🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

هشتگ (Hashtag#) چیست؟ (کاربرد، تاریخچه، اینستاگرام و …)

هشتگ گذاری یکی از مهم ترین کاربردهای شبکه های اجتماعی است که به اندازه موتور جستجوی گوگل مهم است و باعث می شود مشتری راحت شما را پیدا کند. در این مقاله با استراتژی آن بیشتر آشنا شوید. از زمان داغ شدن شبکه های اجتماعی و محبوبیت استفاده از آن ها میان کاربران تا به امروزه مفهوم مهم و همه گیری به نام هشتگ رواج پیدا کرده است. هشتگ # یک علامت ساده است با این حال کاربرد آن را از پیدا کردن لباس مورد نظر تا رهبری یک جنبش اجتماعی می توان دنبال کرد.
هشتگ (Hashtag#) چیست

در این مقاله می خوانید

هشتگ گذاری یکی از مهم ترین کاربردهای شبکه های اجتماعی است که به اندازه موتور جستجوی گوگل مهم است و باعث می شود مشتری راحت شما را پیدا کند. در این مقاله با استراتژی آن بیشتر آشنا شوید. از زمان داغ شدن شبکه های اجتماعی و محبوبیت استفاده از آن ها میان کاربران تا به امروزه مفهوم مهم و همه گیری به نام هشتگ رواج پیدا کرده است. هشتگ # یک علامت ساده است با این حال کاربرد آن را از پیدا کردن لباس مورد نظر تا رهبری یک جنبش اجتماعی می توان دنبال کرد. این علامت قبل از اینکه به یک کاربرد و مفهوم در شبکه های اجتماعی تبدیل شود با اسم هش Hash فقط یک علامت بود و برای نشانه شمارش اعداد به کار می رفت. اما دقیقا کاربرد این علامت از کجا پیدا شد؟ برای چه استفاده می شود و استراتژی های استفاده از آن چیست؟ با این مقاله همراه باشید تا با آموزش هشتگ نویسی و پاسخ تمام سوالات قبل آشنا شوید.

هشتگ چیست؟

در ساده ترین حالت می توان گفت راهی برای دسته بندی عنوان ها در شبکه های اجتماعی و وب سایت هاست تا کاربران به راحتی به محتوای مورد نظرشان دست پیدا کنند. در واقع کاربرد آن مانند یک موتور جست و جو است اما به شکل ضعیف تر عمل می کند، چرا که برای پیدا کردن محتوای مورد نظر باید هشتگ دقیق استفاده شود و اگر عنوان هشتگ کلمه ای اضافه یا کم داشته باشد ممکن است در جستجوی محتوای مورد نظر به مشکل بر بخورید.

برای ساختن هشتگ خودتان فقط کافیست علامت مربع یا # را در ابتدای عنوان قرار بدهید تا در همان دسته مربوط قرار بگیرد. مثلا هشتگ های محبوب در حوزه دیجیتال مارکتینگ به صورت روبرو است: #Seo, #digitalmarketing, #googleseo

تاریخچه هشتگ

همانطور که در مقدمه هم اشاره شد هشتگ در ابتدا یک علامت ساده بود و به عنوان نماد شمارش اعداد به کار می رفت. بعد از آن یعنی حدود 30 سال قبل خالق زبان برنامه نویسی (Dennis Ritchie) تصمیم گرفت برای تفکیک کلمات کلیدی از سایر عبارت ها از آن استفاده کند. بدین ترتیب استفاده از # در برنامه نویسی رواج پیدا کرد.

تاریخچه هشتگ
در سال 2007 یکی کاربران توئیتر برای اولین بار مفهوم هشتگ# را وارد توئیتر کرد

در سال 2007 یکی کاربران توئیتر به نام کریس مسینا برای اولین بار مفهوم # را وارد توئیتر کرد. قبل از این هشتگ در سطح وب به کار می رفت و کریس از همان ایده گرفت و برای تفکیک و دسته بندی عناوین و موضوع ها از آن استفاده کرد و افراد توانستند با بهره بردن از آن در توئیتر نظرات مشابه خود و یا اتفاق های مرتبط را پیدا کنند و در واقع انقلابی در توئیتر برای گرد هم آوردن افراد ایجاد شد.

کابرد های مهم 
  • کمک به بیشتر دیده شدن محتوا
  • جذب لید برای کسب و کارها
  • گرد هم آوردن افراد با نظرات مشابه
  • طبقه بندی و دسته بندی مطالب
  • استفاده در کمپین های تبلیغاتی
  • استفاده در جنبش های اجتماعی و …
اصول هشتگ نویسی

هشتگ نویسی مانند هر تکنولوژی دیگری اصول و قوانین خاص خودش را دارد و اگر آنها را رعایت نکنید احتمالا موفقیتی برای فعالیت های بازاریابی تان نخواهید ساخت.

اصول هشتگ نویسی
هشتگ نویسی مانند هر تکنولوژی دیگری اصول و قوانین خاص خودش را دارد
  1. هشتگ به حروف کوچک و بزرگ حساس نیست

مثلا  #DIGITALMARKETING با #digitalmarketing تفاوتی ندارد.

  1. هشتگ با عدد نیز می تواند شروع شود

به جز شبکه اجتماعی گوگل پلاس که در آن هشتگ نمی تواند با عدد شروع شود در بقیه شبکه های اجتماعی می توانید هشتگ خود را با عدد شروع کنید. مثل #10tipsforseo

  1. فاصله کلمات در هشتگ تعریف نشده است

یکی از اصول هشتگ نویسی که باید بدانید آن است که گذاشتن فاصله میان کلمات در آن تعریف نشده مثلا هشتگی تحت عنوان #digital marketing  نداریم و کلمات باید پشت سر هم نوشته شوند.

  1. هشتگ فارسی

در نکته بالا اشاره کردیم که معمولا برای هشتگ نویسی به انگلیسی کلمه ها را پشت سر هم می نویسید در صورتی که به دلیل وجود حروف کشیده در زبان فارسی ظاهر نا مناسب می شود و خواندنش سخت. در این مواقع برای جدا کردن کلمات فارسی، از علامت آندرلاین ” _ ” استفاده می کنند.

مثلا #آکادمی_دیجیتال_مارکتینگ

تاثیر هشتگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی

تاثیر هشتگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی
هشتگ ها به بازاریابی شبکه های اجتماعی کمک بسیاری می کنند
  • کاربران می توانند با دنبال کردن هشتگ های خاص پیام های شما را ببینند ( حتی اگر فالوئر شما نباشند) . در واقع با استفاده از # محبوب زیر پست هایتان که در ادامه مطلب از آنها نام خواهیم برد می توانید مشتری بالقوه تان را افزایش دهید.
  • با استفاده از هشتگ می توانید با جریان های مختلف همراهی کنید. بد نیست که با دنبال کردن هشتگ های داغ، خودتان را به نوعی در آن جا دهید و از بازدید کنندگان برای جذب مخاطب استفاده کنید.
  • هشتگ ها به بازاریابی شبکه های اجتماعی کمک بسیاری می کنند و باعث می شود آپدیت پست هایتان در دسته بندی دقیق تری قرار بگیرد. مثلا فرض کنید در حوزه تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنید و به تازگی در توئیتر پستی در ارتباط با سئو نوشته اید. با اضافه کردن #seo زیر پست تان در واقع این راهنمایی را به شبکه اجتماعی مورد نظر می دهید که پست تان را در دسته سئو قرار دهد تا مخاطبینی که دنبال محتوای سئو می گردند مطلب شما را هم مشاهده کنند.
  • استفاده از # نرخ اینگیجمنت شبکه اجتماعی را افزایش می دهد.

هشتگ نویسی در شبکه های اجتماعی

در ادامه بحث نحوه هشتگ نویسی را به تفکیک شبکه های اجتماعی توضیح می دهیم.

هشتگ در توئیتر

توئیتر اولین پلتفرمی بود که استفاده از # در آن رواج پیدا کرد و بعد شبکه های اجتماعی دیگر به استفاده از آن روی آوردند. هنوز که هنوزه می توان توئیتر را مهد آن می دانند و استفاده از آن نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر رایج تر است. با سرچ هشتگی خاص در توئیتر می توانید به بحث مورد نظر بپیوندید و یا اگر خودتان در زمینه خاصی فعالیت می کنید پست هایتان را دسته بندی کنید. زمانی که هشتگی در توئیتر داغ می شود و تعداد افراد زیادی از آن استفاده می کنند اصطلاح ” ترند ” را به آن نسبت می دهند.

طبق آمار توئیت هایی که حاوی هشتگ هستند، نرخ اینگیجمنتی دو برابر توئیت های بدون آن دریافت می کنند ( از طریق ریتوئیت، کلیک ها و ریپلای ها).

سه نکته توئیتری برای ساخت آن :

تاثیر هشتگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی
به هشتگ های ترند توجه کنید
  • به هشتگ های ترند توجه کنید: وقتی که وارد صفحه توئیترتان می شوید می توانید در قسمت سمت چپ صفحه هشتگ های ترند یا داغ را ببینید. #ها با توجه به لوکیشن شما قرار داده می شوند اما اگر موقعیت های دیگر هم بخواهید بررسی کنید می توانید از قسمت Change بقیه لوکیشن ها هم ببینید. روی هشتگ مورد نظر که کلیک کنید تمام توئیت های مربوط به آن به شما نمایش داده می شود.
  • هشتگ مورد نظرتان را فالو کنید: برای اینکه از تمام توئیت هایی که به هشتگ مورد نظر اضافه می شود با خبر شوید باید آن را فالو کنید تا بر روی تایم لاین توئیترتان نمایش داده شود و دیگر نیازی به سرچ کردن آن نداشته باشید. هم چنین می توانید آنها را سیو کنید. اگر هشتگ خاص خودتان را ساخته اید حتما آن را فالو کنید تا توئیتی را از دست ندهید.
  • توئیتتان را با هشتگ مناسب بسازید: وقتی که می خواهید هشتگی را بسازید و شروع به تایپ می کنید توئیتر هشتگ های مرتبط را به شما پیشنهاد می دهد و می توانید از لیست یکی را انتخاب کنید.

پر بازدید # توئیتر در سال 2019 به شکل زیر بوده است:

  • #vegan که مربوط به کمپین های گیاهخواری است.
  • #motivationmonday که مربوط به پست های انگیزشی اول هفته است.
  • #wcw که زندگینامه زنان موفق سرتاسر دنیا را شرح می دهد.
  • #traveltuesday که برای علاقمندان به سفر طراحی شده است و پر از تجربیات گوناگون است.

هشتگ در اینستاگرام

شاید جالب باشد بدانید پست اینستاگرامی که حداقل یک هشتگ داشته باشد 12.6 درصد نرخ اینگیجمنت بالاتری نسبت به پست های بدون آن دارد. طبیعتا از بین 95 میلیون عکسی که هر روزه در اینستاگرام منتشر می شود سخت است که بتواند محتوای مناسب را به افراد مناسب برساند. هشتگ های ارزشمند دارای قدرت بسیاری هستند که می توانند به جذب فالوئر در اینستاگرام منجر شوند، نرخ اینگیجمنت را افزایش دهند و تصویر برند شناخته شده تری به مخاطب ارائه دهند.

هشتگ در اینستاگرام
پست اینستاگرامی که حداقل یک هشتگ داشته باشد 12.6 درصد نرخ اینگیجمنت بالاتری نسبت به پست های بدون هشتگ دارد

اگر مایل به ساخت هشتگ مخصوص به خودتان نیستید حداقل از یک هشتگ اماده برای پست تان استفاده کنید تا از اینکه محتوایتان به دست افراد مناسب می رسد اطمینان حاصل کنید.

  • نحوه پیدا کردن # در اینستاگرام

برای شروع یافتن یک هشتگ ابتدا باید به قسمت Search اینستاگرام وارد شوید اینستاگرام در این مرحله 4 گزینه پیش روی شما قرار می دهد: Top, People, Tags, Places که گزینه Tagsمخصوص هشتگ هاست و البته چون در قسمت تگ قرار دارید برای سرچ کردن محتوای مورد نظر اضافه کردن # ضروری نیست. در این مرحله اینستاگرام تمام آنهای که دارای کلمه کلیدی مورد نظر شما باشند را به شما نشان می دهد و مانند توئیتر می توانید بنا به علاقه تان آن را فالو کنید تا به محض اضافه شدن محتوا به آن پست مورد نظر را بر صفحه فیدتان ببینید.

  • مدیریت هشتگ در اینستاگرام

برای مشاهده لیست کامل آنهایی که در اینستاگرام فالو کرده اید باید در صفحه شخصی تان به قسمت Followings رفته و سربرگ Hashtags را انتخاب کنید در این قسمت تمام هشتگ های فالو شده نشان داده خواهند شد و می توانید آنها را آنفالو کنید.

  • هشتگ های پر بازدید اینستاگرامی

در اینستاگرام نیز برخی از محبوبیت بیشتری برخودار هستند برخی نمونه های خارجی مثل : #love , #style #tbt , #food  که بیشترین استفاده را توسط کاربران دارند و میلیونها نفر از سراسر جهان از آن ها استفاده می کنند. برخی نمونه های ایرانی از هشتگ های محبوب نیز مثل هشتگ های مدلینگ از جمله: #مد #مدلینگ (حدود یک میلیون پست روی این هشتگ بارگذاری شده است) #استایل یا هشتگ های مسافرتی مثل #گردشگری #سفر #طبیعت_گردی از نمونه هشتگ هایی هستند که توسط کاربران ایرانی به وفور استفاده می شوند. البته هنگام هشتگ گذاری اینستاگرام هم مانند توئیتر هشتگ های محبوب را پیشنهاد می دهد و اگر مایل به استفاده از هشتگ مخصوص خودتان نبودید می توانید از آنها استفاده کنید.

هشتگ در لینکدین

لینکدین بسیار دیرتر از بقیه پلتفرم ها یعنی در سال 2018 به ویژگی هشتگ گذاری ارتقا پیدا کرد و کارکرد آن نسبت به بقیه شبکه های اجتماعی کمی متفاوت است.

هشتگ در لینکدین هم مثل بقیه پلتفرم ها از ترکیب # و کلمات و اعداد به دست می آید با این تفاوت که بعد از انتشار پست قابل ویرایش یا پاک کردن نیست. فقط کافیست بعد از نوشتن پست تان گزینه Publish را بزنید و در گوشه بالا سمت راست یک پنجره پاپ آپ برایتان باز می شود که باید موضوع مقاله تان را مشخص کنید و حالا در این قسمت می توانید در کنار معرفی مقاله هشتگ مورد نظرتان را نیز وارد کنید تا بهتر دیده شوید. علاوه بر اضافه کردن هشتگ به پست هایتان به Headline و Summary نیز می توانید هشتگ مورد نظرتان را اضافه کنید.

برخی هشتگ های محبوب لینکدین از قرار زیر هستند:

#Business, #smalbusiness, #entrepreneur, #careers, #management, #leadership, #innovation, #personalbranding

هشتگ در فیسبوک

روند هشتگ گذاری در فیسبوک نیز کاملا مشابه شبکه های اجتماعی دیگر است به این ترتیب که زیر پستی که می خواهید منتشر کنید هشتگ مورد نظرتان را می نویسید و در تایم لاین منتشر می کنید و هشتگ مثل یک لینک قابل کلیک می شود و با کلیک بر آن صفحه فرد باز می شود. اگر مایل هستید به صورت عمومی پست مربوط به هشتگ تان قابل دیدن باشد باید از منوی سمت راست پست گزینه Public را انتخاب کنید.

هشتگ در فیسبوک
برای پیدا کردن هشتگ های پر بازدید فیسبوک، از نوار سمت چپ تایم لاین استفاده کنید

برای پیدا کردن هشتگ های پر بازدید فیسبوک می توانید از نوار سمت چپ تایم لاین خود استفاده کنید در این قسمت هشتگ های پر طرفدار بسته به صفحاتی که لایک کردید به شما نشان داده می شود.

هشتگ در تلگرام

شاید در مورد استفاده از هشتگ در تلگرام نتوان آنقدر ها جدی بحث کرد چرا که تنها مزیتی که دارد برای دسته بندی موضوعات در خود کانال تلگرامی به کار می رود.

مثلا فرض کنید یک کانال آموزش زبان انگلیسی دارید و برای اینکه کاربران بتوانند قسمت های مختلف را سریع تر پیدا کنند می خواهید هشتگ سازی کنید. به عنوان مثال برای پیدا کردن سریع تر قسمت گرامر پایین هر پست گرامری هشتگ #گرامر را اضافه می کنید و یا با اضافه کردن هشتگ #لغت_جدید،همراه پست مربوطه کاربر کانال تان راحت تر به پست های مرتبط دست پیدا می کند.

نکات مهم در هشتگ نویسی حرفه ای

  1. تازگی هشتگ را بررسی کنید

وقتی که تصمیم به هشتگ گذاری گرفتید و کلمه یا عنوان مورد نظرتان را مشخص کردید قبل از انجام هر عملی آن را بررسی کنید تا از جدید بود آن اطمینان حاصل کنید. در توئیتر می توانید به آدرس Search.Twitter.com بروید و هشتگ مورد نظرتان را سرچ کنید آیا نتیجه ای نمایش داده می شود؟ آیا کسی قبلا برای ایونت یا کمپینش از آن هشتگ استفاده کرده است؟

اگر هشتگ انتخابی تان هشتگ شلوغی است و گفت و گوی زیادی پیرامونش شکل گرفته شاید بهتر است برای کسب و کارتان موضوع خاص تری انتخاب کنید و شانس اینکه افراد مرتبط تر شما را پیدا کنند بالا ببرید. اگر هم فقط می خواهید جزیی از بحث هشتگی باشید و افزایش فالوئر مورد نظرتان است می توانید از همان هشتگ شلوغ استفاده کنید. همه چیز بستگی به هدفتان از ساخت هشتگ دارد. طبیعتا یک کمپین تبلیغاتی باید هشتگ خاص خودش را داشته باشد و هشتگ های عمومی برای آن مناسب نیست.

  1. از تعداد مناسب هشتگ استفاده کنید
از تعداد مناسب هشتگ استفاده کنید
در هشتگ گذاری نه افراط کنید و نه تفریط

بسیاری از برند های معتبر چیزی در حدود 90 درصد آن ها از کمتر از 5 عدد هشتگ در پست هایشان استفاده می کنند. البته ملزم به استفاده از تعداد خاصی هشتگ نیستید و باید عدد مناسب را خودتان پیدا کنید. در این مسئله نه افراط و نه تفریط کنید. در تصویر زیر آمار نشان می دهد که توییت هایی با ماکزیمم دو عدد هشتگ دارای 21% نرخ اینگیجمنت بالاتری نسبت به آنهایی که بیشتر از سه عدد هشتگ دارند هستند. که نشان می دهد استفاده افراطی از هشتگ به معنای بیشتر دیده شدن پست نیست.

  1. از هشتگ غیر مرتبط استفاده نکنید

اضافه کردن هشتگ های غیر مرتبط با تعداد بالا مطمئنا یک رفتار اسپمی شناخته می شود و نه تنها اینگیجمنت ریت را افزایش نمی دهد بلکه باعث آزار و عدم اعتماد کاربر می شود. در این مواقع به فرض در شبکه اجتماعی اینستاگرام ممکن است کاربرانی که هشتگ خاصی را دنبال می کنند پست های نا مرتبط شما به آن هشتگ را گزارش کنند. این کار با گزینه ” Don’t Show for this Hashtag ” انجام می شود و تکرار پی در پی اش به اسپم منجر می شود.

هشتگ ها باید با استراتژی خاصی به کار گرفته بشوند تا موثر واقع شوند و اضافه کردن هشتگ های بی مورد فقط به خودتان ضربه می زند.

  1. هشتگ خاص برندتان را بسازید

برای استفاده اصولی از هشتگ لازم است که هشتگی خاص خودتان داشته باشید تا مشتریان راحت تر کمپین ها و پست هایتان را پیدا کنند. این هشتگ می تواند اسم برند یا شعار برندتان باشد. سعی کنید هشتگی که می سازید کوتاه و روان باشد و غلط املایی نداشته باشد.

ساخت هشتک برای برند
کیت کت هشتگ #HaveABreak را مدام بر روی تمام صفحات اجتماعی اش استفاده می کند

به عنوان مثال برند KitKat از یک شعار به خصوص برای ساخت هشتگش استفاده کرده است: #HaveABreak این هشتگ را مدام بر روی تمام صفحات اجتماعی اش از توئیتر گرفته تا گوگل پلاس استفاده می کند و این هشتگ کاملا برای مشتری اش آشناست و مشتری از آن به عنوان ارتباط گرفتن با کمپانی و یا بحث های مرتبط با کیت کت استفاده می کند.

  1. کمپین هشتگی بسازید

برای ساخت هشتگ کمپین تان از اسمی که برای کمپین تبلیغاتی تان استفاده کرده اید کمک بگیرید. این نوع از هشتگ معمولا کارکرد کوتاه مدت دارد یعنی معمولا تا زمانی که کمپین تبلیغاتی تان در حال اجراست اعتبار دارد. نام هشتگ را طوری انتخاب کنید که روان باشد و مشابه آن وجود نداشته باشد تا مخاطب به راحتی بتواند شما را تگ کند و یا با افراد دیگری که از هشتگ شما استفاده کرده اند ارتباط بگیرد.

یکی از مثال ها در این زمینه کمپین #میلکی شرکت کاله برای بستنی اش بود که از اینفلوئنسر ها و افراد فعال فضای مجازی استفاده کرد و عنوان کرد قصد دارد برای 100 نفر اولی که زیر پست اینستاگرامی اش منشن می شوند یک پک میلکی کاله بفرستد تا مزه اش را تست کنند و با هشتگ #میلکی در صفحه خودشان منتشر کنند. نمونه ی دیگر استفاده از هشتگ در کمپین بلندپروازی شرکت علی بابا می باشد. در کمپین بلند پروازی علی بابا در اینستاگرام از کاربران خواسته شده عکس های خود با بال را به با هشتگ #بلندپروازی به اشتراک گذاشته و صفحات معرفی شده را فالو و تگ کنند و در قرعه کشی شرکت کنند.

کمپین بلندپروازی علی بابا
کمپین هشتگی بلندپروازی علی بابا
  1. به پست های قبلی تان هم هشتگ اضافه کنید

در هر شبکه اجتماعی که برای پست هایتان قابل ویرایش داشته باشید می توانید برگردید و برای بیشتر دیده شدن آنهایی که نادیده گرفته شده اند هشتگ بگذارید.

مثلا در اینستاگرام از قسمت ادیت پست می توانید پست را ادیت کرده و هشتگ را اضافه کنید. هم چنین می توانید در قسمت کامنت ها هشتگ مورد نظر را بنویسید. مثلا اگر پیج اینستاگرامی آشپزی دارید زیر عکس های مرتبط با هر غذا هشتگ خاص همان غذا را درست کنید تا از میان پست های بسیار خواننده راحت تر پست مورد علاقه اش را پیدا کند.

  1. از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید

هشتگ در عین خاص بودنش باید شامل کلمات کلیدی مناسب باشد. هنگام سرچ کردن یک هشتگ در شبکه های اجتماعی هشتگ های مرتبط با کلمه کلیدی سرچ شده نشان داده می شوند و این شانس پیدا شدن شما در میان انبوه هشتگ را افزایش می دهد. در واقع مناسب ترین مدل هشتگ را می توان از ترکیب یک کلمه خاص و یک کلمه عمومی به دست آورد.

جمع بندی

استفاده از هشتگ مناسب در انبوه اطلاعاتی که هر روزه وارد دنیای مجازی می شود مانند یک برچسب روی پیشانی برند شماست که باعث می شود در مسیر گم نشود و افراد دیگر آن را پیدا کنند. راهی ارتباطی تنها با چند کلمه که اگر با استراتژی دقیق و فکر شده انجام شود می تواند به نرخ اینگیجمنت و در نتیجه افزایش مشتری شما کمک کند و مسیر کسب و کارتان را برای مخاطبتان واضح و روشن نگه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط