🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

نویسنده تجربه کاربری کیست؟ 15 نکته که هر UX Writer باید بداند

در طول چند سال گذشته اصطلاحی جدید تحت عنوان یو ایکس در بازار تبلیغات و تولید محتوا جان گرفت که ممکن است برای جامعه یو ایکس کاران اصطلاح جدیدی نباشد اما برای بقیه احتمالا نویسندگی UX یا نویسندگی تجربه کاربری احتمالا عبارتی جدید به نظر می آید. نویسنده یو ایکس نوعی از نویسنده محتوا است که متن های درون وب سایت و اپلیکیشن ها و ... همه بر عهده او است. اما دقیقا وظیفه ی یک نویسنده یو ایکس چیست و با یک استراتژیست محتوا چه فرقی دارد ؟ در این مقاله بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله می خوانید

تا کنون هنگام استفاده از یک وب سایت یا نرم افزار با پیغام های “خطا” یا “ثبت نام” مواجه شده اید؟ می دانید چه کسی مسئول نوشتن این طور پیام هاست؟

در طول چند سال گذشته اصطلاحی جدید تحت عنوان یو ایکس در بازار تبلیغات و تولید محتوا جان گرفت که ممکن است برای جامعه یو ایکس کاران اصطلاح جدیدی نباشد اما برای بقیه احتمالا نویسندگی UX یا نویسندگی تجربه کاربری احتمالا عبارتی جدید به نظر می آید. نویسنده یو ایکس نوعی از نویسنده محتوا است که متن های درون وب سایت و اپلیکیشن ها و … همه بر عهده او است.

اما دقیقا وظیفه ی یک نویسنده یو ایکس چیست و با یک استراتژیست محتوا چه فرقی دارد ؟ در این مقاله بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

نویسنده تجربه کاربری یا UX Writer کیست و کارش چیست؟

یک نویسنده یو ایکس مسئول تمام نوشته هایی است که هنگام جستجو در مورد یک محصول می بینید را بر عهده دارد. از نوشته های درون یک اپلیکیشن گرفته تا وب سایت تا هر نرم افزاری که می بینید احتمالا با پیام هایی مواجه می شوید از قبیل خوشامد گویی، پیام راهنما، پیام تکمیل اقدام و … که همه این پیام ها را نویسنده تجربه کاربری آماده می کند و در قبال تمامی آن ها مسئولیت دارد. آمازون، فیسبوک، گوگل و مایکروسافت جزو اولین کمپانی های پیشرو در زمینه نویسندگی یو ایکس بودند.

در اینجا نمونه های را بررسی می کنیم تا بهتر بتوانید مسئولیت یک نویسنده یو ایکس را متوجه شوید. اگر از اپلیکیشن Fitbit که نرم افزاری قدم شمار در حوزه سلامتی است استفاده کرده باشید احتمالا دیده اید که وقتی 10 هزار قدم را طی می کنید پیام تبریکی مبنی بر موفقیت آمیز بودن فعالیت تان می گیرید. این پیام را یک نویسنده یو ایکس می نویسد. یا مثلا پیام خطایی که موقع اشتباه وارد کردن رمزتان در هر نرم افزاری می بینید مسئولیت و نوشتنش بر عهده نویسنده یو ایکس است.

از کلماتی که روی دکمه فراخوان عمل ها نوشته شده تا طولانی ترین پیام Error بر عهده نویسنده یو ایکس است

در کل هر چیزی از کلماتی که روی دکمه فراخوان عمل ها نوشته شده تا طولانی ترین پیام اروری که گرفته اید بر عهده نویسنده یو ایکس است که تاثیر ناخودآگاه و عمیقی بر روی تجربه کاربری می گذارد و تک تک کلمات آن مهم است و باید لحن آن مناسب هر بیزینسی مخصوص به خودش نوشته شود تا بتواند به راحتی با کاربر ارتباط برقرار کند.

تفاوت نویسنده UX با تولید کننده محتوا چیست؟

اولین و معمول ترین اشتباهی که ممکن است بکنید فرق بین نویسنده یو ایکس و بازاریاب محتوا است. احتمالا اگر اولین بارتان باشد با این اصطلاح آشنا می شوید ممکن است با خودتان فکر کنید محتواها و مقالاتی که روی وب سایت ها و یا وبلاگ ها می بینید هم جزو وظایف نویسندگان یو ایکس است.

اما بسیار مهم است که همین ابتدا این دو حوزه را از هم جدا کنیم و تفاوت اساسی میان آن بگذاریم. واقعیت این است که بازاریابان محتوا یا همان تولید کنندگان محتوا کپی رایتر هایی هستند که با محتوای آموزشی، سرگرم کننده و … سعی در جذب مشتری جدید دارند و می خواهند با آن ها تعامل ایجاد کنند تا کاربر بالقوه به مشتری تبدیل شود. در حالی که یک نویسنده یو ایکس سعی می کند در این پروسه با پیام هایی که کاربر قدم به قدم در وب سایت و اپلیکیشن می گیرد یک تجربه کاربری راحت و یوزر فرندلی را برایش آماده کند.

خلاصه مطلب اینکه یک بازاریاب محتوا با تولید محتوا در زمینه محصول برای افزایش نرخ تبدیل تلاش می کند در حالی که نویسنده یو ایکس تمام تلاشش را می کند که کاربر در این پروسه تجربه مناسب و راحتی داشته باشد.

وظایف و مسئولیت های نویسنده UX

طبق تعریف گوگل در آگهی شغلی اش، نقش و وظایف نویسنده یو ایکس به صورت زیر می باشد:

” به عنوان یک نویسنده یو ایکس، شما وکیلی برای طراحی گوگل هستید که باید با تولید متن های معنا دار و کاربردی تجربه کاربر از محصول را آسان کنید و کمک کنید کاربر مراحل کامل کردن اقدامش را به بهترین شکل پشت سر بگذارد. شما باید در پلتفرم های مختلف محصول را به خوبی معرفی کنید و در کل از ابتدا تا انتها متن هایی را آماده کنید که به بهترین شکل پروسه را برای کاربر زیبا و ساده تر می کند”

یکی از خرده فروشی های بزرگ آمریکا به نام Giant Nordstrom نیز تعریف زیر را ارائه می کند:

” به عنوان یک نویسنده یو ایکس در خرده فروشی Nordstrom باید پیام های خیلی دقیق و مناسبی تهیه کنید که استراتژی تولید محتوا را به خوبی پشتیبانی کند. در نقش مورد نظر احتیاج دارید که با طراحان محصول، محققان محصول، نویسندگان محتوای اصلی و درکل با هر کسی که نقش اساسی در بیزینس دارد همکاری کنید تا بتوانید برای موبایل، وب سایت و حتی در فروشگاه فیزیکی پیام هایی تهیه کنید که کاربر را در رسیدن به هدفش یاری می کند و در عین حال صدای برند است. این نقش بسیار خلاقانه است و نیازمند تعاملات گسترده و نوآوری است.”

همانطور که می بینید نقش نویسنده تجربه کاربری اصلا محدود به نوشتن نیست بلکه در وهله اول لازم است یک درک جامع و کلی از طراحی محصول و پروسه ی تکامل آن داشته باشد و بر اساس آن محتوای مورد نظر را آماده کند.

یکی از خرده فروشی های بزرگ آمریکا به نام Giant Nordstrom نیز تعریف زیر را ارائه می کند:
یک نویسنده UX باید به طور مرتب تحلیل و آنالیزی بر متن ها و پیام های موجود انجام بدهد

به عنوان یک نویسنده یو ایکس حتی ممکن است نیاز باشد تحقیقاتی راجع به مشتریان انجام بدهید تا متوجه شوید چطور می توانید با مخاطب هدفتان هم دلی و ارتباط نزدیک برقرار کنید. برای این کار ابتدا باید از خودتان بپرسید مشتریان ما چه کسانی هستند و با چه چیز هایی احساساتشان بر انگیخته می شود؟

علاوه بر این یک نویسنده یو ایکس باید به طور مرتب تحلیل و آنالیزی بر متن ها و پیام های موجود انجام بدهد تا از مناسب بودن آن ها مطمئن شود. برای این کار باید معیارهای محصول را مثل بازدید روزانه، زمانی که کاربر در صفحه گذرانده و یا نرخ تبدیل را بررسی کنید. آیا متن پیام ها کاملا راهنمای کاربر است یا نه آزار دهنده و طولانی است؟ آیا احتیاج به ویرایش دارد؟ کم و کسری دارد یا خیر؟

در کل پیام باید صدای برند باشد و با خط مشی برند سازگار باشد به طوری که تجربه ای که برای کاربر پیش می آید با همه برند های دیگر برایش تفاوت داشته باشد و منحصر به فرد باشد.

به طور خلاصه در زیر  دیگر از وظایف مهم نویسنده یو ایکس را لیست کرده ایم:

  • نوشتن پیام ها و متن های درون محصول در سطح وب و اپلیکیشن (حتی یکی از آگهی های نتفلیکس تخصص در ادبیات و داستان سرایی را جزو ویژگی های شغلی نویسنده یو ایکس عنوان کرده بود که نشان می دهد نویسنده یو ایکس باید در روایت وقایع تخصص داشته باشد)
  • ایجاد و نگهداری راهنماهای درون محصول و قوانین مربوطه به آن که باید بسیار دقیق و نشان دهنده هویت برند باشد.
  • تدوین استراتژی های محتوا در بلند مدت
  • درک کافی از آنالیز دیتا و استفاده از آن در تدوین استراتژی محتوا
  • همکاری با دپارتمان های مختلف شرکت از قانون گذار گرفته تا تیم مارکتینگ و فروش و … برای اطمینان حاصل کردن از اینکه از پیام ها از اهداف کلی شرکت دور نمی شود.
  • درک کلی از استراتژی های کلیدی محصول و معیارهای سنجش آن و سعی در وارد کردن آن به استراتژی محتوا.

برای تبدیل شدن به یک نویسنده یو ایکس چه ویژگی هایی لازم است؟

برای خیلی از افراد وارد شدن به شغل نویسندگی یو ایکس بسیار جذاب است و جالب است بدانید که یک نویسنده یو ایکس در آمریکا سالانه 70 هزار دلار درآمد دارد و در سال به طور میانگین حدود 3000 آگهی شغلی در این زمینه منتشر می شود و همین نشان دهنده نیاز جدی و روز افزون بیزینس ها به این شغل است پس بهتر است همین حالا دست به کار شوید و ببینید برای داشتن این شغل چه ویژگی هایی لازم دارید؟

برای تبدیل شدن به یک نویسنده یو ایکس چه ویژگی هایی لازم است؟
نیاز جدی بیزینس ها به نویسنده تجربه کاربری درحال افزایش است

اگرچه نمی توان یک روش مشخص را بیان کرد با این حال برای تبدیل شدن به یک نویسنده یو ایکس باید در وهله اول باید توانایی های عالی در زمینه کپی رایتینگ داشته باشید و هم چنین یک درک عمیق از طراحی تجربه کاربری داشته باشید. اگر تجربه هایی در زمینه نویسندگی یا UX داشته باشید بهترین زمان برای ورود به این شغل است.

علاوه بر دو موردی که در بالا اشاره کردیم باید گفت که طبیعت UX بسیار تعاملی است و باید با همکاری و گرفتن فیدبک از دیگر همکاران انجام شود و به همین خاطر باید توانایی های اجتماعی مثل ارتباطات قوی و کار تیمی داشته باشید.

در ادامه ویژگی های تکمیل کننده دیگری به شما در این زمینه کمک می کنند مانند :

توانایی تحقیق و ریسرچ، توانایی آنالیز و تجزیه تحلیل، توانایی حل مسئله، چشم تیز بین برای دیدن جزییات و درک کلی از برندینگ و مسائل کلی کسب و کار.

به طور خلاصه برای نویسنده یو ایکس شدن باید ویژگی های زیر را داشته باشید:

  • تجربه نویسندگی یو ایکس چه در مورد محصول چه بلاگ کردن در سطح وب. ( برای افرادی که تجربه کمتری دارند شروع از وب سایت ها نسبت به اپلیکیشن ها راحت تر می باشد)
  • توانایی نوشتن انواع متن ها از پیام های کوتاه گرفته تا پیام های خیلی طولانی
  • یک درک کلی از طراحی محصول و نحوه ی ارتباط آن با استراتژی کسب و کار
  • توانایی تحلیل داده و دنبال کردن ترند های آن و درک اینکه چطور می تواند به بازدید بیشتر منجر بشود. هم چنین باید بر اساس این اطلاعات فراخوان های عمل های متناسب درست کرد.

چرا برای کسب و کارمان نویسنده یو ایکس استخدام کنیم؟ چون یک متن کوچک می تواند تجربه مشتری را تلطیف و یا آزار دهنده کند.

وقتی صحبت از یک تجربه کاربری به اصطلاح فرست کلاس به میان می آید دیگر فقط بسنده کردن به یک متن ساده کافی نیست و باید خیلی با کیفیت تر فکر کنید. امروزه با توجه به گسترش کسب و کار های اینترنتی، بیزینس های بیشتری به دنبال یک تجربه کاربری ملموس و موفق برای مشتریانشان هستند و این کار را به کارشناسان و نویسندگان یو ایکس می سپارند.

چرا برای کسب و کارمان نویسنده یو ایکس استخدام کنیم؟
بیزینس ها به دنبال یک تجربه کاربری ملموس و موفق برای مشتریان شان هستند

در کل یک متن کوچک به تنهایی می تواند تجربه کاربر را تلطیف کند و یا بر عکس باعث آزار یا کلافگی او شود. مهم نیست فضای اپلیکیشن یا وب سایتتان چقدر جذاب باشد، اگر نتوانید از طریق پیام هایتان با کاربر ارتباط برقرار کنید و یا پیام هایتان نامفهوم، مبهم و گنگ باشد کاربر به سرعت وب سایت یا اپلیکیشن را ترک می کند.

چرا باید یک نویسنده یو ایکس استخدام کنیم؟ چرا که نویسندگان یو ایکس از همان ابتدای کار از اینکه پیام ها دقیقا قسمتی از طراحی کلی محصول هستند اطمینان حاصل می کنند و لحنی که برای برند مناسب تر است را انتخاب می کنند و با پیام هایشان سفیر و صدای برند می شوند. خلاصه کلام اینکه یک نویسنده یو ایکس مراقب است پیام هایی که کاربر در محصول شما دریافت می کند آزار دهنده نباشد و باعث کلافگی و ترک مشتری نشود.

15 نکته برای نویسندگان تجربه کاربری

می توان گفت کار هر نویسنده یو ایکس ترکیبی از علم و هنر است. در حالی که نمی توان قوانین جهانی و یکسانی برای نوشتن یو ایکس اعمال کرد اما نکات مهمی در این زمینه وجود دارد که به هر نویسنده تجربه کاربری در هر جای دنیا می تواند کمک کند. در ادامه تعدادی از مهم ترین نکات را با هم بررسی می کنیم.

  1. مختصر و مفید بنویسید

اینکه می گوییم کوتاه و مختصر بنویسید به این معنی نیست که محدودیت در تعداد کلمه برای خودتان ایجاد کنید بلکه بیشتر منظور این است که کاربردی و ساده بنویسید تا بتوانید لب کلام را منتقل کنید. سعی کنید بدون آنکه معنی از دست برود کوتاه ترین حالت ممکن جمله را انتخاب کنید. وقتی از این قانون پیروی می کنیم مطمئن می شویم که هر کلمه روی صفحه نقش مهمی دارد. به نقل از مارک تواین:

” نویسندگی آسان است، فقط باید هنر دور ریختن کلمات اشتباه را بلد باشید”

  • نگویید: برای اینکه بتوانید نظر بدهید باید وارد شوید
  • بگویید: وارد شوید و نظر بدهید
  1. از متن های خیلی طولانی دوری کنید

واقعیت این است که کاربر در حین انجام کارش و استفاده از محصول بیشتر غرق کارش است و به اینکه شما چه چیزی نوشته اید توجه خاصی نمی کند و وقت نمی گذارد که تک تک کلمات را بخواند. در عوض متن روبرویش را اسکن می کند یعنی فقط کلمات کلیدی و مهم را می بیند. پس به همین خاطر هم سعی کنید به کوتاه شدن این پروسه کمک کنید. ابتدا چند بار متن را برای خودتان بنویسید و هر بار با دور ریختن کلمات بی مورد و اضافی به یک جمله کوتاه و شکیل برسید.

  1. از جملات منفی در منفی استفاده نکنید

بعضی جمله ها منفی در منفی هستند یعنی در کل به یک جمله مثبت تبدیل می شوند پس چه بهتر که از همان اول جمله را مستقیم و مثبت بنویسید. مثلا دو جمله زیر را در نظر بگیرید:

  • نمی خواهیم نرویم
  • می خواهیم برویم

هر دو معنای یکسانی دارند و به معنای رفتن هستند اما جمله منفی در منفی اول بار خطا را بیشتر می کند و ذهن مخاطب وقت بیشتری را نسبت به جمله دوم صرف آنالیز و درک آن می کند.

  1. با کلمه کلیدی شروع کنید

استفاده از کلمه کلیدی را به آخر جمله موکول نکنید. اگر کاری را از کاربر می خواهید انجام دهد از همان اول اسم هدفتان را بیاورید و بعد جمله را کامل کنید. مثلا:

  • نگویید: بر روی عکس محصول کلیک کنید تا مشخصاتش را ببینید
  • بگویید: برای دیدن مشخصات محصول بر روی عکس کلیک کنید
  1. یکپارچگی را حفظ کنید

اگر یکپارچگی نداشته باشید احتمال ابهام و سر درگمی در کاربر را چندین برابر می کنید. اما منظورمان از یکپارچگی چیست؟

یکپارچگی را حفظ کنید
اگر یکپارچگی نداشته باشید احتمال ابهام و سر درگمی در کاربر را چندین برابر می کنید

یکپارچگی در نویسندگی یو ایکس به این معناست که در همه ی قسمت ها باید از کلمات یکسان استفاده کنید. برای رساندن منظورتان از مترادف های یک کلمه خاص نباید استفاده کنید. مثلا اگر منظورتان خرید بلیط است باید جمله شما همه جا “خرید بلیط” باشد در قسمت های دیگر نمی توانید از “رزرو بلیط” استفاده کنید.

نکته دیگری که باید مورد توجه داشته باشید لحن صحبت است. در یک قسمت از زبان اول شخص صحبت کردن و در یک قسمت دیگر از زبان دوم شخص صحبت کردن اشتباه است. سعی کنید انسجام را همه جا رعایت کنید.

  1. از لحن خشک و علمی استفاده نکنید

یکی از مهم ترین ویژگی های یک نویسنده یو ایکس موفق ساده نویسی و شفافیت است. برای وضوح بیشتر باید از جملات خیلی تکنیکی دوری کنید و به جای آن از مفاهیمی که برای کاربر آشنا تر و قابل فهم تر هستند استفاده کنید. این موضوع به خصوص در پیام های خطا بسیار مهم است. مثلا:

  • نگویید: خطای سیستمی (کد #2234) : خطای تایید رخ داده است
  • بگویید: خطای ورود : رمز اشتباه است
  1. از افعال منحصر به فرد استفاده کنید

افعالی مانند “ذخیره” ، “ثبت نام” ، “اشتراک” ، “اتصال” و … افعال بسیار آشنایی هستند که از ابتدای ورود اینترنت استفاده می شده اند. سعی کنید از افعال شناخته شده استفاده کنید و از نوشتن مترادف هایی به میل خودتان دوری کنید.

  1. به زبان حال بنویسید

برای نوشتن هر نوع عملیاتی از زبان دستوری آینده دوری کنید و به زبان حال بنویسید.

  • نگویید: ویدیو دانلود شده است
  • بگویید: ویدیو دانلود شد
  1. مستقیم با مخاطب صحبت کنید

زبان مفعولی کاربر را دچار ابهام می کند. به دو جمله زیر نگاه کنید:

  • نگویید: وقتی برای سرچ آماده شده باشید دکمه جستجو باید فشرده شود
  • بگویید: برای سرچ دکمه جستجو را بفشارید

10-اعداد را به عدد بنویسید نه به حروف

همیشه در متن اعداد توسط چشم خیلی سریع تر قابل اسکن هستند تا وقتی که به حروف نوشته شده باشند. مثلا:

  • نگویید: شما دو تماس از دست رفته دارید
  • بگویید: شما 2 تماس از دست رفته دارید
  1. مخاطب را با حجم زیاد اطلاعات کلافه نکنید

بعض وقت ها ارائه دادن جزییات بیشتر خیلی کمک کننده خواهد بود اما وقتی بیش از حد باشد باعث کلافگی و سر درگمی مخاطب می شود به طوری که ممکن است بقیه متن را نخواند. هر جایی که لازم است اطلاعات مهم را ارائه کنید. اما بعضی جاها مانند قسمت قوانین طولانی هستند و نیازمند اطلاعات بیشتر. در این مواقع مکانیزمی تحت عنوان “بیشتر بخوانید” یا “Read more” وجود دارد که اگر لازم باشد خواننده خودش ادامه مطلب را مطالعه می کند.

  1. به جای استفاده از تاریخ تقویمی از “امروز” و “دیروز” و “فردا” استفاده کنید

قطعا در مکالمه روزمره ما از تاریخ برای گفتن روز ها استفاده نمی کنیم و به جای آن از امروز دیروز فردا استفاده می کنیم. در نوشتن پیام ها بهتر است یک نویسنده یو ایکس هم از همین فرمت استفاده کند تا هر بار کاربر برای اینکه بخواهد ببیند ایونت مورد نظرش چه روزی برگذار می شود لازم نباشد دست به تقویم شود.

  1. در استفاده از لحن طنز محتاط باشید

بسیاری از نویسندگان یو ایکس معتقد هستند که استفاده از لحن طنز می تواند رابطه بهتری با کاربر ایجاد کند. خب در نگاه اول این قضیه درست به نظر می رسد اما یک نویسنده UX باهوش می داند که لحن طنز فقط برای بار اول ممکن است برای کاربر جالب باشد. قرار است کاربر به دفعات زیاد و یا حتی شاید هر روز از محصول شما استفاده کند و با گذشت زمان این لحن ممکن است برایش آزار دهنده شود. در ضمن یادتان نرود که افراد در مواجهه با شوخی و طنز ممکن است واکنش های متفاوتی داشته باشند پس ریسک نکنید.

  1. متناسب با پلتفرم مورد استفاده کاربر بنویسید

پیام هایی که برای نسخه دسکتاپ استفاده می شوند لزوما نمی توانند برای نسخه موبایل مناسب باشند. به عنوان مثال در طراحی اپلیکیشن های موبایل نمی توان از لفظ “Click” استفاده کرد و باید از واژه “Tap” استفاده کرد.

  1. اگر تصویر می تواند کمکی به متن بکند از آن استفاده کنید

انسان به طور کل موجودی بصری است که ترجیح می دهد عکس را زودتر از متن نگاه کند. حتی بعضی وقت ها در برخی راهنماها ممکن است متن کافی نباشد و برای راهنمایی بیشتر نیاز به تصویر نمونه باشد. اگر فکر می کنید تصویر می تواند متن تان را تکمیل کند حتما استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که در مقاله توضیح دادیم نویسنده تجربه کاربری یا UX با کارشناس تولید محتوا تفاوت هایی دارد و نمی توان آن دو را یکی دانست. نویسنده یو ایکس مسئولیت تمام پیام هایی که در وب سایت یا اپلیکیشن ظاهر می شوند را بر عهده دارد در حالی که بازاریاب تولید محتوا هدفش جذب مشتری جدید از طریق تولید محتوای مرتبط با محصول است که امروزه با توجه به گسترش روز افزون کسب و کارهای اینترنتی نیاز به این شغل مدرن از هر زمانی بیشتر حس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط