🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

گوگل دنس Google Dance چیست؟| تاثیر آن بر سئو

بهینه سازی موتورهای جستجو هنگامی که می خواهید وب سایتی دیده شود و مشتریان و ترافیک به سمت آن روانه شوند بسیار مهم است. درک نحوه کار کردن موتورهای جستجو حیاتی ترین بخش تحلیل رتبه وبسایت شما و جایگاه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو است. اگر شما یک سئوکار باشید، ممکن است با مشکلی شوک آور مواجه شده باشید، گوگل دنس. گوگل دنس چیست؟ چه زمانی اتفاق می افتد و چطور می توان این مشکل را حل کرد؟ در این مقاله سعی می کنیم به این سوالات پاسخ درستی دهیم.

در این مقاله می خوانید

اگر در حوزه سئو فعالیت دارید حتما واژه گوگل دنس (google dance) را شنیده اید ولی آیا این اتفاقی خوبی برای وب سایت شما به ارمغان می آورد یا خیر؟

بهینه سازی موتورهای جستجو هنگامی که می خواهید وب سایتی دیده شود و مشتریان و ترافیک به سمت آن روانه شوند بسیار مهم است. درک نحوه کار کردن موتورهای جستجو حیاتی ترین بخش تحلیل رتبه وبسایت شما و جایگاه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو است. اگر شما یک سئوکار باشید، ممکن است با مشکلی شوک آور مواجه شده باشید، گوگل دنس. گوگل دنس چیست؟ چه زمانی اتفاق می افتد و چطور می توان این مشکل را حل کرد؟ در این مقاله سعی می کنیم به این سوالات پاسخ درستی دهیم.

گوگل دنس Google Dance چیست؟

گوگل دنس پدیده ایست که طی آن کیووردهای که شما آنها را سئو کرده شروع به رقص در گوگل می کنند، به این معنی که این کیووردها به سرعت نسبت به جای همیشگی خود بالا و پایین می شوند. فرض کنید که دیروز رتبه شما برای این کیوورد در بین 3 نتیجه اول بوده است، اما ممکن است امروز به طور ناگهانی در بین 100 رتبه اول بدون هیچ دلیلی قرار داشته باشد و شما در صفحه اول نباشید. همچنین شرایط برعکس نیز ممکن است وجود داشته باشد، ممکن وب سایتی که حتی در بین 100 وبسایت برتر نیز نبوده است به طور ناگهانی به رتبه پنجم بیاید. بنابراین وقتی گوگل دنس اتفاق می افتد، بعضی از سئوکاران خشمگین و بعضی دیگر خوشحال می شوند.

به زبان ساده؛ گوگل دنس زمانی اتفاق می افتد که گوگل در حال پیاده سازی الگوریتم جدیدی است یا می خواهد الگوریتم کنونی موتور جستجو را بروز رسانی کند، اوضاع در این مواقع معمولاً به مدت یک هفته به این صورت درمی آید و سپس دوباره همه چیز به حالت عادی برمی گردد.

این پدیده به طور میانگین هر 36 روز یا 10 بار در سال اتفاق می افتد. از آنجایی که گوگل تقریباً قابل اعتمادترین گزینه برای مخاطبان هنگام جستجوی موضوع یا محصول یا خدماتی می باشد، نمی توانند به طور کلی فعالیت را قطع کنند تا بتوانند پروسه ی آپدیت کردن ایندکس صفحات را با سرعت بیشتری انجام دهند، در واقع گوگل متعهد است که به مخاطبان خود 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته نتایجی که می خواهند را نشان دهد و بنابراین حتی برای یک دقیقه هم نمی تواند آفلاین بماند، به همین دلیل است که ما گوگل دنس را داریم.

گوگل دنس Google Dance چیست؟
گوگل دنس به طور میانگین 10 بار در سال اتفاق می افتد

همه ی موتورهای جستجو این پدیده را دارند و این رقص فقط در انحصار گوگل نیست، اما با توجه به قدرت دسترسی بیشتری که گوگل نسبت به موتورهای جستجوی دیگر دارد، این موضوع در این وب سایت بیشتر به چشم افراد می آید.

لازم به ذکر است که از آگوست 2003 به بعد، گوگل دنس دیگر به شدت گذشته نبوده است. امروزه گوگل هر هفته آپدیت هایی را انجام می دهد که بیشترین تغییرات را معمولاً می توانید دوشنبه ها شاهد باشید. این آپدیت های هفتگی بیشتر شامل تغییرات کوچک الگوریتمی و به روز رسانی ایندکس ها هستند.

بنابراین تقریباً هر هفته تغییرات کوچکی در رتبه بندی ها اتفاق می افتد. به این دلیل که ربات یا خزندگان گوگل همیشه به دنبال پیدا کردن وبسایت ها و موضوعات جدید هستند. همچنین این تغییرات ممکن به این خاطر اتفاق بیافتد که ربات گوگل متوجه می شود وبسایتی به طور کامل از بین رفته است و باید از ایندکس پاک شود. طی پدیده گوگل دنس، ربات ها به همه ی وبسایت ها دوباره سر می زنند، تعداد لینک هایی که به آن وبسایت زده شده است را می شمارند و ارزش این لینک ها را بررسی می کنند. به دلیل این که ربات ها و خزندگان گوگل دائماً در حال آپدیت کردن صفحات و بررسی وبسایت ها هستند، نتایج جستجوی آنها به صورت خیلی کند در طول یک ماه تغییر می کند. اما تنها در طول گوگل دنس است که نتایج به سرعت و با افت ها و صعودهای شدید تغییر پیدا می کنند. همچنین باید در نظر داشته باشید که گوگل دارای مراکز داده متعددی است که شامل بیش از 10 هزار سرور می شوند. به روز رسانی های ایندکس ها که در طول ماه و خارج از گوگل دنس اتفاق می افتند باید به این مراکز انتقال پیدا کنند. اما این انتقال تنها در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد و قسمت خیلی کوچکی را در ایندکس ها برای مدت بسیار کوتاهی تحت تاثیر قرار می دهد.

با توجه به گفته های بالا و شیوه جدید گوگل برای به روز رسانی ایندکس خود، تقریباً برای مدت زیادی بسیاری از افراد دیگر نگران گوگل دنس نبودند و گوگل دنس فقط به یک افسانه قدیمی تبدیل شده بود. اما اکنون و قبل از انتشار آپدیت پاندا نگرانی هایی در مورد بازگشت گوگل دنس در میان سئوکاران به وجود آمده است چرا که در جوامع بازاریابان تغییرات ناگهانی رتبه های صفحه نتایج به صورت متعدد گزارش شده است.

الگوریتم پاندای گوگل
وبسایت هایی که توسط پاندا گرفتار می شوند نمی توانند رتبه خود را پس بگیرند

آپدیت پاندا مانند یک فیلتر عمل کرده و هدف آن پیدا کردن محتوای بی کیفیت و دور نگه داشتن آن از از صفحات ابتدایی نتایج است، اما این آپدیت تنها در همین حد معرفی شده است و بنابراین نمی توان بیشتر از این از نتایج انتشار آن خبر داشت. همچنین این آپدیت کاملاً غیرقابل پیشبینی بوده و وبسایت هایی که توسط فیلتر پاندا گرفتار می شوند نمی توانند رتبه خود را پس بگیرند، بدین معنی که باید تا گوگل دنس بعدی منتظر بمانند تا شاید بتوانند دوباره در طرف درست قانون قرار بگیرند. گوگل دنس ممکن است بازگردد، و با اعلامیه های گوگل مبنی بر انتشار آپدیت های کمتر و کمتر، ممکن تاثیرگذارترین گوگل دنس تاریخ وبسایت گوگل لقب بگیرد.

چرا رتبه وب سایت ها هنگام گوگل دنس تغییر می کند؟

برای رتبه دادن به کیووردها، گوگل بیش از 300 معیار را در نظر می گیرد و امروزه هزاران وبسایت برای هر کیوورد در حال رقابت با یکدیگر هستند. برای هر معیار، گوگل وبسایت ها را بررسی می کند. اگر وب سایتی بتواند در تست معیار الف موفق شود، از گوگل امتیاز دریافت می کند و رتبه بهتری می گیرد و این بدین معنیست که رتبه وبسایت های دیگر افزایش پیدا می کند. در نظر بگیرید که این فرمول برای بیش از 300 معیار و برروی هزاران وب سایت به صورت یک به یک اجرا می شود. بنابراین تغییر رتبه های وبسایت ها در صفحه نتایج گوگل هنگامی که پدیده گوگل دنس اتفاق می افتد تقریباً اجتناب ناپذیر است.

به چه دلیلی وب سایت شما پدیده گوگل دنس را تجربه می کند؟

مهم نیست وبسایت شما در چه زمینه ای است، هر وبسایتی ممکن است گوگل دنس را تجربه کند. اما، وبسایت هایی که شرایط زیر را دارند احتمال گوگل دنس گرفتگی (!) بیشتری نسبت به بقیه دارند:

  • وبسایت هایی که سئو را به شکل درست انجام نمی دهند و معیارهای گوگل را به چالش می کشند؛ کارهایی مانند ساخت لینک ها به سرعت بیش از حد زیاد، کپی کردن محتوا از وبسایت های دیگر یا اسپم کردن لینک ها
  • وبسایت هایی که به تازگی تاسیس شده اند
  • وبسایت هایی که دارای کیووردهایی هستند که به تازگی سئو شده اند و بنابراین رتبه های برتر برای کیوورد مذکور هنوز پایدار نیستند.
  • آپدیت کردن رتبه های میلیون ها وبسایت در یک زمان کار سختی است، بنابراین پدیده گوگل دنس اتفاق نُرمال و طبیعی است.

چه وبسایت هایی دچار گوگل دنس نمی شوند؟

وبسایت هایی که از گوگل دنس در امان هستند معمولاً آنهایی هستند که سئوی درون صفحه خود را با لینک های با کیفیت انجام داده اند.

تاثیر لینک بیلدینگ در گوگل دنس
وبسایت هایی که سئوی درون صفحه خود را با لینک های با کیفیت انجام داده اند در امان هستند

وب سایت هایی که تمرکز خود را برروی ساخت و بهینه سازی محتوایی می کنند که واقعاً برای کاربران مفید و مثمر ثمر باشد و سعی در فریب دادن گوگل برای سئو کردن کیووردها ندارند و همچنین لینک های خارجی و داخلی که در مقالات و محتوایشان قرار می دهند مفید هستند از این دسته وبسایت ها می باشند.

چه کارهایی می توانید انجام دهید در صورتی که رتبه شما سقوط کند؟

پدیده گوگل دنس خیلی وقت ها با Google Sandbox اشتباه گرفته می شود. بنابراین شما باید همیشه دلیل افت رتبه خود را مشخص کنید تا بتوانید راه حل منطقی را برای آن ایجاد کنید.

ساده ترین راه بررسی رقبا و میزان نرمال بودن نتایج موتور جستجو است. اگر فقط وبسایت شما افت رتبه داشته است، باید وبسایت خود را از نظر محتواها و لینک ها بررسی کنید. به یاد داشته باشید که اگر سعی بر فریب گوگل داشته باشید تا به سرعت رتبه را پس بگیرید توسط گوگل تنبیه خواهید شد. در طرف مقابل اگر رتبه ها در مقیاس عظیمی دچار اغتشاش شده باشند و اکثر وبسایت های برتر افت رتبه داشته باشند بدین معنیست که گوگل دنس اتفاق افتاده است.

یکی از راه های دیگر برای تشخیص این که آیا گوگل دنس اتفاق افتاده است یا خیر این است که به www.google.com بروید و هر چیزی که دوست دارید را جستجو کنید. به نوار آبی در بالای صفحه نگاه کنید. معمولاً این نوار شامل جمله ای تحت عنوان ” نتایج 1-10 از 626000 نتیجه ” را نشان می دهد و جستجوی شما تقریباً 0.48 ثانیه طول می کشد. حالا همان عبارت جستجو شده را در URL هایی مانند www2.google.com و www3.google.com انجام دهید. اگر تعداد کلی صفحات متفاوتی نسبت به قبلی مشاهده کردید پس گوگل دنس شروع شده است. به همین صورت هنگامی که تمامی URLها نتایج یکسانی را نشان دادند می توانید بفهمید که گوگل دنس به اتمام رسیده است.

شناسایی گوگل دنس
با بررسی ابزار سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس می توانید دریابید که گوگل دنس رخ داده است

اولین کاری که باید انجام دهید این است که فعالیت های وبسایت خود در یک هفته اخیر را بررسی کنید. بررسی کنید و ببینید که آیا در بخش های Off Page و On Page فعالیت های غیرمنطقی در هفته گذشته داشته اید که بتواند به حالت نرمال بازگردد یا خیر.

همچنین می توانید ابزار سرچ کنسول را چک کنید و ببینید که آیا گوگل ایمیل ای را برای شما ارسال کرده است یا خیر. بررسی گوگل آنالیتیکس برای چک کردن نرخ تبدیل، مدت زمان حضور در سایت کاربران، بازدید صفحات و … نیز برای این که بفهمید آیا فاکتوری دچار افت شدیدی شده است یا خیر پیشنهاد می شود تا در صورت اتفاق افتادن این موضوع بتوانید آن فاکتور را بهبود بخشید.

بعد از چک کردن ابزار سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس، باید حجم کیووردهای درون صفحه را بررسی کنید. سعی کنید حجم کیووردها را با نرخ بین 5 تا 7 درصد یا کمتر بهینه سازی کنید، چرا که گاهی اوقات بهینه سازی کیووردها با افزایش حجم آنها می تواند باعث افت رتبه شود.

بعد از بهینه سازی کیووردها؛ نوبت به بهینه سازی لینک های داخلی و منتشر کردن محتوای مفید برای کاربران می رسد. همچنین شما می توانید مقالات جذاب را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده تا بازدید وبسایت را بالاتر ببرید. سیگنال هایی مانند لایک ها، به اشتراک گذاری ها و بازدید بالا می تواند به بالا رفتن اعتبار وبسایت شما کمک زیادی بکند.

علاوه بر این کارها شما باید منبع بک لینک های وبسایت خود را نیز چک کنید. به عنوان مثال، بک لینک های که از سمت انجمن های گفتگوی وبسایت ها بوجود می آیند معمولاً غیرپایدار هستند چرا که صفحات آنها معمولاً پاک می شود یا انجمن ها لینک ها را تغییر داده یا پاک می کنند، این کارها باعث ایجاد حساسیت گوگل برروی کیووردها شده و شانس گوگل دنس را بالاتر می برند.

جمع بندی

اگر می خواهید که برروی رتبه خاصی پایدار بمانید، امتیازهایی که می گیرید باید به نحوی باشد که تجربه کاربری مخاطبان را به بالاترین حد ممکن برساند. به یاد داشته باشید، وبسایت ها برای این ایجاد می شوند که به کاربران خدمت کنند و نه گوگل. بنابراین هرچه کاربران وقت بیشتری را برروی وبسایت شما بگذرانند، بیشتر می توانید از گوگل دنس دور بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی