🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

7 قدم برای طراحی کمپین تبلیغاتی چیست ؟ و بررسی نمونه های موفق

کمپین شما برای اثربخش بودن باید در تمام کانال‌های بازاریابی به صورت هم زمان و موازی اجرا شود و برای هرکدام از کانال‌های ارتباطی براساس داده‌ها و منابع موجود برنامه‌ریزی شود. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که محتوا بی تردید مهم‎ترین بخش اجرای یک کمپین تبلیغاتی است.
7 قدم برای طراحی کمپین تبلیغاتی

در این مقاله می خوانید

کمپین تبلیغاتی به معنای رساندن یک پیام تبلیغاتی یکسان در کانال های متفاوت در یک بازه زمانی مشخص است، با توجه به گسترش تبلیغات در فضای آنلاین، ایجاد یک استراتژی کمپین تبلیغاتی مهم‌ترین گام برای یک بازاریابی موفق می باشد.شکی نیست که در زندگی مدرن امروزی بخش عظیمی از استراتژی مارکتینگ شما در حوزه دیجیتال خواهد بود. مشتریان و خیلی از کسب و کارها تقریبا همیشه آنلاین هستند و این به شما کمک می کند تا راحت تر به آنها دسترسی داشته باشید و رفتار آنها را رصد کنید تا متوجه بشوید بیشتر وقت خود را کجا می گذارنند.

اما وقتی که بحث به مدیریت دیجیتال یک کسب و کار می رسد کار کمی سخت تر می شود. اینکه تا چه حد مهارت ایجاد کمپین تبلیغاتی موفق و در کل ساخت و نگهداری یک استراتژی موفق دیجیتال مارکتینگ را دارید؟

در این مقاله لیستی از 7 استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل مفهوم استراتژی دیجیتال و نحوه ایجاد کمپین تبلیغاتی، نمونه طراحی کمپین تبلیغاتی و برگزاری کمپین تبلیغاتی برای شما آماده کردیم تا با به کارگیری آنها رشد تیم و بیزینس خودتان را تضمین کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از اقداماتی است که از طریق رسانه های بازاریابی آنلاین به شما برای رسیدن به هدف کسب و کارتان کمک می کند. این رسانه ها شامل رسانه شخصی Owned media (مثل وب سایت یا شبکه های اجتماعی بیزینس که مدیریت آن بر عهده خودتان است)، رسانه پولی Paid media (مثل تبلیغات کلیکی) و رسانه اکتسابی Earned media ( هر نوع تبلیغی که برای آن هزینه ای نکردید) است که از طریق این سه کانال می توانید هر نوع کمپینی را پیرامون محصولی خاص رهبری کنید.

واژه استراتژی ممکن است سخت به نظر برسد اما ایجاد یک استراتژی دیجیتال موثر آنقدرها هم سخت نیست. به بیان ساده، یک استراتژی همان برنامه ای از اقداماتی است که برای رسیدن به هدف دلخواه تنظیم می شود. به عنوان مثال ممکن است هدف شما افزایش 25 درصدی مشتریان بالقوه ای باشد که از سایت شما بازدید می کنند.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ
استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از اقداماتی است که از طریق رسانه های بازاریابی آنلاین به شما برای رسیدن به هدف کسب و کارتان کمک می کند

بسته به اندازه کسب و کار، استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما ممکن است شامل چندین استراتژی با چندین هدف و اقدامات مختلف باشد. اما همین که به مسئله استراتژی ساده نگاه کنید به شما کمک می کند تا به تمام اهداف تعیین شده خودتان برسید. البته علی رغم تمام سادگی ممکن است گام اول برای شما سخت باشد. پس با ما همراه باشید تا ببینیم اصول طراحی کمپین تبلیغاتی دیجیتال چیست؟ و در ادامه 7 قدم موثر برای ایجاد کمپین تبلیغاتی موفق را برای شما شرح می دهیم.

کمپین تبلیغاتی دیجیتال چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما مجموعه ای از اقداماتی است که به شما کمک می کند به هدف بیزینسی خود دست پیدا کنید. کمپین های تبلیغاتی دیجیتال اجزای پر اهمیتی از استراتژی مارکتینگ شما هستند که مسیر را به سمت اهدافتان هموارتر می کنند. به عنوان مثال در نظر بگیرید که تصمیم گرفتید برای جذب مخاطب بیشتر در شبکه اجتماعی خودتان چندتا از بهترین محتوا هایتان را در توییتر پست کنید. این کمپین در واقع قسمتی از استراتژی شما برای جذب مشتری بیشتر محسوب می شود.

بررسی نمونه های موفق کمپین تبلیغاتی

برای بررسی نمونه طراحی کمپین تبلیغاتی موفق و کمپین های تبلیغاتی خلاقانه و استراتژی های به کار رفته و هم چنین مثال هایی از نحوه نوشتن کمپین تبلیغاتی در زیر 7 مثال از برندهای معروف دنیا را آورده ایم:

  1. کمپین تبلیغاتیGoPro

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده: رسانه اکتسابی، ساخت ویدیو توسط کاربران

GoPro به شات های ویدویی حیرت انگیزش معروف است که تمام آن ها توسط لنزهای قدرتمندی که شرکتش تولید می کند گرفته می شود. نکته ای که جالب توجه است این است که بسیاری از محتواهای ویدیویی که در صفحه یوتیوب این برند مشاهده می کنید توسط خود شرکت ساخته نشده بلکه توسط کاربران وفادارش ساخته شده است.

کمپین Gopro
بسیاری از محتواهای ویدیویی که در صفحه یوتیوب برند gopro مشاهده می کنید توسط کاربران وفادارش ساخته شده است

این برند با محبوب کردن صفحه یوتیوب خودش میان کاربرانش با تشویق کاربران به ساخت ویدیو توسط لنزهای همین شرکت و به اشتراک گذاشتنش در صفحه یوتیوب مخاطبان زیادی را جذب خودش کرد. این شرکت با این اقدام هم محبوبیت شبکه های اجتماعی خودش را افزایش داد هم فروش محصولاتش به چندین برابر رسید.

  1. کمپین تبلیغاتی Delta Air lines

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده: رسانه شخصی، استوری در توییتر

ممکن است عجیب باشد از یک شرکت ایرلاین و ارائه دهنده خدمات پرواز انتظار داشته باشیم استراتژی دیجیتال مارکتینگ خلاق ارائه دهد. اما شرکت هواپیمایی دلتا (مستقر در آمریکا) با استفاده از استوری های توییترش محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

دلتا ایرلاینز در زمینه شبکه های اجتماعی بسیار پرکار و فعال است، خصوصا در توییتر. این شرکت از طریق اکانت توییترش مسافران بالقوه ای که قصد خرید بلیط پرواز دارند را از راه های مختلف تشویق می کند. ماه قبل، به مناسبت روز آگاهی از سرطان سینه، شرکت داستان های شخصی از کارمندان خودش را از طریق توییترش برای همگان به اشتراک گذاشت. در زیر قسمتی از یکی از داستانها آمده، به این نمونه متن کمپین تبلیغاتی توجه کنید:

به مناسبت روز آگاهی از سرطان سینه ، داستانهایی از جنگ و استقامت در برابر این بیماری را توسط افرادی که در خانواده دلتا به آن مبتلا بوده اند برای شما به اشتراک می گذاریم. آماندا راس، یکی از کارمندان بخش امور مشتریان که سیزده سال تمام کارمند دلتا بوده اکنون با تمام قوا در حال نبرد با این بیماری است…” ( ادامه داستان بر روی توییتر این شرکت به اشتراک گذاشته شده است).

  1. کمپین تبلیغاتی Geico

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده: رسانه پولی، تبلیغات Preroll در یوتیوب

Geico یک شرکت بیمه آمریکایی است کافی است این اسم را جلوی هر آمریکایی بیاورید تا یادش بیفتد 15 درصد کمتر از حد معمول برای بیمه ماشینش هزینه کرده. اما حتی شرکتی با چنین شعار به یاد ماندنی می تواند مخاطبانش را آزار دهد؛ اگر کمپین تبلیغاتی اش بیش از اندازه طولانی باشد.

Geico
Geico در تبلیغات preroll محتوایی سرگرم کننده تولید کرده که مخاطب حتی متوجه نمی شود در حال دیدن تبلیغ است

به همین خاطر Geico مجموعه ای از تبلیغات پری رول (تبلیغاتی که قبل از شروع ویدیو در یوتیوب به شما نشان داده می شود) را در یوتیوب بارگذاری کرده که مدت زمان آنها کمتر از یک تبلیغ معمولی است. تبلیغات Preroll انواعی از تبلیغات پولی در یوتیوب هستند که معمولا بین 15 تا 20 ثانیه زمان اجرا دارند. خیلی از شرکت ها اصرار دارند در این زمان کوتاه اطلاعات فشرده ای از محصولشان ارائه دهند در حالیکه Geico توسط همین تبلیغات در عین معرفی محصول، محتوایی سرگرم کننده تولید کرده که مخاطب حتی متوجه نمی شود در حال دیدن تبلیغ است!

  1. کمپین تبلیغاتی WayFair

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مورداستفاده: رسانه شخصی، استفاده از تگ اینستاگرام

WayFair یک برند وسایل و تزیینات خانه است که کمپین تبلیغاتی اینستاگرام بسیار خلاقانه ای ایجاد کرده است. در واقع عکس هایی که در اینستاگرام خود به اشتراک می گذارد فقط عکس نیستند. اینستاگرام برای بیزینس ها فرصتی ایجاد کرده تا چهره ای صمیمی تر از برندشان را به مخاطبین نشان بدهند. اگرچه اینستاگرام برای Wayfair نه تنها نقش فرهنگی دارد بلکه صفحه ای برای فروش محصولاتش است.

wayfair
wayfair قیمت هر محصول را در عکس نشان می دهد و با فشردن هر قیمت مشتری به سایت فروش منتقل می شود

وی فیر با استفاده از تگ محصولات اینستاگرام (product tags) تگی که در واقع قیمت محصولات را بر روی عکس نشان می دهد، عکس هایی از دیزاین های داخلی متفاوت ارائه می کند و قیمت هر محصول را بر روی وسیله مورد نظر تگ می کند. این در واقع کمپین تبلیغاتی اینستاگرامی است که به مشتری، قیمت هر محصول در عکس را نشان می دهد و با فشردن هر قیمت مشتری به سایت فروش منتقل می شود.

5.کمپین تبلیغاتی MasterCard

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده: رسانه شخصی، بلاگ کردن در مورد سفر

مسترکارت اساس برندش را بر روی داستان ها و ماجراجویی های دارندگان کارتش پایه گذاری کرده است. اما هر برندی که در ارتباط با سفر است قطعا به یک کمپین تبلیغاتی سفری احتیاج دارد. شهرهای رایگان (Priceless cities)، وبلاگ سفری مسترکارت است که مقاصد سفری را که سفر به آن ها با مسترکارت امکان پذیر است را به مخاطبینش ارائه می دهد. ایده بسیار خوبی است، نه تنها مسترکارت به مشتریانش محصولاتش را می فروشد بلکه به آنها جاهایی که با آن می توانند بروند هم معرفی می کند.

 6.کمپین تبلیغاتی ETF Securities

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده: رسانه پولی، محتوای اسپانسرشده در لینکدین

ETF Securities یک سرویس کوچک مدیریت مالی در استرالیا است که به مدیران سطح بالا و سرمایه گذاران در اروپا خدمات ارائه می دهد.

ETF Securities
شرکت ETF Securities توسط کمپین تبلیغاتی لینکدین 95 درصد افزایش فالوئر نسبت به سال قبل بدست آورد

این نوع سرویس قطعا سرویسی پیچیده است و افراد معمولی آن را استفاده نمی کنند در نتیجه این شرکت مخاطبینش را در لینکدین پیدا می کند و از طریق محتوای اسپانسر شده لینکدین به مشتریان کمک می کند تصمیمات مالی هوشمندانه تری بگیرند. این شرکت توسط کمپین تبلیغاتی لینکدین 95 درصد افزایش فالوئر نسبت به سال قبل بدست آورد.

7.کمپین تبلیغاتی RedBull

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده: رسانه شخصی، اخبار لایف استایل

ردبول بیشتر از اینکه به خاطر فروش محصولاتش معروف شده باشد بخاطر اسپانسر شیپ های ورزشی زیادش معروف شده است. دقیقا انتخاب مناسبی است. اما ردبول به جای تولید محتوا آنلاین درباره نوشیدنی انرژی زایش مخاطبش را با ویدیوهای ورزشی و اتفاقات داغ در جامعه ورزشی جذب می کند. در این کمپین تبلیغاتی، ردبول نشان می دهد که محتوایی که تولید می کنید فقط نباید در رابطه با محصولتان باشد. در واقع باید معرف لایف استایلی باشد که مشتری شما آن گونه زندگی می کند.

RedBull
ردبول به جای تولید محتوا آنلاین مخاطبش را با ویدیوهای ورزشی و اتفاقات داغ در جامعه ورزشی جذب می کند

باید در نظر داشته باشیم که حتی اگر یک کمپین تبلیغاتی چند سال هم طول بکشد نمی توان اسم آن را استراتژی گذاشت، در واقع کمپین تاکتیکی است که در کنار بقیه کمپین های شما یک استراتژی بزرگتر را می سازند. به عنوان مثال ETF Securities که در بالا گفتیم یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ رسانه پولی را اجرا می کند. همین کمپین استراتژیک می تواند جزیی از یک کل بزرگتر باشد که در تلاش است تا برای یک خط محصول مشتریان بیشتری را پرورش دهد.

حالا که با تعاریف اساسی استراتژی دیجیتال مارکتینگ و نمونه کمپین های تبلیغاتی آشنا شدیم به روش های تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.

چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق طراحی کنیم؟

  1. پرسونای مخاطب خود را تعیین کنید
  2. اهدافتان و ابزارهای دیجیتال مارکتینگی که نیاز دارید را مشخص کنید
  3. رسانه های دیجیتال فعلی خود و سرمایه تان را ارزیابی کنید
  4. کمپین های رسانه شخصی خود را بسازید
  5. کمپین های رسانه اکتسابی خود را بسازید
  6. کمپین های رسانه پولی خود را بسازید
  7. جمع بندی کنید
  •  پرسونای مشتری خود را تعیین کنید

برای هر استراتژی مارکتینگ چه سنتی چه آنلاین احتیاج دارید بدانید که دقیقا مخاطب شما کیست. بهترین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ بر پایه پرسونای مخاطب ساخته می شوند و اولین قدم شما ایجاد آن است. پرسونای مشتری نمایی از مشتری ایده آل شما را ارائه می دهد و می تواند بر پایه تحقیقات، پرسشنامه و مصاحبه از مخاطب به دست بیاید. بسیار مهم است که این اطلاعات بر پایه واقعیت باشند. حدس و گمان راجع به اطلاعات می تواند بیزینس شما را به سمت اشتباه سوق دهد.

به منظور دستیابی به یک پرسونای جامع، تحقیقات شما باید شامل مشتریان  مختلف، دیدگاه های متفاوت و حتی مردمی که دورادور با محصول شما در ارتباط هستند باشد. اما چه نوع اطلاعاتی به منظور جمع آوری پرسونا مشتری باید گردآوری کنید؟ این مسئله بستگی به نوع بیزینس شما دارد آیا بیزینس شما ازنوع B2B  و یا B2C  است؟ آیا محصول شما گران قیمت و یا ارزان است؟ در زیر چند نکته برای شروع آورده ایم:

اطلاعات کمی (جمعیت شناختی)

  • محل : شما می توانید از ابزارهای تحلیل وب مثل گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا متوجه شوید ترافیک سایت شما بیشتر از کدام ناحیه و منطقه است.
  • سن : بسته به بیزینس این مورد ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است که این اطلاعات را با شناسایی ترندها در دیتابیس مشتری جمع آوری کنید.
  • درآمد : این مورد را بهتر است از طریق انواع مصاحبه به منظور شناخت پرسونا پیگیری کنید چرا که افراد مایل به ارائه درآمد خود آن هم به صورت آنلاین نیستند.
  • عنوان شغلی : این مورد سخت ترین نوع اطلاعات برای جمع آوری است و بیشتر برای بیزینس های B2B مورد استفاده قرار می گیرد.
پرسونا
اطلاعات کمی و کیفی پرسونای کسب و کارتان را جمع آوری کنید

اطلاعات کیفی ( روانشناختی)

  • اهداف : بسته به محصول، شما ممکن است حدس بزنید هدف از پرسونای شما دقیقا چیست، اگرچه بهتر است که برای صحه گذاشتن به حدستان با مشتری گفت و گو کنید و از او درباره محصولتان بپرسید.
  • چالش ها : و باز هم با مشتری صحبت کنید حتی با بخش فروش و خدمات مشتریان گفت و گو کنید تا مشکلاتی را که مشتری با آن دست و پنجه نرم می کند را بشناسید.
  • سرگرمی ها و موضوعات مورد علاقه : از مشتری نظرخواهی درخواست کنید. به عنوان مثال اگر یک برند در حوزه مد و فشن هستید احتمالا مشتری های شما به حوزه تناسب اندام هم علاقه نشان می دهند. این اطلاعات برای تولید محتوای آینده شما و همچنین همکاری با دیگر حوزه ها کمک کننده خواهد بود.
  • اولویت ها: با مشتریان درباره اینکه چه چیزی در رابطه با محصول شما برای آنها مهم تر است گفت و گو کنید. برای مثال اگر شما یک شرکت نرم افزاری B2B هستید دانستن اینکه آیا مشتری فرای قیمت رقابتی، ارزش ها و اولویت های دیگری نیز دارد یا نه کمک کننده خواهد بود.

این اطلاعات را گردآوری کنید و یک یا چند پرسونای جامع از مشتری های تان بسازید ( مثل نمونه زیر) و اطمینان حاصل کنید که این اطلاعات در تعیین استراتژی شما نقش اصلی را داشته باشند.

  • اهداف و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ لازم را مشخص کنید

اهداف دیجیتال مارکتینگ شما همیشه باید بر اساس اهداف اصلی کسب و کارتان باشد. به عنوان مثال اگر هدف اصلی کسب و کار شما افزایش سود فروش آنلاین تا 20 درصد است، به عنوان یک بازاریاب هدف شما باید افزایش 50 درصدی مشتریان بالقوه ای که از سایت شما بازدید می کنند باشد.

هدف شما هرچه که باشد باید نحوه اندازه گیری آن را بلد باشید، و نکته مهم تر اینکه باید به منظور اندازه گیری هدف از ابزارهای صحیح دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. روشی که شما برای اندازه گیری بهره وری استراتژی های دیجیتال مارکیتنگ خود به کار می گیرید ممکن از از بیزینس به بیزینس تفاوت داشته باشد و کاملا به هدف شما بستگی دارد. بسیار حیاتی است که مطمئن باشید از ابزارهای درستی استفاده می کنید، ابزارهایی که حتی در آینده برای نظم دادن به استراتژی تان از آن استفاده کنید.

اگر مشتری وب سایت  Hubspot باشید، افزونه Reporting add-on در نرم افزار هاب اسپات شما، تمام اطلاعات مربوط به بازاریابی و فروش را یکجا به شما نشان می دهد، در نتیجه می توانید سریعا مشخص کنید چه چیزی درست عمل کرده و چه چیزی نه.

  • رسانه های دیجیتال و دارایی های فعلی خود را ارزیابی کنید

رسانه های دیجیتال فعلی خود و هم چنین دارایی هایتان را بررسی کنید تا برای تعیین استراتژی آماده تر باشید. اگر ابتدا تصویر کلی تری از کسب وکار را در نظر بگیرید کمک کننده خواهد بود. اینکه آیا رسانه شخصی دارید؟رسانه اکتسابی یا رسانه پولی دارید؟ بر همین اساس میزان دارایی که می خواهید به انجام استراتژی اختصاص بدهید را دسته بندی کنید.

رسانه شخصی (Owned media)

رسانه شخصی در واقع دارایی دیجیتال شما محسوب می شود. وب سایت شما، شبکه های اجتماعی شما و یا محتوای وبلاگتان همگی رسانه هایی هستند که بیزینس شما اختیار و کنترل کامل بر آن ها دارد. این موضوع حتی شامل محتوایی که روی وب سایت اصلی تان قرار نمی گیرد هم هست. مثل وبلاگی که در وب سایت Medium ساختید و در آن محتوا منتشر می کنید.

رسانه اکتسابی (Earned media)

به زبان ساده، رسانه اکتسابی دقیقا همان تجربه ای است که شما از تبلیغات دهان به دهان کسب می کنید. مثل روابط عمومی که با مشتری ایجاد کرده اید و یا تجربه خرید مشتری که دریافت کرده اید. رسانه اکتسابی در واقع شناخت دیگران از برند شماست. مثل مقاله ای که در رابطه با برند شما در روزنامه یا شبکه های اجتماعی منتشر می شود و یا نظرات مثبتی که می گیرید و حتی محتوایی مربوط به شما که توسط دیگران بازنشر می شود.

رسانه پولی (Paid media)

این رسانه به طور واضح از اسمش پیداست چه کاری انجام می دهد. به طور کل هر رسانه ای که شما به آن پول پرداخت کنید تا توجه مشتری را جذب کنید رسانه پولی نامیده می شود. که شامل ابزارهای مثل گوگل ادوردز، خرید پست در شبکه های اجتماعی، تبلیغات محلی (مثل اسپانسر شدن برای پست هایی در سایت های دیگران) و یا در کل هر کار تبلیغاتی دیگری که شما پول می پردازید تا دیده شوید.

استراتژی ترکیب رسانه ها
استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باید شامل ترکیبی از این سه رسانه باشد

و اما استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باید شامل ترکیبی از این سه رسانه که در بالا گفتیم باشد در این صورت است که هدف بیزینس محقق می شود. به عنوان مثال فرض کنید شما یک محتوای قابل توجه و کوتاه در صفحه فرود وب سایت یا همان لندینگ پیج تان منتشر کرده باشید تا با خواندن آن بازدید کننده های بیشتری جذب وبسایت شما بشوند. و یا حتی نهایت تلاشتان را کرده باشید تا همین محتوای کوتاه قابل بازنشر توسط بقیه هم باشد، یعنی افراد دیگری هم همین محتوا را در پروفایل شخصی خودشان استفاده کنند تا ترافیک سایت را بالا ببرند. این در واقع همان رسانه اکتسابی محسوب می شود. برای موفقیت بیشتر این تکه محتوا ممکن است در فیسبوک خود هم آن را منتشر کرده باشد و حتی برای تبلیغ آن در فیسبوک هم هزینه کرده باشید تا بیشتر دیده شود.

مثال بالا دقیقا کارکرد ترکیب این سه رسانه را مشخص می کند. البته الزامی نیست هر سه را باهم استفاده کنید. اگر رسانه شخصی و اکتسابی شما به خوبی نتیجه داده ممکن است نیاز نباشد برای تبلیغات هزینه کنید. همه این ها بستگی دارد تا چه اندازه هدفتان را شناختید، برای آن استراتژی تعیین کردید و اینکه بهترین رسانه هایی که می تواند به شما کمک کند را به کار گرفته باشید.

حالا به بررسی این می پردازیم که چه مواردی را نگه داریم و چه چیزهایی را حذف کنیم.

  • کمپین های تبلیغاتی را در رسانه شخصی بسازید

رسانه شخصی قلب دیجیتال مارکتینگ شماست که معمولا همیشه در قالب محتوا ارائه می شود. هر پیامی از طرف برند شما می تواند جزو دسته محتوا طبقه بندی شود. مثل قسمت “درباره ما” وبسایت یا تعریف محصولات یا پست های وبلاگ، اینفوگرافیک ها و پست های شبکه های اجتماعی شما.

تولید محتوای تاثیرگذار کمک می کند بازدیدکننده های وب سایت تبدیل به مشتری شما بشوند و برند شما در حوزه آنلاین شاخص شود. همچنین باعث تقویت سئو ارگانیک وب سایت می شود. هدف شما هرچه که هست به تولید محتوا برای شروع یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ خوب احتیاج دارید. برای اجرای یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ خوب باید اول تصمیم بگیرید چه محتوایی در رسیدن به هدف به شما کمک می کند. اگر هدف شما افزایش 50 درصدی بازدید کنندگان نسبت به سال قبل است قطعا تغییر در محتوای ” درباره ما” وبسایت کمکی به شما نمی کند. بلکه  این محتوای نوشتاری و گاها آموزشی شما در وبسایت است که بازدیدکنندگان بیشتری جذب می کند.

content
هدف شما هرچه که هست به تولید محتوا برای شروع یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ خوب احتیاج دارید

در ادامه نکاتی را خواهیم گفت که به کارکرد تولید محتوای شما کمک شایانی می کند:

محتوای فعلی خود را بررسی کنید

لیستی از محتواهایی که تابحال منتشر کرده اید جمع آوری کنید و هرکدام را بر اساس جذابیتی که ایجاد کرده و تعداد مشتری بالقوه بیشتری جذب کرده نمره بدهید و طبقه بندی کنید. به عنوان مثال اگر هدفتان افزایش بازدید کننده است محتواهایی را که سال قبل بازدیدکننده بیشتری جذب کرده به ترتیب لیست کنید. ممکن است یک پست آموزشی باشد و یا حتی یک لینک باشد که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته. هدف از این کار این است که متوجه شوید چه محتوایی خوب عمل کرده و کدام ضعیف بوده. بر همین اساس محتواهای آینده را برنامه ریزی کنید.

ضعف های محتواهای فعلی خود را شناسایی کنید

بر اساس پرسونای مشتری ضعف های محتوای خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال اگر یک شرکت آموزشی در حوزه ریاضیات هستید و متوجه شدید که یکی از پرسوناهای شما سخت دنبال حل یک مسئله مشکل است و یا حتی به دنبال بهترین روش ها برای درس خواندن است بر مبنای همین، محتوای بعدی خودتان را بسازید.

اگر به همین منوال عمل کنید خواهید دید که محتوایی که تولید کردید جالب توجه قرار گرفته و از آن استفاده زیادی شده. مثلا در همین مثال شرکت آموزشی ریاضیات محتوایی با عنوان ” بهترین روش ها برای درس خواندن” تولید کنید.

یک برنامه جامع تولید محتوا برای خود تنظیم کنید

بر اساس یافته ها و ضعف هایی که شناسایی کردید یک برنامه جامع برای تولید محتوا تنظیم کنید که برای رسیدن به هدفتان به شما کمک کند. این برنامه باید شامل قسمت های زیر باشد:

  • عنوان محتوا
  • قالب محتوا
  • هدف محتوا
  • رسانه های تبلیغاتی
  • چرا دارید این محتوا را تولید می کنید؟( به عنوان مثال یکی از مشتریان ما دغدغه این را دارد که ساعت مناسب برای منتشر کردن محتوایش چه موقع است بر همین اساس ما محتوایی تحت عنوان ” وقت مناسب برای منتشر کردن محتوا” تولید می کنیم)
  • اولویت ما چیست؟

در قسمت های بعد اگر قصد تبلیغات روی این محتوا در رسانه های دیگر هم دارید اطلاعات بودجه ای خودتان را در نظر بگیرید و حتما یادتان نرود وقت مناسب انتشار آن هم در برنامه قید کنید.

در دوره بازاریابی محتوایی اطلاعات بسیار مفید را در این زمینه کسب خواهید کرد.

  • کمپین های تبلیغاتی را از طریق رسانه اکتسابی بسازید

رسانه های اکتسابی قبلی خودتان را با هدف های فعلی تان مقایسه و ارزیابی کنید این کار به شما کمک می کند که متوجه شوید بیشتر وقتتان را روی چه چیزی سرمایه گذاری کنید. به اینکه بیشتر ترافیک و بازدیدکننده های شما از کجا می آیند توجه کنید و هر رسانه اکتسابی را بر اساس درجه اهمیت و موثر بودنش طبقه بندی کنید.

این اطلاعات را می توانید از طریق ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس به دست آورید.

هدف از این قسمت این است که بر اساس اطلاعات موجود متوجه شوید رسانه اکتسابی شما چطور به اهداف بیزینسی تان کمک می کند اگرچه اگر می دانید ابزار جدیدی هست که به شما کمک می کند ولی امتحان نشده است فقط بخاطر اینکه تست نشده است از آن صرف نظر نکنید.

  • کمپین های تبلیغاتی خود را از طریق رسانه پولی بسازید

این پروسه هم تاحدی مانند مورد قبل است : رسانه های پولی فعلی خود را در شبکه های مختلف (گوگل ادز، فیسبوک و توییتر …) بررسی کنید تا متوجه شوید چه کارهایی به اهداف شما کمک می کند. اگر هزینه زیادی را صرف تبلیغات در گوگل ادز کرده اید و نتیجه دلخواهی نداشته اید شاید وقت آن باشد که استراتژی خود را تغییر دهید و یا حتی پلتفرم مورد استفاده تان را عوض کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

کمپین های تبلیغاتی
رسانه های پولی فعلی خود را در شبکه های مختلف بررسی کنید تا متوجه شوید چه کارهایی به اهداف شما کمک می کند

به عنوان قدم آخر پروسه باید تعیین کنید دقیقا از کدام پلتفرم ها می خواهید استفاده کنید و کدام یک که نتیجه قابل قبولی نداشته است را از برنامه استراتژی تان حذف کنید.

  • جمع بندی کنید

حال برنامه ریزی و تحقیقات را انجام داده اید و دیدگاه روشنی در ارتباط با روش ساخت کمپین های تبلیغاتی دارید. در زیر به خلاصه و جمع بندی به آن ها اشاره می کنیم:

  • پروفایل هایی از پرسونای مشتری های خود تهیه کنید
  • یک یا چند هدف مارکتینگی داشته باشید
  • فهرستی از رسانه های اکتسابی، شخصی و پولی خود داشته باشید
  • یک ارزیابی کلی از هر یک از رسانه های فوق داشته باشید
  • یک برنامه جامع و منظم برای تهیه محتوای خود داشته باشید

حالا وقت این است که همه نکات را بالا استفاده کنید تا یک استراتژی یکپارچه برای خود تهیه کنید. بیایید دوباره یاد آوری کنیم که استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این استراتژی به مجموعه ای از اقداماتی گفته می شود که به هدف بیزینسی شما کمک می کند در حوزه مارکتینگ آنلاین موفق باشید.

از سرفصل های دوره ی استراتژی دیجیتال مارکتینگ مطلع هستید؟ حتما صفحه دوره ی استراتژی که در زیر ذکر شده است را مطالعه نمایید.

جمع بندی

کمپین شما برای اثربخش بودن باید در تمام کانال‌های بازاریابی به صورت هم زمان و موازی اجرا شود و برای هرکدام از کانال‌های ارتباطی براساس داده‌ها و منابع موجود برنامه‌ریزی شود. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که محتوا بی تردید مهم‎ترین بخش اجرای یک کمپین تبلیغاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه تبلیغات

اصولی تبلیغات آنلاین رو یاد بگیرید

  •  مبانی تبلیغات
  • مبانی تبلیغات دیجیتال
  • برندینگ
  • رفتار مصرف کننده
  • تبلیغات در سایت های ایرانی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل ادز
  • کپی رایتینگ
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • افیلیت مارکتینگ
  • ویدیو مارکتینگ
  • گیمیفیکیشن
  • و …
آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی