🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ معرفی و جایگزین الگوریتم قبل از خود شد و روی ۹۰ درصد از جست‌وجوها تاثیر گذاشت. با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، استفاده از کلمات هم‌معنی بهینه شده و به‌جای اینکه نتیجه جست‌وجو دقیقا مشابه کلمات استفاده شده باشد، به معنی و تم کلی آن‌ها توجه می‌شود.
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

در این مقاله می خوانید

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم های گوگل آن همیشه در حال تغییر یا به‌روزرسانی هستند و هر مرحله یک یا چند هدف دنبال می‌شود. برای جستجو بهتر کاربران همواره تلاش شده تا الگوریتم‌ها طوری بهینه شوند تا بهترین نتایج را نمایش دهند. از طرف دیگر این موضوع گاهی برای وب‌سایت‌ها به چالش تبدیل می‌شود زیرا باید محتوای باکیفیت و بدون کپی ارائه کنند تا جایگاه بهتری داشته باشند. مرغ مگس خوار گوگل یکی از چندین الگوریتم است که تلاش می‌کند نتایج هر جست‌وجو کیفیت بیشتری داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل این الگوریتم سئو که از زیرمجموعه های دیجیتال مارکتینگ است را توضیح دهیم و مشخص کنیم چه تفاوتی با بقیه الگوریتم‌ها دارد و اصلا روش کار آن به چه صورت است. هم‌چنین برای اینکه ذهنیت بهتری داشته باشید مثال‌های ساده و کاربردی هم قرار داده شده تا بهتر با موضوع ارتباط برقرار کنید.

آنچه در ابتدا باید بدانید

مسئله رتبه وب‌سایت اهمیت زیادی در دنیای اینترنت دارد و موضوعی است که باید توسط محتوا و سئو برای آن تلاش شود. به زبان ساده منظور ما این است که اگر می‌خواهید جایگاه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید و شانس شما برای جذب مخاطب و مشتری بیشتر شود باید محتوای مناسب ارائه کنید. این پایان ماجرا نیست و محتوای شما باید سئو شده باشد زیرا در غیر این صورت هرچقدر هم که خوب باشد کسی شما را نمی‌بیند. برای کسب مهارت در سئو و دیگر حوزه های بازاریابی دیجیتال شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ می‌تواند دروازه ورود شما به این مارکت باشد.

شاید برای شما سوال شود که این مسئله چه ارتباطی با مرغ مگس خوار گوگل دارد؟ عجله نکنید زیرا همه چیز را کامل توضیح می‌دهیم. در گذشته وب‌سایت‌ها تلاش می‌کردند تا با روش‌های ساده مثل قراردادن کلیدواژه در ابتدا و انتهای محتوا یا روش‌های دیگر جایگاه بهتری پیدا کنند. بعضی وقت‌ها این روش‌ها کلاه‌برداری بود زیرا با تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در متن یا ساخت لینک‌های اسپم رتبه سایت‌ها بهتر می‌شد درحالی‌که هیچ محتوای ارزشمندی برای ارائه نداشتند.

ارائه الگوریتم‌های جدید

اینجا بود که گوگل تصمیم گرفت چند تغییر ایجاد کند و در سال ۲۰۱۱ الگوریتم پاندا یا Google Panda را معرفی کرد که صفحات را بر اساس چند فاکتور رتبه‌بندی می‌کرد. یکی از این اصلی‌ترین فاکتورها محتوای باکیفیت بود و هدف اصلی این الگوریتم هم جریمه کردن سایت‌هایی که محتوای بی‌کیفیت داشتند بود. داستان به همین‌جا ختم نشد و در سال ۲۰۱۲ هم الگوریتم دیگری با نام پنگوئن یا Google Penguin ارائه شد.

مرغ مگس خوار گوگل تفاوت‌هایی با این دو الگوریتم دارد که در ادامه درباره آن توضیح می‌دهیم اما قبل از، کمی بیشتر درباره پنگوئن گوگل بدانیم. هدف آن در واقع جریمه سایت‌هایی بود که از دستورالعمل‌های خاصی را نقض می‌کردند پس مثل پاندا باهدف کاهش رتبه به وجود آمد. با ایجاد آن ۳ درصد از نتایج جستجوهای انگلیسی تغییر کرد و زبان‌های دیگر هم تغییراتی داشتند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، تغییر جدید

این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ معرفی و جایگزین الگوریتم قبل از خود یعنی کافئین شد و روی ۹۰ درصد از جست‌وجوها تاثیر گذاشت. خوب است بدانید که بعضی از عملکردهای آن مشابه پاندا و پنگوئن است (مثلا تمرکز بر کیفیت محتوا) اما در واقع با هدف متفاوتی ارائه شد. تفاوت در این است که این الگوریتم رتبه را جریمه نمی‌کند و در نتایج جست‌وجوها تغییرات ایجاد می‌کند. در این روش تلاش شده تا به‌جای توجه به معنی کلمات به‌صورت مجزا، به معنی پشت آن و ارتباط بین کلمات دقت شود.

با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، استفاده از کلمات هم‌معنی بهینه شده و به‌جای اینکه نتیجه جست‌وجو دقیقا مشابه کلمات استفاده شده باشد، به معنی و تم کلی آن‌ها توجه می‌شود. گوگل همیشه از کلمات مترادف استفاده کرده اما با این روش می‌تواند تشخیص دهد که جست‌وجو پیرامون چه موضوعی است و کاربر به دنبال چه چیزی است. با این روش استفاده از کلمات با معنی مشابه هم در نظر گرفته می‌شود و جست‌وجو تا حد زیادی بهینه می‌شود که آن را با نام جست‌وجوی معنایی یا semantic search می‌شناسیم.

تغییرات بیشتر و نتایج آن

این تکنولوژی ابزاری، برای این منظور ساخته شد تا درک بیشتری از جست‌وجوها وجود داشته باشد و به عبارت بهتر، الگوریتم‌ها انسانی شوند و به معنی توجه کنند. این تکنولوژی برای تقویت گراف دانش گوگل به وجود آمد به این معنی که نتایجی که نمایش داده می‌شود با موضوعات دیگر هم، ارتباط معنایی دارند. در ادامه بیشتر درباره گراف دانش توضیح می‌دهیم؛ بنابراین به طور خلاصه، نتایجی که به دست می‌آید هم کیفیت مناسبی دارند و هم با موضوع موردنظر مرتبط هستند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل برای تفسیر و استنباط هم مفید است. مثلاً تصور کنید عبارت “فیلم کارگردان الف درباره سه دوست” را جستجو کردید و متوجه می‌شوید که نتیجه کاملا مرتبط و درست است و دلیل این است که این الگوریتم حرف شما را تفسیر می‌کند. به‌جای اینکه به کلمه‌های فیلم، کارگردان و بقیه عبارت به‌صورت جدا نگاه کند، آن را در کنار هم قرار می‌دهد و به معنی کلی آن توجه می‌کند و بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را به شما نشان می‌دهد.

دلیل نام‌گذاری الگوریتم هم بی‌ربط به توانایی‌های آن نیست زیرا مرغ مگس خوار یک پرنده سریع و دقیق است و گوگل هم از این اسم استفاده کرده تا نشان دهد دقیق‌ترین نتایج را به‌سرعت نمایش می‌دهد.

مرغ مگس خوار گوگل و درخت دانش

گراف دانش یا Knowledge Graph یک سال قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل معرفی شد که در واقع چند SERP است. SERP مخفف Search Engine Results Page و به زبان ساده نتایجی است که گوگل بعد از جست‌وجو نمایش می‌دهد. اگر نمی‌دانید گراف چیست با یک مثال ساده به شما توضیح می‌دهیم. تصویر زیر را در نظر بگیرید که از چند دایره تشکیل شده و با چند خط به هم مرتبط شده‌اند.

کاری که گراف دانش گوگل می‌کند مشابه تصویر بالا است یعنی زمانی که شما جست‌وجو می‌کنید، سعی می‌کند چند نتیجه مرتبط (دایره‌های متصل‌به‌هم) به شما نشان دهد که به‌نوعی با جست‌وجوی شما ارتباط داشته باشد. پس هر صفحه یا نتیجه مرتبطی که به شما نشان می‌دهد نقش دایره‌های شکل بالا را دارد که به دلیل ارتباط با جست‌وجو نمایش‌داده‌شده است. این ارتباط معنایی با استفاده محتوای وب‌سایت‌های معروف مانند ویکی‌پدیا یا مانند آن به وجود می‌آید. مثلا به شکل زیر دقت کنید:

زمانی که درباره لئوناردو داوینچی جست‌وجو کردیم در قسمت سمت راست صفحه ویکی‌پدیا و در قسمت پایین‌تر چند پرسش‌وپاسخ نمایش داده شد. این همان کاری است که درخت دانش انجام می‌دهد یعنی با قابلیت‌های الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، تلاش می‌کند تا محتوای مرتبط از نظر معنایی را هم نمایش دهد. سوال این است که گوگل چگونه تشخیص می‌دهد گراف دانش از نظر معنایی مرتبط است؟ به این سوال قبلا جواب دادیم و گفتیم که روش آن استفاده از جست‌وجو معنایی است که به طور مفصل آن را توضیح دادیم.

تاثیر مرغ مگس خوار گوگل در سئو چیست؟

با معرفی این الگوریتم سئو نیز کمی تغییر کرد و این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت. متخصصان این حوزه و بازاریاب‌ها متوجه شدند که مهم‌ترین چیزی که باید به گوگل ارائه کنند محیط پیرامون یا Contex محتوا در صفحات وب است. گوگل مدت‌ها است که ارزش صفحات را بر اساس محتوای آن‌ها در نظر می‌گیرد؛ پس مرغ مگس خوار گوگل به دنبال این است که به‌جای هدایت کاربر به صفحه اول سایت‌، آن‌ها را به سمت صفحه درست و مرتبط هدایت کند.

رتبه وب‌سایت از نظر لینک‌هایی که به آن داده می‌شود هم اهمیت دارد و این مورد همچنان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در این الگوریتم است. به زبان ساده‌تر، ارتباط بین وب‌سایت شما و دیگران به گوگل کمک می‌کند تا بفهمد شما و کسب‌وکارتان در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید. این موضوع با الگوریتم پنگوئن به متخصصان سئو آموزش داده شد اما مرغ مگس خوار گوگل تاکید می‌کند که لینک‌هایی که دارای محتوای غیرمرتبط و ضعیف باشند، به‌عنوان لینک بد در نظر گرفته می‌شوند.

راه حل چیست؟

با وجود این توضیحات، چیزی که برای وب‌سایت‌ها اهمیت دارد، موضوع و محتوای اطراف لینکی است که به وب‌سایت مرتبط می‌شود. به همین دلیل باعث می‌شود بسیاری از اصطلاحات مترادف و با معنی نزدیک به‌صورت هم‌زمان استفاده کنند. با وجود این که همچنان کلمات کلیدی مهم هستند، این الگوریتم اهمیت مجموع عبارت را بیشتر می‌کند که به بهینه‌سازی محتوا به‌صورت طبیعی و سؤالاتی که پرسیده می‌شود کمک زیادی می‌کند.

با افزایش استفاده از عبارت‌هایی مثل چیست، کدام، کی یا چطور و هم‌چنین استفاده از جست‌وجوی صوتی اهمیت این موضوع بیشتر می‌شود. با وجود این توضیحات، روش کار مانند همیشه است. باید وب‌سایت خود را با محتوای باکیفیت پر کنید تا بتوانید در مقابل این جست‌وجوها پاسخی برای ارائه داشته باشید.

الگوریتم مرغ مگس خوار

بهبود سئو با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

وجود این الگوریتم باعث نگرانی افراد زیادی شد و آن را مانند یک تهدید دیدند اما در واقع این‌طور نیست و ارائه آن یک فرصت برای دیده‌شدن است! قبلا توضیح دادیم که راه‌حل محتوا است اما اکنون می‌خواهیم این موضوع را دقیق‌تر توضیح دهیم. با استفاده از محتوا باید شانس بیشتری به گوگل بدهید تا شما را پیدا کند و برای این کار لازم است ورودی وب‌سایت خود را افزایش دهید. با تولید محتوای بیشتر یعنی صفحات وب‌سایت شما بیشتر می‌شود و این در واقع مثل این است که درهای بیشتری برای ورود بسازید.

البته باید محتوای شما علاوه بر باکیفیت بودن، مرتبط هم باشد و قبلا هم درباره آن توضیح دادیم. محتوا به چند روش می‌تواند به الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل کمک کند:

  • صفحات بیشتر که هرکدام پاسخی برای سؤالات هستند، وجود دارد.
  • در حوزه کاری خود موضوعات بیشتری پوشش دهید.
  • فرصت بیشتری دارید تا از کلمات کلیدی طولانی‌تر استفاده کنید، به‌ویژه اینکه جست‌وجوی معنایی اهمیت زیادی پیدا کرده است.
  • ویدئو هنوز هم یک فرصت مناسب است و افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند درنتیجه شما می‌توانید با استفاده از لینک آن‌ها را به وب‌سایت خود هدایت کنید.
  • می‌توانید از روش اینفوگرافیک یا اطلاع‌نگاشت استفاده کنید زیرا هنوز محبوبیت زیادی در موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید بیشتر از گذشته دیده شوید.

آینده الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به چه صورت است؟

مرغ مگس خوار گوگل هم مانند همه چیز تغییر می‌کند و ثابت نیست و ممکن است از بین برود و یا تغییرات اساسی داشته باشد. با وجود همه این توضیحات، به نظر نمی‌رسد به‌زودی این الگوریتم کنار گذاشته شود به‌ویژه اینکه تمرکز زیادی بر محتوای باکیفیت دارد. چند حوزه وجود دارد که تحت تاثیر آن تغییر زیادی می‌کنند که لازم است درباره آن توضیح داده شود.

پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی

پردازش زبان طبیعی فرایندی است که ماشین در آن زبان انسان را تفسیر می‌کند و به آن واکنش درست نشان می‌دهد. این حوزه از نظر متخصصان، نقش بزرگی در آینده ایفا می‌کند و اگر به تغییرات اخیر گوگل دقت کنید می‌بینید که نتایج چقدر دقیق شده‌اند. با وجود این می‌توان ادعا کرد که هنوز هم جای پیشرفت بزرگی وجود دارد. این حوزه با هوش مصنوعی ارتباط تنگاتنگی دارد و در موارد بسیاری مکمل یکدیگر هستند که یکی از نتایج آن را می‌توانید در برنامه Siri ببینید.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل هم در این تغییرات سهمی دارد و شرکت گوگل بودجه زیادی را صرف تحقیق و توسعه در این حوزه کرده است و تعدادی از نتایج آن را هم اکنون هم می‌توانید ببینید. برای مثال زمانی که در جست‌وجوهای شما موقعیت مکانی هم در نظر گرفته می‌شود یکی از تاثیرات پردازش زبان طبیعی است. البته جست‌وجوی معنایی و گراف دانش دلایل آن هستند اما فناوری که در پشت آن‌ها قرار گرفته پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی است.

اینترنت اشیا

اگر با جست‌وجوی معنایی که از نتایج الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است بتوانیم به‌راحتی چیزی که نیاز داریم را پیدا کنیم قدم بعدی چیست؟ جواب این است که دنیا و اشیا اطراف ما هم باید بتوانند همین‌طور به ما پاسخ دهند. تصور کنید که می‌خواهید به یک شهر دیگر سفر کنید و از دستیار صوتی خود می‌خواهید که آن را برای شما برنامه‌ریزی کند. هوش مصنوعی گوگل با محاسباتی که انجام می‌دهد تلاش می‌کند تا بهترین مسیر، قیمت و تاریخ را برای شما نمایش دهد. سپس، به‌صورت خودکار برای شما کار رزرو، پرداخت هزینه یا مانند آن را انجام دهد.

نتیجه‌گیری و کلام آخر

در این مقاله درباره مرغ مگس خوار گوگل توضیح دادیم و گفته شد که یکی از مهم‌ترین تغییرات در فرایند جست‌وجو در گوگل است. در ابتدا گفته شد که این الگوریتم چیست و چه تفاوتی با نمونه‌های قبلی یعنی پاندا و پنگوئن دارد و روش کار آن به چه صورت است. همچنین توضیح دادیم که از دیدگاه سئو چه تأثیری بر سایت دارد و باید چه اقداماتی انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی