🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

13 نکته برای نوشتن یک پست وبلاگ

سایت شما شاید بدون داشتن بخش وبلاگ بتواند از لحاظ بهینه‌سازی موتورهای جستجو seo ترافیک ایجاد کند ولی عملاً شما هیچ‌ برنامه‌ای برای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و افزایش ثبات برندینگ کسب و کارتان در ذهن مخاطبان نخواهید داشت و در اصل هیچ ارتباطی با مشتریان فعلی خود و مشتریانی که از آنها ایمیل یا شماره تماس دریافت کرده‌اید (مشتریانی که با کسب و کار شما آشنا شده‌اند ولی هنوز خریدی انجام ندادند و احتمال دارد در آینده از شما خرید کنند) ندارید و همچنین تعداد صفحات کمتری برای جذب مخاطبان ورودی از وب سایت‌تان و اندازه‌گیری ارزش‌های فراخوان عمل مشتریان خود خواهید داشت.

در این مقاله می خوانید

اگر کسب و کار اینترنتی دارید احتمالا از اثربخشی و قدرت وبلاگ‌نویسی در فضای دیجیتال شنیده‌اید و می‌دانید که چقدر این کار می‌تواند در موفقیت بازاریابی شما نقش مهمی داشته باشد.

سایت شما شاید بدون داشتن بخش وبلاگ بتواند از لحاظ بهینه‌سازی موتورهای جستجو seo ترافیک ایجاد کند ولی عملاً شما هیچ‌ برنامه‌ای برای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و افزایش ثبات برندینگ کسب و کارتان در ذهن مخاطبان نخواهید داشت و در اصل هیچ ارتباطی با مشتریان فعلی خود و مشتریانی که از آنها ایمیل یا شماره تماس دریافت کرده‌اید (مشتریانی که با کسب و کار شما آشنا شده‌اند ولی هنوز خریدی انجام ندادند و احتمال دارد در آینده از شما خرید کنند) ندارید و همچنین تعداد صفحات کمتری برای جذب مخاطبان ورودی از وب سایت‌تان و اندازه‌گیری ارزش‌های فراخوان عمل مشتریان خود خواهید داشت.

پس چرا تقریبا بازاریاب‌های اینترنتی به دلیل داشتن بهانه‌های مختلف و زیاد، با وبلاگ مشکل دارند و به طور مداوم نمی‌توانند وبلاگ بنویسند؟

ننوشتن آن ها دلایل مختلفی دارد، شاید آن‌ها به نوشتن علاقه داشته باشند ولی وبلاگ‌نویسی را مایه‌ی ننگ می‌دانند و یا اینکه وبلاگ را در ذهن خودشان یک کار دشوار تصور کرده‌اند که اول باید کلمات مناسب را پیدا کنند و بعدش آن‌ها را به هم ربط بدهند و … یک لحظه به خودشان می‌گویند چه کار سختی و اینجاست که بهانه‌ها شروع می‌شود.

پنج مدل مختلف وبلاگ نویسی برای شروع کار به شما معرفی می‌کنیم تا در ادامه مراحل وبلاگ نویسی را با هم بررسی کنیم:

  1. استفاده از کلمات سؤالی “چطور” و “چگونه” مثلا چگونه مخاطبان خود را افزایش دهیم؟
  2. استفاده از مطالب مبتنی بر لیست، مثلا ۵ راه برای رفع نشتی شیر آب
  3. جمع‌آوری مجموعه‌ای از مطالب و کنار گذاشتن آ‌ن ها کنار یکدیگر
  4. نمایش بلاگ به صورت اسلایدر و با استفاده ار تصاویر
  5. پست‌های خبری مثلا “مطالعات جدید نشان می‌دهد که x درصد از رانندگان کمربند ایمنی نمی‌بندند”

مشاهده می‌کنید که با وجود چنین مدل‌هایی هیچ بهانه‌ای برای نوشتن بلاگ وجود ندارد. حالا که ما اینجا هستیم تا از شما بخواهیم تمام بهانه‌های خود را کنار گذاشته و بدانید که باید از کجا شروع کنید. ما اینجا هستیم تا تمامی مراحل وبلاگ‌نویسی از صفر تا صد را برای شما به اشتراک بگذاریم.

وبلاگ چیست؟

از لحاظ لغوی، وبلاگ به معنای « ورود به وب » است. وبلاگ‌ها در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ به عنوان یک فرآیند آنلاین که از طریق آن افراد بتوانند به راحتی افکار و تجربیات شخصی خود از زندگی را در بستر وب و اینترنت انتشار دهند و حتی آن‌ها را با کاربران اینترنت به اشتراک بگذارند شروع به کار کرد.

وبلاگ چیست؟
از طریق وبلاگ افراد به راحتی می توانند افکار و تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارند

بر خلاف این روزها، در آن زمان وبلاگ‌ها بیشتر جنبه‌ی شخصی داشتند و کمتر کسی از این ابزار با ارزش برای رونق کسب و کار استفاده می‌کرد گرچه امروزه وبلاگ، هم برای عموم افراد و هم سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانند از طریق آن افراد دیگر در سرتاسر نقاط جهان را از اطلاعات شرکت یا سازمان‌شان باخبر کنند. بعد از خواندن این مقاله، شما هیچ بهانه‌ای برای ننوشتن وبلاگ نخواهید داشت و حتی آن را با سرعت و اشتیاق بیشتری انجام خواهید داد.

مراحل نوشتن یک پست وبلاگ

۱- شناختن مخاطبان خود: قبل از اینکه شروع به نوشتن وبلاگ خود بکنید باید شناخت واضحی از مخاطبان خود داشته باشید و آن‌ها را به خوبی درک کنید که چه چیزی قرار است بدانند. این کار لازمه‌ی آن است که از پرسونای مخاطب خود اطلاعات کافی داشته باشید. پرسونا یعنی اطلاعاتی درباره‌ی شخص خریدار و اینکه او چه علائق و طرز تفکری در زندگی خود دارد و الگوهای رفتاری او چیست. شناخت پرسونای مخاطب به ما کمک می‌کند تا موضوع مناسبی برای وبلاگ خود انتخاب کنیم.

۲- ساختن دامنه‌ی وبلاگ: در این مرحله شما به یک جایی در اینترنت نیاز دارید تا بتوانید مطالب خود را انتشار دهید و این مرحله مستلزم داشتن یک دامنه، هاست و سیستم مدیریت محتوا است که بتوانید به راحتی مطالب خود را به انتشار دهید. دامنه و هاست خود را ‌می‌توانید از شرکت‌هایی که در زمینه‌ی میزبانی وب کار می‌کنند تهیه کنید. برای یک سیستم مدیریت محتوا می‌توانید برای شروع کار از وردپرس استفاده کنید که نحوه‌ی کار با آن بسیار راحت است.

۳- استفاده از یک تم رنگی و لوگوی متناسب با وبلاگ: این دو مورد در امر وبلاگ‌نویسی بسیار مهم هستند چرا که در برندسازی شما نقش مهمی ایفا می‌کنند. شما بخاطر مطالبی که می‌نویسید و منتشر می‌کنید قطعا زحمت‌های بسیاری می‌کشید تا یک مقاله یا مطلب بازخورد خوبی در مخاطبان شما ایجاد کند و اگر قرار باشد که مخاطبان شما مطالب شما را بخوانند ولی اصلا متوجه نشوند که چه کسی آن را نوشته پس چرا اصلا بلاگ منتشر می‌کنید .

 استفاده از یک تم رنگی و لوگوی متناسب با وبلاگ
استفاده از یک تم رنگی و لوگوی متناسب با وبلاگ در برندسازی شما نقش مهمی ایفا می‌کنند

پس از تهیه‌ی دامنه و هاست برای وبلاگ حالا نوبت آن است که تم رنگی مناسب برای آن انتخاب کنید. امروزه مشاهده می‌کنیم که شرکت‌ها برای شروع کار خود رنگ سازمانی خود را انتخاب می‌کنند مثل ایرانسل که تم سازمانی آن زردرنگ است یا شرکت دیجی‌کالا که قرمزرنگ است. انتخاب تم رنگی امری سلیقه‌ای است و بهتر است متناسب با موضوع‌های وبلاگ شما انتخاب شود. به عنوان مثال اگر برای طبیعت مطلب می‌نویسید رنگ سبز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد که باید هنگام طراحی ظاهر سایت خود حتما آن را در نظر داشته باشید.

این امر در طراحی لوگوی خود نیز صدق می‌کند که این لوگو می‌تواند نام شما یا نمادی از شغل شما یا حتی عکس شما باشد که تأثیر خوبی در ذهن خوانندگان شما بر جای بگذارد که وقتی مطلبی را منتشر می‌کنید آنها به راحتی متوجه می‌شوند که چه کسی این مطلب را منتشر کرده، این عمل نیز بستگی به خودتان دارد که تا چه حد می‌خواهید از طریق مطالب خود برندسازی شخصی یا سازمانی انجام دهید.

۴- موضوع اولین پست وبلاگ خود را مشخص کنید: حال موقع آن است که اولین موضوع خود را انتخاب کنید و قبل از نوشتن هر چیزی برای آن فکر کنید. موضوعات می‌توانند کلی و جزئی باشند و در نظر داشته باشید که زیاد هم در انتخاب موضوع سختگیر نباشید فقط کافیست تا دست به قلم شوید و بنویسید.

موضوع اولین پست وبلاگ خود را مشخص کنید
موضوع اولین پست وبلاگ خود را مشخص کنید

به عنوان مثال اگر شغل شما تعمیر لوازم برقی است اولین موضوع شما می‌تواند در مورد محافظت از تلویزیون و نحوه‌ی استفاده از آن‌ باشد. دقت کنید که شما می‌توانید برای انتخاب موضوعات بهتر از پنج مدلی که در قسمت بالای مقاله برای شما توضیح داده شد استفاده کنید مثلا می‌توانید از تکنیک به کار بردن کلمات سوالی “چطور” و “چگونه” کمک بگیرید که باعث می‌شود راحت‌تر موضوع خود را انتخاب کنید.

۵- موضوع‌های مختلف که شامل زیر مجموعه‌ی عنوان مقاله‌ی شما می‌شود را یادداشت کنید: ممکن است چندین موضوع تخصصی در حوزه‌ی کسب و کارتان وجود داشته باشد، همه‌ی آنها را یادداشت کرده و درباره‌ی هر کدام از آن ها تخصصی‌تر بنویسید این کار به شما برای شروع کردن به نوشتن کمک خواهد کرد و همچنین تمرکز شما را  روی موضوع‌های عنوان، بیشتر خواهد کرد. انجام این عمل به وبلاگ شما نظم خاصی می‌دهد و می دانید که باید در مورد چه چیزی بنویسید. یک مورد واقعی را با هم بررسی می‌کنیم. وقتی عنوان بلاگ خود را کلی می‌نویسید و آن را به بخش‌های کوچکتر و جزئی‌تر دسته‌بندی می‌کنید برای مخاطب نیز خواندن مطالب بسیار آسان‌تر می‌شود به عنوان مثال همین مقاله در مورد وبلاگ‌نویسی می‌باشد و عنوان‌های تخصصی‌تر و جزئی‌تر برای آن می‌تواند این باشد؛ “ چگونه یک عنوان مناسب برای وبلاگ خود انتخاب کنیم”. یا این موضوع که “ نحوه‌ی انتخاب یک تم مناسب برای وبلاگ” یا چندین موضوع دیگر.

۶- مقدمه‌ای جذاب بنویسید: قبل از اینکه مخاطبان شما از خواندن مقاله‌ی شما پشیمان شوند باید در چند جمله‌ی ابتدایی مقاله‌ی خود، توجه مخاطب‌تان را جلب کنید. این کار را می‌توانید به چندین طریق انجام دهید؛ مثلا گفتن یک واقعیت یا یک آمار واقعی و جالب از کسب و کار خودتان یا تجربیات دیگران که می‌تواند این لحن بیان طنزگونه نیز باشد.

 مقدمه‌ای جذاب بنویسید
مقدمه‌ای جذاب بنویسید

 سپس هدف خود را از نوشتن این مقاله بیان کنید تا مخاطب بداند که قرار است چه بخواند. اینکه قرار است مشکلی برایش حل شود یا خواندن این مقاله یا بلاگ زندگی‌اش را تغییر دهد و یا اصلا این وبلاگ برای سرگرم کردن نوشته شده است.

۷- مطالب خود را به صورت خلاصه‌تر سازماندهی کنید: گاهی اوقات مطالب زیاد درباره‌ی یک موضوع می‌تواند خواننده را خسته کند. بهترین کار این است از نوشتن اطلاعات زیادی خودداری کرده و متن‌های خود را ویرایش کنید تا مخاطبان از زیاد بودن مطلب وحشت‌زده و دلسرد نشوند

۸- مطلب وبلاگ خود را بنویسید: حال به مرحله‌ی جذاب می‌رسیم جایی که باید محتوای مطلب خود را بنویسیم. به یاد داشته باشید که در این مرحله کار شما به پایان نمی‌رسد. حالا باید شروع به نوشتن بلاگ خود کنید و حتما از مرحله‌ی پنجم کمک بگیرید تا بتوانید مطالب بهتری بنویسید. در مورد موضوع خود در سایت‌های خارجی تحقیقات بیشتری انجام دهید تا مطلب جامع‌تر و کامل‌تری منتشر کنید.

از اطلاعات گوناگون و داده‌های بیشتری استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید از دانسته‌های خود برای نوشتن محتوای وبلاگ کمک بگیرید. اگر مجددا در انتخاب موضوع مشکل دارید می‌توانید از گوگل یا ابزارهای گوگل مثل گوگل ترندز ( google trends  ) کمک بگیرید. به این صورت که در مورد موضوع خودتان در سرچ گوگل تایپ کنید تا مشاهده کنید که گوگل چه پیشنهاداتی برای شما دارد که اکثر کاربران آن را جستجو کردند و به راحتی می‌توانید  موضوع موردنظر را که دغدغه‌ی کاربران است را پیدا کنید.

۹- مطلب خود را ویرایش یا تصحیح کنید: شما وقتی می‌خواهید مطلبی را منتشر کنید حتما یک الی دو مرتبه آن را بخوانید و غلط‌های املایی و گرامری آن را تصحیح کنید تا وقتی مخاطب مقاله‌ی شما را به راحتی خوانده و موضوع آن را درک کند. گاهی اوقات این غلط‌های املایی باعث پرت شدن حواس خواننده می‌شود. همچنین فاصله‌ی بین کلمات را رعایت کنید تا بیش از حد بین کلمات فاصله نیفتد. جاهایی که در متن باید پاراگراف اضافه کنید حتما این کار را انجام دهید. در کل درست‌نویسی را رعایت کنید.

۱۰- در مطالب خود از تصویر استفاده کنید: در متن‌های خود حتی‌ المقدور از عکس‌های جذاب، با کیفیت و مربوط به موضوع استفاده کنید تا مخاطب بیشتر درگیر مطلب شما شود و از خواندن آن لذت ببرد. هیچ‌وقت قدرت تصاویر را دست کم نگیرید و حتما آن را به کار ببرید.

 در مطالب خود از تصویر استفاده کنید

همچنین از یک قالب خوب برای نمایش همزمان متن و تصویر برای وبلاگ خود استفاده کنید چرا که طراحی بصری تأثیر بسیار خوبی در ذهن خوانندگان شما ایجاد می‌کند.

۱۱- از برچسب یا تگ‌ استفاده کنید: برچسب یا تگ، کلمه‌ی کلیدی خاص و عمومی است که پست یا مطلب را توصیف می‌کند و به خواننده این امکان را می‌دهد تا مطالب بیشتری در همان دسته از وبلاگ را برایش نشان دهد. استراتژی مناسبی را برای تگ‌گذاری به کار ببرید، بین ۵ الی ۱۰ تگ استفاده کنید طوری که مطالب شما را پوشش دهد. از گذاشتن تگ‌های زیاد پرهیز کنید.

۱۲- در پایان مطلب خود یک CTA مناسب ایجاد کنید: زمانی که مخاطب مطلب شما را خواند از او بخواهید تا یک عمل خاصی را انجام دهد. به عنوان مثال از او بخواهید تا برای آگاهی از مقاله‌های بعدی، ایمیل خود را به شما بدهد و یا PDF  یک کتاب الکترونیکی را که شما در بلاگ کذاشته‌اید دانلود کند و یا در مورد مطلب شما نظر خود را بگوید. این عمل خاص از سمت مخاطب می‌تواند هر چیز دیگری که برای بازاریابی محتوایی شما مفید وقع شود، باشد. می‌توانید در آخر بلاگ خود یک مقاله‌ی دیگرکه تقریبا مرتبط با همین مقاله است را به مخاطب پیشنهاد دهید  و لینک آن مقاله را ‌در آنجا قرار داده و او را به صفحه‌ی مورد نظر هدایت کنید. دکمه‌های اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی نیز گزینه‌های مناسبی برای انجام دادن کال تو اکشن می‌باشند.

۱۳- بهینه‌سازی کردن وبلاگ برای موتورهای حستجو: وقتی شما مطلبی را منتشر می‌کنید انتظار دارید که دیده شود و مخاطبان آن را بخوانند و نظر بدهند. پس در انتخاب کلمات کلیدی اول اینکه دقت کنید و ثانیا زیاد حساس نباشید. شما در حد اینکه بتوانید مطلب را به طور واضح به مخاطب هدف خود برسانید مار خود را بخوبی انجام داده‌اید. حال به چند نکته در مورد بهینه‌سازی موتورهای جستجو اشاره می‌کنیم؛

توضیحات متا که همان توضیحات زیرعنوان در هنگام جستجو هستند باید طوری خلاصه و جذاب باشند تا مخاطب با دیدن آن به وبلاگ شما جذب شود و وقتی این اتفاق بیفتد وبلاگ شما جایگاه بهتری در نتایج جستجو خواهد داشت. همچنین سعی کنید عنوان‌های خود را کوتاه انتخاب کنید چون گوگل بالای ۶۵ کاراکتر بیشتر را نمایش نمی‌دهد.

متن anchor کلمه یا کلمات یا عباراتی هستند که به آنها لینک سایت دیگر را می‌دهید، سعی کنید به سایت‌های معتبر لینک‌دهی کنید. درعنوان بلاگ خود از کلمات کلیدی استفاده کنید. زمانی که قالب وبلاگ یا وبسایت خود را تهیه می‌کنید مطمئن شوید که برای گوشی‌های همراه نیز رسپانسیو یا واکنش‌گرا باشد یعنی به طور واضح و بدون مشکلی روی موبایل، وبلاگ شما نمایش داده شود، در اصل با تلفن همراه سازگار باشد. به این خاطر که گوگل در سال ۲۰۱۵ قوانینی ایجاد کرد که وبسایت‌هایی که رسپانسیو نباشند را جریمه می‌کند و آن‌ها را در نتایج گوگل نمایش نمی‌دهد.

جمع بندی

حالا می‌توانید از موارد بالا یک چک‌ لیست تهیه کنید و زمانی که می‌خواهید شروع به نوشتن وبلاگ خود کنید از آن استفاده کنید و در آخر تأکید میکنم که عناوین جذابی برای مقالات انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط