🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

بهینه سازی اینستاگرام

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بسیار پرطرفدار و پرکاربرد است. به همین دلیل است که بهینه سازی اینستاگرام از اهمیت بالایی برخوردار است.اینستاگرام، از جمله شبکه های اجتماعی محبوب و مناسب برای بیشتر کسب و کار ها است. وجود کاربران زیاد در همه‌ی طیف های سلیقه ای و قابلیت های جذاب آن از جمله ویژگی هایی است که استفاده از آن را برای رشد کسب و کار ها مناسب می کند. اما چگونگی استفاده از آن در درجه‌ی اول و نحوه‌ی بهینه سازی آن در درجه‌ی دوم مسئله‌ی مهمی است که باید به آن توجه کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با نکاتی درباره ب بهینه سازی اینستاگرام بیشتر آشنا شوید.
بهینه سازی اینستاگرام

در این مقاله می خوانید

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بسیار پرطرفدار و پرکاربرد است. به همین دلیل است که بهینه سازی اینستاگرام از اهمیت بالایی برخوردار است.

اینستاگرام، از جمله شبکه های اجتماعی محبوب و مناسب برای بیشتر کسب و کار ها است. وجود کاربران زیاد در همه‌ی طیف های سلیقه ای و قابلیت های جذاب آن از جمله ویژگی هایی است که استفاده از آن را برای رشد کسب و کار ها مناسب می کند. اما چگونگی استفاده از آن در درجه‌ی اول و نحوه‌ی بهینه سازی آن در درجه‌ی دوم مسئله‌ی مهمی است که باید به آن توجه کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با نکاتی درباره ب بهینه سازی اینستاگرام بیشتر آشنا شوید.

بهینه سازی اینستاگرام

اگر شما مانند بسیاری از برندهای مختلف هستید، قطعاً در مورد تعداد کاراکترهای بهینه پست‌های اینستاگرام حتی فکر هم نکرده‌اید. اگر کپشن پست‌های اینستاگرامی برترین برندها را ببینید، متوجه خواهید شد که به سمت کوتاه‌تر شدن پیش می‌روند. با وجود این که تعداد کاراکترهایی که می‌توانید استفاده کنید نامحدود نیستند اما تعداد کاراکترهای بهینه برای پست‌های اینستاگرامی وجود دارد. لذا، بهینه سازی اینستاگرام برای هر برندی واجب است.

در ادامه نکاتی برای بهینه سازی اینستاگرام شما آورده شده است. برخی از آن ها بازده کمتر و یا دیرتری دارند. همچنین توجه کنید نکات بیان شده مطلق نیستند اما تا حد بسیار زیادی در بهینه سازی اینستاگرام شما موثر می باشند. ابتدا آن ها را به دقت مطالعه کنید و سپس آن ها را به صورت درست برای صفحه کسب و کارتان به کار بگیرید.

یک عکس پروفایل با کیفیت انتخاب کنید که نشان دهنده برند تجاری شما باشد

قبل از هر چیز، عکس پروفایل اینستاگرام شما باید نمایانگر این باشد که شما چه کسی هستید. برای یک برند، انتخاب یک لوگوی مناسب که نشان دهنده‌ی برند شما است، به شناخته شدن شما کمک شایانی خواهد کرد. اگر کسب و کارتان تک نفره است، باز هم می توانید برای خودتان یک لوگو داشته باشید. همچنین عکس شخصی خودتان را نیز می توانید انتخاب کنید(اگر پیج شما شخصی است و یا کسب و کارتان تک نفره است). برای مثال تصور کنید شخصی به مشاوره کسب و کار ها می پردازد و برای این کار یک پیج اینستاگرامی دارد.

بهینه سازی اینستاگرام به کمک عکس پروفایل
قبل از هر چیز، عکس پروفایل اینستاگرام شما باید نمایانگر این باشد که شما چه کسی هستید

برای انتخاب یک تصویر شخص می تواند تصویری ساده و یا تصویری که در آن یک ژست ساده دارد از خود قرار دهد. از تصاویر با ژست ها و حالت های نامناسب و نامتعارف پرهیز کنید و به یاد داشته باشید، اگر شما برای خود احترام قائل شوید، مخاطبان شما نیز برای شما احترام قائل می شوند. به علاوه عکسی را انتخاب کنید که کیفیت مناسبی داشته باشد. تصویر پروفایل شما گویای نکات بسیاری است. برای مثال  اگر عکاس هستید عکسی را انتخاب کنید که در آن دوربین در دست دارید و با همین انتخاب ساده، کاربران اینستاگرام با اولین برخورد با صفحه شما متوجه می شوند که این صفحه مربوط به عکاسی است.

در انتخاب نام خود، کلمات کلیدی را رعایت کنید

هنگام انتخاب نام صفحه خود، توجه کنید که نام شما یا نام برند شما در آن وجود داشته باشد زیرا مردمی که به دنبال شما می گردند، نام شما یا کسب و کار ما را جست و جو می کنند نه نام کاربری شما را.همچنین می توانید کلماتی را که مردم به آن علاقه مند هستند را در نام یا بیوگرافی خود بیاورید. بسیاری از افراد ممکن است از شما یا کسب و کار شما چیزی نشنیده باشند اما به دنبال موضوعی مرتبط با کسب و کار شما هستند.

برای مثال اگر مشاور کنکور هستید، کلمه‌ی “کنکور” بسیار تاثیر گذار است اما توجه کنید که “کنکور” نام شما نیست بلکه یک کلمه کلیدی است که به شما برای شناخته شدن کمک می کند. همچنین اضافه کردن نام مکان نیز به شما کمک خواهد کرد. برای مثال تصور کنید قصد دارید مخاطبان هدف شما در شهر اصفهان قرار دارند. اضافه کردن نام اصفهان در کنار اسمتان موثر خواهد بود.

کلمات کلیدی هدف را در توضیحات خود بگنجانید

در درجه‌ی اول، توجه کنید که بیوگرافی شما باید کوتاه ولی گیرا و جذاب باشد. باید بتوان با یک نگاه کوتاه و گذرا به آن، چیز های زیادی را متوجه شد. برای این منظور خودتان را به جای مخاطبانتان قرار دهید و یک بار آن را از دید آن ها بخوانید. آیا به اندازه‌ی کافی گیرا است؟ آیا خواندن آن آسان است؟ آیا به سادگی می توان حوزه‌ی کاری شما را متوجه شد؟ اگر پاسخ شما بله است بنابراین کارتان را درست انجام داده اید.

افزودن هشتگ و لینک های مناسب نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کنید. برای مثال اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید، افزودن لینکی که فالوورهای شما را به فروشگاهتان هدایت کند بسیار تاثیر گذار است. همچنین می توانید از کوتاه کننده‌ی لینک برای افزایش جذابیت و گیرایی لینک و همچنین بیوگرافی خود استفاد کنید. برای انتخاب کلمات کلیدی می توانید از کسب و کارهای مشابه خود استفاده کنید. با بررسی صفحه‌ی آن ها متوجه خواهید شد آن ها از چه کلماتی استفاده می کنند.

قبل از لینک زدن به وب سایت یا آخرین پیشنهاد خود، یک CTA (دعوت به عمل) اضافه کنید

از آن جا که اینستاگرام می خواهد کاربرانش را حفظ کند، فضاهایی که در آن لینک هایی برای استفاده از دیگر پلتفرم ها وجود دارد را محدود می کند. با این حال، هدایت ترافیک به وب سایت و اندازه گیری کلیک های وب سایت، از معیار های مهم برای اندازه گیری اثرگذاری اینستاگرام بر کسب و کارتان است.در حال حاضر صفحاتی که ده هزار یا بیشتر فالوور دارند می توانند در استوری خود لینک هایی قرار دهند اما برای کسب و کار های کوچک تر این امکان فعال نیست. بیوی اینستاگرام تنهاراه هدایت ترافیک به وب سایت شما است.

به عنوان مثال ، تایلر جی مک کال، یک استراتژیست بازاریابی در اینستاگرام، لینکی به جدیدترین پیشنهاد خود قرار داده است و این لینک را با استفاده از ایموجی ها در اطراف CTA برجسته می کند تا این پیشنهاد را قوی تر کند.

بهینه سازی اینستاگرام به کمک CTA
بهینه سازی اینستاگرام به کمک CTA

برای افزودن لینک به بیوگرافی خود، روی دکمه ویرایش پروفایل (edit profile) کلیک کنید و لینک خود را در قسمت وب سایت اضافه کنید. برای افزودن CTA بالاتر از لینک (مانند کاری که تایلر انجام داده است)، مطمئن شوید CTA شما آخرین خط در بیوگرافی شما است. ایموجی ها CTA را متمایز می کنند، و بیشتر مردم ایموجی که از پایین فلش استفاده می کند را انتخاب می کنند تا تأکید شود که کاربران باید کجا کلیک کنند.

از ایموجی استفاده کنید

ساده و مختصر بیان کنیم، ایموجی ها کاربرد گسترده و روز افزونی دارند و در بیان احساسات و تحریک مخاطبان تاثیر به سزایی دارند.استفاده از ایموجی خندان، متعجب و دیگر ایموجی ها متن شما را گیراتر و مهیج تر می کنید.

تعداد کاراکترهای بهینه برای کپشن پست‌های اینستاگرامی: 150 تا 2200 کاراکتر

اگر شما خواهان حداکثر کردن تعامل مخاطبان با پست اینستاگرامی خود هستید در کپشن پست‌های خود از 138 تا 150 کاراکتر استفاده کنید. البته این برای همه ی پست ها صادق نیست. از آنجایی که پست‌های شما عکس یا فیلم هستند کپشن‌ها می‌توانند مخاطبان را به تعامل با پست‌های شما وادار کنند.

بهینه سازی اینستاگرام به کمک کپشن
بهینه سازی اینستاگرام به کمک کپشن

تعداد کاراکترهای بهینه برای کپشنپست‌های تبلیغاتی اینستاگرامی

همان فلسفه ای در مورد پست های اینستاگرام صدق می کند برای پست های تبلیغاتی نیز صدق می کند. گاهی بهتر است از متن کوتاه استفاده کنید. تصویریا ویدئوی شما فقط باید با کمک کمی متن، خود را بفروشد. در حالت ایده آل، شما از 150 کاراکتر برای کپشن پست های تبلیغاتی اینستاگرامی خود استفاده کنید ولی این موضوع راجع به همه ی پست ها صدق نمی کند، بعضی از پست ها نیاز به نوشتن کپشن های طولانی تر دارند.

تعداد بهینه برای هشتگ پست‌های اینستاگرامی: 5 تا 10 هشتگ

هشتگ‌ها بهترین راه دیده شدن پست‌های شما و همچنین راحت‌ترین راه برای جذب مخاطب جدید به پیج اینستاگرام شما هستند. دیجیتال مارکترها نیز این قضیه را می‌دانند اما به امید بازدید بیشتر از بیش از 20 هشتگ در هر کپشن استفاده می‌کنند، اگرچه که پر کردن کپشن با تعداد زیادی هشتگ اصلاً نتیجه‌ای را که در انتظارش هستید تضمین نمی‌نماید. حتی، ممکن است به ضرر برندتان و صفحه اینستاگرام تان تمام شود و تعامل مخاطبان با پست‌های شما کمتر شود.

یکی دیگر از خطراتی که ممکن است پیج اینستاگرام شما را تهدید کند، shadowban شدن است. به این صورت که اگر در هر کپشن تعداد زیادی هشتگ تکراری که در تمام پست‌هایتان نوشته‌اید، استفاده کنید اینستاگرام پست‌های شما را در نتایج جستجوی آن هشتگ نشان نمی‌دهد که این خود ضربه بزرگی به برند شماست.

همان طور که در شکل نیز مشاهده می‌کنید تعداد بهینه برای هشتگ جهت تعامل بیشتر مخاطبان، 8 تا 12 تاست.

تعداد هشتک ها در پست ها
بهینه سازی اینستاگرام به کمک هشتک ها

علاوه بر تعداد هشتگ، تعداد کاراکترهایی که در هر هشتگ نیز به کار می‌رود نیز تعدادی بهینه دارد.

تعداد کاراکترهای بهینه در هر هشتگ: 24 کاراکتر یا کمتر

برای اینکه تعامل مخاطبان تان در بیشترین حد خود باشد، شما باید از هشتگ‌هایی با تعداد کاراکتر 24 یا کمتر استفاده کنید. چرا که در استفاده بیشتر از 24 کاراکتر افت شدیدی را در تعامل مخاطبان شاهد خواهیم بود.

حداکثر تعداد کاراکترهایی که در اینستاگرام می‌توان استفاده کرد:

  • کپشن: 2200 کاراکتر
  • تعداد هشتگ: 30 هشتگ
  • بیو: 150 کاراکتر
  • نام کاربری: 30 کاراکتر

اگرچه که شما می‌توانید از 2200 کاراکتر در کپشن پست خود استفاده کنید، اما بعد از 125 کاراکتر کپشن به صورت پیش‌فرض کوتاه می‌شود. بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، باید سعی کنید مهم‌ترین اطلاعات تان را در ابتدای کپشن بنویسید. بهترین هشتگ ها را در پایان کپشن خود بنویسید.

پست های خود را به موقع ارسال کنید

آیا هر زمان که می خواهید پست های اینستاگرام خود را ارسال می کنید؟ اگر این چنین است، شما بسیاری از لایک ها و فرصت ها را از دست می دهید. تا کنون مقالات بسیاری درباره‌ی بهترین زمان ارسال پست نوشته شده است. در همه‌ی این مقالات و مطالعات، نکات مشابهی وجود دارد. یکی از این نکات برنامه ریزی و پیش بینی زمان آنلاین بودن مخاطبان است.

برنامه ی زمانی برای ارسال پست
بهینه سازی اینستاگرام با برنامه ی زمانی

علاوه بر این مورد، باید توجه کنید بسته به ماهیت کسب و کار و نوع پست، دیدن آن توسط فالورها در چه ساعتی بیشترین گیرایی را برای آن ها دارد.برای مثال ممکن است یک پست در ساعت 9 صبح توسط طیف وسیعی از فالورها دیده شود اما در زمان مناسبی نباشد. برای مثال ممکن است بیشتر مخاطبان شما شاغل باشند. ارسال پست در ساعت کاری هر چند هم که دیده شود، تاثیر زیادی ندارد زیرا یا از آن به سادگی می گذرند و یا در موقعیتی نیستند که خرید کنند و یا به پست شما توجه چندانی داشته باشند.

برای رسیدن به بهترین بازده و انتخاب بهترین زمان برای ارسال پست، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- دسته بندی مخاطبان

مخاطبان هرچند که در یک niche قرار داشته باشند، اما باز هم تفاوت هایی دارند. از زمان کاری روزانه‌ی آن ها گرفته تا سلایق و علاقه‌ی آن ها. مخاطبان خود را بهتر و بهتر بشناسید و دسته بندی مناسبی از آن ها انجام دهید. دسته بندی شما می تواند مبناهای مختلفی داشته باشد. برای مثال دسته بندی بر مبنای سن، ساعات بیکاری، ساعات کار روزانه، ساعات آنلاین بودن و …

به جدول زیر دقت کنید. این جدول یک تخمین مناسب به شما ارائه می دهد:

دسته بندی فالورها بر مبنای گروه سنی

ردیفنام/کد گروه مخاطبگروه سنیتعداد تخمینیبیشترین ساعات استفاده از اینستاگرام
1A01زیر 15 سال120 نفرساعت20 تا 24
2A0215 تا 18 سال850 نفرساعت 14 تا 17
3A0318 تا 25 سال480 نفرساعت10 تا 15   ساعت16 تا 18
4A0425 تا 35 سال380 نفرساعت18 تا 22
5A05بالای 35 سال150 نفرساعت20 تا 22

این دسته بندی ها به شناخت بهتر مخاطبان کمک شایانی می کند.

2- دسته بندی پست ها

علاوه بر فالوورها، پست های شما نیز دسته بندی و انواع مختلفی دارند. حتی اگر پست های شما به نظر کاملا مشابه باشند، باز تفاوت هایی وجود دارند. این دسته بندی می تواند بر مبنای پست تبلیغاتی یا غیر تبلیغاتی، نوع کالای تبلیغ شده، نوع محصول و … باشد.

3- دسته بندی استوری ها

استوری های خود را نیز همانند پست ها دسته بندی کنید. هایلایت های مختلف معمولا به همین منظور انجام می شوند.

4- تحلیل داده ها و تخصیص زمان به پست ها و استوری ها

پس از دسته بندی و کسب اطلاعات مناسب از نوع مخاطب، پست ها و استوری ها، اکنون نوبت تحلیل این داده ها می باشد. بررسی کنید و ببینید کدام مخاطب، کدام پست را نیاز دارد. آیا امروز زمان مناسبی برای این پست است؟ کدام گروه مخاطبان کدام دسته از پست ها را در کدام ساعت روز بینند. به نظر این کار پیچیده می باشد اما با کمی آزمون و خطا و بازخورد گرفتن، نکات بسیاری خواهید آموخت اما شرط آن این است که همه‌ی جوانب را ببینید(یک بُعدی تحلیل نکنید) و سپس اطلاعات به دست آمده از آمون و خطا را به درستی ثبت کنید و برای استفاده های بعدی در دسترس قرار دهید.

سیستم ثبت اطلاعات داشته باشید

یکی از بهترین روش های بهینه کردن کسب و کارتان استفاده از یک سیستم ثبت اطلاعات می باشد. نگران نباشید نیاز به سیستم پیچیده ای ندارید. این کار را می توانید با اکسل و وورد نیز انجام دهید. اطلاعاتی که از بازخوردها، دسته بندی مخاطبان و غیره به دست می آید را در یک فایل ذخیره کنید تا به آن ها دسترسی داشته باشید. این فایل به شما کمک بسیاری خواهد کرد. برای مثال به شکل زیر دقت کنید:

سیستم ثبت اطلاعات
بهینه سازی اینستاگرام به کمک سیستم ثبت اطلاعات

در این شکل اطلاعاتی برای شما آورده شده است. در این اطلاعات نرخ بازده، گروه مخاطب و هزینه تبلیغات به تفکیک گروه مخاطبان آورده شده است(توجه کنید تبلیغاتی که به طور خاص برای کسب مشتری خاصی طراحی می شود ممکن است برای دیگر گروه مخاطبان نیز جذابیت داشته باشد اما با این حال برای کسب مشتری یا افزایش فروش در یک گروه خاص طراحی شده است). داشتن چنین اطلاعاتی به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

افزودن موقعیت مکانی

موقعیت مکانی نیز همانند کلمات کلیدی، برای شناخته شدن شما در جست و جوها موثر خواهد بود. در صورتی که کاربران اینستاگرام شما در موقعیت مکانی مورد علاقه‌ی آن ها ببینند، احتمال فالو کردن آن ها افزایش می یابد. به علاوه می توانید از این روش برای بالابردن کیفیت پست های خود استفاده کنید.

جمع بندی

بهینه سازی اینستاگرام مبحثی است که برای طیف وسیعی از کسب و کارها اهمیت زیادی دارد به ویژه اگر اینستاگرام محل اصلی کسب درآمد آن ها باشد. روش های ذکر شده در بالا به شما کمک بسیاری خواهد کرد و تا حدود زیادی در نقش یک مشاور حرفه ای ظاهر می شود اما در صورتی که اداره‌ی صفحه شما مشکل شود و یا کسب و کار شما بسیار رشد کند، ممکن است نیاز به مشاور و یا استخدام یک ادمین داشته باشید اما به هر حال، دانستن موضوعات بالا خود کمک بزرگی است. محدود کردن تعداد کاراکترها، استفاده از تصویر پروفایل مناسب، توجه به کلید واژه ها و ثبت اطلاعات، تاثیر به سزایی در شناخت بهتر شما از خود و کسب و کارتان در درجه‌ی اول و رشد کسب و کارتان در درجه‌ی دوم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط