🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

10 نکته حیاتی برای بازاریابی در دوران رکود اقتصادی

بیزینس های مختلف در حال تجربه کردن تاثیر اپیدمی ویروس کرونا هستند و وقتی که این نتایج با رکود اقتصادی همراه می شوند، افزایش نگرانی ها می تواند طبیعی باشد. در دوران رکود اقتصادی، بیزینس ها بلافاصله به فکر کاهش هزینه ها می افتند. استراتژی های بازاریابی در دوران رکود اقتصادی آشنا شوید.

در این مقاله می خوانید

آیا در دوران رکود اقتصادی همچنان باید به بازاریابی ادامه داد؟ قطعا بله، در این مقاله با ما همراه باشید تا با استراتژی های بازاریابی در دوران رکود اقتصادی آشنا شوید.

بیزینس های مختلف در حال تجربه کردن تاثیر اپیدمی ویروس کرونا هستند و وقتی که این نتایج با رکود اقتصادی همراه می شوند، افزایش نگرانی ها می تواند طبیعی باشد. در دوران رکود اقتصادی، بیزینس ها بلافاصله به فکر کاهش هزینه ها می افتند. معمولاً اولین واکنش غریزی ما زیر سوال بردن ارزش بودجه بازاریابی است. اگرچه چیزی که همیشه متوجه آن نمی شویم این است که کمپانی هایی که فعالیت های بازاریابی خود را زمان رکود اقتصادی محدود می کنند در واقع سهم بازار خود را در دراز مدت به خطر می اندازند. در این پست، به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا خرج کردن در فعالیت های بازاریابی می تواند یکی از بهترین تاکتیک هایی باشد که برای مقاوم کردن بیزینس در برابر رکود استفاده می شود.

همچنین برای آشنایی با کانال های مختلف بازاریابی دیجیتال مانند: سئو، ادز، آنالیتیکس و…مقاله دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمائید.

در این مقاله به اهمیت و مزایای بازاریابی در دوران رکود، استراتژی هایی برای استفاده بهتر از بودجه کنونی و تغییرات لازم برای تطبیق پیدا کردن با بودجه پایین تر را پوشش می دهیم. همچنین به مثال هایی از بیزینس هایی که نه تنها بر رکود اقتصادی غلبه کردند چرا که به بازاریابی ادامه دادند، بلکه امروزه در راس صنعت خود قرار دارند نیز نگاهی خواهیم داشت.

چرا باید به بازاریابی در دوران رکود اقتصادی ادامه داد؟

خیلی از ما شگفت زده می شویم وقتی می فهمیم که افزایش بازاریابی در دوران رکود اقتصادی می تواند به افزایش رشد کمک کند. کمپانی هایی که به بازاریابی خود در زمان رکود ادامه می دهند در یاد مصرف کنندگان می مانند، بنابراین زمانی که مصرف کنندگان برای خرج پولی بدست می آورند، به صورت غریزی به سمت این برندها قدم برمی دارند. همچنین زمانی که شما فعالیت های بازاریابی خود را بر خلاف یک رکود اقتصادی ادامه می دهید، پیامی که به مخاطبان خود در این زمان مخابره می کنید از قدرت، رهبری و ذهنیت بزرگ نشات می گیرد. تمام چیزهایی که مصرف کنندگان در این زمان نگران کننده به دنبالش هستند.

حتی اگر در قدرتمندترین حالت خود قرار نداشته باشید، موکلان و مشتریان احتمالی شما به سمت هر چقدر ثباتی که می توانید ارائه کنید جذب می شوند. کم کردن بازاریابی در دوران رکود اقتصادی در طرف مقابل، حضور انلاین و آفلاین شما را کاهش می دهد و درها را برای رقبای شما جهت استفاده از این موضوع به نفع خود و پر کردن فاصله باز می گذارد.

بازاریابی در دوران رکود: استراتژی های استفاده بهینه از بودجه

شاید نتوانید با ظرفیت کامل خود در زمان رکود اقتصادی به بازاریابی بپردازید، اما بیخیال شدن انتخاب خوبی برای شما نیست. بیایید در مورد چند راه مختلف برای ادامه دادن بازاریابی در حالی که لازم نیست بودجه را تغییر بدهیم صحبت کنیم. همچنین در دوره دیجیتال مارکتینگ با نحوه بکارگیری کانال‌های مختلف این حوزه برای فروش در دوران رکود آشنا می‌شوید.

۱ – مشتریان کنونی را بازاریابی کنید

داشتن مشتریان وفاداران یکی از بهترین دارایی هاییست که می توانید در زمان رکود داشته باشید. بازاریابی محصولات خود برای مشتریان کنونی قطعاً ارزان تر، ساده تر و موثرتر از متمرکز کردن فعالیت ها برای کسب مشتریان جدید است. جالب است بدانید منظور ما از ارزان تر بودن، کمتر بودن هزینه ها در محدوده ۵ تا ۲۵ برابری است!

مشتریان وفاداران

سعی کنید این احساس را به مشتریان کنونی بدهید که برای آن ها ارزش قائل هستید، این کار را می توان با ارسال ایمیل های تشکر کننده، دادن تخفیف های اختصاصی و موارد دیگر انجام داد. هرچه که باشد این افراد کسانی هستند که خرید های خود را تکرار می کنند، خدمات شما را استفاده می کنند و از همه بهتر، محصولات شما را به دیگران پیشنهاد می دهند.

۲ – به برندینگ مستمر تکیه کنید

شکی وجود ندارد که باید در دوران رکود اقتصادی تلاش بیشتری کنید. در زمینه بازاریابی اگرچه، شاید لازم نباشد که خیلی فعالیت های خود را افزایش دهید، چرا که صدای بازاریابی کمتری وجود دارد که پیام بازاریابی شما بخواهد از درون آن ها خودش را متمایز کند. کاری که باید انجام دهید استمرار داشتن در برندینگ و تعامل برقرار کردن با مخاطبان است. پیاده سازی یک برنامه بازاریابی برای این کار حیاتی است، که ممکن است شامل ترکیبی از پست های بلاگ، ایمیل ها، محتوای PR، خبرنامه ها و تبلیغات باشد.

3 – به مخاطبان خود قدرت بخشیده و آن ها را تشویق کنید

برنامه بازاریابی شرکت شما باید همیشه به روز باشد، مخصوصاً زمانی که شرایط اقتصادی و بازار دچار تغییر می شوند. یکی از حیاتی ترین مراحل این قسمت اطمینان حاصل کردن از این است که برند شما در حال فرستادن پیام های مثبت است. پیامی که به شیوه حرفه ای متناسب با حالت روحی حساس مشتریان شما ایجاد شده باشد و موضوع ناراحت کننده ای نداشته باشد. پیام رسانی شما باید بتواند مخاطبان شما را تشویق کند و به آن ها قدرت ببخشد، چیزی که باعث ایجاد پیوند عاطفی قوی با برند شما خواهد شد.

تشویق مشتریان

در واقع تحلیلی از بیش از ۸۸۰ مطالعه انجام شده و منتشر شده توسط World Advertising Research Center متوجه شدیم که کمپین های تبلیغاتی که روی تعامل احساسی تمرکز می کنند سودآوری بیشتری نسبت به کمپین هایی که پیام های تراکنش محور را اولویت خود قرار داده اند، مانند آفرهای مخصوص و قیمت های تخفیف خورده کسب کرده اند.

چه چیزهایی را زمان بازاریابی در دوران رکود باید تغییر داد؟

با توجه به این ۱۹ درصد از افراد قبل از شیوع ویروس کرونا گفته بودند که هزینه های بیشتری نسبت به درآمد خود دارند، می توانید نیاز به تغییرات را همان طور که درآمد مصرف کنندگان کمتر و کمتر می شود را متصور شوید. این بودجه های محدود، تغییرات اولویت ها و تغییرات در الگوی خرید مشتریان نه تنها نیازمند ادامه بازاریابی است، بلکه این بازاریابی نیاز به تغییر نحوه بازاریابی بیزینس خود در دوران رکود است. در ادامه به چند تکنیک برای کمک کردن به وفق پیدا کردن با شرایط منحصر به فرد ایجاد شده توسط رکود بدون کاهش دادن کیفیت بازاریابی می پردازیم.

۱ – پیشنهادات شما

رکود می تواند تاثیر دوگانه ای داشته باشد. در حالی که بعضی از بیزینس ها از این موضوع ضربه می خورند، گروهی دیگر می توانند در زمان رکود پیشرفت کنند! تفاوت اصلی میان این دو گروه مدل محصولات و خدماتی است که با آن سر و کار دارند. بیزینس هایی که کالاهای ضروری می فروشند همیشه مشتری خواهند داشت، بدون توجه به وضعیت مالی خود. بنابراین اگر کمپانی شما کالا یا خدماتی را می فروشد که ضروری محسوب نمی شوند، بهتر است که در مورد آن ها تجدید نظر کرده و حداقل یک کالا یا سرویس حیاتی به بیزینس خود اضافه کنید.

۲ – حضور آنلاین شما

مطمئن شوید که تمامی پروفایل های آنلاین شما به وضوح به مشتریان و مخاطبان شما اعلام می کنند که آماده بیزینس کردن هستید. ساعت های کاری خود را آپدیت کنید، آخرین آفرهای خود را تبلیغ کنید و به تعامل برقرار کردن با مخاطبان ادامه دهید.

۳ – تخصیص بودجه

فرقی نمی کند که بودجه بازاریابی یا تبلیغات شما همان مقدار قبل باقی می ماند یا حین رکود کاهش پیدا می کند، باز هم ممکن است لازم باشد که تغییراتی در زمینه این که چه مقدار پول به چه بخشی می رود ایجاد کنید. به کانال هایی که عملکرد بهتری دارند توجه کنید و بودجه را بر این اساس اختصاص دهید.

تخصیص بودجه

۴ – لحن شما

رکود بازه زمانی است که در آن احساسات اوج می گیرند، بنابراین شاید لازم باشد لحن صحبت کردن شما با مخاطبانی که می خواهید بیزینس با شما را ادامه دهند و مشتری وفادار باقی بمانند تغییر کند. شما همچنان می توانید همان پیام برند قبلی و ارزش های اصلی را مخابره کنید، اما ممکن است نیاز باشد بررسی کنید تا ببینید اگر مورد حساس یا بحث برانگیزی روی وب سایت، ایمیل های خودکارسازی شده و پروفایل های شبکه های اجتماعی شماست حذف شود.

۵ – شاخص های کلیدی عملکرد شما

شاخص های کلیدی عملکرد و تحلیل های بازاریابی می توانند به شما کمک کنند تا متوجه شوید کدام کمپین ها بهترین نتایج را برای شما می آورند و کدام کمپین ها ضعیف عمل می کنند. سپس شما می توانید آن هایی که درآمد یا سرنخ های بیشتری تولید می کنند را در اولویت قرار داده و بقیه را از دور خارج کنید. نه تنها این کار به صرفه جویی در هزینه ها کمک می کند، بلکه به صورت همزمان باعث افزایش فروش می شود. در بازاریابی در دوران رکود اقتصادی، شاید لازم باشد یک سری از اهداف بازاریابی خود را تنظیم کنید که در نتیجه آن شاخص های کلیدی عملکرد برای ارزیابی آن ها نیز باید دچار تغییر شوند.

6 – هدفگیری مشتریان شما

شما همیشه باید مخاطبان مناسب برای بیزینس خود را بازاریابی و تبلیغات هدفگیری کنید، اما در زمان رکود اقتصادی، هدفگیری بسیار دقیق برای آسیب ندیدن خیلی مهم است. مخصوصاً زمانی که بودجه بازاریابی محدود است چرا که از هزینه های اضافی روی کلیک های تبلیغاتی شما جلوگیری می کند. شاید لازم باشد هدفگیری خود را تغییر دهید تا روی یک Niche مشخص درون گروه مخاطبان خود تمرکز کنید یا شاید هم یک Niche جدید خارج از گروه مخاطبان خود را پیدا کرده باشید.

هدفگیری مشتریان
شما همیشه باید مخاطبان مناسب برای بیزینس خود را بازاریابی و تبلیغات هدفگیری کنید

سعی کنید بفهمید که مشتریان شما در حال حاضر به چه چیزی نیاز دارند و تنظیمات هدفگیری را از آن جا شروع کنید. شما همچنین باید لیست ایمیل های خود را بر اساس الگوهای جدید طبقه بندی کنید و بازدیدکنندگان وب سایت خود را برای جذب مخاطبان مناسب ری تارگت کنید و نرخ بازگشت سرمایه بالاتری را از فعالیت های بازاریابی خود کسب کنید.

۷ – اجزای مختلف تبلیغ شما

مطمئن شوید که از متن ها، متن دکمه ها، رنگ ها، کیووردهای هدفگیری شده، موقعیت تبلیغات، کانال ها و موارد مختلف دیگری در بازاریابی و تبلیغات خود استفاده می کنید. تست های A/B می توانند در بهبود تبلیغات شما در شبکه های اجتماعی، گوگل و موتورهای جستجوی دیگر به همراه شناسایی کیووردهای با نرخ تبدیل بالا کمک کنند تا بتوانید وب سایت خود را برای موتورهای جتسجو بهتر بهینه سازی کنید.

مثال هایی از رشد بیزینس ها در زمان رکود اقتصادی

۱ – Kellogg در زمان افسردگی شدید

در دهه ۲۰ میلادی، Post رهبر بازار بود، اما زمانی که افسردگی بزرگ وارد شد، این کمپانی بازاریابی خود را به میزان زیادی کاهش داد. در همان حین، رقیب این کمپانی یعنی Kellogg، هزینه های تبلیغاتی خود را دو برابر کرد و شاهد رشد ۳۰ درصدی سودآوری شد! در واقع بعد از بدست آوردن رتبه اول در دهه ۲۰ میلادی، Kellogg همچنان یک قرن بعد از آن رهبر این صنعت به شمار می رود.

Kellogg

علاوه بر این، Roland S.Vaile، ۲۰۰ کمپانی را در زمان رکود اقتصادی سال ۱۹۲۳ ردیابی کرد. وی گزارش داد که کمپانی هایی که به تبلیغات خود در حین بحران ادامه دادند ۲۰ درصد جلوتر از جایی قرار گرفتند که قبل از رکود قرار داشتند. در طرف مقابل، کمپانی هایی که بازاریابی خود را کاهش داده بودند همچنان در رکود بوده و ۷ درصد عقب تر از جایگاه خود در دوران قبل از رکود قرار گرفتند.

۲ – تویوتا در رکود ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵

یک رکود ۱۷ ماهه میان سال های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ وجود داشت که توسط بحران انرژی ایجاد شده بود. در این زمان، تویوتا کرولا بعد از هوندا سیویک در رتبه دوم گزارش دولتی مایل بر گالن قرار داشت.

تویوتا

زمانی که رکود اتفاق افتاد اوضاع تغییر یافت. تویوتا در برابر تمایل به کم کردن بودجه بازاریابی خود مقاومت نشان داد و در سال ۱۹۷۶، این کمپانی مهم ترین کارخانه تولید خودروی امریکا شد.

۴ – Pizza Hut در دوران رکود ۱۹۹۰-۱۹۹۱

در زمان رکود سال ۱۹۹۰-۱۹۹۱، مک دونالدز تصمیم گرفت که هزینه های بازاریابی و تبلیغات خود را کاهش دهد. در طرف مقابل، پیتزا هات و تاکوبل از این حضور کاهش یافته مک دونالدز به نفع خود استفاده کرده و تمرکز فعالیت های خود را به سمت بازیابی فعالیت های بازاریابی معطوف کردند. در نتیجه، در دوی این کمپانی ها فروش بیشتر را تجربه کردند، در حالی که پیتزا هات شاهد ۶۱ درصد رشد و تاکو بل نیز شاهد ۴۰ درصد رشد فروش بودند. همچنین لازم به ذکر است که فروش مک دونالدز در این دوران ۲۸ درصد کاهش یافت.

۴ – آمازون در رکود ۲۰۰۸-۲۰۰۹

در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ زمانی که دنیا درگیر رکود اقتصادی بود، آمازون فروش خود را ۲۸ درصد افزایش داد.چطور؟ آن ها به تولید محصولات جدید ادامه دادند و حتی Kindle معروف را نیز عرضه کردند. این حرکت اگرچه ریسکی بود، اما به کمپانی در رشد دادن سهم بازار کمک کرد و در روز کریسمس سال ۲۰۰۹، مشتریان آمازون تعداد کتاب های الکترونیکی بیشتری نسبت به فیزیکی خریداری کردند!

جمع بندی

هیچ شکی وجود ندارد که بازاریابی در دوران رکود یک چالش است؛ بیشتر به این خاطر که شما باید بر خلاف غریزه خود و عملیات استاندارد نرمال عمل کنید. به این موارد تغییرات رفتاری مشتریان را اضافه کنید تا اوضاع از این که هست آشفته تر به نظر برسد. شما باید بودجه خود را بهینه سازی کرده و در مورد اولویت ها هوشمند عمل کنید تا مشتریان را در این سفر همراهی کنید، اما این بدین معنی نیست که نباید از هزینه کردن برای فعالیت های بازاریابی خود دست بکشید.

کاملاً برعکس، شما باید این شرایط را به عنوان یک فرصت در نظر بگیرید، فرصتی برای فراهم کردن چیزی که مشتریان بیشتر از همه به آن در دوران رکود احتیاج دارند و وفاداری مشتریان کنونی خود به سمت برندتان را تحکیم بخشید. بازاریابی و نوآوری نتایج را به همراه دارند، بقیه فعالیت ها همگی هزینه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط