🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

پیش‌بینی تغییر و تحولات تجارت الکترونیک در سال 99

تجارت الکترونیک یا Ecommerce فرآیند خرید و فروش کالای فیزیکی یا الکترونیکی به صورت آنلاین است. در سال 1399، تجارت الکترونیک محبوبیت بیشتری خواهد داشت. برای بسیاری از مردم وبسایت های فروشگاهی جایگزین مناسبی برای فروشگاه های سطح شهر هستند. گوشی های موبایل به توسعه تجارت الکترونیک کمک زیادی کرده‌اند به طوری که پیش‌بینی می‌شود ترافیک موبایلی وبسایت‌های فروشگاهی یا به طور کلی تجارت الکترونیک تا پایان سال به بیش از 70 درصد برسد.

در این مقاله می خوانید

تجارت الکترونیک به سرعت نور در حال رشد است و این رشد و تغییرات در آینده نیز کسب و کارها را متحول خواهد کرد.

تجارت الکترونیک یا Ecommerce فرآیند خرید و فروش کالای فیزیکی یا الکترونیکی به صورت آنلاین است. در سال 1399، تجارت الکترونیک محبوبیت بیشتری خواهد داشت. برای بسیاری از مردم وبسایت های فروشگاهی جایگزین مناسبی برای فروشگاه های سطح شهر هستند. گوشی های موبایل به توسعه تجارت الکترونیک کمک زیادی کرده‌اند به طوری که پیش‌بینی می‌شود ترافیک موبایلی وبسایت‌های فروشگاهی یا به طور کلی تجارت الکترونیک تا پایان سال به بیش از 70 درصد برسد.

شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام نیز کمک بسزایی برای افزایش محبوبیت تجارت الکترونیک داشته‌اند. وقتی که شبکه‌های اجتماعی با تجارت الکترونیک ادغام می‌شوند مردم نیز به تبع تجارت الکترونیک را به عادات خرید روزانه خود وارد می‌کنند. تجارت الکترونیک از بین رفتنی نیست بلکه، هر لحظه در حال بزرگ شدن و توسعه است به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2022، 17 درصد از خرید/ فروش‌ها در ایالات متحده از طریق تجارت الکترونیک انجام شود.

تغییر و تحولات تجارت الکترونیک در سال 99

همانطور که BigCommerce می گوید، بیش از 51 درصد از مردم امریکا علاقه دارند که محصولات مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهند و 96 درصد از مردم امریکا حداقل یک بار در طول عمر خود خرید آنلاین داشته اند. تقریباً یک دهه پیش، فروشگاه های فیزیکی تنها راه حل برای خرید کردن محصولات جدید بودند. اما امروزه با ترندهای دیجیتال روز افزون، برای تاجران و صاحبان بیزینس ها دسترسی به مشتریان در هر زمان و هر مکان بسیار ساده تر شده است.

در واقع رشد چشمگیر کاربران تلفن های هوشمند وجود تجارت الکترونیک را به یک امر ضروری و حیاتی تبدیل کرده است. صفحات این تلفن های هوشمند همان درهای فروشگاه های قدیمی هستند. قابلیت هایی مانند خرید با موبایل، درگاه های پرداختی آسان، تخفیف های خوب، قابلیت های امتحان کردن محصولات به صورت مجازی، ارسال رایگان و یا مشخص کردن زمان تحویل همگی آپشن هایی هستند که می توانند سرسخت ترین گروه مشتریان (بزرگسالان) که از فروشگاه های فیزیکی به عنوان تنها منابع خرید قابل اتکا یاد می کنند را نیز برای خرید آنلاین متقاعد کنند.

تغییر و تحولات تجارت الکترونیک
در گراف های میزان فروش جهانی از طریق تجارت الکترونیکی، رشد های بسیار قابل توجهی را خواهید دید

نیاز بیزینس های حوزه تجارت الکترونیک به تکنولوژی های جدید طی سال های اخیر جهش های زیادی را در این مورد در پی داشته است. اگر نگاهی به گراف های میزان فروش جهانی از طریق تجارت الکترونیکی بیاندازید رشد های بسیار قابل توجهی را خواهید دید به طوری که پیشبینی می شود تا سال 2021 میلادی این میزان فروش از مرز 4.878 میلیارد دلار نیز عبور کند. در واقع بوجود آمدن اختراعات با تکنولوژی های پیشرفته شیوه بازاریابی محصولات توسط بیزینس ها و همچنین شیوه خرید مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  1. B2B یا Business to Business: به این صورت که کسب و کارها به همدیگر کالا می‌فروشند.
  2. B2C یا Business to Consumer: به این صورت که کسب و کارها به مصرف‌کنندگان نهایی کالا می‌فروشند.
  3. C2C یا Consumer to Consumer: به این صورت که یک مصرف‌کننده از طریق شبکه‌های اجتماعی به مصرف‌کننده دیگر کالا می‌فروشد مانند سایت دیوار.

اگرچه خرید و فروش آنلاین نمونه‌ی واضحی از تجارت الکترونیک است اما، بانکداری اینترنتی هم زیرمجموعه تجارت الکترونیک می باشد.

مزایای تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک برای کسب و کارها مزیت‌های مختلفی دارد: می‌تواند هزینه‌ها را به حد قابل توجهی کاهش دهد چرا که هزینه مغازه‌داری حذف می‌گردد. همچنین این روش بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از روش‌های سنتی است. مزیت دیگر این است که شما از طریق تجارت الکترونیک می‌توانید به مشتریانی دسترسی پیدا کنید که موانع جغرافیایی مانع ارتباط آنها با شما به صورت فیزیکی شده است. سرمایه‌گذاری در تجارت الکترونیک نیز می‌تواند درآمد شما را افزایش دهد: به توسعه کسب و کارها کمک می‌کند که از نظر موقعیت فیزیکی به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنند.

برای مصرف‌کنندگان، تجارت الکترونیک این مزیت را دارد که با کمترین هزینه به شما بیشترین انتخاب‌ها را نشان می‌دهد. برای مثال، اگر شما وارد نمایندگی سامسونگ شوید، فقط با تلویزیون‌های سامسونگ روبه‌رو هستید اما در محیط آنلاین، شما می‌توانید برندهای مختلف تلویزیون را از هر لحاظ با هم مقایسه کنید. حتی تجارت الکترونیک به شما این امکان را می‌دهد، که قیمت‌ها را در سطح جهان مقایسه کنید نه که فقط در محدوده جغرافیایی خاص.

از آنجایی که تجارت الکترونیک در حال گسترش است، لذا، باید با روندهای به روز آن آشنا بود. حتی اگر شما یک مغازه در یک مرکز تجاری هستید می‌توانید از تجارت الکترونیک و مزایای آن بهره ببرید چرا که تجارت الکترونیک نشان‌دهنده‌ی خوبی است از انتظارات، خواسته‌ها و نیازهای مشتریان.

بیایید نگاهی به ترندهای پیش بینی شده برای تجارت الکترونیک در سال های پیش رو داشته باشیم:

اگر مشتریان را در مرکز هر نوع بیزینس ای کامرس قرار دهیم، کلید موفقیت در تجارت الکترونیکی به صورت مستقیم با ایجاد تجربه خرید عالی منوط بر این که بیزینس مورد نظر نیز به سود مورد نظر خود برسد، ارتباط دارد. برای فراهم کردن تجربه های شخصی سازی شده، استفاده از خدمات اتوماتیک سازی شده، بهینه سازی پروسه ها، ساده سازی تصمیم گیری و استفاده از داده های تحلیلی برای بهبود عملیات بازاریابی، صاحبان بیزینس های ای کامرس دائماً در حال پول خرج کردن برای ایجاد تکنولوژی هایی هستند که بتوانند آن ها را در بازار رقابتی امروزی از رقبا جلو بیاندازند.

کلید موفقیت در تجارت الکترونیکی به صورت مستقیم با ایجاد تجربه خرید عالی ارتباط دارد
کلید موفقیت در تجارت الکترونیکی به صورت مستقیم با ایجاد تجربه خرید عالی ارتباط دارد

در حالی که صاحبان بیزینس ها برروی آخرین ترندها ای کامرس مانور می دهند، آنها می خواهند مطمئن شوند تکنولوژی که انتخاب کرده اند ارزش این همه وقت و تلاش را داشته است. وقتش رسیده نگاهی به چند تغییر بزرگ و اساسی در دنیای ای کامرس که بزودی و با شروع دهه میلادی جدید با آنها مواجه خواهیم شد بیاندازیم.

ترندهای پیش بینی شده برای تجارت الکترونیک

  • عصر اینترنت همه چیز (Internet of Things)

اینترنت همه چیز ترکیبی از محصول، خدمات و مشتریان است. اینترنت همه چیز از آنجایی که هرروز انتظارات و عادت های خرید مشتریان تغییر می کند، خود نیز دائماً در حال تغییر بر اساس این تغییرات ذکر شده می باشد. پیشبینی می شود که تا سال 2021 میلادی تقریباً 70 درصد بیزینس ها از اینترنت همه چیز برای بهبود تجربه مشتریان خود استفاده خواهند کرد. بنابراین، استفاده از اینترنت همه چیز برای تصمیم گیری در مورد تمامی بخش های یک برنامه بیزینسی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

  • استقلال مکانی

همه ما می دانیم که امروزه ای کامرس محدود به مکان نیست. از آنجایی که داشتن یک فروشگاه فیزیکی تنها به فروختن محصول در یک محدوده مکانی کوچک محدود می شد، بیزینس های ای کامرس اگر به درستی و با تاکتیک های مناسب جلو بروند بدلیل محدود نبودن به مکان خاص می توانند در یک بازه زمانی کوتاه رشد قابل توجهی داشته باشند. فروش محصولات به صورت آنلاین به شما این اجازه را می دهد که از مرزها عبور کنید. از آنجایی که محتوا به عنوان پل ارتباطی خلاقانه برای معرفی محصولات ساده به شما می رود، داشتن یک استراتژی محتوای قدرتمند یکی از مهمترین بخش های داشتن یک بیزینس ای کامرس موفق به شمار می رود. حتی اگر شما تیم نداشته باشید، بسیاری از پرتال های آنلاین در سراسر دنیا وجود دارند که می توانید از طریق آنها سفارش محتوا بدهید.

امروزه ای کامرس محدود به مکان نیست
امروزه ای کامرس محدود به مکان نیست

صاحبان بیزینس های ای کامرس امروزه می توانند با استفاده از تکنیک های مختلف محصولات خود را به صورت بین المللی به فروش برسانند. اتخاذ یک استراتژی بازاریابی قدرتمند و برنامه ریزی شده می تواند به شما کمک کند تا بیزینستان را در هر بخشی از دنیا که می خواهید گسترش دهید. شما می توانید با فراهم کردن امکان کار کردن با واحدهای پولی مختلف و محلی سازی متدهای پرداختی پروسه خرید را برای مشتریان خود بهتر و دلنشین تر کنید. شما می توانید چندین سایت مانند سایت اصلی خود با زبان های متفاوت ایجاد کنید و محصولات یکسان و یا حتی متفاوت را بفروشید و همچنین قیمت ها را نیز بسته به محل زندگی مخاطبان تغییر دهید.

صاحبان بیزینس های ای کامرس می توانند از ابزارهای برنامه ریزی مانند Ansoff Matrix برای کمک به گسترش طبیعی بازار در حوزه محصولات خود استفاده کنند. استفاده از این محصول در مقابل ماتریس بازار راهی است که بازاریابان از طریق آن می توانند پتانسیل رشد را ببینند و همچنین از ریسک هایی که برای ادامه راه هر استراتژی نیز وجود دارد با خبر شوند.

  1. Market Penetrationاین استراتژی مربوط به افزایش فروش محصولات کنونی در بازار کنونی است.
  2. Product Developmentدر این استراتژی، بازاریابان محصولات جدید را روانه بازار کنونی می کنند. به عنوان مثال، یک برند معرف تولید گوشی های هوشمند در چین به نام شیائومی، تمرکز خود را برروی رفع نیازهای مشتریان رو به رشد خود از طریق روانه کردن محصولات جدید مانند ساعت های هوشمند و پاوربانک به بازار کنونی معطوف کرده است.
  3. Market Developmentمربوط به ارسال محصولات کنونی به بازارهای جدید می باشد. به عنوان مثال، همان برند شیائومی که در مورد بالا ذکر شد، گوشی های هوشمند خود را برای بدست آوردن یک دموگرافیک جدید روانه بازار امریکا کرد.
  4. Diversificationاین استراتژی مربوط به فرستادن محصولات جدید به بازارهای جدید است. ریسک استفاده از این ترند ای کامرس بیشتر از موارد قبلی است. در واقع در این استراتژی بسته به نوع محصول مورد نظر شما و همچنین نوع بازاری که می خواهید وارد شوید، این دو مورد می توانند با هم مرتبط باشند و یا نباشند. اگر بخواهیم باز هم به شیائومی رجوع کنیم، این کمپانی برای بدست آوردن توجه گروه جدید از مخاطبان در بازاری جدید، خالص کننده های هوای خود را به بازار معرفی کرد.

با استفاده از Ansoff Matrix، صاحبان بیزینس ها می توانند محصولات جدید و بازارهای جدید را تست کنند و سنجش ها و آزمایشاتی را برای بدست آوردن بهترین راهکارها برای موفقیت در استراتژی های آینده انجام دهند تا سود بالاتری داشته باشند.

  • تجربه خرید کامل

بیش از 76 درصد از مشتریان بیزینس های آنلاین از آنها انتظار دارند که نیازهایشان را بشناسند و توقعات آن ها را درک کنند. این موضوع دلیل اصلی سرمایه گذاری بیشتر برندها و کمپانی ها برروی متدهای دیجیتالی است که بتوانند تعامل با مشتری را افزایش دهند.

استفاده از تجربه خرید مشتری
هنگامی که مشتری محصولی را خریداری می کند، وی با چند نقطه مختلف ارتباط برقرار می کند

بسیاری از این برندها و کمپانی ها به دنبال این هستند که یک تجربه خرید کامل و بدون نقص را برای مشتری ها فراهم کنند. هنگامی که مشتری محصولی را خریداری می کند، وی با چند نقطه مختلف ارتباط برقرار می کند. با در نظر گرفتن این نکته، صاحبان بیزنس ها ترجیح می دهند که یک تجربه خرید کامل و بی نقص را برای مشتری فراهم کنند که بدین معنیست که آنها باید یک برنامه را با تدبیر و تفکر و اجرا برروی چندین کانال مختلف انجام دهند، بدون توجه به این موضوع که فروش درون فروشگاه فیزیکی انجام می گیرد یا یک فروشگاه آنلاین.

  • استفاده از بازاریابی Omnichannel

در مورد بازاریابی Omnichannel قبلاً به صورت مفصل با شما صحبت کرده ام. اما برای یادآوری کوتاه؛ بازاریابی Omnichannrel راهبرد استراتژیکی است که تمامی کانال های دیجیتالی و فیزیکی را به عنوان یک کانال به هم متصل می کند تا یک تجربه کاربری منحصر به فرد و ترکیبی را برای مخاطبان فراهم کند. هدف این است که با استفاده از یک راهبرد ترکیبی، یک تجربه خرید همه جانبه را برای مشتریان فراهم کنیم. برندهای عظیم مانند دیزنی، Bank of America و غیره از این متد بازاریابی استفاده می کنند.

شما باید توجه داشته باشید که استراتژی های زیادی برای افزایش نرخ تبدیل مشتری وجود دارند، استراتژی هایی مانند:

  • پیشنهاد دادن تخفیف ها و کوپن های تخفیف
  • ایجاد صفحات پاسخگو به کاربر
  • به اشتراک گذاری محتوای تولیدشده توسط مخاطبان
  • ایجاد ارتباط با مشتریان و داشتن دید مشتری محور
  • بهینه سازی تجربه استفاده از موبایل
  • استفاده مداوم از کانال های شبکه های اجتماعی

فراهم کردن تجربه Omnichannel برای مشتریان به برندها کمک می کنند تا میزان وفاداری به برند، رضایت از برند و ارزش چرخه حیات مشتری را افزایش دهند.

  • M-Commerce

با توجه به رشد روز افزون محبوبیت موبایل ها نزد مردم، تعداد کاربران موبایل ها تا سال 2020 به عدد 4.78 میلیارد نفر نیز خواهد رسید، که باز هم به ضرورت وجود بیزینس های ای کامرس اشاره می کند. این تعداد رشد عظیم در موبایل ها، باعث می شود که صاحبان بیزینس ها توجه خود را بیشتر به سمت صفحات سایت سازگار با موبایل، اپلیکیشن های موبایل و موارد دیگر معطوف کنند.

  • Augmented Reality E-Commerce

وقتی صحبت در مورد واقعیت افزوده می شود، شاید بازی Pokemon Go و یا فیلترهای جدید اینستاگرام اولین چیزهایی باشند که به ذهن ما خطور می کنند. هنگامی که بخواهیم از این قابلیت در بیزینس استفاده کنیم، نام واقعیت افزوده ای کامرس برروی آن گذاشته می شود. از آنجایی که نصب کردن برنامه های واقعیت افزوده به مشتریان این قابلیت را می دهد که هنگام خرید تجربه ی همه جانبه داشته باشند، به صاحبان بیزینس ها کمک می کند تا نرخ تبدیل بهتری داشته باشند. در واقع واقعیت افزوده پل میان خرید درون مغازه ای و خرید با موبایل را از بین می برد.

  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ها

یادگیری ماشین ها بخشی از هوش مصنوعی است که یک سیستم ای کامرسی را فراهم می کند که قابلیت این را دارد تا به صورت خودکار از تجربه های مشتریان درس گرفته و خود را بهبود بخشد بدون این که نیاز باشد برنامه ای برای این کار برای ماشین مذکور نوشته شود. از آنجایی که هوش مصنوعی کم کم در حال ورود به صنعت تجارت الکترونیک می باشد، صاحبان بیزینس ها از آن در بسیاری از اپلیکیشن ها برای فراهم کردن خدمات بهتر و بهبود مرکز مشتریان استفاده می کنند.

علاوه بر این، با ترندهای جدیدتر تکنولوژی اینترنت بی سیم مانند 5G، که پیشبینی می شود سرعتی تا 10 برابر بیشتر از نسل چهارم داشته باشد، قطعاً در آینده ای نزدیک برنامه ها و اپلیکیشن هایی که از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده می کنند بیشتر خواهیم دید. قابلیت های یادگیری بی نهایت هوش مصنوعی نیز با پیاده سازی اینترنت 5G بهبود خواهد یافت. چرا که قابلیت های شخصی سازی کردن بیشتر، سرعت بیشتر و دسترسی بیشتری به اینترنت وجود خواهد داشت.

جمع بندی

در دنیای فوق رقابتی امروزی ای کامرس، کمپانی ها بدنبال جذب مشتریان از طریق فراهم کردن تجربه های کاربری بسیار تعامل برانگیز و پرمعنی هستند. با وجود پیشرفت های روزافزون بشر در تکنولوژی، سالهای پیش روی ما قطعاً سال هایی خواهد بود که دنیای تجارت الکترونیک به یک جهش بزرگ خواهد رسید. استفاده از تکنیک های مدرن و امروزی و ترکیب آنها با قالب همیشگی و مورد نیاز ای کامرس باعث بوجود آمدن جهشی بزرگ در بخش فروش و رضایت مشتریان خواهد شد. با وجود تکنولوژی هایی مانند واقعیت افزوده، صاحبان بیزینس ها قادر هستند تا بهترین تجربه خرید تصویری ممکن را در اختیار مشتریان قرار دهند در حالی که آنها در واقع در خانه خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط