🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

محتوای تکراری چیست و راهکارهای جلوگیری از Duplicate Content

در این مقاله خواهیم آموخت که محتوای تکراری چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ ه محتوایی گفته می شود یک کپی دقیق از آن در جای دیگری پیدا شود. اگرچه که اصطلاح محتوای تکراری همچنین می تواند مربوط به محتواهای تقریباً همسان اطلاق شود.

در این مقاله می خوانید

در این مقاله خواهیم آموخت که محتوای تکراری چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

محتوای تکراری (Duplicate Content) به محتوایی گفته می شود یک کپی دقیق از آن در جای دیگری پیدا شود. اگرچه که اصطلاح محتوای تکراری همچنین می تواند مربوط به محتواهای تقریباً همسان اطلاق شود. (مانند عوض کردن یک محصول، نام برند یا فقط نام لوکیشن) تنها عوض کردن چند کلمه باعث نمی شود که یک صفحه از در نظر گرفته شدن به عنوان محتوای تکراری نجات پیدا کند. در واکنش به این عمل، عملکرد جستجوی ارگانیک شما ممکن است شاهد تاثیر منفی باشد.

محتوای تکراری همچنین به محتوایی گفته می شود که در طی چندین صفحه از وب سایت شما یا دو یا چند وب سایت جداگانه یکسان باشد. اگرچه که شیوه های متعددی برای جلوگیری یا کمینه کردن تاثیر محتوای تکراری که می توان آن ها را با تعمیرات فنی ایجاد کرد وجود دارند. در این مقاله، ما نگاهی عمیق تر به دلایل ایجاد محتوای تکراری می اندازیم، می بینیم که چطور می توان از آن اجتناب کرد و همچنین چطور می توان مطمئن شد که رقبای شما نمی توانند محتوای شما را کپی کرده و ادعا کنند که آن ها تولید کننده اصلی این محتوا هستند. در نظر داشته باشید سئو و فروش در آن تنها یکی از کانال های بازاریابی دیجیتال است برای آشنایی با تمام کانال‌های این حوزه مقاله دیجیتال مارکتینگ را مطالعه بفرمائید.

تاثیر محتوای تکراری بر سئو

صفحاتی که با محتوای تکراری ساخته شده اند ممکن است با برخوردهای متعددی از سوی نتایج جستجوی گوگل مواجه شده و در نهایت حتی پنالتی شوند. رایج ترین مشکلات محتوای تکراری شامل موارد زیر می شوند:

  • نشان داده شدن نسخه اشتباه صفحه در صفحه نتایج جستجوی گوگل
  • عملکرد بد غیر منتظره صفحات کلیدی در صفحه نتایج جستجو یا تجربه کردن مشکلات مختلف در زمینه ایندکس شدن
  • نوسان یا کاهش در متریک های اصلی سایت (ترافیک، موقعیت در صفحه نتایج جستجو یا EAT Criteria)
  • دیگر فعالیت های غیرمنتظره توسط موتورهای جستجو به عنوان نتیجه سیگنال های گیج کننده اولویت بندی

اگرچه که هیچکس مطمئن نیست که کدام المان های محتوا توسط گوگل اولویت بندی می شوند و نمی شوند، اما گوگل همیشه به وب مسترها و تولید کنندگان محتوا توصیه کرده است که “صفحات را برای کاربران ایجاد کنید، نه موتورهای جستجو.”

با در نظر داشتن این موضوع، نقطه شروع برای هر وب مستر یا سئوکار باید ایجاد محتوای منحصر به فردی باشد که به کاربران ارزشی را ارائه می کند. اگرچه این کار همیشه ساده یا حتی ممکن نیست. فاکتورهایی نظیر محتوای قالب بندی، قابل جستجو بودن، تگ های UTM، به اشتراک گذاری اطلاعات یا محتوای متحد می توانند همراه با ریسک تکراری شدن باشند. اطمینان حاصل کردن از این که سایت شما دارای ریسک محتوای تکراری نمی باشد شامل ترکیبی از معماری شفاف، نظارت مستمر و درک فنی برای مبارزه با ایجاد محتوای تکراری تا حد ممکن می باشد.

شیوه های جلوگیری از محتوای تکراری

شیوه ها و استراتژی های متعدد مختلفی برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری بر روی سایت شما و جلوگیری از دیگر سایت ها برای نفع بردن از کپی کردن محتوای شما وجود دارد:

  • Taxonomy
  • تگ های کنونیکال
  • تگ گذاری Meta
  • مدیریت پارامترها
  • URLهای تکراری
  • ریدایرکت ها

Taxonomy

به عنوان یک نقطه شروع، داشتن نگاهی کلی به Taxonomy وب سایت خود کار عاقلانه ای است. فرقی نمی کند که یک مستند جدید، کنونی یا اصلاح شده داشته باشید، نقشه برداری از صفحات از یک Crawl و قرار دادن یک H1 منحصر به فرد و کیوورد اصلی شروع عالی است. سازماندهی محتوای خود به صورت دسته بندی های موضوعی می تواند به شما در توسعه یک استراتژی خردمندانه که تکراری سازی را محدود می کند کمک کند.

تگ های Canonical

احتمالاً مهم ترین المان در مبارزه با محتوای تکراری روی سایت شما و یا سایت های مختلف تگ های کنونیکال هستند. المان rel=canonical یک اسنیپت از کد HTML است که به گوگل می گوید که ناشر مورد نظر صاحب این قطعه محتواست حتی در حالی که بتوان این محتوا را در جای دیگری پیدا کرد. این تگ ها برای گوگل مشخص می کنند که کدام نسخه از صفحه نسخه اصلی است.

تگ های کنونیکال
مهم ترین المان در مبارزه با محتوای تکراری در سایت تگ های کنونیکال هستند

از تگ های کنونیکال می توان برای نسخه های چاپی و وب محتوا، نسخه های دسکتاپ و موبایل صفحه وب یا صفحات هدف گیرنده لوکیشن های متعدد استفاده کرد. از این تگ ها می توان برای تمامی شرایطی که صفحه تکراری وجود دارد و جدا از نسخه اصلی صفحه هست نیز استفاده کرد. دو مدل تگ کنونیکال وجود دارد، آن هایی که به یک صفحه اشاره می کنند و آن هایی که از یک صفحه به خارج اشاره می کنند. آن هایی که به یک صفحه دیگر اشاره می کنند به موتورهای جستجو می گویند که یک نسخه دیگر از صفحه در واقع نسخه اصلی است.

مورد دیگر آن هایی هستند که خود را به عنوان نسخه اصلی می شناسند، که به عنوان تگ های کنونیکال خود ارجاع دهنده نیز شناخته می شوند. کنونیکال های ارجاع دهنده بخش حیاتی از شناسایی و از بین بردن محتوای تکراری هستند و کنونیکال های خود ارجاع دهنده تمرین خوبی برای این موضوع به حساب می آیند.

تگ گذاری Meta (Meta Tagging)

یکی دیگر از آیتم های مفید فنی برای در نظر گرفتن زمان تحلیل ریسک محتوای تکراری روی سایت شما ربات های متا و سیگنال هایی هستند که در حال حاضر در حال ارسال آن ها از صفحات خود به موتورهای جستجو هستید. تگ های متا روبات برای زمانی که بخواهید یک صفحه مشخص یا چند صفحه را در ایندکس شدن توسط گوگل شامل نکنید و ترجیح می دهید که آن ها در صفحه نتایج جستجو ظاهر نشوند مفید می باشند.

با اضافه کردن تگ متا روبات “no index” به کد HTML صفحه خود، شما به گوگل می گویید که نمی خواهید این صفحه در صفحه نتایج جستجو نشان داده شود. این متدی است که به بلاک کردن robots.txt ترجیح داده می شود، چرا که این شیوه اجازه بلاک کردن جداگانه یک فایل یا صفحه مشخص را می دهد در حالی که robots.txt معمولاً در مقیاس های بزرگتری عمل می کند. اگرچه که این دستورالعمل را می توان به دلایل متعددی داد، اما گوگل متوجه می شود که این امر ارادی بوده و باید صفحات تکراری را از صفحه نتایج جستجو Exclude نماید.

مدیریت پارامتر (Parameter Handling)

پارامترهای URL نشان می دهند که چطور می توان سایت را به صورت موثر و کاربردی توسط ربات های بررسی موتورهای جستجو بررسی کرد. پارامترها معمولاً باعث ایجاد محتوای تکراری می شوند چرا که استفاده آن ها باعث ایجاد کپی از صفحات سایت می شود. به عنوان مثال، اگر چندین صفحه محصول مختلف از یک محصول وجود داشته باشد، این موضوع توسط گوگل به عنوان محتوای تکراری تلقی می شود.

اگرچه مدیریت پارامترها باعث ایجاد بررسی های مفیدتر و کاربردی تری از سایت می شود. مزیت این کار برای موتورهای جستجو اثبات شده است و هدف آن ها برای اجتناب از ایجاد محتوای تکراری ساده است. مخصوصاً برای سایت های بزرگتر و سایت هایی که از قابلیت های جستجوی یکپارچه استفاده می کنند، پیاده سازی مدیریت پارامترها از طریق گوگل سرچ کنسول و Bing Webmaster Tools اهمیت زیادی دارد.

با نشان دادن صفحات پارامترسازی شده در ابزار مورد نظر و سیگنال دادن به گوگل، می توان به وضوح به موتور جستجو گفت که این صفحات نباید بررسی شوند و اگر لازم باشد عمل دیگری در این زمینه انجام پذیرد.

URLهای تکراری

المان های ساختاری URL متعددی می توانند باعث ایجاد مشکلات تکراری روی یک وب سایت شوند. بسیاری از آن ها به دلیل نحوه درک URLها توسط موتورهای جستجو اتفاق می افتند. اگر هیچ راهنما یا دستورالعملی دیگری وجود نداشته باشد، یک URL متفاوت همیشه به معنی صفحه ای متفاوت خواهد بود.

این کمبود شفافیت یا سیگنال دهی اشتباه به صورت غیرعمدی می تواند باعث ایجاد نوسان یا کاهش متریک های اصلی سایت (ترافیک، رتبه یا Criteriaـی E-A-T) شود. همان طور که بالاتر اشاره کردیم، پارامترهای URL ایجاد شده بخاطر کارایی جستجو، کدهای ردیابی و دیگر المان های خارجی می توانند باعث ایجاد نسخه های متعددی از یک صفحه شوند. رایج ترین شیوه ها برای ایجاد نسخه های تکراری URLها که می توانند اتفاق بیافتند شامل نسخه های HTTP و HTTPS صفحات، نسخه های www. و غیر www. و صفحاتی با اسلش هایی که در ادامه آن ها می آیند و نمی آیند می باشد.

در مورد نسخه های دارای www. و آن هایی که www. ندارند و همچنین لینک هایی که در پایان آن ها علامت اسلش وجود دارد و ندارد، شما باید نسخه ای که بیشتر از آن استفاده می شود را پیدا کرده و همین نسخه را برای تمامی صفحات پیاده سازی کنید برای این که از ریسک محتوای تکراری به دور باشید. علاوه بر این، ری دایرکت ها نیز باید به نحوی پیاده سازی شده باشند که به سمت نسخه ای از صفحه هدایت شوند که باید ایندکس شود و ریسک محتوای تکراری را از بین ببرند. در طرف مقابل، لینک های HTTP دارای مشکلات امنیتی هستند در حالی که نسخه HTTPS صفحه از کدگذاری SSL استفاده می کند که باعث می شود صفحه امن تر باشد.

ریدایرکت ها (Redirects)

ریدایرکت ها برای از بین بردن محتوای تکراری بسیار کاربردی هستند. صفحات کپی شده از روی یکدیگر می توانند ری دایرکت شده و به نسخه اصلی صفحه برگردند. جایی که صفحات سایت شما با حجم بالایی از ترافیک یا ارزش لینک هستند که از یک صفحه دیگر کپی شده اند، ری دایرکت ها می توانند آپشن مورد نظر شما برای حل این مشکل باشند. زمانی که از ری دایرکت ها برای حذف محتوای تکراری استفاده می کنید، دو نکته مهم را باید به خاطر داشته باشید؛ همیشه برای محدود کردن تاثیر روی عملکرد سایت خود به صفحه ای ری دایرکت را انجام دهید که عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارد و همچنین در صورت ممکن از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.

Redirects
ریدایرکت ها برای از بین بردن محتوای تکراری بسیار کاربردی هستند

اگر محتوای ما بر خلاف میل ما کپی شد چه کاری انجام دهیم؟

اگر محتوای شما کپی شود و شما از یک تگ کنونیکال برای نشان دادن این که محتوای شما محتوای اصلی است استفاده نکرده باشید باید چه کاری انجام داد؟

  • از سرچ کنسول برای شناسایی نحوه ایندکس شدن سایت خود به صورت عادی را ببینید.
  • با صاحب سایتی که محتوای شما را کپی کرده است در صورت امکان تماس حاصل کرده و از وی بخواهید که نام شما را ذکر کند و یا در غیر این صورت محتوا را پاک کند.
  • از تگ های کنونیکال خود ارجاع دهنده روی تمام محتواهای جدید استفاده کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما به عنوان منبع اصلی اطلاعات شناسایی می شود.

اجتناب از محتوای تکراری شروع به تمرکز روی ایجاد محتوای منحصر به فرد برای سایت شما می کند؛ اگرچه که فعالیت های لازم برای دوری از ریسک کپی کردن دیگران از محتوای شما می تواند کمی پیچیده تر باشد. امن ترین راه برای دوری کردن از محتوای تکراری تفکر در مورد ساختار سایت و تمرکز روی کاربران و سفر درون سایتی آن هاست. زمانی که محتوای تکراری به علت فاکتورهای فنی رخ می دهد، تاکتیک های ارائه شده در این مقاله باید بتوانند ریسک سایت شما را به کمترین حد ممکن برسانند.

زمانی که ریسک محتوای تکراری را در نظر می گیرید، فرستادن سیگنال های مناسب به گوگل برای علامت گذاری محتوای خود به عنوان منبع اصلی اهمیت زیادی دارد. این موضوع مخصوصاً زمانی که محتوای شما ترکیب شده است یا متوجه شده اید که قبلاً توسط منابع دیگری کپی برداری شده است حقیقت پیدا می کند. با توجه به این که این کپی برداری به چه صورت اتفاق افتاده است، ممکن است لازم باشد یک یا چند تاکتیک را برای تثبیت محتوا به عنوان دارنده لقب منبع اصلی و شناسایی دیگر نسخه ها به عنوان کپی برداری شده، پیاده سازی کنید.

با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ علاوه بر آشنایی با سئو و نحوه عملکرد این کانال برای افزایش ترافیک اورگانیک در حوزه های دیگر بازاریابی آنلاین نیز مهارت کسب می‌کنید و بواسطه این مهارت‌ها فروشتان افزایش می‌یابد.

جمع بندی

وجود محتوای تکراری در وب‌سایت به رتبه سایت شما در نتایج جستجو لطمه خواهد زد و تاثیر منفی بر سئو دارد. با استفاده از راه های جلوگیری از تولید محتوای تکراری که در این مقاله به آن پرداختیم می توانید از بروز این مشکل جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی