🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

Shadowban دقیقا چیست؟ راه های جلوگیری و خروج از شادوبن

shadow ban چیست : شادوبن یک اصطلاح همگانی است که از همان اوایل ایجاد اینستاگرام رایج شد. این مدل از بن شدن عملاً‌ باعث ناپدید شدن بسیاری از اینفلوئنسرها در فیدهای اینستاگرام شده است.
شادوبن اینستاگرام ( Shadowban ) دقیقا چیست

در این مقاله می خوانید

اصطلاح شادوبن اینستاگرام را این روزها زیاد می شنوید و این مساله بلای جان کاربران اینستاگرام شده است، با مطالعه این مقاله با مفهوم شادوبن و راه های تجربی رهایی از آن آشنا خواهید شد.اگر شما در حال خواندن این مطلب هستید، پس قطعاً در مورد شادوبن اینستاگرام در گروه های فیس بوک یا فید اینستاگرام خود شنیده اید. اما گذشته از این ها، آیا می دانستید که شادوبن اینستاگرام می تواند رشد، اینگیجمنت و نرخ دسترسی صفحات اینستاگرام شما را محدود کند؟

shadow ban چیست : شادوبن یک اصطلاح همگانی است که از همان اوایل ایجاد اینستاگرام رایج شد. این مدل از بن شدن عملاً‌ باعث ناپدید شدن بسیاری از اینفلوئنسرها در فیدهای اینستاگرام  شده است.

آیا می خواهید بدانید که شادوبن چه تاثیراتی را می تواند برروی اکانت های شما داشته باشد؟ شاید هم لازم داشته باشید که بدانید چگونه از شادوبن خلاص شویم، رفع شادوبن اینستاگرام چیست اگر جواب شما به هر یک از سوالات بالا ” بله ” است، پس امروز روز شانستان است! در این مقاله تمامی این موضوع ها و همچنین موضوعات دیگر را بررسی می کنیم و سعی می کنیم شما را بیشتر با شادوبن معروف اینستاگرام آشنا کنیم.

آیا شادوبن اینستاگرام نرخ تعامل (اینگیجمنت) پیج شما را می کشد؟

تابحال شده متوجه بشوید که پست های شما لایک های کمتری دریافت می کنند، در فید هشتگ ها نشان داده نمی شوند و نرخ دسترسی کلی مردم به پیج تان دچار افت شده است؟‌ اگر تمامی موارد بالا را تجربه کرده اید، شما احتمالاً یکی از قربانیان شادوبن افسانه ای اینستاگرام هستید!

چگونه از شادوبن خلاص شویم ؟ پروسه شادوبن کردن کاربران و اینفلوئنسرها بعضی ها را به مرز جنون رسانده! با پایین آوردن اینگیجمنت،‌ این امر باعث می شود تا پست های آنها برای افرادی که آنها را دنبال نمی کنند به نمایش درنیایند و بنابراین باعث می شود که رشد آنها ناگهان به طور دردناکی متوقف شود.

شادوبن دقیقاً چیست؟

به عمل بلاک کردن یک کاربر از یک جامعه آنلاین بدون این که وی متوجه شود که بلاک شده است، شادوبن می گویند. در مورد اینستاگرام، شادوبن کردن یعنی پنهان کردن پست های جدید شما از کاربرانی که شما را دنبال نمی کنند، در واقع پست شما اکسپلور نمی شود نه حتی در بخش سرچ هشتگ، که این موضوع برای رشد اکانت کاربران، خیلی مضر است.

اما شادوبن کردن در فضای مجازی چیز جدیدی نیست. این موضوع از اوایل شروع توییتر وجود داشته است، جایی که پیدا کردن توییت های خاص برای بعضی از اکانت ها خیلی کار سختی بود، اما توییتر به سرعت اعلام کرد که شادوبن کردن را از پلتفرم خود خارج کرده است. جالب است بدانید که الگوریتم های ارتباطی بین توییت ها توسط توییتر، مشکلی داشت که باعث بروز این امر می شد، پس می توان گفت که قصد توییتر از ابتدا ایجاد شادوبن نبوده، بلکه باگ موجود در الگوریتم بوده که پس از شناسایی توسط توییتر نحوه اجرای نتایج در الگوریتم توییتر تغییر پیدا کرد.

اینستاگرام از 16 ژوئن 2016 تابحال دائماً‌ در حال آپدیت کردن الگوریتم های دیده شدن در صفحه اکسپلور بوده است، البته این آپدیت ها عمدتا و واقعاً پلتفرم اینستاگرام را ارتقا داده اند. با این وجود، تعداد مشکلاتی که در تعامل (engagement) و نرخ دسترسی کاربران برای پیج ها بوجود می آیند روز به روز در حال افزایش است. بسیاری از اکانت ها کاهش آماری قابل توجهی در اینگیجمنت خود بعد از این آپدیت ها داشته اند. اکانت های بعضی از اینفلوئنسرها تا 50 درصد کاهش اینگیجمنت داشته است!

البته که این حرفها به این معنی نیست که هرزمان احساس کردید اینگیجمنت شما در حال کاهش است پس حتماً شادوبن شده اید!

اینستاگرام چندی پیش این عکس را در اکانت رسمی خود منتشر کرد:

شادوبن : تولید محتوای جذاب
در این بیانیه، اینستاگرام تولید محتوای جذاب را به جای استفاده صرف از هشتگ ها توصیه می کند

تمام این مشکلاتی که برای کاربران در نرخ تعامل پیش آمده است ممکن است به مشکلاتی که اینستاگرام در الگوریتم هشتگ هایش به آنها برخورد کرده است برگردد، که به نوعی می تواند تداعی کننده همان مشکلی باشد که پیش از این گریبان توییتر را گرفته بود. با این حال، الکس توبی معتقد است که این می تواند ترفندی از طرف اینستاگرام برای منحرف کردن ذهن کاربران از شادوبن باشد!

 تمرکز اینستاگرام بر روی تولید محتوا

این بیانیه ای که پیش تر از طرف اینستاگرام دیدیم چیزی بود که از سوی آن ها انتظار می رفت که منتشر شود. ما نمیتوانیم پایه اصلی بنا شدن اینستاگرام یعنی به اشتراک گذاری عکس های کاربران درمیان دوستانشان را نادیده بگیریم. تمرکز کامل این برنامه تقریباً برروی تولید محتوای خاص و خلاقانه است. اما، چون تعداد کاربران این اپلیکیشن در ماه میلیونی افزایش می یابد، برندها، بیزینس ها و اینفلوئنسرها از این فرصت استفاده کرده و از این میزان دسترسی کاربران نهایت استفاده را به نفع خود می برند تا ماهیت این برنامه در سایه قرار بگیرد.

امروزه با افزایش امید کاربران این برنامه به پلتفرم های مجازی و تلاش آنها برای رسیدن به بیشترین نرخ رشد،‌ به نظر می رسد که اینستاگرام به ما هشدار می دهد که این گونه استراتژی های رشد در دراز مدت برای برندها و بیزینس ها کارایی نخواهد داشت. اینستاگرام از ما می خواهد که بیشتر تمرکز خود را برروی تولید محتوای ارزشمند برای مخاطبین خود بگذاریم بجای این که به دنبال افزایش تعداد دنبال کننده های خود باشیم.

به یاد داشته باشید که پربازدیدترین هشتگ های اینستاگرام  یکی از بهترین راه های فرار از شادوبن هستند چون ترافیک ارگانیک را به سمت شما می فرستند. داشتن اکانتی که شادوبن شده است می تواند سرنخ ها و دنبال کننده هایی که با زحمت به دست آورده اید را به راحتی از شما بگیرد.

چی چیزی باعث شادوبن شدن یک اکانت می شود؟

اینستاگرام هنوز اعلامیه رسمی برای این که شادوبن به چه علت ایجاد می شود منتشر نکرده است. اما، این باعث نمی شود که ما نتوانیم تشخیص دهیم که چه مواردی باعث آن می شود!

  1. شما از نرم افزارهایی استفاده می کنید که با شرایط و مقررات اینستاگرام مغایرت دارند: این موضوع می تواند شامل وب سایت های فروش فالوورهای فیک، وب سایت های خرید لایک های فیک و خیلی مورد دیگر شبیه به این ها باشد. اینستاگرام در برابر این موارد سختگیری شدیدی نشان می دهد و اخیراً دو برنامه مس پلنر و اینستاگرس را بست.
  2. شما هر روز/ساعت از مرز فعالیت های مجاز خود عبور می کنید: شما در اینستاگرام برای اینگیج کردن مخاطبان خود پنجره زمانی مخصوص و محدودی دارید، این اینگیجمنت از لایک ها گرفته تا فالو ها را شامل می شود. هر شیوه ای از اینگیجمنت دارای تعداد محدودی بر واحد زمان معینی است، یعنی شما مثلاً در مدت یک ساعت فقط می توانید فلان مقدار کاربر را فالو کنید، که این تعداد محدود هم قابل دور زدن نیست.
شادوبن : چرا هشتگ کار نمیکنه
شما در اینستاگرام برای فالو، لایک، کامنت و دایرکت … زمانی مخصوص و محدودی دارید

در عین حال، اگر طی یک پروسه سه ماهه نرخ رشد اکانت شما به استانداردهای تعریف شده اینستاگرام برسد، پس از آن محدودیت های اینگیجمنت شما نیز کمتر خواهد شد و دست شما به مرور زمان بازتر می شود. همچنین، بر اساس قدمت اکانت شما در این شبکه، شما می توانید 150 لایک، 60 کامنت و 60 فالو یا آنفالو در ساعت داشته باشید.استفاده از یک هشتگ شکسته یا غیرمجاز: اینستاگرام میلیون ها کاربر دارد. زیر نظر گرفتن فعالیت های تمامی این چندین میلیون نفر تقریباً کاری غیرممکن است. بنابراین به جای این کار، اینستاگرام هشتگ ها را زیر نظر می گیرد. اما چطوری؟ در سال گذشته، هشتگ ” آسانسور “‌ در اینستاگرام پر بود از عکس های اسپم، عریان گرایی و یا پست های نژادپرستانه تحریک آمیز. وقتی این اتفاق برای هشتگی می افتد، به اصطلاح به آن هشتگ شکسته می گویند، اینستاگرام معمولاً استفاده از این نوع هشتگ ها را محدود و یا بن می کند. استفاده از این نوع هشتگ ها در پست هایتان می تواند باعث بن شدن شما و در نتیجه عدم نمایش پست های شما برای کاربرانی که شما را دنبال نمی کنند بشود. اکانت شما دائماً در حال ریپورت شدن است: عدم رعایت ضوابط خدماتی و یا عهدنامه جامعه فضای اجتماعی (‌ مانند کپی رایت، اسپمینگ و تخلفات دیگر )‌ سریع تر راه برای قرار گرفتن در رادار اینستاگرام است. اینستاگرام در این شرایط ممکن است اکانت شما را کاملاً غیرفعال کند و یا به شما شادوبن مدت داری را بدهد تا اکانت شما را موقتاً از کار بیاندازد.

از کجا بفهمیم که شادوبن شده ایم؟

برای این که متوجه شوید که اکانت شما شادوبن شده است یا نه، چند نفر که شما را دنبال نمی کنند را پیدا کنید، یا می توانید به دوستان خود بگویید که موقتاً شما را آنفالو کنند، از آنها بخواهید که به یکی از هشتگ هایی که در پست آخر خود از آن استفاده کرده اید بروند و ببینند که پست شما برایشان به نمایش درمی آید یا خیر، سعی کنید هشتگ کوچکی بسازید که راحت بتوانند پیدا کنند و از هشتگ های میلیونی و بزرگ استفاده نکنید، به عنوان مثال می توانید از هشتگ #نام_برند_من استفاده کنید که هشتگ مخصوص شماست و به راحتی اگر شادوبن نباشید برایشان پدیدار می شود.

اگر هیچکدام از آنها پست شما را نبینند، امکانش هست که به قلمروی سایه ها پیوسته باشید! اما اگر عده ای از آنها پست های شما را می بینند، احتمالش هست که فقط اینگیجمنت شما دچار افت شده باشد. علاوه بر این شیوه ی سنتی، نرم افزارهایی هم هستند که به شما می گویند که اکانت شما شادوبن شده است یا نه، اما در برابر این نرم افزارها هوشیار باشید، اگر از شما یوزرنیم و پسوورد خواست مطمئن شوید که قصد دزدیدن اکانت شما را ندارد.

اگر اکانت شما شادوبن شده است ترس به خود راه ندهید چرا که ما اینجاییم تا به شما یاد بدهیم چگونه از قلمروی سایه ها به روشنایی برگردید!

خروج از شادوبن اینستاگرام

خروج از شادوبن اینستاگرام : همانطور که اشاره شد اینستاگرام هیچ بیانیه رسمی در مورد شادوبن و چگونگی رفع شادوبن اینستا منتشر نکرده است، اما ما با استفاده از تحقیقات خود و همچنین تجربه کاربرانی که از شر این ویروس رهایی یافته اند بهترین راهکارهای رفع آن را به شما معرفی می کنیم.

بیانیه ی رسمی در مورد شادوبن
اینستاگرام هیچ بیانیه ی رسمی در مورد شادوبن منتشر نکرده است، اما با استفاده از تجربه کاربران راهکارهایی برای رفع آن معرفی می کنیم

7 راه خارج شدن از شادوبن اینستاگرام

  • جنازه شوید!: فعالیت های خود را به صورت چشمگیری کاهش دهید. سعی کنید میزان پست گذاشتن و اینگیجمنت خود را به حداقل برسانید. بعضی ها 3 روز و بعضی ها 2 هفته بدون هیچ فعالیتی را سپری کرده اند تا از شادوبن درآمده اند. البته مدت زمان شادوبن مشخص نیست ، به نظر می رسد عدم فعالیت برای مدتی در اینستاگرام حکم دکمه ریست را دارد و اکانت دوباره متولد می شود.
  • هشتگ های آخرین پست خود را حذف کنید: اینستاگرام مدعی است که دارای نوعی گلیچ ( باگ ) در سیستم هشتگ های خود است. اگر شما در پست خود از هشتگ شکسته که پیش از این گفتیم استفاده کرده باشید، ممکن است که به تمامی هشتگ های شما سرایت کند و آنها را نیز مانند زامبی ها آلوده کند و به هشتگ های شکسته بپیوندند.
  • هشتگ های پست های اخیر خود را تغییر دهید: این ترفند به تعداد زیادی از مردم کمک کرده است و به نظر می آید که سریع ترین راه برای از بین بردن شادوبن باشد. علاوه بر این، کاربران اذعان داشته اند که تغییر دادن هشتگ های پست هایشان باعث شده که اکانتشان به نوعی تحت مراقبت مخصوص باشد. چرا که این موضوع به اینستاگرام می فهماند که شما یه ربات نیستید بلکه یک کاربر واقعی هستید.
  • هشتگ های خود را در کپشن بگذارید: گذاشتن هشتگ ها در کامنت ها باعث می شود پست و محتوای شما شیک تر و تمیز به نظر بیاید. اما بسیاری از کاربران خاطرنشان کرده اند که بعضی موارد به محض گذاشتن هشتگ ها در کامنت طی یک الی دو ساعت اکانتشان به آغوش شادوبن رفته است. پس به یاد داشته باشید که هشتگ ها را در کپشن استفاده کنید، می توانید برای حفظ شیک بودن پست هشتگ های خود را با استفاده از نقطه های کوچک کیبورد و اینتر، به پایین بفرستید تا پست شکیل به نظر برسد.
مشکل هشتگ در اینستاگرام
بهتر این است که هشتگ های مرتبط را در کپشن بنویسید

از هشتگ های بیش از حد استفاده نکنید: من به شخصه یکی از طرفداران استفاده از تمامی 30 هشتگ قابل استفاده در پست هستم، چرا که هر هشتگی که استفاده می کنید پتانسیل این را دارد تا درهای یک گروه از مخاطبین خاص را به سمت شما باز کند، اما متاسفانه بسیاری از کاربران گزارش داده اند که انجام کارهایی اعم از پاک کردن هشتگ های پست های قدیمی، استفاده از هشتگ ها در کپشن ها و استفاده کمتر از 30 هشتگ باعث از بین رفتن بن آنها شده است. مشکلات خود را به اینستاگرام گزارش دهید: گزارش مشکل بهترین،‌ آسان ترین و کارآمدترین راه برای ارتباط با اینستاگرام است که می توانید از منوی ستینگ به آن دسترسی داشته باشید و مشکل خود را به اینستاگرام بگویید. به اکانت بیزینسی تغییر کاربری ندهید:‌ وقتی به اکانت بیزینسی تغییر کاربری می دهید، به اینستاگرام می فهمانید که شما یک بیزینس هستید. اینستاگرام بخش بزرگی از درآمد خود را از طریق تبلیغات بزینیس ها و برندها بدست می آورد. شاید یادتان باشد که فیس بوک در سال 2007 سرچ کردن پیج ها و پیدا کردن بیزینس ها را از بین برد. خب، سلام! یادتان نرفته که فیس بوک صاحب اینستاگرام است؟ پس منطقی است که سیاست های مشابهی با هم داشته باشند. طبیعی است که اینستاگرام از بیزینس ها پول بیشتری در ازای اینگیجمنت، نرخ رشد و فالوور طلب می کند. آن برنامه های کارآمدی که به بیزینس شما کمک می کنند رایگان بدست نمی آیند. به اکانت شخصی بازگردید: اکانت خود را از حالت بیزینس به حالت شخصی برگردانید. اما یادتان باشد که اگر اکانت خود را به اکانت فیس بوک خود متصل کرده اید این اتصال را قطع کنید.

جمع بندی

اینستاگرام هر از چند گاهی در آپدیت های خود الگوریتم های جدیدی به کار می گیرد.  آن چیزی که در این میان مشهود است تنها راه رشد اکانت تان در اینستاگرام ، تولید محتواهای جذاب کاربرپسند و تعامل (ارتباط) با فالورهای پیج تان می باشد، گوش شنوا برای آن ها باشید و پاسخ شان را بدهید. این موضوع نیازمند صرف زمان می باشد تنها با این شیوه می توانید به صورت ارگانیک فالوور جذب کرده ، نرخ تعامل پیج تان را بالا ببرید و هیچ گاه شادوبن نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط