3 و WebDAV هم پشتیبانی می‌شود.

WinSCP

علاوه بر این اگر برای مدیریت وب‌سایت از Command Line (خط فرمان ویندوز) استفاده می‌کنید و از ابزارهایی مانند PuTTY کمک می‌گیرید، WinSCP کاملا با این نوع نرم‌افزارها سازگار است و در این مورد هیچ مشکلی پیدا نخواهیدکرد. همه این ویژگی‌ها باعث شده این نرم‌افزار یکی از قوی‎‌ترین وحرفه‌ای‌ترین نرم‌افزارهای FTP باشد اگرچه تنها مشکل آن این است که فقط برای سیستم ویندوز ارائه شده است.

مزایا:

  • از کانکشن‌های FTP و SFTP پشتیبانی می‌کند
  • از کانکشن‌های Amazon3 و WebDAV پشتیبانی می‌کند
  • با ابزارهای واسط مانند PuTTY سازگار است
  • امکان اتوماسیون تسک‌های پیچیده را از طریق کد نویسی فراهم می‌کند
  1. نرم‌افزار Cyberduck (پشتیبانی از سیستم‌های Mac و windows)

قیمت: رایگان

یکی از تطبیق‌پذیرترین و سازگارترین نرم‌افزارهای FTP موجود Cyberduck است. این نرم‌افزار علاوه بر پشتیبانی از پروتکل‌های FTP و SFTP، امکان اتصال به سرویس‌هایی مثل Google Drive، Dropbox، OneDrive، Amazon S3 و… را برای کاربر فراهم می‌کند.

Cyberduck

فضای کاربری این نرم‌افزار بسیار ساده است و حتی برای کسانی که در این زمینه تازه‌وارد هستند استفاده و کار با آن راحت است. البته اگر بخواهید نحوه اتصال به تمام پلتفرم‌هایی که این نرم‌افزار پشتیبانی می‌کند را متوجه شوید باید کمی در این زمینه مطالعه کنید و از راهنمای خود سایت استفاده کنید.

مزایا:

  • از کانکشن‌های FTP و SFTP پشتیبانی می‌کند
  • قابلیت اتصال به انواع مختلف پلتفرم‌ها مانند Dropbox، Google Drive، OneDrive، Microsoft Azure، Backblaze، اکانت‌های Amazon S3و …
  • قابلیت انتخاب نسخه سازگار، بر اساس سرویسی که به آن متصل هستید (به عنوان مثال Amazon S3)
  • قابلیت تنظیم دریافت نوتیفیکیشن و اطلاع‌رسانی، به هنگام انتقال فایل‌ها
  1. نرم‌افزار Free FTP (پشتیبانی از سیستم Windows)

قیمت: رایگان

یکی دیگر از نرم‌افزارهای بسیار عالی که به صورت متن‌باز و رایگان فراهم شده است Free FTP نام دارد. این نرم‌افزار از پروتکل‌های FTP و FTPS پشتیبانی می‌کند و به جهت وجود آیکون‌های بزرگ و واضحی که دارد فضای آسان و تجربه کاربری خوشایندی را برای کاربر رقم می‌زند.

Free FTP

علاوه بر این، این نرم‌افزار خودش قابلیت ویرایش درون متنی دارد و حتی به شما اجازه می‌دهد بدون اینکه پنجره‌ی اصلی را ترک کنید فایل‌های عکس دار را مشاهده کنید. این نرم‌افزار به خاطر محیط ساده و کاربردی که دارد مورد پسند بسیاری از تازه‌کاران است.

مزایا:

  • از کانکشن‌های FTP، FTPS و SFTP پشتیبانی می‌کند
  • قابلیت ایجاد بوک‌مارک برای دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر به سرورها
  • قابلیت گرفتن بک‌آپ از وب‌سایت فقط با چند کلیک
  • قابلیت ویرایش درون متنی و نمایش عکس‌ها

آموزش استفاده از FileZilla

اینکه شما از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کنید کاملا بستگی به نوع سیستم و انتخاب خودتان دارد. مهم این است بدانید اساس کارکرد همه‌ی این نرم‌افزارها تقریبا به یک شکل است و فقط محیط کاربری آنها با هم تفاوت دارد. به این صورت که:

  • ابتدا از وب‌سایتتان بک‌آپ می‎‌گیرید.
  • نرم‌افزار مورد نظرتان را نصب می‌کنید.
  • از طریق نرم‌افزار FTP تان به هاست خود متصل می‌شوید.
  • فایل‌های وردپرسی‌تان را مدیریت می‌کنید.

اما در این قسمت می‌خواهیم برای نمونه و برای آنکه درک بهتری از این ابزارها پیدا کنیم، یکی از محبوب‌ترین آن‌ها که توسط خود وردپرس هم بسیار مورد تاکید قرار گرفته، یعنی FileZilla را با هم مرحله به مرحله نصب و استفاده از آن را یاد بگیریم. این نرم‌افزار هم در Mac و هم در ویندوز کار می‌کند و مناسب همه است.

مرحله ۱: بک‌آپ از وب‌سایت

قبل از اینکه دست به هر کاری بزنید بسیار مهم است که بدانید باید از وب‌سایتتان بک‌آپ بگیرید. زمانی که تصمیم به استفاده از FTP می‌گیرید در واقع دارید فایل‌های وب‌سایتتان را مدیریت می‌کنید و به این معناست که قرار است تغییرات دائمی روی وب‌سایتتان ایجاد کنید. پس اگر حواستان را جمع نکنید و بدون بک‌آپ وارد مراحل نصب و راه‌اندازی شوید احتمال اینکه اشتباهات جبران ناپذیری ایجاد شود و فایل‌هایتان را از دست بدهید وجود دارد. پس قبل از هر چیزی مراقب باشید و از وب‌سایت بک‌آپ بگیرید تا اگر مشکلی پیش آمد فایل‌هایتان قابلیت برگشت داشته باشند.

مرحله ۲: نصب FileZilla

بعد از اینکه از وب‌سایتتان بک‌آپ گرفتید، نوبت به نصب نرم‌افزار FTP می‌رسد. برای دانلود FileZilla می‌توانید مستقیما به وب‌سایت اصلی آن مراجعه کنید و روی Download FileZilla Client کلیک کنید تا دانلود آخرین نسخه برای شما انجام شود.

نصب FileZilla

توجه کنید با توجه به سیستمی که دارید نسخه مناسب را انتخاب کرده باشید، بعد از دانلود فایل .exe را نصب و اجرا کنید. بعد از اینکه نصب انجام شد مستقیما وارد فضای کاربری می‌شوید و هیچ تنظیمات خاصی مورد نیاز نیست.

مرحله ۳: اتصال به هاست از طریق FTP

وقتی که FileZilla را باز می‌کنید صفحه‌ای مانند زیر مشاهده می‌کنید.

اتصال به هاست از طریق FTP

۴ فیلد خالی در بالای صفحه وجود دارند که به ترتیب Host، Username، Password و Port هستند. سه فیلد اول را باید با نام هاست و نام کاربری و رمز خودتان پر کنید، اما فیلد آخر یعنی Port خودش به صورت خودکار پر می‌شود و نیازی به پر کردن آن ندارید.

اتصال به هاست از طریق FTP

برای اینکه بتوانید FTP را به وب‌سایت متصل کنید باید آدرس FTP هاست مورد استفاده‌تان را به علاوه نام کاربری و رمز FTP که مختص شماست پیدا کنید که همه‌ی این اطلاعات از طریق شرکتی که به شما خدمات هاست می‌دهد قابل پیگیری است. در کل شما باید بتوانید وارد کنترل پنل هاستتان بشوید و اطلاعات اکانت را از آنجا بدست بیاورید که بسته به اینکه از چه شرکتی استفاده می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد. اگر نتوانستید اطلاعات را پیدا کنید بهترین روش این است که مستقیما با خود شرکت خدمات دهنده‌تان تماس بگیرید و از آنها بخواهید در پیدا کردن این اطلاعات راهنمایی‌تان کنند.

زمانی که اطلاعات مربوط به سه فیلد اول را بدست آوردید، آنها را وارد فیلدها کنید و روی دکمه‌ی Quickconnect کلیک کنید. چند دقیقه صبر کنید تا کارش را انجام بدهد و زمانی که اتصال انجام شد با پیام موفقیت یا همان Successful مواجه خواهید شد. جالب است بدانید که برای هر بار استفاده از نرم‌افزار نیازی ندارید که اطلاعات فیلدها را دوباره پر کنید. فقط کافیست از قسمت Server گزینه Reconnect را انتخاب کنید، FileZilla به طور خودکار وارد هاستتان می‌شود.

حالا از منوی بالا وارد File شوید و گزینه site manager را باز کنید، از منوی سمت چپ گزینه My website و پایین آن New site را انتخاب کنید در این قسمت می‌توانید اطلاعات سایتتان را وارد کنید.

اتصال به هاست از طریق FTP

در ستون سمت راست در قسمت Host باید نام دامنه‌تان را وارد کنید. اگر سرویس هاست شما از پروتکل SFTP پشتیبانی می‌کند حتما در قسمت پروتکل SFTP را برای امنیت بیشتر انتخاب کنید. در قسمت Logon Type گزینه Normal را انتخاب کنید و در دو فیلد بعدی نام کاربری و رمز عبور FTPتان را وارد کنید. و در انتها با انتخاب گزینه Connect فایل‌زیلا تنظیمات این وب‌سایت را برای ورودهای بعدی ذخیره می‌کند و حالا به وب‌سایتتان متصل شده‌اید. اگر بار اولتان باشد که از این نرم‌افزار به وب‎سایت متصل می‌شوید، گواهینامه‌ای برایتان نمایش داده می‌شود که باید تیک آن را بزنید و روی OK کلیک کنید.

مرحله ۴: مدیریت فایل‌های وردپرس

حالا FileZilla به سرور وب‌سایت شما متصل شده و در پنجره‌‌ی اصلی دو ستون مشاهده می‌شود که Local site مخصوص فایلهای کامپیوتر خودتان و Remote site مخصوص فایلهایی است که روی هاست وب‌سایت قرار گرفته و در کل وب‌سایت را تشکیل می‌دهند. با کشیدن و رها کردن فایل می‌توانید آن را به ستون اضافه کنید. البته باید توجه داشته باشید هر قسمتی که خواستید نمی‌توانید فایلها را اضافه کنید و حتما باید محل مخصوص آن را بدانید.

در قسمت سمت راست فولدری با نام دامنه‌ی وب‌سایت قرار گرفته (این فولدر با نام WWW یا Public_html هم می‌تواند وجود داشته باشد) این قسمت محلی است که تمام اطلاعات و فایل‌های وب‌سایتتان در آن وجود دارد. اگر این فولدر را باز کنید تعدادی فولدر دیگر زیر آن نمایش داده می‌شود. بیشتر مواقع چیزهایی که احتیاج دارید را می‌توانید در فولدر wp-content folder پیدا کنید. این فولدر شامل زیرفولدرهای قالب‌ها، افزونه‌ها و … است، به این معنا که می‌توانید قالب فعلی‌تان را باز کنید و در آن تغییراتی ایجاد کنید، یک قالب به خصوص را پاک کنید یا یک قالب جدید را از طریق کپی پیست کردن یا کشیدن و رها کردن در فولدر themes نصب کنید.

به طور مثال برای نصب یک افزونه جدید ابتدا باید فایل افزونه را دانلود کنید و سپس فایل را در فولدر Plugins نرم‌افزار FTP خود آپلود کنید، بعد وارد داشبورد وردپرستان شوید و از قسمت افزونه‌ها، افزونه آپلود شده را فعالسازی کنید. به همین ترتیب با کمی کار کردن با این سیستم به راحتی می‌توانید فایل‌هایتان را مدیریت کنید و بسیاری از مشکلاتتان را به طور مستقل حل کنید.

نحوه‌ی مپ کردن درایو به سایت FTP در ویندوز ۱۰

مپ کردن درایو یا همان Drive mapping به فرآیندی گفته می‌شود که در آن شما می‌توانید یک درایو، مثل همه درایوهای معمولی که روی ویندوزتان دارید بسازید اما این درایو دیگر روی حافظه کامپیوتر شما ساخته نمی‌شود، بلکه مسیرش روی شبکه قرار دارد.

در این حالت و وقتی که درایو روی سرور شبکه قرار می‌گیرد، دیگر با هر سیستمی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. اگر از سیستم‌های مختلف استفاده می‌کنید ساخت درایو FTP می‌تواند کمک بسیاری به شما بکند. با آموزش زیر می‌توانید خودتان این کار را انجام بدهید.

نحوه‌ی مپ کردن درایو به سایت FTP در ویندوز ۱۰

برای این کار ابتدا باید مسیر روبرو را باز کنید: File Explorer> Computer (This PC) و بر روی This PC کلیک راست کنید و گزینه Map Network Drive را انتخاب کنید.

گزینه Map Network Drive

پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که باید در قسمت Network Drive آدرس FTP تان را بنویسید. مشخصات Folder شما باید روی حالت Shared تنظیم شود تا بتواند به عنوان یک درایو شبکه‌ای مپ شود. در قسمت پایین گزینه‌ی Reconnect at sign-in را انتخاب کنید مپ را دائمی کنید. اگر هم می‌خواهید برای فولدر اجازه دسترسی قرار بدهید، گزینه‌ی connect using different credentials را انتخاب کنید و در آخر روی OK کلیک کنید.

گزینه‌ی connect using different credentials

در مرحله‌ی بعد از شما خواسته می‌شود تا نام کاربری و رمز عبوری که با آن اجازه دسترسی خواهید داشت را وارد کنید. از این بعد شبکه با این مشخصات می‌تواند تشخیص دهد کدام سیستم می‌خواهد وارد فولدر بشود. زمانی که مشخصات را کامل کردید می‌توانید در قسمت Explorer آن را مشاهده کنید.

در مرحله برای مپ کردن یک سایت FTP باید روی لینک Connect to a website that you can use to store your documents and pictures کلیک کنید تا ADD Network Location  برای شما نمایش داده شود. در اینجا شما باید آدرس شبکه و آدرس وب‌سایتتان را وارد کنید، اجازه دسترسی را تنظیم کنید و FTP درایو مپ شده را وارد کنید.

افزودن آدرس شبکه (Network Location)

اگر قصد داشته باشید آدرس شبکه را اضافه کنید باید روی (This PC) My PC کلیک کنید و گزینه Add a network location را انتخاب کنید، البته لینکی هم در این قسمت وجود دارد با نام Connect to a website that you can use to store your documents and pictures که می‌توانید روی آن هم کلیک کنید. روی Next کلیک کنید و آدرس شبکه‌تان را انتخاب کنید و دوباره روی Next کلیک کنید.

افزودن آدرس شبکه (Network Location)

حالا می‌توانید اجازه دسترسی به شبکه را دوباره با انتخاب نام کاربری و رمز عبور شخصی‌سازی کنید. دوباره Next را بزنید. گزینه Log for anonymously را غیر فعال کنید و نام کاربری و رمز عبور انتخابی را وارد کنید و Next را بزنید. در مرحله بعد باید برای شبکه‌تان یک نام انتخاب کنید، Next را بزنید و گزینه Open this network location when I click finish را انتخاب کنید.

گزینه Open this network location when I click finish

از شما خواسته می‌شود نام کاربری و رمز عبوری که انتخاب کرده‌اید را وارد کنید تا اجازه دسترسی به شما داده شود. با وارد کردن مشخصات می‌توانید وارد درایو FTP یا شبکه‌تان بشوید.

ورود به درایو FTP یا شبکه‌تان

این روش برای اتصال سیستم‌ها و کامپیوترها بهم استفاده می‌شود و به راحتی می‌توانید از این طریق انتقال فایل انجام بدهید.

مپ کردن درایو شبکه از طریق Command Line

یک راه میانبر برای مپ کردن درایو شبکه وجود دارد و آن هم استفاده از خط فرمان ویندوز یا همان Command line است. در این روش باید دستور زیر را در CMD تایپ کنید:

Net use x: \\srever\share /persistent:yes

که در این دستور x کاراکتر درایو شماست (مثل C, D, F) و عبارت آخر هم آن را دائمی می‌کند.

مپ کردن درایو شبکه از طریق PowerShell

اگر بخواهید از طریق PowerShell ویندوز مپ کردن را انجام بدهید باید دستور زیر را اجرا کنید:

New-PSDrive -Name x -PSProvider FileSystem -Root \\server\share -Persist

چند نکته:

  • فولدرهایی که می‌خواهید آنها را مپ کنید باید قبل از دسترسی از طریق درایو در حالت Share قرار قرار گرفته باشند.
  • اگر قصد دارید از طریق یک کامپیوتر دیگر وارد درایو شوید، کامپیوتر اصلی باید روشن و فعال باشد، حتی اگر کامپیوتر در حالت Sleeping باشد نمی‌توانید به فولدر دسترسی داشته باشید.
  • باید مراقب باشید نام کاربری و رمز عبور همه‌ی فولدرها، کامپیوتر و وب‌سایتی را که می‌خواهید مپ کنید فراموش نکنید و از آنها به خوبی نگهداری کنید.

جمع بندی

برای اینکه بتوانید به یک کاربر وردپرسی حرفه‌ای تبدیل شوید باید در وهله اول بدانید این پلتفرم محبوب چگونه کار می‌کند و در پشت صحنه‌ی آن چه می‌گذرد. دقیقا همینجاست که می‌توانید ارزش استفاده از FTP را متوجه شوید. این ابزار به شما کمک می‌کند به صورت مستقیم به فایل‌هایی که وب‌سایت شما را می‌سازند دسترسی داشته باشید و آنها را مدیریت کنید، که این مسئله برای صاحبین وب‌سایت‌های وردپرسی حیاتی محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط