🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

بازاریابی محتوا چیست؟ استراتژی و مراحل اجرای کانتنت مارکتینگ

هدف بازاریابی محتوایی تاثیرگذاری بر روی افزایش شهرت کسب وکار و فروش از طریق ارائه محتوا به مخاطبان است، محتوا صرفا «مقاله» نیست و علاوه بر« سایت» کانال‌های دیگری برای ارائه محتوا وجود دارند؛ با این حال هم فرمت مقاله و هم سایت اهمیت زیادی در جذب مخاطب دارند.
بازاریابی محتوایی چیست؟ آپدیت 2021

در این مقاله می خوانید

هدف بازاریابی محتوایی تاثیرگذاری بر روی افزایش شهرت کسب وکار و فروش از طریق ارائه محتوا به مخاطبان است، محتوا صرفا «مقاله» نیست و علاوه بر« سایت» کانال‌های دیگری برای ارائه محتوا وجود دارند؛ با این حال هم فرمت مقاله و هم سایت اهمیت زیادی در جذب مخاطب دارند.

هنگامی که یک کسب‌وکار به منظور ترفیع و معرفی یا فروش محصولات خود به دنیای دیجیتال و مشخصا دیجیتال مارکتینگ وارد می‌شود، اهداف و خیالات خاصی را دنبال می‌کند که درست یا نادرست هستند؛ یکی از این اهداف سودِ بیشتر شرکت در نتیجه جذب مشتری از اینترنت و افزایش فروش است. با این حال سوال اینجاست که این مهم چگونه حاصل می‌شود؟

وقتی شهرزاد قصه‌گو نیستم…

به شخصه افراد مشتاقی را دیده‌ام که در انواع کلاس‌های آموزش بازاریابی محتوایی شرکت کرده و دست آخر می‌پرسند «خب! حالا چه در سایتم بنویسم؟» اغلب این افراد نهایتا با این بهانه که اصولا «نوشتن» کاری خلاقه و استعدادی ذاتی است که آن‌ها از آن بهره‌ای نبرده‌اند، به توجیهی برای خود دست یافته و اصطلاحا «بی‌خیال» می‌شوند!

بله! این افراد قطعا شهرزاد قصه‌گو و یا نویسنده‌ای ادبی نیستند، ولی مشکل آن‌ها چنین مسئله‌ای نیست، بلکه کار از جایی اشکال پیدا می‌کند که اولا درک درستی از «بازاریابی محتوایی» ندارند، دوم، محتوا را تنها در قالبِ «متن و نوشته» می‌بینند و سوم، اولین و آخرین رسانه‌ای که به ذهن آن‌ها می‌رسد «وب‌سایت» است و لاغیر. در ادامه این مقاله بازاریابی محتوایی، نکات بازاریابی محتوایی، کمپین بازاریابی محتوا و نمونه بازاریابی محتوا را بیان خواهیم کرد.

Content Marketing بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی به زبان ساده، کمک به سرنخ‌سازی و نهایتا فروش از طریق «ارائه محتوا» به مخاطب است که اگر جذاب و مفید باشد به جلب علاقه و اعتمادِ مخاطب که نقش اصلی در تبدیل شدنِ «مخاطب به مشتری» دارد، منجر می‌شود.

اما همانطور که مطلع هستید این تعریف سرآغاز یکسری ابهامات و سوتفاهم می‌شود. مثلا  «محتوا» چیست و «مخاطب» چه کسی است؟ مخاطب و مشتری چه فرقی دارند و این اعتماد و علاقه نه در لفظ که «عملا» چگونه حاصل می‌شود؟

بیایید به این سوالات پاسخ دهیم…

در مقاله ی بازاریابی درونگرا و فرق آن با بازاریابی برونگرا درباره ی اهمیت بازاریابی محتوایی و تولید محتوا نیز سخن گفتیم.

تعریف محتوا

«محتوا» پیامی است که از یک فرستنده به یک گیرنده ارسال می‌شود. زمانی که شما با دوست صمیمی‌تان در مترو صحبت می‌کنید نیز این محتوا تولید می‌شود، البته در آنجا «هوا» کانال انتقال اطلاعات بوده و به وسیله زبان و گوش ردوبدل کردن این اطلاعات و محتوا میسر می‌شود. چنین تاکیدی از آن رو صورت می‌گیرد که سطح محتوا را به یک نوشته وبلاگی و محل انتشار را به سایت تنزل ندهیم.

بازاریابی درونگرا

ویدئو، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، مصاحبه تصویری، پادکست، عکس و غیره همه از جنس محتوا بوده و به غیر از سایت، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل و SMS کانال‌های رایج برای انتشار این محتوا هستند، همگی این فرمت‌ها می‌توانند نقشی موثر در جذب سرنخ و افزایش فروش از این طریق داشته باشند.

  •  نکات ضروری برای بازاریابی محتوایی، بدون سردرگمی:

در نظر گرفتن تمامی فرمت‌ها در بازاریابی محتوایی

کدام فرمت برای من بهتر است؟

قبل از هرچیز این سوال باید مطرح باشد که برای موضوع موردنظر، کدام فرمت محتوا مناسب‌تر است؟ هنگامی که می‌توانید با دوربین سلفی یک موبایل از خود یک ویدئوی کوتاه تهیه کنید، چرا باید به دنبال تهیه مثلا مقاله یا موشن گرافیک باشید؟ منظور آن است که نباید یک «پیش‌فرض ثابت» از محتوا در ذهن شما باشد و با شنیدن این کلمه صرفا یادِ فرمت خاصی نظیر مقاله بیفتید؛ باید قبل از هر چیز به این فکر کنید که چه فرمتی برای این محتوا مناسب است. در  ادامه درباره ی مزایای بازاریابی محتوا نیز صحبت خواهیم کرد.

  • در نظر گرفتن تمامی کانال‌ها در بازاریابی محتوایی

کدام کانال برای من بهتر است؟

عده‌ای تصور می‌کنند که محتوایی که در سایت منتشر نشود، محتوا نیست، سایت در این جا «کانال انتشار» محتواست و ارتباطی با ماهیت محتوا ندارد؛ بگذارید همان مثال بالا را در نظر بگیریم. اکنون که ویدئوی ۲ دقیقه‌ای شما آماده شده، برحسب شناختی که از کانال‌های انتشار محتوا دارید، کدام برای افزایش فروش شما مناسب‌تر به نظر می‌رسند؟ اینستاگرام؟ آپارات؟ خوب به این سوال فکر کنید. ببینید «ویدئوهای ۲ دقیقه‌ای» افراد موفق در از کدام کانال منتشر می‌شود؟ من بر اساس دیدِ خودم می‌گویم «اینستاگرام» اما شما بر اساس نظر خود عمل کنید. در آکادمی دیجیتال مارکتینگ چند سال پیش یک ویدئوی ساده درباره گوگل ادز منتشر شد، همین ویدئو بهتر از صدها مقاله عمل کرد، هم در انتقال پیام به این معنا که اصولا مخاطب بفهمد، گوگل ادز چیست و چه کار می‌کند و هم در اثرگذاری بر فروش این دوره از طریق پاسخگویی به همین ابهامات و سوالات.

  • در بازاریابی محتوایی، محتوای خوب، شما را منعکس می‌کند

اصولا تولید محتوا به منظور برقراری ارتباطی صادقانه با مخاطب است؛ مشکلی که بعد از انتخاب فرمت و کانال می‌تواند گریبان شما را بگیرد این است: «خب! من متوجه شدم که باید ویدئویی ۲ دقیقه‌ای درست کرده و دراینستاگرامم منتشر کنم؛ اما سوال اینجاست که در این ۲ دقیقه چه بگویم و چطور ارتباط مناسبی با مخاطبان برقرار کنم؟»

بازاریابی برونگرا
تولید محتوا با کیفیت است که منجر به برقراری ارتباط با مخاطب می شود (بازاریابی محتوایی)

پاسخی که به این سوال داده می‌شود به فرم و نحوه ارائه محتوا مربوط می‌شود که در تاثیرگذاری محتواپ لاجرم افزایش فروش اهمیت بسیاری دارد. به قول معروف «آنچه که از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.» خصوصا در انواع محتوای مکتوب و گفتاری (انواع نوشته و ویدئو و پادکست) این مسئله اهمیتِ اساسی دارد، خب! فرمولی جادویی هم برای آن وجود ندارد، به طور کلی هنگامی که برای مخاطبین می‌نویسید و یا صحبت می‌کنید، باید نکاتی را در نظر بگیرید.

  • در بازاریابی محتوایی، خودتان باشید، ولی یک خودِ بیزینسی!

در نوشته‌ها و صحبت‌هایتان، خودتان باشید، همانطور که گفتم شما قرار نیست، نویسنده‌ای ادبی باشید و در نوبل ادبیات شرکت کنید، شما می‌خواهید با عده‌ای مخاطب ارتباط برقرار کرده و با تولید محتوا به صورت بالقوه فروش خود را افزایش دهید، پس باید آنچنان که واقعا هستید و با نزدیکان تان صحبت می‌کنید، با آن‌ها صحبت کنید.

با این حال نکته گفته شده بیشتر برای بیزینس‌های شخصی و کوچک صدق می‌کند، در غیر این صورت وقتی مثلا از شرکت‌هایی مانند گلرنگ و کاله صحبت می‌کنیم، این «شما» دیگر لزوما به یک شخص حقیقی که صاحب یا مدیر آن کسب‌وکار باشد، اشاره نمی‌کند. در این جا شخصیت اصلی خود گلرنگ و کاله هستند و از آنجایی که یک کسب‌وکار خود لحنی ندارد، باید برای آن لحنی به وجود آورید، این لحن ناشی از کاراکترِ برند و نوع فعالیت کسب‌وکار است. مثلا یک «قطعه‌ساز خودرو» را در نظر بگیرید. کسب‌وکاری B2B، به شدت صنعتی و حتی زمخت با مشتریانی محدود از جنس ایران‌خودرو و سایپا! لحن محتوای چنین کسب‌وکاری کوتاه و دقیق و توصیفی است، شاید یک ایمیلِ رسمی که حاوی پیشنهادات جذابی است، برای این کسب‌وکار بهتر از اشکالِ بیشتر رایجِ محتوا جواب بدهد. بعضی از کسب‌وکارها یک «جدول مقدس» از کلماتی که لحن آن‌ها را تشکیل می‌دهد، درست می‌کنند، در این جدول مشخص می‌شود که چه کلماتی از نوع اسم، فعل، قید و صفت باید بیشتر به کار برده شده و با فراوانی خاصی تکرار شود تا لحن موردنظر شکل بگیرد.

  • در بازاریابی محتوایی، زبان مخاطبان را هم در نظر بگیرید

مخاطبان شما، همه افراد نیستند، هیچ بیزینسی همه افراد را مخاطب قرار نمی‌دهد. مخاطبان شما افرادی با ویژگی‌های مشترک در تعدادی از ابعادِ دموگرافیک، قوم‌شناختی، سبک زندگی و روانشناختی هستند؛ ترکیب این ویژگی‌ها یک شمای کلی از مشتری شما به وجود می‌آورد، شمایلی که انگار نماینده‌ای برای دیگر مشتریان شماست و به خوبی آن‌ها را به شما می‌شناساند، ما در بازاریابی دیجیتال به این شمای انتزاعی «پرسونا» می‌گوییم و برای عینی‌تر شدن آن حتی برایش اسم و فامیل فرضی انتخاب می‌کنیم.سفر مشتری را با خود مرور کنید.

مثلا «علی حیدری». شما باید همانطور که نیازهای این فرد را مدنظر قرار می‌دهید، لحن او را هم مدنظر قرار دهید، چرا که نهایتا مشتری شما همین فرد است و شما باید برای فروش محصولتان به او، این فرد را به درستی بشناسید.

تطابق لحن محتوا با لحن پرسونا در بازاریابی محتوایی
تطابق لحن محتوا با لحن پرسونا بسیار مهم است(بازاریابی محتوایی)

به یاد بیاورید که دانشجویان زیادی از نحوه درس دادن بسیاری از اساتیدِ باسوادشان، شاکی هستند. این به آن دلیل است که لحن مشترک میان دانشجو و استاد وجود ندارد. در محتوا هم، همین اتفاق رخ می‌دهد. پس مناسب‌ترین حالت برای ارائه محتوا به صورت تصویری، صوتی و مکتوب شامل صادقانه بودن آن لحن، ساده بودن و  تطابق لحن محتوا با لحن پرسونا است.

  • در بازاریابی محتوایی محصول و سرویس را در نظر بگیرید:

به همین قطعات که قطعه‌سازان تولید می‌کنند فکر کنید، توصیف با کلمات، بهتر داستان آن‌ها را روایت می‌‌کنند یا به تصویر کشیدنشان؟ برای مثال پوشاک، زیورآلات، لوازم آرایشی جنبه‌های تصویری شکوهمند و وسوسه‌انگیزی را برملا می‌کنند، در حالی که یک کامپیوتر داستانی دارد که با کلمات و حتی جدول‌ها بهتر بیان می‌شوند؛ در نظر گرفتن چنین موردی در ساخت محتوا برای محصول، قطعا بر فروش یا عدم فروش شما اثر می‌گذارد.

  • در نظر گرفتن توانمندی‌ها و امکانِ برون‌سپاری در بازاریابی محتوایی:

بسیار دردناک خواهد بود اگر پس از همه این مراحل، فریادِ «یافتم! یافتم!» را سر بدهید، اما پس از اندکی تامل و با واقع‌بینی بگویید «می‌دانم چه فرمت محتوایی را در چه کانالی منتشر و چگونه آن را ارائه کنم، اما توانایی انجام آن را ندارم!» مثلا شما به این نتیجه رسیده‌اید که اینفوگرافیک و موشن‌گرافیک بهترین نوع محتوا برای شما هستند، اما کسی را در شرکت ندارید که از عهده تهیه این کار برآید. اگر واقعا اینطور باشد، شما باید بپذیرید که همانطور که برای انجام کارهای مالی شرکت به هزینه و نیروی متخصص نیاز است، در مورد محتوا هم همین صدق می‌کند. محتوا قرار است برای شما بفروشد پس باید برای آن هزینه کنید! اگر حجم کار شما آن قدری نیست که نیرویی تمام‌وقت بگیرید، می‌توانید انجام محتوای خود را برون سپاری کنید. مثلا شما در ماه به ۴ موشن گرافیک احتیاج دارید، آن را سفارش دهید همانطور که ناهار سفارش می‌دهید و طبعا هزینه‌اش را نیز می‌پردازید، این بخشی از هزینه کسب وکار است که شما در راستای افزایش درآمدتان تقبل می‌کنید. پس اگر به این نتیجه رسیدید که محتوای موردنظر به نحوی برای شما ارزش ایجاد می‌کند، در هزینه کردن برای آن درنگ نکنید.

  • بازاریابی محتوایی با توجه به فرایندی مشخص

یکی از دلایل سردرگمی در تولید محتوا و البته از عوارض خلاقانه دانستن این کار، دلبخواهانه و سرسری برخورد کردن با فرایند تولید محتواست. فرایند تولید محتوا در اکثر شرکت‌های ایرانی به این شکل است: «رییس صبح دوشنبه به مسئول محتوا نگاه می‌کند و می‌گوید فلانی امروز درباره بهمان چیز بنویس! چهارشنبه هفته بعد باز رییس به مسئول محتوا نگاه می‌کند و می‌گوید فلانی امروز راجع به بهمانی بنویس!» گویی تمام نظمی که در این جریان وجود دارد، تلاقی نگاهِ رییس با مسئول محتوا و زوج بودن آن روز است!

فرایندی منطقی در بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی فرایندی منطقی و استاندارد دارد

هدف‌گذاری، مخاطب‌شناسی، استراتژی محتوا، تقویم محتوا، تولید محتوا، انتشار محتوا، ترفیع محتوا و تجزیه و تحلیل و گزارش‌گیری فرایند تولید محتوا هستند.

  • هدف گذاری در تولید محتوا (اهداف بازاریابی محتوایی) به این اشاره می‌کند که هدف ما از فعالیت‌های بازاریابی محتوایی چیست؟ برای مثال هدف می‌تواند، جذب ترافیک به منظور تبدیل آن‌ها در قیف فروش باشد، مشخصا این هدف باید مشخص، قابل سنجش، قابل دسترسی، مرتبط و دارای بازه زمانی باشد. مثلا فعالیت‌های محتوایی  باید، ظرف ۶ ماه  ترافیک روزانه ۱۰۰۰۰ کاربر را به سایت وارد کند. افزایش فالوئرهای شبکه اجتماعی یا بهبود رتبه سایت می‌توانند دیگر اهداف مدنظر باشند.
  • همانطور که گفته شد با شناخت پرسونای مخاطب باید مشخص شود که این فعالیت‌های محتوایی برای کدام مخاطب و با چه پرسونایی انجام می‌شود؟
  • استراتژی محتوا عبارتِ دهان پرکنی به نظر می‌رسد، با این حال حقیقت آن است که استراتژی محتوا عملا چیزی نیست جز یک تیتر برای توضیحات قبلی ما! این که بعد از مشخص کردنِ هدف «چگونه» و با «تمرکز» بر «چه چیزی» به اهداف برسیم، به استراتژی محتوا، ربط دارد. هدفِ افزایش ترافیک را در نظر بگیرید، این هدف چگونه می‌تواند محقق شود؟ با ارائه ویدئو در شبکه اجتماعی؟ با تهیه محتوای متنی یا پادکست؟ چه گام‌هایی برای افزایش ترافیک از طریق نوشتن مقاله وجود دارد؟ این‌ها را استراتژی محتوای شما مشخص می‌کند.
  • تقویم سردبیری به فعالیت‌های بازاریابی محتوایی نظم می‌بخشد، در حقیقت تقویم بازاریابی محتوایی «تاکتیک‌های اجرای استراتژي» را مشخص می‌کند، ما کمی جلوتر به صورت مفصل درباره تقویم سردبیری صحبت خواهیم کرد.
  • در بخش تولید محتوا، وارد فاز اجرایی می‌شویم؛ مثلا مقاله یا ویدئوی موردنظر تهیه شده و یک خروجی از آن به دست می‌آید.
  • در قسمت انتشار محتوا، محتوا بر روی کانال منتشر و به مخاطبان ارائه می‌شود.
  • از آنجایی که ظرفیت یک کانال برای جذب مخاطب محدود است. محتوا باید «ترویج» شود. از این جهت محتوا در سایر کانال‌ها که از آن ما یا دیگران هستند، اصطلاحا «ترویج» می‌شود تا بورد و دامنه اثرگذاری آن افزایش یابد.
  • بخش بازآفرینی محتوا، اهمیت بسیاری دارد. عده‌ای همیشه از این گلایه دارند که محتوای به درد بخور «محدودی» در اختیار دارند و علاقه‌ای به استفاده از محتوای بی‌کیفیت هم ندارند. در پاسخ می‌توان گفت که محتوایی با یک موضوع می تواند فرم‌ها و کالبدهای متفاوتی داشته باشد. این همان چیزی است که ما آن را «بازآفرینی محتوا» می‌نامیم. فرض کنید که شما توانسته‌اید یک مقاله بسیار خوب تهیه کنید. این در حقیقت یک محتواست. اما آیا این محتوا تنها در قالب یک مقاله قابل عرضه است؟ شما می‌توانید از آن یک پادکست بسازید. می‌توانید ویدئو یا مصاحبه‌ای درباره آن درست کنید. حتی ساخت اینفوگرافیک هم محتمل به نظر می‌رسد. پس در این حالت شما محتوایی دارید که در فرمت‌های مختلف از آن استفاده می کنید.
  • در مرحله‌ی تجزیه‌وتحلیل محتوا به وسیله ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس و hotjar محتوا و بازخورد و اثرگذاری آن را تجزیه‌وتحلیل می‌کنید. صفحه محتوایی خاصی چند دقیقه مخاطب را درگیر خودش کرده، چند بازدید ایجاد کرده و مخاطبان را به چه صفحات دیگری هدایت کرده است؟ مخاطب بر کدام بخش صفحه محتوایی بیشتر تمرکز کرده است؟ همه این‌ها در تجزیه و تحلیل محتوا مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • در مرحله گزارش گیری مسئول محتوا گزارشِ خود را بر مبنای تجزیه‌وتحلیل صورت گرفته و میزان تحقق اهداف به مسئولان ذی‌ربط که معمولا مدیر محتوا و مدیر دیجیتال‌ مارکتینگ هستند، ارائه می‌کند تا اثربخشی محتوا مورد بررسی قرار گیرد.
  • تولید محتوا با توجه به تقویم محتوا

در تقویم محتوا چه مولفه‌هایی مورد تاکید قرار می‌گیرد؟

در قسمت قبلی این مطلب راجع به تقویم محتوا به صورت خلاصه بحث شد، نظر به اهمیت این مورد لازم می‌بینم که توضیحات بیشتری را ارائه کنم. به جدول زیر دقت کنید:

کلمات کلیدیعنواننویسندهتاریخ انتشارکانال انتشارفرمت محتوادسته‌بندی محتواپرسونای مخاطبموقعیت مخاطب در قیفمحتوای CTA
بازاریابی محتوابازاریابی محتوا چیست؟علی حیدری25/6/98سایتمقالهآموزشی۱سرنخدر دوره بازاریابی محتوا شرکت می‌کنم
  • یک تقویم بازاریابی محتوا یک جدول ساده با ستون‌های بالاست. آنچنان که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، عنوان، نویسنده، تاریخ انتشار، کانال انتشار، فرمت محتوا، دسته‌بندی محتوا، کلمات کلیدی، پرسونای مخاطب، موقعیت مخاطب در قیف، متن CTA و لینک آن مشخص می‌شود. در این بین توضیح درباره چند مورد ضروری به نظر می‌رسد.
  • در «کلمات کلیدی» مشخص می‌شود که کدام کلمات به عنوان «کلمات کلیدی» مدنظر هستند. این کار از جهت سئو محتوا صورت می‌گیرد. نویسنده هنگامی که بداند کلمه کلیدی اصلی چیست، محتوا را بر محور آن کلمه بنا می‌کند. بعدتر در همین مقاله توضیحات بیشتری در این باره ارائه می‌کنم.
فرایندی منطقی در بازاریابی محتوایی
کیووردهای داخل محتوا برای بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو می باشد(بازاریابی محتوایی)
  • در «دسته‌بندی محتوا» با توجه به دسته‌بندی‌های موجود در سایت، مشخص می‌شود که محتوای موردنظر در چه دسته‌هایی قرار می‌گیرد.
  • در «پرسونای مخاطب» پرسونای خود را انتخاب می‌کنید. دقت داشته باشید که شما ممکن است چند پرسونا داشته باشید. من در این‌جا از کدِ ۱ استفاده می کنم؛ به این معنا که این مطلب برای پرسونای شماره ۱ است که حتما ویژگی‌های خاصی بر آن مترتب است.
  • در بخش «موقعیت مخاطب در قیف» مشخص می‌شود که این محتوا برای کدام مرحله از قیف فروش تهیه شده است؟ قرار است بازدید کننده را به سرنخ تبدیل کند یا سرنخ را به مشتری؟….
  • در بخش « محتوا و مسیر CTA» متن call to action یا همان «اقدام به عمل» برای محتوا مشخص می‌شود. دقت کنید که محتوا حتما باید CTA داشته و مخاطب را به یک صفحه فرود و اقدامی مشخص دعوت کند؛ در نتیجه شما متنِ این CTA و لینکِ صفحه فرود را در این قسمت مشخص می‌کنید.
  • داستان‌گویی در بازاریابی محتوایی

داستان‌گویی در ساخت محتوا اهمیت بسیاری دارد، داستان می‌تواند درباره برند، محصول یا کتگوری خاص باشد. شما حتی می‌توانید کاراکترهای خاصی خلق و داستان را درباره  یا از زبان آن‌ها طراحی کنید. چندی پیش در یکی از شبکه‌های اجتماعی تصادفا با صفحه یک رستوران که غذای سنتی ارائه می کرد، مواجه شدم. ظاهرا از تاسیس این رستوران بیش از ۱ سال نمی‌گذرد. با این حال تعداد زیاد فالوئرها و مهمتر از آن کامنت‌های زیادِ هر پست، نظر مرا بیشتر به این صفحه جلب کرد.

داستان‌گویی در بازاریابی محتوایی
داستان‌گویی در ساخت محتوا اهمیت بسیاری دارد (بازاریابی محتوایی)

با دقت بیشتر در پست‌ها دریافتم که این رستوران دو کاراکتر خلق کرده است. یک پیرزن و یک پیرمرد! پیرزن هر روز برای پیرمرد غذا می‌پزد و این بهانه‌ای می‌شود برای صحبت درباره عطر و طعمِ آبگوشت و قیمه و قرمه! بدین ترتیب این رستوران داستانی خلق کرده و با تولید محتوا از این طریق، پیاز داغ غذاهایش را زیاد و فروشش را افزایش می‌دهد.

  • مشاهده و دریافت ورودی در بازاریابی محتوایی:

حقیقت آن است که برای تولید محتوای منحصربه‌فرد باید چشم بینا داشته و به جزئیات مهم توجه کنید. اگر تولید محتوا را به مثابه یک کارخانه که محصولی به نام «محتوا» تولید می‌کند، در نظر بگیرید، این کارخانه سیستمی خواهد بود که در نتیجه‌ی دریافت ورودی‌های مختلف، یک محصولِ خروجی (محتوا) تولید می‌کند.

اما مواد اولیه‌ی این «محتوا» کدام است؟ کلمات؟! سوژه‌ها و موضوعات؟! خب! یک دایرکتوری برای موضوعات و سوژه‌ها وجود ندارد، شما باید جامعه، دور وبر خود را بگردید و سوژهای مرتبط با کسب وکارتان برای تولید محتوا بیابید. تصور کنید من به این صفحه اینستاگرامی دقت نکرده بودم؛ در نتیجه نمی‌توانستم از ان در محتوای خودم استفاده کنم.

  • بازاریابی محتوا از طریق نوشتن

در ابتدای این مقاله گفتیم که تنها فرمت محتوا «نوشته» و تنها کانالِ انتشار «وب‌سایت» نیست. با این حال اکنون قصد داریم روی همین فرمت و کانال گفته شده تاکید کنیم….

انواع محتوای متنی

انواع محتوای متنی شاملِ مقاله، مصاحبه پیاده‌سازی شده به صورت متن، کتاب‌های پی دی‌اف، گزارش از یک رویداد و البته انواعی دیگر هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مسئله این است نوشتن یا ننوشتن! به اینجا که می‌رسید، دیگر باید دست به قلم شوید، قبل از این اما لازم است ایده‌ای پیدا کنید، اما ایده‌یابی برای نوشته شما چگونه ممکن می‌شود؟

  • پیشنهاداتی برای ایده‌یابی:
استفاده از ایده های خلاقانه برای بازاریابی محتوایی
برای نوشتن از ایده های خلاقانه استفاده کنید (بازاریابی محتوایی)

یک راه برای ایده‌یابی استفاده از منطق گرامر زبانی است، «عنوان» یک مطلب را در نظر بگیرید؛ این عنوان از اسم، صفت، قید، موصوف، فعل، فاعل و اینگونه مولفه‌های ساختاربخش به زبان تشکیل می‌شود؛ به طور معمول «کلمه کلیدی اصلی» یکی از این جایگاه‌ها مانند اسم یا صفت را اشغال می‌کند. در این وضعیت شما از خاصیت جایگشتی زبان استفاده می‌کنید. همانطور که از ترکیب چند عدد، تعدادی عدد دیگر ساخته می‌شود، از ترکیب چند کلمه یا جانشیان آن‌ها نیز تعدادی جمله به وجود می‌آید. برای درکِ بهترِ این موضوع به جدول زیر توجه کنید:

فعلکلمات اصلیکلمات مرتبطپسوندبرندمکانمحصول
عرضه کردموبایلپاوربانک هندزفری گلسجدید میان رده پیشتازسامسونگ ال جی نوکیاایران چین نمایشاگاه جیتکس دوبیموبایل

همانطور که در این جدول مشاهده می‌کنید، عناصری مانند فعل، کلمات اصلی، پسوند، برند، مکان و محصول در ستون قرار گرفته‌اند.

جملاتی که از این روش به دست می‌آید و تبدیل به یک موضوع می‌شود…

  • بهترین «پاوربانک‌ها» برای گوشی میان رده سامسونگ
  • ال‌جی، هندزفری اختصاصی برای موبایل جدیدش عرضه کرد
  • همه چیز درباره نمایشگاه جیتکس و غرفه‌های نوکیا و سامسونگ
  • ملاحظه می‌کنید که از ترکیب این کلمات، جملات و در نتیجه موضوعات جدیدی برای محتوا خلق شد که می‌تواند به کسب وکار و فروش شما کمک کند..
  • ایده‌یابی محتوا با طوفان ذهنی بوزان:

تونی بوزان روانشناسی بود که  از الکس آزبورن که مبدعِ طوفان ذهنی بود، الهام می‌گرفت. او  تکنیک نقشه‌ی ذهنی را معرفی کرد، این تکنیک امروزه در آفرینش‌های خلاقه بسیار رهگشاست و به خاطر ساختار ساده و سریعش بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ از جمله برای خلق ایده در بازاریابی محتوا، جایی که نویسنده نیاز به ایده دارد، نقشه ذهنی کمکی مفید به او خواهد کرد.

به تصویر زیر دقت کنید:

کمپین بازاریابی محتوا

مطابق تصویر در دایره بنفش رنگ «ایده و کلید واژه اصلی» خود را قرار دهید؛ مثلا «بازاریابی محتوایی». پس تا بدین جا مشخص شد که قرار است راجع به بازاریابی محتوایی بنویسید؛ اما این کافی نیست، در یک سطح پایین تر ( در دایره آبی کوچکتر) چه چیزی ذیلِ «بازاریابی محتوا» قرارمی‌گیرد؟ مثلا «کم‌هزینه» حالا چه چیزی ذیلِ کم‌هزینه (دایره بنفش) یا حتی در عرض آن (دایره آبی مجاور) قرار می‌گیرد؟ مثلا «کسب‌وکارهای کوچک» تبریک می‌گویم! موضوع مقاله شما مشخص شد: «بازاریابی محتوای کم هزینه برای کسب‌وکارهای کوچک»

نوشتن بدنه متن

  •  رویکرد داستان‌گویی برای یک کودک، از محاوره به متن

در این حالت شما فرض می‌کنید که با یک کودک طرف هستید و می‌خواهید موضوع را برای او مطرح کنید، آن هم به صورت محاوره‌ای. پس شروع کنید! حتی اگر لازم است صدای خود را ضبط کنید. محتوای مقاله را به صورت محاوره‌ای و شفاهی تولید کنید. در گام دیگر، محتوای محاوره‌ای را مکتوب کنید و آن را روی کاغذ بیاورید؛ نهایتا محتوای مکتوبِ محاوره‌ای را سر و سامان دهید. زبان و لحن مناسب را برای آن انتخاب و با استفاده از میان تیترها، آن را پیاده‌سازی کنید.

  • رویکرد پاسخگویی به سوالات:

در این رویکرد، شما در ابتدا به این فکر می‌کنید، مخاطبی که برای او مطلب تولید می‌کنید، چه سوالاتی دارد که به دنبال رفع و حل شدن آن‌هاست. مثلا اگر مطلی با عنوان «۱۰ مکان از دیدنی‌های شمال تهران» تهیه می‌کنید، در واقع در حال تولید محتوا برای فردی هستید که شمالِ تهران و در نتیجه مکان‌های دیدنی ان را نمی‌شناسد و دوست دارد با رفع این مشکل اوقات فراغت بهتری برای خود رقم بزند. پس عجله کنید و شمال تهران و مکان‌های دیدنی آن را به او بشناسانید، البته برای این کار لازم است خودتان هم شمال تهران و مکان‌های دیدنی آن را بشناسید!

  • رفتن راه هزارساله در یک شب با مگاپست:
مقالات آسمان خراش در بازاریابی محتوایی
مگاپست یا مقالات «آسمان خراش» مقالاتی جامع درباره یک موضوع هستند

مگاپست یا به عبارتی مقالات «آسمان خراش» مقالاتی جامع درباره یک موضوع هستند که ۰ تا ۱۰۰ این موضوع را پوشش می‌دهند و مخاطب با خواندن آن موضوع تمامی سوالاتش درباره آن رفع می‌شود. مثلا مقاله«اهمیت دیجیتال مارکتینگ» که در همین سایت منتشر شد یک مگاپست است. مگاپست قابلیت جذب ترافیک فراوانی دارد. ترافیک زیاد و مکث مخاطب روی صفحه که نتیجه جامع و غنی بودن مقاله است به گوگل هم می‌فهماند که با مقاله مهمی طرف است و آن را در رتبه‌ای مناسب قرار می‌دهد. اگرچه تهیه مگاپست کمی سخت و زمان‌بر است، اما با تهیه چند مگاپست انگار که چند ده مقاله معمولی تهیه کرده‌اید.

به روزرسانی مقالات معمولی به جای مگاپست در بازاریابی محتوایی

اگر به هر دلیل توانایی یا علاقه به تهیه‌ی یکباره ی یک مگاپست را ندارید، می‌توانید با به روزرسانی مستمر یک مقاله معمولی به مرور یک مگاپست تهیه کنید! مثلا شما نکاتی درباره بازاریابی محتوا می دانید که لزوما جامع و کامل نیست؛ آن را در غالب یک مقاله منتشر کنید و با به روزرسانی مستمر، پس از چندین به‌روزرسانی، مقاله‌ی کاملی خواهید داشت که دقیقا مطابق یک مگاپست است.

  • پاسخگویی به سوالات رایج به عنوان محتوا در بازاریابی محتوایی:

اگر به مطلب راهنمای گام‌به‌گام اینستاگرام از مبتدی تا حرفه‌ای در سایت ایران‌سوشال سر بزنید با مطلبی بیش از ۴۰۰۰۰ کلمه مواجه می شوید که محتوایی کامل را در قالب پاسخ به سوالات ارائه کرده است، چنین محتوایی که قابلیت به روزرسانی را دارد، یک دارایی استراتژیک برای محتوای وب‌سایت و حتی کل بیزینس به شمار می‌رود. شما جواب سوالات مهم را می‌دهید و با رفع ابهام، فروش خود را افزایش می‌دهید. به همین راحتی!

  • سئوی محتوا در بازاریابی محتوایی:
سئوی محتوا در بازاریابی محتوایی
نوشتن محتوای سئو شده اهمیت فراوانی دارد (بازاریابی محتوایی)

در این باره مختصر و مفید صحبت می‌کنم. نخست آنکه اگر با وردپرس کار می‌کنید، حتما افزونه yoast seo که آموزش آن در همین سایت وجود دارد، را یاد بگیرید. در عنوان مطلب و در ابتدای پاراگراف اول حتما از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. دیگر آنکه کلمه کلیدی اصلی را با یک چگالی مشخص در مطلب تکرار کنید. در یک متن ۳۰۰۰ کلمه‌ای، کلمه کلیدی اصلی بین ۳۰ تا ۴۵ بار باید تکرار شود.

نهایتا اینکه، از میان‌تیترها در مطلب استفاده و در این راستا از تگ‌های h1 تا h6 استفاده کنید. در وردپرس عنوان مقاله به صورت پیش‌فرض h1 است و شما نباید در قسمتی دیگر از متن از آن استفاده کنید. در حقیقت شما در باقی متن از تگ‌های h2 تا h6 استفاده می‌کنید، در این بین تگ h2 مهمترین میان‌تیترهای مطلب را در بر گرفته و h6 کم‌اهمیت‌ترین میان تیتر است. استفاده از میان‌تیترها هم خوانایی مطلب و ساختار روایی آن را افزایش می‌دهد و هم در سئو تاثیر می‌گذارد، پس این مطلب را مدنظر قرار دهید.

  • استفاده از محتوای همیشه سبز در بخشی از بازاریابی محتوایی:

محتوای همیشه سبز به محتوایی گفته می‌شود که اصطلاحا تاریخ انقضا ندارد، به این معنا که اگر امروز آن را نوشتید، پس از گذشت ۵ سال خواندن آن همچنان برای مخاطب مفید باشد. در مقابل چنین محتوایی مثلا «اخبار» قرار می‌گیرند، خبر پس از یک روز دیگر اعتباری نداشته و روزنامه دیروز «باطله» محسوب می‌شود. در همین سایت ما مطلب «مبانی راه‌اندازی وب‌سایت» را تهیه کردیم که با توجه به روند تحولات در دنیای وب، حداقل تا چند سال معتبر است و مخاطب در آینده با مراجعه به آن همچنان آن را مفید خواهد یافت.

  • تفاوت بازاریابی محتوایی با کپی‌رایتینگ و رپورتاژ آگهی

ابهاماتی درباره رابطه بین بازاریابی محتوایی و کپی‌رایتینگ بین مخاطبان وجود دارد. همانطور که تا الان متوجه شدید، بازاریابی محتوا بر برندینگ و به صورت غیرمستقیم بر فروش تاثیر دارد، این در حالی است که کپی‌راتینگ نوشتن متن تبلیغاتی به نیت فروش است. از یک نظر بازاریابی محتوایی بخشی از واحدِ بازاریابی و کپی‌رایتینگ بخشی از واحدِ فروش است. در حقیقت اگرچه که «فروش» در نتیجه همکاری بین واحدهای بازاریابی و فروش رخ می‌دهد، اما این دو عملکرد و وظایفی متفاوت دارند.

کانتنت مارکتینگ در سال 2023

محتوای ویدئویی:

آیا واقعا ویدئو ها، آینده بازاریابی محتوایی هستند؟ بله! در حقیقت، شمار کسب و کار هایی که از ویدئو ها به عنوان بخشی از بازاریابی خود استفاده می کنند بالغ بر 38% از سال 2017 تا کنون می باشد و 72% از مشتریان اظهار می کنند که آن ها اکنون ویدئو ها را به محتوای نوشتاری ترجیح می دهند. بنابراین اگر شما به دنبال شروع کار خود با بازاریابی ویدئویی هستید، این بخش مناسب شماست. در این بخش من شما را با برخی از نکاتی که از تولید صدها ساعت محتوای ویدئویی آموخته ام آشنا می کنم؛ پس با ما همراه باشید.

  • ساخت ویدئو مقدمه

مهم نیست که ویدئویی که می سازید برای یوتیوب باشد یا لینکدین یا توییتر و… . زمانی که زمان ساخت یک ویدئو خوب از راه می رسد، ویدئو مقدماتی غوغا می کند. شما می بایست در همان ثانیه های ابتدایی مستقیما به سراغ مضمون اصلی خود رفته و تیر خلاص را شلیک کنید.

نتایج بررسی های یوتیوب نمایانگر آن است که متقاعد نمودن بینندگان به تماشای تمام ویدئو فقط در 15 ثانیه ابتدایی رقم می خورد؛ و این به معنای پرهیز از آغاز ویدئو با یک لوگو و یا صرف 30 ثانیه ابتدایی جهت توضیح پیرامون دلایل اهمیت عنوان ویدئو می باشد.

  • تمرکز بر یوتیوب

اگر به دنبال بیشترین سطح توجه و دیده شدن ویدئو خود هستید یوتیوب بهترین بستر است. اول از همه، یوتیوب بسیار محبوب تر از فیسبوک و اینستاگرام و یا هر برنامه و وب سایت دیگر است. اما از همه مهم تر این است که ویدئو ها می توانند تا یک سال پس از بارگزاری هم بازدید داشته باشند، موضوعی که در سایر ابزار ها صدق نمی کند.

به عنوان مثال کانال من به طور متوسط 228K ویو در هر ماه دارد و حجم زیادی از آن ویو ها از ویدئو هایی به دست می آید که من در شش ماه گذشته منتشر نموده ام. حتی ویدئویی که در سال 2016 منتشر کرده ام همچنان در هر ماه حدود 8.873 ویو کسب می کند.

  • بهینه سازی برای ویدئوهای پیشنهادی

نکته جالب دیگر درباره یوتیوب این است که محتوای شما را برای افراد جدید نیز به نمایش می گذارد. به عنوان مثال بر طبق حساب کاربری youtube studio من، 151.067 نفر خاص در هر ماه از ویدئو های من بازدید می کنند. بهترین روش برای افزایش بازدید در یوتیوب، بهینه سازی برای ویدئو های پیشنهادی است.

هینه سازی برای ویدئوهای پیشنهادی

همانطور که احتمالا می دانید ویدئو های پیشنهادی بخشی از یوتیوب هستند که درست ترین و مناسب ترین ویدئو ها را برای مشاهده دارا می باشند. این بخش همان بخشی است که بیشترین ویدئو ها در یوتیوب از آن جا نشات می گیرند. برای مثال، 28.3% از ویدئو های من در ماه از طریق سئو بدست می آید. اما 40.9% از ویدئو ها، مستقیما از بخش ویدئو های پیشنهادی بدست می آیند.

برای دریافت ویو های هر چه بیشتر در ویدئو های پیشنهادی یوتیوب، فقط کافی است توضیحات ویدئو و تگ ها را در کنار عنوانی مناسب بهبود ببخشید. بنابراین شما می بایست ویدئو های خود را توسط کلیدواژه های رقابتی، بهبود ببخشید؛ زمانی که این کار را کردید، ویدئو شما در زمره ویدئو هایی قرار می گیرد که بیشترین ویو را دریافت می نماید.

جادوی ایمیل

علی رغم قدیمی بودن این شیوه، همچنان جزو پر اهمیت ترین شیوه ها می باشد. در بخش دوم من قصد دارم تا شما را با چگونگی ساخت لیست ایمیل و همچنین چگونگی ارتقای محتوا به وسیله روزنامه های ایمیلی آشنا کنم.

  • به روز رسانی تاپیک ها

به روز رسانی محتوا، هنوز هم راهی عالی جهت ساخت لیست ایمیل می باشد و ما نیز همچنان از آن استفاده می کنیم. اما بروز رسانی های محتوا مشکلاتی هم دارد. هر بار که شما تغییری در محتوای خود اعمال می کنید می بایست آن را بروز نمایید. و با در نظر گرفتن بیش از 500 بروز رسانی و تغییر در محتوا در هر سال، مشکل بزرگ این فرایند خود نمایی می کند ضمن این که آن محتوا هم عمدتا تا زمان یافتن عناوین بروز است. عناوین بروز، ورژن جدید بروز رسانی سنتی محتوا می باشد. بدین ترتیب که شما به جای در نظر گرفتن منبعی مختص آن پست، چیزی را مختص آن عنوان در نظر می گیرید.

  • ارسال محتوای منحصر به فرد

اگر قصد باقی نگاه داشتن افراد را در لیست ایمیل خود دارید، نمی توانید صرفا لینک های اخرین پست های وبلاگ یا قسمت های مختلف پادکست خودتان را ارسال کنید. شما باید حداقل 10% از محتوای روزنامه خودتان را منحصر به فرد کنید به طوری که همانند محتوا های عادی در وبلاگ خودتان منتشر نمی کنید.

سنجش بازاریابی محتوایی

  • مستندسازی کنید اما تولید نکنید

رویکرد کارآفرین معروف برزیلی-امریکایی Gary vaynerchuk بر مستندسازی است. ایده اصلی کار این بود که به جای تولید محتوا از داخل scratch، هر آن چه را که انجام می دهید را به صورت مستند در بیاورید. البته Gary هر آن چه را که انجام می داد را به صورت فیلم ضبط می کرد اما شما نیازی نیست که این کار را با آن شدت هم انجام دهید.

مستند سازی از دو مزیت عمده برخوردار است:

  1. محتوای شما بهتر از آب در می آید

چند سال پیش من قصد ورود به بهینه سازی نرخ تبدیل را داشتم اما مبتدی و تازه کار بودم و برای همین هم بهینه سازی نرخ تبدیل من که متمرکز بر محتوا بود آن قدر ها هم خوب از آب در نیامد.

  1. مستندسازی بسیار راحت تر و سریع تر است

پس از پایان تمام کارها در آخر روز، حالا زمان ثبت نمودن تمام وقایع می باشد. مستند سازی دلیل اصلی افزایش شمار انتشار پست ها است. در واقع به دلیل ثبت نمودن سئوی محتوا در طول هر روز، می توان حجم بیشتری را تولید نمود.

  • گردهمایی یک تیم محتوایی

به تنهایی نمی توان تمام موارد مربوط به تولید محتوا را انجان داد و نیاز به تیم می باشد، بنابراین تیمی را برای انجام مواردی مانند اسکرین شات ها، گرافیک، ویرایش، QA و… را باید به کار گرفت.

گردهمایی یک تیم محتوایی
  • سازماندهی اساسی

وجود یک تیم منسجم به این سازماندهی کمکی اساسی می کند اما این تنها کافی نیست. این درس دیگری است که می بایست آموخته شود. همانطور که گفتم، من تیمی را برای کمک در زمینه تولید محتوا استخدام نمودم اما ابزار کافی و همچنین اهداف و کارهایی که می بایست پس از آن در نوردیده شوند را در اختیار آن ها قرار ندادم و در عوض عناوین محتوا را در اختیار آن ها قرار دادم. از تقویم محتوایی استفاده کنید و استراتژی ها را برای تیم خود شفاف کنید و ابزارهای لازم را در اختیار آن ها قرار دهید.

  • انتشار محتوای منبع بودن

آیا انتظار ترافیک بالا تری را از کانتنت مارکتینگ خود در سال 2021 دارید؟ پس محتوای “منبع بودن” را امتحان نمایید. پست های منبع بودن، محتوا های جستجویی هستند که داده های جدید و جذابی را دارا می باشند، داده هایی که بلاگر ها و روزنامه نگاران می توانند در مقاله های خود به آن ها مراجعه نمایند.

طبق گزارش Buzzsumo، 74% از افرادی که محتوای اورجینال جستجو منتشر می کنند اظهار داشته اند که این بخش به آن ها در دریافت ترافیک بیشتر کمک شایانی نموده است. بنابراین اگر به دنبال دریافت لینک ها، ترافیک، و اشتراک گذاری های بیشتر در کانتنت مارکتینگ خود هستید، بد نیست که گذری هم به محتوای منبع بودن بزنید. در این قسمت من قصد دارم تا شما را با درس هایی که از سال ها فعالیت در این حوزه آموخته ام آشنا کنم.

  • انتخاب عنوانی مناسب برای محتوای منبع بودن

دو راه برای یافتن عنوانی مناسب برای پست های منبع بودن وجود دارد

  1. می توانید از یک عنوان اثبات شده استفاده نمایید

برای مثال، تایتل آنالیز های سنجش CTR ارگانیک ما را امتحان کنیددر سایت backlinko

backlinko

اما چرا برایان دین تصمیم به استفاده از تایتل CTR ارگانیک گرفت؟ به دلیل این که این عنوانی بود که فعالان سئو علاقه زیادی به آن داشتند. نسخه های قدیمی این مبحث همچنان ارجاع می شوند بنابراین نسخه بروز شده ای از آن را منتشر کرد و می دانست که نتایج بی نظیری را به دنبال دارد و همان هم شد. شما همچنین می توانید از عناوین جدید نیز استفاده نمایید.

  1. تمرکز بر اعتبار

زمانی که صحبت از محتوای منبعی به میان می آید نکته بسیار حائز اهمیتی وجود دارد که می بایست به خاطر سپرده شود. اگر می خواهید که مردم جستجوی شما را جدی بگیرند، داده های شما می بایست 100% معتبر باشند، در حقیقت انتشار نتایج عیب دار یا گمراه کننده می تواند آسیب جدی به بنیان کار وارد نماید. اعتبار سنجی مبحثی است که ما می بایست آن را بسیار جدی بگیریم.

  • یافته های خودتان را تصویرسازی کنید

تصویر سازی داده از دو جهت به محتوای منبع بودن شما کمک می‌کند:

  1. داده‌های شما را قابل فهم‌تر می‌نماید

تصویر سازی می بایست از ثانیه های آغازین شروع تعامل آغاز شود و نه تمامی محتوا و داده ها

  1. تصاویر به سایر بلاگر ها نیز برای پست هایشان ایده می دهد که نهایتا منجر به بک لینک های موثر می شود
  • ترویج و ارتقا به واسطه انتشار

این بخش چیزی بیش از یک قدم بیشتر است، اما اگر داده های شما توانست یک چیز هیجان انگیز و جذاب را پوشش دهد یک انتشار موثر می تواند سبب دیده شدن پست توسط خبرنگارانی شود که آن عنوان را پوشش می دهند.

استفاده از عناوین ترند و در حال توسعه

محتواهای در حال ترند شدن راهی برای دیده شدن هر چه بیشتر محتوای شماست. از محتوای ترند پیش از جهش و رشد آن ها استفاده کنید. اما سوال این جاست که عناوین در حال توسعه را چگونه و چه زمانی باید یافت و پس از آن چه باید کرد؟ خب این همان مطلبی است که من در این بخش می خواهم توضیح دهم.

  • کوئری‌های مرتبط گوگل ترندز

گوگل ترندز برای پی بردن به مسیر صعودی بودن یا نزولی بودن کلید واژه ها و یا مقایسه دو کلید واژه با یکدیگر بسیار عالی است اما برای شناخت و انتشار عناوینی که پیش تر هیچ چیزدرباره آن نمی دانستید آن‌قدرها هم عالی نیست مگر آن که بخش کوئری های مرتبط آن را چک کنید. بیایید ببینیم که این کار چگونه انجام می‌شود.

کوئری‌های مرتبط گوگل ترندز

در ابتدا می بایست کلید واژه ای را جستجو نمایید که احتمال ترند شدن آن زیاد است و سپس کوئری های مرتبطی را که در انتهای صفحه لیست شده اند را چک کنید. این راهی است که گوگل بدین وسیله شما را از عبارات در حال توسعه آگاه می سازد و بسیار مفید است.

  • عناوین در حال توسعه

کوئری های مرتبط گوگل ترندز بسیار مفید است ولی همانطور که گفتم این بخش صرفا برای عناوینی که از پیش با آن آشنا بوده اید مناسب است. سایت https://explodingtopics.com/ عناوین در حال توسعه اینترنت را برای عبارات آینده دار اسکن می کند.

  • تولید محتوای عالی و برجسته پیرامون عنوان ترند

خب حال که عنوان برجسته را یافتید چه باید بکنید؟ خب شما می توانید یک ویدئو یا یک لیست پست و راهنما بسازید. فرمت دقیق چندان اهمیت ندارد، نکته مهم این است که چیزی بسیار جامع تولید کنید. از آن جایی که عنوان بسیار جدید است، محتوای شما به سرعت تبدیل به یک عنوان منبع خواهد شد؛ خوب بنظر می رسد.

تولید محتوای برجسته بیشتر

در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری محتوای منتشر شده وجود دارد که این موضوع، کار را برای خود نمایی محتوای شما کمی سخت می نماید. بر طبق بررسی های صورت گرفته، 94% از محتوا های آنلاین هیچ لینک بیرونی ندارند پس با این تفاصیل چگونه می خواهید محتوای خودتان را به سمع و نظر همگان برسانید. محتوای برجسته دقیقا مانند یک صدای بنگ، یک اتفاق عظیم بسیار عمیق و تاثیر گذار عمل می کند. در این بخش ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه از این هدف به عنوان بخشی از کمپین بازاریابی دیجیتالی خودتان استفاده کنید.

  • طراحی محتوا مزیتی رقابتی است

طراحی واقعا می تواند به دیده شدن هر چه بیشتر محتوای شما کمک کند.

  • کیفیت > کمیت

زمانی که صحبت از کانتنت مارکتینگ 2021 به میان می آید چه چیزی حائز اهمیت خواهد بود؟ کیفیت یا کمیت؟ کدام یک ارجع است؟ به نظر من کیفیت با اختلاف اول خواهد بود. تا زمانی که شما فاقد یک تیم تولید محتوای بزرگ باشید، بعید خواهد بود که محتوای برجسته ای بسازید. حقیقت این است که محتوا های برجسته زمان بر هستند و به غیر از آن، انرژی و ویرایش زیادی را نیز طلب می کنند. آن ها سنجش سختی دارند.

  • کار با متخصصان حوزه

از چند لحاظ، این رازی است برای قانونی و معتبر کردن محتوای با کیفیت. خب حال کار با متخصصان حوزه به چه معناست؟ بیایید فکر کنیم که شما در شرف انتشار یک شرکت SaaS هستید. دو هدف عمده برای نگارش این محتوا وجود دارد.

  • A: استخدام چند فریلنسر برای نوشتن مقاله
  • B: کار با یک موسسی که شرکت خود را تا 1000 مشتری توسعه داده است.

فریلنسر در پی برگرداندن محتوایی است که قبلا هم وجود داشته است. خب محتوای فریلنسرها خوب هستند اما فاقد مواردی است که صرفا در متخصصان آن حوزه یافت می شود. متخصصین حوزه می توانند بر طبق تجربیات دست اول خودشان درباره SaaS صحبت کنند. جزئیات، مثال ها، نسخه های بتا، تردید ها، مشارکت ها، تست های قیمت و… و میلیون ها چیز دیگری که شما فقط در زندگی حقیقی آن را لمس می کنید.

تجدید هدف محتوا

تجدید هدف محتوا راهی بسیار عالی برای سنجش کانتنت مارکتینگ شما می باشد بدون نیاز به هیچ گونه شروع مجددی در هر بار تولید محتوا. انتظارات مردم از محتواها در طی چند سال گذشته به میزان قابل توجهی بالا رفته است و این بدان معناست که شما دیگر نمی توانید خیلی از فعالیت های ساده گذشته را انجام دهید و مسئولیت شما سخت تر شده است. این بخش به شما خواهد گفت که چگونه از تجدید هدف محتوا به عنوان بخشی از استراتژی محتوایی خود در سال 2021 استفاده نمایید.

  • تطبیق دادن محتوا با هر یک از فرمت ها

استاندارد های محتوا ها نسبت به 2 یا 3 سال گذشته تغییرات بسیاری داشته است. در آن زمان شما می توانستید محتوا را از یک پست وبلاگ در فرمت های بسیارمختلف، بازیابی نمایید و نتیجه هم می داد. اما امروزه می بایست ایده، مفهوم  و نمونه ها را از محتوای اصلی دریافت کرده، آن را با فرمت جدید به نحو احسن تطابق دهید.

  • استفاده مجدد از مراحل و نکات معین و مشخص

نیازی نیست که شما حتما برای رسیدن به این هدف از تمام محتوا استفاده نمایید. در حقیقت شما می توانید یکی از بهترین بخش های محتوای در دسترس خودتان را به کار گرفته و از آن در جایی دیگر استفاده نمایید. به عنوان مثال می توانید از بخشی از محتوای تان در یک پست لینکدین استفاده مجدد کنید.

تاکتیک های کانتنت مارکتینگ در سال 2021

تولید محتوا برای لینک ها و یا اشتراک گذاری های اجتماعی. آیا ممکن است محتوایی را تولید کرد که بک لینک ها و اشتراک گذاری های شبکه های اجتماعی فراوانی دریافت نماید.

بله! اما بسیار نادر است. طی بررسی های از 900 میلیون مقاله مشخص شد که ارتباط میان لینک ها و اشتراک گذاری های اجتماعی صفر می باشد. بنابراین می بایست حتما پیش از اشتراک گذاری، هدف گذاری کرد.

  • استفاده از Twitter threads

مشخص شده است که توییتر، تعاملات بیشتر اما کلیک های کمتری را حاصل می کند.

  • ارسال ایمیل های شخصی سازی شده

شما چه بخواهید محتوای خودتان را ارتقا دهید چه بخواهید به اینفلوئنسرهای اجتماعی دست پیدا کنید می بایست ایمیل های خود در سال 2021 را شخصی سازی کنید. تحقیقات اخیر از 12 میلیون ایمیل ارسال شده حاکی از آن است که شخصی سازی ایمیل ها سبب می شود تا از هر سه ایمیل، یک ایمیل دریافت پاسخ داشته باشد.

  • ارتقای محتوا توسط مشارکت

آیا به دنبال چشم های نظاره گر بیشتری بر روی محتوای خود هستید. از مشارکت محتوا استفاده نمایید. مشارکت محتوا زمانی است که شما و کسب و کاری دیگر به اتفاق بر روی محتوایی خاص کار می کنید. این کار معامله ای دو سر برد برای هر دو طرفین می باشد. شما برای این کار الزاما نیاز به یک مخاطب حاضر ندارید و این خود کار را به مراتب آسان می نماید. اما بخاطر داشته باشید که این استراتژی تا زمانی کار می کند که شما به نفع طرف دیگر نیز کار کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، در بخش اول با بازاریابی محتوایی، انواع فرمت‌ها و کانال‌های ارائه‌‌ی محتوا آشنا شدیم، در بخش دوم ایده هایی برای تولید محتوای نوشتاری معرفی کردیم تا در نهایت نشان دهیم مجموعه تلاش‌های «بازاریابی محتوایی» چگونه به رونق کسب وکار و افزایش فروش کمک خواهد کرد. همچنین تکنیک های کانتنت مارکتینگ را در سال 2021 بیان کردیم. امیدواریم که مقاله مورد پسن شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط