🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

مراحل قدم به قدم برای مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 (GA4)

برای شروع باید این را بدانید که هر چه سریع‌تر مهاجرت خود را آغاز کنید بهتر است. چه از این موضوع خوشتان بیاید و چه خوشتان نیاید، تصمیمی است که باید بگیرید. بعضی از افراد برای این کار تعلل کرده و مهاجرت را به تاخیر می‌اندازند و به این فکر می‌کنند که هنوز یک سال زمان دارند. در واقع این طور نیست؛ البته از دیدگاه زمانی شاید درست باشد اما از دیدگاه فنی این موضوع واقعیت ندارد.
مراحل قدم به قدم برای مهاجرت از یونیورسال به گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید

در این مقاله، ما در مورد جنبه‌های کلیدی صحبت می‌کنیم که باید در زمان مهاجرت Analytics Property (مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4) باید به آنها توجه زیادی داشته باشیم. این مطلب می‌تواند نقشه سریعی برای بهبود آنالیتیکس شما باشد

 

برای شروع گوگل آنالیتکس GA4 باید این را بدانید این ابزار یکی از شاخه های مهم دیجیتال مارکتینگ که هر چه سریع‌تر انتقال به خود را آغاز کنید بهتر است زیرا باعث تحول کسب و کار شما می‌شود. چه از این موضوع خوشتان بیاید و چه خوشتان نیاید، تصمیمی است که باید بگیرید. بعضی از افراد برای این کار تعلل کرده و مهاجرت را به تاخیر می‌اندازند و به این فکر می‌کنند که هنوز یک سال زمان دارند. در واقع این طور نیست؛ البته از دیدگاه زمانی شاید درست باشد اما از دیدگاه فنی این موضوع واقعیت ندارد.

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4

 

آموزش صفر تا صد گوگل آنالیتیکس 4 به صورت پیشرفته و جامع

اگر به ابزار دیتای گوگل و بازی با داده‌ها علاقه زیادی دارید توصیه می‌کنیم حتما در دوره آموزشی جامع گوگل آنالیتیکس 4 به صورت تخصصی شرکت کنید تا به عنوان یک آنالیزور، فضای وب را تسخیر کنید.

چرا؟ به دلایل زیر:

     

      1. از آن جایی که گوگل آنالیتیکس یونیورسال مبتنی بر گذشته (Retroactive) نیست، نمی‌توانید داده های تاریخی را در GA4 داشته باشید. در این پلتفرم تنها از زمانی که کدهای آنالیتیکس را جایگذاری کنید داده‌ها جمع‌آوری خواهند شد.

      1. انتقال داده‌های گذشته از UA به GA4 غیرممکن است چرا که هر کدام از این ابزارها مدل داده های متفاوتی با یکدیگر دارند.

      1. از GA4 به عنوان نسخه بهبودیافته UA یاد می‌شود. این یک کلی‌سازی بزرگ است چرا که GA4 یک ابزار مشابه UA ولی با مدل داده‌های متفاوت است. ساختار پایه فنی بین دو مدل یکسان است، اما این برنامه یک محصول منحصر به فرد با قابلیت‌های متعدد است که باید با دید باز به آن نگاه کرد و با UA مقایسه نمی‌شود.

    بنابراین، پیشنهاد می‌شود اول مقاله آشنایی با گوگل آنالیتیکس 4 را مطالعه کرده و هر چه سریع‌تر مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 را انجام دهید.تا داده‌های جدید از بین نرود. علاوه بر این، شما باید مهارت‌های خود را هم بهبود دهید چرا که با تکنولوژی متفاوتی سر و کار خواهید داشت.

    اگر زودتر شروع کنید، زمان و اعتماد به نفس بیشتری برای کار با GA4 بدست خواهید آورد.

    1  بررسی و ثبت داده‌های Property در نسخه یونیورسال

    این باید نقطه شروع مهاجرت شما باشد، چرا که باید بدانید تنظیمات UA شما چطور برنامه ریزی شده است. باید هر چقدر که می‌توانید اطلاعات جمع کنید تا دید کلی بسیار شفافی در مورد اکانت‌ها و Propertyهای UA خود داشته باشید.

    پیشنهاد می‌شود که یک Document به منظور نوشتن یافته‌های خود از این بررسی ایجاد کنید که بعداً از آن برای مهاجرت خود استفاده نمایید.

    زمانی که یک دید کلی پرجزئیات از پراپرتی UA خود داشته باشید، تنظیم کردن GA4 برای شما بسیار ساده‌تر خواهد شد.

    بررسی داده‌های property در گوگل آنالیتیکس، اولین مرحله
    بررسی داده‌های property

    2 برنامه‌ریزی کردن ساختار حساب GA4

    از آن جایی که هنوز Viewها در GA4 قابل دسترسی نیستند، باید ساختار اکانت خود را برنامه‌ریزی کنید.

    با توجه به بیزینسی که دارید، باید تصمیم بگیرید که چه تعداد Property و Stream باید ایجاد نمایید. GA4 به شما این اجازه را می‌دهد که داده‌های وب و اپلیکیشن‌ها را درون یک Property جمع‌آوری کنید که البته خود نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی موثر است.

    آیا اپلیکیشینی برای سایت خود دارید؟ فرض کنید که شما یک فروشگاه آنلاین دارید و برای این فروشگاه اپلیکیشن اندروید و ios ایجاد کرده‌اید. در این صورت می‌توانید یک Property با 3 عدد Stream برای داده‌ها ایجاد نمایید.

    دومین مرحله، برنامه‌ریزی کردن ساختار حساب GA4 است
    برنامه‌ریزی کردن ساختار حساب GA4

    3 مدیریت دسترسی کاربران

    باید مشخص کنید که چه کسی قرار است با اکانت آنالیتیکس شما کار کند.

    باید بدانید که نقش کاربران آنالیتیکس شما چه چیزی است و چه مدل مجوزهایی را باید به آنها اعطا کنید. با ایجاد مجوزهای کاربری شفاف در ابتدای کار، می‌توانید مطمئن شوید که پروژه شما روان و بدون مشکل به جلو خواهد رفت.

    سومین گام، چک کردن مدیریت دسترسی کاربران در نسخه یونیورسال
    چک کردن مدیریت دسترسی کاربران در نسخه یونیورسال

    4 چک کردن تنظیمات Property

    نکته بعدی که در مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 باید به آن توجه کرددر حالی که بررسی UA خود را انجام می‌دهید، باید تنظیمات UA خود را مستند کنید. شما می‌توانید با تنظیمات پایه شروع کنید، مانند منطقه زمانی و واحد پولی و مطمئن شوید که همه چیز به درستی تنظیم شده است. یکی از موارد مهمی که در دوره دیجیتال مارکتینگ به آن پرداخته می شود ابزار گوگل آنالیتیکس برای افزایش فروش در کسب و کار است.

    سپس شما می‌توانید لیست Referral Exclusion در UA را برای شناسایی ریفرال‌های ناخواسته که باید در GA4 آن ها را Exclude کنید در اختیار داشته باشید.

    همچنین فراموش نکنید که پیاده‌سازی ردیابی Cross Domain در Property قبلی خود را چک کنید تا اگر تمایل داشتید، آن را در GA4 پراپرتی جدید خود هم داشته باشید.

    علاوه بر این، چک کردن این که آیا فیلتری بر روی UA Property شما تنظیم شده است یا خیر هم مفید است. فیلترها در GA4 هنوز دارای محدودیت هستند.

    با دنبال کردن این مثال ها، باید بتوانید اکانت UA خود را چک کنید و بدانید که چه چیزهایی در GA4 قرار دهید.

    چک کردن تنظیمات property در آنالیتیکس یونیورسال
    چک کردن تنظیمات property در آنالیتیکس یونیورسال

    5 شناسایی Eventها

    پس از انتقال به گوگل آنالیتکس GA4 زمانی که آماده راه‌اندازی اکانت بودید، به بخش ارزیابی بروید. این مرحله نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است چرا که مدل رویداد GA4 تفاوت زیادی با مدل رویداد UA دارد.

    قبل از این که بخواهید رویدادهای خود را در GA4 بازسازی کنید باید رویدادهای UA خود را لیست کنید. یکی از قدم‌های اساسی این مرحله تشخیص رویدادهای UA است که برای بیزینس شما ارزشمند هستند و باید در GA4 به‌کار گرفته شوند.

    اگرچه که ما پیشنهاد می‌دهیم برای داشتن کنترل کامل بر روی داده‌هایتان، راه‌اندازی رویدادها را کاملاً از ابتدا خودتان انجام دهید تا بتوانید از تمام پتانسیل مدل جدید رویدادها استفاده نمایید.

    باید در نظر داشته باشید که ردیابی رویدادها در GA4 بسیار فراتر از یک دسته‌بندی، عملیات و لیبل است. در حال حاضر GA4 آزادی و انعطاف بیشتری در زمینه ردیابی و ایجاد پارامترهای شخصی سازی شده به شما می‌دهد.

    همچنین زمانی که می‌خواهید مهاجرت از UA را انجام دهید باید مدل‌های رویدادهای GA4 را در نظر داشته باشید. باید چک کنید که آیا رویدادهایی وجود دارند که بتوانند با ارزیابی بهبودیافته (Enhanced Measurement) GA4 جایگزین شوند یا رویدادی که می خواهید دوباره ایجاد کنید در بخش رویدادهای پیشنهادی لیست شده است یا خیر.

    شناسایی eventها در آنالیتیکس
    شناسایی eventها در آنالیتیکس

    6 چک کردن کاستوم دایمنشن و متریک برای تنظیم مجدد

    زمانی که صحبت در مورد ابعاد دلخواه (Custom Dimension) می‌شود، باید تفاوت‌های میان UA و GA4 را بدانید.

    به طور مشخص؛ Notion of Scope را باید در نظر بگیرید. Scope در واقع تعیین کننده رویدادهایی که ابعاد مورد نظر بر روی آن ها اعمال می شوند، است.

    همان‌طور که می‌دانید در نسخه UA چهار سطح هدف‌گذاری را می‌توانستیم بررسی کنیم:

      • Session
      • Hit
      • Product
      • User

      به زبان دیگر، ابعاد دلخواه شما در GA4 باید توصیف‌کننده رویداد یا کاربر شما باشد.

      زمانی که پارامترهای دلخواه برای رویدادهای GA4 ایجاد می‌کنید، فراموش نکنید که آنها را به عنوان ابعاد یا متریک‌های دلخواه Register کنید.

      می‌توانید با استفاده از تمام پتانسیل مدل رویدادها کارهای خلاقانه‌ای انجام دهید، اما یک‌سری محدودیت‌های زیر وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت:

        • 50 عدد custom dimensions
        • 50 عدد معیار سفارشی (custom metrics)
        • 25 عدد بُعد سفارشی با نام منحصر به فرد
        تنظیم custom dimension در GA4
        تنظیم custom dimension در GA4

        7 ساخت مجدد کانورژن ها

        شما باید اهداف UA خود را لیست کنید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید آنها به عنوان Conversion در پراپرتی GA4 شما  ایجاد شوند یا خیر. یکی از بزرگترین مزایای GA4 تعداد تبدیل‌های افزایش یافته است. در حال حاضر شما می‌توانید برای هر پراپرتی GA4 تا 30 عدد Conversion تنظیم کنید.

        اگر اهداف متعددی را برای Viewهای مختلف تنظیم کرده‌اید، باید یک استراتژی ارزیابی جدید ایجاد کنید چرا که Viewها در GA4 در دسترس نیستند. علاوه بر این، اهداف هوشمند (Smart Goals) نیز در GA4 وجود ندارند اما می‌توانید دیگر مدل‌های اهداف را بازسازی نمایید.

        8 اجرای eCommerce Tracking

        شما باید عملیات مرتبط با Ecommerce که در UA ردیابی می‌کنید را شناسایی نمایید. اگر از پیاده‌سازی کنونی ایکامرس خود در UA برای GA4 استفاده کنید، ممکن است داده‌های دقیقی در گزارشات دریافت نکنید.

        بله، سیستم به اندازه کافی هوشمند است که بتواند بعضی از رویدادها و پارامترها را ترجمه کند، اما به اندازه کافی کاربردی برای ارائه گزارش مناسب نیست. یکی از تفاوت‌های اصلی این است که تمامی پارامترهای GA4 به صورت آرایه‌های آیتم مشخص شده‌اند.

        اگر می‌خواهید آبجکت‌های dataLayer خود را بازنویسی کرده و الگوی قدیمی داده‌ها را در تنظیمات خود دنبال کنید، این موضوع چیزی است که باید در نظر داشته باشید.

        همچنین پیشنهاد می‌شود که یک پیاده‌سازی کاملاً جدید برای پراپرتی GA4 خود داشته باشید تا بتوانید از تمامی مزایای مدل جدید رویدادها استفاده نمایید.

        همیشه به پارامترهای مورد نیاز برای Ecommerce توجه داشته باشید. اگر از پارامترهای مورد نیاز استفاده نکنید، رویدادهای شما در گزارش‌های Ecommerce نشان داده نمی‌شود.

        9 لینک کردن GA4 به سایر ابزارها

        یکپارچه‌سازی‌هایی که از آنها در UA استفاده کرده‌اید را چک کنید و پراپرتی‌های GA4 خود را به دیگر ابزارها متصل نمایید.

        یکی از بهترین قابلیت‌های GA4 توانایی لینک کردن پراپرتی خود به BigQuery است. پیش از این یکپارچه‌سازی تنها برای GA360 در دسترس بود.

        10 محافظت از داده های قبلی در نسخه یونیورسال

        یکی از سوالات اساسی در بخش مهاجرت مرتبط با داده‌های گذشته است. چطور می‌توانیم آنها را نگه داریم؟ ایمپورت کردن این داده‌ها از UA به GA4 غیرممکن است، از آن جایی که هر دو ابزار مدل جمع‌آوری داده متفاوتی با یکدیگر دارند.

        اگرچه که شما می‌توانید داده‌های خود را به BigQuery اکسپورت نمایید تا توانایی ادامه آنالیز خود را داشته باشید. به وسیله این یکپارچه‌سازی، می‌توانیم داده‌های خام را جمع آوری کرده و از آنها برای تحلیل‌های پیشرفته استفاده نماییم.

        به صورت کلی ما 3 گزینه در دسترس داریم:

        1- استفاده از آپشن داخلی UA برای خروجی گرفتن اطلاعات؛ برای داشتن آپشن در UA کافیست تا چندین گزارش در بازه‌های زمانی مختلف داشته باشید. شما می‌توانید دیتاها را در فرمت‌های زیر خروجی بگیرید:

           

            • PDF

            • Google Sheets

            • XLSX

            • CSV

          2- استفاده از یک سرویس‌دهنده Pipeline داده‌های خارجی.

          3- استفاده از یک متصل‌کننده UA بومی (Native UA Connector)، که تنها در Google Analytics 360 در دسترس است.

          11 تمرین زیاد با GA4 برای شناخت بیشتر این ابزار

          حیاتی‌ترین مرحله در کل پروسه کم کردن فواصل میان فضاها با تمرین است. شکی نیست که تنظیمات متفاوت را می‌توان انتقال داد، اما مهارت‌ها چطور؟ آنها هم قطعاً به انتقال نیاز دارند.

          GA4 دائماً در حال توسعه است و این موضوع نیازمند واکنش سریع به تغییرات است. اگر به صورت تیمی کار می‌کنید، کل تیم باید مهارت‌های خود را بهبود ببخشند چرا که کار با GA4 می‌توانید گاهی اوقات واقعاً چالش‌برانگیز باشد.

          هر چه زودتر مهاجرت خود را شروع کنید، داده‌های بیشتری در اختیار خواهید داشت و شانس از دست دادن داده‌هایتان کمتر خواهد بود. مهاجرت قطعاً یک پیاده‌سازی یک روزه نیست و نیازمند برنامه‌ریزی است. همچنین برای تحولات اساسی می‌توانید مقاله تغییرات اساسی گوگل آنالیتیکس 4 را مطالعه کنید.

          شما باید یک استراتژی شفاف به همراه نقشه پرجزئیات داشته باشید. سپس این نقشه را به مراحل قابل اجرا تبدیل کرده و به صورت سیستماتیک مراحل را دنبال کنید. راهنمایی که در این مقاله ارائه شد شما را با نقاط اصلی پروسه مهاجرت آشنا می‌کند.

          دیدگاهتان را بنویسید

          نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

          مطالب مرتبط