🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

7 نکته برای نوشتن آگهی های تجاری جذاب

آگهی تجاری نوشته ای است که به فروش می رود پس باید جالب باشد. اختصار و وضوح آگهی تجاری، فهم پیام را آسان خواهد کرد. اگر مطلبی بصورت واضح و مختصر نوشته شود ولی نتواند خوانندگانش را وادار به عمل کند، مطلب خوبی در نظر گرفته نمی شود. آگهی تجاری جذاب، مخاطبان هدفمندش را جذب می کند و آنها را مجبور می کند که فراخوان عمل (Call-to-Action (CTA را انجام دهند
7 نکته برای نوشتن آگهی های تجاری جذاب

در این مقاله می خوانید

آگهی تجاری نوشته ای است که به فروش می رود پس باید جالب باشد. اختصار و وضوح آگهی تجاری، فهم پیام را آسان خواهد کرد. اگر مطلبی بصورت واضح و مختصر نوشته شود ولی نتواند خوانندگانش را وادار به عمل کند، مطلب خوبی در نظر گرفته نمی شود. آگهی تجاری جذاب، مخاطبان هدفمندش را جذب می کند و آنها را مجبور می کند که فراخوان عمل  (Call-to-Action (CTA را انجام دهند. در واقع آگهی های تجاری این کار را با جلب توجه بازدیدکنندگان انجام می دهند و فراخوان عمل با ارزشی را برای رفع نیازهای آنها ارائه می دهند. اگر هدفتان نوشتن مطالب واضح و مختصر است، می توانید این کار را یاد بگیرید. فقط کافیست از راهنمای زیردر دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید و همیشه تمرین کنید.

ولی اگر می خواهید مطالب تبلیغاتی جالبی را بنویسید، باید کلی تحقیق کنید و بصورت یک منتقد فکر کنید.

چگونه آگهی های تجاری جذابی را بنویسیم؟

قبل از شروع کردن مرحله ی فروش یا طراحی صفحه ی هدف، به نکات زیرتوجه کنید. کار کردن بر روی این نکات وقت می برد ولی وقتی یاد می گیرید تا پیام فراخوان عمل را به نحوی طراحی کنید که بهترین جواب را دریافت کنید، تلاشتان باارزش خواهد بود.

چگونه آگهی های تجاری جذابی را بنویسیم؟

1. چشم انداز نهایی آگهی تجاریتان را ببینید

ماهی گیران حرفه ای برای صید هر ماهی، از طعمه ی خاصی استفاده می کنند. مثلا برای صید ماهی خاردار دریایی به دنبال کرم خاکی می روند، برای صید ماهی کپور دنبال دانه ی گیاهان می روند و آفتاب ماهی با طعمه پلاستیکی صید می شود. ماهی گیران تکنیک- هایشان را بر اساس ساعتی خاص در روز، وضعیت آب و نوع فصل تنظیم می کنند و به اندازه ی کافی در مورد ماهی و محیطش اطلاعات به دست می آورند و سرانجام از این اطلاعات برای به دام انداختن ماهی ها استفاده می کنند. بازاریابان هم به صورت مشابه عمل می کنند. آنها تا جایی که می توانند در مورد چشم انداز( Prospect) آگهی هایشان قبل از طراحی آن می اندیشند. انجام این کار رسیدن به منفعت های سخت در آگهی های تجاری را آسان تر کرده و عرضه را برای مخاطبان دیجیتال مارکتینگ شما جذاب تر کرده است. برای اینکه مشکلات چشم انداز آگهیتان را دقیق آنالیز کنید به مجموعه ای از سوالات در مورد گذشته ی شخصی، شرکت و موقعیت آن، چالش ها و اهداف خرید پاسخ دهید. به عبارت دیگر شخصیت خریدار را بسنجید. در نتیجه اطلاعات فراوانی را گردآوری خواهید کرد که می توانید بعدا از آنها برای جلب توجه و عمل استفاده کنید.

2.استفاده از نیاز انسانها (احساس مهم بودن در روانشناسی)

اگر می خواهید چشم اندازهایتان را خاص جلوه دهید، به بازدیدکنندگانتان بگویید که “تصادفی انتخاب شده اند” تا سرویس های شما را بیشتر خریداری کنند. چشم اندازهایتان را مجزا کنید و به آنها احساس مهم بودن بدهید. همه ی افراد دوست دارند مهم باشند. در واقع احترام به نفس یا اینکه ما خودمان را چگونه می بینیم، جزو مهم ترین نیازهای ماست. بازاریابان نیز از این نیاز استفاده کرده اند. در مقاله ای برای شرکت Fast، رابرت رزنتال (Robert Rosenthal ) به اصطلاح آمریکایی “جمعیتی با تعداد کم ولی مغرورترین” و “عضویت، امتیاز خودش را دارد” اشاره می کند. همچنین گروهی در شرکت گوگل، زمانی که بتا سبکی از گوگل پلاس را عرضه کردند از این ویژگی استفاده کردند و از تعداد کمی کاربر برگزیده دعوت کردند تا پروفایل بسازند. تیم بازاریابی گوگل برای رسیدن به هدف تلاش نمی کرد بلکه برای نیاز مهم بودن در انسانها اهمیت قائل شد و در نتیجه موفق شد.

با ثبت نام در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان در جذاب‌سازی آگهی‌ها مهارت کسب می‌نمائید و از این مهارت برای تبلیغات در فضای آنلاین بهره‌مند می‌شوید.

3.چشم اندازتان را احساسی کنید

اگر از عنصر احساس استفاده کنید، چشم اندازتان به مغز بازدیدکنندگانتان دستور می دهد و خریدها با منطق انجام نمی شود. تبلیغات احساسی خوب، موجب خنده، گریه یا تلفن زدن به خانه می شوند. برای مثال احساس “زیبایی واقعی” شرکت آرایشی و بهداشتی داو، به حدی قوی بود که فکر ناراحت کننده ای که قبل از آن در مورد زیبایی  وجود داشت را تحریک کرد. این شرکت بالای یک دهه از این ایده استفاده کرد و میلیون ها زن با پیام “شما با آرایشتان تعریف نمی شوید” شرکت داو، تحریک شده و احساس قدرت پیدا کردند.

شرکت داو زبیایی واقعی خود را جشن گرفته بود و برای موفقیت سزاوار بود. (در واقع وقتی افراد به سمت خرید صابون داو جذب نمی شدند، چشم انداز آنها با ایجاد این احساس فروش بسیاری را به دنبال داشت.)

 4.استفاده از آرایه های تمثیل و استعاره

پیام گیج کننده به ندرت جالب است، چون مردم به چیزی که با ارزش نمی دانند اصلا توجه نمی کنند. اگر به این مسئله عمیق تر فکر کنید چیزهای زیادی در زندگیمان با ارزش می شوند. در درجه ی اول به عنوان نویسنده ی آگهی های تجاری در دنیای دیجیتال مارکتینگ، شغل شما این است که ارزش چیزی را که می فروشید را با لغات واضح و مختصر توضیح دهید. البته این کار سخت است و اگر به تازگی نویسنده آگهی های تجاری شده اید مانند سوزن نخ کردن با دستکش های هاکی (چوگان) غیر ممکن به نظر می رسد. اینجاست که می توان از آرایه های تمثیل و استعاره کمک گرفت و مفاهیم را به صورت موثر بکار برد. این مثال ها استعاره هایی از تاریخچه شهر هیوستن (Houston)هستند:

تروپیکانا (Tropicana): “روشنایی روزانه ی تابش آفتاب.”

پاپ کورن (ذرت بو داده) وردر (Werther): ” مزه ی آن شبیه خوراکی های خوشمزه است.”

برگر کینگ(Burger King): “مرغ سودمند”

این برندها دو مفهوم متفاوت را با هم ترکیب کرده اند تا داستانی را بگویند یا تصویری را در ذهن خواننده ترسیم کنند. شما هم می توانید این کار را در آگهی تجاری خودتان انجام دهید. البته باید از جملات معنی دار استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از آرایه های تمثیل و استعاره توجه خواننده تان را جلب و جوری از لغات استفاده کنید که انگار آنها هم چنین موقعیتی را تجربه کرده اند.

 5.از کلمات دروغین استفاده نکنید

لغات دروغین توسط افرادی استفاده می شود که می خواهند فرصتی برای انکاراظهاراتشان داشته باشند. سیاست مداران برای اینکه از اظهارنظر قطعی دوری کنند، از لغات دروغین استفاده می کنند. نویسندگان آگهی های تجاری هم از آنها زیاد استفاده می کنند مخصوصا اگر محصول تبلیغ شده ی آن ها بی کیفیت باشد. برای مثال:

– کرم دستی که با خشکی می جنگد (شاید برنده نشود)

– ریزش مو را کاهش دهید (نمی توانید ریزش مو را درمان کنید)

– اجاره با کمترین مبلغ (شاید شما می خواهید بیشتر خرج کنید)

این کلمات طبق مدلی که پسران خردسال تخم مرغشان را می خورند، دروغین نام گذاری شده اند: آنها ابتدا در تخم مرغ سوراخ کوچکی ایجاد می کنند و محتویات آن را می خورند و بعد تخم مرغ را رها می کنند. وقتی تخم مرغ را از نزدیک نگاه کنیم، انگار سالم است ولی  توخالی است. این تخم مرغ تو خالی، ظریف و شکننده است و با کمترین فشار خواهد شکست. آیا می خواهید اگهی تجاریتان شبیه تخم مرغ توخالی باشد؟ و یا مانند مورچه هایی که در گودال آب غوطه ورند، ضعیف باشد؟ البته که نه! پس از لغات دورغین استفاده نکنید و مطممئنا آگهی شما معتبرتر و جذابتر خواهد بود.

 6.ضرورت بسازید

هر چقدر که از نظر جسمی ریلکس تر و راحت تر باشیم کمتر مایلیم که حرکت کنیم. انسان ها وقتی در موقعیت راحتی هستند دوست ندارند حرکت کنند. همین امر نیز برای افرادی که در موقعیت ذهنی آرامی هستند رخ می دهد. بنابراین اگر مطالب شما همیشه در وبسایتتان وجود دارد و از بازدیدکنندگان توقع دارید که همیشه فراخوان عمل را انجام دهند، انتظارتان بیهوده است. با این کار اختیار و آزادی عمل بازدیدکنندگانتان را سلب کرده اید و آنها هیچ خریدی نمی کنند چون شما فرصتها را از آنها گرفته اید. دفعه ی بعد ضرورت بسازید. از زبان حساس به زمان استفاده کنید مانند “این عرضه فردا تمام می شود”، “آخرین فرصت” یا “این پس انداز برای همیشه باقی نخواهد ماند“. همچنین می توانید نقش کارت کمیابی را ایفا کنید و به آنها یادآوری کنید که “تنها تعداد کمی صندلی باقی مانده است” یا “منابع محدودند“. هر چقدر از ضرورت بیشتری استفاده کنید بازدیدکنندگانتان از فراخوان عمل بیشتری اطاعت می کنند.

 7.فراخوان عمل مناسبی را طراحی کنید

اگر در زندگیتان به چیزی نیاز دارید فقط کافیست تقاضا کنید. مثلا اگر در صف لوبیای پر ادویه یا در مغازه ی خواربار فروشی هستید یا عاشقید و چیزی را می خواهید، باید بپرسید. نحوه ی تقاضا در دنیای بازاریابی متفاوت است چون  فراخوان عمل یکی از جذابترین عناصر آگهی تجاریتان است. البته تا زمانی که به خوبی اجرا شود. به عبارت دیگر بجای جمله ی استاندارد “الان کلیک کنید” تلاش کنید تا فراخوان عمل قوی تر و خلاقانه ای را طراحی کنید و مطمئن شوید که برای مخاطبانتان به نمایش گذاشته می شود. برای مثال:

–  اگر به دنبال آزمایش مخاطبتان هستید، به آنها فراخوان عمل “آزمایش رایگانتان را الان شروع کنید” را بدهید.

–  اگر بازدیدکنندگانتان شخصیت کنجکاوی دارند به آنها فراخوان عمل “ببینید چطور کار می کند” را بدهید.

حالا قصد جذب مخاطب را دارید؟

نوشتن آگهی های تجاری مانند هر مهارتی در طول زمان به دست می آید. پس به تلاش ادامه دهید. نوشتن مطالب تبلیغاتی تاثیر گذاری که دائم تغییر می کنند، عادی نیست. تکنیک های این مقاله را امتحان کنید و مطمئن باشید در طول زمان افراد بیشتری از فراخوان عملتان اطاعت خواهند کرد.

  تهیه شده در آکادمی دیجیتال مارکتینگ، به نقل از Hubspot .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط