🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

6 استراتژی تجارت الکترونیکی در رشد کسب و کار

دو دهه ی اخیر با پیشرفت در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، به کارگیری و استقرار موفقیت آمیز تجارت الکترونیک به وجود یک برنامه و استراتژی مدون نیازمند است.به نظر می رسد شروع سال جدید زمان مناسبی برای توقف و تفکر در مورد چشم اندازهای آینده است. روندها ، نوآوری ها و فن آوری های جدید که می خواهند تغییر شکل دهند (یا حداقل تأثیر بگذارند) ،روشی که ما کار را انجام می دهیم چیست؟
استراتژی تجارت الکترونیک

در این مقاله می خوانید

دو دهه ی اخیر با پیشرفت در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، به کارگیری و استقرار موفقیت آمیز تجارت الکترونیک به وجود یک برنامه و استراتژی مدون نیازمند است.به نظر می رسد شروع سال جدید زمان مناسبی برای توقف و تفکر در مورد چشم اندازهای آینده است.  روندها ، نوآوری ها و فن آوری های جدید که می خواهند تغییر شکل دهند (یا حداقل تأثیر بگذارند) ،روشی که ما کار را انجام می دهیم چیست؟

فروش جهانی تجارت الکترونیکی تا سال 2021 به 4.5 تریلیون دلار خواهد رسید. افزایش بیش از 246٪ . اگر می خواهید شرکت شما در این رشد مشارکت داشته باشد ، پیش بینی آن و دانستن اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، بسیار مهم است.

در اینجا چند عاملی که تصور می کنیم برای موفقیت تجارت الکترونیکی در ماهها و سالهای آینده بسیار مهم خواهند بود، بررسی خواهیم کرد.

استراتژی تجارت الکترونیکی

6 استراتژی تجارت الکترونیکی که باعث رشد کسب و کار شما خواهد شد

1- شخصی سازی

گزارشی که اخیرا در اینترنت در مورد (پارادوکس حریم شخصی) منتشر شده است گویای این واقعیت است که این موضوع یک شمشیر دولبه است که افراد تمایلی به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود ندارند اما به وضوح به توصیه ها و شخصی سازی ها پاسخ می دهند.

ورود تجارت مبتنی بر وب با معرفی  eBay و Amazon ، افراد را به سمت استفاده گسترده از امکانات وب سوق داد و تنها 20 سال بعد اطلاعات و داده های وب به شکل یک فرهنگ عمومی روندی غالب و همه گیر به خود گرفت.

شخصی سازی تجارت الکترونیکی
هنگامی که اطلاعات شخصی با مسئولیت پذیری برای ارائه توصیه های هدفمند باشد، مزایا کاملا واضح خواهد بود

هنگامی که اطلاعات شخصی به خوبی و با مسئولیت پذیری برای ارائه توصیه های هدفمند و خلق محصولات بهینه شده مدیریت می شوند، مزایا کاملا واضح و مشخص خواهد بود. اما اگر اطلاعات شخصی سوء مدیریت شوند ، خطر رسوایی بسیار زیاد خواهد بود. (به رسوایی Facebook و Cambridge فکر کنید)

79% از پاسخ دهندگان در صورتی که مزایای واضح و مشخصی برایشان داشته باشد، حاضرند اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارند.

استفاده مناسب از داده ها به هدف شخصی سازی، تأثیر مهمی بر رضایت مشتری دارد. از پنج پیشرو بازار  در استفاده از داده‌های اینترنتی ، چهار مورد شاخص رضایت مشتری آمریکا (ASCI) بالاتر از حد متوسط یعنی 77 را اعلام کرده اند،رتبه آمازون در این شاخص 85 است. 33 درصد از مشتریانی که سرویس های تجاری را رها می کنند دلیل خود را این موضوع اعلام کرده اند که این سرویس فاقد بخش شخصی سازی اطلاعات است.

مقررات عمومی حمایت از داده ها در اتحادیه اروپا که در سال 2018 معرفی شد باعث شده است تا جمع آوری داده های شخصی  دشوارتر شود. با این وجود، شخصی سازی یک مؤلفه مهم برای رشد و موفقیت هر کسب و کار الکترونیکی است.

2- مدل های اشتراکی

شخصی سازی عامل مهمی در رشد سایر روندهای پیشرو تجارت الکترونیکی، یعنی خدمات اشتراک آنلاین است. تنها در یک سال ، Netflix  و Spotify به رشد 25٪ و 48٪ در بخش خدمات اشتراکی دست یافته اند و داده های کاربران را برای حفظ این رشد به کار می گیرند ، در مورد Spotify ، آنها با استفاده از این اطلاعات و رشد در این بخش، کاربران سرویس رایگان خود را به کاربرانی که برای اشتراک حق بیمه پرداخت می کنند، تبدیل می کنند.

مدل های اشتراکی استراتژی تجارت الکترونیکی
جهت استراتژی تجارت الکترونیکی خود برای مشترک شدن جایزه یا سرویس رایگان تعیین کنید

فروش بخش اشتراک و آبونمان در تجارت الکترونیکی هر ساله بیش از دو برابر شده و به 2.6 میلیارد دلار رسیده است. اما افزایش محبوبیت اشتراک و ابونمان محدود به استفاده از رسانه نمی شود. تعداد فزاینده ای از مصرف کنندگان برای دریافت محصولات به صورت مکرر از طریق اشتراک بسته های تبلیغاتی محصولات ثبت نام می کنند. تقریبا نیمی از خریداران آنلاین، به نوعی یکی از خدمات اشتراکی را ثبت نام کرده اند و 30٪ از آنها به صورت ماهانه برای دریافت بسته های تبلیغاتی محصولات اشتراک خریداری کرده اند.

خدمات اشتراکی تجارت الکترونیکی را می توان به طور کلی در سه بخش طبقه بندی کرد:
  • خدمات سازماندهی شده

33٪ از مشترکین تجارت الکترونیک از این نوع خدمات استفاده می کنند و هدف از آن انتخاب های جدید و بسیار شخصی سازی شده برای مشتریان است. Blue Apron و Birchbox دو نمونه مشهور در این مورد هستند.

  • خدمات دوباره پر کردن

32% از مشترکین تجارت الکترونیکی برای خرید راحت و مکرر در آینده از این خدمات استفاده می‌کنند. مشترکین در سرویس هایی نظیر Club Shave Dollar و Amazon برای استفاده های بعدی اطلاعات خود را ذخیره شده نگه می دارند.

خدمات دوباره پر کردن
خدمات اشتراکی را می توان در سه بخش طبقه بندی کرد:خدمات سازماندهی شده، خدمات دوباره پر کردن، خدمات دسترسی
  • خدمات دسترسی

13٪ مشترکان تجارت الکترونیکی برای دستیابی منحصر به فرد به تخفیف ها و سایر منابع ، از سرویس دهنده هایی نظیر  NatureBox و Thrive Market. استفاده می کنند.

3- تجارت اجتماعی

سالهاست که در مورد ادغام فروش الکترونیکی در پلتفرم های رسانه های اجتماعی موارد زیادی به وقوع پیوسته است، اما دکمه های خرید دیر فشرده می شوند یعنی رسانه های اجتماعی تبدیل به منابعی شده اند که مشتریان محصولات زیادی را در انها کشف می کنند اما در لیست خرید خود برای اینده قرار می دهند و همان لحظه خرید نمی کنند.

با توجه به متوسط زمانی که بزرگسالان برای حضور در گجت های خود صرف می کنند که 2.5 ساعت در روز است، و اغلب صرف سرگرمی، پیام دادن، گشتن در شبکه های اجتماعی و جستجو در اینترنت می شود، متوجه می شویم که بخش رسانه های اجتماعی غیرقابل نادیده گرفتن هستند.در گزارش منتشر شده در اینترنت، مایکر با استناد به نتایج یک نظرسنجی در مورد مصرف کنندگان ، نشان داد که  78 درصد از پاسخ دهندگان محصولات مورد نظر خود را در فیس بوک کشف می کنند ، در حالی که این عدد برای اینستاگرام و پینترست  59 درصد است و برای توییتر 34 درصد. نکته جالب تر این که 55٪ از کسانی که گزارش یافتن محصول مورد نظر خود در شبکه های اجتماعی را اعلام کرده اند،اقدام به خرید آنلاین کردند.

اهمیت شبکه های اجتماعی به عنوان منبع ارجاع به سایت های فروش الکترونیکی همچنان در حال سیر صعودی دارد. در سال 2015 ، این میزان ارجاع از شبکه های اجتماعی به سایت های فروش 2٪ از کل مراجعه ها بوده  که این عدد در حال حاضر به 6٪ یعنی سه برابر رسیده است.

4- خرده فروشی و عمده فروشی های چند کاناله

73% از مشتریان باید در موارد متعدد با برند شما مواجه شده باشند تا تصمیم به خرید بگیرند، این به این معنی است که باید به چشم بیایید و جاهای مختلف دیده شوید. باید محصول شما در همه جا حضور داشته باشد و مشتری بتواند اطلاعاتی در مورد محصول یا خدمات شما دریافت کند.

خرده فروشی و عمده فروشی های چند کاناله
73% از مشتریان باید در موارد متعدد با برند شما مواجه شده باشند تا تصمیم به خرید بگیرند تا شما در استراتژی تجارت الکترونیکی خود موفق شوید

به نظر می رسد که اجرا و مدیریت تعداد زیادی کانال برای فروش محصولات یا خدمات نیاز به زمان و اقدامات و منابع زیادی دارد که دردسر ساز خواهد شد. کمبود موجودی  از نظر کسب درآمد و دیدگاه مشتری در مورد ما بسیار پرهزینه خواهد بود و از سوی دیگر موجودی زیاد از یک محصول نیز به نوعی دیگر هزینه ساز می شود.

خوشبختانه برخی پلتفرم ها وجود دارند که می توانند بستر مناسبی برای ایجاد زیرساخت های مناسب برای خرده فروشی های چند کاناله فراهم کنند. نرم افزار چند کاناله شما باید ثبات را در تمام سیستم عامل ها تضمین کند ، داده ها را از همه کانالها جمع اوری کرده و تلفیق کند ، در هر نقطه احتمالی که مشتری حضور دارد،حاضر باشد  و موجودی محصولات را نیز مدیریت کند. پلتفرم هایی نظیر BigCommerce و Cloud و Sellbrite از جمله روش های پیشرو در حل این مشکل هستند.

5- محتوای خوب

محتوای سفارشی و کاربر پسند یک راه حل بسیار عالی برای مشارکت در فروش اینترنتی است. این اغلب بهترین راه برای یک مشتری بالقوه است که درباره محصول شما بیاموزد. محتوای خوب آنچنان به عنوان یک استراتژی مهم بازاریابی محتوایی تلقی می شود که 78 % مدیریان مارکتینگ، آینده بازاریابی را از آن بازاریابی محتوا تلقی می‌کنند. یک استراتژی مناسب برای محتوا باعث می شود افراد زیادی نام تجاری و برند شما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنند و افزایش قابل ملاحظه ای در نرخ رشد خواهد داشت.بازاریاب های فروش اینترنتی الکترونیکی به طور فزاینده ای به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود به دنبال محتوای تعاملی با مشتریان هستند. ویدیوهای مربوط به محصولات خود را اضافه کنید، 60٪ از مصرف کنندگان بیشتر ترجیح می دهند ویدیوی محصول را تماشا کنند تا توضیحات آن را بخوانند. علاوه بر این ، آنها 85 درصد بیشتر احتمال دارد که بعد از تماشای فیلم محصول را خریداری نمایند.

6- جستجوی صوتی

کورتانا (Cortana) ، سیری (Siri) و الکسا (Alexa) در زندگی روزمره مشتریان بالقوه بیشماری، حضور مهم و موثری دارند. در حال حاضر بسیاری از جستجوهای اینترنتی در آمریکا که به منظور خرید انجام می گیرند توسط جستجوی صوتی و  از داخل ماشین ها، خانه ها یا تلفن ها انجام می‌شود. پیش بینی می شود این میزان در سال 2022 به 40 میلیارد دلار برسد.

جستجوی صوتی
استراتژی تجارت الکترونیکی

جستجوی صوتی کاملاً متفاوت از اطلاعات تایپ شده عمل می کند. ممکن است یک فرد عبارت “بهترین رستوران های سوشی آلبوکرک” را تایپ کند ولی در جستجوی صوتی به حالتی که در گفتار طبیعی سوال می کند، عبارت “بهترین مکان برای سوشی در آلبوکرک چیست؟” را جستجو کند

درک رابطه بین فرم سؤال مطرح شده و قصد مشتری نیز حائز اهمیت است. چه چیزی ، چه کسی و چگونه سوالاتی هستند که نشان می دهند مشتری دنبال اطلاعات کلی است و بنابراین ، بیشتر در مرحله تحقیق قبل از خرید استفاده می شود. چه موقع و کجا سوالاتی هستند که نشان دهنده آمادگی برای خرید است. این ها دستورالعمل های کلی برای فکر کردن هستند و نه قوانین سفت و سخت غیرقابل تغییر. به عنوان مثال ، مشتری که می پرسد بهترین قیمت برای iPhone X چیست؟ نسبت به مشتری که از تفاوت بین آیفون X و گلکسی S9 سوال می‌کند، به خرید نزدیک تر است.

برای سرمایه گذاری در این موضوع محتوا ، شرکت ها نیاز به سازگاری دارند. محتوا باید به صورت مکالمه ای نوشته شود تا سؤالات احتمالی که ممکن است برای مشتریان پیش بیاید و هدفی پشت این سوال پنهان است را پاسخ دهد. محتوای وب در اینده کمتر و کمتر به کلمات کلیدی وابسته خوهد بود و بیشتر به سمت معناشناسی و مفهوم متن خواهد رفت.

جمع بندی

فکر کردن به آینده تجارت الکترونیک شما را هیجان زده خواهد کرد، فرصت های زیادی وجود دارد و شاید یک یا دو چالش برای غلبه بر آن پیش رو داشته باشید. اما اگر برنامه ریزی صحیح ، زیرساخت های مناسب و استراتژی های صحیح داشته باشید، شرکت شما آماده تجربه رشد قابل توجهی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره استراتژی دیجیتال مارکتینگ

با استراتژی هدفمند درآمدت رو بیشتر کن

  • کنترل
  • بررسی تاکتیک ها
  • تدوین استراتژی
  • مشخص کردن اهداف
  • تحلیل موقعیت
  • پیاده سازی و اجرا
  • و …

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی