🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

پورتفولیو چیست؟ انواع Portfolio

کلمه‌ی پورتفولیو (portfolio) از لغت Portafoglio‌ آمده است که به معنای کیفی است که برای حمل اسناد و مدارک. طبق تعریف، پورتفولیو مجموعه ای از محدوده گسترده ای از دارایی هاست که سرمایه گذاران صاحب آن ها هستند. مجموعه دارایی های گفته شده ممکن است موارد با ارزشی مانند طلا، سهام، سرمایه ها، املاک، مشتقات، پول نقد، چک ها و … باشند.

در این مقاله می خوانید

با ما همراه باشید تا با مفهوم پورتفولیو چیست و انواع پرتفوی آشنا شوید.

پرتفولیو، مجموعه‌ای از پروژه‌ها و یا برنامه‌هایی است که در یک مجموعه قرار می‌گیرند تا مدیریت کارآمد بر آن فعالیت را آسان کنند، به گونه‌ای که هدف‌های تجاری محقق شود.

همچنین معنی پورتفولیو در سرمایه‌گذاری را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی و ابزارهای سرمایه‌گذاری نگهداری شده توسط یک فرد، یک موسسه مالی یا شرکت سرمایه‌گذاری تعریف کرد. برای توسعه یک پورتفولیوی سودآور، آشنا شدن با مبانی و فاکتورهایی که روی آن تاثیرگذار هستند بسیار حیاتی است.

در این مقاله به تعریف پرتفوی و همچنین انواع آن، پورتفولیوی بازاریابی و پورتفولیوی محصول آشنا خواهید شد.

آموزش دیجیتال مارکتینگ
دوره آموزشی کامل و جامع مدیریت دیجیتال مارکتینگ

معنی پورتفولیو (Portfolio) یا همان پورتفولیو چیست؟

کلمه‌ی پورتفولیو (portfolio) از لغت Portafoglio‌ آمده است که به‌معنای کیفی است که برای حمل اسناد و مدارک. طبق تعریف، پورتفولیو مجموعه‌ای از محدوده گسترده‌ای از دارایی‌هاست که سرمایه‌گذاران صاحب آن‌ها هستند. مجموعه دارایی‌های گفته شده ممکن است موارد با ارزشی مانند طلا، سهام، سرمایه‌ها، املاک، مشتقات، پول نقد، چک‌ها و … باشند. افراد پول خود را بر روی چنین دارایی‌هایی برای ایجاد درآمد سرمایه‌گذاری می‌کنند در حالی‌که اطمینان حاصل می‌کنند که معادل اصلی دارایی یا سرمایه از بین نمی‌رود.

با توجه به شناخت هر کس از بازار سرمایه‌گذاری، افراد ممکن است خودشان پورتفولیوی خود را مدیریت کنند یا به دنبال کمک یک مشاور حرفه‌ای مالی برای این کار باشند. طبق گفته‌های متخصصین مالی، گوناگونی و تنوع یک مفهوم بسیار حیاتی در مدیریت پورتفولیو می‌باشد.

یکی از مفهومات کلیدی در مدیریت پورتفولیو دانش گوناگونی است، به معنی این‌که تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بگذارید. گوناگونی سعی می‌کند که ریسک را با تخصیص سرمایه‌گذاری‌ها در میان موارد مالی، صنایع و دیگر دسته‌بندی‌های متفاوت کاهش دهد. گوناگونی با هدف بیشینه‌سازی بازگشت سرمایه با سرمایه‌گذاری در نواحی مختلف که هرکدام واکنش‌های مختلفی نسبت به یک رویداد یکسان دارند، ایجاد شده است. راه‌های مختلفی برای گوناگونی‌سازی وجود دارد. این که چطور به انجام این کار می‌پردازید به شما بستگی دارد. اهداف شما برای آینده، میل شما به ریسک و شخصیت شما تمامی فاکتورهای تصمیم‌گیرنده برای ساخت پورتفولیوی شما هستند.

بدون توجه به ترکیب دارایی پورتفولیوی شما، تمامی پورتفولیوها باید شامل درجه‌ای از گوناگونی باشند و منعکس‌کننده سطح تحمل ریسک، اهداف برگشتی، افق زمان و دیگر اجزا باشند که شامل موقعیت مالیاتی، نیازهای شناور، موقعیت‌های قانونی و شرایط منحصر به فرد می‌شوند.

مدیریت یک پورتفولیو

ممکن است شما به یک پروتفولیوی سرمایه‌گذاری به چشم یک چارت Pie که به قطعاتی گوه شکل با اندازه‌های مختلف تشکیل شده است نگاه کنید که هر قطعه نشان‌دهنده یک کلاس دارایی یا مدلی از سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاران همیشه با هدف ایجاد یک پورتفولیوی به خوبی گوناگونی‌سازی شده برای کسب یک پورتفولیوی تخصیص یافته ریسک‌پذیر که با سطح تحمل ریسک آن‌ها هم‌راستا است، پیش می‌روند. اگرچه که سهام، اوراق قرضه و پول نقد معمولاً به عنوان متریال اصلی ساخت پورتفولیو به حساب می‌آیند، اما شما ممکن است پورتفولیویی رشد دهید که دارایی‌های مختلفی مانند املاک، سهام طلا، اوراق قرضه مختلف، نقاشی و دیگر آثار هنری را شامل شود.

پورتفولیوی تخصیص یافته عکس بالا مربوط به سرمایه‌گذاری است که تحمل ریسک پایینی دارد. به صورت کلی، یک استراتژی محافظه‌کارانه سعی بر محافظت از ارزش پورتفولیو با سرمایه‌گذاری بر روی مواردی است که ریسک پایین‌تری دارند. در این مثال، می‌بینید که ۵۰ درصد از پورتفولیو به اوراق قرضه اختصاص یافته است، که ممکن است شامل اوراق قرضه سطح بالای شرکتی و دولتی، مانند Municipalها باشد.

اجزای یک پورتفولیو

اجزای اصلی یک پورتفولیوی سرمایه‌گذاری به شرح زیر است:

سهام

Stocks به سهام کمپانی و مالکیت سرمایه‌گذاران بر آن ها گفته می‌شود. لازم به ذکر است که درصد مالکیت به تعداد سهامی از کمپانی که توسط یک فرد خریداری شده است بستگی دارد. سهامداران قسمتی از سود کمپانی را برمی‌دارند و آن‌ها را به شکل سود سهام برداشت می‌کنند.

سهام
نمودار سهام در پرتفولیو

سرمایه‌گذاران در آینده می‌توانند با فروختن سهام خود با قیمت‌های بالاتر، بازگشت سرمایه بیشتری نیز داشته باشند. از سهام به عنوان جزء تولیدکننده جایزه در پورتفولیوی سرمایه‌گذاری یاد می‌شود. اگرچه که آن‌ها فاکتور ریسک قابل توجهی نیز دارند.

اوراق قرضه

اوراق قرضه یک زمان انقضا دارند و ریسک کمتری نسبت به سهام دارند. در زمان رسیدن به تاریخ مقرر، سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری اولیه را به همراه مقداری سود دریافت می‌کنند. اوراق قرضه به عنوان جنبه کاهش‌دهنده ریسک در یک پورتفولیوی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند.

موارد جایگزین

علاوه بر سهام و اوراق قرضه، سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند موارد سرمایه‌گذاری جایگزینی مانند نفت، املاک، طلا و … را اضافه کنند.

انواع پورتفولیو

اگرچه که انواع مختلفی از پورتفولیوهای سرمایه‌گذاری وجود دارند، سرمایه‌گذاران می‌خواهند پورتفولیویی را بسازند که با قصد سرمایه‌گذاری و ظرفیت ریسک آن‌ها تطابق داشته باشد. بر اساس استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، انواع رایج پورتفولیوها به شرح زیر است.

پورتفولیوی درآمد (Income Portfolio)

این مدل از پورتفولیو بیشتر بر روی ایجاد یک جریان ثابت درآمد از سرمایه‌گذاری‌های مختلف تاکید می‌کند. به زبان دیگر، این روش کاملاً بر روی پتانسیل ایجاد سرمایه و درآمد متمرکز نیست. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران درآمد محور ممکن است بر روی سهامی سرمایه‌گذاری کنند که سودهای مستمری را تولید می‌کنند به جای سهامی که ردپایی از افزایش قیمت را نشان می‌دهند.

پورتفولیوی رشد (Growth Portfolio)

یک پورتفولیوی رشد محور معمولاً پول خود را بر روی سهام در حال رشد کمپانی که در مرحله رشد فعال خود قرار دارد سرمایه‌گذاری می‌کند. معمولاً، پورتفولیوهای رشد در معرض ریسک‌های بزرگتری قرار دارند. این مدل از پورتفولیو به عنوان مدلی درگیر با ریسک بالا و جایزه بالا شناخته می‌شود.

پورتفولیوی ارزش (Value Portfolio)

این پورتفولیو پول را بر روی دارایی‌های با ارزش ارزان قیمت سرمایه‌گذاری کرده و بر روی خرید دارایی‌هایی که قیمت پایین‌تری نسبت به ارزش خود دارند در بازار سرمایه‌گذاری تمرکز می‌کند. زمانی که اقتصاد درگیر مشکلات است و کمپانی‌ها به زحمت سرپا هستند، سرمایه‌گذاران ارزش محور به دنبال کمپانی‌های سودآوری هستند که سهام آن‌ها قیمت کمتری نسبت به ارزش واقعی خود دارند. زمانی که بازار زنده می‌شود، دارندگان پورتفولیوهای ارزش درآمد قابل توجهی بدست می‌آورند.

سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که فاکتورهای مختلفی بر روی تصمیم‌گیری فرد درباره نحوه ساخت یک پورتفولیو تاثیر می‌گذارند.

فاکتورهایی تاثیرگذار روی تخصیص پورتفولیو

فاکتورهایی که در ادامه می‌بینید تاثیر بسیار زیادی روی تخصیص پورتفولیوی افراد می‌گذارند.

تحمل ریسک

تحمل ریسک سرمایه‌گذار بر روی نحوه تخصیص دارایی‌های مالی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در پورتفولیوی خود تاثیرگذار است. شما به راحتی می‌توانید میزان تحمل ریسک یک سرمایه‌گذار را با مشاهده اجزای پورتفولیوی آن‌ها تخمین بزنید.

تحمل ریسک سرمایه گذار
سرمایه‌گذاری در پورتفولیوی

به عنوان مثال، یک سرمایه‌گذار محافظه کار معمولاً تمایل به ساخت پورتفولیویی که شامل سهام با ارزش و بزرگ، اوراق قرضه کلاس سرمایه‌گذاری، دارایی‌های نقدی، سرمایه‌های ایندکس بازار و … باشد. در طرف مقابل، افرادی که تحمل ریسک بالایی دارند احتمالاً پورتفولیویی شامل سهام در حال رشد بزرگ و کوچک، اوراق قرضه با بازده بالا، طلا، نفت، املاک و … داشته باشند.

افق زمان

بازه زمانی قرار دادن پول روی یک آپشن سرمایه‌گذاری مشخص نیز همچنین برای ایجاد پورتفولیوی سودآور حیاتی است. همان‌طور که قوانین کلی می‌گویند، سرمایه‌گذاران باید پورتفولیوی خود را برای کسب ترکیب تخصیص دارایی‌های محافظه‌کارانه خود را همان‌طور که به سمت اهداف مالی خود پیش می‌روند، تنظیم نمایند. این روش برای جلوگیری از کاهش درآمد محاسبه شده از پورتفولیوی سرمایه‌گذاری افراد استفاده می‌شود.

معمولاً، به سرمایه‌گذارانی که نزدیک به بازنشستگی هستند پیشنهاد می‌شود که بخش بیشتری از پورتفولیوی خود را روی دارایی‌هایی که دارای ریسک کمتری هستند مانند پول نقد و اوراق قرضه و باقی‌مانده آپشن‌های دارای بازدهی بالا سرمایه‌گذاری کنند.

در طرف مقابل، به کسانی که حرفه سرمایه‌گذاری خود را تازه شروع کرده‌اند پیشنهاد می‌شود که بخش بزرگتری از پورتفولیوی خود را بر روی آپشن‌های سرمایه‌گذاری دارای ریسک و جایزه بالا برای مدت طولانی سرمایه‌گذاری کنند. بازه زمانی بلندتر به آن‌ها کمک می‌کند که از نوسان‌ها و شکست‌های کوتاه‌مدت بازار در امان باشند.

به غیر از این موارد، اهداف مالی سرمایه‌گذاران یک فاکتور مهم دیگر است که روی تخصیص پورتفولیو تاثیر می‌گذارد. آن‌هایی که اهداف بلندمدت دارند احتمال سرمایه‌گذاری بر روی آپشن‌های طولانی مدت مانند سهام عدالت، ULIPS، سهام، سرمایه مشترک قرضه و … بیشتری دارند.

در طرف مقابل، آن هایی که اهداف کوتاه‌مدت دارند به نظر تمایل بیشتری سمت سرمایه‌های مشترک، واریزهای مکرر، اوراق قرضه دولتی، قبض‌های خزانه‌ای و … دارند.

شاید تابحال فکر کرده باشید که پورتفولیو تنها برای کسانی است که در بازارهای مختلف مالی فعالیت می‌کنند، البته که این طور نیست!

پورتفولیوها معمولاً به همراه هنرمندان و نویسندگان می‌آیند؛ مجموعه ای از نقاشی‌ها، عکس‌ها یا شاید پوشه‌ای پر از شعرهای سروده شده. مفهوم پورتفولیو اما، تقریباً برای تمامی حرفه‌های دنیا مرتبط است. به صورت کلی، پورتفولیو ترکیبی از بهترین کارهای شماست؛ پروژه‌هایی که صلاحیت، فعالیت‌ها و تجربیات شما را تایید می‌کنند.

برای متخصصین بازاریابی، چنین مجموعه‌ای برای نشان دادن مهارت‌های شما و استایل حرفه‌ای‌تان بسیار حیاتی است. با داشتن این منابع، شما می‌توانید توجه استخدام‌کنندگان را به خود جلب کنید، فرصت‌های شغلی جدیدی بدست آورید و اعتبار خود را در صنعت افزایش دهید.

به جای پرینت کردن مجموعه‌ای از کارهای خود، امروزه ایجاد یک وب‌سایت پورتفولیو و آنلاین‌سازی پورتفولیوی شما بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. در این قسمت می‌خواهیم با شما در مورد تمام چیزهایی که لازم است برای ایجاد یک پورتفولیوی بازاریابی بدانید صحبت کنیم، که شامل این که باید حاوی چه چیزهایی باشد و چطور پورتفولیوی بازاریابی خود را بسازید می‌شود. در نهایت نیز تعدادی مثال از پورتفولیوهای بازاریابی نمونه‌ای می‌بینید که می‌توانند الهام بخش شما باشند.

چرا به یک پورتفولیوی بازاریابی نیاز دارید؟

یک پورتفولیوی بازاریابی دارایی ارزشمندی برای هر متخصص بازاریابی جهت نشان دادن دستاوردها و مهارت‌های وی می‌باشد. در صورتی که پورتفولیوی بازاریابی در کنار رزومه قدرتمندی قرار بگیرد، می‌تواند حرفه شغلی شما را چندین سطح بالاتر ببرد.

پورتفولیوی بازاریابی
شغلی حرفه‌ای‌تر با پورتفولیوی بازاریابی

در حالی که یک رزومه به دنبال می‌گوید که شما چه کاری انجام می‌دهید، یک پورتفولیو نشان می‌دهد که چطور این کار را انجام می‌دهید. این موضوع باعث می‌شود تا تجربه شما برای استخدام‌کنندگان یا موکلان احتمالی جذاب‌تر باشد. به این موضوع فکر کنید؛ احتمال این که مردم به کار شما توجه بیشتری نشان دهند در صورتی که به آن‌ها مدارک دستاوردهای خود را نشان دهید، بیشتر است.

علاوه بر این، یک پورتفولیوی بازاریابی به شما در الهام بخشیدن به افرادی که شاید بخواهند با شما کار کنند کمک می‌کند. زمانی که به آن‌ها مثال‌های جذابی از کار را نشان می‌دهید، مخاطبان شما می‌توانند مدل پروژه‌هایی که برای آن‌ها ایجاد خواهید کرد را بهتر تصور کنند.

در نهایت قرار دادن یک پورتفولیو در فضای آنلاین به شما در تثبیت اعتبار خود در صنعت کمک می‌کند. با ایجاد حضور آنلاین (Online Presence) خود، در حیطه کاری برای خود اعتبار دست و پا می‌کنید. همچنین پیدا کردن و تماس برقرار کردن با شما نیز برای فرصت های حرفه ای توسط مردم ساده‌تر می‌شود.

چه مواردی در پورتفولیوی بازاریابی قرار می‌گیرند

  • بایوگرافی کوتاه: کار خود را با یک بایوگرافی قدرتمند که علایق، سابقه و تخصص شما را نشان می‌دهد معرفی کنید. این قسمت همچنین جایی عالی برای قرار دادن توضیحی از دلیل این که به نظر شما کارتان معنادار است، می‌باشد.
  • رزومه: برای نشان دادن تجربه و قرار دادن مفهوم پشت کار خود باید یک رزومه به پورتفولیوی بازاریابی خود اضافه کنید. مطمئن شوید که تمامی موارد بنیادی یک CV قدرتمند را که شامل تاریخچه کارمندی و تحصیلات آکادمیک شما می‌شود را قرار بدهید.
  • جزئیات تماس: اگر هدف پورتفولیوی شما این است که مردم با شما برای فرصت‌های کاری تماس بگیرند، باید پیدا کردن ایمیل کاری و شماره تلفن خود برای افراد را ساده کنید. اگر اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی دارید که به تخصص شما مرتبط هستند، مثلاً اکانت لینکدین یا صفحه اینستاگرامی که کار شما را نشان می‌دهد، لینک این صفحات هم بهتر است که قرار دهید.
  • نمونه‌هایی از بهترین کارهای شما: این بخش قلب پورتفولیوی بازاریابی شما به حساب می‌آید. موفق‌ترین پروژه‌های خود را با به اشتراک‌گذاری تصاویر خیره‌کننده از کار خود، به همراه توضیحاتی در مورد پروسه فکری و متدلوژی پشت هر پروژه نشان دهید. شما همچنین باید در کنار تمامی توضیحات، متریک های داده محور را مانند افزایش تبدیل و درآمد قرار دهید.
  • رضایت مشتری: برای ایجاد یک تاثیر اولیه قدرتمند، باید در کنار نمونه‌های کاری خود رضایت مشتریان مثبتی را قرار دهید. اطمینان دادن به مردم به این صورت که مشتریان قبلی از کار شما راضی بوده‌اند می‌تواند اعتبار ادعاهای شما را بیشتر کند.
  • جوایز و قدردانی ها: اگر هر قدردانی عمومی، چه یک جایزه باشد یا قرار گرفتن در یک نشریه از شما شده است، فراموش نکنید که آن را در پورتفولیوی خود شامل کنید. این به تصویرسازی شما به عنوان یک فرد صاحب نظر در صنعت کمک می‌کند.
  • کاور صفحه و جدول محتوا: در نهایت، داشتن یک نسخه قابل چاپ از پورتفولیوی بازاریابی شما که بتوانید آن را برای مصاحبه‌ها و ملاقات‌ها با موکلان احتمالی و … ببرید بسیار خوب است. در این مورد، یک کاور صفحه ساده به همراه نام خود، عنوان تخصصی و نام بیزینسی و لوگو را قرار دهید.

نحوه ساخت یک پورتفولیوی بازاریابی

حال که می‌دانید چه المان‌هایی را باید در پورتفولیوی خود قرار دهید، وقت سرهم کردن تمامی آن ها در کنار هم رسیده است.

۱ – یک پلتفرم آنلاین انتخاب کنید

نمایش یک پورتفولیو از کار شما به صورت آنلاین باعث می‌شود که شما بسیار حرفه‌ای‌تر باشید و به استخدام‌کنندگان احتمالی نشان دهید که در مورد حرفه خود جدی هستید. با ایجاد یک وب‌سایت برای پورتفولیوی بازاریابی خود، پیدا شدن توسط موکلان و استخدام‌کنندگان را ساده‌تر کرده و فرصت نشان دادن کار خود به مردم را ایجاد می‌کنید.

۲ – یک صفحه اصلی جذاب بسازید

در حالی که وب‌سایت پورتفولیوی خود را می‌سازید، در نظر داشته باشید که صفحه اصلی (Homepage) معمولاً باعث ایجاد اثر اولیه برند شما روی مخاطبان می‌شود. برای این که کار عالی در زمینه طراحی صفحه اصلی انجام دهید، از همان ابتدا خیلی واضح مشخص کنید که شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید. سایت و خودتان را در یک بیانیه ۱۲ جمله‌ای که به دقت فعالیت‌ها و اهداف حرفه‌ای شما را شرح می‌دهد، معرفی کنید.

شما همچنین باید کاری کنید که صفحه اصلی شما هیچ مزاحمتی برای چشمان مخاطب ایجاد نکند و گشت و گذار در آن ساده باشد. صفحه خود را با عکس‌های بزرگ یا متن‌های طولانی پر نکنید. یادتان باشد هدف شما این نیست که کاربران مدت زمان طولانی را روی این صفحه باشند، بلکه باید از این صفحه به دیگر بخش‌های سایت شما هدایت شوند. با در نظر داشتن این نکته، از صفحه اصلی خود برای فراهم کردن لینک‌های مشخص به صفحه پورتفولیو و نمونه کارها استفاده کنید.

علاوه بر این موارد، شما باید یک دعوت به عمل (Call to Action) هیجان انگیز نیز نزدیک به بالای صفحه داشته باشید. دکمه‌های قابل کلیک مانند “با من تماس بگیرید” یا “همین حالا شروع کنید” می‌توانند بازدیدکنندگان را یک قدم به کار کردن با شما بیشتر نزدیک کنند.

برای نوشتن متن‌های داخل سایت بهتر است در مورد محتوانویسی اصلاعاتی داشته باشید، مطلب بلاگ آموزش محتوا نویسی را به شما توصیه می‌کنیم.

دعوت به عمل یا CTA
دعوت به عمل یا Call To Action

۳ – یک صفحه “درباره ما” قدرتمند طراحی کنید

فراموش نکنید که باید یک صفحه “درباره ما” نیز داشته باشید. این جا جائیست که می‌توانید بایوگرافی حرفه‌ای، رزومه و لینک‌های صفحه لینکدین و دیگر پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود را قرار دهید.

این صفحه باید بتواند خلاصه‌ای از تجربه حرفه ای شما ارائه داده و دستاوردهای شما را به نحوی نشان دهد که از بقیه همکاران خود در حیطه کاری خود متمایز شوید. به صورت ایده آل، این صفحه نشان می‌دهد که چطور به جایی که امروز هستید برسید و همچنین هدف پشت تمامی کارهایی که انجام می‌دهید چیست. شما همچنین می‌توانید تعدادی از رضایت مشتریان خود را برای اضافه کردن اعتبار به ادعاهای خود و این که شما به ارزش‌های حرفه‌ای که دارید پایبند هستید را نشان دهید.

۴ – بهترین نمونه های خود را نمایش دهید

بخش اساسی پورتفولیوی بازاریابی شما این جاست، نمونه‌های کاری. با ایجاد یک صفحه جداگانه تحت عنوان کار یا پورتفولیو شروع کنید. این صفحه قالب رونمایی از موفق‌ترین پروژه‌های شما خواهد بود.

احتمالاً شما چندین پروژه دارید که می‌توانید از میان آن‌ها برای این صفحه انتخاب نمایید. به جای این که تلاش کنید همه پروژه‌ها را به نمایش بگذارید، بهتر است تنها آن‌هایی را انتخاب کنید که به بهترین شیوه توانایی‌های شما را به نمایش می‌گذارند. یادتان باشد، در این قسمت کیفیت مهم‌تر از کمیت است. اولاً، بازدید‌کنندگان سایت حاضر نیستند که از میان ده‌ها نمونه به‌دنبال بهترین کار شما باشند. دوماً، یک تحلیل عمقی از ۵ پروژه خیلی بهتر از نگاهی سرسری به ۵۰ پروژه است.

اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام نمونه کارها را انتخاب کنید، موارد پایین را در نظر بگیرید:

  • مثال هایی که نتایج عالی داشته‌اند را در اولویت قرار دهید: همان‌طور که مثال‌های گذشته را بررسی می‌کنید، آن‌هایی را انتخاب کنید که بهترین نتایج را داشته‌اند. فرقی نمی‌کند که یک کمپین برای یک کمپانی بزرگ را پیش برده‌اید یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک استارت آپ را از صفر تا صد پیاده‌سازی کرده‌اید، نمونه‌هایی را انتخاب کنید که داده‌های قابل ارزیابی و متریک‌های تحسین‌برانگیزی دارند.
  • نوآورانه‌ترین ایده‌های خود را به نمایش بگذارید: شاید به تنظیم عرضه یک پروژه کمک کرده‌اید، شاید یک روز برندینگ موفقیت آمیز را مدیریت کرده‌اید یا یک کانال بازاریابی جدید را به یک موکل معرفی کرده‌اید. فراهم‌کردن چنین نمونه‌ای در پورتفولیوی شما می‌تواند بر روی خلاقیت، فکر کردن خارج از چهارچوب و مهارت‌های مدیریت پروژه شما تاکید بیشتری داشته باشد.
  • یک کمپین بازاریابی یکپارچه‌سازی شده را نشان دهید: اگر به طور موفقیت آمیز یک پروژه دیجیتال مارکتینگ پیچیده را اجرا کرده‌اید، مثلاً کمپینی که محتوای وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و … را یکپارچه‌سازی کرده است، باید آن را در پورتفولیوی بازاریابی خود نشان دهید. این موضوع نشان می‌دهد که شما یک متفکر استراتژیک هستید و می‌دانید چطور مخاطبان را در کانال‌های مختلف هدف‌گیری نمایید.

۵ – پروسه‌کاری را توضیح دهید

انتخاب نمونه کارهای خود می‌تواند سخت‌ترین بخش ایجاد پورتفولیوی بازاریابی شما باشد، اما قدم پایانی نیست. برای این که تجربیات خود را به خوبی نشان دهید، باید مفهوم پشت هر پروژه را توضیح دهید. شما می‌توانید این توضیحات را در کنار نمونه کارهای هر پروژه قرار دهید یا موارد مطالعاتی و دیگر اطلاعات را در قسمت بلاگ وب‌سایت خود به اشتراک بگذارید.

همان‌طور که پروسه کاری خود را توضیح می‌دهید، مطمئن شوید که المان‌های پایین را نیز در آن شامل می‌کنید:

  • اهداف پشت هر پروژه
  • نقش و مسئولیت‌های شما
  • چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو شده و از پس‌شان برآمدید
  • یک دید کلی از پروسه از ابتدا تا انتها
  • نتایج پایانی

۶ – ارتباط با خود را ساده کنید

در پایان، بازدیدکنندگان را تشویق به تماس به خود با قرار دادن جزئیات تماس در بخش‌های مختلف وب‌سایت نمایید. مشخص کنید که افراد در کدام مناطق ممکن است به دنبال اطلاعات تماس شما باشند و اطلاعات را در آن‌جا قرار دهید. این موضوع شامل Footer وب‌سایت و صفحه درباره ما و همچنین یک صفحه تماس کاملاً اختصاصی نیز است.

قرار دادن یک فرم تماس در وب‌سایت نیز بسیار مهم است. بدین صورت، بازدیدکنندگان لازم نیست که آدرس ایمیل شما در یک تب جداگانه Copy & Paste کنند، اما به‌جای این کار می‌توانند به صورت مستقیم از طریق سایت به شما پیام دهند.

در دوره دیجیتال مارکتینگ با مدیریت پروژه های بازاریابی آنلاین در تمام کانال های این حوزه آشنا می‌شوید، و باعث ایجاد تحولی بزرگ در کسب و کار ها می‌شوید.

مثال‌های پورتفولیوی بازاریابی

۱ – Lets One

آژانس طراحی وب Lets One به صورت نزدیک با بیزینس‌ها برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی یکپارچه‌سازی شده که شامل ساخت وب‌سایت، برندینگ و شبکه‌های اجتماعی می شود کار می‌کند. در سایت آن‌ها، صفحه تحت عنوان کار ما به بازدیدکنندگان امکان دیدن پورتفولیوی جدیدترین پروژه‌های آن ها را می‌دهد. کلیک کردن بر روی یک آیتم مشخص در پورتفولیوی آن‌ها منجر به رفتن به صفحه‌ای دیگر که شامل دید کاملی از پروژه، به همراه چندین عکس از وب‌سایت و محتوای برندسازی شده‌ای که آن‌ها برای پارتنرهای خود تولید کرده‌اند می‌شود.

آژانس طراحی وب Lets One
آژانس طراحی وب

۲ – Adapting Social

این مثال پورتفولیوی بازاریابی از Adapting Social کار آن‌ها را در سرویس‌های مختلفی نشان می‌دهد. صفحه پورتفولیوی آن‌ها تحت عنوان “کاری که ما انجام می‌دهیم” بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم‌بندی شده است که شامل تولید مدیا، ایمیل مارکتینگ، کمپین‌های ایجاد سرنخ و موارد بیشتر می‌شود. بازدیدکنندگان سپس می‌توانند پروژه‌های داخل هر دسته‌بندی را با توجه به علایقی که دارند مشاهده نمایند.

Adapting Social پورتفولیوی بازاریابی
یک نمونه از پورتفولیوی بازاریابی

۳ – Sarah Olivia Marketing

کمپانی Sarah Olivia Marketing خدماتی همچون تولید محتوا، روابط عمومی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی را ارائه می‌دهد. پورتفولیوی بازاریابی آن‌ها لیست دقیقی از موکلان و خدماتی که ارائه می‌دهند را به همراه عکس‌هایی از پروژه‌هایی که داشته‌اند ارائه می‌کند. آن‌ها از این مجموعه با رضایت مشتریان در پایین صفحه حمایت می‌کنند که نشان می‌دهد پروژه‌های آن‌ها موثر بوده و اعتماد مخاطبان را به آن‌ها بیشتر می‌کند.

کمپانی Sarah Olivia Marketing
نمونه‌ای از کمپانی به‌نام در زمینه‌کاری شبکه‌های اجتماعی

مدیریت پورتفولیوی محصول چیست؟

پورتفولیوی محصول را می توان به عنوان ترکیبی از محصولات و خدماتی که توسط یک بیزینس به مخاطبان هدف ارائه می شود تعریف کرد. این مورد شامل تمامی محصولات ارائه شده از زمانی که برند به وجود آمده تا محصولاتی که امروزه در موجودی آن ها وجود دارد می شود.

یک پورتفولیوی محصول شامل تمامی محصولاتی می‌شود که یک سازمان دارای آن‌هاست. یک پورتفولیوی محصول ممکن است شامل دسته‌بندی‌های متفاوتی از محصولات، خطوط تولید متفاوت محصولات و در نهایت محصولات متفاوت باشد. مدیریت در هر سه سطح از پورتفولیوی محصول مورد نیاز است.

شما به مدیرانی برای مدیریت محصولات جداگانه، مدیریت خط تولید محصولات و در نهایت مدیریت بالاترین سطح که در واقع مدیر پورتفولیو است نیاز دارید.

بیایید به سازمان در زاویه ماکرو نگاهی داشته باشیم. یک سازمان شامل چندین دپارتمان مختلف است، که همگی بر روی یک هدف متمرکز هستند، بهبود سازمان. در همین حال، پورتفولیوی محصول شما باید به گونه‌ای باشد که هر کدام از محصولات حاضر در پورتفولیو بر روی یک هدف مشابه متمرکز باشند، به اوج رساندن سازمان با استفاده بهینه از منابع موجود.

همان‌طور که سازمان از محصولات مختلفی تشکیل شده است، مدیریت تمامی آن ها به کار سختی تبدیل می‌شود. بنابراین نیاز به وجود یک سری سلسله مراتب می‌باشد. این‌جا جائیست که مدیریت پورتفولیوی محصول وارد می‌شود.

  1. مدیریت پورتفولیوی محصول یکی از حیاتی‌ترین المان‌های کل یک استراتژی بیزینس است چرا که به بیزینس برای رسیدن به اهداف بیزینسی کلی و برنامه‌ریزی خطوط تولید آینده کمک می‌کند.
  2. این روش به‌عنوان یک ابزار قابل توجه برای برنامه‌ریزی مالی شرکت و همین‌طور سرمایه‌گذارانی که در حال تحلیل تحقیقات خود برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه شرکت هستند است.
  3. تحلیل انجام شده روی پورتفولیوی محصول می‌تواند اطلاعات حیاتی مانند مدل سهام، احتمالات رشد برند، محصولاتی که حاشیه سود بالایی دارند، توزیع درآمد بر اساس هر محصول ارائه شده به بازار، سهم بازار هر محصول، ریسک‌های عملیاتی و رهبری بازار را به مدیر کمپانی بدهند.
  4. بسیاری از مواقع پروژه‌های بسیار زیادی در دست اجرا هستند و کسب سود برای کمپانی به ندرت اتفاق می‌افتد. در این حالت نقش اصلی مدیریت پورتفولیوی محصول تحلیل این است که کدام پروژه‌ها به خوبی با استراتژی کلی و اهداف کلی بیزینس هم‌راستا هستند و به گاوهای نقد تبدیل می‌شوند و کدام پروژه‌ها خیلی مرتبط با این موضوع نبوده و از پورتفولیو خارج می‌شوند.

اهمیت پورتفولیوی محصول برای بیزینس‌ها

اهمیت پورتفولیوی محصول
نکاتی که باید در پورتفولیوی محصول دقت کنیم

۱ – نوآوری محصول: دنبال کردن استراتژی داشتن پورتفولیوی محصول و تحلیل آن در بازه‌های زمانی مستمر برای برنامه‌ریزی و ایجاد یک خط تولید نوآورانه و جدید از محصولات برای ارائه‌کردن به بازار هدف بسیار مهم است. این روش به تعریف مدل‌ها و طبیعت محصولاتی که توسط مشتریان ترجیح داده شده‌اند کمک کرده و با تجربه و دانش، می‌توان خط تولید جدیدی از محصولات را که نه‌تنها خلاقانه هستند بلکه با سلیقه و ترجیح بازار هدف تطابق دارند را عرضه کرد.

۲ – مزایای مالیاتی: مدیریت و تحلیل پورتفولیوی محصول به‌صورت مستمر به ساختارسازی سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر المان‌های مالی کمپانی کمک می‌کند و نتیجه آن مزایای مالیاتی مختلفی است.

۳ – هم‌راستا سازی پروژه‌ها با استراتژی بیزینس: بسیار مهم است که ارائه محصولات و میزان درآمد ایجاد شده توسط آن‌ها با ویژن بلندمدت کمپانی و استراتژی بیزینس هم‌راستا باشند. تنها در این صورت است که بیزینس می‌تواند به اهداف خود در زمینه فروش بیشتر، سودآوری بیشتر، مزیت رقابتی و سهم بازار افزایش یافته برسد. داشتن مدیریت مناسب پورتفولیوی محصول به مدیریت کمک می‌کند که پروژه‌های کنونی و آینده را با استراتژی کلی و ویژن کمپانی تطابق دهد.

۴ – تصویرسازی کل خط تولید محصول: مطالعه و تحلیل عملیات، درآمدزایی و دیگر فاکتورهای هر محصول در سطح فردی ارائه شده توسط کمپانی می‌تواند خیلی سنگین بوده و ممکن است مطالعه موثری را ایجاد نکند، اما اگر پورتفولیوی محصول در جای مناسب خود باشد، تمامی اعضای کلیدی مدیریت می‌توانند کل پورتفولیوی تمامی محصولات قدیمی، کنونی و آینده را به صورت واضح‌تر تصویرسازی کنند.

۵ – تخصیص موثر منابع: داشتن و مدیریت کردن پورتفولیوی محصول به تخصیص منابع مختلف شرکت مانند منابع مالی، منابع انسانی و گیاهان تولیدی در کنار بقیه را به صورت مفید استفاده کرد. این روش به فهمیدن این‌که کدام محصولات به عنوان گاوهای نقد برای کمپانی کار می‌کنند، کدام محصولات توانایی رسیدن به سهم بازار بیشتری هستند اما نیاز به کمک مدیریت دارند و کدام محصولات به صورت طبیعی بی مصرف بوده و باید از بازار خارج شوند کمک می‌کند.

۶ – داده‌هایی برای اعضای کلیدی مدیریت: پورتفولیوی محصول به فراهم کردن داده‌های حیاتی و مهم برای اعضای کلیدی مدیریت که به آن‌ها در مورد عملکرد محصولات در بازار، درآمدزایی هر محصول، سهم بازار، سلیقه مشتریان و نیاز به هر نوع تغییر یا نوآوری در هر محصول کمک می‌کند که این کار خود برای برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های بعدی و استراتژی‌های بیزینس اهمیت زیادی دارد.

۷ – نقدینگی: کمپانی به جریان پول نقد مستمری برای عملیات‌های روزانه مانند هزینه‌های روزانه و حقوق کارکنان و موارد دیگر به‌همراه پولی که برای سرمایه‌گذاری در خطوط تولید کنونی و آینده محصولات مورد نیاز است، نیاز دارد. با داشتن برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح پورتفولیوی محصولات، مشکلات نقدینگی کمپانی حل می‌شوند چرا که پورتفولیوی محصول به مشخص کردن محصولاتی که بیشترین درآمدزایی را دارند و کمپانی می‌تواند بیشترین میزان منابع را به آن اختصاص دهد، کمک می‌کند.

۸ – هم‌افزایی درون تیم داخلی: تمامی محصولات ارائه شده توسط کمپانی و عملیات آن‌ها توسط یک شخص مدیریت نمی‌شوند، بلکه توسط دپارتمان‌های مختلف و تیم‌های جداگانه‌ای که توسط مدیریت شرکت فرمول‌سازی شده‌اند، مدیریت می‌شوند. این مورد عمدتاً برای شرکت‌هایی که خطوط تولید محصول بزرگ و متفاوتی در بازار دارند قابل اجرا است. با داشتن پورتفولیوی محصول مناسب، ملاقات‌های تیمی مختلف و بحث‌های متنوعی وجود دارد که منجر می‌شود تمامی اعضای تیم در یک‌راستا باشند و از استراتژی کلی بیزینس اطلاع داشته باشند و فعالیت‌های شرکت هم افزایی مورد نیاز برای رسیدن به اهداف بلند‌مدت بیزینس را داشته باشد.

۹ – انتخاب صحیص صنعت هدف: پورتفولیوی محصولات به مدیریت کمک می‌کند که بفهمد چرا خطوط تولید مشخصی از محصولات به‌خوبی به عنوان گاوهای نقد برای شرکت هستند در حالی‌که بعضی دیگر از آن‌ها به برنامه‌ریزی‌ها و اهداف مشخص شده نمی‌رسند و اگر بعداً مشکل محصولات این باشد که به سمت مخاطبان و بازار هدف پروموت نشده‌اند، استراتژی‌های پورتفولیوی محصول کمک می‌کنند که این مشکل را برطرف نمایند.

چطور محصولات را در پورتفولیوی محصول دسته‌بندی می‌کنیم؟

دسته‌بندی محصولات بر اساس ماتریس BCG انجام می‌شود. ماتریس BCG یا بوستون محصولات را بر اساس سهم بازار محصول به‌همراه نرخ رشدی که یک محصول می‌تواند داشته باشد، دسته‌بندی می‌کند. بر اساس این دسته‌بندی، یک مدیر محصول می‌تواند تصمیم بگیرد که یک محصول مشخص به چه سطحی از سرمایه‌گذاری ممکن است نیاز داشته باشد و نتایج کسب شده از چنین محصولی به چه صورت خواهند بود.

همان‌طور که دیگر هدف مدیریت پورتفولیوی محصول مدیریت نقدینگی است، ماتریس بوستون تعادل میان نقدینگی در بین تمامی محصولات به صورت مساوی را رواج می‌دهد. به زبان خشن، هیچ درآمد اضافه ای نباید به محصولاتی که نمی‌توانند درآمد را به سازمان برگردانند داده شود.

تعداد محصولاتی که امروز دارید مشخص‌کننده قدرت سازمان شما در فرداست. به همین دلیل است که حوزه کاری مدیریت پورتفولیوی محصول روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگرچه که مدیریت پورتفولیوی محصول برای شرکت‌ها بسیار حیاتی است و منجر به یک سازمان قدرتمند با اهداف برنامه‌ریزی شده و تخصیص منابع بهینه‌سازی شده می‌شود.

اگر بیزینس‌ها در حال ارائه محصولات مختلف به بازارهای هدف مختلفی هستند، بسیار مهم است که یک پورتفولیوی محصول داشته باشند تا به اهداف مبنی بر سهم بازار بالاتر، فروش و سودآوری افزایش یافته و ارزش برند افزایش یافته برسند.

منابع:

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم مفهوم پورتفولیو (پرتفوی) را بیان کنیم. توضیحات جامعی در مورد انواع پورتفولیو در زمینه سرمایه‌گذاری، مارکتینگ و محصولات را نیز ارائه دادیم. در کل هدف ما از طراحی یک پرتفوی، مدیریت بهتر زیرمجموعه‌های مختلف یک سازمان است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط