🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

آموزش تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) | آپدیت 2021

بدون شک تحقیق کلمات کلیدی برای هر پروژه سئو و سئوکار مرحله ای انکار ناپذیر و حیاتی می باشد که دید دقیقی از اهدافی که باید برای بهینه سازی هر وبسایتی انجام داد ترسیم می کند. اما چگونه این فرآیند را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم؟ چه کلماتی ارزش کار کردن و وقت صرف کردن را دارند؟ با انجام چه اقداماتی می توانیم انتظار دریافت بازدید های بیشتر داشته باشیم؟ در این مقاله قصد داریم به شما نقشه راه دقیقی برای تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) سایت خود را بطور مفصل تشریح کنیم.
آموزش تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) | آپدیت 2021

در این مقاله می خوانید

با ما همراه باشید تا با نحوه تحقیق کلمات کلیدی آشنا شوید. این مقاله آموزش جامع کیوورد ریسرچ آپدیت سال ۲۰۲۱ می باشد.

بدون شک تحقیق کلمات کلیدی برای هر پروژه سئو و سئوکار مرحله ای انکار ناپذیر و حیاتی می باشد که دید دقیقی از اهدافی که باید برای بهینه سازی هر وبسایتی انجام داد ترسیم می کند. اما چگونه این فرآیند را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم؟ چه کلماتی ارزش کار کردن و وقت صرف کردن را دارند؟ با انجام چه اقداماتی می توانیم انتظار دریافت بازدید های بیشتر داشته باشیم؟ در این مقاله قصد داریم به شما نقشه راه دقیقی برای تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) سایت خود در سئو که یکی از کانال های بازاریابی آنلاین است را بطور مفصل تشریح کنیم، با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ با کانال‌های دیگر این حوزه مانند: ادز و آنالیتیکس آشنا شوید. در ادامه برای اینکه راحت تر بتوانید موضوعات را درک کنید برای هر بخش مثال هایی را نیز بیان کردیم تا موضوع ملموس تر شود.

قبل از شروع به سرفصل های کلی مقاله می پردازیم:

  1. اصول تحقیق کلمات کلیدی
  2. چگونه کلمات کلیدی سایت خود را بدست آوریم؟
  3. ابزار تحقیق کلمات کلیدی
  4. سختی کلمات کلیدی
  5. معیار های انتخاب کلمات کلیدی
  6. نکات و استراتژی های پیشرفته
  7. نتیجه گیری

همچنین، برخی از سوالاتی که سعی می کنیم در این مطلب به آن ها پاسخ دهیم به شرح زیر می باشد: 

  1. چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟
  2. از چه ابزاری برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
  3. کلمات کلیدی به چند دسته تقسیم می شوند؟
  4. نقش CPC در تعیین کلمات کلیدی چقدر پر رنگ است؟
  5. سرچ کنسول چه کمکی در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی به ما می کند؟
  6. چگونه کلمات کلیدی مفید و پربازده را شناسایی کنیم؟

پس اگر به دنبال کسب ترافیک بیشتر و رتبه بهتری می باشید، این راهنما قطعا برای شما مفید خواهد کرد.

اصول تحقیق کلمات کلیدی

در این بخش بطور کامل به اصول تحقیق کلمات کلیدی اشاره می کنیم. همچنین شما را با اهمیت آن از نظر سئو آشنا می کنیم. اما در ابتدا لازم دانستیم تعریفی کوتاه از ماهیت آن بیان کنیم تا اگر شخصی تا با این مورد مهم آشنایی ندارد بتواند درکی نسبی از آن بدست آورد.

۱- تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ چیست؟

تا به امروز، تعاریف متفاوتی از زبان اساتید و سایت های مختلف برای تحقیق کلمات کلیدی صورت گرفته است، اما اگر بخواهیم تعریفی کوتاه و در عین حال قابل فهمی برای آن تشکیل دهیم به این تعریف می توان اکتفا نمود: “تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی است که طی آن هدف کشف کلمات و جملاتی است که کاربر در موتور های جستجو، از جمله گوگل، یوتیوب یا… استفاده می کنند. به این کلمات و جملات در اصطلاح کلمات کلیدی گفته می شود”.

۲- چرا تحقیق کلمات کلیدی برای سئو اهمیت دارد؟

فرآیند تحقیق کلمات کلیدی بر تعداد زیادی از عناصر سئو از جمله سئو on-page، پیدا کردن عناوین محتوا، عناوین ایمیل ها و حتی ترفیع محتوای شما تاثیر مستقیمی دارد. به همین دلیل است که این فرآیند جزء قدم های ابتدایی هر کمپین سئو می باشد.

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی

به عبارت دیگر، این پروسه را می توان قطب نمایی برای کمپین سئو شما دانست به این دلیل که به شما نشان می دهد چه اقداماتی باید انجام دهید و به چه میزان پیشرفت با اقدامات کنونی خود دست خواهید یافت.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، کیورد ریسرچ به شما کمک می کند تا شناخت بیشتری از مخاطبین خود بدست آورید و بتوانید پرسونا مناسب کسب و کار خود را ترسیم کنید. این فرآیند به شما کمک می کند تا نیازهای کاربران را در خلال جستجو هایی که انجام می دهند شناسایی کرده و بتوانید از آنها در میان محتوا خود استفاده کنید.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم: ” تحقیق کلمات کلیدی همان تحقیقات بازار به روش نوین در فضای آنلاین است

چگونه کلمات کلیدی سایت خود را پیدا کنیم؟

حال که با اصول تحقیق کلمات کلیدی آشنا شدید وقت آن رسیده لیستی از آن تهیه کنیم. در این فصل، استراتژی های مختلفی را بیان می کنیم که با هر اجرای هر یک از آنها بتوانید به تعداد زیادی از کلمات کلیدی مناسب سایت خود دست یابید.

۱- لیستی از تاپیک های طوفان فکری تهیه کنید

در این مرحله شما باید موضوعاتی را پیدا کنید که مخاطب شما دنبال آن است باشید. بعنوان مثال، فرض کنید شما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ تشکیل داده اید. پس لازم است از خود بپرسید :” مخاطب مرتبط کسب و کار من چه دغدغه هایی دارد؟ درباره چه موضوعاتی سرچ می کند؟ چه نیازهایی دارد؟”. بعضی از جواب هایی که ممکن است به ذهن شما برسد:

  • شبکه های اجتماعی
  • ایمیل مارکتینگ
  • ترافیک وبسایت
  • بازاریابی محتوا
  • تبلیغات کلیکی
  • آمار های گوگل آنالیتیکس
  • بهینه سازی موتور های جستجو
  • طراحی وبسایت

توجه کنید این موضوعات هنوز کلمات کلیدی شما نیستند.

۲- بررسی فهرست موضوعات ویکی پدیا

ویکی پدیا را می توان منبعی ارزشمند برای تحقیق کلمات کلیدی دانست، جایی که می توان هزاران مقاله تالیف شده توسط هزاران متخصص حوزه های مختلف را یافت. این گستردگی همان دلیلی است که ویکی پدیا را تبدیل به منبع قابل توجهی برای این فرآیند پر اهمیت می کند.

برای این کار ابتدا وارد سایت ویکی پدیا شده و کلمه کلی مرتبط با کسب و کار خود را سرچ کنید. در صفحه موجود، بخش محتویات را پیدا کرده و سرفصل های موجود را بررسی کنید. بعضی از سرفصل های موجود در این بخش را می توانید بعنوان کلمه کلیدی مورد استفاده قرار دهید. شما همچنین می توانید به لینک هایی که به موضوعات جزئی تر هدایت می شوند مراجعه نموده و این تکنیک را دوباره برای آن ها نیز اجرا کنید.

بررسی فهرست موضوعات ویکی پدیا

بعنوان مثال اگر شما کلمه coffee را در ویکی پدیا سرچ کنید مقاله ای کامل متشکل از انواع موضوعات مرتبط با قهوه از جمله تاریخچه قهوه، زیست شناسی قهوه، تاثیر قهوه در لاغر شدن و… خواهید دید. اگر شما به دنبال زیست شناسی قهوه باشید، ویکی پدیا به شما پیشنهاد می دهد با مراجعه به مقاله اصلی با عنوان قهوه (گیاه) اطلاعات بیشتری درباره گیاه قهوه بدست آورید. با این کار شما کلمات کلیدی بیشتری را نیز پیدا خواهید کرد.

۳- جستجو های مرتبط  (Search Related To)

یکی از راه های مفید برای بدست آوردن لیستی از کلمات کلیدی استفاده از بخش جستجو های مرتبط است که در انتهای صفحه نتایج گوگل قرار می گیرد. برای مثال فرض کنیم عبارت “content marketing” را جستجو کرده ایم، سپس به پایین صفحه می رویم، در اینجا به شما تا ۸ کلمه کلیدی مرتبط با بازاریابی محتوایی پیشنهاد داده می شود. پس اگر حوصله فکر کردن درباره کلمات احتمالی را ندارید، در این قسمت، گوگل به شما کمک می کند.

جستجو های مرتبط یا  (Search Related To)

حال اگر فرض کنیم یکی از این کلمات ” Types of content marketing” باشد، با کلیک بر آن می توانیم دوباره به جستجو های مرتبط با این کلمه را بدست آوریم و این تکنیک را همچنان تکرار کنیم.

۴- از پیشنهادات گوگل و یوتیوب استفاده کنید

حال که لیستی از موضوعات را دارید، هرکدام از آنها را در گوگل سرچ کنید و قبل از وارد شدن به صفحه مربوطه،عبارات پیشنهادی گوگل را بررسی کنید، اینها کلماتی می باشند که افراد هنگام سرچ کلمه کلیدی شما ممکن است به دنبال آن نیز باشند. و قطعا وقتی گوگل عبارتی را پیشنهاد می دهد بدان معنی است که کاربران بسیار زیادی به دنبال آن می باشند.

استفاده از پیشنهادات گوگل و یوتیوب

علاوه بر گوگل، شما همین کار را می توانید با یوتیوب انجام دهید، یا حتی موتور جستجو های دیگر مثل بینگ، یاهو و …

۶- موضوعات محبوب را از فروم ها و انجمن ها پیدا کنید

انجمن ها گروه هایی می باشند که همواره و بدون توقف در حال گفتگو درباره موضوعی خاص می باشند. برای پیدا کردن این فارم ها  کافیست در گوگل  کلمه کلیدی مورد نظر خود را به همراه کلمه انجمن سرچ کنید، مثلا انجمن دیجیتال مارکتینگ. وقتی این انجمن ها را پیدا کردید، به عناوین موجود در آن ها خود دقت کنید، هر کدام از آن ها یک کلمه کلیدی احتمالی برای شما می باشند.

۷- بخش People also ask

وظیفه این بخش بیان نیازهای احتمالی کاربر هنگام سرچ هر عبارت است. البته این قابلیت معمولا در وب فارسی نیست. بعنوان مثال اگر شما عبارت “how to be happy” (چگونه خوشحال باشیم) را سرچ کنید بخشی با عنوان people also ask خواهید دید که در آن سوالات مرتبط کاربر در این موضوع را بیان می کند مثل “how can I be happy”. از این عبارات نیز می توانید در تحقیق کلمات کلیدی خود استفاده کنید.

بخش People also ask

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

در این بخش به معرفی ابزار های مناسب برای تحقیق کلمات کلیدی می پردازیم. اما قبل از آن آیا استفاده از این ابزارها الزامی است؟ آیا نمیتوان همه این پروسه را دستی انجام داد؟ بله، اما هدف این ابزارها تسهیل این فرآیند است.

۱- ابزار Keyword planner گوگل

کیورد پلنر دقیق ترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی است، چرا؟ به دلیل اینکه اطلاعاتی که شما از این ابزار دریافت می کنید مستقیما از خود گوگل ارسال می شود، پس قطعا قابل اطمینان می باشد. اما اگر بخواهیم به یکی از نقاط صعف این ابزار هم اشاره کنیم می توان گفت کیورد پلنر در اصل برای افرادی طراحی شده که به دنبال ایجاد کمپین در گوگل ادز می باشند، و نه افرادیکه هدفشان سئو سایت است. با این حال، شما باز هم  می توانید از این ابزار برای پیدا کردن منبعی مطمئن از کلمات کلیدی استفاده کنید و مشاهده کنید هر کلمه بطور میانگین ماهانه چقدر سرچ داشته است.

2- استفاده از سایت ExplodingTopics.com

این ابزار ماهیتی مشابه گوگل ترند دارد اما با کیفیت بهتر! این ابزار به شما تمامی موضوعات در حال ترند شدن را معرفی می کند و شما میتوانید بنابر موضوعیت کسب و کار خود تیتر های مختلف را دسته بندی کنید.

استفاده از سایت ExplodingTopics.com

۳- ابزار Keyword Surfer

مبنای این ابزار صفحه نتایج گوگل است. تنها کاری که باید بکنید نصب اکستنشن keyword surfer این ابزار بر روی کروم است. پس از آن، هر بار که عبارتی را جستجو کنید به شما پیشنهاداتی را مرتبط با آن به همراه حجم سرچ آن نمایش خواهد داد.

Keyword Surfer

۴- ابزار Ubbersuggest

این ابزار به تازگی تغییرات خوبی کرده است. اوبرساجست به شما پیشنهاداتی را بر اساس بخش ساجستن گوگل می دهد، اما ارزش افزوده این ابزار نسبت به رقبا داشتن معیارهایی مانند سختی کلمه، قیمت حدودی کلمه، حجم سرچ و مواردی دیگر است.

Ubbersuggest

۵- SEMrush

اگر به دنبال یک ابزار غیر رایگان می باشید حتما از این ابزار استفاده کنید چون وقت بسیاری را صرفه جویی خواهید کرد. این ابزار به شما دقیقا نشان می دهد کدام سایت با کدام کلمه در چه رتبه ای قرار دارد.

۶- Ahrefs

اکثر افراد Ahref  را ابزاری برای بررسی بک لینک ها می دانند و عده کمی می دانند Ahref  ابزاری برای تحلیل کلمات کلیدی نیز دارد. این ابزار به شما ده ها اطلاعات متفاوت  درباره هر کلمه می دهد که با کمک آن متوجه شوید آیا کلمه x ارزش دارد  بخواهید برای آن وقت و انرژی خود را صرف کنید یا خیر.

اما اگر بخواهیم به یکی از ضعف های آن نیز اشاره کنیم، می توان گفت که این ابزار ممکن است روی کلمات کلیدی دم دراز به نسبت کلمات کوتاه کارایی لازم را نداشته باشد. با این حال اگر کلمه شما کوتاه و یک بخشی است، بهترین ابزاری که می توانید از آن استفاده کنید Ahref است.

سختی کلمه کلیدی

حال که لیستی از کلمات کلیدی مورد نظر تهیه کردیم، چگونه بدانیم هر کدام از آنها چقدر رقابتی می باشند؟  آیا می توان به راحتی  برای همه کلمات لیست شما رتبه خوبی بدست آورد؟ در این میان مبحثی به نام سختی کلمه کلیدی (Keyword difficulty) به میان می آید. اگر عبارتی که انتخاب می کنید رقابت بالایی داشته باشد، مثل بلیت هواپیما، ممکن است رتبه گرفتن برای آن خیلی سخت تر از آن چیزی که فکر می کنید باشد. اما اگر عبارتی که انتخاب کرده اید رقابتی نباشد می توانید انتظار داشته باشید در رتبه های خوبی قرار بگیرید. پس در ادامه به معرفی انواع کلمات کلیدی و سختی هر یک اشاره می کنیم.

۱- کلمات دم دراز long tail (معمولا) رقابت کمتری دارند

اگر شما قصد راه اندازی سایت خود را دارید و یا به تازگی سایتی را طراحی کرده اید و هدف را تمرکز بر کلمات کم رقابت قرار داده اید، پس لازم است از کلمات دم دراز استفاده کنید. اگر با این مفهوم آشنایی ندارید نگران نباشید، ما در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

استفاده از long tail

اکثر افراد مشغول در حوزه سئو کلمات کلیدی را به سه بخش کلی تقسیم می کنند: کلمات کلیدی اصلی (head)، کلمات کلیدی بدنه (body) و کلمات دم دراز (long tail) . در ادامه هر کدام از این تقسیم بندی ها را توضیح می دهیم:

  1. کلمات کلیدی اصلی (head): این عبارات معمولا تک بخشی می باشند و میزان حجم سرچ و رقابتی قابل توجهی دارند. بعنوان مثال کلمه “بیمه” را می توان در این دسته قرار داد. کاربری که این کلمه را جستجو می کند ممکن است به دنبال خرید بیمه درمانی، بیمه ماشین یا بیمه مسکن باشد، حتی این امکان وجود دارد که به دنبال دریافت لیست کاملی از شرکت های بیمه باشد. پس می توان نتیجه گرفت علاوه بر سرچ و رقابت بالایی که این کلمات دارند، در بعضی مواقع ممکن است شفافیت بالایی نداشته و بطور دقیق سرویس و خدمات شما را به مخاطب معرفی نکند.
  1. کلمات کلیدی بدنه (body): این دسته از عبارات ۲ یا ۳ بخشی تشکیل شده که میزان سرچ کمتری نسبت به کلمات اصلی دارند اما مقداری دقیق تر می باشند. بطور مثال عبارات “بیمه عمر” یا “فروش آنلاین دارو” می توانند جزء این گروه باشند. رقابت در این دسته از کلمات نسبت به کلمات اصلی کمتر است.
  2. کلمات کلیدی دم دراز (long tail): به عباراتی که از ۴ کلمه یا بیشتر تشکیل شده باشند و موضوعی را با دقت و شفافیت بالا تعیین کنند کلمات کلیدی دم دراز گفته می شود. بطور مثال عبارت “بیمه عمر ارزان برای جوانان” یا ” سفارش قرص ویتامین دی آنلاین” نمونه هایی از کلمات کلیدی دم دراز می باشند. ویژگی اصلی این دسته سرچ پایین آنها نسبت به دو دسته قبلی است.همچنین رقابت بر سر این عبارات بسیار کم است پس به راحتی می توانید رتبه خوبی در آنها بگیرید.

این عبارات معمولا بین ۲۰ تا ۱۰۰ بار بطور متوسط در ماه سرچ می شوند. اما اگر نگاهی کلی به رفتار شناسی و نحوه سرچ کاربران بندازیم، متوجه می شویم که اکثر کاربران در سرچ های خود از این عبارات طولانی استفاده می کنند. قطعا این دسته بهترین کلمات کلیدی شما نخواهند بود اما هرکدام از این ۳ دسته طرفداران و مخالفان خود را دارد. اما اگر معیار ما رقابت بین کلمات باشد، دسته سوم آخرین مورد خواهد بود.

۲- آتوریتی سایت های موجود در صفحه اول نتایج گوگل

در این بخش قصد داریم روشی سریع برای درک میزان رقابت یک کلمه کلیدی را بیان کنیم. ابتدا کلمه مورد نظر را در گوگل سرچ کنید.

آتوریتی سایت های موجود در صفحه اول نتایج گوگل

سپس به سایت هایی که در رتبه های اول قرار دارند نگاه کنید. در این میان ممکن است سایت هایی مثل ویکی پدیا وجود داشته باشد، آنها را در نظر نگیرید. اما اگر مشاهده کردید که سایت های موجود آتوریتی قوی ندارند، می توانید امیدوار شوید بتوانید در آن رتبه ها به راحتی قرار بکیرید.

اما چگونه سخت یک کلمه را بسنجیم؟ برای این کار ابزار های متفاوتی وجود دارد که می توانید به آن ها رجوع کنید، مثل:

  1. SEMrush
  2. Ahref
  3. Kwfinder
  4. MozPro
  5. و…

نکته مهم هنگام استفاده از این ابزار که ممکن است با آن موجه شوید تفاوت سختی های یک کلمه در یک ابزار در مقایسه با ابزار دیگر است. پس بهتر است از این شاخص بعنوان شاخصی نسبی استفاده کنید و صرفا برای مقایسه یک گروه کلمه از آن بهره ببرید.

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

حال که لیستی کامل از کلمات کلیدی دارید، کدامیک برای شما مناسبتر است و باید در اولویت قرار داده شود؟ متاسفانه هنوز ابزاری بوجود نیامده که به شما بگوید ” این کلمه را انتخاب کن!”. پس لازم است که شما هر کلمه را با استفاده از چند فاکتور معین مورد ارزیابی قرار دهید و سپس کلماتی که بیشترین امتیاز را می گیرند برای وبسایت خود انتخاب کنید. این فاکتور ها می توانند حجم سرچ ماهانه عبارت، نرخ تبدیل ورودی ها

اگر نمی دانید چگونه این فرآیند را باید به سرانجام برسانید و از کدام فاکتور ها استفاده کنید نگران نباشید، ما در این قسمت بطور کامل این فرآیند را تشریح خواهیم کرد.

۱.حجم سرچ

این شاخصی بسیار ساده و منطقی است، هرچه افرادی بیشتری با یک عبارت معین سرچ کنند ترفیک بیشتری می توانید دریافت کنید. اما موضوع مهمی که با آن مواجه می شویم نحوه تشخیص حجم مناسب سرچ است، چه میزان سرچ برای انتخاب یک کلمه مناسب است؟

جواب این سوال نیز مثل اکثر سوالات حوزه دیجیتال مارکتینگ چیزی نیست جزء ” بستگی دارد!”. اما اگر بخواهیم کاملتر پاسخ دهیم می توان گفت حجم سرچ بنابر هر صنعت و حوزه مختلف تغییرپذیر است، بدین معنی که ممکن است میزان سرچ کاربران درباره موضوعی مثل “خرید مانتو” بسیار بالاتر از میزان جستجو برای عبارتی مانند “خرید لاستیک” باشد. پس برای ارزیابی میزان سرچ خود باید میانگین سرچ را در حوزه خود بدست آورید.

۲- نرخ کلیک (CTR) ارگانیک

در ماه های اخیر تعداد کاربرانی که روی نتایج ارگانیک کلیک می کنند کاهش یافته است. یکی از دلایل آن فیچر اسنیپت ها می باشند. با کمک این قابلیت شما دیگر نیازی به کلیک کردن روی هیچ سایتی ندارید و جواب خود را مستقیما در صفحه نتایج مشاهده می کنید. علاوه بر آن، گوگل امروزه بیش از پیش صفحه نتایج را با تبلیغات گوگل ادز پر می کند.

بنابراین میزان حجم سرچ یک کلمه تنها دیدی کلی نسبت به آن به شما خواهد داد و برای دانستن میزان  کلیکی که می توانید با حضور در رتبه های صفحه اول بدست آورید، لازم است نرخ تبدیل ورودی های ارگانیک آن صفحه را نیز بدانید.

برای این کار دو راه ساده وجود دارد:

اول اینکه شما می توانید کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کرده و صفحه اول نتایج را بررسی کنید. اگر مشاهده کردید که تعداد زیادی فیچر اسنیپت و تبلیغات گوگل ادز در آن است پس نباید انتظار دریافت هزاران کلیک از آن کلمه را داشته باشید، حتی اگر در رتبه ۱ قرار بگیرید.

روش دیگر استفاده از ابزار های موجود است. Ahref و Moz Pro هر دو می توانند در سنجش نرخ تبدیل ورودی های ارگانیک کمک کنند. با این حال، هیچوقت یک کلمه کلیدی را تنها به دلیل داشتن نرخ تبدیل پایین از لیست خود حذف نکنید. اگر کاربران زیادی آن را جستجو می کنند، قرار دادن آن در لیست خود می تواند ارزنده باشد.

۳- کلمات با رقابت کم

اگر شما به تازگی سایت خود را طراحی  کرده اید و یا صفحات زیادی هنوز ندارید، بهتر است برای شروع کلمات با رقابت پایین را مورد هدف قرار دهید و با مرور زمان و بالارفتن آتوریتی سایت خود نسبت به کار روی کلمات پر رقابت اقدام کنید.

۴- هزینه به ازای هر کلیک

میزان هزینه به ازای هر کلیک یا CPC (cost per click) :”شاخصی است بیان کننده هزینه ای است که  شخص تبلیغ دهنده باید به ازای هر ورودی به سایت خویش از طریق تبلیغات پرداخت کند”. CPC معیاری است که به شما ارزش تجاری یا ریالی یک کلمه کلیدی را بیان می کند؛ بدین معنی که آیا هدف کاربری که این کلمه را سرچ می کند خرید است یا خیر. البته که مقدار حجم سرچ یک کلمه اهمیت دارد، اما اگر ماهیت آن کلمه اهداف تجاری و فروش شما را دنبال نکند، استفاده از آن هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. با یک مثال این مبحث را شفاف تر می کنیم.

فرض کنید یکی از کلمات کلیدی هدف ” link building services” است. طبق گفته Ahref این کلمه تنها ۴۰۰ سرچ ماهانه دارد. پس اگر بخواهیم تنها به این شاخص اتکا کنیم باید نتیجه بگیریم این کلمه کلیدی واقعا بی ارزش است.

هزینه به ازای هر کلیک یا CPC (cost per click)

اما اگر به هزینه هر کلیک آن نگاه بندازیم متوجه می شویم که نرخ آن ۲۵$ است. بنظر شما این قیمت بالا به چه معنی است؟ آیا غیر از این است که افراد حاضرند هر دفعه که کاربری روی تبلیغ آنها ( در مورد لینک بیلدینگ) کلیک کنند ۲۵$ بپردازند؟ پس نتیجه می گیریم هرچند میزان سرچ این کلمه بالا نیست، اما cpc فوق چیز دیگری را بیان می کند.

۵- کلمات منطبق با کسب و کار

هر چند هزینه هر کلیک شاخصی است که به شما در این فرآیند کمک می کند اما شاخص کاملی نیست. بطور مثال فرض کنید شما سئوکاری می باشید که برای خود وبسایتی طراحی کرده اید و هنگام تحقیق کلمات کلیدی متوجه می شوید کلمه ” ابزار آنالیز بک لینک” بطور میانگین بین ۱k-10k سرچ ماهانه و قیمتی حدود ۴$ دارد که مناسب بنظر می آید. علاوه بر آن، رقابت سنگینی نیز متوجه این کلمه نشده است. پس آیا این کلمه کلیدی برگ برنده شما خواهد بود؟

البته که نه! کاملا واضح و شفاف است کاربری که “ابزار آنالیز بک لینک” سرچ می کند به احتمال زیاد به دنبال استفاده از ابزاری است که بتواند، چه بصورت رایگان و چه با پرداخت هزینه، بک لینک های سایت خود یا رقیب خود را بررسی کند و اصولا نیاز این کاربر در وبسایت یک سئو کار برطرف نخواهد شد. این بار فرض کنید شما با کلمه “آموزش سئو محتوا” که سرچ میانگین ۱k-10k و قیمتی حدود ۲$ دارد مواجه شده اید. با توجه به اینکه شما مقاله یا دوره آموزشی مرتبط با سئو محتوا دارید پس این عبارت ۱۰۰% برای کسب و کار شما مفید خواهد بود.

۶- ترند کلمات کلیدی

اگر بخواهید نموداری از میزان رشد علاقه کاربران نسبت به موضوع یا کلمه کلیدی خاصی را بررسی کنید، گوگل ترندز این کار را برای شما به بهترین شکل انجام خواهد داد.

ترند کلمات کلیدی

بعنوان مثال فرض کنید شما با سرچ عبارت “voice search SEO” متوجه می شوید که در ماه های اخیر این موضوع در مرکز توجه کاربران قرار گرفته است. پس به احتمال زیاد این موضوع در حال گسترش و ترند شدن است و اگر امروز بتوانید محتوایی برای این موضوع تولید کنید قطعا در آینده رتبه خوبی از آن خواهید داشت و ورودی های بسیاری نیز خواهید گرفت.

نکات و استراتژی های پیشرفته برای جستجوی کلمات کلیدی

حال که موارد مربوط به اصول تحقیق کلمات کلیدی را یاد گرفتیم، وقت آن است چند نکته کمی پیشرفته تر درباره این موضوع بیان کنیم. بطور مشخص در این بخش نکاتی فنی را درباره تحقیق کلمات کلیدی بیان می کنیم که بلافاصله پس از یادگیری آنها می توانید آنها را اعمال کنید. پس خیلی سریع به آخرین بخش از این راهنمای کامل تحقیق کلمات کلیدی می پردازیم.

۱- با یک موضوع چندبار دیده شوید

فرض کنیم شما بعنوان سئو کار یا صاحب وبسایت بهترین کلمه کلیدی را  پیدا کرده اید و در ۳ رتبه اول قرار دارید، پس آیا می توان گفت کار شما تمام شده است؟ در واقع خیر. اصولا شما با استفاده از سایت های با آتوریتی بالا می توانید به جای یکبار قرار گرفتن در صفحه نتایج چندین بار نمایش داده شوید.

بعنوان مثال فرض کنید محتوای آموزش سئو محتوا شما در بین ۳ رتبه اول قرار دارد، این عالی است. اما اگر شما بتوانید محتوایی ویدیویی نیز درباره این موضوع تولید کنید و آن را در پلتفرم هایی مانند یوتیوب قرار دهید، وقتی کاربری “آموزش سئو محتوا” را سرچ کند، علاوه بر محتوا وبسایت شما که در رتبه خوبی قرار دارد، با ویدیو شما نیز مواجه خواهد شد. این تکنیک باعث خواهد شد که شما دوبار در صفحه نتایج نمایش داده شوید و بالتبع بازدید بیشتری دریافت کنید.

بنابراین اگر موضوعی جذاب بنظرتان می رسد و می خواهید بیشتر از یک بار در صفحه نتایج قرار گیرید، ابتدا محتوایی با کیفیت در وبسایت خود در باب این موضوع منتشر کرده و سپس با استفاده از پلتفرم هایی مثل یوتیوب، لینکدین، توییتر و … محتواهایی مشابه برای آن تولید کنید تا شانس بیشتری برای دریافت کلیک بیشتر داشته باشید.

۲- بخش Performance سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول منبعی طلایی برای ایده گرفتن و بدست آوردن کلمات کلیدی است. برای این کار ابتدا وارد سرچ کنسول شوید و سپس روی Performance کلیک کنید. در اینجا کلماتی که وبسایت شما تا به حال از آن ورودی گرفته است را می توانید مشاهده کنید. اگر لیست کلمات را بر اساس تعداد نمایش یا Impression دسته بندی کنید به شما کلماتی را نشان خواهد داد که تعداد زیادی نمایش برای سایت شما بوجود آورده است، اما دقت کنید این نمایش بالا لزوما به معنای کلیک کردن کاربر نیست.

بخش Performance سرچ کنسول گوگل

در آخر کلماتی را پیدا کنید که در آنها نمایش بالایی دارید اما کلیک کمی دریافت می کنید. این کلمات همان هایی می باشند که کاربران زیادی به دنبال آن می گردند و گوگل شما را بعنوان وبسایتی مناسب برای آن کلمه در نظر گرفته است، پس چه کاری باید بکنید؟ تنها کاری که در این مرحله لازم است بکنید تمرکز و توجه بیشتر به این دسته کلمات است؛ بدین معنی که درباره این گروه محتوا جدید تولید کنید یا اگر از قبل محتوایی در باب این موضوع دارید لازم است آن را برای این کلمه بهینه کنید.

۳- بهینه سازی محتوا با استفاده از مترادف ها و کلمات کلیدی مرتبط

بعنوان یک سئو کار، احتمالا شما زمانی را بابت بهینه سازی محتوا خود صرف می کنید، اما تنها به این کار اکتفا نکنید. شما با بهینه سازی صفحه خود حول کلمات هم معنی و مرتبط با آن ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود روانه کنید؛ اگر نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید در ادامه به تشریح این روش می پردازیم.

فرض  کنید  مقاله ای با عنوان ” نمایش در موتورهای جستجو چیست؟” ( Search engine visibility ) منتشر کرده اید و به احتمال زیاد کلمه کلیدی تارگت شما ” نمایش در موتور های جستجو” است. اما شما علاوه بر این از کلماتی مانند ” نمایش بواسطه سئو” (Seo visibility ) نیز استفاده می کنید. با این کار، علاوه بر اینکه با کلمه کلیدی اصلی خود رتبه می گیرید، این شانس را به خود می دهید تا با کلمات مرتبط آن حوزه نیز بتوانید در صفحه اول قرار گیرید.

۴- بخش Content Gap ابزار Ahref

با استفاده از این قابلیت، کلماتی را که سایت های رقیب شما با آنها رتبه می گیرند را دریافت خواهید کرد. کافی است وارد این بخش شوید و آدرس وبسایت چند رقیب خود را وارد کنید، سپس به شما لیستی از کلمات را نمایش خواهید داد که رقبای شما از آن رتبه می گیرند در حالیکه شما هیچ اقدامی برای رتبه گرفتن در این کلمات انجام نداده اید.

بخش Content Gap ابزار Ahref

۵- هدف/نیت کاربر از سرچ چیست؟

فرض کنید شما به عنوان سئو کار یک مجموعه توریستی-گردشگری مشغول به کار می باشید و مقاله ای درباره “انواع بلیط هواپیما” منتشر کرده اید. همچنین بررسی کرده اید و متوجه شدید میزان سرچ عبارت “بلیط هواپیما” قابل توجه است، پس تصمیم می گیرید این محتوا را با کلمه کلیدی ” بلیط هواپیما” منتشر کنید، آیا موفق خواهید شد؟ البته که نه!

همواره پس از انتخاب کلمه کلیدی بررسی کنید هدف کاربر از سرچ آن عبارت چه چیزی می تواند باشد؟ آیا او دنبال اطلاعات است؟ آیا هدف خرید محصول است؟ یا شاید دنبال عکس یا ویدیو است؟ حتی در بعضی مواقع هدف کاربر می تواند تنها دریافت یک فایل باشد ( مثلا هنگام دانلود جزوات درسی یا آهنگ).

هدف کاربر از سرچ

با سرچ عبارت بلیط هواپیما در گوگل می توان دریافت که کاربران اکثرا به دنبال خرید بلیط هواپیما می باشند، پس اگر محتوای شما خارج از علاقه کاربر باشد، تولید محتوا و هدف قرار دادن آن کلمه کلیدی کاری بیهوده و بی حاصل خواهد بود، حتی اگر آن کلمه حجم سرچ بالا و میزان CPC  مناسبی داشته باشد.

۶- از LSI ها غافل نشوید

قبل از شروع بحث لازم میدانیم تعریفی کوتاه از LSI یا معادل فارسی آن ” فهرست بندی معنایی نهفته کلمات” بیان کنیم. LSI در واقع مفهومی است که موتورهای جستجو از آن برای کشف ارتباط بین کلمات استفاده می کنند. بحث LSI و نحوه کار کردن آن بسیار طولانی است و توضیح کامل آن در این مقاله نمی گنجد. اگر به این موضوع علاقه دارید می توانید به مقاله کلمات کلیدی LSI چیست؟ مراجعه کنید.

اما برگردیم به ادامه موضوع، اکثر افراد محتوا خود را تنها با عبارات مربوط به محصول خود بهینه سازی می کنند و این یک اشتباه بزرگی است به ۲ دلیل:

  1. کلمات کلیدی مرتبط با محصول (کلمات کلیدی با هدف خرید) معمولا رقابت سنگینی دارند،
  2. هزاران کلمه کلیدی وجود دارد که ممکن است کاربر شما از آن استفاده کند، در حالیکه هدف اولیه او خرید نیست،

اگر فرض کنیم شما بعنوان سئو کار صاحب وبسایت خودتان باشید و حتی در آن دوره های آموزش سئو نیز ارائه دهید نباید هرکدام از صفحات را با کلماتی با هدف فروش مثل ” کلاس آموزش سئو” یا “خرید دوره سئو” بهینه سازی کنید. توجه شما باید روی کلمات غیر مستقیم،  LSI ها و نیازهای فرعی مشتری احتمالی هم باشد؛ بدین معنی که لازم است درباره موضوعاتی همچون ” لینک سازی” ، ” سئو داخلی” ، و یا “ابزار های سئو” نیز تولید محتوا کنید.

این کلمات شاید بطور مستقیم منجر به فروش شما نشوند، اما نیاز هایی است که مخاطب شما دارد و لازم است شما به آن پردازید تا در ادامه خودتان را به وی معرفی کنید. برای درک بیشتر مثال ملموس تری را بیان می کنیم.

فرض کنید شما فروشگاه آنلاین فروش کتانی فوتبال دارید. احتمالا شما به دنبال کسب رتبه در کلماتی مانند “خرید کتانی فوتبال” می باشید، بسیار هم عالی! اما این نباید تنها هدف شما باشد چون که مشتری احتمالی شما ممکن است نسبت به موضوعات زیر نیز علاقمند باشد:

  1. ویژگی های یک کتانی خوب چیست؟
  2. چگونه هنگام مسابقه فشار کمتری به پا وارد شود؟
  3. تغذیه مناسب فوتبالیست ها چیست؟
  4. فوتبالیست های معروف از چه کتانی هایی استفاده می کنند؟

پس با تولید محتوا های بیشتر پیرامون این موضوعات می توانید حضوری فعالانه تری داشته باشید.

منبع: https://backlinko.com/keyword-research

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم دیدی جامع و کامل نسبت به موضوع تحقیق کلمات کلیدی داشته باشیم و مسائلی که هنگام انجام این فرآیند ممکن است با آن مواجه شوید را بررسی کنیم. بدین منظور ابتدا تعریفی کلی از تحقیق کلمات کلیدی کردیم و اهمیت آن را از لحاظ سئو بیان کردیم. سپس روش هایی برای بدست آوردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار هر فرد بیان کردیم و ابزار هایی که به شما در این فرآیند کمک می کنند معرفی کردیم. در ادامه به تقسیم بندی کلمات کلیدی پرداختیم و مفهوم سختی را توضیح دادیم. همچنین، شاخص های تعیین کلمه کلیدی خوب را شرح دادیم و در بخش آخر استراتژی هایی برای بیشتر دیده شدن به کمک سرچ کنسول، LSI ها و … را گفتیم.

امیدواریم مطالعه این راهنمای جامع برای شما سودمند واقع شده باشد. شما از کدامیک از این نکات تا به حال استفاده کرده اید؟چه نتایجی از آن گرفته اید؟آیا برای شما مفید بوده است؟ آیا از کلمات کلیدی مرتبط استفاده می کنید؟ یا اینکه تمرکز خود را روی کلماتی که در حال ترند شدن می باشند قرار داده اید؟ بیشتر از کدام ابزار ها استفاده می کنید ؟ اگر نکته یا تجربه ای دارید که در مورد تحقیق کلمات کلیدی دارید که در طول مقاله بیان نشد، آن را برای ما حتما بنویسید تا بقیه نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی