🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

الگوریتم Freshness گوگل (نتایج تازه) چیست؟

الگوریتم Freshness گوگل که در فارسی به آن "نتایج تازه" یا " تازه ترین نتایج"هم گفته می شود یکی از الگوریتم های مهم گوگل است که اولین بار در سال 2010 با عنوان الگوریتم " کافئین" عرضه شد و بعد از آن گوگل تصمیم گرفت تغییراتی در آن ایجاد کند و همین شد که در سال 2011 یعنی سالی که زمزمه هایی از سئو به گوش می رسید این الگوریتم نامش را به freshness تغییر داد و شروع به کار کرد. در پی همین تغییر تقریبا 35 درصد کل جستجو ها تحت تاثیر قرار گرفت و کم کم صنعت تولید محتوا و سئو جان گرفت و ماهیت جستجو را از اساس تحت تاثیر قرار داد.
الگوریتم Freshness گوگل (نتایج تازه) چیست؟

در این مقاله می خوانید

وقتی بحث سئو پیش می آید مهم ترین و اولیه‌ترین مسائلی که باید بدانید نحوه کار الگوریتم های گوگل است تا بتوانید بر اساس آن وب سایت تان را بهینه کنید.

الگوریتم Freshness گوگل که در فارسی به آن “نتایج تازه” یا ” تازه ترین نتایج”هم گفته می شود یکی از الگوریتم های مهم گوگل است که اولین بار در سال 2010 با عنوان الگوریتم ” کافئین” عرضه شد و بعد از آن گوگل تصمیم گرفت تغییراتی در آن ایجاد کند و همین شد که در سال 2011 یعنی سالی که زمزمه هایی از سئو به گوش می رسید این الگوریتم نامش را به freshness تغییر داد و شروع به کار کرد. در پی همین تغییر تقریبا 35 درصد کل جستجو ها تحت تاثیر قرار گرفت و کم کم صنعت تولید محتوا و سئو جان گرفت و ماهیت جستجو را از اساس تحت تاثیر قرار داد.

الگوریتم Freshness گوگل (نتایج تازه) چیست؟

بر چه اساسی این الگوریتم Freshness نام گرفت؟

عبارت فرشنس Freshness یا Fresher results به معنای تازه ترین نتایج است و همانطور که از اسمش مشخص است این الگوریتم محتواهای جدید تر و به روز تری را به شما نشان می دهد و دلیل نام گذاریش هم دقیقا همین است.

چرا الگوریتم Freshness گوگل عرضه شد؟

باید گفت هر محصولی از نیاز انسان شکل می گیرد. در دنیای آنلاین امروز هم میزان محتوایی که نسبت به قبل دارد تولید می شود افزایش پیدا کرده و میان سیل این محتواها پیدا کردن محتوای ارزشمند کاری دشوار است. مسئله ای که گوگل 10 سال پیش به آن پی برد و الگوریتمی ارائه کرد که رتبه ی وب سایت را بر اساس تازگیش تشخیص بدهد.

چرا الگوریتم Freshness گوگل عرضه شد؟
گوگل 10 سال پیش الگوریتمی ارائه کرد که رتبه ی وب سایت را بر اساس تازگیش تشخیص بدهد

بنا به تحقیقی که توسط مجله ی ReadWrite انجام گرفته چیزی در حدود 16 تا 20 درصد جستجو هایی که انجام می گیرد سوالات جدیدی هستند که قبلا جستجویی برای آن انجام نگرفته است. بر همین اساس افراد از گوگل توقع دارند محتواهایی را برایشان نمایش دهد که کاملا جدید و به روز هستند. محتواهایی مثل اخبار، حوادث، ایونت ها … همگی باید جدید باشند تا اطلاعات افراد را به روز نگه دارند.

مثلا فرض کنید راجع به تعطیلی مدارس می خواهید جستجو کنید طبیعتا باید خبر هایی به شما نشان داده بشود که مرتبط به همین امروز است نه ماه ها یا سالهای پیش.

چه سایت هایی تحت تاثیر الگوریتم Freshness گوگل قرار گرفتند؟

در سال 2010 به طور حدودی بین 6 تا 10 درصد جستجو ها تحت تاثیر این الگوریتم قرار می گرفتند اما امروزه این میزان حدود 40 درصد و یا حتی بیشتر، جستجو ها را پوشش می دهد. اما این میزان در مورد وب سایت ها چطور است و کدام نوع از وب سایت ها بیشتر از این الگوریتم نفع می برند؟

باید بدانید که گوگل سایت های خبری، سایت های پخش ویدیو (مثل یوتیوب) و وب سایت برند های معروف را در این الگوریتم مورد اولویت قرار می دهد. البته وب سایت هایی که به طور منظم محتوای ارزشمند تولید می کنند و یا نرخ کلیک بیشتری دارند هم کاملا مورد توجه قرار می گیرند و دقیقا به همین دلیل همیشه تاکید بر تولید محتوای جدید و منظم است.

واکنش به این الگوریتم جدید چگونه بود؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم وب سایت های خبری و ویدیویی و برندهای معروف در این الگوریتم بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و طبیعتا موافقان این الگوریتم هم همین صنایع بودند و این آپدیت گوگل را کاملا مناسب دیدند و پذیرفتند.

اما یک بخش کوچکی از صنعت به خصوص کسب و کارهای نوپا از آپدیت این الگوریتم احساس نارضایتی کردند چرا که فکر می کردند کارشان در مقایسه با رقبای غول صنعت بسیار سخت تر شده است و خب درست فکر می کردند. چرا که هدف گوگل فقط راحتی جستجو کننده است نه جستجو شونده!

نحوه کارکرد الگوریتم Freshness گوگل

الگوریتم تازه ترین نتایج گوگل یکی از بهترین الگوریتم هاست که صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل را به بهترین نحو بهینه سازی کرد و کاملا آن را برای فرد جستجو کننده کاربردی کرد. اما الگوریتم Freshness گوگل چطور کار می کند؟ چطور باید آن رفتار کرد؟

الگوریتم نتایج تازه گوگل بر اساس زمان بندی محتوا کار می کند پس می توان گفت تمرکز را باید روی تولید محتوای به روز بگذارید.

تمرکزتان را باید روی تولید محتوای به روز بگذارید
تمرکزتان را باید روی تولید محتوای به روز بگذارید

اگر محتوای شما تاریخ مصرفش گذشته، وابسته به زمان است و یا در زمان مناسب دوباره آپدیت و به روز نشده به راحتی می تواند با یک محتوای جدید از طرف رقیب شما کنار گذاشته بشود. به همین دلیل بیشترین تمرکزتان را باید برای تولید محتوا به روز بگذارید (چه سئو خارجی و چه سئو داخلی).

روش های تطبیق وب سایت با الگوریتم Freshness

تاکتیک هایی برای وفق دادن وب سایت با الگوریتم تازه ترین نتایج گوگل وجود دارد که در اینجا  5 تا از مهم ترین آن ها را می گوییم.

  1. محتواهای موجود را دوباره بازبینی کنید

یکی از مهم ترین روش های تطبیق با الگوریتم Freshness بازبینی دوباره ی محتواهای موجود روی وب سایت است. محتواهایی را که سال به سال بارگذاری کرده اید بررسی کنید و ببینید چقدر بازدید و ترافیک داشته و میزان بازدید ها را مقایسه کنید و با الویت بندی مناسب آن ها را دوباره به روز کنید. مثلا ممکن است محتوایی داشته باشید که در آن از اعداد و ارقام استفاده کرده اید سعی کنید این آمار را به روز کنید و یا منابع جدید و مرتبط به محتوا اضافه کنید. حتی می توانید واژه های کلیدی که اخیرا مرتبط با همان محتوا جستجو شده را پیدا کنید و جایگزین کلید واژه های قدیمی کنید.

  1. متناسب با بحث های داغ اجتماعی محتوا تولید کنید

سیگنال هایی که از مردم دریافت می کنید بسیار مهم هستند. کمی جستجو کنید ببینید در حوزه مرتبط با محتوای مورد نظرتان جدیدا چه ترند هایی به وجود آمده و بحث های جدید پیرامون کدام بعد از صنعت شماست. در نظر گرفتن این بحث ها می تواند افق جدیدی از نگارش به شما بدهد تا بتوانید نیازهای روز را تشخیص بدهید و محتوایی در همان راستا تولید کنید. به هر حال هر چه نزدیک تر به خواسته مخاطب عمل کنید شانس تعامل با او را بیشتر به دست خواهید آورد.

  1. به طور منظم محتوا تولید کنید

اگر در صنعتی کار می کند که سرعت تغییر در آن بالاست ناچار هستید که با این سرعت خودتان را وفق بدهید. اگر یک هفته 5 محتوا بارگذاری کنید و بعد بروید تا یک ماه دیگر پیدایتان نشود باید همین الان وب سایتتان را ببوسید بگذارید کنار.

به طور منظم محتوا تولید کنید
به طور منظم محتوا تولید کنید

مردم امروزه بیشتر از هر چیزی دنبال محتوا آن هم در گوگل هستند اگر می خواهید اولین نفری باشید که نیازشان را برطرف می کنید باید و باید خودتان را ملزم به بارگذاری منظم محتوا کنید. فقط در این صورت است که الگوریتم Freshness شما را می بیند.

  1. محتوا فقط نوشتار و متن نیست

وقتی صحبت از تولید محتوا می کنیم خیلی ها فقط محتوای نوشتاری را به یاد می آورند. در صورتی که منظور از تولید محتوا فرمت ها و قالب های مختلف از محتواست. مثل محتوای عکسی و اینفوگرافیک، محتوای ویدیویی، واقعیت مجازی و … . این نوع از تولید محتوا لایه های بیشتری به بازاریابی آنلاین شما اضافه می کند و باعث می شود به طور وسیع تری در دید مخاطب قرار بگیرید. چرا که همه به دنبال محتوای نوشتاری نیستند خیلی از افراد وقتی جستجویی انجام می دهند سریع سراغ بخش Image یا video گوگل می روند و اگر فقط محتوای متنی داشته باشید ممکن است از قافله عقب بمانید.

  1. محتوای “همیشه سبز” تولید کنید

اگر عبارت محتوای همیشه سبز را قبلا نشنیده اید باید گفت این عبارت برای محتوایی به کار می رود که عمیق تر است و پتانسیل ماندگاری بیشتری دارد. یعنی گذشت زمان آنقدر ها روی آن تاثیر گذار نیست و قادر است ماه ها ترافیک وارد وب سایتتان کند و در رتبه بندی وب سایت شما را بالا بکشد.

محتوای همیشه سبز
محتوای همیشه سبز پتانسیل ماندگاری بیشتری دارد

حالا محتوای همیشه سبز چه ویژگی هایی دارد؟

  • محتوایی که نسبت به رقبا شما را در موتور جستجو بالاتر نشان می دهد.
  • دائما باعث ورود ترافیک به وب سایت می شود.
  • معمولا آموزشی و طولانی است و مخاطب همیشه به آن رجوع می کند.
  • هدفمند است و روی آن بسیار کار شده است.

اگر محتوایی با این ویژگی ها دارید باید بدانید که این محتواها در بودجه تان صرفه جویی می کنند و برای وب سایتتان مثل یک قهرمان عمل می کنند.

تا به الان الگوریتم Freshness گوگل چقدر موفق بوده است؟

باید اعتراف کرد که این الگوریتم بر خلاف الگوریتم های محبوب تر گوگل مثل پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و … زیاد در مرکز توجه نبوده و کمتر در عموم راجع به آن صحبت شده است و در حاشیه قرار گرفته است. اما با این حال الگوریتم Freshness بدون اینکه جنجال زیادی به پا کند چه شما بخواهید چه نه کار خودش را می کند و اگر راجع به آن آگاهی داشته باشید خیلی خوب می توانید وب سایتتان را در رتبه بندی بهتری قرار بدهید.

مثلا وقتی عبارت “نتیجه فوتبال” را در گوگل جستجو می کنید عبارت هایی مثل “نتایج زنده” یا “جدول اخیر لیگ ها” را مشاهده می کنید که همین میزان اهمیت و کاربردی بودن این الگوریتم را نشان می دهد.

باور های غلط در مورد الگوریتم freshness

بسیاری از افراد فکر می کنند این الگوریتم فقط محتواهایی که جدیدا تولید شده اند را تحت تاثیر قرار می دهد در حالی که اصلا اینطور نیست. الگوریتم freshness محتواهای قدیمی و بی ارزش را هم که نیاز به اصلاح و آپدیت دارند مورد تاثیر قرار می دهد و اگر حتی محتواهای قدیمی تان را به روز نگه دارید محتوای آپدیت شده شامل این الگوریتم می شود. پس از اصلاح محتواهای قدیمی تان دست نکشید.

جمع بندی

الگوریتم freshness گوگل یا به فارسی الگوریتم تازه ترین نتایج یکی از الگوریتم هایی است که کمتر مورد بحث قرار گرفته و نادیده گرفته شده است. در صورتی که اگر به قوانین این الگوریتم پایبند باشید می توانید یک قدم در سئو تان جلوتر گام بردارید و در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی