🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

لیست سیاه گوگل چیست؟ چگونه خطای بلک لیست گوگل را حذف کنیم؟

آیا می دانید لیست سیاه گوگل چیست؟ لیست سیاه گوگل مجموعه ای از آدرس های وب کنار هم قرار داشته شده توسط موتورهای جستجو است که فکر می کنند آن ها مشکوک یا خطرناک هستند. بلک لیست گوگل یعنی محروم کردن سایت هایی که خلاف قوانین گوگل، برای افزایش بازدید سایت شان عمل می کنند.
بلک لیست گوگل

در این مقاله می خوانید

آیا می دانید لیست سیاه گوگل چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با رفع خطای google blacklist آشنا شوید.

URL Blacklisting به یک اتفاق رایج در دنیای امروزی تبدیل شده است و بسیار مهم است که یک صاحب بیزینس آنلاین هر کاری که می تواند برای اجتناب از آن انجام دهد. اگر سایت شما در یک لیست سیاه URL قرار بگیرد، ممکن است با تاثیرات منفی بزرگی در زمینه ترافیک سایت خود و عملکرد کلی آن مواجه شوید. خوشبختانه برای شما، ما این مقاله را برای اطلاع رسانی شما جهت این که چطور می توانید از رفتن لینک سایت خود به لیست سیاه جلوگیری کنید فراهم کرده ایم، نگران نباشید، حتی در صورتی که این اتفاق ناگوار رخ دهد، در این مقاله به شما خواهیم گفت که چطور می توانید سایت خود را از این لیست پاک کنید. همچنین برای کسب اطلاع از تمام حوزه های بازاریابی دیجیتال، مطالعه مقاله دیجیتال مارکتینگ را از دست ندهید.

بلک لیست گوگل چیست

بلک لیست گوگل یا همان لیست سیاه گوگل چیست؟

لیست سیاه گوگل مجموعه ای از آدرس های وب کنار هم قرار داشته شده توسط موتورهای جستجو است که فکر می کنند آن ها مشکوک یا خطرناک هستند. بلک لیست گوگل یعنی محروم کردن سایت هایی که خلاف قوانین گوگل، برای افزایش بازدید سایت شان عمل می کنند. یک وب سایت بلک لیست شده در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده نمی شود به این علت که آن ها می خواهند از کاربران خود در برابر هر گونه ویروس های مخرب یا پلاگین های غیر امن احتمالی محافظت کنند. در مرورگر شما یک وب سایت بلک لیست شده معمولاً ظاهری مانند تصویر پایین دارد:

وب سایت بلک لیست شده
یک وب سایت بلک لیست شده در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده نمی شود

اگرچه که اکثر وب سایت های در بلک لیست واقعاً خطرناک هستند اما خیلی اوقات هم وب سایت های کاملاً بی گناه سر از این لیست سیاه درمی آورند. بعضی اوقات آن ها حتی نمی دانند که این اتفاق افتاده است و تنها زمانی متوجه این موضوع می شوند که درآمدهای آن ها از سایت با کاهش قابل توجهی مواجه شود یا ترافیک ورودی به سایت کاملاً افول کند. در واقع، گوگل تقریباً روزانه 10 هزار سایت را بلک لیست می کند و به همین دلیل است که بسیاری از وب سایت های سالم دچار این مشکل می شوند. برای این که از رخ دادن این اتفاق برای خود جلوگیری کنید، باید مطمئن شوید که امنیت سایت شما به اندازه کافی سفت و سخت است تا بتواند قوانین و مقررات سختگیرانه موتورهای جستجو را رعایت نماید.

در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان با سئو وب سایت و تمام حوزه های بازاریابی دیجیتال آشنا می‌شوید و با اساتید با تجربه کسب و کارتان را متحول می‌نمائید.

بلک لیست گوگل URLها چطور اتفاق می افتد؟

یک URL ممکن است به دلایل مختلفی در لیست سیاه قرار بگیرد. ممکن است این اتفاق کاملاً تصادفی رخ دهد، یا می تواند نتیجه راه اندازی اشتباه سایت و قرار گرفتن در رادار گوگل باشد. در لیست پایین می توانید موارد اصلی که موتورهای جستجو به آن ها زمان تصمیم گیری برای قرار دادن یک وب سایت در لیست سیاه نگاه می کنند را ببینید. داشتن یکی از این مشکلات در سایت شما معمولاً بدین معنیست که هیچوقت روبروی اکثریت جستجوکنندگان قرار نخواهید گرفت و یا حداقل رتبه شما افت زیادی خواهد داشت.

1 – پلاگین های ناامن

پلاگین ها ابزاری هستند که معمولاً توسط صاحبان سایت ها، وب مسترها و برنامه نویسان وب برای اضافه کردن قابلیت های اضافی به وب سایت استفاده می شوند. آن ها می توانند بسیار کاربردی بوده و به سرعت یک صفحه وب متوسط را به چیزی بسیار تعامل برانگیزتر برای کاربران تبدیل کنند.

اگرچه از آن جایی که پلاگین ها می توانند توسط هر کسی برنامه نویسی و عرضه شوند، فهمیدن این که کدام پلاگین برای نصب کردن روی سایت شما امن است می تواند کار سختی باشد. طبق داده های ارائه شده در زمینه مشکلات شناخته شده وردپرس، تقریباً 18 درصد از این مشکلات مربوط به آسیب پذیر بودن پلاگین های وردپرس است.

پلاگین های نا امن

از پلاگین های غیرامن می توان برای تزریق Malwareها استفاده کرد و معمولاً این اتفاق توسط هکرها برای دسترسی راحت به سایت شما می افتد. معمولاً پلاگین های منقضی شده بیشترین میزان آسیب پذیری نسبت به حملات را دارند. این پلاگین ها معمولاً تعداد لایه های امنیتی بسیار کمتری دارند و در مقابل هکرها آسیب پذیر هستند. در یک طرف، پلاگین ها مزایا و قابلیت های فوق العاده ای را ارائه می کنند و در طرف مقابل، آن ها می توانند به راحتی توسط هکرها اشغال شده و با اهداف مخرب توسط آن ها برای نفوذ به سایت شما مورد استفاده قرار گیرند.

2 – اسکیماهای فیشینگ

متاسفانه طی سال های اخیر طرح های فیشینگ به شدت محبوب شده اند. تنها در ماه مارس 2020 بیش از 60 هزار سایت فیشینگ گزارش شده است.

سایت های فیشینگ

فیشینگ یک مدل حمله دیجیتال است که از آن برای دسترسی به اطلاعات شخصی افراد مانند اطلاعات بانکی توسط فریب آن ها برای کلیک بر روی یک لینک گمراه کننده استفاده می شود. حملات فیشینگ اثرات بسیار مخربی روی قربانی می گذارند. هک اکانت های بانکی معمولاً نتیجه یک طرح فیشینگ هستند و در موارد جدی تر، سرقت هویت نیز ممکن است اتفاق بیافتد. به همین دلیل است که موتورهای جستجو به شدت به دنبال هر سایتی هستند که ممکن است یک لینک فیشینگ داشته باشد.

بدترین بخش کار این جاست که بسیاری از صاحبان سایت ها نمی دانند که لینک های فیشینگ روی وب سایت آن ها قرار دارد، چرا که هکرها معمولاً ابتدا سعی می کنند که قبل از قرار دادن لینک های مخرب روی سایت، کنترل آن را در دست بگیرند. این موضوع می تواند منجر به جریمه های شدید از سوی موتورهای جستجو برای سایت شود.

3 – اسب های تروجان

در اصطلاحات کامپیوتری، اسب تروجان یک ویروس یا قطعه ای از یک بدافزار است که به عنوان چیزی بی گناه تغییر شکل داده است. مجرمان سایبری معمولاً یک فایل مخرب را داخل قطعه ای از یک نرم افزار قرار می دهند که وقتی دانلود می شود می تواند یک کامپیوتر را آلوده کند.

اسب های تروجان

اسب های تروجان شباهت زیادی به طرح های فیشینگ دارند چرا که مخصوصاً برای فریب شخص جهت نصب نرم افزار آسیب زننده بدون این که راجع به آن بدانند طراحی شده اند. همان طور که انتظارش را دارید، این پروسه توسط موتورهای جستجو ممنوع شده است و یکی از بزرگترین دلایل مشکوک بودن یک URL جهت داشتن بدافزار قابل دانلود می باشد که منجر به بلک لیست شدن می شود. پاک نگه داشتن سایت از هرگونه اسب تروجان اهمیت بسیار زیادی دارد در صورتی که می خواهید شانسی برای گرفتن رتبه های برتر در صفحه نتایج جستجوی گوگل داشته باشید.

4 – تغییر ظاهر (Defacement)

یک حمله تحریفی یا تغییر شکل دادن زمانی اتفاق می افتد که یک هکر کنترل سایت را به دست گرفته و سپس بخش هایی از محتوای روی سایت را با محتوای خود جایگزین کند. معمولاً این روش توسط اضافه کردن لینک های فیشینگ، اسب های تروجان و دیگر بدافزارهای آسیب زننده عملی می شود.

تغییر ظاهر سایت

بعضی از هکرها می توانند محتوایی تولید کنند که ظاهری بسیار مشابه محتوای شما دارد، بدین معنی که مشتریان و مخاطبان شما حتی شاید متوجه نشوند که چیزی تغییر پیدا کرده است. بلک لیست کردن URLها سعی می کند که این مدل سایت ها را از موتورهای جستجو قبل از این که کسی قربانی صفحه تغییر شکل یافته بشود، پاک کنند.

5 – اسپم سئو

آخرین موردی که موتورهای جستجو به آن نگاه می کنند اسپم سئو است. به طور طعنه آمیزی، بیش از حد انجام دادن سئو می تواند اثر منفی روی رتبه بندی سایت داشته باشد. سئوی منفی (Negative Seo) می تواند در هر شکل و شمایلی برای جلوگیری از پیشرفت سئوی شما ظاهر شود. مواردی مانند حملات DDoS، کامنت های اسپم وردپرس و ارجاع دهنده اسپم در گوگل آنالیتیکس همگی جزو مواردی هستند که باید مراقب آن ها باشید.

یک مدل محبوب دیگر از اسپم سئو پر کردن کیوورد است. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی کوئری جستجو شده کاربر استفاده می کنند تا جستجوی آن ها را با مرتبط ترین صفحات وب تطابق دهند. بعضی از صاحبان سایت ها فکر می کنند که اگر پکیجی از تعداد زیادی کیوورد هدف در تمام صفحات خود قرار دهند، بیشتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر خواهند شد. موتورهای جستجو اما به این موضوع آگاه هستند و به راحتی می توانند هر مقاله ای که با تعداد بیش از حدی کیورد پر شده است را فیلتر کنند.

چطور متوجه شویم وب سایت ما بلک لیست گوگل شده است یا خیر؟

همان طور که اشاره کردیم، مشکل اصلی در بلک لیست شدن وب سایت شما این است که زمانی که این اتفاق می افتد، فهمیدن آن می تواند کار سختی باشد. ابزارهای مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید بفهمید که سایت شما بلک لیست شده است یا خیر. آن ها همچنین به شما URLـی که در حال ایجاد این مشکلات هست را نشان می دهند و شما می توانید در صورت لزوم آن را پاک کنید.

1 – Google Search Console

یکی از ساده ترین راه ها برای چک کردن بلک لیست شدن استفاده از سرچ کنسول گوگل است. اگر سایت شما بلک لیست شده باشد، تصویری مانند زیر مشاهده خواهید کرد.

سرچ کنسول گوگل

2 – وضعیت ترافیک خود را چک کنید

نگاه کردن به افت شدید ترافیک در اکانت گوگل آنالیتیکس شما نیز می تواند راه خوبی باشد. یک افت ناگهانی در تعداد بازدیدکنندگان می تواند نشانه ای مبنی بر قرار گرفتن در لیست سیاه باشد.

ترافیک سایت

یکی از نشانگرهای اولیه بلک لیست شدن یک وب سایت سقوط شدید و سریع ترافیک است. در واقع یک وب سایت بلک لیست شده تقریباً 95 درصد از ترافیک خود را از دست می دهد، بنابراین در صورت رخ دادن این اتفاق باید به راحتی متوجه آن شوید. اگر چیزی مشابه این موضوع در زمینه آنالیتیکس وب سایت خود دیدید، قطعاً این مشکلی است که باید سریع تر به آن بپردازید.

3 – ابزارهای چک کننده سایت

اگر می خواهید که ببینید آیا دامین یا IP شما در دیتابیس های ضد اسپم لیست شده است یا خیر، می توانید از ابزارهای چک کننده سایت استفاده کنید. می توانید سایت خود را از طریق Sitechecker یا MxToolBox اجرا کرده و نتایج را چک کنید.

این ابزارها موارد زیر را انجام می دهند:

  • آن ها یک دید کلی از وضعیت سلامت دامین شما ارائه می کنند
  • آن ها مشکلات هویتی مربوط به نام دامین، Mail Server، سرور وب و DNS را شناسایی می کنند
  • چک می کنند که آیا دامین یا IP شما به عنوان اسپم علامت گذاری شده اند و یا در لیست سیاه قرار دارند یا خیر
  • گزارشی از دیتابیس های لیست های اسپم ارائه می کنند

قرار گرفتن در لیست سیاه گوگل چه تاثیری بر روی بیزینس شما خواهد داشت؟

دیدن این که سقوط شدید ترافیک چطور می تواند تاثیر منفی روی بیزینس، رشد و درآمد شما داشته باشد ساده است. فرقی نمی کند که مخاطب از چه مرورگری استفاده کند، چه گوگل کروم باشد، چه اینترنت اکسپلورر یا هر چیز دیگر. یک URL بلک لیست شده از طریق هیچ کدام از آن ها اجرا نخواهد شد. قرار گرفتن در لیست سیاه چیزی است که هر صاحب سایتی باید تمام توان خود را بکار گیرد تا از آن اجتناب نماید. در بخش بعد، ما به چند تاکتیک که می توانید آن ها را پیاده سازی کنید تا مطمئن شوید که URLهای شما هیچوقت در هیچ لیست سیاهی قرار نمی گیرند، اشاره خواهیم کرد.

محافظت از سایت در برابر قرار گرفتن در لیست سیاه

تنها راه دور ماندن از لیست سیاه مطمئن شدن از این است که هیچ اتفاقی در سایت شما نمی افتد که توجه منفی از سوی گوگل به خود جلب کند. متاسفانه، این که خودتان به قوانین پایبند باشید همیشه کافی نیست، چرا که می دانیم که هکرها می توانند کنترل سایت شما را در دست گرفته و مال خود کنند.

به همین دلیل است که شما باید به چند چیز مختلف فکر کنید اگر می خواهید که فعالیت های سئوی خوبی داشته باشید و ترافیک بالای سایت خود را حفظ کنید. به صورت خلاصه شما باید:

  • مطمئن شوید که سایت شما امن است
  • سایت خود را به صورت امن ایجاد و توسعه دهید
  • از فعالیت های “کلاه سیاه” ریسکی تا جای ممکن اجتناب کنید

خوشبختانه، چند مدل ارزیابی وجود دارند که صاحبان سایت ها می توانند با استفاده از آن ها مطمئن شوند که سایتشان قرار نیست مشکل امنیتی را تجربه نماید.

آپدیت، آپدیت، آپدیت!

اولین نکته این است که باید سیستم های خود را به روز نگه دارید و توجه زیادی به آپدیت های پلاگین ها و قالب ها داشته باشید. آپدیت های نرم افزاری نقاط ضعف امنیتی را برطرف می کنند و به همین علت شما همیشه باید آن ها را قبل از این که هکرها متوجه شوند که چطور می توانند از این نقاط ضعف استفاده کنند، دانلود نمایید.

 آپدیت های پلاگین ها و قالب ها
توجه زیادی به آپدیت های پلاگین ها و قالب ها داشته باشید

قبل از پیاده سازی آپدیت ها روی سایت خود، بهتر است که آن ها را به صورت محلی یا در یک محیط آزمایشی تست کنید.

از پسوردهای قوی استفاده کنید

یکی دیگر از پروتکل های امنیتی واضح استفاده از پسوردهای قدرتمند است. می دانیم که این مورد را قبلاً هم شنیده اید، اما شگفت زده می شوید اگر بدانید که چه تعداد زیادی از افراد از “pa55w0rd” به عنوان کلید امنیتی تمامی اکانت هایشان استفاده می کنند! یک پسورد قوی واقعاً می تواند مسیر هکر را بسته و از سرورهای شما در برابر نفوذ محافظت کند.

به کاربران اجازه آپلود فایل ندهید

یکی دیگر از پیشنهادات ما این است که تا جای ممکن اجازه آپلود کردن فایل توسط کاربران را صادر نکنید. اگرچه که ممکن است بخواهید تجربه کاربری خود را با آپلود کردن عکس های پروفایل و فایل های مشابه به سایت بهبود بخشید، اما این مورد می تواند یک ترک روی دیوار احتمالی باشد که از آن استفاده شود. اگر شما سایتی دارید که نیازمند آپلود فایل توسط کاربران است، پیشنهاد می کنیم از یک برنامه نویس بخواهید تا یک مرحله اسکن کردن بد افزار در پروسه آپلود فایل قرار دهد.

از فعالیت های ریسکی بپرهیزید

اگر می خواهید بیشترین شانس را برای دور نگه داشتن لینک های خود از لیست سیاه داشته باشید، باید سعی کنید که از هر گونه فعالیت ریسکی بپرهیزید. در دنیای سئو، این فعالیت ها معمولاً به عنوان پروسه های “کلاه سیاه” شناخته می شوند. اگرچه که این تکنیک ها در کوتاه مدت می توانند موثر واقع شوند، اما پیاده سازی آن ها می تواند به راحتی در صورتی که به درستی اعمال نشوند تاثیر منفی داشته باشند. مواردی که باید قطعاً از آن ها دوری کنید اما، مواردی مانند پر کردن کیوورد می باشند.

پر کردن کیوورد، کیووردهای پنهان و مقاله هایی که به صورت کلی هم راستا با برند، محصول و خدمات شما نیستند به سرعت به گوگل سیگنال می دهند. گوگل سپس شروع به فیلتر کردن لینک های شما برای جستجوکنندگان می کند و خواهید دید که ترافیک شما با افت قابل ملاحظه ای مواجه می شود. اگر با تحقیقات کیوورد مناسب کار کنید و بدانید که چطور ترافیک ارگانیک را روانه سایت خود نمایید، در طرف امن قضایا قرار خواهید داشت. حال که می دانید چطور می توانید از لیست های سیاه گوگل در امان بمانید، بیایید ببینیم چه کار می توان کرد تا یک لینک را از لیست سیاه خارج نماییم.

چگونه خطای بلک لیست گوگل را از سایت حذف کنیم؟

اگر متوجه شده اید که سایت شما در لیست سیاه گوگل قرار گرفته است، باید روی حذف کردن آن از لیست کار کنیم.

خطاهای بلک لیست گوگل

قدم اول: آلودگی را پیدا کنید

سرچ کنسول گوگل را باز کنید و ببینید که سایت شما به چه علت در لیست سیاه قرار گرفته است، این اتفاق ممکن است به دلایل زیر رخ داده باشد:

  • ویروس ها
  • بد افزارها
  • تزریق SQL
  • لینک های اسپم

هر دلیلی که موجب بلک لیست شدن شده است، زمانی که آن را شناسایی کردید، می توانید در قدم های بعدی آن را از بین ببرید.

قدم دوم: آلودگی را پاک کنید

زمانی که فهمیدید چه چیزی موجب قرار گرفتن در لیست سیاه شده است، می توانید شروع به کار برای حذف آن کنید. بیایید به چند مرحله برای شروع پاکسازی آلودگی سایت نگاهی داشته باشیم:

  • هرگونه تنظیمات غیرآشنای سایت خود را بررسی کرده و آن ها را به صورت دستی پاک کنید.
  • هرگونه پلاگین منسوخ شده را غیرفعال کنید.
  • چک کنید و ببینید آیا ادمین جدیدی اضافه شده است یا خیر. اگر این طور است آن ها را به صورت دستی حذف کرده و سپس تمامی پسوردها و نام های کاربری را ریست کنید.
  • جدول های درون دیتابیس های آلوده را به صورت دستی پاک سازی کنید.
  • برای تمامی کاربران فعال سازی دو مرحله ای را قرار دهید.
  • به دنبال کاربران تایید نشده باشید و کسانی که نباید آن جا باشند را حذف کنید.

قدم سوم: از گوگل درخواست بررسی کنید

در این مرحله شما باید درخواست بررسی بد افزار را به گوگل بدهید تا آن ها دوباره سایت شما را ارزیابی کنند. برای ثبت درخواست بررسی مراحل پایین را دنبال کنید:

  1. گوگل سرچ کنسول را باز کرده و به تب Security Issues بروید.
  2. بر روی I Have Fixed These Issues کلیک کنید.
  3. حال گزینه Request a Review را انتخاب نمایید.
  4. مراحلی که برای حل مشکل از سایت خود طی کرده اید را لیست کنید. تا جایی که می توانید جزئیات کامل ارائه دهید.
  5. سپس روی بخش Manual Actions کلیک نمایید.

اگر چندین مشکل دارید، این مراحل را تکرار کنید تا زمانی که تمامی آن ها برطرف شوند. در نظر داشته باشید که گوگل ممکن است چند روز برای بررسی سایت شما را منتظر بگذارد.

منبع: https://kinsta.com/blog/url-blacklist/

جمع بندی

پر واضح است که قرار گرفتن در لیست سیاه می تواند تاثیرات بسیار مخربی روی ترافیک وب سایت و بیزینس شما داشته باشد. خوشبختانه، کارهایی وجود دارند که با انجام دادن آن ها می توانید شانس رخ دادن این اتفاق را به پایین ترین حد برسانید، مانند انجام بهترین فعالیت های طراحی وب، بهترین فعالیت های سئو و سرمایه گذاری روی سرویس هاستینگ امن. اگرچه که همیشه کارهایی هستند که می توانید در قبال هکرها و بد افزارها انجام دهید، بعضی اوقات ممکن است بد شانسی بیاورید. به همین دلیل است که دیدن نشانه های قرار گرفتن در لیست سیاه در سریع ترین زمان ممکن بسیار مهم است تا بتوانید در قبالش کاری انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی