🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

4 تغییر بزرگ در گوگل آنالیتیکس 4 که باید بدانید

گوگل آنالیتیکس 4 عرضه شده و در حال حاضر اکثر افراد بر روی قابلیت های جذاب جدید مانند ردیابی رویدادها، تحلیل Funnelها و ... تمرکز کرده‌اند. قبل از این که بیش از حد درگیر قابلیت‌های جدید گوگل آنالیتیکس 4 شوید، آیا در مورد تغییرات اساسی که خیلی به آنها توجه نمی‌شود اطلاع دارید؟ معرفی و عرضه گوگل آنالیتیکس 4 تقریباً سریع اتفاق افتاد. بنابراین سوالات زیادی در این زمان به‌وجود آمد که چطور باید آن را نصب کرد؟ از کجا می‌توان گزارش‌های مختلف را پیدا کرد؟ از همه مهم‌تر، آیا بلافاصله باید به گوگل آنالیتیکس 4 سوئیچ کنیم؟
تغییرات اساسی در گوگل آنالیتیکس 4 نسبت به نسخه یونیورسال

در این مقاله می خوانید

لازم به ذکر است که گوگل آنالیتیکس یونیورسال فعلا برقرار بوده و احتمالاً این پلتفرم تا سال‌های آینده هم روی کار خواهد بود. البته واضح است که گوگل آنالیتیکس 4، آینده تحلیل دیتا و داده‌ها خواهد بود. فراتر از جزئیات جدید این ابزار، اتفاقات زیادی رخ داده است. بنابراین بیایید نگاهی با جزئیات بیشتر به این ابزار داشته باشیم و بیشتر در مورد تغییرات اساسی صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با گوگل آنالیتیکس 4

پشتیبانی از اپلیکیشن و وب‌سایت در یک پلتفرم

ردیابی دستگاه‌های موبایل در گوگل آنالیتیکس، کاری چالش برانگیزی برای افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ بوده است. همیشه نسخه متفاوتی از گوگل آنالیتیکس برای ردیابی اپلیکیشن‌های موبایل وجود داشت، به عنوان مثال Google Analytics for Apps، Firebase Analytics و همچنین Google Analytics for Firebase از این دست نسخه‌ها بودند.

جمع‌آوری دیتاهای تمامی پلتفرم‌ها روی یک اکانت
جمع‌آوری دیتاهای تمامی پلتفرم‌ها روی یک اکانت

مشکل اصلی در مورد این نسخه‌ها این بود که آنها برای ردیابی وب‌سایت‌ها خیلی با گوگل آنالیتیکس تفاوت داشتند. آن‌قدر متفاوت که پیاده‌سازی ردیابی در هر دو پلتفرم کار بسیار سختی بود.

بنابراین اولین تغییر بزرگی که باید به آن اشاره کنیم این است که در حال حاضر می‌توانید استریم‌ داده‌های مختلفی را به گوگل آنالیتیکس 4 بفرستید. اکنون نه‌تنها می‌توانید وب‌سایت خود را ردیابی کنید بلکه تمامی دستگاه‌های موبایل خود را هم می‌توانید تنها بر روی یک پلتفرم رصد کنید.

یک SDK برای اندروید و IOS به همراه یک کتابخانه JavaScript بر اساس Gtag برای ردیابی وب سایت شما در دسترس است و هم‌اکنون می‌توانید داده‌های ورودی را در یک رابط کاربری گزارشات اندازه‌گیری و جمع‌آوری و در تمامی دستگاه‌ها تحلیل کنید.

این موضوع با معماری جدیدی که به ما اجازه ردیابی چند دستگاه و یکسان کردن نقاط داده‌ها در این دستگاه‌های مختلف را می‌دهد، میسر شده است. همچنین به این صورت شما می‌توانید یک کاربر را در دستگاه‌های مختلف ردیابی کنید.

در حال حاضر روی نسخه یونیورسال ردیابی بازدید صفحات، نرخ پرش و یا زمان بر روی سایت برای ردیابی یک اپلیکیشن موبایل وجود ندارد. این موضوع ما را به تغییر بزرگ بعدی یعنی مدل داده‌های جدید می‌رساند.

برای آشنایی بهتر با مراحل مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 مقاله مرتبط با این موضوع و در همین سایت مطالعه کنید.

دوره آموزش گوگل آنالیتیکس 4

یکپارچه شدن مدل داده‌محور به صورت Event

برای یکسان‌سازی تمامی روش‌های جمع‌آوری داده‌ها و دیتاهایی که از دستگاه‌های مختلف وارد سیستم می‌شوند، اکنون باید یک تصمیم‌گیری دوباره در مورد نحوه کار گوگل آنالیتیکس انجام شود. به این دلیل که اپلیکیشن‌های موبایل داده‌های کاملاً متفاوتی نسبت به یک وب‌سایت ایجاد می‌کنند.

بنابراین گوگل آنالیتیکس از بازدید صفحات، تراکنش‌ها، تعاملات اجتماعی و… خلاص شد و تمامی آنها را تحت یک کانسپت یکسان‌سازی کرد که رویداد (event) نامیده می‌شود.

این کار بسیار کاربردی و هوشمندانه است. به این دلیل که یک رویداد می‌تواند هر چیزی که شما تعیین می‌کنید، باشند. می‌توانید نام رویداد خود را Pageview، Screen View یا App View بگذارید.

سپس می‌توانید هر داده‌ای که می‌خواهید ارسال کنید. زمانی که هر کدام از رویدادها Trigger شوند، می‌توانید اطلاعات اضافی ارسال نمایید که رویداد را بیشتر توضیح می‌دهند. به این موارد پارامترهای رویداد (Event Parameter) گفته می‌شود. در دوره دیجیتال مارکتینگ با گوگل آنالیتیکس و دیگر شاخه‌های آن آشنا می‌شوید و در آن ها مهارت کسب می‌کنید.

متمرکز بودن ایونت‌ها در گوگل آنالیتیکس 4
متمرکز بودن ایونت‌ها در GA4

این پراپرتی‌ها می‌توانند در رویدادهای دیگر اتفاق بیافتند. می‌توانید آنها را با یکدیگر کوئری کنید و با یکدیگر مقایسه نمایید. این موضوع باعث انعطاف بیشتر همه چیز در طولانی‌مدت می‌شود. این کار مدرکی می‌شود برای آینده که قصد دارید با هر مدل دستگاه دیگری ردیابی انجام دهید. این موضوع شامل دستگاه‌هایی مانند اینترنت اشیا یا سیستم‌های Point of Sale یا خریدهای Smart می‌شود.

ممکن است از نسخه Universal با پارامترها که Dimensions نام داشتند آشنا باشید. یک رویداد خرید می‌تواند پراپرتی‌هایی مانند Order ID، سود، آیتم‌های خریداری شده و… داشته باشد. این‌ها موارد با ارزش کلیدی هستند که می‌توانید از آنها در آینده برای طبقه‌بندی، فیلتر کردن یا جستجو در مرحله تحلیل و آنالیز استفاده کنید.

همچنین این موضوع بدین معناست که باید برای تنظیم رویدادهای خود به منظور آنالیز آنها در آینده فکر بیشتری بکنید. برنامه‌ریزی مناسب یکی از اجزای حیاتی برای کار کردن با گوگل آنالیتیکس 4 است.

نمای جدید داشبورد برای گزارش گرفتن از داده‌ها

تغییر بزرگ بعدی گوگل آنالیتیکس 4 نحوه مشاهده داده‌هایی است که از استریم‌های مختلف به پراپرتی وارد می‌شوند. ویوهای جدید در GA4 به شما در تحلیل داده‌های رویدادها کمک می‌کنند.

شاید به یاد داشته باشید که UA بخش گسترده‌ای از گزارشات برای پاسخ دادن به سوالاتی که ممکن است درباره داده‌های خود داشته باشید، به صورت آماده در دسترس داشت. در حال حاضر داده‌های رویدادها می‌تواند هر چیزی باشد، حدس این که چه داده‌هایی در حال ورود به سیستم هستند ممکن است برای ابزار سخت باشد.

به همین دلیل است که در حال حاضر گزارشات استاندارد کمتری درون گوگل آنالیتیکس 4 می‌بینید. به جای آن، شما می‌توانید با Analysis Hub کار کنید که به شما اجازه می‌دهد داده‌های خود را به شیوه منعطف‌تری کوئری کنید. در این قسمت می‌توانید تحلیل سریع ad hoc انجام دهید و قیف‌ها و cohortها را بسازید.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب گوگل آنالیتیکس 4

اگر بخواهید به داده‌های خود دید عمیق‌تری داشته باشید، گوگل آنالیتیکس 4 به شما اجازه اکسپورت داده‌های خام به Google BigQuery را می‌دهد. Google BigQuery راه حل انبار کردن داده‌های گوگل است. در این قسمت شما می‌توانید با داده‌های خود بیشتر کار کنید و آنها را با دیگر منابع داده ترکیب نموده و آنالیزهای دلخواه خود را انجام دهید.

همچنین شما می‌توانید داده‌ها را از گوگل آنالیتیکس 4 به Google Data Studio اکسپورت کرده و سپس آنها را به تصویر کشیده و برای مشتریان و سهامداران خود به صورت گزارش ارائه دهید. اگر می‌خواهید داده‌های خود را به شکل موثری به نمایش بگذارید این ابزار بسیار کمک‌کننده است. تغییر چهارم خلاصه‌ای از سه تغییر قبلی است.

تغییر طرز تفکر در مورد تجزیه و تحلیل داده‌ها

همان‌طور که می‌توانیم ببینیم، گوگل آنالیتیکس 4 شبیه به مدل قبلی یعنی یونیورسال نیست. در واقع گوگل آنالیتیکس 4 ابزار جدیدی است که پرسپکتیو کاملاً متفاوتی در مورد داده‌ها و نحوه نمایش آنها به دنیای دیجیتالی جدید دارد.

مدل ساده‌سازی شده داده‌ها به شما اجازه می‌دهد که برای ارسال اطلاعات به سیستم، منعطف‌تر عمل کنید. همچنین به گوگل اجازه اتصال این داده‌ها به سیستم‌های یادگیری ماشینی خود را می‌دهد تا بتوانند به ما اطلاعات پیش‌بینی‌کننده مختلفی را ارائه نمایند.

علاوه بر این ما نیازی به سوال پرسیدن نداریم؛ چون گوگل آنالیتیکس بلافاصله اطلاعات را در اختیار ما قرار می‌دهد. در واقع در حال حاضر متریک‌های پیش‌بینی‌کننده در GA4 وجود دارند.

جدا از این مسائل، آنالیتیکس 4 خیلی به این که می‌خواهیم چه دستگاه یا بیزینسی را ردیابی کنیم اهمیتی نمی‌دهد. این موضوع در مورداین نسخه باعث می‌شود از حدس در مورد این که چه بیزینسی پیش روی ماست یا از چه وب‌سایتی استفاده می‌کنیم مستقل باشد.

این موضوع فرصت‌های زیادی برای شخصی‌سازی ایجاد می‌کند چرا که تنظیم گوگل آنالیتیکس 4 برای هر فرد با افراد دیگر کاملاً متفاوت است.

در نهایت، پرسپکتیو جدیدی از موقعیت گوگل آنالیتیکس در ترکیب ابزارهای پلتفرم بازاریابی گوگل ایجاد شده است. گوگل چندین ابزار در این پلتفرم دارد و تمرکز گوگل آنالیتیکس را به سمت ارزیابی و تحلیل معطوف کرده است و بعضی از وظایف مربوط به گزارش ها را به ابزارهای دیگری مانند Data Studio یا BigQuery سپرده است.

بنابراین تمامی این تغییرات گوگل آنالیتیکس 4 را در برابر آینده مقاوم‌تر می‌سازد و به ما اجازه می‌دهد نیازهای ارزیابی خود را در آینده به صورت منعطف و متنوع‌تری برطرف سازیم.

4 تغییر بزرگی که در آنالیتیکس 4 ایجاد شده بود را با یکدیگر بررسی کردیم. در این مقاله ما در مورد قابلیت‌های متنوع درون گوگل آنالیتیکس 4 صحبت نکردیم چرا که آنها به صورت روزانه در حال تغییر پیدا کردن هستند. در واقع این تغییرات، تغییرات اساسی ایجاد شده در GA4 بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط