🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

10 معیار مهم در GA4 برای تشخیص بهتر رفتار کاربران

چطور می‌توانید با نگاه کردن به ارقام آنالیتیکس خود داستان کسب‌وکار و رفتار مشتریان خود را در یک نگاه مشاهده کنید؟ چه داده‌هایی را باید ابتدا آنالیز کنید؟ درگیر نشدن بیش از حد با داده‌ها اهمیت زیادی دارد. این که بتوانید با نگاه کردن به گزارش‌های خود داستان درستی بگویید نیازمند پرسیدن سوالات درست است. توانایی کسب موفقیت با استفاده از داده‌های جمع آوری شده نیازمند شناسایی نقاط کلیدی آنالیز و گم نشدن در هزارتوی معیارها و ابعاد متعدد است. علاوه بر این مهم است که بدانید حقایق بیزینسی شما چطور توسط اعداد آنالیتیکس منعکس می‌شوند. در این مقاله ما 10 معیار GA4 که باید ستون‌های تحلیل داده شما باشند را پوشش می‌دهیم.
معیارهای مهم برای تشخیص بهتر رفتار کاربران وب‌سایت در گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید

معیار (Metric) چیست؟ معیار یا متریک یک ارزیابی کمی است که به عنوان نرخ یا مجموع نمایش داده می شود. به زبان دیگر، متریک تعدادی عدد و رقم در آنالیتیکس هستند که به شما در مورد صفحات وب اطلاعات می دهند.

بدین صورت شما می‌توانید به راحتی نقاط قوت و ضعف بیزینس خود را مشخص کرده و جنبه‌هایی که نیازمند بهبود یافتن هستند را شناسایی کنید. اگر می‌دانید که یک گزارش بر اساس این اعداد را چطور بخوانید، می‌توانید بیزینس خود را وارد مرحله بعدی کنید.

Ga4 متریک‌های زیادی برای ردیابی دارد، اما چطور می‌توانید تنها بر روی آنهایی که بیشترین ارتباط را با شما دارند متمرکز شوید؟

برای آنالیز کردن بهتر وب‌سایت خود به صورت حرفه‌ای، پیشنهاد می‌کنیم در دوره اموزش گوگل آنالیتیکس 4 ثبت‌نام کنید.

1 Users

معیار Users در گوگل آنالیتیکس 4 به شما درک درستی از مخاطبان هدف می‌دهد. این قسمت تعداد کاربران منحصر به فردی که با صفحه وب شما تعامل ایجاد کرده‌اند را نشان می‌دهد.

با تحلیل این متریک، می‌توانید متوجه شوید که مشتریانتان چطور با صفحات وب شما تعامل ایجاد می‌کنند.

این معیار همچنین به شما در درک این که کدام محتوا به اندازه کافی تعامل برانگیز است و آیا بیزینس شما حرکت پویای مثبتی در جهت رشد تعداد کاربران انجام می‌دهد یا خیر کمک می‌کند.

2 Sessions

این معیار بنیادی تعداد سشن‌هایی که روی صفحه وب یا اپلیکیشن شما آغاز شده‌اند را نشان می‌دهد.

اگرچه که کانسپت مبتنی بر سشن در Universal Analytics در GA4 وجود ندارد، اما سشن‌ها همچنان یکی از مهمترین معیارها در گزارشات هستند.

علاوه بر این، خود این معیار هم در مقایسه با UA بهبود قابل توجهی یافته است. چرا که سشن جدید در صورتی که کاربر یکسان از یک ترافیک متفاوت وارد شود یا به گشت‌وگذار در صفحه وب شما در نیمه شب ادامه دهد آغاز نخواهد شد. بنابراین، GA4 می‌تواند شمارش دقیق‌تری از بازدیدکنندگان صفحات وب شما ارائه کند.

معیار سشن‌های گوگل آنالیتیکس 4 برای تحلیل پیشرفته شما بسیار حیاتی است چرا که به شما در تعیین این که چه مقدار ترافیک ایجاد شده است و همچنین ترندهای احتمالی در مورد رفتار کاربران شما کمک زیادی می‌کند.

اگر آشنایی کافی با چگونگی انتقال به گوگل آنالیتکس GA4  را ندارید مقاله مرتبط با این موضوع را در همین سایت مطالعه بفرمایید.

3 Engagement Rate

این یک معیار جدید در GA4 است که به شما در شناسایی نحوه تعامل مشتریان با محتوا کمک می‌کند.

همچنین باید بدانید که یک سشن ایجاد کننده تعامل در GA4 به چه معناست.

زمانی که سشن مورد تعامل قرار می‌گیرد که یکی از شرایط پایین ایجاد شده باشد:

  1. بیشتر از 10 ثانیه طول کشیده باشد
  2. به 1 یا بیش از 1 رویداد تبدیل منجر شده باشد
  3. به 2 یا بیشتر از 2 ویو Page/Screen منجر شده باشد

شکی نیست که معادل نرخ پرش (Bounce Rate) مربوط به Universal Analytics است و در GA4، نرخ تبدیل (Conversion Rate) کاربردی‌تر است؛ چرا که به ما اطلاعات بیشتری در مورد تعامل واقعی با صفحه وب به جای خروج کاربران از صفحه وب  را می‌دهد.

نرخ تبدیل گوگل آنالیتیکس 4 بدین صورت محاسبه می‌شود: سشن های مورد تعامل تقسیم بر تعداد سشن ها.

نرخ تعامل معیار قدرتمندی است که به شما درک درستی از تجربه کاربران و شیوه بهبود آن را می‌دهد. بدین صورت شما می‌توانید مشخص کنید که آیا استراتژی محتوای سایت شما اثربخش بوده یا خیر.

4 Average Engagement Time

این یک معیار اساسی است که به شما میانگین زمانی که صفحه وب شما مورد توجه کاربر بوده است را نشان می‌دهد. میانگین زمان تعامل GA4 به صورت مجموع دوره‌های تعامل کاربر بر اساس هر کاربر محاسبه می‌شود.

این عدد اهمیت زیادی دارد چرا که می‌تواند به شما اطلاعات زیادی در مورد سفر مشتری بر روی صفحه وب شما بدهد. میانگین زمان همچنین به مدل بیزینس شما بستگی دارد و ممکن است با بقیه متفاوت باشد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که این عدد را در بازه‌های زمانی مختلف نگاه کنید.

این معیار به شما در ارزیابی جنبه‌های مختلف صفحه وب کمک می‌کند؛ که شامل سرعت بارگزاری، وجود ارورها و رابط کاربری مناسب می‌شود که در واقع فاکتورهای تعیین‌کننده در تعامل کاربر فعال هستند.

کاهش تعامل می‌تواند به شما هشدارهایی در مورد جنبه‌های مختلفی از صفحه وب که نیازمند بهبود هستند، بدهد.

برای تشخیص بهتر رفتار کاربران در GA4 پیشنهاد می‌کنیم مقاله “تغییرات گوگل آنالیتیکس 4” را مطالعه کنید.

5 Views

بازدیدها هم یکی از معیارهای مهم تعامل هستند که تعداد دفعاتی که یک صفحه وب یا اپلیکیشن توسط کاربران شما بازدید شده‌اند را نشان می‌دهند.

با ارزیابی این متریک در گوگل آنالیتیکس 4، می‌توانید به یک استراتژی سئو شفاف برسید. علاوه بر این بازدیدها به شما در فهمیدن نحوه عملکرد صفحه وب و این که تغییرات سایت چطور می‌توانند بر روی رفتار کاربر شما اثر بگذارند کمک می‌کنند.

بخش تعامل کاربران در GA4

6 Event Count

شمارش رویدادهای گوگل آنالیتیکس 4 همان‌طور که از نامش پیداست به شما تعداد دفعاتی که کاربران یک رویداد مشخص را شروع کرده‌اند، نشان می‌دهد.

رونمایی از جزئیات سفر مشتری به شما کمک می‌کند تا مشتریان خود را به شیوه حرفه‌ای‌تری بشناسید. با ارائه چنین اطلاعات گیج کننده‌ای، می‌توانید یک مهارت فوق‌العاده یاد بگیرید. توانایی درک کاربران و رفع نیازهای آنها به شیوه‌ای بهتر؛ این موفقیت بسیار بزرگی است، این طور نیست؟

7 Conversions

معیار تبدیل‌های آنالیتیکس 4 به شما تعداد دفعاتی که یک کاربر، رویداد با ارزشی را برای بیزینس شما بر روی صفحه وب آغاز می‌کند، نشان می‌دهد.

داده‌های تبدیل بخش حیاتی از گزارش‌های شما مبنی بر عملکرد بیزینس هستند. با ردیابی عملیات کلیدی کاربران می‌توانید راه‌های بهینه برای بهبود بازگشت سرمایه را پیدا کنید.

نه تنها این معیار سطح تعامل کاربران شما را نشان می‌دهد بلکه همچنین خوب بودن یا نبودن رابط کاربری شما، تاثیرگذار بودن کمپین های بازاریابی و ترندهای تثبیت شده رفتار کاربران را هم تعیین می‌کند.

8 Lifetime Value

این معیار به شما کمک می‌کند که بر اساس عملکرد مادام‌العمر کاربران، ارزش آنها برای بیزینس خود را مشخص کنید. می‌توانید این معیار را با منابع دیگر ترکیب کرده تا موثرترین شاخه‌های منابع بازاریابی خود را که در گرفتن این کاربران کمک می‌کنند، شناسایی نمایید.

با تحلیل ارزش مادام‌العمر گوگل آنالیتیکس 4، همچنین می‌توانید مشخص کنید که چه شیوه‌هایی کاربران سطح بالا و مناسب‌تری را برای شما فراهم می‌کنند. این معیار همچنین به شما در تشخیص میزان هزینه‌ای که برای کسب یک کاربر جدید نیاز دارید کمک می‌کند. در دوره دیجیتال مارکتینگ تمامی این موارد به شما آموزش داده خواهد شد.

9 Total Revenue

معیار سود کلی آنالیتیکس 4 به شما مجموع سود کسب شده از خریدها، عضویت‌ها و تبلیغات را نشان می‌دهد. این معیار به شما در ارزیابی عملکرد بیزینس و اهداف تعیین شده کمک می‌کند.

با نگاه کردن به این اعداد، بیزینس می‌تواند میزان فروش خود را مشاهده کرده و در صورت نیاز دست به تغییرات بزند. علاوه بر این معیار سود کلی به شما در ردیابی پیشرفت فروش در بازه زمانی معین کمک می‌کند تا بتوانید به دنبال راه‌حل‌های بهتر برای افزایش فروش باشید.

10 Advertiser Ad Clicks

این معیار زمانی مهم است که در حال پیشبرد یک کمپین تبلیغاتی باشید. این معیار به شما تعداد دفعاتی که کاربران بر روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند را نشان می‌دهد.

معیار کلیک بر روی تبلیغ گوگل آنالیتیکس 4 در صورتی که GA4 را به پلتفرم ads متصل کرده باشید در بخش گزارشات وجود دارد.

شکی وجود ندارد که آنالیتیکس 4 ابزار قدرتمندی است که به شما اجازه ایجاد متریک‌های دلخواه برای داشتن درک بهتر از عملکرد صفحات وب را می‌دهد.

همچنین برای کسب اطلاع از دیجیتال مارکتینگ این مقاله را در سایت آکادمی دهبان مطالعه بفرمائید.

جمع‌بندی پایانی

شما می‌توانید متریک‌های مختلف را مقایسه کرده و طبقه‌بندی‌هایی ایجاد کنید که با استفاده از آنها به داده‌های خود از زوایای مختلف نگاه کنید.

این ترکیبات میان متریک‌های استاندارد و دلخواه به همراه پیش‌بینی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به شما در داشتن درک عمیق‌تری از مشتریان و در نتیجه بهبود استراتژی‌های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ کمک زیادی بکنند.  تحلیل عملکرد بیزینس شما باید همیشه با شناسایی متریک‌های کلیدی گزارش‌هایتان شروع شود.

بدون شک هر بیزینس جنبه‌ها و شاخص‌های کلیدی عملکرد مخصوص به خود را دارد که باید در زمان انتخاب متریک برای تحلیل مورد نظر قرار بگیرند. هر متریک انتخاب شده باید منعکس‌کننده یک هدف بیزینسی مشخص باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط