🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

چگونه یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق طراحی کنیم؟

عوامل بسیاری می‌توانند در طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ موفق تاثیر گذار باشد که ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی مهمترین آنها بپردازیم.
ایمیل مارکتینگ

در این مقاله می خوانید

عوامل بسیاری می‌توانند در طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ موفق تاثیر گذار باشد که ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی مهمترین آنها بپردازیم.

قبل از اینکه بخواهید به اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ بپردازید ابتدا باید بدانید که هدف اصلی از طراحی آن چیست؟

هدف از  ایمیل مارکتینگ این است که مخاطبان پس از مشاهده ایمیل بر روی آن کلیک کرده و محتوای آن را بخوانند سپس از طریق لینک ورودی وارد سایت شده  و اطلاعات بیشتری را کسب نمایند؛ در حقیقت هدف نهایی ایمیل مارکتینگ “ROI” است که برای کسب‌وکارها هزینه بر است اما نتایج چشمگیری را برایشان خواهد داشت.

ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی چگونگی اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق بپردازیم. اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و می‌خواهید کمپین ایمیل مارکتینگ موفقی را اجرا کنید در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

شناسایی اهداف اصلی

تمام فرایندهای بازاریابی با شناسایی و تعیین یک هدف خوب آغاز می شود که ایمیل مارکتینگ نیز از این مقوله مستثنی نخواهد بود. برای طراحی یک کمپین موفق ایمیل مارکتینگ ابتدا باید هدف اصلی را در نظر گرفت.

برای بررسی و شناسائی کمپین ایمیل مارکتینگ می‌توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • معرفی محصولات و یا خدمات به مشتریان هدف
  • استفاده از محتوای مناسب تبلیغاتی و یا معرفی جهت ترغیب مخاطبان و درگیر کردن آنها برای دریافت اطلاعات بیشتر از محصولات و یا خدمات
  • ایجاد ارزش‌های تاثیرگذار برای مشتریان فعلی
  • ایجاد محتوای تاثیرگذار برای مشتریانی که فعالیت کمتری دارند.
  • تقسیم بندی مشتریان بر اساس نوع پرسونای آنها جهت ارسال ایمیل مارکتینگ هدفمند
  • امکان دریافت خدمات برای ایرانیان
  • امکان ایجاد گردش کار جهت ارسال خودکار ایمیل‌ها (Workflow)

بررسی میزان تاثیرگذاری ایمیل مارکتینگ

اگر می‌خواهید کمپین ایمیل مارکتینگ خود را شروع کنید ابتدا یک محتوای مناسب تهیه کرده و برای مخاطبان خود ارسال کنید. سپس بعد از ارسال ایمیل می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف مانند گوگل آنالتیکس میزان تاثیرگذاری ایمیل را بررسی کرده و پس از بررسی متوجه خواهید شد که آیا کمپین توانسته به اهداف از پیش تعین شده رسیده یا خیر.

استفاده از ابزارهای مختلف ایمیل مارکتینگ

ما در ایمیل مارکتینگ از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنیم که این ابزارها باید دارای ویژگی‌هایی می‌باشند.

ویژگی‌های مهم ابزار ایمیل مارکتینگ شامل:

  • امکان ساخت قالب با استفاده از تمپلیت‌های مختلف
  • قابل انظباق با وب سایت، CRM و …
  • دارای امکانات مختلف جهت طبقه بندی کردن مشتریان
  • دارای ابزارهای دقیق جهت بررسی میزان تاثیرگذاری و عملکرد کمپین ایمیل مارکتینگ

ایجاد opt-in منحصر به فرد

برای اینکه بتوانید به اجرای ایمیل مارکتینگ موفق بپردازید نیاز دارید تا اطلاعات ایمیل مخاطبان را بدست آورید. برای اینکار می‌توانید از روش‌های مختلفی جهت دستیابی به این اطلاعات استفاده کنید که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

ویژگیهای یک سیستم ایمیل مارکتینگ مناسب

  • ارسال پیام خوش آمد گویی

زمانی که مخاطبان وارد سایت می‌شوند با ارسال یک پیام خوش آمدگویی آنها را ترغیب کنید تا اطلاعات خود را در اختیارتان قرار دهند.

  • استفاده از pop up

با ظاهر شدن این صفحه و استفاده از محتوای جذاب مخاطبان را ترغیب کنید تا اطلاعات خود را وارد کنند.

  • استفاده از Exit intent pop up

این صفحه زمانی ظاهر می‌شود که مخاطب قصد دارد تا از سایت بیرون رود که با ظاهر شدن این صفحه می‌تواند اطلاعات خود را وارد کند.

تغییر در مورد تبدیل ویزیتور وبسایت به سرنخ 

جهت کسب اطلاعات بیشتر وارد لینک شوید

نحوه انتخاب نام فرستنده ایمیل

نحوه انتخاب نام فرستنده ایمیل یکی از مهمترین عوامل موفقیت آمیز در ایمیل مارکتینگ است. هنگام بررسی ایمیل توسط افراد، اولین موضوعی که توجه آنها را جلب می‌کند نام فرستنده ایمیل است؛ پس در انتخاب نام فرستنده ایمیل دقت کنید زیرا این عامل در خواندن و یا نخواندن ایمیل نقش مهمی دارد. پیشنهاد می‌شود که برای ارسال ایمیل از نام شخص استفاده شود. اما ممکن است در مواردی افراد تمایل نداشته باشند که از نام خود در هنگام ارسال ایمیل استفاده کنند که در آن زمان بهتر است از ایمیل سازمانی خود استفاده کنند؛ نکته مهمی که در ارسال ایمیل‌های سازمانی باید دقت شود این است که حتما از نامی استفاده شود که توسط مخاطبان شناخته شده باشد تا هنگام مشاهده ایمیل توسط افراد، آنها متوجه شوند که از سمت کدام سازمان و یا شخص ارسال شده است.

به عنوان مثال آکادمی دیجیتال مارکتینگ بخواهد برای مخاطبانی که با نام آکادمی آشنا هستند ایمیل ارسال کند؛ برای افزایش میزان تاثیرگذاری ایمیل مارکتینگ بهتر است از نام آکادمی استفاده شود. اما اگر فرض کنید مخاطبان با نام آکادمی آشنا نبودند بهتر است جهت ترغیب بیشتر آنها از نام مهدی دهبان استفاده شود.

بیشتر بخوانید:ایمیل‌ های Conversational چیست؟ و چه کمکی به بازاریابی ایمیلی میدهند.

نکته مهم دیگری که هنگام انتخاب فرستنده ایمیل باید در نظر گرفت این است که نام ایمیل حتماً به زبان فارسی نوشته شود زیرا هنگام بررسی ایمیل‌ توسط مخاطب، تعداد زیادی ایمیل که دارای نام فرستنده به زبان انگلیسی هستند را در اینباکس خود مشاهده می‌کند. استفاده از نام فرستنده به زبان فارسی باعث جلب توجه مخاطب به ایمیل شما خواهد شد.

انتخاب نام فرستنده ایمیل بستگی به مخاطبان هدف دارد.
انتخاب نام فرستنده ایمیل بستگی به مخاطبان هدف دارد.

همچنین یکی دیگر از نکات مهم که در ایمیل مارکتینگ مطرح است استفاده از آدرس ایمیلی است که سازمان از طریق آن می‌تواند ایمیل دریافت یا ارسال کند. به عنوان مثال [email protected]/blog ایمیلی است که آکادمی دیجیتال مارکتینگ برای ارسال ایمیل از آن استفاده می‌کند؛ این آدرس ایمیل همان آدرسی است که آکادمی از طریق آن می‌تواند علاوه بر ارسال ایمیل سایر ایمیل‌ها را نیز دریافت کند.

با استفاده از این روش مخاطب ممکن است که ایمیل را از طریق Spam  دریافت کند اما اگر یکبار  مخاطب ایمیل را وارد اینباکس خود کند از دفعات بعدی ایمیل‌ها از طریق اینباکس دریافت خواهدکرد.

با استفاده از این روش مخاطب ممکن است که ایمیل را از طریق Spam  دریافت کند اما اگر یکبار  مخاطب ایمیل را وارد اینباکس خود کند از دفعات بعدی ایمیل‌ها از طریق اینباکس دریافت خواهدکرد.

زمان بندی ارسال ایمیل

پس از شناسایی هدف و محتوای مناسب برای ارسال ایمیل مارکتینگ به یک برنامه زمان بندی نیاز است. زمان ارسال ایمیل بستگی به نوع فعالیت مخاطب بر روی سایت دارد.

اگر مخاطبان خود را با ارسال تعداد زیادی ایمیل خسته کنید آنها دیگر تمایل ندارند که سایر ایمیل‌ها را دنبال کنند وایمیل ها را وارد spam  خواهند کرد.

حتماً هنگام ارسال ایمیل زمان‌بندی را در نظر گرفته و با استفاده از محتوای جذاب آنها را ترغیب کنید تا منتظر ایمیل‌های بعدی شما باشند.

انتخاب زمان مناسب در ایمیل مارکتینگ از اهمیت بسیاری برخوردار است.
انتخاب زمان مناسب در ایمیل مارکتینگ از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نحوه انتخاب موضوع ایمیل (Subject Email)

نحوه انتخاب موضوع ایمیل (Subject Email) جهت ترغیب مخاطبان برای بررسی ایمیل ارسالی بسیار اهمیت دارد. مشاهده شدن ایمیل توسط مخاطبان در پیروزی یا شکست کمپین ایمیل مارکتینگ بسیار موثر است.   ایمیل مارکتینگ زمانی با شکست روبه‌رو می‌شود که مخاطبان ایمیل را مشاهده نکرده باشند. در نتیجه طراحی ایمیل مارکتینگ باید طوری انجام شود که مخاطبان تمایل پیدا کنند تا ایمیل را بررسی کرده و سپس بعد از بررسی با کلیک کردن وارد لینک صفحه سایت شوند.

معمولاً هنگام نوشتن موضوع ایمیل از 41 تا 50 کاراکتر استفاده می‌شود. سعی کنید از کلمات کلیدی در ابتدای عنوان استفاده کنید زیرا هنگام باز شدن ایمیل از طریق موبایل، مخاطبان تعداد کاراکترهای کمتری را مشاهده خواهند کرد.

نکاتی برای نوشتن عنوان مناسب ایمیل:

  • استفاده از نام مخاطب در عنوان ایمیل
  • عدم استفاده از کلمات اسپم شده
  • انتقال ارزش ویژه به مخاطبان هنگام باز کردن ایمیل
انتخاب نام مناسب برای ارسال ایمیل باعث افزایش میزان تاثیرگذاری ایمیل می‌گردد.
انتخاب نام مناسب برای ارسال ایمیل باعث افزایش میزان تاثیرگذاری ایمیل می‌گردد.

نحوه طراحی بدنه و محتوای مناسب برای ایمیل

طراحی محتوای و بدنه ایمیل  از عوامل بسیار مهم در میزان موفقیت ایمیل مارکتنیگ می‌باشند که بهتر است قبل از طراحی آنها نکاتی را در نظر گرفت که به بررسی مهمترین نکات آن می‌پردازیم.

  • متن
  • المان‌های گرافیکی
  • تصاویر(از آلت تگ هنگام بارگذاری تصاویر استفاده شود تا مخاطبانی که نمایش آنها را غیر فعال کرده‌اند، متوجه شوند که تصاویر استفاده شده در چه زمینه‌ای است)
  • شخصی سازی ایمیل: با استفاده از این روش می‌توان ارتباط عمیق‌تری با مشتریان برقرار کرد؛ استفاده از نام مخاطب در محتوای ایمیل باعث ترغیب مخاطب برای مطالعه محتوای ایمیل می‌شود.
  • انتقال یک ارزش ویژه به مخاطبان می‌تواند با طراحی یک محتوای مناسب ارائه گردد.
  • استفاده از ویدئو، گیف و نظرسنجی باعث می‌شود تا مخاطبان تعامل بیشتری با ایمیل طراحی شده برقرار کنند.
یکی از مهمترین عوامل موثر در ایمیل مارکتینگ نحوه طراحی بدنه ایمیل است.
یکی از مهمترین عوامل موثر در ایمیل مارکتینگ نحوه طراحی بدنه ایمیل است.

 تصاویر مناسب، المان‌های گرافیکی جذاب، متن ترغیب کننده و غیره باعث می‌شود تا مخاطبان تشویق شوند که محتوای ایمیل را کامل مطالعه کنند و سپس با کلیک کردن برروی لینک وارد صفحه سایت شوند. این نکته بسیار مهم است زیرا بسیاری از افراد ممکن است که ایمیل شما را باز کنند ولی بر روی لینک صفحه سایت شما کلیک نکنند زیرا ایمیل ارسالی آنها را ترغیب نکرده تا بخواهند  بر روی لینک کلیک کنند. ایمیل شما به نحوی باید طراحی شده باشد که افراد بعد از مشاهده آن ترغیب بشوند که در همان لحظه کلیک کنند.

همانظورکه اشاره شد انتخاب نام ایمیل، موضوع و بدنه بسیار در ترغیب مخاطب برای اینکه بعد از مشاهده ایمیل بر روی لینک صفحه سایت کلیک کند بسیار مهم است و هدف اصلی از طراحی بدنه ایمیل این است که بعد از مشاهده ایمیل بر روی لنیک کلیک شود که این امر باعث برندینگ و افزایش فروش سازمان خواهد شد.

نکته  دیگری که در هنگام طراحی بدنه ایمیل باید توجه کرد این است که، هرگز محصولات و یا خدمات را در بدنه ایمیل به مخاطبان نفروشید. بسیاری از دیجتال‌مارکترها بعد از معرفی، قیمت را در بدنه ایمیل اعلام می‌کنند و این امر باعث می‌شود تا مخاطبان در همان لحظه تصمیم بگیرند که آیا میخواهند آن محصول را بخرند؟

بنابراین بدنه جایی نیست که در آن فروشی صورت گیرد، فقط باید طوری طراحی شود که جذاب و ترغیب کننده بوده تا مخاطب تمایل پیدا کند که بر روی لینک کلیک کند.

دوره تخصصی E-CRM

ساعت آموزش استفاده اثربخش از ایمیل، پیامک و پوش در ارتباط با مشتریان

“حضوری آموزش ببینید” 

ارزیابی میزان تاثیرگذاری ایمیل مارکتینگ

ارزیابی میزان تاثیرگذاری ایمیل مارکتینگ در میزان موفقیت کمپین بسیار اهمیت دارد. زمانی  ایمیل مارکتینگ موفق بوده، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهد داد تا هنگام طراحی کمپین‌های بعدی بتوانید از این اطلاعات استفاده کنید.

معمولاً شرکت‌هایی که سرویس ایمیل مارکتینگ ارائه می‌دهند، از میزان تاثیرگذاری ایمیل‌های ارسالی گزارش دقیقی ارائه خواهند داد.

برخی از گزارشات سرویس‌های ایمیل مارکتینگ

  • چند درصد از مخاطبان ایمیل را دریافت کرده‌اند.
  • چند درصد از مخاطبان ایمیل را باز کرده‌اند.
  • چند درصد از مخاطبان بر روی لینک کلیک کرده‌اند.
  • چند درصد از مخاطبان اشتراک خود را قطع کرده‌اند.
  • چند در صد از مخاطبان ایمیل را برای دیگران ارسال کرده‌اند.
  • و …
report--email-marketing
گزارشگیری دقیق میزان تاثیرگذاری ایمیل مارکتینگ را نشان می‌دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه شدید که هدف اصلی از ایمیل مارکتینگ برندینگ و افزایش فروش است و مهمترین عامل موجود در یک ایمیل مارکتینگ موفق بستگی به نام فرستنده، انتخاب موضوع ، نحوه طراحی بدنه و غیره دارد که باعث ترغیب مخاطب شده تا ایمیل را مطالعه کند و سپس بعد از مطالعه از طریق لینک وارد صفحه سایت شود و از محصولات و یا خدمات اطلاعات بیشتری کسب کرده و سپس به خرید محصولات و یا خدمات بپردازد که این امر باعث افزایش میزان فروش و سود سازمان خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط