🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

5 تکنیک گوگل ادز (ادوردز) که باید بدانید

گوگل ادوردز ممکن است یکی از پیچیده ترین ابزارهای تبلیغات کلیکی باشد، اما با دانستن فوت و فن آن می توانید هزینه ی تبلیغات را به حداقل برسانید و مشتری بیشتری جذب کنید. اگر با گوگل ادز کار کرده باشید می دانید که این ابزار دارای تب ها و بخش های بسیاری است که می تواند ساعت ها شما را درگیر خودش کند و در آخر هم در ایجاد کمپین مورد نظرتان موفق نشوید و شما را خسته کند. اما کار با گوگل ادودرز حیاتی است به طوری که می تواند دو برابر هزینه تان برای شما سود آور باشد. پس به جای اینکه از استفاده از ادوردز نا امید باشید این 5 تکنیک را به کار بگیرید و نتیجه اش را در کمپین تان ببینید.

در این مقاله می خوانید

گوگل ادوردز ممکن است یکی از پیچیده ترین ابزارهای تبلیغات کلیکی باشد، اما با دانستن فوت و فن آن می توانید هزینه ی تبلیغات را به حداقل برسانید و مشتری بیشتری جذب کنید. اگر با گوگل ادز کار کرده باشید می دانید که این ابزار دارای تب ها و بخش های بسیاری است که می تواند ساعت ها شما را درگیر خودش کند و در آخر هم در ایجاد کمپین مورد نظرتان موفق نشوید و شما را خسته کند. اما کار با گوگل ادودرز حیاتی است به طوری که می تواند دو برابر هزینه تان برای شما سود آور باشد. پس به جای اینکه از استفاده از ادوردز نا امید باشید این 5 تکنیک را به کار بگیرید و نتیجه اش را در کمپین تان ببینید.

5 تکنیک گوگل ادز (ادوردز)

  1. استفاده از کد UTM برای رصد کردن بهتر اطلاعات

بیاید قبل از اینکه به تعریف کد UTM بپردازیم ابتدا چند سوال از خودمان بپرسیم.

  • کدام یک از کمپین ها ترافیک بیشتری وارد سایت تان می کند؟
  • کدام یک از کمپین ها کاربر را مدت زمان بیشتری در سایت نگه می دارد؟
  • کدام یک از کمپین ها نرخ پرش (bounce rate) بیشتری دارند؟

اگر نمی توانید برای سوال های بالا جوابی پیدا کنید کد های UTM به کمکتان می آیند.

اما کد UTM چیست؟

کدهای UTM کد هایی هستند که میزان دسترسی ها به وب سایت شما را بر اساس URL خاص یا صفحه فرود مشخص می کنند.

نمونه کد UTM

در واقع این نوع کد ها در گوگل آنالیتیکس به شما می گویند که کاربر دقیقا از کجا آمده و از طریق چه کمپینی وارد شده است. وقتی که کد UTM را فعال کنید در داشبورد گوگل آنالیتیکس به صورت زیر به شما نشان داده می شوند:

آنالیز کد UTM در گوگل آنالیتیکس

استفاده از کد های UTM برای زیر نظر گرفتن منبع ترافیک کمپین ها و آنالیز آن بسیار توصیه می شود. این کد ها کمک می کنند بتوانید کمپین ها ادوردز را بهتر مدیریت کنید و متوجه شوید کدام کمپین ها بیشتر مورد توجه کاربر قرار گرفته و کدام یک تاثیر کمتری در جذب کاربر داشته است. حالا که با تعریف کد های UTM آشنا شدیم وقت آن است که طرز استفاده از آن را هم یاد بگیریم.

در ابتدا باید از طریق لینک https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/ ابزار UTM Developer Tool را دریافت کنیم.

استفاده از کد های UTM برای زیر نظر گرفتن منبع ترافیک کمپین ها و آنالیز آن بسیار توصیه می شود

وقتی وارد صفحه اصلی این ابزار شدید، 4 باکس وجود دارد که حتما باید آن ها را پر کنید ( در عکس بالا با قرمز مشخص شده است)

  • در باکس Website URL لینک صفحه فرود را قرار بدهید.
  • در قسمت Campaign source کلمه Adwords را بنویسید.
  • در قسمت Campaign name اسم کمپین تان را بنویسید.
  • و در قسمت آخر Campaign Term کلمه کلیدی مورد نظرتان را بنویسید.
  • حالا همین مراحل را برای کمپین ها و کلمات کلیدی دیگر تکرار کنید.

در نهایت وقتی که تعدادی لینک UTM را برای خودتان ساختید باید آن ها را به گوگل ادزتان اضافه کنید که برای این کار چند روش هست.

در روش اول که ساده ترین هم است باید برای هر تبلیغ جداگانه در ادوردز، لینک UTM آن را در قسمت Final URL تبلیغ Paste کنید.

وارد کردن کد UTM

در روش دوم که حالت کلی تر دارد ولی سریع تر است می توانید کدهای UTM را برای کل اکانت ادوردز فعال کنید و نه تک به تک کمپین ها. برای این منظور باید به قسمت Shared library وارد بشوید و در قسمت URL Options روی View کلیک کنید.

حالا باید Auto-tagging را فعال کنید. با فعال کردن Auto-tagging می توانید تقریبا تمام کمپین ها را رصد کنید. مثلا در قسمت Tracking template تمام کلید واژه ها می توانند تحت نظر گرفته بشوند.

حالا باید Auto-tagging را فعال کنید.

اگر به جای کلمات کلیدی بخواهید کل سیستم را تحت نظر بگیرید باید Keyword را به Device تغییر بدهید. به شکل زیر:

اگر به جای کلمات کلیدی بخواهید کل سیستم را تحت نظر بگیرید باید Keyword را به Device تغییر بدهید

فعال کردن کدهای UTM می توانند تصویر دقیق تری از کمپین ها به شما نشان بدهند و با آن ها راحت تر می توانید متوجه شوید ترافیک بیشتر به کدام سمت می رود و در واقع مقایسه ی کمپین های تبلیغاتی مختلف را راحت تر می کنند.

  1. پیگیری آمار تماس های تلفنی آفلاین

همانطور که می دانید نرخ تبدیل مختلفی را به صورت آنلاین از ادز می توانید پیگیری کنید. مثلا در پروسه ی خرید آنلاین وقتی که مشتری به صفحه ” از خرید شما متشکریم ” می رسد یک آمار برای خرید ثبت می شود و آمار دقیق به دست می آید. اما مشتریانی که تلفنی و آفلاین خرید می کنند را چطور باید آمارشان را بگیریم؟ از کجا بفهمیم از کدام شهر یا کشور هستند و یا از طریق کدام کمپین با ما آشنا شده اند؟ در این رابطه گوگل ادوردز اطلاعات خیلی کمی در اختیار ما می گذارد به طوری که وقتی در بخش Dimensions قسمت Call details را نگاهی میندازیم فقط اطلاعاتی مثل زمان تماس، مدت زمان آن، کد شهر مورد نظر و نوع تماس ثبت شده و این اطلاعات هم آمار خاصی را نمی تواند به همراه داشته باشد. پس برای به دست آوردن آمار دقیق تماس های آفلاین دقیقا باید چکار کنیم؟

ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند که یکی از آن ها مانند CallRail می تواند اطلاعات بسیاری از تماس ها را پیگیری کند. داشبورد این نرم افزار به شکل زیر است :

پیگیری آمار تماس های تلفنی آفلاین

استفاده از این ابزار کمک می کند بفهمید کدام یک از کلمات کلیدی بیشترین تماس ها را ایجاد می کنند و یا مشتری از طریق کدام کمپین و یا لندینگ پیج وارد شده و تماس گرفته و خرید را انجام داده است.

  1. بازاریابی مجدد توسط گوگل ادوردز

بازاریابی مجدد به معنای هدف گیری دوباره ی بازدید کننده است. فرض کنید بازدید کننده ای برای حداقل یک بار به وب سایت شما سر زده و طبیعتا از طریق کوکی های بازدید کننده اطلاعات سیستمی او برای شما ذخیره می شود. بازاریابی مجدد این نوع بازدید کننده ها را در زمان مناسب که به دنبال خرید هستند هدف قرار می گیرد.

گوگل ادوردز یکی از قدرتمندترین ابزارها برای اجرای بازاریابی مجدد است. اما آن را چطور فعال کنیم؟

برای فعال کردن بازاریابی مجدد باید ابتدا به قسمت shared library بروید و تب Audiences را باز کنید و روی + Remarketing List کلیک کنید.

به کار گرفتن کلمات کلیدی مناسب

در این قسمت می توانید کاربران مختلفی را بر اساس تاریخ یا بازدیدکنندگان صفحات خاص هدف قرار بدهید اما فرض کنید در اینجا می خواهیم بازدیدکنندگان اخیر وب سایت را انتخاب کنیم.

به کار گرفتن کلمات کلیدی مناسب

باز هم اگر بخواهیم می توانیم این انتخاب را خاص تر بکنیم. مثلا در اینجا بازدیدکنندگانی را انتخاب می کنیم که اول لندینگ پیج را بازدید کرده اند و بعد به صفحه خرید رفته اند ولی خریدی انجام نداده اند چرا که نشان می دهد به صفحه علاقه نشان داده اند ولی شاید هنوز آماده خرید نبوده اند و در زمان مناسب تری شما خودتان را دوباره به او نشان می دهید.

بازاریابی مجدد توسط گوگل ادوردز

ریمارکتینگ یا همان بازاریابی مجدد از طریق ادز یکی از بهترین روش های افزایش نرخ تبدیل است و انجام دادنش برای هر کسب و کاری لازم است.

  1. به کار گرفتن کلمات کلیدی مناسب

با اینکه گوگل ادوردز گزینه های زیادی در اختیار ما می گذارد گاهی می تواند باعث اشتباه تازه کاران بشود و موفقیت یک کمپین را زیر سوال ببرد. انتخاب کلمات کلیدی یکی از این گزینه های حساس است که بر خلاف آسان به نظر رسیدن، گاهی با اشتباه و ضرر خاتمه پیدا می کند.

مثلا فرض کنید به تازگی یک کمپین راه اندازی کرده اید و گوگل تعداد متنوعی از کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد می کند که در نگاه اول وسوسه برانگیز هم به نظر می رسد.

به کار گرفتن کلمات کلیدی مناسب

در اینجا تیک تعداد زیادی از کلمات کلیدی را زده اید و تبلیغتان با هر کدام از این کلمات به کاربر نشان داده می شود در حالی که ممکن است حتی بیشتر از نصف این کلمات به ظاهر مرتبط برای کمپین شما بی ربط و بی تاثیر باشد و این به معنای هزینه ی بیشتر به ازای هر کلیک است.

حقیقت این است که کاربر به دنبال کلمات کلیدی واضح و مشخص است و کلمات کلی او را از هدفش دور می کنند. کلمات کلیدی به 4 دسته تقسیم می شوند:

  • کلمات کلیدی Broad match : کلمه کلیدی به هر شکلی و در هر قالبی جستجو شود به کاربر نشان داده می شود و خیلی کلی است. اگر بودجه ی خیلی زیادی دارید این روش پیشنهاد می شود.
  • کلمات کلیدی Modified Broad match: این نوع کمی از کلیت به دور است و کنترل بهتری روی آن می توانید داشته باشید.
  • کلمات کلیدی Phrase match :کلمات کلیدی دقیق با عباراتی بیشتر و کمتر جستجو می شوند مثلا اگر “کت و شلوار” را انتخاب کرده باشید با “کت و شلوار مردانه” هم جستجو می شوید.
  • کلمات کلیدی Exact match : این نوع دقیقا همان کلمه کلیدی و نه بیشتر و نه کمتر را جستجو می کند. در این روش اگر “کت و شلوار” را انتخاب کرده باشید دیگر با “کت و شلوار مردانه” به کاربر نشان داده نخواهید شد.

سعی کنید برای صرفه جویی در هزینه و به هدر رفتن کلمات کلیدی، از سه نوع آخر بسته به شرایط تان استفاده کنید.

  1. تمرکز بیشتر بر ترافیک موبایلی

در زندگی امروزی که همه ی فعالیت ها با موبایل عجین شده است جای شکی باقی نمی ماند که کسب وکارها باید بر روی ترافیک موبایلی شان بسیار متمرکز باشند. طبق گزارش ها از سال 2016 ترافیک موبایلی از ترافیک دسکتاپی پیشی گرفته است و همین دلیل کافی برای بهینه سازی تبلیغات ادوردزی برای موبایل است.

تمرکز بیشتر بر ترافیک موبایلی

اگر فقط در کمپین ها روی ترافیک دسکتاپی تمرکز دارید باید گفت که دارید ریسک زیادی می کنید. پس در اینجا یادگیری یکی از تکنیک های ادوردز برای بهینه سازی ترافیک موبایلی خالی از لطف نیست.

در این تکنیک باید گزینه ای به نام Sitelink extensions را به تبلیغات موبایلی تان اضافه کنید.

به عنوان مثال تبلیغ زیر را در نظر بگیرید:

بهینه سازی ترافیک موبایلی

اگر به باکس قرمز رنگ نگاه کنید می بینید اکستنشن سایت لینک های مختلفی برای کاربر قرار داده شده که فراخوان عمل را برای او راحت تر می کند.

وقتی کسی با موبایل جستجو انجام می دهد زمان آن را ندارد که وارد سایت بشود و در آن دنبال صفحه محصولش بگردد. کاری که شما باید انجام بدهید این است که هر چه سریع تر و مستقیم تر لینک های اصلی و محبوب را جلوی پایش بگذارید تا سریع بتواند تصمیم بگیرد.

اما این sitelink extension ها را از کجا باید فعال کنیم ؟

وارد اکانت ادوردز بشوید و از قسمت Ad extensions روی Sitelink extensions کیک کنید.

فعال کردن extension

و لینک URL اکستنشن مورد نظرتان را اضافه کنید.

extension

فراموش نکنید که وقتی عملیات بهینه سازی ترافیک موبایلی را انجام می دهید حتما گزینه Device preference را انتخاب کنید تا اکستنشن های سایت لینک فقط در نسخه موبایل نمایش داده شوند. اکستنشن های سایت لینک یکی از قدرتمندترین تکنیک های افزایش ترافیک موبایل هستند سعی کنید حتما از آن ها در کمپین تان استفاده کنید.

جمع بندی

گوگل ادز یکی از بهترین و در عین حال پیچیده ترین ابزارهای تبلیغات کلیکی است که دارای جزییات و تکنیک های زیادی است. با به کار بردن تکنیک هایی که در مقاله بالا آموزش داده شده نه تنها می توانید هزینه هایتان را مدیریت کنید بلکه می توانید با همراهی کردن سریع تر مشتری هم برگشت سود بیشتری داشته باشید و هم با فراهم کردن یک تجربه عالی برای مشتری برگشت او را تضمین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط