🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا یکی از گام‌های فرایند بازاریابی محتوایی است که باعث نظم بخشیدن به تولید و انتشار محتوای شما می‌شود. در این مقاله گام به گام ساخت یک تقویم محتوایی آموزش داده شده است.
تقویم محتوا

در این مقاله می خوانید

تقویم محتوا یکی از گام‌های فرایند بازاریابی محتوایی است که باعث نظم بخشیدن به تولید و انتشار محتوای شما می‌شود. در این مقاله گام به گام ساخت یک تقویم محتوایی آموزش داده شده است.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوا چیست؟

تا به حال اسم تقویم محتوا به گوش‌تان خورده است؟ اگر به هر نحوی با محتوا سر و کار دارید و در زمینه بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید قطعا تقویم محتوا یا تقویم سردبیری عبارت آشنایی برایتان خواهد بود. همه افراد فعال در مشاغل مرتبط با محتوا، از مدیران و استراتژیست‌های محتوا گرفته تا نویسنده‌ها و کارشناسان سئو و گرافیست‌ها، به این تقویم نیاز دارند.

شدر واقع در این تقویم وظایف اعضای تیم و جزئیات موردنیاز مشخص می‌شود تا همه چیز با برنامه‌ریزی و به روش درست پیش برود. تقویم محتوا یکی از بهترین روش‌ها و ابزارها برای نظم دادن به بازاریابی محتوایی است و به شما کمک می‌کند تا به اهداف کسب‌وکارتان برسید. در این مطلب به معرفی تقویم محتوا و نکات مهم مرتبط با آن می‌پردازیم.

تقویم محتوا؛ نقشه راهی برای تولید محتوا

قبل از هر چیز می‌خواهیم تعریفی از تقویم محتوا به شما بدهیم. تقویم محتوا یا همان Content Calendar ابزاری کلیدی و بسیار مهم در تولید محتوا محسوب می‌شود. این تقویم در واقع برنامه‌ریزی و زمان‌بندی محتواهایی است که می‌خواهید در آینده تولید کنید و انتشار دهید و باعث سازماندهی و هدفمند کردن فعالیت‌های مربوط به بازاریابی محتوایی می‌شود.

تقویم محتوا می‌تواند هفتگی، ماهانه، فصلی و یا سالانه باشد و بین اعضای تیم به اشتراک گذاشته ‌شود تا هر کسی بداند درباره چه موضوعی و چه زمانی باید تولید محتوا کند. حال این تولید محتوا برای سایت، وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی باشد فرقی نمی‌کند؛ به هر حال شما به تقویم محتوا به عنوان نقشه‌راه نیاز خواهید داشت.

چرا تقویم محتوا اهمیت دارد؟

چرا تقویم محتوا اهمیت دارد؟

لازم است این اطمینان را به شما بدهیم که بدون داشتن تقویم محتوا یا تقویم سردبیری و برنامه‌ریزی، هیچ چیز درست پیش نخواهد رفت. بله، تقویم محتوا همین‌قدر اهمیت دارد و بدون آن کارها بی‌نظم و باری به هر جهت انجام می‌شود. در این صورت نمی‌توانید نظارتی بر اجرا و عملکرد اعضای تیم محتوا داشته باشید و به اهداف‌تان هم نمی‌رسید. تقویم محتوا کاربرد متععدی در حوزه بازاریابی دیجیتال دارد، با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ مهارت های مورد نیاز این حوزه را آموزش می‌‌بینید.

اما با وجود تقویم محتوا

  • با برنامه‌ریزی، در زمان و انرژی صرفه‌جویی می‌شود.
  • برنامه پست‌گذاری منظم می‌شود.
  • هماهنگی اعضای تیم افزایش می‌یابد.
  • تعامل با کاربران افزایش می‌یابد.
  • با داشتن برنامه محتوایی منظم، مخاطبان به شما اعتماد می‌کنند و برای کسب اطلاعات به سراغتان می‌آیند.
  • اعتماد الگوریتم های گوگل و شبکه‌های اجتماعی جلب می‌شود و شما را به کاربران بیش‌تری نشان می‌دهد.
  • بهبود ایده‌پردازی و بهینه‌سازی محتوا صورت می‌گیرد.
  • از ایجاد و انتشار محتوای تکراری جلوگیری می‌شود.
  • مناسبت‌ها و روزهای مهم فراموش نمی‌شوند.
  • تقویم محتوایی سبب تسهیل مدیریت منابع تولید محتوا می‌شود.
  • به کسری‌ها و ایرادهای برنامه محتوایی خود پی خواهید برد.

برای طراحی تقویم محتوا از چه ابزاری استفاده کنیم؟

ابزارهای مختلفی برای ساخت تقویم سردبیری وجود دارد که بسته به کوچکی و بزرگی تیم خود و میزان و پیچیدگی کارها باید گزینه مناسبی را انتخاب کنید. اگر گروه شما کوچک است می‌توانید از ابزارهایی مثل اکسل یا گوگل شیت که پیچیدگی چندانی ندارد استفاده کنید. اطلاعات مورد نیاز را در آن‌ها وارد کنید و با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارید. اما زمانی که تیم بزرگ‌تر باشد ترلو (Trello) که یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های آنلاین برای به اشتراک‌گذاری تقویم محتوا و مدیریت تیم است و هم‌چنین آسانا (Asana)گزینه‌های مناسبی خواهد بود. اکثر شرکت‌ها از این دو ابزار برای ساخت تقویم محتوایی استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید سراغ گزینه‌های وطنی بروید، پی‌گیر نرم‌افزار مدیریت پروژه است و می‌تواند تقویم محتوای تیم شما باشد.

چگونه تقویم محتوا طراحی کنیم؟

برای ساخت تقویم محتوا باید جوانب مختلف را بررسی کنیم و بعد از آن با توجه به داده‌هایی که به دست می‌آید و اهدافی که برای کسب‌وکارمان تعیین کرده‌ایم، تقویم را بسازیم. برای طراحی یک تقویم محتوای حرفه‌ای لازم است نکاتی را بدانید و مراحلی را طی کنید که در ادامه گام به گام آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

مرحله اول طراحی تقویم محتوا: ارزیابی عملکرد محتوای قبلی

قبل از این که برای محتواهای آینده برنامه‌ریزی کنید، باید یک ارزیابی عملکرد از محتواهایی که در گذشته منتشر کرده‌اید تهیه کنید. با بررسی محتواهای قبلی و نقاط ضعف و قوت آن‌ها، می‌توانید برای بهینه‌سازی وضع موجود و محتواهایی که در آینده قرار است تولید و منتشر شوند، برنامه‌ریزی کنید.

مرحله دوم: تعیین اهداف بازاریابی محتوایی

طراحی یک تقویم محتوا بدون تعیین اهداف کار بیهوده‌ای است. در واقع اصلا ممکن نیست. شما اول باید تعیین کنید اهداف بازاریابی محتوایی چیست و به چه چیزی می‌خواهید برسید، سپس تقویم محتوا را بسازید. شاید با خودتان بگویید خب این که مشخص است تولید محتوا می‌کنم که برند و کسب‌وکارم بیش‌تر شناخته شود، فالوورهای اینستاگرام افزایش یابد، مشتری‌های بیش‌تری جذب کنم، مشتری را به خریدار تبدیل کنم و… اشتباه نمی‌گویید؛ اما با این کلی‌گویی‌ها راه به جایی نمی‌برید. بهتر است که اهداف‌تان را دقیق و واضح مشخص کنید تا متناسب با آن اهداف به تولید محتواهای مناسب و مشخصی بپردازید. مثلا بگویید بعد از گذشت سه ماه باید ۵۰۰ فالوور واقعی و فعال جذب کنم.

مرحله سوم: تعیین ایده‌ها و موضوعات محتوایی

در این مرحله باید تعیین کنید که قرار است روی چه موضوعاتی کار کنید. مثلا از قبل باید بدانید که طی یک ماه آینده چه محتواهایی قرار است برای اینستاگرام کسب‌وکارتان تولید کنید یا درباره چه موضوعاتی در بلاگ بنویسید. این کار با شناخت مخاطب‌تان و نیازها و خواسته‌های او ممکن می‌شود؛ در واقع این تعیین پرسونای مخاطب است. با تحقیق کلمات کلیدی ، بررسی سوالاتی که در دایرکت، کامنت‌ها یا بخش نظرات وبلاگ از شما می‌پرسند و هم‌چنین یافتن ترندها و موضوعات پرطرفدار می‌توانید برای تولید محتوا موضوع پیدا کنید.

مرحله چهارم ساخت تقویم محتوا: مشخص کردن بسترهای انتشار

در چه جاهایی می‌خواهید محتوا منتشر کنید؟ وبلاگ؟ اینستاگرام؟ توییتر؟ لینکدین؟ متناسب با اهداف کسب‌وکار خود و با شناخت مخاطبان خود و بررسی نیازها و اهداف آن‌ها، باید بسترهای مناسب برای انتشار محتوا را مشخص کنید. بررسی کنید که در کجا بیش‌ترین مخاطب را خواهید داشت؟ کدام بستر برای برند و کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟ و… نیازی نیست در همه شبکه‌های اجتماعی فعال باشید. مناسب‌ترین رسانه‌ها را تعیین کنید و در تقویم محتوا برای تولید محتوا در آن رسانه‌ها برنامه‌ریزی کنید.

مرحله پنجم: تعیین فرم محتوا

فرم‌های محتوا را نیز انتخاب کنید. محتوای متنی، محتوای تصویری، ویدیویی یا صوتی (پادکست)؟ چه فرم محتوایی مدنظرتان است؟ توصیه می‌کنیم که به یک فرم محتوا اکتفا نکنید. تقویم محتوا باید ترکیبی از فرم‌های مختلف محتوایی را شامل شود. در ضمن هر رسانه‌ای فرم خاصی می‌طلبد. مثلا در اینستاگرام بیش‌تر به محتواهای تصویری می‌پردازند. کسب‌وکارها در صفحه توییترشان متن‌های کوتاه و جذاب می‌نویسند. وبلاگ برای انتشار متن‌های طولانی و نقد و بررسی‌های تخصصی مناسب است.

مرحله ششم: تعیین اعضای تیم

در این مرحله از ساخت تقویم محتوا باید اعضای تیم را مشخص کنید. آیا اعضای تیم محتوایی که اکنون دارید می‌توانند برنامه‌هایی که مدنظر شماست را پیش ببرند؟ توانایی کافی برای پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی محتوایی کسب‌وکار شما را دارند؟ در صورت کمبود نیرو باید افراد جدیدی استخدام کنید. مثلا نویسنده‌های جدیدی را به تیم اضافه کنید، گرافیست یا ویراستار استخدام کنید و… خلاصه تیم را تکمیل کنید.

مرحله هفتم: انتخاب ابزار ساخت تقویم محتوا

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم گوگل شیت، ترلو و آسانا رایج‌ترین ابزارهای ساخت و مدیریت تقویم محتوا هستند. به خاطر آنلاین بودن گوگل شیت همیشه و همه جا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و آن را با سایر اعضای گروه به اشتراک بگذارید. ترلو و آسانا نیز تقریبا امکانات مشابهی دارند و در ایران بسیار شناخته‌شده هستند.

مرحله هشتم: وارد کردن اطلاعات در تقویم محتوا

بعد از این که ابزار ساخت تقویم محتوا را انتخاب کردید (ترلو، آسانا یا سایر ابزارها) اطلاعات مورد نیاز را در تقویم وارد کنید.
تقویم محتوا اغلب شامل بخش‌های زیر می‌شود:
• عنوان پست‌ها
• توضیحات هر پست
• زمان انتشار محتوا
• نویسنده محتوا
• کلمات کلیدی
• بستر انتشار
• لینک منابع

مرحله آخر: بررسی و نظارت بر اجرای تقویم

خیال نکنید همین که تقویم محتوا را ساختید، مطالب و نویسنده‌ها را تعیین کرده و وظایف هر فردی را به او محول کردید کارتان تمام می‌شود. تازه کار اصلی شما شروع شده است. باید با دقت اجرای تقویم را زیر نظر بگیرید. بررسی کنید که پست‌ها در زمانی که مقرر شده تولید و منتشر می‌شوند؟ کدام محتواهای منتشرشده بازخورد خوبی داشتند و کدام یک آن‌طور که باید دیده نشدند؟ چقدر به اهداف خود رسیده‌اید؟ کدام رسانه‌ها برای کسب‌وکار شما بیش‌ترین بازدهی را دارند؟ و… با بررسی چنین مواردی می‌توانید دید جامعی از مسائل داشته باشید و به این طریق به تقویت نقاط مثبت و اصلاح نقاط منفی تقویم بپردازید.

سخن پایانی

تقویم محتوا یا تقویم سردبیری نقشه‌راه شما برای بهبود عملکرد و رسیدن به موفقیت و اهداف در زمینه تولید محتوا خواهد بود. با این تقویم می‌توانید کارهای روزانه خود را سازماندهی کنید تا در وقت و زمان شما صرفه‌جویی شود و همه چیز آن‌طور که باید، پیش برود. در این مطلب به بررسی تقویم محتوایی و ابزارهای آن پرداختیم و مهم‌ترین نکات مرتبط به آن را بیان کردیم. حال می‌توانید با اطلاعات کافی برای طراحی و ساخت تقویم محتوا اقدام کنید. شاید چند ساعت از شما زمان بگیرد اما مطمئن باشید ارزش دارد؛ استفاده از تقویم محتوا منجر به مدیریت بهتر کارها و نظم بخشیدن به محتوا می‌شود. البته واقع‌بینانه و قابل ‌اجرا تقویم را بچینید تا بتوانید به آن عمل کنید و به اهداف‌تان برسید.

2 پاسخ

    1. درود بر شما
      خیر از این ابزار استفاده نکردیم ولی به توصیه شما حتما استفاده خواهیم کرد
      ممنون از نظر خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط