🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

استراتژی شبکه‌های اجتماعی در 8 قدم

امروزه حضور در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها تبدیل به یکی از مهم ترین اقدامات مارکتینگ شده، اما مهم تر از آن داشتن استراتژی شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب و نگه داشتن او است.
استراتژی شبکه‌های اجتماعی در ۸ قدم

در این مقاله می خوانید

 امروزه حضور در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها تبدیل به یکی از مهم ترین اقدامات مارکتینگ شده، اما مهم تر از آن داشتن استراتژی شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب و نگه داشتن او است.

در محیط شبکه های اجتماعی از اینستاگرام گرفته تا لینکدین و توییتر و … تعداد بی شماری صفحه وجود دارد. اما بعضی از صفحات بیشتر دیده می شوند و برخی کمتر.شاید بپرسید تفاوت صفحات محبوب و غیر محبوب چیست؟ البته که جواب این سوال داشتن استراتژی درست است. این بار به بررسی نکات مهم در نوشتن استراتژی حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم. در این مقاله تلاش کردیم ۸ نکته کلیدی را برای شما مطرح نماییم که عقیده داریم برای نوشتن استراتژی شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. بهترین محتوای وب‌سایت‌های اینترنتی، موضوعاتی هستند که به آنها اهمیت می‌دهید و دوست دارید اطلاعات زیادی در مورد آنها به دست بیاورید. این مقاله به فرآیند تصحیح استراتژی رسانه‌های اجتماعی می‌پردازد و خلاصه‌ای از سمینار فرهنگی سازمان های مسافرت است. توجه کنید که مراحل زیر بیشتر بصری هستند تا توصیفی.

استراتژی شبکه اجتماعی چیست؟

قبل از شروع هر قدمی باید اول بدانیم اصلا منظور از داشتن استراتژی در شبکه اجتماعی چیست؟ خیلی از برند ها و همینطور افرادی که با اهداف مشخص در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند فکر می کنند حضور در شبکه های اجتماعی به آسانی آپلود یک عکس است و همین همه کاری است که باید انجام بدهند. در صورتی که تعیین هدف، زمان بندی، نوع محتوا و شیوه نظم پست ها در شبکه های اجتماعی باید به گونه ای تنظیم شده باشد که از خط مشی مشخصی پیروی کند و با برنامه ریزی پیش برود. در این صورت مخاطب به صورت ناخودآگاه به صفحه اجتماعی شما متعهد می شود و منتظر قدم های بعدی تان است.

استراتژی شبکه اجتماعی

خلاصه‌ای از شناخت استراتژی رسانه‌های اجتماعی در ۸ مرحله: یکی از فرض های اصلی ما در فرآیند استراتژی رسانه های اجتماعی این است که شرکت ها باید تمرکز بیشتری بر نحوه اجتماعی شدن داشته باشند تا در مورد چگونگی فعالیت در رسانه های اجتماعی. با وجود ابزارهای جدید و انواع پلت فرم ها، اکثر شرکت ها بیشتر در مورد چگونگی فعالیت در رسانه اجتماعی فکر می کنند تا نحوه استراتژیک اجتماعی شدن. بهترین نقشه های استراتژیک رسانه اجتماعی: ابزار های تجاهل گرایی، هدف ها و معیارهایی هستند که جایگزین هر فعالیت اجتماعی می شوند.

گام 1: یک تیم بسازید

هیچ کس نباید صاحب استراتژی رسانه های اجتماعی سازمان شما در برنامه جامع دیجیتال مارکتینگ شود. رسانه های اجتماعی گوشه و کنار شرکت تان را تحت تاثیر خود قرار می دهد و باید همه جا حضور داشته باشید و آن ها را کنترل کنید. اولین مرحله در فرآیند استراتژی، ایجاد یک تیم کاربردی است تا به فهم و اجرای استراتژی شما کمک کند.

تیم سازی یکی از اولیه ترین استراتژی های شبکه های اجتماعی به شمار می رود. فرقی نمی کند تیم شما متشکل از دو نفر باشد یا ده نفر. بسته به اندازه سازمان و برندتان باید هر گوشه از کار شبکه های اجتماعی را به کسی بسپارید. مثلا فرض کنید یک برند شناخته شده هستید پس در این حالت کیفیت تصویر و محتوا باید در اولویت باشد. در این حالت نیاز به یک عکاس دارید تا از محصولتان تصویر با کیفیت تهیه کند. نیاز به یک تولید کننده محتوا دارید تا متن مربوط به تصویر بنویسد و یا شبکه اجتماعی مورد نظر را اداره کند و به کامنت های مخاطبین پاسخ بدهد. البته همانطور که گفتیم تمام این تیم سازی بستگی به تعداد افراد گروه شما دارد.

گام 2: گوش دهید و مقایسه کنید

مرحله اصلی استراتژی رسانه های اجتماعی است. گوش دادن خیلی مفید است ولی اغلب نادیده گرفته می شود. واقعیت این است که مشتریان و رقیب هایتان، راهنمای خوبی برای نحوه ی فعال بودن شما در رسانه های اجتماعی خواهند بود (البته اگر در کنار تبلیغ برندتان، مهارت گوش دادنتان را هم ارتقا دهید.)

شناخت استراتژی رسانه‌های اجتماعی
گوش دادن به نظرات مخاطبان خیلی مفید است

واقعیت این است مخاطبین و رقبا در نشان دادن راه به شما کمک زیادی می کنند. فقط باید بتوانید خوب اطرافتان را نگاه کنید و ببینید مارکت مورد نظر شما از چه چیزی بیشتر استقبال می کند. بیایید با یک مثال قضیه را روشن تر کنیم. فرض کنید در شبکه اجتماعی اینستاگرام یا لینکدین پست هایی را منتشر کرده اید. بگردید و ببینید کدام یک از پست هایتان لایک بیشتری خورده و محبوبیت بیشتری داشته؟ کدام یک از پست ها تعامل بیشتری با مخاطب ایجاد کرده است و بیشتر برای شما کامنت گذاشته اند؟ این ها دقیقا راهنما هایی هستند که به شما کمک می کنند نوع علاقه کاربر را مشخص کنید. یا حتی می توانید سری به صفحات رقبایتان بزنید و ببینید آن ها در حال انجام چه کاری هستند؟ البته سعی نکنید از آنها کپی کنید بلکه با الهام گرفتن سعی کنید یک قدم از آن ها جلوتر گام بردارید.

گام 3: هدفتان چیست؟

با استفاده از رسانه های اجتماعی، می توانید به چندین هدف تجاری برسید ولی بهترین استراتژی رسانه های اجتماعی آن هایی هستند که (حداقل در آغاز کار) بر روی عقاید محدود اجتماعی تمرکز می کنند. ابتدا باید مشخص کنید که با چه هدفی از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید، برای آگاهی؟ فروش؟ صداقت و حفظ مشتریان؟ یکی را انتخاب کنید.

انتخاب هدف برای استراتژی شبکه‌های اجتماعی
ابتدا باید مشخص کنید که با چه هدفی از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید

حقیقت این است که تجربه نشان داده کسانی که بر روی یک هدف مشخص متمرکز بوده اند موفقیت بیشتری به دست آورده اند. مخاطب از پراکندگی خوشش نمیاید و می خواهد جایی را پیدا کند که بر اساس یک نیاز خاص به آن مراجعه کند. مثلا بسیاری در شبکه های اجتماعی از مسائل مختلف پست منتشر می کنند به طوری که حتی نمی توانید مشخص کنید کل موضوع صفحه در چه رابطه است. قسمت مخصوصی را در نظر بگیرید و از اینکه هر چیزی را پوشش نمی دهید نترسید بلکه این کار باعث می شود در حیطه خاصی متخصص تر دیده شوید.

گام 4: معیارهای موفقیت را انتخاب کنید

چگونه می خواهید تجارت تان را متفاوت جلوه دهید؟ از کدام معیارهای کلیدی در ارزیابی استراتژی رسانه های اجتماعی استفاده می کنید؟ چگونه تعداد لایک ها و مطالب به اشتراک گذاشته را افزایش می دهید؟ آیا می خواهید نرخ بازگشت سرمایه را اندازه گیری می کنید؟

اول جواب سوالتان را پیدا کنید. اینطور راحت تر می توانید از هر نظر عملکرد آتی شبکه اجتماعی تان را بسنجید. آیا جزو برندهایی هستید که فقط افزایش فالوئر می تواند پاسخگوی فروش تان باشد یا نه جزو آن هایی هستید که فکر می کنید هرچه نرخ تعامل یا اینگیجمنت یعنی تعداد لایک و کامنت شما بیشتر باشد به موفقیت رسیده اید؟ برخی ها هم بعد از فعالیت های متعدد در شبکه اجتماعی شان در آخر ماه میزان فروش شان از شبکه اجتماعی را اندازه گیری می کنند و معیار سنجش را میزان فروش تعیین می کنند. کاملا بستگی به خودتان دارد و باید از چنین سنجه هایی استفاده کنید تا روند پیشرفت شبکه اجتماعی را بهتر بررسی کنید.

گام 5: عملکرد مخاطبانتان را تحلیل کنید

بر روی چه افرادی تاثیر می گذارید؟ آمار مخاطبانتان را تحلیل می کنید؟ چقدر باید در رسانه های اجتماعی فعالیت کنید؟

تحلیل عملکرد مخاطبان در استراتژی شبکه‌های اجتماعی
عملکرد مخاطبان تان را تحلیل کنید

واقعیت این است که شناخت مخاطب به تدوین استراتژی، بسیار بیشتر نزدیکتان می کند. بررسی رفتار مخاطب باعث می شود سلایق و علایق و نیاز های او را بهتر تشخیص بدهید و بر اساس خواست او عمل کنید. بیشتر شبکه های اجتماعی امروزه برای کسب و کارها امکانی ایجاد کرده اند که بتوانند رفتار مخاطب را آنالیز کنند. مثلا در اینستاگرام یا فیسبوک می توانید آمار مخاطبین را اینکه از چه موقعیت جغرافیایی هستند یا کدام پست ها را بیشتر پسندیده اند و … مشخص کنید.

گام 6: مهم ترین خصوصیت شرکت شما چیست؟

اشتیاق و علاقه شدید مهم ترین دلیل استفاده از رسانه های اجتماعی است. اهمیتی ندارد که شما چه کسی هستید یا چه چیزی را می فروشید. خصوصیات و فواید محصولات تان در ایجاد علاقه در مخاطبانتان کافی نیست. چگونه می توانید به قلب مخاطبتان نفوذ کنید ؟ شرکت دیزنی فقط فیلم نیست بلکه جادو است و همچنین شرکت اپل فقط تکنولوژی نیست بلکه نوآوری است. ویژگی خاص شرکت شما چیست؟ همیشه ارائه یک ارزش پیشنهادی خاص به مشتری یکی از مهمترین نکاتی است که باید در برنامه دیجیتال مارکتینگ خود در نظر داشته باشید.

 باید مشخص کنید دقیقا نسبت به کسانی که کار مشابه شما انجام می دهند چه تفاوتی دارید و چه ویژگی ارائه می دهید که بقیه نمی دهند. شناخت بهتر کسب و کارتان باعث می شود در این مرحله موفق عمل کنید

گام 7: به عنوان یک انسان فعالیت کنید

محتوای رسانه های اجتماعی در مورد افراد است نه لوگوها. باید دوستان و اعضای خانواده مشتریانتان هم جذب محصولاتتان شوند. بنابراین شرکت شما باید (حداقل در بعضی موارد) مانند انسان رفتار کند نه صرفا یک برند.مخاطب دوست دارد با برند مورد علاقه اش در ارتباط باشد دوست دارد سوال بپرسد و جواب بگیرد. اگر مثل ربات هر چند روز یک بار پیدایتان بشود یک پست عمومی منتشر کنید و بعد هم صفحه را ببندید اولین چیزی را که قربانی کرده اید نرخ تعامل با مخاطب است که هم ارزش برند و هم جایگاه برندتان را در سوشال مدیا تعیین می کند.

سعی کنید محیطی گرم و صمیمی ایجاد کنید تا مخاطب فکر کند جزیی از برند است و به آن وفادار باشد. نشان دهید شخصی واقعی پشت آن صفحه نشسته است و مخاطب می تواند با او ارتباط برقرار کند. در غیر این صورت مرگ برندتان در شبکه های اجتماعی را با دست خودتان رقم می زنید.

گام 8: یک کانال اجتماعی بسازید
شبکه های اجتماعی
در شبکه های اجتماعی در صورت امکان کانال بسازید

باید علت فعال نبودن تان در اجتماع و نحوه موفقیت تان را در استراتژی رسانه اجتماعی کشف کنید. به رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، تامبلر و سایر شبکه ها توجه کنید. نقشه ی ساخت کانال اجتماعیتان باید متمایز باشد و شما باید یک دلیل مخصوص و قابل دفاع در مورد شرکت در هر کدام از رسانه های اجتماعی داشته باشید. استراتژی رسانه های اجتماعی شرکت های مهم، نقشه ی ساخت کانال اجتماعی جامع تری دارند ولی بر پایه ی این چارچوب است و در واقع یک فرآیند فکری است.

نیازی نیست در تمام شبکه های اجتماعی فعال باشید بلکه با توجه به شناختی که از مخاطبتان در مراحل قبل بدست آوردید باید تشخیص دهید کدام شبکه برای شما مناسب تر است و می تواند پاسخگوی نیازتان باشد. شناخت اینکه مارکت شما در کدام شبکه اجتماعی جمع شده است بسیار بستگی به حوزه فعالیت تان دارد.

اجرای استراتژی شبکه اجتماعی من چگونه باید باشد؟

تا به اینجای کار قدم های بالا در واقع زیر ساخت بودند و مانند پیکره بندی به شمار می روند و مراحلی هستند که قبل از هر اقدام عملی باید آن ها را برنامه ریزی کنید. این خطی مشی ها کمک می کنند بهتر بدانید قرار است دقیقا چه کاری را انجام دهید مانند نقشه راهتان است. اما در عمل برای اجرای استراتژی چه کارهایی را باید انجام بدهیم تا شبکه اجتماعی تعاملی تری داشته باشیم؟

  • تولید محتوا به صورت منظم

یکی از اولیه ترین اصول اجرای استراتژی شبکه های اجتماعی تولید محتوای منظم است. باید کاری کنید که فعال به نظر بیایید. فرض کنید یک فالوئر جدید می خواهد به پیجتان اضافه شود. صفحه را باز می کند و میبیند زمان پست آخر مربوط به ماه ها پیش است. مطمئن باشید که با خودش فکر می کند که شما شبکه اجتماعی فعالی ندارید و از دنبال کردنتان صرف نظر می کند. اما اگر صفحه تان با جدید ترین پست ها و اتفاقات پر شده باشد شک نکنید بیشتر جذاب خواهید بود. پس کلید گرداندن یک صفحه اجتماعی موفق فعال بودن منظم در آن است.

  • زمان بندی انتشار پست

در نکته قبل به نظم اشاره کردیم اما این نظم باید به چه صورت باشد؟ منظور از نظم وجود یک برنامه مشخص برای انتشار پست است. بسیاری از فعالین شبکه های اجتماعی روز و حتی ساعات خاصی را برای انتشار پست شان انتخاب می کنند. مثلا شنبه ها روز های پر کاری هستند و مردم به دلیل اشتغال ممکن است کمتر به شبکه های اجتماعی سر بزنند یا ساعات اولیه روز ساعت هایی هستند که کمتر کسی اینستاگرام یا توییترش را چک می کند. در عوض آخر هفته و یا ساعات بعد از ظهر زمان هایی هستند که ترافیک در شبکه های اجتماعی بیشتر می شود و پستتان توسط افراد بیشتری ممکن است دیده شود. زمان بندی انتشار پست تان را بر اساس مخاطبتان و شناختی که از او دارید تنظیم کنید و سعی کنید همیشه در وقت های معین حضور داشته باشید تا ذهن مخاطب به دیدن پست های شما عادت کند.

  • شبکه اجتماعی کارآمد تر را انتخاب کنید
شبکه اجتماعی
شبکه اجتماعی ای را انتخاب کنید که برای کسب و کار شما کارآمد باشد.

امروزه بر خلاف گذشته تعداد زیادی شبکه های اجتماعی وجود دارد از اینستاگرام گرفته تا لینکدین و توئیتر و اسنپ چت و … طبیعتا و منطقا در تمام این شبکه های اجتماعی عضو بودن و مدیریت آن ها کار بسیار دشواری است. اگر هم امکان پذیر باشد نیازمند نیرو های انسانی بسیار و در نتیجه هزینه های گزاف برای مدیریت آن هاست که معمولا همه کسب و کار ها از عهده آن بر نمی آیند.

در اینجا بحث انتخاب مطرح می شود. اینکه بر اساس حوزه فعالیت و نوع مخاطب مشخص کنید در کدام شبکه اجتماعی مارکت تان در دسترس تر است مثلا اگر یک بیزینس B2B هستید لینکدین برای شما انتخاب مناسب تری است. و یا اگر برند نوپایی هستید و نیاز به برند اورنس دارید اینستاگرام یا فیسبوک می تواند گزینه مناسب تری برای شما باشد.

در جدول زیر شبکه های اجتماعی مهم و اصلی و نوع کاربری آن و اینکه برای چه افرادی مناسب تر است را آورده ایم.

مناسب بیزینس های که مخاطب گسترده لازم دارند و تبلیغات پولی رسمی انجام می دهندبیش از 2 بیلیون کاربر فعال روزانه 56% زن و 44% مرد مناسب برای تمام سنینFacebook
مناسب بیزینس هایی که می خواهند مطالب کوتاه منتشر کنند و روابط عمومی قوی دارند335 میلیون کاربر فعال ماهانه   50% زن و 50% مرد مناسب برای سنین 18 تا 29Tweeter
مناسب برند هایی که تمرکز بر محتوای بصری دارند600 میلیون کاربر فعال   10% جمعیت زنان بیشتر از مردان و محبوبیت بیشتر در میان 18 تا 30 سالInstagram
مناسب بیزینس های B2B و ساخت روابط حرفه ای و پیدا کردن نیروی کار467 میلیون عضو   4% مردان بیشتر از زنان و محبوبیت بیشتر میان 18 تا 50 ساله هاLinkedin
بیزینس هایی که بیشتر بر پایه اشتراک گذاری عکس محصول کار می کنند175 میلیون کاربر فعال ماهانه   30% زنان بیشتر از مردان محبوبیت میان 18 تا 50 ساله هاPinterest
مناسب بیزینس های آموزشی، سرگرمی و نقد محصول و… در کل بر پایه ویدیو1.57 بیلیون کاربر فعال ماهانه   50% زن و 50% مرد مناسب تمامی سنینYoutube
مناسب بیزینس های رنج سنی کودک و نوجوانبیش از 300 میلیون کاربر فعال ماهانه   70% زن و 30% مرد، تقریبا 60 درصد کاربرها زیر 25 سال سنSnapchat
  • همواره با مخاطب در تعامل باشید

امروزه بحث اینگیجمنت یا همان نرخ تعامل در شبکه های اجتماعی بسیار مطرح است و مهم ترین الگویی است که شبکه های اجتماعی برای ارزش گذاری صفحات از آن استفاده می کنند. سعی کنید تا بیشترین حد امکان با مخاطب در تعامل باشید. پرسش هایش را بدون پاسخ نگذارید. چالش هایی که با محصولتان دارد را حل کنید. واقعیت این است که مشتری امروزه برای حل مشکلش ابتدا به جای آنکه با شما تماس تلفنی بگیرد در شبکه اجتماعی دنبال برند شما می گردد و انتقادات و پیشنهاداتش را برایتان کامنت می گذارد از این رو بازاریابی در شبکه های اجتماعی را باید بسیار جدی گرفت. از طرف دیگر بالا بردن نرخ تعامل خصوصا برای برند های نوپا باعث افزایش هر چه بیشتر اعتبار و اعتماد مشتری می شود.

  • از تمام امکانات شبکه های اجتماعی استفاده کنید

بسیاری از بیزینس ها به استفاده از یک ویژگی خاص بسنده می کنند. مثلا اینستاگرام را در نظر بگیرید. قابلیت های بسیاری غیر از پست مطلب مانند استوری و ویدیوی زنده وجود دارد که می توانید ارتباطتان را با مخاطب نزدیک تر نگه دارید. به عنوان مثال جلسه ای از طریق سرویس Live اینستاگرام بگذارید و به تمام پرسش های مخاطبین پاسخ بدهید. تاثیر این ارتباط نزدیک را خیلی زود خواهید دید. سعی کنید به روز باشید و از ویژگی های جدیدی که هر شبکه اجتماعی در اختیارتان می گذارد در جهت پیشبرد اهدافتان استفاده کنید.

  • محتوای قابل اشتراک منتشر کنید

انتشار محتوایی که کاربر خوشش بیاید و بخواهد آن را با دیگر دوستانش به اشتراک بگذارد باعث افزایش ترافیک شبکه های اجتماعی شما می شود و یکی از استراتژی ها در زمینه تولید محتوا است. سعی کنید مطالبی به اشتراک بگذارید که دست به دست بشود و نام برندتان را برای دیگران آشنا تر کند.

جمع بندی

شاید قبلا فعالیت در شبکه های اجتماعی به عنوان یک اقدام مکمل برای برند ها به حساب می آمد در صورتی که امروزه این پلتفرم های قدرتمند خودشان تبدیل به مکان های بیزینسی مستقلی شدند و برخورد با آن ها را نباید آسان گرفت. داشتن یک استراتژی درست در شبکه های اجتماعی نه تنها باعث افزایش دنبال کنندگان شما می شود بلکه فروش محصولتان را افزایش می دهد در صورتی که بدون داشتن استراتژی برندی منفعل دیده خواهید شد که کمتر کاربری حاضر به خرید محصول شما و حتی ارتباط با شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره راه اندازی فروشگاه اینترنتی

درآمد آنلاین چندبرابری داشته باش!

  • راه اندازی سایت فروشگاهی
  • تولید محتوا
  • تبلیغات آنلاین
  • استراتژی فروش 
  • و…

دوره استراتژی دیجیتال مارکتینگ

با استراتژی هدفمند درآمدت رو بیشتر کن

  • کنترل
  • بررسی تاکتیک ها
  • تدوین استراتژی
  • مشخص کردن اهداف
  • تحلیل موقعیت
  • پیاده سازی و اجرا
  • و …

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی