🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

url parameters چیست؟ و چه تاثیری بر سئو دارد؟

پارامترهای URL محتوای تکراری درست می کنند، بودجه بررسی توسط ربات های گوگل را هدر می دهند و سیگنال های رتبه بندی را از بین می برند. در این مقاله می توانید 6 شیوه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی سئو توسط پارامترهای URL را یاد بگیرید. در حالی که برنامه نویسان و علاقه مندان به آنالیتیکس عاشق پارامترها هستند، آن ها معمولاً برای سئو کابوس محسوب می شوند. ترکیبات بی نهایت از پارامترها می تواند هزاران متغیر از URLها را برای یک محتوا ایجاد کند. مشکل اینجاست که ما نمی توانیم به راحتی پارامترها را به کلی کنار بگذاریم. آن ها نقش مهمی را در تجربه کاربری یک وب سایت ایفا می کنند. بنابراین ما باید بفهمیم که چطور می توان آن ها را به شیوه ای که به سئو آسیب نرساند مدیریت کنیم.

در این مقاله می خوانید

یکی از موارد مهم در خصوص بهینه‌سازی URL ها توجه به URL Parameters است.

پارامترهای URL محتوای تکراری درست می کنند، بودجه بررسی توسط ربات های گوگل را هدر می دهند و سیگنال های رتبه بندی را از بین می برند. در این مقاله می توانید 6 شیوه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی سئو توسط پارامترهای URL را یاد بگیرید. در حالی که برنامه نویسان و علاقه مندان به آنالیتیکس عاشق پارامترها هستند، آن ها معمولاً برای سئو کابوس محسوب می شوند. ترکیبات بی نهایت از پارامترها می تواند هزاران متغیر از URLها را برای یک محتوا ایجاد کند. مشکل اینجاست که ما نمی توانیم به راحتی پارامترها را به کلی کنار بگذاریم. آن ها نقش مهمی را در تجربه کاربری یک وب سایت ایفا می کنند. بنابراین ما باید بفهمیم که چطور می توان آن ها را به شیوه ای که به سئو آسیب نرساند مدیریت کنیم. سئو یکی از شاخه‌های بازاریابی دیجیتال است برای آشنایی با کانال‌های دیگر این حوزه خواندن مقاله دیجیتال مارکتینگ را توصیه می‌نمائیم.

مفهوم URL Parameters چیست؟

پارامترهای URL که همچنین به عنوان نام مستعار رشته کوئری ها یا متغیرهای URL شناخته می شوند، پارامترها در واقع بخشی از یک URL هستند که بعد از علامت سوال قرار می گیرد. آن ها شامل یک Key و Values هستند که با استفاده از یک مساوی از یکدیگر جدا می شوند. پارامترهای متعددی می توانند به یک صفحه با استفاده از Ampersand اضافه شوند.

مفهوم URL Parameters چیست؟

رایج‌ترین موارد استفاده از پارامترهای URL لیست زیر است:

  • Tracking ردیابی: به عنوان مثال ?utm_medium=social، ?sessionid=123، یا ?affiliateid=abc
  • Reordering چینش دوباره: به عنوان مثال ?sort=lowest-price، ?order=highest-rated یا ?so=newest
  • Filtering فیلتر کردن: به عنوان مثال ?type=widget، colour=blue یا ?price-range=20-50
  • Identifying شناسایی: به عنوان مثال ?product=small-blue-widget، ?categoryid=124 یا itemid=24AU
  • Paginating صفحه بندی: به عنوان مثال ?page=2، p=2 یا viewitems=10-30
  • Searching جستجو: به عنوان مثال ?query=users-query، ?q=users-query یا ?search=drop-down-option
  • Translating ترجمه: به عنوان مثال ?lang=fr یا ?language=de

مشکلات سئو با url parameters

1 – url parameters محتوای تکراری ایجاد می کنند

معمولاً پارامترهای URL تغییر قابل توجهی روی محتوای درون صفحه ایجاد نمی کنند. یک نسخه دوباره چینش شده از صفحه معمولاً خیلی با نسخه اصلی تفاوت ندارد. یک URL صفحه به همراه تگ های ردیابی یا یک آی دی سشن برای نسخه اصلی قابل شناسایی است.

به عنوان مثال، URLهای پایین همگی مجموعه ای از Widgetها را برمی گردانند:

  • URL ثابت: https://www.example.com/widgets
  • پارامتر ردیابی: https://www.example.com/widgets?sessionid=32764
  • پارامتر چینش دوباره: https://www.example.com/widgets?sort=newest
  • پارامتر شناسایی: https://www.example.com/?category=widgets
  • پارامتر جستجو: https://www.example.com/products?search=widgets

این ها تعداد تقریباً زیادی URL برای یک محتوای تقریباً یکسان هستند، حالا تصور کنید که هر دسته بندی روی سایت شما بدین صورت باشد. تعداد URLها سر به فلک می کشد! مشکل این جاست که موتورهای جستجو با هر URL پارامتر محور به عنوان یک صفحه جدید برخورد می کنند. بنابراین آن ها متغیرهای متعددی از یک صفحه یکسان را مشاهده می کنند که همگی در حال ارائه محتوای تکراری هستند و همگی همان کیووردهای یکسان یا موضوع یکسان را هدفگیری کرده اند.

در حالی که چنین تکراری و چندگانه بودنی احتمالاً نمی تواند باعث شود که شما به کلی از صفحه نتایج جستجو فیلتر شوید، اما می تواند به Keyword Cannibalization منجر شده و دید گوگل نسبت به کیفیت کلی سایت شما را از آن جایی که این URLهای اضافی هیچ ارزشی ندارند، بدبین کند.

2 – URL پارامترها Crawl Budget را هدر می دهند

بررسی صفحات پارامتر بی ارزش، از بودجه بررسی کم می کند و توانایی سایت شما برای ایندکس کردن صفحات مرتبط با سئو و افزایش بارگزاری سرور را کاهش می دهد.

گوگل این نکته را به خوبی بازگو می کند:

“URLهای بیش از حد پیچیده، مخصوصاً آن هایی که شامل پارامترهای متعدد هستند، می توانند برای Crawlerها با ایجاد تعداد غیرضروری خیلی زیادی از URLها که به محتوای مشابهی روی سایت شما اشاره می کنند، مشکل ایجاد کنند. در نتیجه این اتفاق، ربات گوگل ممکن است پهنای باند خیلی بیشتری نسبت به چیزی که واقعاً مورد نیاز است مصرف کند، یا شاید نتواند تمامی محتوای روی سایت شما را به درستی ایندکس کند.”

3 – پارامترهای URL سیگنال های رتبه دهی صفحه را نصف می کنند

اگر نسخه های متعددی از محتوای صفحه یکسان دارید، لینک ها و به اشتراک گذاری های شبکه های اجتماعی ممکن است در نسخه های متفاوتی وارد شوند. این موضوع روی سیگنال های رتبه دهی شما تاثیر می گذارد. زمانی که یک ربات بررسی را گیج می کنید، این ربات دیگر نمی تواند مطمئن باشد که کدام صفحات رقابتی برای ایندکس شدن جهت کوئری های جستجو باید در نظر گرفته شوند.

4 – پارامترها باعث می شوند URLها کمتر کلیک شوند

قبول کنید که پارامترهای URLها ناخوشایند هستند. خواندن آن ها سخت است. به نظر قابل اعتماد نمی آیند. به همین دلیل نیز احتمال کلیک بر روی آن ها کمتر شود.

 پارامترها باعث می شوند URLها کمتر کلیک شوند

این موضوع روی عملکرد صفحه اثر می گذارد. نه تنها بخاطر این که نرخ کلیک روی رتبه بندی تاثیرگذار است، بلکه به این دلیل که میزان کلیک در شبکه های اجتماعی، ایمیل ها، زمانی که URLها در انجمن های گفتگو قرار می گیرند یا هر جای دیگری که URL باید به صورت کامل به نمایش دربیاید کاهش پیدا می کند. در حالی که این موضوع شاید یک تاثیر شکننده روی یک صفحه را داشته باشد، هر توئیت، لایک، ایمیل، لینک و منشن برای دامین اهمیت دارد. خوانا نبودن URL می تواند منجر به کاهش تعامل با برند شود. در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان علاوه بر سئو با دیگر کانال های حوزه بازاریابی دیجیتال آشنا می‌شوید و زیرنظر اساتید باتجربه در آن‌ها مهارت کسب می‌نمائید.

مقدار گستردگی مشکل‌تان با url parameters را ارزیابی کنید

دانستن در مورد هر پارامتری که از آن در وب سایت خود استفاده کرده اید اهمیت دارد، اما احتمالش زیاد است که برنامه نویسان شما لیست به روزی از این پارامترها را در اختیار نداشته باشند. بنابراین چطور می توانید تمامی پارامترهایی که نیاز به مدیریت دارند را پیدا کنید؟ یا بفهمید که چطور موتورهای جستجو این صفحات درک و ایندکس می کنند؟ چطور بفهمید که چه ارزشی توسط این صفحات به کاربران ارائه می شود؟پ

این پنج مرحله را دنبال کنید:

  • یک ربات راه اندازی کنید: با ابزاری مانند Screaming Frog شما می توانید در URL مورد نظر “؟” را جستجو کنید.
  • به ابزار پارامترهای URL گوگل سرچ کنسول نگاهی بیاندازید: گوگل به صورت خودکار رشته کوئری هایی که پیدا می کند را اضافه می کند.
  • فایل های Log خود را بررسی کنید: ببینید آیا ربات گوگل در حال بررسی URLهای پارامتر محور می باشد یا خیر.
  • با اپراتورهای پیشرفته site: inurl: جستجو کنید: ببینید که گوگل چطور پارامترهایی که با قرار دادن کلید در یک کوئری ترکیبی site:example.com inurl:key پیدا کرده اید را ایندکس می کند.
  • به گزارش All Pages گوگل آنالیتیکس نگاه کنید: “؟” را جستجو کنید تا ببینید چطور هر پارامتری که پیدا می کنید توسط کاربران استفاده می شود. مطمئن شوید که پارامترهای کوئری آن URL را ببینید که از تنظیمات View خارج نشده باشند.

با داشتن این داده ها، شما حالا می توانید تصمیم بگیرید که چطور به بهترین شیوه هر کدام از پارامترهای وب سایت خود را مدیریت کنید.

راه حل های سئو برای رفع مشکلات url parameters

شما 6 ابزار در توپخانه سئوی خود دارید که با استفاده از آن ها در سطح استراتژیک با پارامترهای URL مقابله کنید.

URLهای بر پایه پارامتر را محدود کنید

یک بررسی ساده از نحوه و دلیل ایجاد پارامترها می تواند یک برد سریع در زمینه سئو را برای شما رقم بزند. شما معمولاً راه هایی برای کاهش تعداد پارامترهای URL پیدا می کنید و در نتیجه می توانید تاثیر منفی آن ها روی سئو را به کمترین حالت برسانید. چهار مشکل رایج برای شروع بررسی شما وجود دارند.

1 – پارامترهای غیرضروری را حذف کنید

از برنامه نویس خود لیستی از تمامی پارامترهای وب سایت و کاربردی که دارند را درخواست کنید. احتمالاً شما پارامترهایی را پیدا خواهید کرد که دیگر کاربرد با ارزشی برایتان ندارند.

 پارامترهای غیرضروری را حذف کنید

به عنوان مثال، کاربران را با استفاده از Cookieها خیلی بهتر از Session IDها می توان شناسایی کرد. در عین حال پارامتر سشن آی دی ممکن است همچنان روی وب سایت شما وجود داشته باشد چرا که در گذشته از آن استفاده می شد. ممکن است بفهمید که یک فیلتر در مسیریابی وجهی شما به ندرت توسط کاربران اعمال می شود. هر پارامتری که توسط مشکلات فنی ایجاد شده است باید بلافاصله نابود شود.

2 – از ارزش های خالی در URL جلوگیری کنید

پارامترهای URL باید تنها زمانی به یک URL اضافه شوند که کاربردی داشته باشند. اجازه اضافه شدن کلیدهای پارامترها را ندهید اگر ارزش آن ها خالی است.

از ارزش های خالی در URL جلوگیری کنید

در مثال بالا، key2 و key3 هیچکدام به هیچ صورتی ارزشی را اضافه نمی کنند.

3 – تنها یک بار از Keys استفاده کنید

از اعمال پارامترهای متعدد با نام پارامتر یکسان و ارزش متفاوت اجتناب کنید. برای آپشن های چند انتخابی، بهتر است که ارزش ها را بعد از یک کلید با یکدیگر ترکیب کنید.

تنها یک بار از Keys استفاده کنید

4 – پارامترهای URL را به ترتیب کنید

اگر پارامترهای URL یکسان چینش دوباره شوند، صفحات توسط موتورهای جستجو به صورت یکسان تفسیر می شوند. در این صورت، ترتیب پارامترها از دید محتوای تکراری اهمیت ندارند، اما هر کدام از این ترکیبات بودجه بررسی را هدر داده و سیگنال های رتبه دهی را جدا می کنند.

پارامترهای URL را به ترتیب کنید

با درخواست از برنامه نویس خود برای نوشتن یک متن برای همیشه قرار دادن پارامترها با یک ترتیب ثابت، بدون توجه به این که کاربران چطور آن ها را انتخاب کرده اند، از این مشکل جلوگیری کنید. به نظر ما، شما باید با ترجمه کردن پارامترها شروع کنید، سپس به ترتیب سراغ شناسایی، صفحه بندی، سپس لایه بندی فیلترها و چینش دوباره یا پارامترهای جستجو و در نهایت ردیابی بروید.

مزایا:

  • استفاده بهینه تر از بودجه بررسی ربات گوگل
  • کاهش مشکلات محتوای تکراری
  • متمرکز کردن سیگنال های رتبه دهی به تعداد صفحات کمتر
  • مناسب برای تمامی مدل های پارامترها

معایب:

  • زمان نرمال برای پیاده سازی فنی

ویژگی لینک Rel=”Canonical”

ویژگی لینک rel=canonical نشان می دهد که یک صفحه دارای محتوای مشابه یا یکسان با یک صفحه دیگر است. این موضوع به موتورهای جستجو می گوید که سیگنال های رتبه دهی را از لینکی که به عنوان کنونیکال مشخص شده است بگیرد.

ویژگی لینک Rel=”Canonical”

شما می توانید URLهای پارامتر محور خود را به URL مناسب برای سئو برای پارامترهای ردیابی، شناسایی و مرتب سازی rel=canonical کنید، اما این تاکتیک زمانی که محتوای صفحه پارامتر نزدیک به کنونیکال نیست مناسب نیست، مانند صفحه بندی، جستجو، ترجمه یا بعضی از پارامترهای فیلتر کردن.

مزایا:

  • پیاده سازی فنی نسبتاً ساده
  • احتمال بالای محافظت در برابر مشکلات محتوای تکراری
  • تجمع سیگنال های رتبه دهی روی لینک کنونیکال

معایب:

  • هدر دادن بودجه بررسی ربات ها بر روی صفحات پارامتر
  • نامناسب برای تمامی مدل های پارامترها
  • تفسیر شده توسط موتورهای جستجو به عنوان نشانگر قدرتمند، نه یک دستور.

تگ Meta Robots Noindex

شما می توانید یک دستور noindex را برای هر صفحه مبتنی بر پارامتر که ارزش سئو ندارد اضافه کنید. این تگ از ایندکس شدن صفحه توسط موتورهای جستجو جلوگیری می کند. لینک هایی که تگ noindex دارند به احتمال زیاد کمتر بررسی می شوند و اگر برای مدت طولانی سر جای خود باشند باعث می شوند که گوگل لینک های صفحه را به صورت nofollow در بیاورد.

مزایا:

  • پیاده سازی فنی نسبتاً ساده
  • احتمال بالای محافظت در برابر مشکلات محتوای تکراری
  • مناسب برای تمامی مدل های پارامترهایی که دوست ندارید ایندکس شوند
  • حذف کردن URLهای پارامتر محور کنونی از ایندکس

معایب:

  • عدم جلوگیری از موتورهای جستجو برای بررسی URLها، اما تشویق آن ها به کمتر انجام دادن این کار
  • عدم تجمع سیگنال های رتبه دهی
  • تفسیر شده توسط موتورهای جستجو به عنوان یک اخطار قدرتمند، نه یک دستور

Robots.txt Disallow

فایل robots.txt چیزی است که موتورهای جستجو قبل از بررسی سایت شما به آن ها نگاه می کنند. اگر آن ها ببینند که اجازه چیزی صادر نشده است، به آن جا نخواهند رفت.

Robots.txt Disallow

شما می توانید از این فایل برای بلاک کردن دسترسی بررسی کننده به همه URLهای پارامتر محور (با استفاده از Disallow: /*?*) یا تنها رشته کوئری های مشخصی که نمی خواهید ایندکس شوند استفاده کنید.

مزایا:

  • پیاده سازی فنی ساده
  • اجازه استفاده بهتر و بهینه تر از بودجه بررسی را می دهد
  • از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری می کند
  • مناسب برای تمامی مدل های پارامترهایی که نمی خواهید ایندکس شوند

معایب:

  • عدم تجمع سیگنال های رتبه دهی
  • عدم حذف URLهای کنونی از ایندکس

ابزار Parameter Tool در گوگل سرچ کنسول

شما می توانید با تنظیم ابزار پارامتر URL گوگل به ربات ها هدف پارامترهای خود و نحوه ای که می خواهید مدیریت شوند را بگویید.

ابزار Parameter Tool در گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یک پیام اخطار دارد که می گوید استفاده از این ابزار ممکن است “باعث ناپدید شدن صفحات بسیاری از یک جستجو شود” این ممکن است ترسناک به نظر بیاید، اما چیزی که ترسناک تر است هزاران صفحه تکراری که به توانایی سایت شما برای رتبه گرفتن آسیب می زنند. بنابراین بهترین کار یادگیری نحوه تنظیم پارامترهای URL در گوگل سرچ کنسول است، به جای این که اجازه دهید ربات گوگل در این مورد تصمیم بگیرد.

کلید موفقیت در این کار این است که از خود بپرسید پارامتر چطور روی محتوای صفحه تاثیر می گذارد.

  • پارامترهای ردیابی محتوای صفحه را تغییر نمی دهند. آن ها را به عنوان URLهای Representative تنظیم کنید.
  • پارامترهایی که محتوای صفحه را مرتب می کنند را به عنوان Sorts تنظیم کنید. اگر این مورد به صورت دلخواه توسط کاربر اضافه شود، وضعیت Crawl را به حالت No URLs دربیاورید. اگر پارامتر Sort به صورت پیشفرض اعمال می شود، از Only URLs with Value را بزنید و Value پیشفرض را وارد کنید.
  • پارامترهایی که صفحه را فیلتر می کنند به صورت زیرمجموعه ای از محتوا تحت عنوان Narrows تنظیم کنید. اگر این فیلترها به سئو ارتباطی ندارند، وضعیت Crawl را روی No URLs قرار دهید. اگر آن ها به سئو مرتبط هستند وضعیت بررسی را روی حالت Every URL قرار دهید.
  • پارامترهایی که یک قطعه یا گروه مشخصی از محتوا را نشان می دهند به عنوان Specifics تنظیم کنید. به صورت ایده آل، این باید URL ثابت باشد. اگر امکانش وجود ندارد، بهتر است وضعیت آن را روی Every URL تنظیم کنید.
  • پارامترهایی که یک نسخه ترجمه شده از محتوا را نشان می دهند به عنوان Translates تنظیم کنید. در حالت ایده آل، ترجمه باید توسط زیرپوشه ها کسب شود. اگر امکانش وجود ندارد، بهتر است وضعیت آن را روی Every URLs تنظیم کنید.
  • پارامترهایی که یک صفحه جزئی از یک دنباله طولانی تر را نشان می دهند را به عنوان Paginates تنظیم کنید. اگر با استفاده از نقشه های سایت XML به ایندکس شدن بهینه دست پیدا کرده اید، می توانید بودجه بررسی خود را ذخیره کرده و وضعیت آن را به حالت No URL دربیاورید. در غیر این صورت، برای کمک کردن به ربات ها جهت پیدا کردن تمامی آیتم ها آن را روی حالت Every URL قرار دهید.

گوگل به صورت خودکار پارامترها را به لیست زیر حالت پیشفرض Let Googlebot Decide اضافه می کند. مشکل این جاست که، این پارامترها را هیچوقت نمی توان پاک کرد، حتی اگر دیگر وجود خارجی نداشته باشند. بنابراین هر زمان که امکانش هست، بهتر است که پارامترها را خودتان فعالانه اضافه کنید تا در هر مرحله ای اگر پارامتر مورد نظر دیگر وجود نداشت، بتوانید آن را از GSC حذف کنید. برای هر پارامتری که در سرچ کنسول در وضعیت No URL قرار می دهید، باید اضافه کردن آن در ابزار پارامتر Ignore URL بینگ را نیز در نظر بگیرید.

مزایا:

  • بدون نیاز به زمان برنامه نویسان
  • اجازه استفاده بهینه تر از بودجه بررسی
  • احتمال بالای محافظت در برابر مشکلات محتوای تکراری
  • مناسب برای تمامی مدل های پارامترها

معایب:

  • عدم ادغام سیگنال های رتبه دهی
  • تفسیر شده توسط گوگل به عنوان یک اخطار کمک کننده، نه یک دستور
  • تنها برای گوگل جواب می دهد و کنترل کمتری در بینگ دارد

انتقال از URLهای پویا به URLهای ثابت

بسیاری از افراد فکر می کنند که شیوه بهینه مدیریت پارامترهای URL اجتناب از آن ها از اول ماجراست. چرا که زیرپوشه ها از پارامترها رد می شوند تا به گوگل در درک ساختار و ثبات سایت کمک کنند، URLهای مبتنی بر کیوورد همیشه نقطه قوت سئوی درون صفحه ای بوده اند. برای رسیدن به این مهم، شما می توانید از بازنوشته های URLهای سمت سرور برای تبدیل پارامترها به URLهای زیرپوشه استفاده کنید.

به عنوان مثال این لینک را در نظر بگیرید: www.example.com/view-product?id=482794

که تبدیل می شود به: www.example.com/widgets/blue

این راهکار برای پارامترهای مبتنی بر کیوورد توصیفی به خوبی جواب می دهد، مانند آن هایی که دسته بندی ها و محصولات را شناسایی می کنند یا برای ویژگی های مرتبط موتورهای جستجو فیلتر بندی می نمایند. این کار همچنین برای محتوای ترجمه شده نیز موثر است، اما برای المان های غیرمرتبط به کیووردهای مسیریابی وجهی مانند قیمت مشکل ساز می شود. داشتن چنین فیلتری به عنوان یک لینک ثابت دارای قابلیت ایندکس شدن هیچ ارزشی در زمینه سئو ندارد.

این موضوع همچنین برای پارامترهای جستجو نیز مشکل ساز است، چرا که هر کوئری ایجاد شده توسط کاربران باعث ایجاد یک صفحه ثابت می شود که برای رتبه بندی و در مقابل کنونیکال ها کار می کند، یا حتی بدتر، هر زمان که یک کاربر برای یک آیتمی که شما ارائه نمی کنید جستجو می کند، به ربات های جستجو صفحات محتوای کم کیفیت را نشان می دهد.

این روش زمانی که روی پارامترهای صفحه بندی اعمال می شود نیز عجیب عمل می کند، مثلاً اگر لینک زیر را در نظر داشته باشیم: www.example.com/widgets/blue/page2

ترتیب بندی دوباره خیلی عجیبی اتفاق می افتد و لینکی مانند زیر به ما داده می شود: www.example.com/widgets/blue/lowest-price

که معمولاً انتخاب خوبی برای ردیابی نیست. گوگل آنالیتیکس متوجه نسخه ایستای پارامتر UTM نمی شود. علاوه بر این، با جایگزین کردن پارامترهای پویا با URLهای ثابت برای چیزهایی مانند صفحه بندی، نتایج سرچ باکس روی سایت یا مرتب سازی باعث بهبود محتوای تکراری، بودجه بررسی یا کاهش تساوی لینک دهی داخلی نمی شود.

داشتن تمامی ترکیبات فیلترها از مسیریابی وجهی شما مانند URLهای قابل ایندکس شدن معمولاً منجر به مشکلات جزئی محتوا می شود. مخصوصاً اگر انتخاب چندگانه فیلترها را ارائه بدهید. بسیاری از متخصصان سئو می گویند که ممکن است بدون تاثیر گذاشتن روی URLها بتوان همان تجربه کاربری قبل را به کاربران ارائه داد. به عنوان مثال، با استفاده از Post به جای گرفتن درخواست برای تنظیم محتوای صفحه که در نتیجه آن می توان تجربه کاربری را حفظ کرده و از مشکلات سئو دوری کرد.

اگرچه که بیرون کشیدن پارامترها در این زمینه باعث از بین رفتن امکان بوکمارک کردن یا به اشتراک گذاری یک صفحه بخصوص توسط مخاطبان شما می شود که مشخصاً برای پارامترهای ردیابی امکان پذیر نیست و برای صفحه بندی نیز توصیه نمی شود. معمای مسئله برای بسیاری از وب سایت این است که کاملاً اجتناب کردن از پارامترها اگر می خواهید به تجربه کاربری ایده آل خود برسید امکان پذیر نمی باشد. همان طور که برای سئوی خوب نیز توصیه نمی شود.

بنابراین ما این وسط گیر افتاده ایم. برای پارامترهایی که نمی خواهید در نتایج جستجو ایندکس شوند (صفحه بندی، مرتب سازی، ردیابی و …) به عنوان رشته کوئری پیاده سازی کنید. برای پارامترهایی که می خواهید ایندکس شوند، از مسیرهای URLهای ثابت استفاده کنید.

مزایا:

  • انتقال دادن تمرکز ربات بررسی از لینک های پارامتر محور به URLهای ثابتی که احتمال رتبه گرفتن بیشتری دارند.

معایب:

  • سرمایه گذاری قابل توجه روی زمان برنامه نویسی برای بازنویسی های URLها و ری دایرکت های 301
  • عدم جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری
  • عدم تجمع سیگنال های رتبه دهی
  • نامناسب برای تمامی مدل های پارامترها
  • ممکن است باعث ایجاد مشکلات جزئی محتوا شود
  • همیشه یک URL قابل لینک دهی یا قابل بوکمارک کردن را ارائه نمی کند

بهترین فعالیت های مدیریت URL Parameter برای سئو

حالا کدام یک از این 6 روش را باید پیاده سازی کنید؟ پاسخ شما نمی تواند همه آن ها باشد. نه تنها این کار باعث ایجاد پیچیدگی غیرضروری می شود، بلکه معمولاً راه حل های سئو به صورت فعالانه با یکدیگر تداخل پیدا می کنند. به عنوان مثال، اگر شما از robots.txt Disallow استفاده کنید، گوگل نمی تواند هیچ تگ noindexـی را مشاهده کند. شما همچنین نباید یک تگ meta noindex را با یک لینک rel=canonical ترکیب کنید.

چیزی که مشخص است این است که هیچ راه حل بدون نقصی وجود ندارد. حتی جان مولر از خود گوگل نیز نمی تواند در مورد یک راهکار بهتر از همه تصمیم بگیرد. در یک کنفرانس گوگل وب مستر، جان مولر در ابتدا رای مخالف برای اجازه ندادن به پارامترها داد، اما زمانی که از وی در این مورد از دید مسیریابی وجهی سوال شد، جواب داد “بستگی دارد.” موقعیت هایی هستند که در آن ها کاربردی بودن بررسی ربات اهمیت بیشتری نسبت به تجمع سیگنال های معتبر دارد.

بهترین فعالیت های مدیریت URL Parameter برای سئو

در نهایت، چیزی که برای وب سایت شما مناسب است به اولویت های شما بستگی دارد. ما شخصاً از noindex یا بلاک کردن دسترسی به صفحات پارامتر استفاده نمی کنیم. اگر گوگل نمی تواند تمامی متغیرهای URLها را بررسی و درک کند، نمی تواند سیگنال های رتبه دهی صفحه کنونیکال را جمع آوری کند.

ما از این برنامه برای مدیریت پارامترها به شیوه ای که به سئو آسیب نرساند استفاده می کنیم:

  • انجام تحقیقات کیوورد برای فهمیدن این که کدام پارامترها باید متناسب با موتورهای جستجو و URLهای ثابت باشند.
  • پیاده سازی مدیریت صحیح صفحه بندی با استفاده از rel=”next” و rel=”prev”
  • برای تمامی URLهای باقی مانده مبتنی بر پارامتر، پیاده سازی قوانین ثابت مرتب کردن، که تنها یک بار از کلیدها استفاده می کنند و برای محدود کردن تعداد URLها از ارزش های خالی جلوگیری می کنند.
  • اضافه کردن یک ویژگی rel=canonical به صفحات پارامتر مناسب برای ترکیب توانایی رتبه بندی.
  • تنظیم مدیریت پارامترهای URL هم در گوگل و هم در بینگ به عنوان یک روش برای کمک به موتورهای جستجو جهت درک کارایی هر پارامتر.
  • چک کردن این که هیچ URL مبتنی بر پارامتری در نقشه سایت XML ثبت نشده باشد.

منبع: https://www.searchenginejournal.com/technical-seo/url-parameter-handling

جمع بندی

فرقی نمی کند که از چه استراتژی مدیریت پارامتری استفاده می کنید، مطمئن شوید که تاثیر تلاش های خود بر روی شاخص های کلیدی عملکرد را مستند می کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی