🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

3 نکته ای که هر کارشناس بازاریابی باید بداند

یکی از ویژگی های مشترکی که در بین بسیاری از دیجیتال مارکتر ها وجود دارد فعال بود همیشگی آنهاست. مثلا هر باری که الگوریتم های موتور جستجو یا شبکه های اجتماعی تغییر می کند یک دیجیتال مارکتر باید مثل یک شاهین مراقب اوضاع باشد و در فرصت مناسب استراتژی اش را تغییر بدهد. اما بعضی وقت ها خیلی از اتفاقات تحت کنترل ما نیست. گاهی فکر می کنیم اگر اتفاقات سه ماه بعد را پیش بینی کنیم می توانیم کنترل اوضاع را بدست بگیریم. اما واقعیت این است که روش برنده شدن و موفق شدن این نیست. چیزی که شما را موفقیت می رساند بسیار پر زحمت تر از این حرف هاست و در طول چندین ماه یا یک سال انجام نمی شود. دقیقا همان کاری که رقبایتان از انجام آن خسته هستند و حوصله نتیجه دیدن در طی چند سال را ندارند.

در این مقاله می خوانید

مسئله ای که در هیاهوی رقابت های بیزینسی ممکن است از یاد هر بازاریابی برود متمایز فکر کردن است. چطور در عین آرامش اصولی فکر کنیم و متمایز باشیم؟

یکی از ویژگی های مشترکی که در بین بسیاری از دیجیتال مارکتر ها وجود دارد فعال بود همیشگی آنهاست. مثلا هر باری که الگوریتم های موتور جستجو یا شبکه های اجتماعی تغییر می کند یک دیجیتال مارکتر باید مثل یک شاهین مراقب اوضاع باشد و در فرصت مناسب استراتژی اش را تغییر بدهد.

اما بعضی وقت ها خیلی از اتفاقات تحت کنترل ما نیست. گاهی فکر می کنیم اگر اتفاقات سه ماه بعد را پیش بینی کنیم می توانیم کنترل اوضاع را بدست بگیریم. اما واقعیت این است که روش برنده شدن و موفق شدن این نیست. چیزی که شما را موفقیت می رساند بسیار پر زحمت تر از این حرف هاست و در طول چندین ماه یا یک سال انجام نمی شود. دقیقا همان کاری که رقبایتان از انجام آن خسته هستند و حوصله نتیجه دیدن در طی چند سال را ندارند.

اما چطور به این استراتژی های خلاقی که رقبایمان هم از انجام آن خسته هستند دست پیدا کنیم؟ یک راه دارد و اینکه با خودتان خلوت کنید و به کسب و کارتان فکر کنید.

۳ نکته ای که هر بازاریاب باید بداند

  • چطور ایده های خلاق مارکتینگی ارائه کنیم؟

سعی کنید سالی یک بار با خودتان خلوت کنید. اینترنت تان را خاموش کنید و تمام وسایل الکترونیکی تان را کنار بگذارید. در این حالت از تمام هیاهو دور می شوید، از تمام مسائل و انسان هایی که باعث می شود فکرتان به حاشیه برود دور می شوید و دقیقا متوجه می شوید چه چیزهایی اهمیت دارند و اساسا دنبال چه چیزی هستید. باگ ها و مشکلات بیزینس شما کجاست و چه راه حل هایی می توانید برای آن ها پیدا کنید.

برای ۵ سال آینده (حتی 10 سال) خود ایده بچینید
برای ۵ سال آینده (حتی 10 سال) خود ایده بچینید

حتی سه روز دور شدن هم کافی است. در این سه روز نه برای سه ماه و نه برای یک سال، بلکه برای 5 سال آینده (حتی 10 سال) ایده بچینید و با خودتان فکر کنید که چه روش ها و چه ایده های خلاقانه ای که رقبا از آن استفاده نمی کنند و حتی جرات کپی برداری از آن را ندارند می تواند شما را به موفقیت برساند.

  • ۵ تا ۱۰ سال آینده ی بیزینس من چگونه است؟

بگذارید این قسمت را با مثالی توضیح بدهیم. فرض کنید به تازگی سایتی را طراحی کردیم و می خواهیم برای آن برنامه ریزی انجام بدهیم. قاعدتا اولین چیزی که روی آن کار می کنیم سئو وب سایت است. برای سئو وب سایت هم احتمالا از برنامه های جانبی تحلیل دیتا مانند SEMruh، Ahrefs، و یا حتی Moz استفاده می کنیم. اما آیا انجام دادن هر روزه ی این فعالیت ها کافی است؟ خیر.

اگر می خواهید موفق باشید باید به چیزی فراتر از سئو یا کارهای معمولی که بقیه ی بیزینس ها انجام می دهند فکر کنید. سئو فقط به معنای بالا آمدن وب سایتتان در صفحه اول گوگل نیست. برای داشتن فعالیت های سئو مناسب باید محتوای ارزشمند تولید کنید، نرخ درگیری (اینگیجمنت ریت) بالا داشته باشید. این یکی از عوامل موثر بر سئو است. بیایید همین را به عنوان مثال در نظر بگیریم و بر روی دیگر عوامل نیز پیاده سازی کنیم.

قدم به قدم مشخص کنید در هر زمان نیازمند انجام چه کاری هستید

محتوایی که تولید می کنیم آیا فقط مطالبی است که هر روز روی وبلاگ منتشر می کنیم؟ البته که نه. اگر تمام برنامه ی سال آینده شما با همین روند پیش برود شک نکنید که در این راه شکست می خورید. به جای آن بنشینید و فکر کنید که محتوا را باید به چه شکل آماده کنید؟ چه تغییراتی می توان در نوع و شکل یا معنای محتوا داد؟ ترند های آینده در صنعت شما بیشتر چه هستند و علاقه مخاطب به چه سمت و سویی دارد پیش می رود؟

با بررسی همه این ها و جواب دادن به این سوالات می توانید برنامه ی چند سال روبرویتان را تنظیم کنید و قدم به قدم مشخص کنید در هر زمان نیازمند انجام چه کاری هستید. اگر می خواهید موفق شوید باید این برنامه بلند مدت را برای هر فاکتور دیگری و نه فقط محتوا در ذهن داشته باشید.

  • از کجا بفهمیم باید بر روی چه چیزی تمرکز کنیم؟

واقعیت این است که نمی توان نسخه ای جامع و همه جانبه پیچید که همه انواع بیزینس ها بتوانند از آن استفاده کنند. چرا که هر کسب و کاری بنا به شرایط خودش راهکارهای خاص خودش را دارد. اولین کاری که می کنید باید شناخت کافی نسبت به بیزینس تان بدست بیاورید و مشکلات و ضعف هایش را بررسی کنید تا به بهترین شکل ممکن بتوانید استراتژی و برنامه هایتان را تنظیم کنید.

مهم ترین نکته در این قسمت در یک جمله نهفته است: “بلند مدت فکر کنید”

بلند مدت فکر کردن باعث می شود در هر زمینه ای نسبت به رقبا جلوتر باشید و با آمادگی بیشتری قدم بردارید. هر چقدر خلاق تر عمل کنید برای مخاطب تان جذاب تر خواهید شد. قطعا کسب و کاری که هر چند مدت یک بار چیزی جدید برای ارائه به مخاطب دارد گوشه نشین نخواهد شد.

  • کمپانی نایک با سئو نبود که به برندی قدر تبدیل شد
  • کمپانی Airbnb تنها با تبلیغات کلیکی گوگل مشهور نشد
  • کمپانی American express از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی تبدیل به برند قدرتمند نشد
  • دلیل موفقیت تسلا بازاریابی محتوا نبود

همه ی اینها به جای خود لازم و ضروری هستند اما کافی نیستند. سعی کنید کاری کنید که یکتا به نظر برسید، کاری که رقبایتان به راحتی قادر به انجام آن نیستند.

جمع بندی

کلید موفقیت در بلند مدت و دوام آوردن در دنیای دیجیتال رقابتی امروزی این نیست که بعد از اینکه هر الگوریتمی تغییر کرد شما هم با آن تغییر کنید. البته که باید تغییر کنید اما خیلی از مسائل تحت کنترل شما نیست و ممکن است بعد از هر تغییری حتی شکست هم بخورید. به جای آن تلاش کنید تا یک استراتژی بلند مدت بچینید و اصولی فکر کنید. برنامه ای بریزید که به راحتی توسط رقبا قابل کپی برداری نباشد. فقط در این صورت است که می توانید در بلند مدت حرفی برای گفتن داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط