🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

متاورس چیست

CEOهایی مانند مارک زاکربرگ یا ساتیا نادلا می گویند متاورس آینده اینترنت است، شاید هم یک بازی ویدیویی است، شاید هم یک نسخه بسیار ضعیف ناراحت از زوم باشد؟ گفتنش سخت است. ماه ها از زمانی که فیس بوک اعلام کرد که به نام Meta ری برند می‌کند و می‌خواهد تمرکز خود را به سمت Metaverse معطوف کند می‌گذرد. در مدت زمان گذشته، شفاف‌سازی خیلی زیادی در مورد متاورس ایجاد نشده است. متا در حال ساخت یک پلتفرم اجتماعی VR است. Roblox در حال توسعه بازی‌های کامپیوتری ایجاد شده توسط کاربران است و بعضی از کمپانی‌های بزرگ هم پیشنهاد استفاده از بازی‌های کامپیوتری جهانی که دارای NFT هستند را می‌دهند.
متاورس چیست و چگونه کار می‌کند

در این مقاله می خوانید

وکلای استارتاپ‌های کوچک تا غول‌های صنعت تکنولوژی معتقدند که کمبود شفاف‌سازی این موضوع به این دلیل است که متاورس همچنان در حال توسعه است و برای ایجاد یک تعریف جامع از آن زود است. اینترنت از دهه 70 میلادی وجود دارد، اما تمامی ایده‌هایی که در مورد این که اینترنت چه چیزی است که از آن زمان مطرح می‌شده به حقیقت نپیوسته است!

با در نظر داشتن این صحبت‌ها، باز هم بهتر است از خود سوال اصلی را بپرسیم.

متاورس واقعاً به چه معناست؟

در توضیح اینکه متاورس چیست باید گفت متاورس یکی از هیجان‌انگیزترین چشم‌اندازهای دنیای جدید Web3 است. بسیاری از افراد در مورد بازی‌هایی که انجام می‌دهید تا پاداش بگیرید و NFTها اطلاعات زیادی کسب کرده‌اند. تقریباً تمام مردم حداقل در مورد کریپتوکارنسی‌ها و DeFi چیزهایی شنیده‌اند. متاورس شامل تمامی این موارد به علاوه موارد دیگر است. نکته هیجان‌انگیز ماجرا اینجاست که ما تازه در ابتدای کار متاورس قرار گرفته‌ایم.

تکنولوژی بلاکچین به مردم اجازه ایجاد تفسیر جدیدی از اینترنت را داده است. بعضی از افراد آن را Web3 می‌نامند و بعضی دیگر متاورس. وجه تمایز این مدل جدید اینترنت با مدل قبلی این است که مردم چقدر می‌خواهند در توسعه آن نقش داشته باشند.

متاورس مجموعه‌ای از تمام دنیاهای مجازی ساخته شده با استفاده از تکنولوژی بلاکچین است. این دنیاها می‌توانند سیاره‌های گیمینگ یا گالری‌های NFT، زمین‌های خالی یا خیابان‌های دیجیتالی باشند. نکته مهمی که باید در مورد متاورس در نظر داشته باشید این است که متاورس یک مکان نیست. متاورس مجموعه‌ای از فضاهای دیجیتالی است که مردم آن را اینترنت آینده نام‌گذاری کرده‌اند.

کمپانی‌های رسانه‌ای، ناشران موسیقی، برندهای لباس‌های ورزشی و پلتفرم‌های تحلیل کریپتوکارنسی همگی در متاورس حضور دارند. بسیاری از ستاره‌های راک، رپ و ژانرهای دیگر و حتی اسمورف‌ها (!) نیز در متاورس هستند. بنابراین در متاورس فضا برای تمامی افراد وجود دارد.

بیشتر بخوانید: یوتیوب چیست و چگونه کار می‌کند؟

چیزی که متاورس را از پلتفرم‌های اجتماعی آنلاین دیگر مانند Second Life و Minecraft جدا می‌کند فضای میان مرکزگرایی (Centralization) و غیرمرکزگرایی (Decentralization) است، اما این اصطلاحات به چه معناست؟

دو پلتفرمی که در پاراگراف بالا مثال زده شد فضای دیجیتالی دارند که توسط یک کمپانی واحد و سرورهای مربوط به آن کنترل می‌شود، بدین معنی که هر بار این دنیاها را ترک می‌کنید و به دنیای دیگری می‌روید، باید دوباره با یک هویت جدید ثبت نام نمایید.

متاورس به شما این اجازه را می‌دهد که تنها با داشتن یک هویت مجازی، تمامی دنیاهای مجازی در شبکه که رو به رشد هستند را مشاهده کنید و میان آنها سفر کنید. این بیشتر به دنیای واقعی شبیه است، نه؟ زمانی که به شهرها و کشورهای جدید سفر می‌کنید نیازی نیست که هر بار یک پاسپورت جدید بگیرید.

شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ معتبر می‌تواند دروازه ورود شما به دنیای وسیع این حوزه و کسب درآمد از آن باشد.

مکان‌های دسنترالند و سندباکس در برنامه متاورس

چه کسی صاحب متاورس است؟

این که بپرسید چه کسی صاحب متاورس است مانند این است که بپرسید چه کسی صاحب اینترنت است. هیچ شخص یا سازمانی کنترل کامل بر روی متاورس ندارد. به جای آن، چندین سهام‌دار و توسعه‌دهنده وجود دارند که در کنار یکدیگر متاورس را به وجود آورده‌اند.

اگرچه لازم به ذکر است که بعضی از پلتفرم‌ها ناچاراً باید دروازه‌های ورود به متاورس باشند. از طریق تکنولوژی بلاکچین، این پلتفرم‌ها به کاربران توانایی حضور در متاورس با استفاده از آواتارهای خود را می‌دهند.

در حالی که مکان‌هایی مانند The Sandbox و Decentraland به عنوان اکوسیستم‌های مجازی وجود دارند، سازندگان می‌توانند بخش‌های خود را در آن بسازند و ویرایش نمایند. اگر شخص یا یک کمپانی مکانی سرگرم‌کننده ایجاد کند که مردم دوست دارند به آن سر بزنند، سازنده می‌تواند از این مکان کسب درآمد داشته باشد.

مارک زاکربرگ، صاحب و مالک تکنولوژی متاورس

بنابراین اگرچه بعضی از کمپانی‌ها به نقش دروازه ورودی به یک سری از دنیاهای مجازی را ایفا می‌کنند، اما همه می‌توانند در دنیاهای مجازی صاحب دارایی باشند. فرقی نمی‌کند که صاحب زمین باشید، دارایی‌های درون بازی داشته باشید، آواتار یا آیتم‌های مد دیجیتالی داشته باشید؛ بلاکچین به شما مالکیت تام آنها را می‌دهد.

همچنین پلتفرم‌های متاورس به شما توکن‌های اظهار نظر می‌دهند که در واقع قدرت تصمیم‌گیری شما را معین می‌سازند. با توجه به این که چه تعداد توکن داشته باشید، میزان قدرت شما در تصمیم‌گیری برای نحوه توسعه پلتفرم کاهش یا افزایش پیدا می‌کند.

انواع متاورس

ما در حال حاضر در حال حرکت سریع به سمت عصر متاورس هستیم؛ واقعیت‌های مجازی متصل به هم که می‌توانیم در آنها زندگی دیجیتال خود را در کنار زندگی واقعی پیش ببریم. ما در نهایت شروع به استفاده از این فضا برای کار کردن، بازی کردن، دوست‌یابی و یادگیری می‌کنیم، در واقع هر کاری که در دنیای واقعی می‌توانیم انجام دهیم یک حالت دیجیتال در متاورس خواهد داشت که لازم نیست برای انجام آنها از خانه خود بیرون برویم.

این موضوع شامل سرمایه‌گذاری و پول درآوردن می‌شود؛ درست مانند دنیای واقعی که یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری در متاورس ملک و املاک است. سوپراستارهای زیادی مانند Snoop Dogg و JP Morgan و حتی شرکت‌هایی مانند سامسونگ همین حالا هم قطعه‌هایی از زمین‌های مجازی در متاورس را خریداری کرده‌اند و می‌خواهند طبق خواسته‌های خود این زمین‌ها را توسعه دهند.

پیش از این هم در مورد متاورس در بازی‌های ویدیویی صحبت کردیم. در حال حاضر نیز در بازی‌هایی مانند فورتنایت و World of Warcraft و … شما می‌توانید کالاهای درون بازی را خرید و فروش کنید یا با بازیکن‌های دیگر مبادله نمایید. شما می‌توانید از طریق شخصیت‌ها و آواتارهای خود در بازی با دیگر بازیکنان ارتباط برقرار کنید و با هم مراحل مختلف را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: سئو فروشگاه اینترنتی چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم بازار انواع ملک در متاورس بسیار داغ است و خرید و فروش زمین و خانه در این دنیای مجازی با قیمت‌های سرسام‌آور روز به روز بیشتر می‌شود. این موضوع توجه بسیاری از معماران را هم به خود جلب کرده است.

در متاورس جاذبه و ماده وجود ندارد. همان‌طور که “لئون روست مدیر گروه معماری Bjarke Ingles” می‌گوید چیزهایی مانند ساختار، مواد مورد نیاز و Cost وجود ندارند. نبود محدودیت‌های استایل‌سازی معمارانی که به شکستن مرزهای رسمی علاقه‌مندند را مجذوب متاورس کرده است.

به عنوان مثال گروه معماری BIG به همراه UNStudio تصمیم به توسعه یک پلتفرم ملاقات مجازی به نام SpaceForm گرفته‌اند که افراد می‌توانند در آن به صورت همزمان در اتاق‌هایی با معماری جالب و میزهای هولوگرافیک که رندرهای سه‌بعدی و تصویر داده‌ها را ارائه می‌دهند با یکدیگر همکاری نمایند.

یکی دیگر از حوزه‌هایی که توجه خود را به سمت متاورس معطوف کرده پزشکی است. در واقع با کمک متاورس دانشجوهای پزشکی می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی تمرین‌های شبیه‌سازی شده انجام دهند و دید نزدیکی به مراحل جراحی‌های مختلف و نحوه انجام آنها داشته باشند.

همچنین با استفاده از واقعیت مجازی افراد می‌توانند دید 360 درجه کاملی از داخل بدن انسان داشته باشند و تک‌تک اعضای تشکیل‌دهنده بدن ما را به وضوح مشاهده نمایند. همچنین بسیاری از جراحان و کسانی که در اتاق‌های عمل فعالیت می‌کنند هم می‌توانند از طریق متاورس در هنگام انجام جراحی با یکدیگر همکاری نمایند تا همه چیز به خوبی پیش برود.

ویژگی های متاورس

همان‌طور که گفته شد علاقه کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی مانند مایکروسافت، انویدیا و اپیک گیمز روز به روز بیشتر می‌شود و طبیعتاً علاقه‌مندی کلی به قابلیت‌ها و ویژگی‌های متاورس هم رو به افزایش است. مردم قطعاً در مورد ویژگی‌های چیز جدیدی که ادعا می‌کند اینترنت آینده است کنجکاو هستند و می‌خواهند بدانند که ارزش‌های منحصر به‌فردی که این پلتفرم ارائه می‌کند چه چیزهایی می‌توانند باشند؟

می‌توانید پاسخ این سوال را در المان‌های اساسی طراحی متاورس بیابید. ویژگی‌های متاورس در واقع المان‌های حیاتی هستند که می‌خواهند اطمینان دهند که چیزی که وعده داده شده است را دریافت می‌کنید.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و انواع آن این مقاله را از دست ندهید.

1 ساختار

ساختار متاورس در اصل مربوط به ساختار تکنولوژی‌هایی می‌شود که از آن پشتیبانی می‌کنند. این ساختار شامل ارتباط میان تکنولوژی‌هایی مانند Wi-Fi، Cloud Computing و 5G به همراه استفاده از متریال‌های مدرن مانند GPUهاست.

یکی از ویژگی‌های مهم متاورس این است که به گسترش و بزرگ شدن دنیای خود ادامه می‌دهد. بنابراین ساختار متاورس باید بتواند سرعت و ظرفیت بسیار بالایی داشته باشد.

ساختار و فعالیت متاورس در یک نگاه کلی

2 تکنولوژی های رابط انسانی

کاربران می‌توانند برای استفاده از متاورس بیشترین استفاده را از هدست‌های VR، Hapticها، عینک‌های واقعیت افزوده و بسیاری از تکنولوژی‌های دیگر داشته باشند. تکنولوژی‌های رابط انسانی به کاربران جهت انتقال به فضاهای مختلف متاورس کمک می‌کنند. اگرچه که همان‌طور که گفته شد تکنولوژی حال حاضر برای این کار هنوز هم دچار مشکلاتی است و این مشکلات باید حل شوند. گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها می‌توانند به عنوان Access Pointهای متاورس با قابلیت‌های مناسب عمل کنند.

3 آواتارهای دیجیتال

یکی دیگر از هایلایت‌های مهم مربوط به قابلیت‌های متاورس آواتارهای دیجیتال است. در واقع آواتارها یکی از المان‌های اساسی در طراحی متاورس هستند. کاربران می‌توانند برای نشان دادن احساسات خود در متاورس آواتارهای دیجیتالی ایجاد کنند. شما می‌توانید از قابلیت‌های متاورس آواتارهای دیجیتالی مدنظر خود را شخصی‌سازی کنید و در واقع یک نسخه بدل از ابرقهرمان مورد علاقه خود را داشته باشید.

ساخت آواتار خودتان در دنیای متاورس

جالب است که این قابلیت ایجاد و شخصی‌سازی آواتار دیجیتال در متاورس موقعیت‌های زیادی در زمینه Gamification ایجاد می‌کند.

در مورد گیمیفیکیشن بیشتر بدانید: گیمیفیکیشن چیست

در نتیجه، آواتارهای دیجیتال زمینه را برای داشتن یک تجربه تعامل برانگیز و کامل در متاورس ایجاد می‌کنند. فرض کنید تمامی 4.66 میلیارد کاربر اینترنت در جهان آواتار دیجیتال خود را بسازند و در دنیای متاورس گشت‌وگذار کنند، دانش خود را به اشتراک بگذارند و با دیگر آواتارها تعامل برقرار کنند.

4 تمرکز زدایی

چشم‌انداز متاورس دنیایی باز و به اشتراک گذاشته شده است که کاربران در آن می‌توانند به راحتی از پلتفرمی به پلتفرمی دیگر بروند. کاربران متاورس می‌توانند تجربه‌های مجازی و دارایی‌های دارای ارزش اقتصادی خود را ایجاد کنند و بدون نیاز به مراجع متمرکز آنها را خرید و فروش کنند. اینجاست که می‌توان تمرکز زدایی را به عنوان یکی از ویژگی‌های متاورس به حساب آورد.

چطور وارد متاورس شویم؟

وارد شدن به متاورس کار سختی نیست. در واقع شما حتی با گوشی هوشمند خود هم می‌توانید این کار را انجام دهید. اما باید در نظر داشته باشید که نمی‌توانید از تمامی قابلیت‌های این پلتفرم بهره‌مند شوید. اگر می‌خواهید که بهترین تجربه کار با متاورس را داشته باشید قطعاً باید سیستم کامپیوتری قدرتمندی را تهیه کنید که شاید هزینه‌بر باشد.

در واقع برای تجربه کامل متاورس شما به یک هدست واقعیت مجازی Oculus Quest 2 نیاز دارید که خود دارای چیپ گرافیکی و حافظه مختص به خود است. لازم است بدانید که اکثر جنبه‌های متاورس نیازمند هدست واقعیت مجازی‌اند اما بعضی از قسمت‌های آن مانند Decentraland از این قاعده مستثنی هستند.

برای دسترسی به این قسمت شما به یک لپ‌تاپ و کیف پول کریپتو نیاز دارید. اگرچه که می‌توان با استفاده از گوشی‌های هوشمند و اکثر کامپیوترهای معمولی هم به این قسمت متصل شد اما در نظر داشته باشید که این ابزارها قدرت پردازش کافی برای عملکرد بهینه را ندارند. به همین دلیل است که فیسبوک در تلاش برای توسعه سخت افزارهای بیشتر مانند عینک‌های واقعیت مجازی است تا دسترسی عموم به متاورس راحت‌تر شود.

در مرحله اول شما باید آواتار دیجیتالی خود را ایجاد کنید. در این بخش می‌توانید مدل موها، رنگ چشم‌ها، لباس‌ها و اکسسوری‌های آواتار خود را انتخاب نمایید.

بعد از این که آواتار خود را ایجاد کردید وارد بخشی به نام Genesis Plaza می‌شوید که نقطه شروع Decentraland است. عادت کردن به این قسمت ممکن است ابتدا سخت باشد چون دائماً در سمت راست و چپ شما کاراکترهای مختلف ظاهر و ناپدید می‌شوند. برای این که به فضاهای دیگر تلپورت کنید به راحتی می‌توانید تصویر را بالاتر ببرید تا تمام مکان‌های دیگری که توسط دیگران ساخته شده‌اند را ببینید.

Decentraland به شما آپشن بازی‌های ویدیویی را پیشنهاد می‌کند که محبوب‌ترین این بازی‌ها Wonder Mine Crafting Game است. در این بازی شما باید زمین را برای کشف مواد معدنی و پول ماین کنید. هر آواتار برای شروع این بازی 100 عدد Wondercoin دریافت می‌کند.

در این قسمت شما می‌توانید با دیگر بازیکنان هم صحبت کنید و دوست‌های جدید پیدا کنید. اگر می‌خواهید ماجراجویی خود را در دنیای متاورس گسترده‌تر کنید، می‌توانید زمین‌های دیگری خریداری کنید و سرزمین خود را بسازید.

جمع‌بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط