🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

الگوریتم Page Experience گوگل چیست؟ فاکتور جدید رتبه بندی گوگل

نگران نباشید، ترافیک شما به علت آپدیت الگوریتم تجربه صفحه (Page Experience) نیست چرا که این آپدیت هنوز پیاده سازی نشده است، اما این اتفاق طبق گفته های گوگل در سال 2021 خواهد افتاد. به دلیل شیوع ویروس کرونا، گوگل تصمیم گرفته است که به همه ما اطلاعاتی در مورد آپدیت الگوریتم در آینده و چیزهایی که شامل آن است بدهد. در این صورت شما می توانید به نحوی سایت خود را با این آپدیت تنظیم کنید که ترافیک شما از بین نرود.

در این مقاله می خوانید

در این مقاله با الگوریتم page experience گوگل از الگوریتم های گوگل آشنا خواهید شد.

نگران نباشید، ترافیک شما به علت آپدیت الگوریتم تجربه صفحه (Page Experience) نیست چرا که این آپدیت هنوز پیاده سازی نشده است، اما این اتفاق طبق گفته های گوگل در سال 2021 خواهد افتاد. به دلیل شیوع ویروس کرونا، گوگل تصمیم گرفته است که به همه ما اطلاعاتی در مورد آپدیت الگوریتم در آینده و چیزهایی که شامل آن است بدهد. در این صورت شما می توانید به نحوی سایت خود را با این آپدیت تنظیم کنید که ترافیک شما از بین نرود.

پس بیایید با هم ببینیم که آپدیت Page Experience چیست و چطور می توانیم برای آن آماده شویم؟

الگوریتم Page Experience گوگل

طبق گفته های خود گوگل؛ سیگنال Page Experience جنبه های مربوط به نحوه دریافت تجربه تعامل با یک صفحه وب توسط کاربران را ارزیابی می کند. بهینه سازی برای این فاکتورها باعث می شود که وب برای کاربران در حال استفاده از مرورگرها در تمامی سطوح تجربه ای دل انگیز باشد و به سایت ها کمک می کند که به سمت انتظارات کاربران در دستگاه های موبایل تغییر و تحول پیدا کنند. ما باور داریم که این کار منجر به موفقیت در فضای وب می شود چرا که کاربران تعامل بیشتری با سایت ها برقرار کرده و می توانند با دردسرهای کمتری با آن ها برخورد داشته باشند.

به زبان ساده، گوگل به دنبال این است که متوجه شود سایت شما چقدر مفید و کاربردی است. بیایید به مثالی که برای آن ها ناخوشایند است نگاه کنیم.

الگوریتم Page Experience گوگل

همان طور که می توانید در تصویر بالا ببینید، کاربر در تلاش است که روی گزینه “No, Go Back” کلیک کند، اما از آن جایی که یک پاپ آپ نصبی در بالای صفحه ظاهر شده است، این پاپ آپ کل صفحه را به پایین هل داده و باعث می شود که کاربر به صورت تصادفی روی گزینه “Yes,Place my order” کلیک کند.

هدف از این آپدیت اطمینان حاصل کردن از این که سایت هایی که رتبه می گیرند در حال ایجاد تجربه هایی نیستند که کاربران از آن ها متنفر باشند، می باشد. ساده ترین شیوه برای در نظر گرفتن این آپدیت این است که سایت های کاربر دوست نسبت به سایت هایی که به تجربه کاربران خیلی اهمیت نمی دهند، در رتبه های بالاتری قرار می گیرند، اما این تغییر می تواند شروع یک انتقال بزرگ در سئو باشد.

آپدیت الگوریتم Page Experience گوگل چه تاثیری روی سئو می گذارد؟

گوگل در بیانیه رسمی خود اعلام می کند که به دنبال اولویت بندی سایت هایی است که اطلاعات کلی بهتری دارند، حتی اگر تجربه درون صفحه ای آن ها ضعیف باشد. اگرچه زمانی که سایت های مختلفی محتوای مرتبط مشابهی را ارائه می کنند، تجربه برای رتبه بندی بسیار مهم تر می شود.

آپدیت الگوریتم Page Experience گوگل چه تاثیری روی سئو می گذارد؟
الگوریتم تجربه کاربری صفحه گوگل، فاکتور جدید گوگل برای سئو است

بنابراین، ما می توانیم به قوانینی که توسط Peter Morville از Semantic Sudios ایجاد شده اند ارجاع کنیم. طبق گفته های وی، یک صفحه به خوبی بهینه سازی شده باید قابلیت های پایین را داشته باشد.

  • کاربردی: تمامی اطلاعات ارائه شده باید برای کاربر به نحوی مفید باشند.
  • کارایی: گشت و گذار و کارایی سایت باید به راحتی هرچه تمام تر باشد.
  • خواستنی بودن: وب سایت باید شامل المان های تصویری جذابی (مانند هویت تصویری، تصاویر، صداها و حتی انیمیشن ها) باشد که باعث تشویق کاربران به ایجاد تعامل می شود.
  • قابل محلی سازی: به عنوان یکی از اصول سئو، صفحه مورد نظر باید در پلتفرم های جستجوی مختلف حاضر باشد.
  • قابل دسترسی: وب سایت باید برای تمامی کاربران در دسترس باشد، بدون توجه به نحوه دسترسی آن ها به سایت.
  • با ارزش: محتوای سایت باید اطلاعات با ارزشی را به کاربران ارائه کند، چیزی که واقعاً به آن ها مرتبط باشد.
  • قابل اتکا: صفحه مورد نظر همچنین باید در زمینه موضوعی که پوشش داده است معتبر بوده و المان هایی را نمایش دهد که القا کننده حس اعتماد به نفس هستند.

فعالیت های مختلفی هستند که مستقیماً به تجربه کاربری مرتبط می شوند، اما همچنین می توان از آن ها در بهینه سازی سئو نیز استفاده کرد. اگرچه که آن ها عمدتاً بی فایده هستند، اما به ما چشمه ای از انتظاراتی که گوگل از صفحات وب جدید دارد را نشان می دهند.

فاکتور تجربه صفحه بر اساس اتحادیه ای از چیزی به اسم موارد حیاتی هسته وب (Core Web Vitals) تشکیل می شود. این موضوع در واقع گروهی از متریک هاست که پارامترهای مرتبط با سرعت، تعامل برانگیزی، ثبات تصویری و دیگر نشانگرهایی که برای ارزیابی توانایی وب سایت برای ایجاد یک تجربه خوب استفاده می شوند تشکیل می شود.

Core Web Vitals چه هستند؟

طبق گفته های گوگل، علائم حیاتی هسته وب دسته ای از متریک های واقعی و کاربر محور هستند که جنبه های کلیدی تجربه مذکور را بررسی می کنند. در نتیجه، فاکتور رتبه بندی جدید می تواند ترکیبی چندین متغیر باشد. متریک های اصلی شامل موارد پایین می شوند:

  • LCP بزرگترین نقاشی پرمحتوا (Largest Contentful Paint): زمان مورد نیاز برای رندر کردن بزرگترین المان حاضر بر روی صفحه، که معمولاً یک عکس می باشد را می گویند، این کار به اطلاع رسانی به کاربر در مورد این که سایت در حال بارگزاری است کمک می کند.
  • FID اولین تاخیر ورودی (First Input Delay): زمان میان اولین تعامل کاربر با سایت و لحظه ای که مرورگر به این عمل واکنش نشان می دهد را می گویند. این موضوع نشان می دهد که سایت تعامل برانگیز است.
  • CLS انتقال انباشه طرح کلی (Cumulative Layout Shift): این فاکتور مشخص می کند که طرح بندی صفحه در زمان بارگزاری شدن چه مقدار تغییر می کند، چرا که حرکت المان ها می تواند تاثیر منفی روی تجربه کاربری داشته باشد.

با داشتن درکی درست از این متریک ها، گوگل این پارامترهای پایین را برای داشتن تجربه کاربری خوب در یک صفحه معرفی می کند:

  • بارگزاری: LCP نباید بیشتر از 2.5 ثانیه بیشتر از اولین بارگزاری باشد.
  • تعامل برانگیزی: FID باید کمتر از 100 میلی ثانیه باشد.
  • ثبات تصویری: CLS باید کمتر از 0.1 باشد.
Core Web Vitals چه هستند؟

ارزیابی موتور جستجو همچنین فعالیت های مربوط به سئو را که از قبل به عنوان استاندارد مقرر شده اند را بررسی می کند.

  • موبایل دوست بودن: صفحات، به همراه ساختار سایت، باید به گشت و گذار به وسیله دستگاه های موبایل نیز وفق پیدا کنند.
  • امنیت گشت و گذار: محتوا نباید تحت هیچ شرایطی حاوی اطلاعات مخرب و گمراه کننده باشد.
  • HTTPS: صفحه باید از پروتکل های امنیتی SSL برای اطمینان حاصل کردن از این که تمامی اطلاعات رد و بدل شده با سایت به خوبی محافظت می شوند، استفاده کند.
  • عدم حضور مداخله های بینابینی ناخوانده: گشت و گذار در سایت باید به صورت شهودی و بدون پاپ آپ، تبلیغ و دیگر المان هایی باشد که به تجربه کاربری آسیب می زنند.
Core Web Vitals چه هستند؟

لازم به ذکر است که در زمینه مداخلات بینابینی، المان های اساسی مانند هشدارهای Cookieها، چک کنندگان سن و حتی بنرهای تبلیغاتی پنالتی نمی شوند، تا زمانی که به صورت درست از آن ها استفاده شود و بتوانند کمترین تاثیر را روی تجربه کاربری داشته باشند. با این نیازمندی های جدید، گوگل سعی دارد تا به مردم در پیدا کردن و دسترسی داشتن به اطلاعاتی که به دنبال آن ها هستند به سادگی هرچه بیشتر کمک کند. این موضوع همچنین به توسعه دهندگان و بازاریابان برای ارائه تجربیات بهتر به مخاطبان خود کمک می کند.

چطور می توان علائم حیاتی هسته وب را بهبود بخشید؟

با در نظر گرفتن تاثیر بسزایی که این علائم روی فاکتور رتبه بندی جدید گوگل می گذارند، قدم برداشتن برای بهبود آن ها امری بسیار حیاتی است.

چطور می توان LCP را بهبود بخشید؟

LCP متریکی است که چیزی که کاربر زمان باز کردن یک صفحه در وب می بیند را در نظر می گیرد. سایت شما باید امتیاز خوبی در این زمینه داشته باشد.

اگرچه باید در نظر داشته باشید که محتوایی که شامل چندین عکس با کیفیت باشد به صورت طبیعی امتیاز پایینی خواهد گرفت. اگر حذف کردن یک سری از عکس ها امکان پذیر نیست، می توانید تنظیمات دیگری را برای بهبود این بخش در نظر بگیرید، مانند:

  • حذف Scriptهای غیرضروری: نظارت بر سایت خیلی مهم است، اما یادتان باشد که این قابلیت ها موقع بارگزاری سایت شما برایتان هزینه خواهند داشت.
  • حذف المان های سنگین: علاوه بر عکس ها و کدها، منوها و ویجت ها هم می توانند روی بارگزاری تاثیر داشته باشند.

چطور FID را بهبود بخشیم؟

مقوله FID با توجه به مدل محتوا تغییر پیدا می کند. به عنوان مثال، در یک پست بلاگ، تنها تعامل مورد انتظار اسکرول کردن یا بزرگ تر کردن متن است. در طرف مقابل، تبدیل های از طریق بخش لاگین یا صفحه فرود می تواند به صورت قابل توجهی توسط این متریک مورد اثر واقع شود. در تمامی موارد، برای بهره بردن از تعاملات روی صفحات خود، شما می توانید کارهای زیر را انجام دهید.

  • کمینه سازی (یا به تاخیر انداختن) جاوا اسکریپت: بعضی از پلاگین ها به شما اجازه مدیریت و بهینه سازی آن روی وب سایت را می دهند.
  • حذف Scriptهای غیر حیاتی: درست مانند LCP
  • استفاده از پلاگین های Cache: Cache کردن تلاش لازم توسط مرورگر برای بارگزاری صفحات را کاهش می دهد.

چطور CLS را بهبود بخشیم؟

اگر المان های صفحه شما طی بارگزاری دوباره مرتب می شوند، کاربر باید دوباره متوجه شود که کجا قرار دارد و ممکن است سوژه کلیک های ناخواسته واقع شود. در اکثر موارد، یک امتیاز CLS پایین به اندازه گیری دوباره مشکلات مرتبط می شود، بنابراین بهتر است فعالیت های پایین را در این زمینه در نظر داشته باشید.

  • به دقت عکس ها، GIFها و دیگر محتوای روی سایت خود را مقیاس یابی کنید تا مرورگرها دقیقاً بدانند چه مقدار فضا اشغال می کنند.
  • فضاهای فیکس شده را برای المان های اضافی مانند بنرها و فرم ها رزرو کرده یا آن ها را در پس زمینه وارد کنید تا دیگر آیتم های روی صفحه زمان بارگزاری دوباره مرتب نشوند.

با چه ابزارهایی می توانند متریک های الگوریتم Page Experience گوگل را آنالیز کنند؟

ابزارهای متعددی می توانند به شما در درک این که چه مراحلی را باید طی کنید تا از این آپدیت بهره ببرید کمک کنند. در این قسمت پلتفرم های اصلی که در دسترس شما برای بهینه سازی سایت در دسترس هستند را می بینید.

PageSpeed Insights

زمانی که صحبت در مورد موارد حیاتی هسته وب می شود، Pagespeed Insights به شما اجازه آنالیز عملکرد صفحه طبق متریک های تجربی صفحه اصلی را می دهد. تنها لازم است که URL را تایپ کرده و روی Analyze کلیک کنید تا یک گزارش بر اساس داده های دقیقی که پیشنهادات متعددی در زمینه نحوه بهبود عملکرد سایت به شما می دهند، دریافت کنید.

PageSpeed Insights

در قسمت بالای گزارش امتیازی از 0 تا 100 است که مربوط به صفحه بر اساس ارزیابی از تمامی پارامترها کنار یکدیگر می باشد. به شدت پیشنهاد می شود که سایت ها سعی کنند امتیاز بالایی برای متریک های اصلی وفق پیدا کرده توسط گوگل دریافت کنند، اما هدف اصلی این نیست که گرفتن امتیاز بالاتر تمام فکر و ذکر شما باشد. در نظر داشته باشید که حتی خود گوگل نیز در این پلتفرم بهترین امتیازات را دریافت نمی کند.

این ابزار در ارزیابی سخت گیری زیادی دارد و در نتیجه، بسیاری از متغیرها در این بخش شامل نمی شوند، مخصوصاً در سطوح استراتژیک. بدین معنی که Page Speed بسیار کاربردی است اما نمی توان از آن به تنهایی استفاده کرد.

گوگل لایت هاوس Google Lighthouse

گوگل لایت هاوس یک پلتفرم خودکارسازی شده برای بهبود اپلیکیشن های وب است. این سرویس که به عنوان یک اکستنشن گوگل لایت هاوس برای گوگل کروم در اختیار شما قرار می گیرد، موقعیت ها و شرایط مختلفی را برای ارزیابی عملکرد صفحه شبیه سازی می کند. شباهت پنل ها به یکدیگر تصادفی نیست. PageSpeed Insights داده های آزمایشی لایت هاوس را برداشته و آن ها را با داده های میدانی ارائه شده توسط گزارش تجربه کاربری گوگل کروم ترکیب می کند.

اگرچه که در گزارش های لایت هاوس، ما به ارزیابی های فراتر از عملکرد اتکا می کنیم، چرا که تمامی متریک ها از طریق شبیه سازی های کنترل شده تست می شوند. بدین معنی که اگر شما می خواهید ارزیابی غنی تری از یکپارچگی فعالیت های سئوی خود داشته باشید، این ابزار می تواند به شما اطلاعات جدیدتری را ارائه دهد.

سرچ کنسول گوگل Google Search Console

در بخش Enhancements سرچ کنسول گوگل، شما می توانید داده های مربوط به علائم حیاتی هسته وب روی سایت خود را پیدا کرده و URLهایی را که بهترین عملکرد را دارند و آن هایی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید.

سرچ کنسول گوگل Google Search Console

یکی دیگر از موارد عالی استفاده از سرچ کنسول گوگل برای بهینه سازی تجربه کاربری گزارشات مشکلات امنیتی است. از این بخش شما می توانید تهدیدهای احتمالی که ممکن است یکپارچگی سایت شما را به خطر بیاندازند را شناسایی کنید.

تست موبایل فرندلی بودن

موبایل دوست اصطلاحی است که توسط گوگل برای گفتن این که یک سایت از لحاظ برنامه نویسی برای دستگاه های موبایل بهینه سازی شده است یا خیر به کار می رود. علاوه بر طراحی های واکنش گرا که با اندازه های مختلف نمایشگرهای موبایل ها وفق پیدا می کنند، ساختار صفحه نیز باید شامل المان هایی باشد که تجربه کاربری را روی گوشی های هوشمند، تبلت ها و دیگر دستگاه ها بهبود می بخشند.

برای چک کردن سایت خود در این زمینه، گوگل تست موبایل فرندلی بودن را ارائه می کند، ابزاری که همچنین هر اروری در زمینه بارگزاری و رندر کردن را نیز گزارش می دهد.

تست موبایل فرندلی بودن

از زمان آپدیت اولویت بندی موبایل در ابتدا، گوگل اولویت اول را به نسخه های موبایل در زمان ایندکس کردن صفحات موتور جستجو می دهد. بنابراین وب سایت شما باید برای این واقعیت جدید موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد.

ابزارهای دیگری مانند crazyegg نیز برای آنالیز این متریک استفاده می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اهمیت الگوریتم Page Experience گوگل چیست؟

فکر می کنید گوگل می خواهد چه سایت هایی رتبه های برتر نتایج جستجو را کسب کنند؟ سعی کنید حدس بزنید. شاید سایت هایی که بهترین بک لینک ها را دارند؟ سایت هایی که کدنویسی قوی تری دارند؟ در واقع هیچکدام. گوگل می خواهد به سایت هایی رتبه های برتر را بدهد که کاربران بیشتر از همه آن ها را دوست دارند. فرض کنید می خواهید کفش ورزشی بخرید، اولین برندی که برای خرید به ذهن شما می آید چیست؟ به نظر ما اولین نامی که به ذهن شما می رسد نایکی است.

به همین دلیل است که کوئری های برندها (تعداد کاربرانی که نام برند شما را روی گوگل جستجو کرده و روی سایت شما کلیک می کنند) روی رتبه بندی ها تاثیرگذار هستند، این می تواند یکی از مهم ترین درس هایی باشد که در زمینه سئو یاد می گیرید.

فقط ببینید که برند Neil Patel در طول زمان چطور رشد کرده است، گراف پایین تعداد افرادی را که نام Neil Patel را در طول زمان جستجو کرده اند نشان می دهد.

اهمیت الگوریتم Page Experience گوگل چیست؟

گراف پایین نیز ترافیک سئوی Neil Patel در طول زمان است.

اهمیت الگوریتم Page Experience گوگل چیست؟

همان طور که برند شما رشد می کند، ترافیک سئوی شما نیز رشد می کند، اما این موضوع جدیدی نیست، سال هاست که این موضوع بخشی از الگوریتم گوگل بوده است.

موضوع این جاست که بیشتر سایت ها برندهای بزرگی ندارند و گوگل این را می داند. بنابراین اگر شما نیز برند بزرگی ندارید، همچنان می توانید رتبه خوبی بگیرید. زمانی که ما به موکلان خود و رشدی که در طول زمان داشته اند نگاه می کنیم، می بینیم که تنها 4 درصد از آن ها برندهای به خوبی شناخته شده ای دارند. 96 درصد دیگر نیز هنوز می توانند شاهد رشد ترافیک خود باشند.

کاری که گوگل در حال انجام دادن آن است وفق دادن الگوریتم خود برای همراستا سازی نزدیک تر با ماموریت نشان دادن سایت هایی در رتبه های اول است که مردم آن ها را بیشتر دوست دارند. بله، کوئری های برندها یکی از شیوه های انجام دادن این کار است، اما تجربه کاربری یک متریک دیگر است.

طی چند سال آینده، قطعاً آپدیت های الگوریتم متعددی خواهید دید که روی تجربه کاربری تمرکز دارند. پس چطور می توان تجربه کاربری سایت خود را بهینه سازی کرد؟

با تک تک صفحات باید شروع کرد

اگر به مقاله اصلی که گوگل در مورد تغییر الگوریتمی که در آینده اعمال خواهد شد پست کرده است نگاه کنید، آن ها روی تجربه صفحه یا تجربه وب سایت تاکید دارند.

این بدین معنی نیست که کل وب سایت شما لازم نیست تجربه کاربری خوبی داشته باشد، در واقع بدین معنیست که آن ها می خواهند تمرکز الگوریتم خود را روی سطوح صفحاتی بگذارند. چرا که اگر شما تعداد کمی صفحه روی وب سایت خود داشته باشید که تجربه ضعیفی دارند، اما بقیه صفحات خوب باشند، برای گوگل منطقی نخواهد بود که رتبه کل سایت شما را کاهش دهد، مخصوصاً اگر تعداد زیادی از صفحات شما تجربه بسیار بهتری نسبت به رقبایتان ارائه دهند.

بیایید ببینیم چطور می توانیم تجربه کاربری را بهینه سازی کنیم:

1 – سرعت خود را بهینه سازی کرده و ارورهای 400 را کاهش دهید

هر چقدر وب سایت شما سریع تر بارگزاری شود، تجربه بهتری خواهید داشت. به این صفحه بروید و URL سایت خود را وارد کنید. سپس گزارشی مانند تصویر پایین خواهید دید. شما متوجه دو جنبه مهم از این گزارش خواهید شد که روی تجربه کاربری تاثیر داشته و ما در تصویر آن ها را هایلایت کرده ایم.

سرعت خود را بهینه سازی کرده و ارورهای 400 را کاهش دهید

در چک باکس Health باید مطمئن شوید که هیچ صفحه شکسته ای در سایت شما نیست. صفحات شکسته تجربیات بدی را بوجود می آورند. در باکس سرعت سایت، زمان بارگزاری سایت خود را خواهید دید. هرچقدر سایت شما سریع تر بارگزاری شود مسلماً بهتر است. سعی کنید تمام تلاش خود را بکنید تا سایت شما هم برای دسکتاپ و هم برای موبایل زیر 3 ثانیه بارگزاری شود. در واقع حالت ایده آل این است که سایت شما زیر 1 ثانیه بارگزاری شود!

2 – تجربه خود را با رقبا مقایسه کنید

ممکن است فکر کنید تجربه کاربری بسیار خوبی دارید، اما تجربه کاربری شما در مقایسه با رقبایتان چطور است؟ پس به این آدرس بروید و بزرگ ترین رقیب خود را تایپ کنید. سپس به بخش Navigation رفته و روی Top Pages کلیک کنید. باید گزارشی مانند تصویر پایین را ببینید.

تجربه خود را با رقبا مقایسه کنید

گزارش Top Pages محبوب ترین صفحات روی سایت رقیب شما را از دید سئو نمایش می دهد. صفحاتی که در بالا هستند آن هایی هستند که بیشترین ترافیک سئو را دریافت می کنند، بدین معنی که کار خود را به درستی انجام می دهند.

بهتر است که 50 صفحه برتر آن ها را ببینید و تجربه کاربری این صفحات برتر را بررسی کنید. چه کاری انجام می دهند؟ کیفیت محتوای آن ها در مقایسه با محتوای شما چگونه است؟ تفاوت های میان سایت آن ها و شما چیست؟ برای هر صفحه ای که رتبه می گیرد، بهتر است روی گزینه View All زیر بخش Est. Visits کلیک کنید. این بخش به شما کیووردهایی که هر صفحه برای آن ها رتبه می گیرد را نشان می دهد.

زمانی که در حال ارزیابی تجربه کاربری رقیب خود هستید، در نظر داشته باشید که آن ها افرادی را که برای هر کدام از کیووردهای مذکور جستجو می کنند، خوشحال می کنند. این به شما ایده ای در مورد این که چه کاری را لازم است انجام دهید، می دهد، اما هدف شما نباید تطابق داشتن با رقبا باشد بلکه این هدف باید شکست دادن آن ها باشد.

3 – طراحی صفحه خود را تحلیل کنید

تصویری که بالاتر در مورد این که گوگل چه چیزی را نمی خواهد را بیاد دارید؟ جایی که کاربر می خواست روی گزینه No, go back کلیک کند اما به دلیل مشکلات طراحی سایت به صورت تصادفی روی Yes, place my order کلیک کرده بود؟ در بیشتر موارد شما چنین مشکلی نخواهید داشت، اما بدین معنی نیست که دیگر مشکلات کاربردی برای شما بوجود نخواهند آمد. نحوه پیدا کردن مشکلات کارایی سایت هیت مپ ها هستند. مانند تصویر پایین:

طراحی صفحه خود را تحلیل کنید

کاری که می توانید برای پیدا کردن مشکلات کارایی سایت انجام دهید انجام یک تست Crazy Egg بر روی سایت خود است. زمانی که وارد Crazy Egg شدید، دشبوردی را می بینید که چنین ظاهری دارد.

انجام یک تست Crazy Egg بر روی سایت خود

در بالا سمت راست، روی Create New کلیک کرده و Snapshot را انتخاب کنید. سپس Multiple Snapshot را انتخاب کنید. از این جا به بعد، شما حداقل باید 3 لینک محبوب از سایت خود را قرار دهید. در طول زمان شما باید این کار را برای تمامی صفحات محبوب خود انجام دهید.

طراحی صفحه خود را تحلیل کنید

سپس شما تنظیماتی مانند تصویر پایین خواهید دید، لازم نیست اینجا کاری انجام دهید و فقط روی گزینه Next کلیک کنید.

روی گزینه Next کلیک کنید.

سپس شما می توانید همه چیز را بررسی کنید. اگر همه چیز خوب به نظر بیاید، می توانید روی Create Snapshots در پایین سمت راست کلیک کنید. شما همچنین باید اسکریپت ردیابی خود را نیز نصب کنید. پس روی گزینه Install Tracking Script کلیک کنید. آپشنی که به درد خودتان می خورد را انتخاب کنید و از این جا به بعد همه چیز شروع می شود. به عنوان مثال، اگر وب سایت شما بر پایه وردپرس است، آپشن وردپرس را انتخاب کنید.

زمانی که همه چیز راه اندازی شد، حداقل یک روز برای مشاهده نتایج زمان لازم است، اگر بیشتر از این طول نکشد. بستگی به میزان ترافیک سایت شما دارد. اگر شما هزاران بازدیدکننده به صورت روزانه برای سایت خود دارید نتایج را طی چند ساعت مشاهده خواهید کرد.

بعد از راه اندازی تست و گذشت چند روز، دوباره روی Crazy Egg لاگین کنید و از نوار کناری روی Snapshots کلیک کنید. وقتی وارد شدید لیستی از اسنپ شات هایی که ایجاد کرده اید خواهید دید.

وقتی وارد شدید لیستی از اسنپ شات هایی که ایجاد کرده اید خواهید دید.

با کلیک کردن روی هر کدام از این اسنپ شات ها شما یک هیت مپ از نحوه تعامل مخاطبان با صفحات وب خود را خواهید دید. نکته جالب در مورد این اسنپ شات ها این است که آن ها تمامی کلیک ها و حتی اسکرول های مخاطبان را نیز به شما نشان می دهند. به این مثال از وب سایت Neil Patel نگاه کنید.

هیت مپ از نحوه تعامل مخاطبان با صفحات وب خود

همان طور که می بینید، مردم در حال کلیک کردن روی تصاویر بالای متن هستند، اما در این جا مشکلی وجود دارد، می توانید حدس بزنید مشکل چیست؟اگر روی این تصاویر کلیک کنید، هیچ اتفاقی نمی افتد، اما برای تمامی این کسانی که روی تصاویر کلیک می کنند، بدین معنیست که آن ها باور دارند تصاویر قابل کلیک بوده و زمان کلیک کردن روی آن ها اتفاق خاصی باید رخ دهد.

یک راه حل ساده برای این مشکل این است که کاری کنیم که عکس ها قابل کلیک شوند و وقتی که یک کاربر روی آن ها کلیک می کند شاید بهتر باشد آن ها را به صفحه ای که در مورد جزئیات بیشتر برای هر کدام از آن قابلیت هاست هدایت کنیم. شاید هم بهتر باشد که با هر کلیک بیشتر در مورد قابلیت مورد نظر در همان صفحه صحبت کنیم.

زمانی که مشکلات صفحات خود را حل کردید، باز هم باید یک اسنپ شات دوباره از Crazy Egg برای همان صفحات اجرا کنید تا ببینید که آیا این تغییرات به بهبود تجربه کاربری کمک کرده اند یا خیر.

4 – اکستنشن گوگل کروم Ubersuggest را نصب کنید

اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید، حتماً الان انجامش دهید: نصب اکستنشن Ubersuggest . زمانی که شما جستجویی در گوگل انجام می دهید، داده هایی در مورد هر لینک رتبه بندی شده دریافت می کنید.

اکستنشن گوگل کروم Ubersuggest را نصب کنید

وقتی که به صورت طبیعی در طول روز از گوگل استفاده می کنید و به دنبال کیووردهایی مرتبط با صنعت خود هستید، از شما می خواهیم که به دو متریک اصلی در Ubersuggest نگاه کنید.

  • امتیاز دامین: هر چقدر این عدد بالاتر باشد، وب سایت مورد نظر معتبرتر است.
  • لینک ها: هر چقدر یک وب سایت لینک های بیشتری داشته باشد، معمولاً رتبه بالاتری کسب می کند.

بنابراین زمانی که جستجوهای خود را انجام می دهید، به دنبال سایت هایی باشید که امتیاز دامین پایین تر و بک لینک های کمتری نسبت به رقبا هستند، اما همچنان رتبه بالایی می گیرند.

به احتمال زیاد آن ها رتبه بالایی می گیرند بخاطر موضوعاتی مانند تجربه کاربری. شاید متن آن ها نسبت به رقبا ظاهر بهتری دارد، شاید نرخ پرش آن ها پایین تر است. دلایل زیادی می تواند برایش وجود داشته باشد، اما این ها سایت هایی هستند که شما باید به آن ها نگاه کرده و تحلیلشان کنید.

در تصویر بالا، می بینید که نتایج گرفته شده از AMA رتبه بالاتری نسبت به Hubspot دارند در حالی که بک لینک های کمتر و امتیاز دامین پایین تری دارد. بنابراین، اگر می خواهید برای کیووردی رتبه دریافت کنید، باید زمان بیشتری را صرف تحلیل AMA کنید چرا که آن ها کاری را به درستی انجام می دهند.

جمع بندی

در طول زمان تجربه کاربری اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. اگر شما عاشق سایتی هستید و بقیه هم همین طور، گوگل می خواهد اطمینان حاصل کند که این سایت رتبه بالایی کسب می کند. در طرف مقابل، اگر همه موافق باشند که یک سایت تجربه کاربری افتضاحی دارد، گوگل در دراز مدت رتبه خوبی به این سایت نخواهد داد. درست همانند هر آپدیت الگوریتمی که گوگل ارائه می دهد، منتظر تجدید نظرهای چندگانه ای در طول زمان برای این الگوریتم نیز باشید. همان طور که گوگل یاد می گیرد، سعی می کند در طول زمان الگوریتم را برای اثربخشی بیشتر با شرایط بیشتر وفق دهد. چیزی که در مورد این الگوریتم بخصوص است این است که شما از قبل در مورد آن اطلاعات دارید، چیزی که بسیار خوب است. بنابراین از این فرصت استفاده کرده و مشکلات کارایی سایتی که ممکن است داشته باشید را حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی