🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟ | نظر 10 متخصص سئو

سئو چقدر طول می کشد؟ در مقالات مختلف حرف از روش های مختلف سئو وب سایت می شود. از میان آنها برخی مربوط به سئو داخلی و دسته ای دیگر مربوط به سئو خارجی می شود، برخی مربوط به لینک سازی داخلی و دیگری مربوط به سئو تکنیکال است.

در این مقاله می خوانید

سئو سایت چقدر زمان می برد؟ ۳ ماه، ۶ ماه یا ۱ سال؟ با ما تا انتهای مقاله همراه شوید تا جواب سوال تان را بیابید.

سئو چقدر طول می کشد؟ در مقالات مختلف حرف از روش های مختلف سئو وب سایت می شود. از میان آنها برخی مربوط به سئو داخلی (on-page) و دسته ای دیگر مربوط به سئو خارجی (off-page) می شود، برخی مربوط به لینک سازی داخلی و دیگری مربوط به سئو تکنیکال است. اما مبحثی که کمتر به آن پرداخته می شود بازه زمانی است که می بایست پس از انجام این اقدامات صبرکنیم تا بتوانیم به نتیجه دلخواه و موردنظر خود برسیم.

در این مقاله، از ۴۰ متخصص حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ و سئو پرسیده ایم:” چند وقت صبر کنیم تا سئو نتیجه دهد؟”. هرکدام از این افراد نظر خود را دراین مورد بیان نموده اند و به عاملی که تشخیص داده اند از اهمیت بیشتری در تعیین این بازه زمانی نقش دارد پرداخته اند. علاوه برآن راهکارهایی را برای رتبه گیری سریع تر پیشنهاد داده اند. در دنیای سئو، سوالات بی شماری وجود دارد که ممکن است از ذهن شما خطور کند و مشکلات فراوانی است  که احتمال دارد حین کار با آن مواجه شوید. اما موضوع زمان، بحثی است که لازم است درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید برنامه ریزی خود را دقیق تر اجرا کنید. بعضی متخصصین مدت زمان لازم برای به ثمر نشیدن و مشاهده نتیجه اقدامات سئو خود را به استراتژی سئو سازمان مرتبط می دانند در حالی که گروهی دیگر ممکن است جواب دقیقی برای این سوال نداشته باشند.

در این مقاله قصد داریم یکبار برای همیشه به این دسته سوالات بطور جامع و مفصل پاسخ دهیم. علاوه بر آن، ۷ نکته نیز در این باره بیان می کنیم تا فرآیند سئو را بتوانید سریع تر انجام دهید، البته که سئو نقطه پایانی نداشته و مانند رقابتی است که برای عقب نماندن از رقبا باید همیشه به فکر کار روی آن باشید. پس مطالعه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

شاخص های تعیین کننده موفقیت در سئو

موفقیت آمیز بودن استراتژی سئو تصادفی نیست و طرح ریزی استراتژی نامناسب نتیجه ای غیر از اتلاف وقت و هدررفت منابع مالی و انسانی سازمان در پی نخواهد داشت. از طرفی هیچ معجزه و فرمول جادویی در سئو وجود ندارد که بخواهید به کمک آن سریعاً رتبه های بالاتر را تصاحب کنید. اگر می خواهید شانس خود را برای پیروزی در این رقابت افزایش دهید لازم است به چند شاخص کلیدی که در ادامه به آن اشاره می کنیم دقت ویژه ای کنید.

چه فاکتورهایی در تعیین زمان اثربخش شدن سئو سایت موثر می باشند؟

  • رقابت؛
  • بودجه؛
  • دامین آتوریتی وبسایت؛
  • لینک های ورودی به وبسایت؛
  • محتوا وبسایت؛
  • هدف قرار دادن کلمات کلیدی دم دراز؛
  • ساختاربندی وبسایت؛

در ادامه به تشریح هریک از این موارد می پردازیم:

۱- رقابت

همواره وقتی بحث سئو پیش می آید موضوع تحلیل رقبا از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از اساسی ترین مراحل در بازاریابی شناخت رقیب و آگاهی نسبت به فعالیت ها و پروژه هایی که در حال انجام است، می باشد. پس در سئو نیز لازم است  صنعت را بررسی کرده، رقبا را شناخته و با توجه به پیشرفت آن ها، تصمیمات لازمه را برای گرفتن سهم بازار برای خود، اتخاذ کنید.

اهمیت رقابت در سئو را می توان از زبان ماری کلر نواک از وب سایت g2.com دریافت:

” نتیجه گرفتن از سئو به میزان محبوبیت کلمات کلیدی اصلی وبسایت و میزان رقابتی که برای رتبه گرفتن در آن عبارت وجود دارد بستگی دارد. اکثر تحقیقات بازه زمانی ۳ تا ۶ ماهه را برای دریافت ترافیک قابل توجه برای یک وبسایت مناسب می دانند، اما این مدت برای وبسایت های داری محتوا با کیفیت و آتوریتی بالا است. درکنار مواردی چون مرتبط بودن محتوا، عواملی مانند ساختار URL، کلمات کلیدی صفحه، لینک های ورودی و خروجی و تجربه کاربری نیز در تعیین موفقیت آمیز بودن فرآیند سئو وبسایت شما موثر می باشند”.

همچنین، به گفته بلیز بولاک از Blazedigitalmarketing.com :” فرآیند سئو به میزان رقابت موجود در بازار شما و تجربه تیم سئو سازمان مربوطه بستگی دارد. اگر تیم شما تجربه کمی داشته باشد و تا به حال مدیریت وبسایتی را برعهده نداشته است، به احتمال زیاد بین سه تا شش ماه زمان لازم خواهید داشت. اما درصورتیکه سازمان شما از قبل وب سایتی را راه اندازی کرده باشد و تیم با تجربه ای در ورای آن مشغول فعالیت باشد، احتمالاً نتایج را پس از یک الی دو ماه مشاهده خواهید کرد”.

اما فرض کنید رقبا خود را شناسایی کرده اید، حال باید دنبال چه شاخصه هایی در آنها باشید؟ چه مواردی را باید در رقبای خود بررسی کنید و در کسب و کار خود بهینه کنید؟ جانیس والد ازوبسایت mostlyblogging.com چندین نکته در این باب مطرح نموده اند:” گاهی اوقات ممکن است ماه ها یا سال ها زمان لازم باشد تا به رتبه دلخواه خود برسید زیرا این کار به فاکتورهای متعددی وابسته است.

بعنوان مثال، لازم است شما میزان رقابت موجود در صنعت خود را در فضای آنلاین مورد بررسی قرار دهید. هرچه این میزان پایین تر باشد، راحت تر می تواند رتبه های بالاتر را اختیار کنید. همچنین کیفیت رقابت آنلاین حوزه کاری شما چطور است؟ بعنوان مثال اگر وبلاگ رقبای شما شامل محتوا با کیفیت بسیار بالاست و دامین آتوریتی قوی نیز دارد، رتبه گرفتن برای شما اگر غیرممکن نباشد، اصلاً کار آسانی نخواهد بود”.

نظر هریک بیسیک از وبسایت Pricelisto.com نیز در این باره قابل تامل است: “در اکثر مواقع، فرآیند سئو کردن یک وبسایت حدود سه ماه زمان می برد تا نتایج اولیه شکوفا شود. با توجه به شاخص سختی کلمات کلیدی می توانید تخمینی از مدت زمان لازم برای رتبه گرفتن بدست آورید. اگر بیشتر به دنبال کلمات کلیدی دم دراز، کم رقابت و نیچ باشید، می توانید طی چند هفته به رتبه مورد نظر برسید. اما اگر کلمات پررقابت و اصلی تری مد نظرشما باشد، ممکن است چندین ماه یا حتی چند سال زمان نیاز داشته باشید”.

۲- بودجه

حال که استراتژی سئو خود را طراحی کرده اید، آیا بودجه کافی برای پیاده سازی آن را در اختیار دارید؟ داشتن منابع مالی مورد نیاز می توانید در برخی مواقع بر تسریع روند تاثیرگذار باشد. بدین منظور توضیحات کیلیا مور از وبسایت theloopmarketing.com را داریم: ” کسب و کارها می بایست بعد  از بازه شش الی دوازده ماهه شروع تغییرات را، مثل افزایش ترافیک و تعداد سرنخ ها و بالتبع افزایش فروش ، احساس کنند. در مورد منابع مالی، هر چه یک سازمان بودجه بیشتری را به فرآیند سئو خود اختصاص دهد، خروجی قوی تری دریافت خواهد کرد (بدین معنی که نتایج سریع تر قابل مشاهده خواهند بود)”.

میزان بودجه لازم برای استراتژی
داشتن منابع مالی مورد نیاز می توانید در برخی مواقع بر تسریع روند تاثیرگذار باشد

بعضی تیم ها ممکن است بودجه خاصی را برای سئو خود درنظر نگیرند که در ادامه کار مشکلاتی را می تواند درپی داشته باشد. در همین باب، کاترینا رشتیلو از Greennice.net می گوید:” اگر پروژه را از صفر شروع می کنید، در بهترین حالت نتایج را طی بازه سه الی شش ماهه خواهید دید. این عدد از تجربه من و همکاران من که در این حوزه مشغول به کار می باشند بدست آمده است. اما بطور کلی، هرچه منابع مالی بیشتری را به پروژه سئو تزریق کنید، سریع تر نتایج را خواهید دید”.

۳- دامین آتوریتی

شاخص بعدی که به آن می پردازیم دامین آتوریتی است که نقش پررنگی در سئو شما خواهد داشت، به خصوص هنگامی که پروژه شما برای وبسایتی تازه تاسیس است. این شاخص توسط وب سایت ماز، که مرجع قابل اعتمادی در حوزه سئو می باشد، طراحی شد که هدف آن امتیازدهی به دامنه ها درباره توانایی وبسایت ها برای رتبه گیری است. این شاخص بین ۱ تا ۱۰۰ تقسیم بندی می شود و هرچه بالاتر باشد، احتمال موفقیت شما نیز بالاتر می رود.

درباره همین موضوع، TylerTafelsky می گوید:” بسته به دامین آتوریتی وبسایت، پدید آمدن نتایج حاصله از سئو معمولاً دو ماه طول می کشد. البته که این برای بازارهای دارای رقابت معمول و وبسایت های دارای دامین آتوریتی متوسط است. اگر به این ترکیب استراتژی لینک سازی قوی و یا دامین آتوریتی بالاتری اضافه کنید، می توان زمان انتظار را به یک ماه رساند”.

همچنین درباره اهمیت دامین آتوریتی می توان به سخن آنتونیو ولز از namynot.com اشاره کرد: ” اگر وب سایتی به تازگی راه اندازی شده باشد بین شش تا هشت هفته زمان لازم دارد و اگر وبسایت از قبل طراحی شده باشد لیکن سئو آن ضعیف باشد، می توان بازه سه الی شش هفته ای را مناسب دانست. اما اگر وبسایت شما سئو قوی دارد، ظرف چند ساعت یا چندین روز می توان فرآیند را تکمیل کرد”.

جردن شنیدر از soundstripe.com درباره تاثیر دامین آتوریتی اینگونه اظهار نظر می کند: ” اگر یک عامل موثر در سئو را بخواهم معرفی کنم، آن چیزی نیست جز دامین آتوریتی. پس اگر به تازگی وب سایتی را طراحی کرده اید نسبت به وبسایتی که قبلتر طراحی شده و پلن لینک سازی مستحکمی پشت آن است رقابت سختی در پیش خواهید داشت و زمان بیشتری برای رسیدن به نتیجه مدنظر لازم خواهید داشت”.
آنچه دامین آتوریتی وبسایت شما را در این حد حیاتی و همچنین پیچیده می کند سخت تغییر کردن آن است. در همین باره، کامیلا راید از livelifebig.net بیشتر توضیح می دهد:” من معتقدم طول عمر یک دامنه بزرگترین عاملی است که می تواند روند یک پروژه را تسریع سازد به این دلیل که زمان جز مواردی است که در سئو غیرقابل تغییر است.

شما می تواند با پرداخت هزینه و در کمترین زمان، بک لینک های زیادی دریافت کنید و محتوا با کیفیتی تولید کنید اما طول عمر دامنه خود را نمی توانید تغییر دهید.  البته که می توانید دامنه های قدیمی تر را بخرید، اما شاخص زمان همچنان جز مواردی است که ایجاد تغییر در آن غیرممکن است”.

از نظر تومی لاندری از returnonnow.com:” هیچ جواب واحدی برای این سوال وجود ندارد و فرمول خاصی نیست که برای همه اشخاص قابل اعمال باشد. دامین آتوریتی یکی از فاکتورهای اصلی سئو است، دامنه های با آتوریتی بالا می توانند تنها با اتکا به سئو داخلی توقع دریافت نتایج را داشته باشند در حالیکه سایت های تازه تاسیس نیاز به تلاش بیشتر و کار روی سئو خارجی می باشند تا بتوانند همان نتایج را دریافت کنند. بسته به اینکه در شروع کار دامین آتوریتی وبسایت چقدر باشد، بازه زمانی مورد انتظار می تواند چندین روز،چندین هفته یا چندین سال باشد”.

۴- لینک های ورودی

یکی از فاکتورهای مهم دیگر در سئو بحث لینک های ورودی به وبسایت شما است. داشتن استراتژی لینک سازی به روند رتبه گیری شما سرعت می بخشد، البته که کار آسانی نخواهد بود. اهمیت بک لینک ها را از زبان بیانسا وارد از essaywriterfree.net می بینیم:” در حالت کلی، سئو حداقل سه ماه زمان لازم دارد. با توجه به سابقه پنج ساله ای که دارم، می توانم بگویم بک لینک ها یکی از مهمترین شاخص هاست. در این شرایط، مهم است بتوانید از وبسایت هایی با آتوریتی بالا بک لینک بگیرید”.

مهمتر از اینکه چه تعداد بک لینک وبسایت شما دریافت کرده است، نحوه دریافت آنها است. طبق گفته های جانل اونز از testprepinsight.com :”عواملی متعددی وجود دارد که بازه زمانی پدیدار شدن نتایج شما را مشخص می کند. با این حال، در شرایط معمول، بین چهار الی شش ماه زمان لازم است. با اینکه سئو داخلی تاثیر بالایی دارد اما بنظر می رسد بک لینک ها از اهمیت بالاتری برخورداند. البته که ساختن لینک های با کیفیت زمان زیادی طلب می کند”.

همچنین ری بلکنی از livelingua.com می گوید:” یکی از نکات اصلی برای سریع رتبه گرفتن لینک سازی متناوب است. این کار باعث می شود به گوگل ثابت کنید به مرور زمان در حال توسعه لینک های خود می باشید. علاوه بر این، دریافت لینک می بایست آهسته و پیوسته صورت گیرد. دریافت صدها لینک به یکباره ممکن است خطراتی را از جانب گوگل برای شما در پی داشته باشد. درهرحال، اگر سئو داخلی وبسایت خود را که شامل سرعت وبسایت، ساختاربندی و بهینه سازی کلمات کلیدی خود است درست انجام دهید و با دقت بالا برای ساختن لینک های خود کوشش کنید، از نظر من در بازه چهار الی شش ماهه می توانید نتایج ملموسی را بدست آورید”.

اگر تصور می کنید تنها با اتکا بر تولید محتوا و نادیده گرفتن لینک بیلدینگ می توانید در سئو موفق شوید، سخت در اشتباهید! دورکا کاردوس لطیف از copyfol.io بیان می کند :” ما وبلاگ خود را بر روی دامنه جدیدی در اوت ۲۰۲۰ آغاز کردیم و شروع به تولید محتوا متناوب و مرتب کردیم. اما تا زمانی که شروع به لینک سازی نکرده بودیم رتبه خاصی نگرفتیم. با چند لینک با کیفیت در اواخر نوامبر توانستیم در صفحات چهار و پنج قرار بگیریم و برای اولین بار در ژانویه ۲۰۲۱ توانستیم به صفحه اول دست یابیم. پس بنظر من، حدود ۶ ماه زمان لازم است تا بتوانید با کلمات کلیدی کم رقابت با یک دامنه جدید در صفحه اول قرار بگیرید”.

نقطه نظر عبدالقانع شیهو از وب سایت yourcontentmart.io نیز اهمیت این موضوع را ابراز می کند:” با تکیه بر تجربه شخصی که طی سالیان اخیر داشته ام، معمولا بین سه تا شش ماه زمان برای نمایان شدن نتایج سئو لازم است، البته که فاکتورهایی نیز وجود دارند که این روند را تسریع می بخشند. بطور مثال، حتما به لینک سازی وبسایت خود توجه ویژه ای کنید. تاجایی که میتوانید، خیلی سریع به فکر ساختن بک لینک برای وبسایت خود باشید. هرچه سریع تر این عمل را انجام دهید، سریع تر در صفحه نتایج نمایش داده خواهید شد. لینک ها نقش پررنگی در سئو دارند و در رتبه گیری برای گوگل بسیار ارزشمند می باشند”.

5- محتوا

همه ما جمله “محتوا پادشاه است” را شنیده ایم.  این عبارت کاملا صحیح است و اگر می خواهید در صفحه اول بطور ارگانیک نمایش داده شوید داشتن محتوای با کیفیت بدون شک جز فاکتورهای اصلی خواهد بود. ژروم ویلیامز از وبسایت Jworksstudios.com در این باره می گوید:” موثرترین عامل از نظر من در سئو محتوا با کیفیت است. شما باید برای مخاطب خود تولید محتوا کنید، نه برای ربات های گوگل!  اگر محتوا شما ساختار مناسب داشته و ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند، ربات ها آن را برداشته و در جایگاهی که لایق آن است قرار می دهند”.

تولید محتوای با کیفیت تنها نیمی از راه است.  شما باید اطمینان حاصل کنید محتوا بطور پیوسته منتشر می شود. راشل گکو از وبسایت lakeonedigital.com بیشتر در این مورد توضیح می دهد:”موضوعات فنی در سئو مهم می باشند اما قدم اول برای شروع به کار وبسایت تولید محتوا است. تولید محتوا شما به استراتژی و رقابت موجود در صنعت بستگی دارد. تاخیر در تولید محتوا تاخیر در دیده شدن در صفحه نتایج را در پی خواهد داشت.

اهمیت محتوا در سئو را از زبان موزس گامز از وبسایت docmode.org نیز می توان دریافت:” معمولاً، برای کلماتی که رقابت زیادی در آن نیست، سئو وبسایت ها بین ۹۰ تا ۱۴۰ روز وقت لازم دارد. مهمترین فاکتور سئو برای نمایش وبسایت شما در جایگاه های بالا کمیت و کیفیت محتوا منتشر شده در وبسایت ها است. پس از آنکه ۶۰۰ محتوا تولید کردیم، حدود ۲۰۰ روز زمان لازم بود تا اولین نتایج نمایش داده شود”.

۶- کلمات کلیدی دم دراز

یکی از اصولی که مسئول تولید محتوا هنگام انتشار محتوا می بایست بررسی کند، انتخاب و هدف قراردادن کلمات کلیدی متناسب برای وب سایت می باشد.

کلمات کلیدی دم دراز
در کلمات کلیدی دم دراز رقابت کمتری وجود دارد و این یعنی می توانید راحت تر نتیجه بگیرید

در همین مورد نیک مارکاتلی:” بالا آمدن یک وب سایت در صفحه نتایج به موارد متعددی بستگی دارد. یکی از مواردی که اخیراً مهمتر نیز شده است توانایی وبسایت در پاسخگویی به کلمات کلیدی دم دراز می باشد. با اضافه شدن بخش people also asked به صفحه نتایج، گوگل نشان داد الگوریتم ها توجه بیشتری به رفع سوالات کاربر می کند. بنابراین، وبسایت هایی که توجه بیشتری به پاسخگویی به سوالات  کاربر و کلمات کلیدی دم دراز داشته باشند، مورد توجه بیشتری قرار خواهند گرفت”.

در تایید این سخن، کاترین مک نیلی از reviews.org :” طبق تجربه من، به بار رسیدن تلاش هایی که در سئو انجام می دهید به رقابت کلمات کلیدی و استفاده یا عدم استفاده شما از کلمات کلیدی دم دراز برمی گردد. توجه به کلمات کلیدی دم دراز اهمیت بالایی دارد، نه تنها برای قرارگرفتن در صفحه اول، بلکه برای اطمینان حاصل از پاسخگویی به سوالاتی که کاربر دارد.

کلمات کلیدی دم دراز می تواند باعث تولید محتوای طولانی تر شود و علاوه برآن می توانید روی موضوعات مختلفی کارکنید. همچنین، با توسعه وبلاگ خود و نوشتن مقالات مختلف درباره موضوعات متنوع حوزه کاری خود، به گوگل سیگنالی مبنی بر متخصص بودن خود در حوزه مربوطه ارسال می کنید. در آخر، در کلمات کلیدی دم دراز رقابت کمتری وجود دارد و این یعنی می توانید راحت تر نتیجه بگیرید”.

۷- ساختاربندی وب سایت

آخرین نکته ای که به هنگام طراحی استراتژی سئو نیاز است به آن توجه کنید ساختار مناسب وب سایت کسب و کارتان است. آندرس اوسا ازوب سایت mundago.com در این باره می فرماید:” ما به تازگی تصمیم گرفتیم در وبسایت خود و برای کلمات کلیدی با سطح رقابت بالا در حوزه لجستیک در سه رتبه اول قرارگیریم. من به همراه بخش سئو سازمان این پروژه را حدوداً در بازه ای نه ماهه انجام دادیم و تاکید خود را بر مواردی مانند سرعت وبسایت، بهینه سازی کلمات کلیدی در صفحات لندینگ (فرود) و کیفیت محتوا قرار دادیم.

با این وجود، هیچ کدام از این راهکارها کارساز نیست مگر در صورتیکه بتوانید کاربر را به مشتری تبدیل کنید. گوگل می خواهد وبسایت های برتر در رتبه های بالاتر قرار گیرند، پس داشتن وبسایتی با ساختار قوی که توانایی تبدیل کاربر را داشته باشد باید جزء اولویت های کاری شما قرارگیرد”.

چقدر طول می کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟ مدت زمان سئو سایت چقدر است؟

سئو سایت چقدر طول می کشد؟ دربخش قبل نظرات متخصصین مختلف را درباره اقداماتی که باید برای سئو وبسایت خود انجام دهید بیان کردیم. اما اگر تمامی موارد را اعمال کنید، چقدر زمان لازم است تا تاثیر آن را مشاهده کنید؟ اگر بخواهیم در یک کلمه جواب دهیم می توان بازه سه الی شش ماهه را مناسب دانست… اما بهتر است تنها به این جواب بسنده نکنیم و نظر کارشناسان را در مورد این سوال جویا شویم.

زمان نتیجه دادن سئو

اولین فردی که این سوال را از او پرسیدم بروس هوگان از softwarepundit.com است: ” درموارد خاص، ممکن است تاثیر تولید محتوا طی چند روز پدیدآید اما بطورکلی، تغییرات کلی بین سه الی شش ماه زمان لازم دارد تا ظاهر شود. همچنین، بیشترین عوامل تاثیرگذار در تعیین این دوره زمانی، دامین آتوریتی، بک لینک ها و بحث های فنی سئو می باشد”.

امانوئل پترسکو از emanuelp.com نیز موافق این نظر است:” از نظر من هیچ  تضمینی برای سئو نمی توان داد، اما معمولا نتایج طی شش ماهه اول ظاهر می شود، حتی زودتر. لیست بلندی از مواردی که باید به آن توجه کنید وجود دارد اما من معتقدم اگر در این حوزه تجربه کافی داشته باشید و محتوا خود را برای پاسخگویی به نیاز کاربر بهینه کرده باشید به راحتی می توانید در این رقابت پیروز شوید. گوگل همواره به دنبال جلب رضایت کاربر است و برای این کار هدف خود را رفع نیاز این گروه قرارداده است. با تمرکز بر این نکته، محتوا وبسایت خود را برای کاربر بهینه کنید تا گوگل نیز شما را در راس صفحه نتایج قراردهد”.

اگر هنوز قانع نشده اید به نظریه کریستال دیاز از lightsoncreative.com در مورد این موضوع توجه کنید:” از نظر من،معمولاً بین سه الی شش ماه زمان لازم است تا تغییرات اساسی حاصل از کارشما نمایش داده شود. البته که در ماه های اول، ممکن است ترافیک جزئی از کلمات پراکنده دریافت کنید اما تغییرات کلی تر(مانند رسیدن به صفحه اول) معمولا پس از چندین ماه ظاهر می شود”.

به عنوان نظر آخر، به کارشناس brandextract.com ، کریس ویلکز رجوع می کنیم: ” همانند اکثر سوال هایی که به سئو مربوط است، جواب این سوال هم “بستگی دارد” است!  اما من معمولا بازه سه الی شش ماه را برای رسیدن به اهداف خود و پدیدار شدن نتایج مناسب می دانم. با این حال، ممکن است زودتر از این نیز تغییراتی را مشاهده کنید. در واقع، تغییرات جزئی ممکن است در روزها یا هفته های اولیه رخ دهد”.

۷ اقدامی که برای دیدن نتیجه سئو باید انجام داد

با انجام ۷ نکته ای که در بخش قبل بیان کردیم و طی کردن بازه سه الی شش ماهه می توانید انتظار داشته باشید تغییراتی در وضعیت سئو شما رخ دهد. با این حال، بد نیست با چند راهکار تکمیلی آشنا شوید تا احتمال موفقیت خود را با رعایت آنها افزایش دهید.

هنگام توسعه استراتژی سئو خود، همواره به این نکات توجه کنید:

  • مطمئن شوید وبسایت مشکل فنی ندارد؛
  • برای بهبود سرعت وبسایت خود برنامه ریزی کنید؛
  • بهینه سازی کنید تا زودتر نتایج حاصل شود؛
  • EAT را فراموش نکیند؛
  • ارتباط با کاربر؛
  • استراتژی سئو خود را هرچه سریعتر اجرا کنید؛
  • تسلیم نشو!

۱- مطمئن شوید وب سایت مشکل فنی ندارد

فرض کنید تمامی اقدامات گفته شده را به درستی اجرا کنید. با این حال، اگر وبسایت شما مشکل فنی داشته باشد می تواند شانس شما را برای قرارگرفتن در رتبه های برتر و یا صفحه اول به شدت کاهش دهد. فرانک اولیوو از وبسایت sagapixel.com به همین موضوع اشاره می کند:” قانون سه الی شش ماهه یک قانون کلی است و در محیط واقعی این بازه می تواند کوتاه تر یا بلندتر شود که بستگی به مواردی چون هدف شما، بازار و رقابت موجود در آن، صنعت و چالش هایی که با آن مواجه می باشید دارد.

بدین منظور، اگر وبسایت شما با مشکلات فنی روبه رو است می توانید با اضافه کردن تگ کنونیکال از پدید آمدن مشکلات جدی تر جلوگیری کنید. در نتیجه، وبسایت هایی که مشکلات فنی خود را رفع کنند، می توانند انتظار داشته باشند خیلی سریعتر نتایج را مشاهده کنند. اخیراً، ما مشتری را داشتیم که در حوزه خدمات خانگی مشغول بکار بود و با اضافه کردن بردکرامب ها و بهبود لینک های داخلی تمامی صفحات وبسایت خود توانسته بود از صفحه ۵ به صفحه ۱ ارتقا رتبه پیدا کند. او تمامی این اقدامات را توانسته بود ظرف سه هفته انجام دهد”.

در راستای همین بحث، مویز پارادا از fidelitasdevelopment.com :” هر سایتی متفاوت است و بنابر موقعیت و شرایطی که هنگام آغاز به کار وبسایت دارد، بازه نمایان شدن نتایج متغیر است. تجربه ای که من تا به حال داشته ام، پس از پیاده سازی یک استراتژِی سئو کلاه سفید که برای سایت مفید واقع شود و سلامت آن را تهدید نکند، معمولاً بین سه الی شش ماه زمان لازم است. اطمینان از داشتن ساختاربندی استاندارد عاملی پراهمیت در رتبه بندی شماست. همچنین باید توجه کنید وبسایت شما از لحاظ مشکلات فنی دچار عیب نباشد. سپس می توانید از پایه شروع کرده، بخش های اساسی وبسایت را آنالیز کرده و سپس محتوا خود را بازبینی کنید”.

در آخر نگاهی به نظر زک دونکان از rootandbranchgroup.com می اندازیم:” اگر وبسایتی مشکلات فنی داشته باشد، می توان آن را در همان ماه اول برطرف کرد و انتظار داشت تغییرات اعمالی از طریق ورودی هایی که سرچ کنسول نشان می دهد قابل اندازه گیری باشد. منظور در اینجا ارورهای ۴۰۴، داپلیکیت تگ ها و قرار تدادن تگ تایتل ها در صفحات مهم وب سایت است. برطرف کردن این موارد می تواند بازخوردی آنی و قابل رویت داشته باشد”.

۲- برای بهبود سرعت وب سایت خود برنامه ریزی کنید

یک راهکار دیگری که می توانید برای بهبود استراتژی سئو خود صورت دهید بهبود وبسایت برای افزایش سرعت آن است. راب هوارد از howarddc.com :” اقدامات زیادی برای بهینه سازی وبسایت خود می توانید انجام دهید. با این حال، افزایش امتیاز سرعت صفحات وبسایت خود می تواند جزء گزینه های ممتاز باشد. با این کار، گوگل بطور متناوب صفحات شما را ایندکس خواهد کرد”.

3- بهینه سازی کنید تا زودتر نتایج حاصل شود

اگر لیستی از وظایف واحد سئو و دیجیتال مارکتینگ خود تهیه می کنید، توجه کنید بهینه سازی وبسایت را در اولویت های لیست خود قرار داده باشید. میکائیل هاجتاس از autopi.io بیشتر در این باره توضیح می دهد:” سئو به شاخص های متعددی بستگی دارد. از نظر من، بین دو الی شش ماه زمان لازم است تا نتایج واقعی پیدا شود و موتورهای جستجو بتوانند صفحات و وبسایت شما را بررسی کنند. با این حال، همواره به یاد داشته باشید هرچه به بهینه سازی یک صفحه توجه بیشتری شود، زودتر نتیجه را مشاهده خواهید کرد”.

۴- EAT را فراموش نکنید

آیا می دانید EAT جزئی از الگوریتم گوگل است؟ (Expertise, Authority and Trust) درباره EAT و مفهموم آن از هانا براون از smartjobjunt.com پرسیدیم:” براساس مشاهدات من و تجاربی که طی سالیان اخیر کسب کرده ام بین یک الی سه ماه زمان برای پدیدآمدن تغییرات سئو زمان لازم است. از فاکتورهایی که روند رسیدن شما به هدف را تسریع می بخشد غافل نشوید. یکی از آن ها EAT  می باشد که مخفف تخصص (Expertise)، معتبربودن (Authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (Trustworthiness) است”.

Google EAT
EAT جزئی از الگوریتم گوگل است

در تصدیق نظر هانا، پاتریک گارد از exaweb.com.ph تشریح می کند:” براساس تجربه من و تیمم، حداقل بین یک الی سه ماه زمان لازم است تا زحمات شما نتایج قابل اندازه گیری را به بارآورد. برای صنایع یا کلمات با رقابت بالا این دوره به چهار الی دوازده ماه افزایش می باید. اگر می خواهید سریعتر در رتبه های بالا قرارگیرید، مهمترین مواردی که باید مورد توجه شما قرارگیرد دامین آتوریتی، بک لینک ها و محتوا است. این فاکتورها تعیین می کنند آیا وبسایت شما از لحاظ EAT به اندازه کافی قوی است یا خیر”.

۵- ارتباط به کاربر

اگر بخشی یا تمامی امور سئو وبسایت خود را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ سپرده اید، کاری که اکنون می توانید انجام دهید پاسخگویی و واکنش نشان دادن سریع به پیشنهادات، اتفاقات، ایده ها، طرح ها و کامنت هایی است که کاربران برای شما رقم می زنند. همچنین در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان علاوه بر یادگیری عملکرد تیم سئو با نحوه کار حوزه های دیگر بازاریابی دیجیتال آشنا می‌شوید و در نهایت کسب و کارتان را متحول می‌کنید.

مت جاناوی دراین باره می گوید:” در طول اجرا پروژه، ما معمولاً پس از گذشت شش ماه بهبود رتبه صفحه نتایج را مشاهده می کنیم. البته که در بعضی مواقع ممکن است این بازه کاهش یا افزایش داشته باشد. نکته دیگری که می تواند نمایش نتایج را تسریع بخشد رفتار مشتری است، بدین معنی که اگر مشتری فعال باشد و واکنش مثبتی نسبت به توصیه های شما نشان دهد فرآیند خرید را تسهیل می بخشد”.

۶- استراتژی سئو خود را هرچه سریعتر اجرا کنید

احتمالاً تا به حال جمله “سئو مانند دو ماراتون است، نه دوسرعت” را شنیده اید.  بهترین کاری که می توانید برای خود و سازمان خود انجام دهید آغاز این ماراتن و شروع هرچه سریع تر کار است. دیوید گوسیک از housemethod.com توضیح می دهد:” یک پروژه سئو تا به ثمر برسد ممکن است بین سه الی شش ماه زمان ببرد به این دلیل که این پروسه نیازمند جمع آوری اطلاعات و مشاهدات زیادی است. همچنین نتیجه کار شما به مباحثی چون رقابت در صنعت، سختی کلمات کلیدی و پشتکار شما بستگی دارد. با این حال، بهتر است بدون اتلاف وقت و هرچه سریعتر پیاده سازی استراتژی سئو خود را آغاز کنید”.

۷- تسلیم نشو!

وقتی در ماراتونی به نام سئو قرار دارید همواره یک چیز را در ذهن خود بسپارید: هرگز تسلیم نشو! حتی اگر چندین ماه تلاش کردی و احساس خستگی و ناامیدی کردی، به هیچ وجه تسلیم نشو! به سخنان کریستیان ولیتچکو از twiz.io توجه کنید:” اولین موردی که لازم است به آن دقت کنید این است که سئو مثل یک درخت است، پس رشد می کند. اما نکته مهم این است که در ابتدا نهالی بیش نیست و برای رسیدن به مرحله ای که بتوانید میوه آن را بردارید نیاز به رسیدگی  و سختی کشیدن های فراوانی است.

می توانید لیستی بلند از عوامل موثر در سئو تهیه کنید که شامل ساختار داخلی وبسایت، لینک های ورودی، لینک های خروجی، بهینه سازی تصاویر، مشکلات فنی وبسایت، تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا و برنامه ریزی برای به روز رسانی محتوا می شود”. در آخر، به نظر آندی گرستودینا از orbitmedia.com رجوع  می کنیم:” رتبه گرفتن با نام برند خود معمولاً بطور خودکار رخ می دهد و ممکن است بعد از طراحی سایت تا یک هفته طول بکشد. رتبه گیری برای کلمات با رقابت پایین ممکن است زودتر صورت گیرد.

ممکن است بین دو الی سه ماه زمان لازم باشد تا با محتوا باکیفیت و برنامه ریزی شده به صفحه اول منتقل شوید. قرارگرفتن در صفحه اول نتایج در کلمات با رقابت بالا ممکن است دو یا سه سال طول بکشد، که در طول این زمان می بایست محتوا تخصصی، با کیفیت و متمرکز بر کلمات کلیدی هدف تولید کنید. همچنین در طول این دوره می بایست وبسایت های دیگر مقالات شما را مرجع دانسته (به وب سایت شما لینک دهند) و همچنین بطور مرتب مقالات خود را به روزسانی کنید. هرچه کلمات شما رقابت پذیری بالاتری داشته باشند، وقت بیشتری از شما خواهد گرفت. اما تسلیم نشوید، چون بازده بالایی از این کار دریافت خواهید کرد”.

روم یک شبه روم نشد! به یاد داشته باشید که تمامی عامل های ذکر شده در این مقاله را هنگام توسعه نقشه سئو خود درنظر بگیرید و فراموش نکنید برای رسیدن به هدف احتمالا بین سه الی شش ماه زمان لازم خواهید داشت، پس صبور باشید!

منبع: https://databox.com/how-long-does-seo-take

جمع بندی

در این مقاله و در ابتدا تمرکز ما بر تعیین مدت زمانی است که سئوکاران می بایست صبرکنند تا اولین نتایج کار خود را مشاهده کنند. برای این کار از افراد مختلف مشغول به کار در این حوزه نظراتشان را جویا شدیم. اشخاص مختلف عوامل متعددی را در تعیین این بازه زمانی موثر می دانستتند و هر نفر یک عامل را برتر از بقیه معرفی کرد. در بخش دوم هفت راهکار کمکی به شما معرفی کردیم تا با توجه به آنها بتوانید فرآیند سئو وبسایت خود را تسریع کنید. از میان این راهکارها می توان به رفع مشکلات فنی، بهبود سرعت وبسایت و موارد دیگر اشاره نمود که با رعایت هریک از آن ها شانس موفقیت استراتژی خود را می توانید افزایش دهید. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مسمر ثمر واقع شده باشد و در صورت مفید بودن آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی