🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

ریچ اسنیپت چیست؟ | معرفی انواع Rich Snippet

ریچ اسنیپت ها در نتایج گوگل باعث جلب نظر مشتریان و افزایش نرخ کلیک می شود. ریچ اسنیپت ها که همچنین با نام Rich Results نیز شناخته می شوند، نتایج معمولی گوگل هستند که داده های بیشتری را به نمایش می گذارند. در ادامه مطلب با این مفهوم بیشتر آشنا خواهیم شد.

در این مقاله می خوانید

ریچ اسنیپت ها در نتایج گوگل باعث جلب نظر مشتریان و افزایش نرخ کلیک می شود.

Rich Snippet چیست؟ ریچ اسنیپت مفهومی است که هر وبمستری باید با آن ها آشنا باشد. Rich Snippets از یک سری کدهایی تشکیل شدن که برای توصیف اطلاعات و داده های نشانه‌گذاری شده وب سایت ها استفاده می‌شود

ریچ اسنیپت ها که همچنین با نام Rich Results نیز شناخته می‌شوند، نتایج معمولی گوگل هستند که داده‌های بیشتری را به نمایش می گذارند. این داده های اضافی معمولاً از داده های ساختاریافته ای که در HTML صفحه پیدا می‌شوند، بیرون کشیده می شوند. انواع مدل های رایج ریچ اسنیپت شامل نقد و بررسی ها، رسپی ها و رویدادها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: سئو یکی از کانال های بازاریابی آنلاین است، برای آشنایی با تمام کانال های این حوزه مقاله دیجیتال مارکتینگ پاسخ تمام سوالات می‌باشد.

اهمیت ریچ اسنیپت چیست؟

بخش عمده‌ای از نتایج جستجوی گوگل سه قطعه داده یکسان را نمایش می‌دهند:

  • تگ عنوان
  • Meta Description
  • URL

به این مثال توجه کنید:

نمایش در نتایج گوگل

این یک Snippet معمولی یا استاندارد است. اسنیپت‌های غنی ابتدا یک اسنیپت معمولی را برمی‌دارند و سپس به آن چیزهای دیگر اضافه می‌کنند. بیایید به یک مثال از ریچ اسنیپت نگاه کنیم.

ریچ اسنیپت

همان‌طور که ممکن است انتظار داشته باشید، نتایج ریچ اسنیپت‌ها نسبت به نتایج جستجوی معمولی جذابیت بصری بیشتری دارند که می تواند منجر به نرخ کلیک ارگانیک بالاتری بشود. گوگل داده های ریچ اسنیپت ها را از نشانه گذاری های ساختاریافته ای که در HTML صفحه شما وجود دارد می گیرد. در دوره دیجیتال مارکتینگ علاوه بر سئو برای بهبود رتبه و افزایش ترافیک اورگانیک با کانال دیگر این حوزه نیز اشنا می‌شوید و در آن‌ها مهارت کسب می‌نمائید.

اگرچه که بعضی از افراد تصور می کنند که استفاده از داده های ساختاریافته می تواند رتبه موتور جستجوی شما را بهبود بخشد، گوگل در این مورد می گوید که استفاده از داده های ساختاریافته یک سیگنال برای رتبه بندی نیست. بنابراین حداقل تا امروز، بزرگترین مزیت ریچ اسنیپت ها نرخ کلیک افزایش یافته است. با در نظر داشتن این موارد، بیایید ببینیم چطور می توانیم به آن ها دست یابیم.

انواع ریچ اسنیپت Rich Snippet

اولین قدم شما تعیین مدل ریچ اسنیپت است که می خواهید بدست آورید. به این صورت، شما می توانید از نشانه گذاری های ساختاریافته ای که مخصوص آن مدل از ریچ اسنیپت در صفحه نتایج جستجو طراحی شده اند، استفاده کنید. ده ها مدل ریچ اسنیپت برای انتخاب کردن وجود دارد اما بخش خوبی از آن ها (مانند اطلاعات پرواز و کتاب ها) تنها بر روی مدل های بخصوصی از سایت ها اعمال می شوند. به همین دلیل است که می خواهیم روی ۸ مدل از رایج ترین ریچ اسنیپت های در دنیای وب تمرکز کنیم.

نقد و بررسی (Reviews):

نمایش امتیاز با استفاده از ستاره ها. (۵ ستاره) این کار می تواند توسط یک منتقد جداگانه انجام شود یا میانگینی از نمرات وارد شده نمایش داده شود.

نمایش امتیاز با استفاده از ستاره ها

رسپی ها (Recipes):

یک مدل خاص از داده های ساختاریافته که تنها بر روی رسپی‌ها اعمال می شود. نشانه‌گذاری‌های رسپی‌ها شامل داده هایی مانند زمان آماده سازی، نقد و بررسی ها و عکس‌های رسپی می‌شوند.

رسپی ها یا (Recipes)

موزیک Music:

اطلاعات خوبی که توسط گوگل در مورد موزیک مانند تاریخ عرضه آلبوم ها ارائه می‌شود.

موزیک

Product Markup:

به موتورهای جستجو اطلاعاتی در مورد محصول بخصوصی را می دهد. (مانند قیمت و عکس های محصول)

Product Markup

Organization:

به گوگل در درک اطلاعات کلیدی در مورد یک سازمان (مانند یک بیزینس) کمک می کند که این اطلاعات می توانند شامل آدرس، لوگو، اطلاعات تماس و … باشند.

Organization

Top Stories:

به یک سایت اجازه ظاهر شدن در باکس “اخبار برتر” صفحه نتایج جستجو را می دهد. این قابلیت تنها بر روی وب سایت های خبری مورد تایید گوگل اعمال می شود.

Top Stories

ویدیو Video:

موتورهای جستجو نمی توانند ویدیوهای روی صفحات شما را ببینند. بنابراین نشانه گذاری های ویدیو به موتورهای جستجو در درک این که محتوای ویدیوی شما در چه موردی است، کمک می کنند.

ویدیو ها

رویدادها Events:

شامل اطلاعاتی در مورد تاریخ، زمان، لوکیشن و … یک رویداد می شود. زمانی که مدل ریچ اسنیپت که به درد محتوای شما می خورد را انتخاب کردید، وقت عمل کردن به آن می رسد.

Events

درک مبانی داده های ساختاریافته

داده های ساختاریافته به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوای شما کمک می کنند. به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک پست بلاگ منتشر کرده اید که شامل یک رسپی غذای تُند می باشد:

داده های ساختاریافته

بدون داده های ساختاریافته، گوگل و دیگر موتورهای جستجو به سختی می توانند موارد زیر را متوجه شوند:

  • چقدر طول می کشد تا این رسپی تهیه شود
  • کدام عکس ها تصویر درست از رسپی می باشند
  • لیست مواد مورد نیاز کدام است
  • ترتیب مراحل به چه صورت است

اینجاست که داده های ساختاریافته وارد می شوند. زمانه که نشانه گذاری های رسپی را به صفحه خود اضافه می کنید، به موتور جستجو می گویید که رسپی ۴۵ دقیقه زمان می برد، این لیست مواد مورد نیاز است و این هم یک عکس از نتیجه انجام رسپی و اگر بتوانید کارت های خود را به خوبی بازی کنید، گوگل این داده ها را در صفحه نتایج به عنوان ریچ اسنیپت های به نمایش خواهد گذاشت.

پیاده سازی داده های ساختاریافته با اسکیما Schema

زمانی که صحبت در مورد داده های ساختاریافته می شود، اکثر وب سایت ها از نشانه گذاری های Schema.org استفاده می کنند. به این دلیل که همه موتورهای جستجو از Schema پشتیبانی می کنند و همان طور که در ادامه خواهید دید، راه اندازی آن نیز بسیار ساده است. تمام کاری که باید انجام دهید پیدا کردن نوع نشانه گذاری است که می خواهید در Schema.org از آن استفاده کنید. سپس محتوای خود را با استفاده از راهنماهای درون صفحه نشانه گذاری می کنید.

گوگل همچنین مستندسازی های خوبی از داده های ساختاریافته دارد.

مستند سازی های گوگل از داده های ساختار یافته

از نظر ما، نوشته های گوگل برای کسانی که برنامه نویس و توسعه دهنده حرفه ای نیستند خیلی قابل درک تر می باشند. نحوه اضافه کردن کدهای مربوط به داده های ساختاریافته به وب سایت شما کاملاً به خودتان بستگی دارد. اگر از وردپرس استفاده می کنید، پلاگین های متنوعی برای این کار وجود دارند.

افزونه ها (Plugins)

اگر می خواهید نشانه گذاری های داده های ساختاریافته خود را بدون کمک یک پلاگین اضافه کنید، می توانید از میکرو داده ها یا RDFaها استفاده کنید اما ما پیشنهاد می کنیم که به جای این دو از JSON-LD استفاده کنید. به این دلیل که JSON-LD ساده ترین راه برای اضافه کردن نشانه گذاری داده های ساختاریافته به صفحه شما می باشد.

بدون JSON-LD، شما باید نشانه گذاری داده های ساختاریافته را به صورت دستی به HTML صفحه خود اضافه کنید.

JSON-LD

این موضوع واقعاً دردناک است. علاوه بر این، اضافه کردن یک کد جدید به HTML فعلی شما شانس این که در قسمتی دچار اشتباه شوید را بالا می برد، اما با JSON-LD، همه داده های ساختاریافته شما به شکل یک قطعه از کد جاوا اسکریپت که به این بخش از سایت شما وارد می شوند بسته بندی شده است.

با ابزار تست داده های ساختاریافته تست کنید

آخرین قدم شما این است که مطمئن شوید که داده های ساختاریافته تان به درستی راه اندازی شده اند. خوشبختانه، گوگل یک ابزار فوق العاده برای ساده سازی این مرحله ایجاد کرده است که ابزار تست کردن داده های ساختاریافته نام دارد.

https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/

برای استفاده از این ابزار، یا می توانید یک URL فعال روی سایت خود را وارد کنید.

ابزار تست داده های ساختاریافته

یا می توانید HTML را کپی و پیست کنید. سپس گزینه Run Test را انتخاب کنید. گوگل سپس به شما همه داده های ساختاریافته ای که در صفحه شما پیدا می کند را نشان می دهد.

نمایش همه داده های ساختاریافته موجود در صفحه شما

اگر این ابزار بخش ناکارآمدی را پیدا کند، به شما اطلاع خواهد داد.

انواع دیگر ریچ اسنیپت ها در صفحه جستجو گوگل

در این قسمت لیستی از ریچ اسنیپت های دیگر را برای تان آوردیم که بیشتر آن ها را در سرچ های به زبان انگلیسی خواهید یافت هرچند که مواردی از آن ها نیز در نتیجه های جستجوی فارسی نیز یافت می شوند و تاثیر بی نظیری بر روی CTR آن نتیجه خواهند داشت.

کتاب (Book)

فعالیت های مربوط به کتاب که به کاربران اجازه می دهد تا کتابی که مستقیماً از نتایج جستجو پیدا کرده اند را خریداری کنند.

فعالیت های مربوط به کتاب

بردکرامپ Breadcrumb

مسیریابی که موقعیت صفحه در سلسله مراتب سایت را نشان می دهد.

Breadcrumb

Carousel

نتایج rich که به صورت یک لیست دنباله دار یا گالری از یک سایت نمایش داده می شوند. این قابلیت باید با یکی از قابلیت های رسپی، دوره، رستوران یا فیلم ترکیب شود.

Carousel

Course

دوره های آموزشی که در یک لیست دقیق ارائه دهنده ظاهر می شوند. دوره ها می توانند شامل تیتر دوره، ارائه دهنده و یک توضیح کوتاه باشند.

Course

Critic Review

یک اسنیپت از یک نقد و بررسی طولانی تر در یک مقاله که یک ویرایشگر یگانه ایجاد و شخصی سازی کرده یا برای یک ناشر طراحی کرده است. این نقد و بررسی ها می توانند برای کتاب ها، فیلم ها و بیزینس های محلی باشند.

Critic Review

Dataset

دسته های بزرگی از داده ها که در جستجوی دسته بندی داده های گوگل به نمایش در می آیند.

Dataset

EmployerAggregateRating

یک ارزیابی از سازمان استخدام کننده جمع آوری شده از تعداد زیادی از کاربران که در بخش تجارب کاری گوگل به نمایش درمی آیند.

EmployerAggregateRating

Fact Check

یک نسخه خلاصه سازی شده از ارزیابی میزان اعتبار یک سایت بر اساس ادعای ایجاد شده توسط دیگران.

Fact Check

FAQ

یک صفحه سوالات متداول شامل لیستی از سوالات و پاسخ هایی در مورد یک موضوع مشخص می باشد.

FAQ

Home Activities

یک نتیجه rich تعامل برانگیز که مردم در آن فعالیت های آنلاینی که می توانند در خانه انجام دهند را پیدا می کنند.

Home Activities

How-to

یک “چگونه انجام دهیم” به کاربران نحوه انجام یک کار را به صورت قدم به قدم نشان می دهد که شامل ویدیو، عکس و متن می باشد.

چگونه انجام دهیم

Image License

در Google Images، نشان لایسنس شدن به مردم می گوید که اطلاعات لایسنس برای عکس مورد نظر در دسترس می باشد و یک لینک به لایسنس مد نظر را در بخش Image Viewer ارائه می کند که شامل اطلاعات بیشتر در مورد این که چطور شخصی می تواند از عکس استفاده کند می باشد.

Image License

JobPosting

یک نتیجه غنی تعامل برانگیز که به کسانی که به دنبال کار هستند فرصت پیدا کردن شغل مورد نظر خود را می دهد. جستجوی تجربه کاری در گوگل شامل لوگوی شما و نقد و بررسی ها و نمرات و جزئیات شغل مورد نظر می باشد.

JobPosting

Job Training (beta)

یک نتیجه غنی تعاملی که به جویندگان کار و دانشجویان مورد نظر در پیدا کردن یک برنامه تمرینی کاری کمک می کند.

Job Training

بیزینس های محلی (Local Business)

جزئیات بیزینس های نمایش داده شده در گراف دانشی گوگل که شامل ساعت های کاری، نمرات، مسیریابی و فعالیت های لازم برای رزرو جا یا سفارش آیتم های مختلف می شود.

بیزینس های محلی

لوگو

لوگوی سازمان شما در نتایج جستجو و گراف دانشی گوگل.

لوگو

فیلم (Movie)

بخش فیلم به کاربران در بررسی لیست هایی از فیلم ها در جستجوی گوگل (به عنوان مثال، بهترین فیلم های سال ۲۰۲۰) کمک می کند. شما می توانید جزئیات لازم در مورد فیلم را ارائه کنید، مانند عنوان هر فیلم، اطلاعات کارگردان و عکس ها.

فیلم

حقوق برآورد شده (Estimated Salary)

اطلاعات مربوط به حقوق برآورد شده، مانند محدوده حقوقی و میانگین های حقوق بر اساس نواحی مختلف برای انواع مشاغل، که در جستجوی تجربه کاری گوگل به نمایش در می آیند.

حقوق برآورد شده

پادکست

می توانید کاری کنید تا پادکست شما در جستجوی گوگل با یک لینک قابل اجرا به نمایش در بیاید یا همچنین پادکست شما در دیگر پلتفرم های مربوط به پادکست گوگل مانند اپلیکیشن گوگل پادکست، Google Assistant و … ظاهر شود.

پادکست

محصول

اطلاعات در مورد محصول، مانند قیمت، در دسترس بودن و نمرات بررسی در این بخش قرار می گیرند.

محصول

Q&A

صفحات پرسش و پاسخ صفحات وبی هستند که شامل داده هایی با فرمت سوال و جواب می باشند که در واقع به صورت یک سوال است که بعد از آن پاسخ های مربوط به آن ارائه می شود.

صفحات پرسش و پاسخ صفحات

رسپی (Recipe)

رسپی هایی که به عنوان یک نتیجه غنی جداگانه یا بخشی از Carousel میزبان به نمایش درمی آیند.

رسپی

اسنیپت نقد و بررسی

یک گزیده کوتاه از یک نقد و بررسی یا نمره ای از نقد و بررسی یک سایت، که معمولاً میانگینی از نمرات داده شده از منتقدان می باشد. یک اسنیپت نقد و بررسی می تواند در مورد کتاب، رسپی، فیلم، محصول، اپلیکیشن نرم افزاری یا بیزینس محلی باشد.

اسنیپت نقد و بررسی

باکس جستجوی لینک سایت ها

یک باکس جستجو که زمان ظاهر شدن به عنوان یک نتیجه جستجو بر روی وب سایت شما متمرکز است.

باکس جستجوی لینک سایت ها

اپلیکیشن نرم افزار (نسخه بتا)

اطلاعات در مورد اپلیکیشن نرم افزاری، شامل اطلاعات نمرات آن، یک توضیح در مورد اپلیکیشن و لینک مربوط به آن را شامل می شود.

اپلیکیشن نرم افزار

Speakable

می توانید به موتور جستجو و دیگر اپلیکیشن ها اجازه دهید که محتواهای خبری شما را برای بلند خواندن در دیوایس های فعال بر روی Google Assistant با استفاده از قابلیت Text to Speech شناسایی کنند.

Speakable

محتوای Paywalled و Subscription

می توانید محتوای Paywalled روی سایت خود را نشان دهید تا به گوگل در ایجاد تمایز میان محتوای Paywalled و عمل Cloak کردن کمک کنید، کاری که بر خلاف قوانین گوگل می باشد.

محتوای Paywalled و Subscription

یک نکته دیگر هست که باید به آن اشاره کنیم، هیچ تضمینی نیست که داده های ساختاریافته منجر به تولید ریچ اسنیپت شوند، حتی اگر شما همه چیز را به صورت بی نقص سر جای خود قرار دهید. در واقع گوگل این موضوع را در بیانیه های خود به صورت خیلی واضح و شفاف اذعان کرده است. به زبان دیگر، استفاده از داده های ساختاریافته به صورت صحیح شانس به دست آوردن ریچ اسنیپت را افزایش می دهد.

جمع بندی

ریچ اسنیپت ها، اطلاعات سارختاریافته ی بسیار مفیدی است که در جلب توجه مخاطبان بسیار تاثیرگذار بوده و در بالا بردن نرخ کلیک تاثیرگذار می باشد. حتما از اسنیپت ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی