🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) چیست؟

گوگل آنالیتیکس، یکی از برترین و معروف­‌ترین ابزارهای تحلیل سایت است. تحلیل داده­‌ها، یکی از شاخ­ه‌های بسیار مهم دیجیتال مارکتینگ محسوب می­‌شود. اهمیت تحلیل داده‌­ها و آمارهایی سایت آن­قدر بالاست که امروزه سازمان­‌های بزرگ افرادی را به‌ عنوان متخصص تحلیل داده‌­ها استخدام می­‌کنند.

ابزارهای بسیار زیادی برای تحلیل آمارهای یک سایت وجود دارد. از بین ابزارهای موجود در حوزه تحلیل داده‌­ها، آنالیتیکس یکی از برترین آن­ها محسوب می­‌شود.

آشنایی و مرور کلی گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید

 

گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4) چیست؟ نسخه جدیدی است که شرکت گوگل جایگزین نسخه قدیمی یعنی یونیورسال کرده است. همان­طور که می‌­دانید، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به­ صورت پیوسته در حال تغییر و آپدیت هستند. آنالیتیکس نیز مانند سایر ابزارها دارای تغییرات مداومی بود.

مثلاً اگر فردی سال­‌ها با این ابزار کارکرده ­باشد، ممکن است یک روز صبح زمانی که کارش را شروع می­‌کند با گزینه جدیدی مواجه شود! در این مقاله می­‌خواهیم به صورت کامل نسخه جدید آنالیتیکس را توضیح دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دوره آموزش گوگل آنالیتیکس 4
ثبت‌نام دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4

گوگل آنالیتیکس ۴ چیست؟

همان­طور که گفتیم گوگل آنالیتیکس ۴، جدیدترین نسخه آنالیتیکس است. این نسخه جدید، آمارهای بسیار جالبی نسبت به نسخه‌­های قبلی به کسب­‌وکارها ارائه می­‌دهد. از آمارهای جالب و کلی این نسخه می­‌توانیم به ارائه گزارش­‌ها جدید و کاربردی، اطلاعات کامل­‌تر از روند فعالیت و معیارهای رفتار کاربران در سایت و پیش­‌بینی بر اساس AI اشاره کنیم. در ادامه می­‌خواهیم در قسمت Real time، Life Cycle، User و events در این نسخه را بررسی کنیم.

معرفی بخش Real time

اولین قسمتی که باید با آن آشنا شوید، Real time است. این بخش از گوگل آنالیتیکس ۴، یک نمای کلی از سایت شما در همین لحظه می‌­دهد. مثلاً یکی از اصلی­‌ترین و معروف­‌ترین ابزارهای این قسمت، مشاهده تعداد کاربران آنلاین همین لحظه سایت شما است.

نکته بسیار مهم در مورد تعداد کاربران آنلاین سایت این است که تنها کاربرانی که اقدام را انجام دهند جزو این افراد به شمار می‌­آیند. در قسمت بعدی می‌­توانید ببینید که کاربران‌تان از چه سیستمی برای ورود به سایت استفاده می­‌کنند. مثلاً با لپ­تاپ، تبلت یا گوشی وارد سایت شده‌اند. این آمارها باعث می­‌شود تا اطلاعات دقیق­‌تری از مخاطبان داشته باشید.

همچنین می‌­توانید در قسمت­‌های بعدی، آمار کلی شبکه­‌های اجتماعی­‌تان را ببینید. یکی از اصلی­‌ترین آمارهایی که به آن نیاز دارید، کلمات کلیدی پراستفاده­ است. در این قسمت می­‌توانید ببینید که کاربران‌تان با چه کلمات کلیدی­ وارد سایت‌­تان شده‌­اند.

بخش real-time در گوگل آنالیتیکس 4
بخش real time در گوگل آنالیتیکس 4

در قسمت بعدی، می­‌توانید ببینید که کاربران در همین لحظه مشغول بازدید از کدام صفحه­‌تان هستند. با استفاده از این روش می‌­توانید برترین صفحات سایت­‌تان را پیدا کنید.

قسمت بعدی به منطقه جغرافیایی کاربران­ اشاره دارد. نکته قابل‌ توجه این است که نمی­‌شود به آمار قسمت آخر اعتماد کرد. همان­طور که می­‌دانید ممکن است خیلی از افراد هنگام ورود به سایت، از فیلترشکن استفاده کنند و تغییر IP در کاربران، منجر به ایجاد خطا در این آمار می­‌شود. در این قسمت، با بخش Real time در GA4 آشنا شدید. در ادامه می­‌خواهیم در مورد سایر بخش­‌ها صحبت کنیم.

معرفی بخش Life Cycle

یکی از اصلی‌­ترین قسمت­‌های گوگل آنالیتیکس ۴ همین قسمت Life Cycle است. این قسمت در معنی لغوی، “چرخه زندگی” است. به عبارت دیگر می‌توان این بخش را این‌طور معنی کرد که روند ورود کاربر از ابتدا و کارهایی که انجام می‌دهد را نشان می‌دهد. این بخش شامل قسمت­‌های بسیار پرکاربردی می­‌شود که هر کدام از آن­ها، اطلاعات جامعی در مورد وضعیت سایت به ما می‌­دهد.

یکی از نکات قابل‌ توجه در این قسمت­‌ها این است که هر شاخه، به زیر شاخه‌­هایی تقسیم می­‌شود. بررسی و تحلیل کامل این قسمت، می‌­تواند منجر به رشد سریع‌­تر سایت‌­مان شود. این بخش از ۴ قسمت acquisition، Engagment، monetization و retention است. در ادامه به معرفی هرکدام از این بخش­‌ها می­پردازیم.

معرفی بخش acquisition

شاید بتوانیم بگوییم بخش acquisition، یکی از مهم­ترین بخش­‌های کل آنالیتیکس ۴ است. این قسمت مربوط به جذب افراد جدید می‌­شود. در این قسمت می­‌توانید ببینید که افراد جدید از چه کانال­‌هایی وارد سایت‌­تان شده­‌اند. همچنین می­‌توانید آمار ورودی­‌ها از کانال­‌های مختلف مانند شبکه­‌های اجتماعی و سرچ ارگانیک را با هم مقایسه کنید.

بخش acquisition در آتالیتیکس 4
بخش acquisition در گوگل آنالیتیکس 4

معرفی بخش Engagment

بخش بعدی، Engagment است. این قسمت، مربوط به فعالیت کاربرد می­‌شود. مثلاً می­‌توانید ببینید که کاربران‌ در کدام صفحات از سایت چه مدت زمانی را صرف کرده‌اند. همچنین به آمارهایی مثل بازدید صفحات سایت و بازگشت کاربران به سایت نیز دسترسی دارید.

بخش engagement در GA4
بخش engagement در گوگل آنالیتیکس 4

معرفی بخش monetization

در بخش monetization می­‌توانید آمارهای خریدها و اشتراک­‌ها را ببینید و آن­ها را بررسی کنید. خریدهای درون برنامه‌­ای و الکترونیکی و همچنین تبلیغات و اشتراک­ را می­‌توانید از این قسمت بررسی کنید.

بیشتر بدانید: تغییرات گوگل آنالیتیکس 4

معرفی بخش retention

در قسمت retention می­‌توانید آمارهایی که مربوط به تبدیل کاربران است را ببینید. مثلاً آمارهایی مربوط به این­که کاربران­‌تان به سایت شما دوباره برمی‌­گردند را می­‌بینید. همچنین تبدیل کاربران جدید و بالقوه را نیز می­‌توانید در این قسمت پیگیری کنید.

بخش retention در گوگل آنالیتیکس 4

معرفی بخش user

بخش user به معرفی و بررسی کاربران سایت می­پردازد. هدف از این قسمت آشنایی بیشتر شما با کاربران سایت­‌تان است. قطعاً می‌­دانید که داشتن اطلاعات دقیق در مورد کاربران، چقدر اهمیت دارد. مثلاً اگر بدانید که اکثر کاربران‌­تان با دسکتاپ وارد سایت­‌تان می­‌شوند، می­‌توانید برنامه­‌های بعدی خودتان را بر اساس همین سیستم بچینید. این بخش شامل دو قسمت مهم demographics و tech است. در ادامه این دو شاخه را توضیح می­‌دهیم.

معرفی بخش demographics

اولین قسمت از بخش user همین قسمت است. در این قسمت از گوگل آنالیتیکس ۴ می­‌توانید با اطلاعات جامعی از پرسونا مخاطب‌­تان آشنا شوید. مثلاً می‌­توانید ببینید که کاربران­‌تان از چه کشور و شهرهایی هستند. همچنین این قسمت اطلاعات خوبی در مورد سن، جنسیت و علایق کاربران به شما می­‌دهد.

بخش demographics در گوگل آنالیتیکس 4
بخش demographics در گوگل آنالیتیکس 4

معرفی بخش tech

این قسمت مخصوص اطلاعات تخصصی­‌تر از ورود کاربران به سایت­‌تان است. در این قسمت می‌­توانید ببینید که کاربران‌­تان با چه سیستم‌ عامل یا پلتفرمی وارد سایت­‌تان شده­‌اند. نکته جالب این است که می­‌توانید رزولوشن تصویر و مدل دستگاه­‌شان را نیز متوجه شوید!

معرفی بخش events

یکی از اصلی‌­ترین تفاوت­‌های گوگل آنالیتکس ۴ و نسخه یونیورسال آن، تعریف بر مبنای همین eventها است. در نسخه قدیمی آنالیتیکس، بدون تعریف event نیز گزارش­‌های مختلفی را مشاهده می‌کردید. اما در نسخه جدید، مبنای کاری آنالیتیکس، همین رویدادها هستند و بدون تعریف آن­ها، نمی‌­توانید گزارش­‌های خاصی را ببینید. در این قسمت می‌خواهیم دو قسمت event و  conversion را بررسی کنیم.

event

برای ساخت event در آنالیتیکس ۴ باید ۴ دسته اطلاعات شامل category، action، label و value را ارسال و تنظیم کنید. آنالیتیکس ۴ برای تنظیم event به ۴ صورت عمل می­‌کند که در ادامه می‌­بینید:

  • Automatically Collected Events
  • Enhanced Measurement
  • Recommended Events 
  • Custom Events 

این ۴ دسته به این معنی است که آنالیتیکس برای eventها اهمیت بسیار زیادی قائل است و آزادی عملی بیشتری برای شما فراهم می‌کند. برای مشاهده آمار eventها از قسمت acquisition بر روی گزینه event کلیک کنید.

معرفی بخش conversion

Conversion یکی دیگر از قسمت­‌های acquisition است. Conversion به معنای نرخ تبدیل است. همان­طور که می­‌دانید اطلاعات کامل از نرخ تبدیل، می‌­تواند به ادامه مسیرتان خیلی کمک کند. شما در این قسمت می­‌توانید ببینید که سایت‌تان تا چه اندازه­‌ای خوب کارکرده و توانسته مخاطب را جذب کند.

از رفتار کاربران بر روی سایت، اطلاعات مفیدتری کسب کنید؛ معیارهای رفتار کاربران در گوگل آنالیتیکس 4

نصب گوگل آنالیتیکس ۴

در این قسمت می­‌خواهیم به­‌صورت گام‌به‌گام، گوگل آنالیتیکس ۴ را نصب کنیم. در مرحله اول شما باید از طریق اکانت گوگل­ در آنالیتیکس ثبت‌نام کنید. یک نکته بسیار مهم اینکه گوگل ایران را تحریم کرده ­است. به همین دلیل نمی‌­توانید از IP ایران استفاده کنید. شما می­‌توانید از فیلترشکن یا مرورگری مثل اپرا مینی که فیلترشکن داخلی دارد، استفاده کنید.

برای شروع ثبت‌نام وارد سایت گوگل آنالیتیکس شوید و روی گزینه Start measuring کلیک کنید. در مرحله بعدی باید برای آنالیتیکس خود یک نام انتخاب کنید. Analytics account مربوط به همین قسمت است. در مرحله بعدی می­‌توانید برای تمامی سایت­‌هایی که می­‌خواهید زیرمجموعه اکانت آنالیتیکس­‌تان باشد، یک property تعریف می‌­کنید. در این مرحله می­‌توانید time zone را روی ایران تنظیم کنید.

در مرحله بعدی با گزینه show Advanced option مواجه می‌­شوید. این مرحله مربوط به ساخت هم‌زمان نسخه جدید و یونیورسال سایت شما است. با انتخاب گزینه “Create both a Google Analytics 4 and a Universal Analytics property” می­‌توانید هر دو اکانت را ایجاد کنید. در این مرحله لازم است تا نام دامنه سایت­‌تان را وارد کنید. اگر هم قبلاً نسخه جدید را نصب کردید و الان فقط قصد نصب نسخه قدیمی را داریم می‌­توانید از گزینه Create a Universal Analytics property only استفاده کنید.

در مرحله بعدی، باید به سؤالاتی که گوگل در مورد کسب­‌وکارتان می‌­پرسد پاسخ دهید. پس از پاسخ به این سؤالات روی گزینه create کلیک کنید و پس از خواندن قوانین، accept را انتخاب کنید. در مرحله بعدی باید کد گوگل آنالیتیکس­ را در وردپرس سایت وارد کنید. برای واردکردن این کد در وردپرس، راه­‌های مختلفی وجود دارد. شما می­‌توانید آنالیتیکس­ را با استفاده از گوگل تگ منیجر نصب کنید. همچنین می­‌توانید کد مربوطه را در هدینگ تمام صفحات­‌تان قرار دهید.

آموزش تخصصی گوگل تگ منیجر

اما یکی از بهترین روش‌­ها برای انجام این کار، استفاده از پلاگین­‌های وردپرس است. این پلاگین­‌ها، به‌­صورت خودکار کد مربوطه را در تمامی هدینگ­‌های صفحات شما قرار می­‌دهند. شما می­‌توانید با نصب پلاگین Google Analytics Dashboard for WP، به‌سادگی کارتان را انجام دهید. برای فعال‌ کردن گوگل آنالیتیکس ۴ به ترتیب زیر عمل کنید.

  1. ابتدا افزونه موردنظر را نصب و فعال کنید.
  2. در مرحله بعدی، یک تب جدید به نام گوگل آنالیتیکس در نوار سمت راست وردپرس می‌­بینید.
  3. با انتخاب گزینه گوگل آنالیتیکس، روی گزینه Authorize plugin بزنید.
  4. در مرحله بعدی رو گزینه Get Access Code کلیک کرده تا کد مربوطه را دریافت کنید.
  5. پس از این­که روی allow کلیک کردید کد موردنظر به شما داده می‌­شود.
  6. کد مربوطه را در کادر پلاگین مربوطه قرار دهید و روی گزینه Save Access Code کلیک کنید.

 

یکی از نکات مهم پس از نصب گوگل آنالیتیکس این است که باید حدود ۱ روز صبر کنید. تنها آماری که پس از نصب می‌توانید مشاهده کنید، تعداد افراد فعال در سایت شما است. برای این­که مطمئن شوید مراحل را درست طی کردید وارد سایت خودتان شوید و سپس ببینید که آنالیتیکس، تعداد افراد را ۱ نفر نشان بدهد.

پس از این­که حدود ۱ روز صبر کردید، تمامی آمارهای گوگل آنالیتیکس ۴ برای شما  فعال می­‌شود. اکنون می­‌توانید این آمارها استفاده کنید و مسیر رشدتان را سریع­‌تر از پیش طی کنید.

چه اتفاقی برای نسخه یونیورسال و دیتاهای آن خواهد افتاد؟

هم‌زمان با ایجاد هر تغییری در دنیای دیجیتال مارکتینگ ، موج بسیار وسیعی ایجاد می­‌شود. طبیعتاً همه افراد با نسخه قبلی عادت کرده­‌اند و تغییر فاز و مهاجرت به گوگل آنالیتیکس ۴، می­‌تواند برایشان دردسرساز باشد. از طرفی دیجیتال مارکتینگ همیشه متناسب با نیازهای روز حرکت می­‌کند و با پیشرفت­‌های جدید همراه است.

دنیای دیجیتال و ابزارهای آن، تابه‌حال شاهد تغییرات بسیار زیادی بوده‌­اند. هیچ‌کدام از ابزارهای فعلی دیجیتال مارکتینگ، مانند چند سال قبلشان در حال فعالیت نیستند. پس باید این تغییرات را بپذیریم و هر چه زودتر خودمان را با آن­ها مطابقت دهیم، برای این امر می‌توانیم در دوره دیجیتال مارکتینگ آموزشگاه های معتبر شرکت کنیم.

یکی از سؤالات افراد این است که با آمدن GA4 چه اتفاقی برای دیتاهای نسخه قبلی یعنی یونیورسال خواهد افتاد. طبیعتاً وقتی گوگل همچنین تغییر بزرگی در یکی از معروف­‌ترین ابزارهایش می‌­دهد، فکر همه جای آن را می­‌کند. پس برای دیتاهای آنالیتیکس یونیورسال شما اتفاق خاصی نمی­افتد و می­توانید تمامی این دیتاها را در آنالیتیکس ۴ مشاهده کنید.

نکته بسیار مهم در مورد آنالیتیکس یونیورسال این است که بعد از مدت زمان کوتاهی، به­‌صورت کامل از کار می‌­افتد. علی‌رغم عدم تمایل خیلی از مارکترها به این نسخه و عادت نداشتن به کار با نسخه ۴، باید نحوه استفاده از آن را یادگرفته و با نسخه قدیمی خداحافظی کنند!

یکی از جالب‌­ترین اخبار در مورد تغییر نسخه قدیمی به جدید آنالیتیکس، مصاحبه مدیر محصول شرکت گوگل است. مدیر محصول شرکت گوگل علت این تغییر بزرگ را، ناکارآمدی نسخه یونیورسال برای جست­وجوها در نسل جدید می­‌داند. همچنین او می‌­گوید که روش اندازه‌گیری‌ها در نسخه یونیورسال، قدیمی است و مناسب زمان فعلی نیست.

آیا حتماً باید نسخه ۴ را جایگزین یونیورسال کنیم؟

طبق اعلام شرکت گوگل، همه افراد می­‌توانند تا تاریخ ۱ ژوئیه سال ۲۰۲۳ اطلاعات سایت‌­شان را در نسخه یونیورسال دریافت و تحلیل کنند. اما پس از آن به مدت ۶ ماه قادر به مشاهده و دریافت اطلاعات در این نسخه هستند و پس از آن باید از نسخه جدید یعنی آنالیتیکس ۴ استفاده کنند. یکی از مواردی که معمولاً برای افراد سؤال است، نسخه فعلی آنالیتیکس­‌شان است. اگر شما قبل از تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ آنالیتیکس­ را ساخته‌­اید، از نسخه یونیورسال استفاده می­‌کنید.

اما اگر پروپرتی خود را پس از این تاریخ ساخته باشید، نیاز به انجام فرایند خاصی ندارید. حتماً دراسرع‌وقت اقدام به راه‌اندازی سریع­تر این نسخه کنید تا اطلاعات شما جمع‌آوری شود. البته لازم به ذکر است که در صورت تغییر و مهاجرت سریع­‌تر، خیلی راحت­‌تر با نسخه جدید آشنا می­‌شوید و با انواع قسمت­‌های آن عادت می­‌کنید. البته نکته لازم به ذکر این است که شما می­‌توانید دو نسخه یونیورسال و ۴ را در کنار هم داشته باشید.

اما نکته بسیار مهم، توجه بسیار زیاد گوگل به نسخه جدید است. طبیعتاً تمامی فعالیت­‌ها و آپدیت­‌های گوگل، دارای دلایل محکمی است. البته اکثر مواقع این دلایل را بروز نمی‌­دهد و منتشر نمی­‌کند. اما می­‌دانیم که اگر گوگل تغییری بزرگ یا آپدیتی را انجام دهد، در جهت رشد بیشتر کسب­‌وکارها است.

در ادامه همین مقاله با تغییرات کلی نسخه ۴ و یونیورسال آنالیتیکس آشنا می­‌شویم. در این قسمت می­‌بینید که هدف از این تغییرات گوگل چه چیزی بوده است. پس بهتر است هر چه زودتر، آنالیتیکس­ را به­‌روز کنید تا از امکانات جدید آن بهره ببرید.

چه چیزهایی در نسخه ۴ جدید است؟ (به‌طورکلی)

برای حسن‌ختام، لازم است در مورد یک سری قابلیت­‌های جدید آنالیتیکس صحبت کنیم. طبیعتاً وقتی گوگل همچنین آپدیت بزرگی می­‌دهد، مقاصد زیادی دارد. اگر می­‌خواهید آموزش آنالیتیکس ۴ را ببینید و با آن بیشتر آشنا شوید، ابتدا باید این مسائل را بدانید و روی آن­ها تسلط کافی داشته­ باشید.

گزینه‌­های جدید گزارش‌دهی

آنالیتیکس ۴ دارای یک­ سری گزارش‌­های فوق­‌العاده حرفه‌ای است. شاید بتوانیم بگوییم که این گزارش­‌ها، از اصلی‌­ترین تغییرات نسخه ۴ با یونیورسال است. این گزینه گزارش‌دهی، Analysis Hub نام دارد. با استفاده از این گزارش، می­‌توانید اطلاعات بسیار خوبی را بررسی کنید و در روند کاری­تان روی سایت عمیق شوید.

یکی از بخش­‌های این گزارش، Exploration است. شما می­‌توانید Analysis Hub را از منو سمت چپ پیدا کنید و از امکانات آن استفاده کنید. این قسمت به ۳ دسته Variables، Tab settings و Output مربوط می­‌شود. هر کدام از اجزای این قسمت، می­‌تواند اطلاعات و تحلیلی ارزشمندی در مورد سایت‌­تان در اختیارتان بگذارد.

بخش exploration در ga4
بخش exploration در گوگل آنالیتیکس 4

مدل رویداد محور بودن آنالیتیکس ۴

یکی از اصلی­‌ترین تفاوت‌­های آنالیتیکس ۴ با نسخه قدیمی و یونیورسال، رویداد محور بودن آنالیتیکس ۴ است. همان‌طور که می­‌دانید آنالیتیکس یونیورسال، بر مبنای goalها تعریف می­‌شد. اما آنالیتیکس جدید بر مبنای رویدادها و eventها تعریف می‌­شود.

با استفاده از رویدادها، کار برای تحلیل افراد به­‌شدت آسان‌­تر می­‌شود. مثلاً یکی از مواقع استفاده این مدل، تحلیل کمپین­‌های تبلیغاتی است. پیش‌­تر گفتیم که هدف این تغییر و آپدیت، همسو شدن با نسل جدید کسب­‌وکارها بود. مدل رویداد محور بودن نیز یکی از ارکان اصلی کسب­‌وکارهای فعلی است.

Insights Whit Machine Learning

این قابلیت، یکی از پیشرفته‌­ترین قابلیت­‌های آنالیتیکس ۴ است. ماشین یادگیری، بر مبنای هوش مصنوعی تعریف می‌شود. با وجود همچنین قابلیتی، خیلی از کمبودهای تحلیل سایت در آنالیتیکس پوشش داده می­‌شود. یکی از اصلی‌ترین کاربرد این الگوریتم‌­ها در تحلیل کسب­‌وکار است. قطعاً به کمک این تکنولوژی، می­‌توانید آمارهای بسیار پیشرفته‌­ای را از آنالیتیکس ۴ بگیرید و از نتایج لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط