🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

رفع مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس

با ارسال ایمیل در وردپرس به مشکل برخورده‌اید؟ در این مقاله علت و روش حل مشکل را بخوانید.یکی از مشکلاتی که صاحبین وب‌سایت‌های وردپرسی با آن به مشکل می‌خورند، عدم ارسال ایمیل برای کاربران است.
مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس

در این مقاله می خوانید

با ارسال ایمیل در وردپرس به مشکل برخورده‌اید؟ در این مقاله علت و روش حل مشکل را بخوانید.

یکی از مشکلاتی که صاحبین وب‌سایت‌های وردپرسی با آن به مشکل می‌خورند، عدم ارسال ایمیل برای کاربران است. از طرف دیگر، بیشتر ارائه‌دهندگان هاست‌های وردپرسی، هاست ایمیلی در اختیار شما قرار نمی‌دهند، اما این به آن معنی نیست که نمی‌توانید از سایت وردپرسی‌تان ایمیل بفرستید. اینکه از سایت وردپرسی‌تان نمی‌توانید ایمیل بفرستید، مشکل سرور نیست. در واقع ایمیل شما هنگام نصب وردپرس دچار مشکل شده و یا ناسازگاری وجود دارد. به هرحال، چه وب‌سایت وردپرسی داشته باشید، حتی اگر فروشگاه ووکامرس باشد، این مشکل قابل‌حل است. در این مقاله، هم دلایل و هم روش حل این مشکل را توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

چرا وردپرس ایمیل ارسال نمی‌کند؟

دلایل مختلفی ممکن است برای عدم ارسال ایمیل توسط وردپرس وجود داشته باشد. برخی از این دلایل شامل:

  • ایمیل‌ها ارسال می‌‌شوند اما وارد اسپم می‌شوند.
  • سرور شما به درستی تنظیم (Configure) نشده است.

حالا اصلا از کجا بدانیم مشکل ما کدام یک از این‌هاست؟

۱- ایمیل‌ها ارسال می‌شوند اما وارد اسپم می‌شوند

قبل از اینکه هر تست دیگری انجام بدهید، اطمینان حاصل کنید که ایمیل‌ها به اسپم نمی‌روند. اگر کاربری به شما گزارش داد که ایمیلی از طرف شما دریافت نمی‌کند، حتما از او درخواست کنید فولدر اسپم را چک کند. بعضی از سرویس‌های ایمیل ممکن است بخاطر سیستم اتوماسیون، ایمیل‌های ارسالی از وردپرس را اسپم در نظر بگیرند. ایمیل مارکتینگ یکی از کانال های بازاریابی دیجیتال است برای آشنایی با همه شاخه های این حوزه مقاله دیجیتال مارکتینگ را در سایت آکادمی دهبان بخوانید.

۲- سرور شما به درستی تنظیم (Configure) نشده است

یکی از مشکلات معمولی که برای عدم ارسال ایمیل از وردپرس به وجود می‌آید این است که سرور شما برای ارسال ایمیل تنظیم نشده است. دلیلش هم این است که سرورهای تحت وب برای ارسال ایمیل طراحی نشدند و سرور شما هم ممکن است یکی از آنها باشد. یعنی در کل از دستور PHP mail () در آن سرور استفاده نشده است. اما خبر خوب اینکه، این مسئله را خودتان می توانید چک کنید و مشکل آن را حل کنید.

چطور امکان ارسال ایمیل توسط سرور را تست کنیم؟

اولین روشی که می‌توانید از آن برای چک کردن سرور استفاده کنید، افزونه Check Email است. افزونه Check Email، بررسی می‌کند که آیا در نصب وردپرس برای ایمیل مشکلی پیش آمده یا نه. علاوه بر این، اینکه سرور شما از ارسال ایمیل پشتیبانی می‌کند را بررسی می‌کند. زمانی که این افزونه وردپرسی را نصب کردید، در داشبورد وردپرس وارد ابزارها شوید و بعد Check Email را انتخاب کنید. در باکس Send test email to: ایمیل خودتان را وارد کنید و روی دکمه Send test email کلیک کنید تا ایمیلی به صورت آزمایشی برایتان فرستاده شود. بازاریابی بوسیله ایمیل یکی از چندین کانال دیجیتال مارکتینگ می‌باشد با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان با تمام شاخه های این حوزه آشنا می‌شوید و در آن‌ها مهارت لازم برای پیشرفت کسب و کارها را بدست می‌آورید.

در مرحله بعد، متن تاییدی به شما نشان داده می‌شود.

حالا ایمیل‌تان را چک کنید و ببینید ایمیلی تحت عنوان “Test email from https://domain.com” برایتان ارسال شده است یا خیر. (به جای Domain نام دامنه وب سایت خودتان نمایش داده می‌شود)

اگر در اینباکس‌تان ایمیلی دریافت نکردید، فولدر اسپم و Junk را هم بررسی کنید. اگر در هرکدام از این فولدرها ایمیل موردنظر را دریافت کرده باشید، به این معنی است که وردپرس روی سرور شما بدون مشکل ایمیل ارسال می‌کند. اگر در هیچ‌کدام از فولدرهای ایمیل‌تان، ایمیل موردنظر بالا را دریافت نکردید، معنایش این است که تنظیمات افزونه فرم تماس شما به درستی انجام نشده و یا یک ناسازگاری وجود دارد.

می‌توانید با توسعه‌دهندگان افزونه موردنظر تماس بگیرید و به آنها بگویید که سرور شما بدون مشکل ایمیل ارسال می‌کند و احتمالا افزونه موردنظر مشکل دارد و راه‌حلی از آنها بخواهید. در غیر این صورت، اگر مشکل کانکشن دارید، از یک پورت جایگزین استفاده کنید. چرا که ممکن است هاستی که از آن استفاده می‌کنید، پورت شما را بلاک کند و همین باعث عدم ارسال ایمیل شود.

3- افزونه فرم تماس شما ایمیل Spoof (جعلی) ارسال می‌کند

اگر تست بالا را انجام دادید و سرور شما بدون مشکل ایمیل ارسال می‌کرد، معنایش این است که مشکل عدم ارسال ایمیل از افزونه‌ای است که با آن ایمیل می‌فرستید. که احتمالا این افزونه، افزونه‌ی فرم تماس شماست. در بسیاری از سرویس‌های ایمیل، ایمیلی که از طریق این افزونه‌ها ارسال می‌شود به عنوان ایمیل اسپوف یا همان جعلی در نظر گرفته می‌شوند. ایمیل اسپوف تقریبا مشابه همان اسپم است اما علامت “مشکوک” به آن زده می‌شود.

دلیل این مسئله هم این است که این نوع افزونه‌ها معمولا از یک آدرس یکتا برای فرستادن ایمیل استفاده نمی‌کنند و در نتیجه سرویس ایمیل کاربر، به واقعی بودن آنها شک می‌کند. از طرف دیگر، وقتی آدرس فرستنده و گیرنده ایمیل یکی باشد ممکن است برای شما مشکل پیش بیاید. بنابراین، اگر افزونه فرم تماس شما ایمیل‌ها را از طریق ایمیل ادمین ارسال کند (که به طور پیش‌فرض همینطور است)، و علاوه بر این ایمیل‌ها دوباره به همین آدرس ارسال شوند، ممکن است مشکل اسپوف شدن پیش بیاید. برای فرم‌های تماس، معمولا ایمیلی که نوتیفیکشن ایمیل‌ها را دریافت می‌کند خودتان هستید. که این هم به این معنی است که می‌توانید تنظیمات افزونه را مدیریت کنید و مشکل را حل کنید.

افزونه‌های فرم تماسی که این مشکل را ممکن است داشته باشند:

  • Contact Form 7
  • Gravity Forms
  • Ninja Forms
  • Happy Forms
  • weForms
  • Jetpack Contact Form
  • Formidable Forms

در مورد حل مشکل افزونه‌ها در آخر مقاله صحبت می‌کنیم. اما قبل از آن بیایید روش حل مشکل عدم ارسال ایمیل در خود وردپرس را بررسی کنیم.

حل مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس

چطور از ارسال ایمیل‌های وردپرس به اسپم جلوگیری کنیم؟

1- از کاربران بخواهید ایمیل‌تان را وارد لیست سفید کنند

اگر ایمیل‌های شما وارد اسپم کاربران می‌شوند، از آنها بخواهید ایمیل‌تان را به Whitelist یا همان لیست سفید اضافه کنند. اگر آدرس ایمیل شما به Contacts آنها اضافه شود این مشکل حل می‌شود. در سرویس Gmail، فقط کافیست کاربر یک‌بار ایمیل شما را از اسپم به اینباکس منتقل کند. در این صورت در آینده دیگر ایمیل شما وارد اسپم او نخواهد شد.

2- از یک آدرس ایمیل امن استفاده کنید

یک روش دیگر این است که از یک ایمیل آدرس امن‌تر استفاده کنید. به طور پیش‌فرض، ایمیل فرستنده، ایمیل ادمین می‌باشد. اگر آدرس ایمیل شما به شکل info@، Contact@ و یا sales@ باشد، سرویس گیرنده ایمیل ممکن است آن را اسپم در نظر بگیرد. سعی کنید از یک آدرس حرفه‌ای‌تر استفاده کنید. علاوه بر این هر ایمیلی را که به آدرس جدید می‌آید به آدرس شخصی خودتان هم دایورت کنید تا مطمئن شوید هیچ ایمیلی را از دست نمی‌دهید.

3- ایمیل را احراز هویت کنید

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است ایمیل‌های وردپرسی شما وارد اسپم شود، این است که نام دامنه شما به درستی برای ساخت ایمیل احراز هویت نشده است. ایمیل را احراز هویت کنید و دوباره امتحان کنید.

نحوه نصب پروتکل SMTP در وردپرس برای ارسال ایمیل

اگر تست بالا را انجام دادید و به هیچ طریقی از سایتتان ایمیل ارسال نمی‌شود، احتمالا نیاز به یک پروتکل SMTP دارید. SMTP مخفف Simple Mail Transfer Protocol است که در واقع سیستمی برای ارسال و انتقال ایمیل است. در نتیجه اگر سرور شما پتانسیل ارسال ایمیل را نداشته باشد، SMTP آن را امکان‌پذیر می‌کند. اکثر SMTPها رایگان هستند، پس اگر کمی وقت برای پیدا کردنش بگذارید بدون هزینه می‌توانید این کار را انجام بدهید.

اگر سرور به درستی ایمیل ارسال می‌کرد و هیچ مشکلی وجود نداشت. احتمالا تنظیمات افزونه فرم تماس شما دچار مشکل است که باید آن را حل کنید. در این قسمت، مشکل موردنظر را برای افزونه‌های محبوبی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند بررسی می‌کنیم. اما پیش‌فرض در این قسمت این است که سرور به درستی ایمیل ارسال می‌کند، اسپم را هم چک کرده‌اید اما هنوز مشکل وجود دارد.

رفع مشکل عدم ارسال ایمیل در افزونه فرم تماس Contact Form 7

افزونه Contact Form 7 یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین افزونه‌های فرم تماس وردپرسی است. اگر از این افزونه استفاده می‌کنید (و مطمئنید که سرور به درستی ایمیل ارسال می‌کند)، مشکل، با تغییر آدرس ایمیل فرستنده حل می‌شود. در داشبورد وردپرس باید مسیر Contacts > Contact Forms را طی کنید.

فرم تماسی را که ساخته‌اید باز کنید و تب ایمیل را انتخاب کنید.

فیلد From حتما باید با آدرس ایمیل ادمین سایت یکی باشد. دقت کنید ایمیلی را که برای فرم تماس تعیین کردید می‌تواند در فیلد Reply To قرار بگیرد، اما به هیچ عنوان از همان ایمیل در قسمت From استفاده نکنید. ایمیلی که در فیلد From قرار می‌گیرد با فیلد To هم نباید یکی باشد. یعنی ایمیل گیرنده و فرستنده باید متفاوت باشد، پس از یک ایمیل دیگر برای دریافت نوتیفیکیشن‌ها استفاده کنید. حالا تغییرات را ذخیره کنید و خودتان یک‌بار به صورت تستی فرم تماس را پر کنید تا از درستی ارسال ایمیل باخبر شوید.

رفع مشکل عدم ارسال ایمیل در افزونه فرم تماس Gravity

یکی از فرم‌های بسیار محبوب اما غیر رایگان، Fix Gravity است. احتمالا با این افزونه کمتر به مشکل بخورید، اما اگر اتفاق افتاد، یک راهنمای بسیار دقیق به شکل زیر، درون این افزونه وجود دارد که قدم به قدم راهنمایی‌تان می‌کند.

رفع مشکل عدم ارسال ایمیل در افزونه فرم تماس Ninja

افزونه Ninja هم نسخه رایگان و هم نسخه پولی دارد. اگر با فرم‌های این افزونه مشکل دارید، بهتر است از افزونه SendWP استفاده کنید که اتفاقا توسط تیم Ninja توسعه پیدا کرده است.

افزونه SendWP کاملا با پروتکل SMTP سازگار است و اصلا برای همین طراحی شده، اما اگر مشکل ارسال ایمیل از سرور شما باشد این افزونه نمی‌تواند مشکل آن را حل کند. این افزونه یک راهنمای کامل هم دارد که اگر به مشکل برخوردید می‌توانید از Troubleshooting آن استفاده کنید تا به طور اتوماتیک مشکلتان را پیدا کند.

رفع مشکل عدم ارسال ایمیل در افزونه فرم تماس HappyForms

افزونه HappyForms هم یکی از افزونه‌های خوبی است که هم نسخه رایگان و هم پولی دارد. این افزونه هم یک راهنمای کامل در خودش دارد اما مشکلش این است که دقیقا راهنمایی خاصی برای عدم ارسال ایمیل نداده است.

برای همین، می‌توانید خودتان از طریق تنظیمات آن را مدیریت کنید. روش حل مشکل دقیقا مثل افزونه Contact Form 7 است. به مسیر HappyForms> All Forms بروید و فرمی که می‌خواهید را انتخاب کنید. حالا تب Email را باز کنید.

دقیقا مانند توضیحاتی که در افزونه contact Form 7 گفتیم، ایمیل‌های To و Form باید متفاوت باشند تا به عنوان ایمیل اسپوف در نظر گرفته نشوند. تغییرات را که انجام دادید، دکمه Update را بزنید و فرم را به صورت تستی پر کنید تا از کارکرد آن مطمئن شوید.

رفع مشکل عدم ارسال ایمیل در افزونه فرم تماس weForms

افزونه weForms هم دو نسخه پولی و رایگان دارد. در این افزونه امکان آن را دارید که سرویس‌های ایمیل مختلفی از جمله خود وردپرس و SendGrid استفاده کنید. این افزونه هم راهنمای troubleshooting قوی دارد که می‌تواند مشکل عدم ارسال ایمیل را حل کند. با این راهنما، منبع مشکل را پیدا کنید و آن را رفع کنید.

رفع مشکل عدم ارسال ایمیل در افزونه فرم تماس Jetpack

این افزونه به اندازه افزونه‌های قبل محبوب نیست و امکانات زیادی برای تنظیم ندارد. اما بهرحال اگر از این افزونه استفاده می‌کنید امکان تغییر آدرس ایمیل گیرنده و فرستنده را دارید.

از آنجایی که این افزونه، فیلد To و From را ندارد مشکلات ارسال ایمیل کمتر برایش پیش می‌آید چرا که در این افزونه، ایمیل به طور اتوماتیک از آدرس ایمیل ادمین سایت فرستاده می‌شود. اما اگر با آن مشکلی پیدا کردیددر افزونه موردنظر، روی آیکون مدادی تنظیمات کلیک کنید. منویی می‌بینید که در آن می‌توانید ایمیل گیرنده را تغییر دهید. اگر بخواهید ایمیل فرستنده را تغییر دهید مجبورید آدرس ایمیل ادمین سایت را تغییر بدهید.

رفع مشکل عدم ارسال ایمیل در افزونه فرم تماس Formidable

اگر از افزونه Formidable استفاده می‌کنید و با ارسال ایمیل مشکل دارید، توصیه می‌شود حتما پروتکل SMTP به سایتتان اضافه کنید. اما اگر این کار را هم انجام دادید و باز هم مشکل ارسال ایمیل رفع نشد، احتمالا مشکل شما اسپوف شدن ایمیل است که در اول مقاله توضیح دادیم. در داشبورد وردپرس، مسیر Formidable> Forms را طی کنید و فرمی که می‌خواهید آن را ویرایش کنید انتخاب کنید. روی تب Settings کلیک کنید و از منوی کناری گزینه Actions & Notifications را انتخاب کنید. از آنجا، باکس Email notification را انتخاب کنید.

حالا از اینجا می‌توانید آدرس ایمیل گیرنده و فرستنده را تغییر بدهید و از اینکه این دو آدرس یکی نیستند مطمئن شوید. (به طور پیش‌فرض این افزونه از ایمیل ادمین سایت به عنوان ایمیل فرستنده استفاده می‌کند) تغییرات به طور خودکار ذخیره می‌شود، پس مراقب باشید آدرس ایمیل را درست وارد کرده باشید.

جمع‌بندی

بعضی وقت‌ها ممکن است با ارسال ایمیل در وردپرس به مشکل بر بخورید. این مسئله ممکن است چند دلیل داشته باشد:

  • ایمیل‌های شما وارد فولدر اسپم کاربران می‌شوند.
  • سرور شما برای ارسال ایمیل کانفیگ نشده است.
  • تنظیمات افزونه شما نیاز به مدیریت دارد. (آدرس ایمیل گیرنده و فرستنده نباید یکسان باشند)

که در این مقاله، روش رفع مشکل عدم ارسال ایمیل را برای هر سه مورد بالا توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط