🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

معرفی الگوریتم‌های، گوگل چطور الگوریتم را عاشق خود کنیم؟

دوست دارید درباره الگوریتم‌‌های گوگل، تاثیر آن‌ در سئو و اینکه جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند بدانید؟ جای درستی آمده‌اید؛ مهم نیست یک کارشناس یا دانشجوی سئو هستید یا شخصی که فقط دوست دارد درباره گوگل بداند اینجا قرار است با عجایب گوگل و به قول دوستان باغ‌وحش گوگل آشنا شوید.
معرفی الگوریتم‌های، گوگل چطور الگوریتم را عاشق خود کنیم؟

در این مقاله می خوانید

دوست دارید درباره الگوریتم‌‌های گوگل، تاثیر آن‌ در سئو و اینکه جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند بدانید؟ جای درستی آمده‌اید؛ مهم نیست یک کارشناس یا دانشجوی سئو هستید یا شخصی که فقط دوست دارد درباره گوگل بداند اینجا قرار است با عجایب گوگل و به قول دوستان باغ‌وحش گوگل (الگوریتم پاندا و پنگوئن، کبوتر، مرغ مگس‌خوار، دزد دریایی و…) آشنا شوید. البته اگر علاقه‌مند به سئو هستید بیشتر از آنکه تاریخچه و نام این الگوریتم‌ها را بشناسید، باید عملکرد آن‌ها را در بهینه‌سازی موتورهای جستجو درک کنید و با انجام خطا یا سئو کلاه سیاه مورد خشم گوگل قرار نگیرید. البته در سال ۲۰۲۰ نتایج دستخوش تغییراتی زیادی شد که مربوط به رویکرد گوگل در اهمیت دادن به تجربه کاربری است.

گوگل چگونه کار می‌کند؟

شرکت گوگل خدمات بسیار زیادی ارائه می‌دهد (سرویس نقشه گوگل، تبلیغات گوگل، مدیریت تگ و…). بسیاری شناخته شده می‌باشند، مردم همه روزه هر ساعت یا هر دقیقه یا حتی هر لحظه بدون در نظر گرفتن شغل، جنسیت و سن در حال استفاده از آن‌ها هستند. البته بسیاری از این سرویس‌ها تخصصی بوده و فقط کارشناسان (دیجیتال مارکترها، کارشناسان سئو، برنامه‌نویسان و…) و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از آن‌ها آگاه هستند.
روش کار اینطور است که هر شخصی کلمه یا عبارتی جستجو می‌کند، کار موتور جستجو گوگل شروع شده و در کسری از ثانیه نتایج جستجو در صفحه‌ی نتایج موتور جستجو (SERP) مشاهده می‌شود. این نتایج براساس هدف جستجو و مفهوم عبارت جستجو شده شما می‌تواند شامل سایت، عکس، ویدئو، موقعیت جغرافیایی و تبلیغات باشد.
البته این نتایج ممکن است بر اساس شخص، دستگاه جستجو (موبایل یا دسکتاپ)، زبان و مکان جستجوگر متفاوت باشد؛ در واقع این هنر و جادوی گوگل است و این هنر بر مبنای الگوریتم‌های هوشمند گوگل است.

الگوریتم چیست و چه کاربردی دارند؟

الگوریتم (Algorithm) واژه‌ای است که بیشتر در برنامه‌نویسی، علوم کامپیوتر و ریاضیات کاربرد دارد و رویه (Procedure) و دستوراتی هستند که کامپیوتر‌ها باید برای اجرای وظایف خود انجام دهند. الگوریتم هایی در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید، از قوانین گوگل در سئو یا بهینه سازی موتور جستجوگر می‌باشد، که از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ است.

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم‌های گوگل برنامه‌هایی هستند از نمایش نتایج نامربوط و با کیفیت پایین جلوگیری می‌کنند. در واقع رسالت گوگل نمایش مرتبط‌ترین و با کیفیت‌ترین نتیجه به کاربر است.
بیایید برای بهتر متوجه شدن ماجرا یک مثال بزنیم. فرض کنید در گوگل عبارت “الگوریتم دزد دریایی گوگل” را جستجو کرده‌اید؛ نتایج ظاهر می‌شود، شما ده نتیجه در صفحه جستجو مشاهده می‌کنید، به این نتایج، نتایج ارگانیک (Organic Result) گفته می‌شود.
در نتیجه اول کفش رانینگ مشاهده می‌کنید، نتیجه دوم مقاله‌ای درباره دیجتال مارکتینگ، در نتیجه سوم دستور پخت کوکی گردو کشمش می‌بینید و در صفحه چهارم یک پاراگراف تخصصی درباره الگوریتم کبوتر گوگل. تصور کنید اگر اینچنین بود آیا از موتور جستجوگر گوگل استفاده می‌کردید؟ آیا موتور جستجو گوگل هم‌چنان محبوب بود؟
مسلما نه. یکی از دلایلی که برتری خاصی به موتور جستجو گوگل نسبت به سایر موتورهای جستجو می‌دهد، همین ارائه مرتبط‌ترین پاسخ‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن است که این کار از طریق الگوریتم‌های مختلف انجام می‌شود.
همه روزه تعداد محتوای زیادی به وسیله سایت‌ها انتشار می‌یابد. گوگل این محتواها را بررسی می‌کند و در کتابخانه خود ایندکس می‌کند و زمانیکه شما عبارتی را سرچ می‌کنید، نتایج به شما نشان داده می‌شود؛ پس گوگل یک سرویس نمایش زنده نتایج نیست. با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ معتبر می‌توانید با دیگر حوزه های بازاریابی دیجیتال، آشنا شوید و در آن‌ها مهارت کسب نمائید.

معرفی الگوریتم‌های گوگل

مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل که تاثیر زیادی در سئو و گرفتن رتبه و ترافیک مناسب برای سایت شما دارند، عبارتند از:

  • الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)
  • الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm)
  • الگوریتم فرشنس (Freshness algorithm)
  • الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithm)
  • الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)
  • الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Google Hummingbird)
  • الگوریتم رنک برین (RankBrain)
  • الگوریتم E-A-T (Expertise- Authoritativeness-Trustworthiness)
  • الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index)

معرفی الگوریتم پنگوئن

معرفی الگوریتم‌های گوگل

در روزهای اولیه سئو، زمانی‌که گوگل تجربه امروز خود را نداشت، مفهوم رتبه صفحه (Page Rank) را برای نمایش مرتبط‌ترین مطالب آفرید.
استدلال گوگل این بود که اگر یک صفحه بیشترین لینک دریافتی یا به اصطلاح بک‌لینک را داشته باشد، مرتبط‌ترین و با کیفیت‌ترین نتیجه است. استدلال خود را شفاف با وبمستران در میان گذاشت و با یک خیانت بزرگ روبرو شد؛ وبمستران به‌جای اینکه با تولید محتوای ارزشمند خود را متخصص و مرجع نشان دهند و به صورت ارگانیک لینک بگیرند، به دنبال خرید لینک رفته و سیاست گوگل را نادیده گرفتند.
گوگل با یک تجربه کاربری بد و بزرگ برای مخاطبانش روبرو شد و فهمید ملاک‌های رتبه‌بندی صفحات را نباید به گونه‌‌ای عرضه کند که وبمستران از آن سوءاستفاده کنند.
بخش اسپم گوگل بدنبال راه‌حلی برآمد تا لینک‌های طبیعی و واقعی را از لینک‌های پولی و بی‌کیفیت تشخیص دهد، نتیجه‌اش الگوریتم پنگوئن بود؛ این الگوریتم صفحاتی که خلاف سیاست گوگل رفتار کنند، مجازات می‌کند. البته رفع مجازات گوگل غیر ممکن نیست اما زمان زیادی می‌برد.

چطور از جریمه‌ی الگوریتم پنگوئن در امان باشیم؟

طبیعی رفتار کنید! از بک‌لینک پولی استفاده نکنید. اگر بک‌لینک پولی استفاده می‌کنید از دائمی بودن منبع مطمئن شوید.
در بازه زمانی کوتاه به صورت انبوه نسبت به دریافت و خرید بک‌لینک اقدام نکنید و در پروفایل بک‌لینک خود از کلمه کلیدی به عنوان انکر تکست (Anchor text) استفاده نکنید.

معرفی الگوریتم دزد دریایی

معرفی الگوریتم دزد دریایی

خدای‌نکرده اهل تقلب یا سرقت ادبی نیستید؟!! مواظب باشید! گوگل از مراقب‌های دوران دبیرستان شما بسیار دقیق‌تر است.
به هیچ‌وجه از سایت‌های دیگر کپی نکنید. این محتوا، شامل فایل‌ها و تصاویر دانلودی نیز می‌باشد. فکر کنم حالا معلوم شد چرا نام این الگوریتم دزد دریایی می‌باشد.

معرفی الگوریتم فرشنس

همانطور که گفته شد رسالت گوگل نمایش محتوای مرتبط با کیفیت است. اما یک سوال اگر شما “نتایج بازی‌های تیم ملی” را جستجو کنید، دوست دارید از نتیجه کدوم بازی آگاه شوید؟ منطقی است که آخرین بازی انجام شده را ببینید.
ولی فکر کنید در سال ۲۰۲۱ گوگل نتیجه بازی ایران و استرالیا را به شما نشان دهد. هرچند بازی زیبایی بود اما شما به احتمال زیاد دنبال این نتیجه نیستید. حال اگر این اتفاق در حوزه‌ی اخبار فناوری یا علوم بیفتد، یک فاجعه رخ داده است.
گوگل برای جلوگیری از این وضعیت، الگوریتم فرشنس خود را در سال ۲۰۱۱ عرضه کرد. بنابر گزارش سایکومتریکس، گوگل به سایت‌های‌ خبری، ورزشی و علمی توجه بیشتری دارد، زیرا همواره محتوای به‌روز دارند.

چطور از جریمه‌ی الگوریتم فرشنس در امان باشیم؟

به‌روز کردن محتوا

همانطور که از نام این الگوریتم گوگل مشخص است، به معنای نو و تازه است؛ پس به سایت خود مراجعه کنید و محتوای آن را به‌روز کنید. این به‌روز کردن فقط شامل محتوای متنی نیست؛ قراردادن ویدئو، پادکست و انواع محتوا نیز می‌تواند به‌روزرسانی محسوب شود.

تحقیق کلمات کلیدی

با انجام تحقیق کلمات کلیدی، نیازهای جدید محتوایی مخاطبان را پیدا کرده و به تولید محتوا در آن زمینه بپردازید. برای اینکه بدانید کدام موضوع ترند روز است، می‌توانید از ابزار گوگل ترندز کمک بگیرید.

معرفی الگوریتم کافئین

این الگوریتم گوگل، سرعت ایندکس کردن محتوای صفحات را به همراه داشت. گوگل الگوریتم کافئین را در آگوست ۲۰۱۰ به عنوان یکی از بزرگترین تغییرات تاریخ موتورهای جستجو معرفی و در ژوئن ۲۰۱۰ به صورت نهایی فعال کرد.
البته به نوعی می‌توان گفت یک نوسازی در حوزه ایندکس گوگل بود و تاثیری بر روی رتبه‌ سایت‌ها نداشت. در واقع این الگوریتم به دلیل گستردگی روزافزون استفاده از اینترنت و نقش آن در زندگی مردم ایجاد شد تا تغییرات سریع‌تر ایندکس شده و مخاطب به محتوای باکیفیت‌تر دسترسی پیدا کند.

معرفی الگوریتم پاندا

معرفی الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است و به محتوای با کیفیت، جذاب، جامع و منحصربه‌فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌دهد.
این الگوریتم گوگل زمانی معرفی شد که کاربران از زیاد شدن محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند.
بعدها نتایج این الگوریتم کاربرپسند بیشتر مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که سایت‌هایی که دچار تنزل رتبه شدند، ویژگی‌های زیر را داشتند:

  • ظاهر نامناسب
  • تبلیغات آزاردهنده
  • محتوای نامناسب (کلمه کلیدی زیاد، عدم رعایت نکات ویرایشی و نگارشی، محتوای کم و بی‌ارزش)

اما این به‌روزرسانی نتیجه سوالاتی بود که گوگل از کاربران خود پرسیده بود، سوالاتی مانند:

  • آیا این مقاله توسط یک متخصص نوشته شده است؟
  • آیا در این صفحه با خطا روبرو شدید؟
  • اگر این سایت از شما شماره حساب بخواهد، در اختیارش قرار می‌دهید؟
  • برای یک عبارت مربوط به سلامت به این سایت اعتماد می‎‌کنید؟
  • آیا شما می‌پذیرید این مقاله در یک مجله یا کتاب چاپ شود؟

بعدها این الگوریتم و سوالات به انتشار الگوریتم E-A-T کمک کرد.

معرفی الگوریتم مرغ مگس‌خوار

معرفی الگوریتم مرغ مگس‌خوار

اگر مرغ مگس‌خوار را دیده باشید، خواهید فهمید این مرغ زیبا بسیار سریع و دقیق است. چه چیزی برای گوگل خوشایندتر از سرعت و دقت برای نمایش محتوای مرتبط و باکیفیت است؟
این الگوریتم گوگل دنبال فهم زبان انسان است. شما وقتی کلمه «شیر» را جستجو می‌کنید، منظورتان شیر جنگل است یا شیر نوشیدنی؟ حال اگر «سرعت شیر» را جستجو کنید، گوگل سریع می‌فهمد که اینجا منظورتان share است و قطعا شیر جنگل یا نوشیدنی به شما نمی‌دهد.

چطور الگوریتم مرغ مگس‌خوار را عاشق خود کنیم؟

اضافه کردن کلمات کلیدی بلند

این الگوریتم هم همانند رنک‌برین، پاندا، پنگوئن و موبایل فرست ایندکس هدفش رضایت کاربر است. از کلمات کلیدی بلند (Longtail keywords) استفاده کنید و متن خود را از کلمه کلیدی اصلی اشباع نکنید.

استفاده از نشانه‌گذاری استاندارد

نشانه‌گذاری استاندارد یا (Schema Markup) المان‌هایی هستند که به صفحه کمک می‌کنند تا گوگل صفحه‌ را بهتر بشناسد. مثلا شما آدرس یک رستوران، شماره تماس یا ساعت کاری را وارد می‌کنید؛ اما گوگل چگونه تفاوت این اطلاعات مهم را از باقی متن شما متوجه می‌شود، اینجا است که اسکیما وارد می‌شود و ربات‌های گوگل می‌فهمند عدد وارد شده حاوی اطلاعات مهم موردنیاز مخاطب است و باید در صفحه نمایش قرار گیرد.

معرفی الگوریتم کبوتر گوگل

فکر کنید شما نیاز به یک تعمیرکار دارید. وقتی در گوگل جستجو کنید، بهترین تعمیرکاران در برزیل را بدهد! قطعا به شما کمکی نمی‌کند.
این الگوریتم گوگل کمک می‌کند، نتایج کسب و کارهایی که جستجو می‌کنید در محدوده جغرافیایی شما باشد و یک ابزار مهم در بهبود سئوی محلی است.

چطور الگوریتم کبوتر را عاشق خود کنیم؟

ثبت در نقشه گوگل

شما باید کسب و کار خود را در نقشه گوگل (Google Map) ثبت کنید. متاسفانه این سرویس در ایران تحریم است و از طریق Add Missing Place می‌توانید نسب به ثبت کسب کار محلی (Local Business) اقدام کنید. علاوه بر نشانی کسب و کار افزودن ساعت کاری را هم فراموش نکنید.

نظرات یا Review

سعی کنید از مشتریان راضی بخواهید تا نظرات خود را از تجربه خرید برایتان کامنت کنند.

استفاده از N.A.P

در سایت خود نام (Name)، نشانی (Address) و شماره تماس (Phone) خود را ترجیحا هم در هدر و هم در فوتر سایت قرار دهید.

سایت‌های مشاغل

در دیگر سایت‌های مشاغل (Job Directories) کسب و کار خود را با دقیق‌ترین اطلاعات معرفی کنید.

استراکچر دیتا

در صفحه درباره ما، شما نشانی، ساعت کاری و شماره تماس کسب و کارتان را ثبت کردید، خزنده‌های گوگل از کجا باید تفاوت این اطلاعات را با سایر متن‌های درون صفحه تشخیص دهند؟ برای این منظور باید استراکچر دیتا را فعال کنید. در سایت‌های وردپرسی با استفاده از افزونه Rank Math یا Yoast به‌راحتی قابل انجام است

شبکه‌های اجتماعی

در پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود نیز مشخصات کسب و کار، آدرس و شماره تماس را قرار دهید.

معرفی الگوریتم رنک‌برین

معرفی الگوریتم رنک‌برین

خب فهمیدیم که گوگل با الگوریتم مرغ مگس‌خوار به دنبال فهم زبان انسان است تا نتایج بهتری را پیشنهاد دهد، اما هنوز یک سوال مهم وجود دارد. مخاطبان عادات جستجوی متفاوت دارند، پس گوگل جملات و عبارات جدید را چگونه تشخیص می‌دهد؟ اینجا است که گوگل با الگوریتم رنک‌برین (Rankbrain) و استفاده از هوش مصنوعی شاهکار خودش را نشان می‌دهد.
تا قبل از این الگوریتم گوگل، باید دقیق کلمه کلیدی را جستجو می‌کردید تا نتایج مرتبط به شما نشان داده شود اما به کمک این الگوریتم به طور مثال شما عبارت
“Grey Console developed by Sony” را جستجو کنید، گوگل دوست‌داشتنی و باهوش نتایج PS5 را به شما نمایش می‌دهد یعنی ربات‌های گوگل دیگر فقط جمع‌کننده داده نیستند بلکه آنرا می‌فهمند.

چطور الگوریتم رنک‌برین را عاشق خود کنیم؟

بهبود سرعت سایت

هر آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند. آیا زمان لود شدن یک صفحه زیاد باشد شما منتظر می‌مانید؟ خب پس سرعت سایت خود را بهبود ببخشید.

دعوت به اقدام (CTA) مناسب

عنوان صفحه و متا دیسکریپشن مناسب برای صفحه انتخاب کنید تا نرخ کلیک صفحه شما بالا رود.

لینک‌دهی داخلی

لینک‌دهی داخلی مناسب در راستای ساخت درخت محتوا براساس تحقیق کلمات کلیدی باعث می‌شود کاربر مطالب و مقالات بیشتری را مطالعه کند و در نتیجه زمان حضورش در سایت شما افزایش یابد.

معرفی الگوریتم E-A-T

این الگوریتم گوگل برای سنجش میزان اعتبار، تخصص و مسئولیت‌پذیری سایت است. برخی منابع اعلام کرده‌اند که این الگوریتم مخصوص سایت‌هایی است که در حوزه سلامت، پزشکی و مالی (به دلیل حساسیت اطلاعات منتقل شده) فعالیت دارند.
شاید فکر می‌کنید اگر در این حوزه‌ها فعالیت نمی‌کنید، این الگوریتم شامل حال شما نمی‌شود. اما اشتباه می‌کنید!
مسلما گوگل می‌خواهد تمام سایت‌ها مسئولیت محتوای تولیدی‌شان را بپذیرند و اطلاعات قابل اعتماد را منتشر کنند؛ اما این الگوریتم را در مورد حوزه‌های مذکور سنگین‌تر اعمال می‌کند.

چطور الگوریتم E-A-T را عاشق خود کنیم؟

اینکه گوگل چطور اعتبار یک سایت را اندازه‌گیری می‌کند، یک راز است که متخصصان سئو نظرات مختلفی درباره آن دارند.
برخی معتقدند گرفتن بک‌لینک از سایت‌های معتبر، نرخ کلیک و کیفیت محتوا و نقدهای آنلاین از مهم‌ترین پارامترهای گوگل در این زمینه است.
اما اکثر صاحب‌نظران معتقدند که گوگل فقط به چند سیگنال توجه نمی‌کند و رویکرد جامع و یکپارچه دارد و باید از کدنویسی تا تولید محتوا و پاسخگویی مناسب به مشتریان را مدنظر داشته باشید.

معرفی الگوریتم موبایل فرست ایندکس

موبایل‌های هوشمند انقلابی بزرگ در استفاده کاربران از فضای دیجیتال ایجاد کرد. طبق آمار گوگل، ۷۰% افراد از موبایل برای جستجوی نیازها و دغدغه‌های خود در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.
به همین دلیل مفهومی به‌نام ریسپانسیو بودن صفحات سایت به وجود آمد. فکر کنید از طریق موبایل خود وارد سایتی شدید. تمام المان‌های سایت و محتوای آن به شکل درهم‌وبرهم به شما نشان داده شود. چکار می‌کنید؟ مسلما سریع آن سایت را ترک می‌کنید و تمام زحمات کسب و کار برای جلب توجه شما به هدر می‌رود.
در این حالت اصطلاحا سایت شما ریسپانسیو نیست؛ یعنی برای نسخه موبایل بهینه نشده است.
از سال ۲۰۱۸ به دلیل اهمیت موبایل در زندگی افراد و برای ایجاد تجربه کاربری بهتر، گوگل نسخه موبایلی سایت‌ها را در اولویت اول قرار می‌دهد و نسخه دسکتاپ به اولویت دوم تبدیل شد.

چطور الگوریتم را عاشق خود کنیم؟

  • یکسان بودن محتوای نسخه دسکتاپ و موبایل
  • عدم قرارگیری اطلاعات مهم در سایت‌بار و فوتر
  • طراحی ریسپانسیو سایت

خلاصه اینکه، با هر عنوانی نظیر سئوکار، وبمستر و یا کارشناس تبلیغات گوگل، با گوگل سر و کار دارید، باید هر لحظه به خود یادآور شوید، رسالت و سیاست گوگل نمایش نتایج باکیفیت و مرتبط به کاربر و در نتیجه ایجاد تجربه کاربری بهتر است. مهم‌تر از دانستن نام الگوریتم‌های گوگل، بهینه‌سازی سایتتان براساس کاربرد درست ‌آن‌ها ‌است تا صفحات اول گوگل را به تسخیر خود درآورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی