🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

ویدیو مارکتینگ | آموزش بازاریابی ویدیویی 0 تا 100

بازاریابی ویدیویی یا همان ویدیو مارکتینگ هر روز بیشتر مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار می گیرد. زیرا یک بازاریابی ویدیویی موفق منجر به جذب اعتماد کاربران و فروش بیشتر می شود.
بازاریابی ویدیویی - ویدئو مارکتینگ

در این مقاله می خوانید

بازاریابی ویدیویی یا همان ویدیو مارکتینگ هر روز بیشتر مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار می گیرد. زیرا یک بازاریابی ویدیویی موفق منجر به جذب اعتماد کاربران و فروش بیشتر می شود.  

ویدیو مارکتینگ چیست ؟ تعریف بازاریابی ویدئویی یا ویدیو مارکتینگ ( Video Marketing ) بسیار ساده است: بکارگیری ویدیو برای تبلیغ یا معرفی برند، فروش محصولات و یا خدمات شما. بازاریابی ویدیویی می‏تواند برای هرچیزی از جمله ایجاد رابطه با مشتری استفاده شود. علاوه بر این، بازاریابی ویدیویی می‏تواند وسیله ای برای نشان دادن چگونگی استفاده، تشویق مشتریان، رویداد های زنده و ارائه محتوای ویروسی (سرگرم کننده) باشد.

در سال های اخیر بسیاری از بازاریابی های محتوا به سمت ویدئو جاری شدند. با افزایش تاثیر ویدیو مارکتینگ در سال 2005 یوتیوب به صحنه آنلاین آمد و راهی برای بیان ویدیویی گشود و با رشد آن، شرکت های زیادی شروع به ایجاد پروفایل برای خود کردند. آمار ویدیو مارکتینگ روز به روز گسترش یافته و این جریان برای کسب و کارها فرصتی به وجود می‏ آورد تا الهام بگیرند، احساسات را بیدار کنند و نیاز مخاطبانشان را با استفاده از راهی مطمئن و واقعی طلب کنند.

به طور کلی در این مقاله به بررسی موضوعات زیر می ‏پردازیم:

  • چرا کسب و کار شما نیاز به بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ دارد؟
  • بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ چه مزایایی دارد؟ تاثیر ویدیو مارکتینگ
  • انواع ویدیو مارکتینگ (انواع روش‌های‌ بازاریابی ویدیویی)
  • چالش های ویدیو مارکتینگ و چرا کسب و کار شما نیاز به بازاریابی ویدیویی دارد؟

برند شما یک استراتژی راکد بر روی تکه کاغذ نیست، شما باید رنگ زندگی به آن ببخشید. برند شما به طور مداوم در حال توسعه است، در نتیجه ایجاد ارتباط و اتصال با مخاطبان و همچنین به دست آوردن بینندگان جدید (که درنهایت می‏توانند مشتری های وفادار باشند)، بسیار مهم می‏ باشد. ویدیو تمام آنچه را که یک متن انجام نمی‏ دهد جبران خواهد کرد.

ویدیو تمام آنچه را که یک متن انجام نمی‏دهد جبران خواهد کرد. ویدئو یک راه فوری، واقعی و معتبر برای تعامل و ارتباط با مخاطبین ایجاد می‏کند، کسانی که اغلب واکنش ها و نظرات خود را به موقع بیان می‏کنند.

آموزش ویدیو مارکتینگ

تبلیغات دهان به دهان یک راه قدیمی برای بازاریابی می‏باشد زیرا اعتماد در میان مشتریان امری ذاتی ست. مشتری به تجربه های دیگران اعتماد می‏کند، می‏توانید از طریق یک ویدیو با مصرف کنندگان به طور مستقیم صحبت کنید و این اعتماد را از همان ابتدا به وجود آورید. در سراسر جهان 91 درصد از مصرف کنندگان بخاطر اعتبار برندها به آنها پاداش می‏دهند و نام آن را با دوستان و خانواده خود به اشتراک می‏گذارند، و 62 درصد آنها تمایل بیشتری به خرید از برند هایی که صریحا” خود را بیان می‏کنند دارند. در ادامه با بیان مزایای قدرتمند بازاریابی ویدیویی ضرورت آن را برای کسب و کار شما نشان خواهیم داد.

اهمیت بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ
اهمیت ویدیو مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال بر کسی پوشیده نیست و در این سالها بصورت قابل توجهی افزایش یافته است.

بازاریابی ویدیویی چه مزایایی دارد؟

1. ویدیو باعث افزایش نرخ تبدیل و فروش می ‏شود

ویدیوها قطعا می‏توانند برای شما پول ساز باشند. قرار دادن یک ویدیو در صفحه فرود شما نرخ تبدیل را تا 80% افزایش می‏دهد. ویدیو همچنین می‏تواند به طور مستقیم به فروش منجر شود. مطالعات نشان می دهد که 74 درصد کاربرانی که ویدیویی توضیحی درباره یک محصول تماشا می‏کنند، متعاقبا” آن را خریداری خواهند کرد. پس بهتر است همین حالا شروع به ضبط ویدیوی مهیج خود نمایید. بیشتر اطلاعاتی که به مغز ما منتقل شده اند بصری هستند. بنابراین اگر در حال حاضر تصاویر توانسته اند این چنین ذهن ما را درگیر کنند قطعا تصاویر محرک یا همان ویدیو تاثیری دوچندان بر کسب و کار شما خواهند گذاشت.

2. ویدیو باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) می ‏شود

83% کسب و کارها بیان می‏کنند که ویدیو باعث بازده‏ی خوب سرمایه گذاری می‏شود. با وجود اینکه تولید ویدیو هنوز ساده ترین و ارزان ترین کار نیست، باز هم زمان زیادی را صرف ایجاد آن می‏کنند. علاوه بر این، ابزارهای ویرایش ویدئویی آنلاین به طور مداوم در حال بهبود هستند و روز به روز ارزان تر می‏شوند. حتی با گوشی های هوشمند خود نیز می‏توانید ویدیوهایی بسیار مناسب و معقول بگیرید. خبر خوب بعدی این است که لازم نیست فیلم شما بدون نقص باشد، این محتوا است که اهمیت دارد. تحقیقات اخیر نشان می‏دهد افراد ویدیوهایی که در آنها توصیف محصول یا خدمت به اندازه کافی واضح نباشد را کنار می‏گذارند، اما کیفیت پایین و طراحی ضعیف اهمیت کمتری برایشان دارد. 

3. ویدیو اعتماد به وجود می‏ آورد

اعتماد مبنای تبدیل و فروش است و ایجاد اعتماد باید یک هدف باشد. کل مفهوم بازاریابی محتوا بر پایه اعتماد و ایجاد روابط بلند مدت است. فروش را متوقف کنید و اجازه دهید مردم بخاطر ارائه ی اطلاعات جالب و مفید به سمت شما بیایند. ویدیو تمام این ها را دربرمی‏گیرد. محتوای ویدیویی احساسات ما را درگیر می‏کند. 57% مصرف کنندگان می‏گویند ویدیو به آنها اعتماد به نفس بیشتری برای خرید آنلاین می‏ دهند.

4. گوگل عاشق ویدیو است

بازاریابی ویدیو یا ویدیو مارکتینگ
تاثیر ویدیو مارکتینگ بر رتبه بندی موتورهای جستجو افزایش قابل توجهی یافته است

ویدیوها به شما این امکان را می‏ دهند تا زمان صرف شده توسط بازدیدکنندگان را در سایت خود افزایش دهید. طولانی شدن این زمان ایجاد اعتماد می‏کند و به موتورهای جستجوگر نشان می‏دهد که سایت شما محتوای خوبی ارائه می‏دهد. از زمانی که گوگل یوتیوب را دارد، تاثیر ویدیوها بر رتبه بندی موتور جستجوی شما افزایش قابل توجهی یافته است. سعی کنید ویدیوهای خود را برای سئو در یوتیوب بهینه کنید. عناوین و توضیحات جالبی بنویسید. یک لینک برای برگشت به وب سایت، محصولات و خدمات خود اضافه کنید. به مشتریان بالقوه راهی برای گام بعدی نشان دهید. دنیای ویدیوهای تعاملی را برای تشویق به اقدامات بیشتر کشف کنید.

در صورتی که در وب سایت خود یک ویدیو داشته باشید، با احتمال 53 بار بیشتر در گوگل نمایش داده می‏شوید.

۵ راز برای داشتن بازاریابی ویدیویی بسیار موفق

اهمیت ویدیو مارکتینگ

5. ویدیو درخواست کاربران تلفن همراه است

ویدیو و موبایل دست به دست می‏چرخند. 90 درصد از مصرف کنندگان ویدیوها را از تلفن همراه خود تماشا می‏کنند. از اواخر سال 2013 نمایش ویدیو روی موبایل ها بیش از 233 درصد افزایش یافته است. بنابر گزارش یوتیوب، مصرف تلفن همراه هر سال 100 درصد افزایش می‏یابد. از آنجایی که مردم مایل به تماشای فیلم ها در حال حرکت هستند و تعداد کاربران گوشی های هوشمند در حال افزایش است، مخاطبان ویدیوی شما بیشتر و بیشتر خواهند شد.

ویدئو موبایل مارکتینگ
نمودار افزایش استفاده از ویدیو موبایل در کاربران تلفن همراه و اهمیت ویدیو مارکتینگ

6. بازاریابی ویدیویی می تواند همه چیز را توضیح دهد

آیا شما در حال راه اندازی محصول یا خدمتی جدید هستید؟ یک ویدیو برای نشان دادن نحوه کار آن ایجاد کنید. 98% از کاربران می‏گویند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول یا خدمتی، به تماشای ویدیوهای توضیحی آن می‏پردازند. به همین دلیل است که 45% کسب و کارها که از بازاریابی ویدئویی استفاده می‏کنند، بر روی صفحه اصلی خود ویدیوی توضیحی قرار داده اند، و از بین آنها 83% اعلام کرده اند که ویدیوی آنها موثر بوده است. اگر برای توضیح موضوعی دشوار تلاش می‏کنید می‏توانید از ویدیوی کارتونی استفاده کنید. انیمیشین ها مفاهیمی را به زندگی تبدیل می‏کنند که هیچ متن یا ویدیوی زنده ای از پس آن برنمی‏ آید. انیمیشین ها یک ترکیب کامل از سرگرمی، نوستالژی و سادگی هستند.

7. ویدیو تنبل ترین خریدار را نیز جذب می‏ کند

ویدئو یک ابزار عالی برای یادگیری است و البته استفاده از آن بسیار ساده می‏باشد. امروزه مشغله ‏ی زندگی دیگر اجازه نمی‏دهد تا توصیفات طولانی محصولات و خدمات را بخوانیم. مشتری مدرن می‏خواهد محصول را در عمل ببیند. ترجیح ویدیو یکی از مهمترین عوامل محرک برای استفاده از ویدیو در بازاریابی محتوایی شما است. ویدیو مارکتینگ می‏تواند مخاطبان زیادی به دست آورد و در سطوح مختلفی کار کند. مطمئن شوید که نه تنها به چشم بلکه به گوش مشتریان بالقوه خود نیز اهمیت داده اید.

8. ویدیو، به اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی را تشویق می‏ کند

شبکه های اجتماعی محتوای ویدیویی را با ویژگی های جدید خود تشویق می‏کنند. فیس بوک تا کنون 3600 ویدیو، ویدیوی زنده و مرحله ی زندگی (یک برنامه ویدیو محور برای نوجوانان) را راه اندازی کرده است. اینستاگرام ویدیوهای 60 ثانیه ای و استوری ها را ایجاد کرده، توییتر دارای پریسکوپ می‏باشد و یوتیوب دومین شبکه اجتماعی محبوب جهان است. با این حال بازاریابان باید در نظر داشته باشند که در یک رسانه ی اجتماعی افراد احساسات را به اشتراک می‏گذارند و نه واقعیت. 76% افراد بیان می‏کنند که اگر یک ویدیوی مارکدار را سرگرم کننده یابند، آن را با دوستان خود به اشتراک می‏گذارند. پس فیلم های سرگرم کننده برای شبکه های خود ایجاد کنید.

شاید احساسات دقیقا بازده سرمایه گذاری نباشند اما با اشتراک گذاری های اجتماعی، ترافیک سایت شما افزایش می ‏یابد.

ویدیو مارکتینگ

روش های مختلف ویدیو مارکتینگ وجو دارد از جمله برند، مصاحبه، نسخه نمایشی، رویداد و …

انواع روش های ویدیو مارکتینگ

قبل از شروع فیلم برداری نگاهی به انواع ویدیوهایی که می توانید تولید کنید بیاندازید:

1. ویدیو‌های نسخه نمایشی: نمایش اینکه محصول شما چگونه کار می‏کند. معرفی عملکرد و ویژگی های محصول به مخاطب.
2. ویدیوهای برند: ویدیوهای برند معمولا به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی بزرگتر هستند که دیدگاه، ماموریت و محصولات و خدمات شرکت را به نمایش می‏گذارند. هدف از ویدیوهای برند، ایجاد آگاهی در مورد شرکت شما و جذب مخاطبان هدف می‏باشد.

3. ویدیوهای رویداد: اگر شرکت شما میزبان یک کنفرانس است، به جمع آوری کمک های مالی می‏پردازد و یا در گردهمایی و جلسات دیگری شرکت دارد، می‏توانید از سخنرانی ها و مصاحبه های جالب ویدیو تهیه کنید و آنها را منتشر سازید.
4. مصاحبه با افراد کارشناس: استفاده از کارشناسان داخلی یا رهبران فکری برای انجام مصاحبه های کوتاه جلوی دوربین، راهی فوق العاده برای ایجاد اعتبار و اقتدار میان مخاطبان هدف در صنعت شما می‏باشد. عوامل موثر در صنعت و یا افرادی که دارای دیدگاه های متفاوت هستند را بیابید و اینگونه بحث ها را در مقابل مخاطبین خود قرار دهید.
5. ویدیوهای آموزشی: این ویدیو‌ها به بینندگان کمک می‌کنند تا چیز‌های جدیدی یاد بگیرند و با ایجاد یک دانش بنیادی باعث می‏شوند مردم کسب و کار و راهکارهای شما را بهتر بشناسند و درک کنند.
6. ویدیوهای توضیحی: این نوع از ویدیو ها برای کمک به درک بهتر بیننده از دلیل نیازش به محصولات یا خدمات شما استفاده می‏شوند. بیشتر ویدیو های توضیحی بر سفر خیالی شخصیت خریدار اصلی شرکت که با مشکلی مواجه شده است، تمرکز دارد.
7. ویدیوهای انیمیشن: این ویدیو ها یک قالب عالی برای درک مفاهیم سخت می‏باشد که نیازمند تصاویر قوی و خدمات یا محصولات نامحدود می‏باشد.

ویدئو انیمیشن
ویدئو انیمیشن یک ابزار تعاملی و جذاب است که به شما کمک می کند داستان خود را به طور جامع تری در ویدیو مارکتینگ بیان کنید

8. مطالعه موردی و ویدیوی شهادت مشتریان: مخاطبان شما مایلند بدانند که آیا محصولی که به آنها عرضه می‏کنید مشکلشان را برطرف می‏کند؟ یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن این موضوع و ایجاد اعتماد میان افراد، ساختن ویدیوهای موردی از رضایت و خوشحالی مشتری می‏باشد. مشتریان وفادار بهترین پشتیبان شما هستند. پس آنها را جلوی دوربین بیاورید تا در مورد چالش خود و اینکه شرکت شما چگونه آنها را در دستیابی به هدفشان کمک نموده توضیح دهند.
9. پیام های شخصی: ضبط یک ویدیو می‏تواند راهی خلاقانه برای جلب توجه کسانی که از طریق ایمیل یا سایر کانال های ارتباطی پاسخگو نبوده اند، باشد. از توصیه های شخصی خود فیلم بگیرید این ویدیوها می‏تواند لحظه ای لذت بخش برای بینندگان شما باشد.
10. ویدیوهای زنده: این ویدیو مخاطبان شما را با پشت صحنه و جزییات بیشتر کسب و کارتان آشنا می‏کند و باعث می‏شود که راحت تر به شما اعتماد کنند. مصاحبه ها و سخنرانی های زنده باعث تشویق تماشاگران و اظهار نظر آنها خواهد شد.

چالش های ویدیو مارکتینگ

در گذشته هزینه برای ویدیو مارکتینگ یک چالش جدی محسوب می‏شد، هزینه ی تجهیزات، هزینه ی ویرایش نرم افزار و از دید کاربر نهایی هزینه ی اینترنت مصرف شده برای مشاهده آنلاین ویدیو. اما امروزه اکثر این هزینه ها کمتر شده است. البته شما همچنان برای تهیه تجهیزات مناسب، نرم افزار و پلت فرم تحویل و تیم بازاریابی با تجربه، نیازمند بودجه هستید اما خوشبختانه اینها بسیار ارزان تر از سابق شده اند و دیگر مانعی برای کار به حساب نمی ‏آیند. در واقع بزرگترین چالش از سال 2017 برای بازاریابی ویدیویی، استراتژیک است: اینکه چگونه یک استراتژی محکم و تاثیرگذار ایجاد کنید، چگونگی ایجاد محتوای مورد پسند مردم و نحوه‏ ی ایجاد ویدیوهای جذابی که به اشتراک گذاشته می شوند. علاوه بر این، بازاریابان محتوای ویدیویی نیاز به درک صحیح از معیارها و نحوه نشان دادن موفقیت و زمینه های ویدیو برای بهبود دارند.

همچنین ویدیو مارکتینگ در ایران افزایش چشمگیری داشته است و تولید محتوا هر چه بیشتر به صورت ویدئویی انجام خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله به توضیح بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ ( video marketing ) و انواع روش های آن پرداختیم. در ادامه با نام بردن مزایای آن بیان کردیم که چرا این نوع از بازاریابی امری ضروری برای کسب و کار شما می ‏باشد. تبلیغات ویدیویی این روزها بسیار مقرون به صرفه و گسترده تر از گذشته شده اند. به یاد داشته باشید که تهیه ویدیوهای تبلیغاتی نیازمند دانش روانشناسی انسانی و خلاقیت می ‏باشد. ترکیب این ها امکان ایجاد معجزه در تبلیغات را با حداقل هزینه به وجود می ‏آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط