🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

شاخص k-Factor در بازاریابی اپلیکیشن به چه معناست؟

روزانه میلیون‌ها اپلیکیشن در اپ استورهای مختلف منتشر می‌شود. همه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن دوست دارند که اپلیکیشنشان توسط مخاطبان هدف دیده شده و دانلود شود. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن همواره به دنبال راهی برای درک نحوه‌ی رشد کاربران و افزایش محبوبیت محصول خود هستند. یکی از شاخص‌های مهم برای اندازه‌گیری روند توسعه‌ی کاربران اپلیکیشن‌ها، شاخص کا یا K-Factor نامیده می‌شود. اما شاخص k-Factor چیست و چگونه می‌توان با استفاده از آن میزان رشد اپلیکیشن خود را اندازه‌گیری کنید؟ ارتباط بین نصب ارگانیک و پولی اپلیکیشن ها چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا جواب سوالات تان را به دست آورید.

در این مقاله می خوانید

آیا با شاخص k-Factor در اپلیکیشن مارکتینگ آشنایی دارید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با این مفهوم آشنا شوید.

روزانه میلیون‌ها اپلیکیشن در اپ استورهای مختلف منتشر می‌شود. همه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن دوست دارند که اپلیکیشنشان توسط مخاطبان هدف دیده شده و دانلود شود. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن همواره به دنبال راهی برای درک نحوه‌ی رشد کاربران و افزایش محبوبیت محصول خود هستند. یکی از شاخص‌های مهم برای اندازه‌گیری روند توسعه‌ی کاربران اپلیکیشن‌ها، شاخص کا یا K-Factor نامیده می‌شود. اما شاخص k-Factor چیست و چگونه می‌توان با استفاده از آن میزان رشد اپلیکیشن خود را اندازه‌گیری کنید؟ ارتباط بین نصب ارگانیک و پولی اپلیکیشن ها چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا جواب سوالات تان را به دست آورید.

K-Factor چیست؟

در دنیای اپلیکیشن‌های موبایل این اعتقاد وجود دارد که رابطه ‌ی مستقیمی بین کاربرانی که با تبلیغات پولی، اپلیکیشن شما را نصب کرده‌اند و کاربران اُرگانیک وجود دارد. ارتباط بین نصب ارگانیک و غیر ارگانیک در دنیای بازاریابی، ضریب K یا K-factor نامیده می‌شود. شاخص k-Factor در ابتدا به صورت نسبت کاربران جدیدی که کاربران فعلی به مجموعه‌ی مشتریانتان افزوده‌اند تعریف می‌شد اما رفته رفته این مفهوم تغییر کرد و در حال حاضر به صورت نسبت کاربران اُرگانیک به کاربران پولی (کسانی که با تبلیغات پولی اپلیکیشن را نصب کرده اند) تعریف می‌شود. طبق این تعریف، فرض بر این است که هرچه تعداد کاربران پولی افزایش یابد، کاربران ارگانیک نیز افزایش خواهند یافت. شاید اگر بدانید که عبارت K-Factor در حقیقت از علم پزشکی وارد بازاریابی دیجیتال شده‌است، مفهوم آن را بهتر درک کنید، چرا که K-Factor برای متخصصین علوم پزشکی مشخص کننده‌ی سرعت رشد یک ویروس در بدن انسان است.

چگونه شاخص k-Factor را برای اپلیکیشن خود محاسبه کنیم؟

به دلیل اینکه به طور قطع نمی‌توان مشخص کرد که یک کاربر اُرگانیک به چه دلیل اپلیکیشن شما را نصب کرده است، به دست آوردن شاخص k-Factor به طور دقیق ممکن نیست. اما راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان دقت محاسبات را بالا برد:

می‌توانید کمپین های پولی را در یک منطقه‌ی جغرافیائی خاص که تقریبا هیچ نصب اُرگانیکی در آن منطقه ندارید شروع کنید و به طور مثال ده هزار کاربر خریداری کنید. بعد از مدتی خواهید دید که تعداد کاربران شما در آن منطقه به دوازده هزار نفر رسیده است. در نتیجه شما خواهید فهمید که آن دوهزار نفر به طور غیر مستقیم و تحت تاثیر ۱۰ هزار کاربر فعلی شما به اپلیکیشن‌تان پیوسته‌اند.در این مثال K-Factor محاسبه شده ۱.۲ خواهد بود.

رابطه ‌ی بین کاربرانی که با تبلیغات پولی، اپلیکیشن را نصب کرده‌اند و کاربران اُرگانیک k-Factor است

اگر شاخص K-Factor بالاتر از یک باشد نشان دهنده‌ی این است که اپلیکیشن در حال نتیجه گیری از کمپین‌های پولی خود است و هرچه این عدد بهبود یابد برای کسب‌وکار شما بهتر خواهد بود چرا که نشان دهنده‌ی این است که کاربرانی که با تبلیغات به اپلیکیشن شما پیوسته‌اند در حال معرفی شما به دوستان خود هستند و این یعنی افزایش کاربر فعال به صورت رایگان.

برای اینکه مطمئن شویم اپلیکیشن ما قابلیت دریافت کاربر اُرگانیک از طریق تبلیغات را دارد باید نصب های اُرگانیک و غیر اُرگانیک را مقایسه کرده و مطمئن شویم که نصب ناشی از تبلیغات حداقل به میزان ۶۵ درصد از کاربران اُرگانیک رسیده است. این به این معنی است که در مقابل هر ۱۰۰ کاربر اُرگانیک باید ۶۵ کاربر از طریق تبلیغات بدست آورید تا به شاخص k-Factor مناسبی برسیم.

هرچقدر تعداد کاربر اُرگانیک یک اپلیکیشن بیشتر شود، جذب کاربر اُرگانیک سخت‌تر خواهد شد. به عبارت دیگر، اپلیکیشن هایی که تعداد کاربر کمی دارند زیاد تحت تاثیر K-Factor قرار نمی‌گیرند و کاربر ارگانیک چندانی با تبلیغات دریافت نمی‌کنند. اما اپلیکیشن‌هایی که کاربر ارگانیک زیادی دارند، با اعمال تبلیغات پولی دوباره شروع به جذب کاربر اُرگانیک خواهند کرد.

نتایج تحقیقات در مورد شاخص k-Factor

از نوامبر ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۱۷ روی ۱۳۴۵ اپلیکیشن در پلتفرم‌های اندروید و IOS تحقیقات به عمل آمد و نتایج جالبی را در پی داشت. شرایط اپلیکیشن‌هایی که برای این تحقیق در نظر گرفته شدند به شرح زیر بود:

  • باید به طور پیوسته و حداقل ۵۰ هفته از هر دو کانال پولی و اُرگانیک کاربر دریافت کرده باشند.
  • باید به طور متوسط بیشتر از ۵۰۰ نصب در هفته داشته باشند.
  • میزان رشد کاربران پولی و اُرگانیک تابع شرایط فصلی و زمانهای مختلف نباشد.

نتایج به دست امده نشان داد که با وجود اینکه شاخص k-Factor حقیقتی انکار نشدنی است، اما در مورد اکثر اپلیکیشن‌های موجود در بازار صدق نمی‌کند، بدین معنی که فقط ۳۰ درصد از اپلیکیشن‌ها دارای ‌k-Factor بودند و میزان آن به طور متوسط ۱.۴۵ بود. معنای این حقیقت این است که به طور متوسط از هر ۱۰۰ نصب پولی ، ۴۵ نصب اُرگانیک نصیب  این دسته از اپلیکیشن‌ها شده است. همانطور که گفته شد این عدد متوسط است و اپلیکیشن‌هایی هم وجود داشته‌اند که به ازای هر ۱۰۰ نصب با استفاده از تبلیغات، صدها و گاهی هزاران نصب ارگانیک دریافت کرده‌اند.

در این تحقیقات مشخص شده است که ۲۲.۵ درصد اپ‌های بازی تحت تاثیر k-Factor هستند، در حالی که ۳۳.۶ درصد اپ‌های دیگر مثل فروشگاه‌ها تحت تاثیر آن هستند.همچنین طبق این تحقیقات تفاوت چندانی بین اپلیکیشن‌های IOS و اندروید وجود ندارد. درآخر مشخص شد که طول عمر اپلیکیشن هیچ ربطی به شاخص k-Factor ندارد.

چرا اندازه گیری شاخص k-Factor مهم است؟

می‌توان چنین ادعا کرد که k-factor به مثابه سود بانکی است که در قبال سرمایه‌گزاری خود دریافت می‌کنید. در این صورت تمام تلاش خود را خواهید کرد که با ارتقاء نرم افزار یا بازی خود نسبت تعداد کاربران اُرگانیک به غیر اُرگانیک را افزایش دهید. همچنین با اندازه‌گیری این شاخص در مناطق جغرافیایی مختلف می‌توانید کمپین‌های بازاریابی خود را هدفمند کرده و سرمایه‌گذاری خود را در مناطق با k-Factor بالا افزایش دهید.

چرا اندازه گیری شاخص k-Factor مهم است؟
هرچقدر کمپین‌های تبلیغاتی درست تر اجرا شود، ارتقاء رتبه‌ی در اپ استورها بیشتر می شود

هرچقدر کمپین‌های تبلیغاتی شما درست تر اجرا شود ، شانس ارتقاء رتبه‌ی شما در اپ استورها بیشتر خواهد بود و این به خودی خود به معنای کسب کاربران بیشتر به صورت اُرگانیک است. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که هرچه رتبه‌ی شما در گوگل پلی یا اپ استور بالاتر باشد، اخبار اپلیکیشن شما بیشتر به صورت تبلیغات دهان به دهان منتشر خواهد شد و این به خودی خود عامل افزایش شاخص k-Factor و بهره‌ی بیشتر شما از سرمایه‌گزاریتان خواهد شد.

اگر در مورد K-Factor اپلیکیشن خود بیشتر بدانید، خواهید توانست قابلیت به اشتراک‌گذاری آن را اندازه‌گیری کرده و به دلایلی که باعث می‌شود کاربران اپ شما را راحت تر با دیگران به اشتراک بگذارند پی ببرید.

چطورشاخص k-Factor را برای اپلیکیشن خود ارتقاء دهیم ؟

  • به اشتراک گذاری اپلیکیشن خود را ساده کنید:

از جمله‌ی این اقدامات میتوان ساده‌سازی امکان ” دعوت دوستان به بازی ” یا ” به اشتراک‌گذاری امتیاز” با دیگران اشاره کرد. دعوت یک دوست به اپلیکیشن نباید سخت باشد.

  • به دعوت‌کنندگان به اپلیکیشن انگیزهِ این کار را بدهید.

با ارائه‌ی تخفیف به کاربران فعلی خود و یا دادن سکه‌ی بازی به بازی کنندگان آنها را دعوت به دعوت دوستانشان به اپلیکیشن خود کنید. اگر این کار با ارسال یک کد مخصوص صورت بگیرد متوجه خواهید شد که کدام کاربر بیشترین افراد را دعوت کرده است.

  • به دعوت شدگان به اپلیکیشن انگیزه‌ی ثبت نام در سرویس خود را بدهید.

در صورتی که برای دعوت شونده هم امتیازی قائل شوید احتمال زیادی وجود دارد که کاربران فعلی شما دیگر افراد را به اپلیکیشن شما دعوت کنند. زمانی که پاداش را تعیین می‌کنید به یاد داشته باشید که این پاداش هنگامی که در حال تصمیم برای دانلود اپ هستند قابل اعتناء باشد. به طور مثال اگر جایزه‌ی انها سه سکه از یک بازی باشد که هنوز تجربه‌ی بازی با ان را ندارند به احتمال زیاد جذب بازی شما نخواهند شد. هر کسی معنی ۲۰ هزارتومان تخفیف برای اولین خرید را خواهد فهمید. همچنین به کاربران جدید اطلاع بدهید که با عضویت در اپلیکیشن به دوستشان نیز جایزه خواهند داد.

  • روی محصول خود کار کنید.

حالا که با مفهوم K-Factor آشنا شدید، می‌توانید با اطلاعاتی که به دست می‌آورید آن را ارتقاء دهید. زمانی که متوجه بشوید چه دسته از کاربران باعث رشد شاخص k-Factor خواهند شد، کمپین تبلیغاتی خود را به نحوی تنظیم خواهید کرد که این نوع از افراد را هدف بگیرد. به طور مثال ممکن است متوجه شوید که کاربران خانم ساکن اصفهان دارای k-Factor 1.8 و کاربران خانم ساکن شیراز دارای K-Factor 1.2 هستند. در نتیجه بهتر است تبلیغات خود را در محدوده جغرافیایی اصفهان جدی‌تر بگیرید. به یاد داشته باشید که K-Factor مثل همان سود بانکی شماست، پس باید همیشه ان را اندازه گرفته و ارتقاء دهید.

جمع بندی

در این مقاله به مفهوم شاخص k-Factor و روش های ارتقا آن پرداختیم، از نظر شما چه راهکارهای دیگری برای افزایش تعداد نصب‌های ارگانیک ناشی از نصب‌های غیرارگانیک وجود دارد؟ دیدگاه های خود را زیر این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی