🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

تکنولوژی واقعیت افزوده AR چیست؟ 8 نمونه از بازاریابی واقعیت افزوده (Augmented Reality)

اگر از بازاریابی واقعیت افزوده یا همان AR چیزی نمی‌دانید همین حالا این مقاله را بخوانید تا از رقبا عقب نمانید! هنوز این تکنولوژی ابتدای راهش قرار دارد و بنابراین مورد استفاده همه برندها نیست و رقابت در آن کم است. همین مسئله نشان می‌دهد که به راحتی با یک کمپین ساده می‌توانید این تکنولوژی را به کار بگیرید و در صنعت‌تان پیشرو باشید. حالا اصلا تکنولوژی واقعیت افزوده یا همان AR چیست و چطور در تبلیغات به ما کمک می‌کند؟ نمونه‌های اجرای شده آن کدام هستند؟ در این مقاله بخوانید.

در این مقاله می خوانید

اگر از بازاریابی واقعیت افزوده یا همان AR چیزی نمی‌دانید همین حالا این مقاله را بخوانید تا از رقبا عقب نمانید!

بازاریابی AR یا همان بازاریابی واقعیت افزوده، جدیدترین نوع بازاریابی است که تا حد زیادی با تکنولوژی درگیر است. بازاریابی واقعیت افزوده می‌تواند تا ۸۵ ثانیه مخاطب را درگیر نگه دارد و حتی او را شوکه کند، ۲۰% نرخ تعامل را افزایش دهد و در نهایت ۳۳% نرخ خرید را بالا ببرد. هنوز این تکنولوژی ابتدای راهش قرار دارد و بنابراین مورد استفاده همه برندها نیست و رقابت در آن کم است. همین مسئله نشان می‌دهد که به راحتی با یک کمپین ساده می‌توانید این تکنولوژی را به کار بگیرید و در صنعت‌تان پیشرو باشید. حالا اصلا تکنولوژی واقعیت افزوده یا همان AR چیست و چطور در تبلیغات به ما کمک می‌کند؟ نمونه‌های اجرای شده آن کدام هستند؟ در این مقاله بخوانید.

برای شناخت تمام کانال‌های بازاریابی دیجیتال مانند: شبکه های اجتماعی، سئو و… مقاله دیجیتال مارکتینگ را مطالعه بفرمائید.

تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) چیست؟

به بیان خیلی ساده، واقعیت افزوده نوعی از تکنولوژی است که عوامل مجازی را در محیط دنیای واقعی به ما نشان می‌دهد. نمونه خیلی ساده آن در گوشی‌های تلفن همه شما وجود دارد، شاید دیده باشید فیلترهای اسنپ‌چت را که روی سر شما گوش خرگوش یا گربه می‌گذارند، و یا نمونه کاربردی‌ترین آن اپلیکیشن‌هایی هستند که وسایل خانه را، مثلا یک میز را در فضای اتاقتان به شما نشان می‌دهند. نمونه اولیه واقعیت افزوده، بازی جذاب “Pokemon Go” بود که در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شد و توسط این بازی می‌توانستید شخصیت پوکمون را در خیابان‌ها ببینید که می‌دود و حتی با وسیله‌ها یا افراد واقعی تعامل دارد.

اما نقش این تکنولوژی در بازاریابی و تبلیغات چیست؟

نقش تکنولوژی AR در بازاریابی و تبلیغات

با ترند شدن تکنولوژی AR، برندهای بزرگ به این فکر افتادند که از این تکنولوژی جذاب و سرگرم‌کننده به نفع کسب‌وکارشان استفاده کنند تا بتوانند مشتری‌های بیشتری را با برندشان درگیر کنند. بعضی از این کسب‌وکارها در تبلیغات‌شان از این تکنولوژی استفاده کردند و بعضی کسب‌وکارها هم تکنولوژی AR را به طور دائم بخشی از کسب‌وکارشان قرار دادند.

با ترند شدن تکنولوژی AR، برندهای بزرگ از آن به نفع کسب‌وکارشان استفاده می کنند

مثلا بعضی برندهای عینک از این تکنولوژی به این صورت استفاده کردند که ابتدا مشتری بتواند به صورت مجازی و بدون اینکه حتی در مغازه حاضر شود، قبل از خرید، عینک موردنظرش را روی صورتش امتحان کند و بعد آن را سفارش بدهد. که این مسئله هم درصد رضایت مشتریان را بالا می‌برد و هم به میزان زیادی هزینه‌های مرجوعی را کاهش می‌دهد. در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان با تکنیک‌های فروش در کانال‌های بازاریابی دیجیتال آشنا می‌شوید.

در ادامه ۸ نمونه جالب از برندهای مختلف که از بازاریابی AR استفاده کرده‌اند را با هم بررسی می‌کنیم.

۸ نمونه‌ جالب از بازاریابی واقعیت افزوده

۱- برند Home Depot

چیدمان منزل و دکوراسیون داخلی یکی از سخت‌ترین کارهاست. به خصوص زمانی که قصد خرید آنلاین را داریم، مثلا از کجا بدانیم کاغذ دیواری زرد رنگی که در تصویر خیلی هم قشنگ به نظر می‌رسد به اتاق‌مان می‌آید یا نه؟ یا اینکه میزی که عاشق مدلش شده‌ایم به سایز اتاق کارمان می‌خورد یا نه؟

سال ۲۰۱۵ بود که برند Home Depot اپلیکیشن واقعیت افزوده‌اش را تحت عنوان Project Color منتشر کرد. با این اپلیکیشن تمام رنگ‌ها را می‌توانید برای دیوارها و وسایلتان امتحان کنید و جالب اینکه آنقدر این تکنولوژی دقیق است که میزان نور، وسایل و حتی سایه‌ها را هم در نظر می‌گیرد تا بتواند واقعی‌ترین حالت ممکن را به مخاطب نشان دهد. اینجاست که قبل از اینکه هزینه‌ای کرده باشید می‌توانید دیوارتان را با کاغذ دیواری زرد رنگ ببینید.

برند Home Depot

سال ۲۰۱۷، Home Depot یک قدم جلوتر گذاشت و امروز می‌توانید حتی لوازم خانه مختلف را در اتاقتان ترسیم کنید و ببینید در اتاقتان چطور به نظر می‌رسند. البته این برند تنها برند دکوراسیون خانگی نیست که از بازاریابی AR استفاده می‌کند. برندهای بزرگ لوازم خانگی دیگری مانند Ikea و Lowe’s هم از تکنولوژی AR برای مشتریانشان استفاده می‌کنند.

۲- برند Timberland

چند بار برایتان پیش آمده که خواستید لباسی بخرید و از آنجایی که اتاق پرو صف طولانی داشته، این جمله را به فروشنده گفته‌اید: ” این لباس را میخرم و اگر در تنم قشنگ نبود فردا آن را پس میاورم”

اصلا شاید خیلی وقت‌ها هم چون خسته‌اید و حوصله پرو کردن ندارید از خرید لباس منصرف می‌شوید. برند تیمبرلند یکی از آن برندهای پیشتاز در بازاریابی واقعیت افزوده است که از سال ۲۰۱۴ از تکنولوژی AR استفاده کرد. تیمبرلند اتاق پرویی طراحی کرده است که هر لباسی را که می‌خواهید انتخاب می‌کنید و در آینه واقعیت افزوده، تصویری از خودتان به همراه لباس با سایز موردنظرتان در تن شما نشان می‌دهد.

فوق‌العاده نیست؟ در عرض ۱ دقیقه می‌توانید ۱۰ لباس مختلف را پرو کنید! تیمبرلند با این روش بازاریابی نه تنها مشکلی از مشتریانش حل کرد و پروسه خریدشان را راحت‌تر کرد، بلکه نوعی سرگرمی برایشان ایجاد کرد که باعث می‌شود مدت بیشتری را در فروشگاه سپری کنند و در نهایت به خرید بیشتری منجر می‌شود. کافیست مشکل مشتری‌تان را شناسایی کنید و ببینید با تکنولوژی AR چه کمکی به او می‌توانید بکنید.

۳- برند Sephora

یکی از دلایلی که خانم‌ها را از خرید آنلاین لوازم آرایش منصرف می‌کند این است که نمی‌توانند محصولات را تست کنند. به خصوص محصولی مانند رژ لب که خرید آن کمی ریسکی است و نمی‌دانید آیا این رنگ رژ به رنگ پوست شما می‌آید یا خیر. سفورا یکی از بزرگترین برندهای لوازم آرایشی است که این چالش را برای مشتریانش حل کرده است. دو اپلیکیشن واقعیت افزوده سفورا یعنی Modiface و Virtual Artist App به مشتریان کمک می‌کنند تا به وسیله دوربین تلفنشان لوازم آرایش مختلف را روی صورتشان امتحان کنند.

Sephora

حتی با اپلیکیشن Modiface می‌توانید تاثیر کرم‌های مختلف را روی پوست صورتتان مشاهده کنید، چیزی که در مغازه و به صورت فیزیکی قابل اجرا نیست. استفاده سفورا از واقعیت افزوده نه تنها برای مشتریان بسیار کاربردی و کمک‌کننده بوده، بلکه باعث آگاهی از برند بیشتر و تشویق دیگر کاربران به خرید از این برند شده است. چرا که مشتریان ویدیوهایی که با این اپلیکیشن از خودشان می‌گیرند را در شبکه‌های اجتماعی‌شان منتشر می‌کنند و به نوعی تبدیل به سفیران این برند آرایشی محبوب می‌شوند که نهایتا به افزایش خرید از سفورا منجر می‌شود.

۴- برند AMC Theaters

یکی از مهم‌ترین اصولی که در بازاریابی وجود دارد این است که پیامتان را در جایی که حیاتی است به مشتری برسانید، یعنی در زمان و مکان درست. در مورد واقعیت افزوده هم دقیقا به همین شکل است.

برند AMC که در زمینه نمایش و تئاتر فعالیت دارد به خوبی مخاطبش را شناخته و می‌داند که مخاطب او زمانی که به سینما می‌رود احتمالا به دنبال پیش‌نمایش فیلم‌های دیگر هم می‌گردد. به این صورت وقتی فرد در محیط سینما حضور دارد و پوستر فیلم جدیدی را می‌بیند، می‌تواند با اپلیکیشن واقعیت افزوده AMC کد آن پوستر را اسکن کند و تریلر فیلم یا لیست بازیگران و در کل اطلاعات آن فیلم را ببیند.

AMC Theaters

جالب‌تر اینکه اگر مخاطب از تریلر فیلم خوشش آمد می‌تواند مستقیما از درون خود اپلیکیشنAMC ، بلیط آن را به راحتی خریداری کند. البته مخاطب می‌تواند تریلر فیلم‌ها را در شبکه‌هایی مانند یوتیوب دنبال کند، اما اپلیکیشن AMC به طور اختصاصی به فیلم‌ها اختصاص دارد و مخاطب بدون سردرگمی و به صورت یکجا می‌تواند به همه فیلم‌های در وقوع اکران دسترسی داشته باشد.

۵- برند Taco Bell

تاکو بل یکی از برندهای زنجیره‌ای غذای مکزیکی است که به صورت اختصاصی ساندویچ تاکو سرو می‌کند. در سال ۲۰۱۲ بود که تاکو بل از تکنولوژی واقعیت افزوده در بسته‌بندی غذاهایش استفاده کرد. زمانی که شما در تاکو بل ساندویچی سفارش می‌دادید، کدی روی بسته‌بندی ساندویچ و یا لیوان نوشابه وجود داشت که اگر مشتری آن را اسکن می‌کرد یکی از محتواهایی که مربوط به محصول بود در توئیتر یا فیسبوک به مشتری نشان داده می‌شد.

Taco Bell

طبیعتا هر مشتری که وارد محتوای فیسبوکی یا توئیتر تاکو بل می‌شد، ممکن بود آن را دنبال کند و یا کامنتی برای آن محتوا بگذارد. در کل استراتژی که تاکو بل در پیش گرفت باعث شد بنیان شبکه‌های اجتماعی‌اش قوی‌تر شود و ارتباط محکم‌تری با جامعه هدفش برقرار کند. این روش در آن زمان، آن هم در صنعت فست‌فود در نوع خودش بی‌نظیر بود.

۶- برند StubHub

تکنولوژی واقعیت افزوده دو عمل اساسی انجام می‌دهد:

  • فضایی مجازی را به صورت واقعی برای شما ترسیم می‌کند
  • باعث ایجاد تعامل بیشتر می‌شود

برای StubHub هم به همین شکل عمل کرد. این برند یکی از کمپانی‌هایی است که بلیط رویدادهای مختلف مانند رویدادهای ورزشی، هنری، فرهنگی و … را ارائه می‌دهد. StubHub با استفاده از تکنولوژی AR تجربه را ترسیم می‌کند. به این شکل که شما قبل از خرید بلیط، می‌توانید ببینید که صندلی‌تان دقیقا کجا قرار گرفته و نسبت به سن چقدر فاصله دارد، اطراف آن چه وسایلی وجود دارد و حتی زیر پایتان راحت است یا نه.

StubHub

مدیر StubHub می‌گوید: “دلیل استفاده ما از تکنولوژی واقعیت افزوده این است که واقعا مشکلی را از مشتری حل کنیم و فقط محض اینکه از تکنولوژی استفاده کرده باشیم این کار را نکردیم. مشتری امروزی دیگر فقط هدفش حاضر شدن در یک نمایش نیست، بلکه می‌خواهد تجربه خوبی کسب کند و احساس راحتی و رضایت کند.” این برند در سال ۲۰۱۶ از تکنولوژی AR استفاده کرد و آن زمان نرخ تعامل اپلیکیشنش در طی یک سال، به حدود دو برابر قبل رسید.

۷- برند Netflix

یکی از سریال‌های محبوب نتفلیکس “چیزهای عجیب” یا همان “stranger things” که اتفاقا محصول خود نتفلیکس هم هست. برای محبوبیت بیشتر این محصول، نتفلیکس یک سری لنزهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در اسنپ‌چت به مخاطبین ارائه کرد که با آن، کاربر می‌تواند درون صحنه‌های خانه‌های این سریال قدم بزند و در واقع یک لنز ۳۶۰ درجه داشته باشد. علاوه بر این لنزها، نتفلیکس فیلترهایی را هم در اسنپ‌چت ارائه کرد تا محتوایش را بیشتر ویروسی کند. در این فیلترها کاربر می‌تواند تبدیل به یکی از غولهای عجیب سریال که “Demigorgon” نام دارد بشود.

۸- برند Pepsi

سال ۲۰۱۴ بود که برند پپسی از یک استند واقعیت افزوده در یکی از ایستگاه‌های اتوبوس لندن استفاده کرد. در این استند فضای خیابان همراه با عوامل مجازی مثل بشقاب پرنده در آسمان یا شیری که در حال قدم زدن در خیابان است نشان داده می‌شد.

Pepsi

در واقع استفاده از این تکنولوژی، شخصیت بازی دوست پپسی را بهتر نشان داد و تجربه هیجان‌انگیزی برای کاربر رقم زد. علاوه بر این ویدیویی از این ایستگاه اتوبوس هیجان‌انگیز در یوتیوب منتشر شد که بیش از ۶ میلیون بازدید گرفت. شاید با خودتان فکر کنید پپسی آنقدر شناخته شده هست که برای معرفی و تبلیغ محصولش نیازی به تکنولوژی AR نداشت. اما اشتباه نکنید، با این کار، پپسی تا مدتی خودش را روی زبان‌ها انداخته بود و ویدیوهایش دست به دست می‌شد و همین برایش کافی بود.

جمع‌بندی

استفاده از تکنولوژی در بازاریابی تقریبا مسئله جدیدی است که چند سالی است معمول شده است. به هر حال هر مدیر بازاریاب در صورت داشتن بودجه و توانایی استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی باید بتواند از آن به خلاقانه‌ترین شکل ممکن بهره ببرد تا علاوه بر درگیر کردن مخاطب از ویروسی شدن محتوای آن هم کمک بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط