🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

13 اشتباه در تحقیق کلمات کلیدی (کیوورد)

تحقیق در مورد کیووردها همیشه یکی از مهمترین بخش های کاری هر بازاریاب سئو بوده است. اشتباهاتی رایج در تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که در این مقاله به 13 مورد از آن ها خواهیم پرداختتحقیق کیوورد طبق نظرسنجی های انجام شده از سئوکارهای حرفه ای بعد از ساخت لینک و تولید محتوا سخت ترین قسمت کار سئو محسوب می شود. یکی از دلایلی که این کار را در زمره کارهای سخت سئو قرار می دهد شاید به این خاطر است که بیش از 66 درصد سئو کارها تحقیق کیوورد را در خانه و توسط خودشان انجام می دهند بجای این که این وظیفه سخت را به یک متخصص یا منبع خارجی دیگر بسپارند.
13 اشتباه در تحقیق کلمات کلیدی

در این مقاله می خوانید

تحقیق در مورد کیووردها همیشه یکی از مهمترین بخش های کاری هر بازاریاب سئو بوده است. اشتباهاتی رایج در تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که در این مقاله به 13 مورد از آن ها خواهیم پرداختتحقیق کیوورد طبق نظرسنجی های انجام شده از سئوکارهای حرفه ای بعد از ساخت لینک و تولید محتوا سخت ترین قسمت کار سئو محسوب می شود. یکی از دلایلی که این کار را در زمره کارهای سخت سئو قرار می دهد شاید به این خاطر است که بیش از 66 درصد سئو کارها تحقیق کیوورد را در خانه و توسط خودشان انجام می دهند بجای این که این وظیفه سخت را به یک متخصص یا منبع خارجی دیگر بسپارند.

تحقیق کیوورد یکی از کارهایی است که شاید خیلی از ما برای انجام دادن آن رغبت نداشته باشیم و به نوعی از انجام این کار سر باز بزنیم و فقط زمانی تن به انجام این کار می دهیم که مجبور باشیم، و البته این اتفاق کمی منطقی هم هست!

هنگامی که تحقیق در مورد کیووردها را با عدم میل و رغبت انجام می دهید، ممکن است به نظر پروژه ای سنگین بیاید، و همیشه مقاری دست انداز نیز در این راه وجود دارد که این کار را سخت تر از چیزی که هست می کنند.در این مقاله می خواهیم در مورد این دست اندازها و نحوه تاثیر آنها بر سختی کار تحقیق در مورد کیووردها با شما صحبت کنیم، اگر این دستورالعمل ها را اجرا کنید و از انجام این اشتباهات دوری کنید، متوجه خواهید شد که این کار آنقدرها هم که به نظر می آید دشوار و وقت گیر نخواهد بود. پس این شما و این هم اشتباهات رایج در تحقیق در مورد کیووردها که باید از آنها اجتناب کنید.

اشتباهات رایج در تحقیق کلمات کلیدی (کیووردها)

1- فراموش کردن قصد جستجوکنندگان در تحقیق کلمات کلیدی

بسیاری از سئوکارها موافقند که بزرگترین اشتباه در مورد تحقیق کلمات کلیدی فراموش کردن اصل موضوع و نیت و قصد جستجوکنندگان برای جستجوی موضوعی خاص است. به نظر شما اگر بتوانید محتوا یا وب سایت خود را به رتبه های خوب برسانید بدون این که وبسایت و محتوای شما آن چیزی نباشد که کاربر به دنبال آن است چه فایده ای دارد؟ در واقع بسیاری از بازاریابان آن چنان غرق در جذب ترافیک شده اند که موضوع و هدف اصلی را به کلی فراموش کرده اند و آن ” جذب تبدیل های بیشتر ” است. اینجاست که قصد جستجو کننده وارد می شود.

قصد جستجو به شما نشان می دهد که کاربران هنگامی که موضوعی را جستجو می کنند واقعاً به دنبال چه چیزهایی هستند. اگر شما وبسایتی دارید که موضوع آن قرار دادن رسپی های مواد غذایی مختلف است، جستجوکنندگان به دنبال رسپی هستند، نه یک مقاله 2000 کلمه ای در مورد این که این غذا چه خاطراتی را از دوران کودکی به یاد شما می آورد!

اشتباهات رایج در تحقیق کلمات کلیدی
در تحقیق کلمات کلیدی قصد جستجو به شما نشان می دهد که کاربران واقعاً به دنبال چه چیزهایی هستند

سعی کنید همیشه محتوای خود را با چیزی که واقعاً مردم به دنبالش هستند هماهنگ کنید و یا مطمئن شوید که کوئری های جستجوی مناسبی ترافیک را به سمت وبسایت شما روانه می کنند.

2. بررسی نکردن دقیق صفحه نتایج موتورهای جستجو در تحقیق کلمات کلیدی

بخشی از درک درست از قصد و نیت جستجو کنندگان برای جستجو و چیزی که موتورهای جستجو از کوئری های جستجو شده توسط کاربران می فهمند، این است که به صفحه نتایج موتورهای جستجو نگاه کنید. بسیاری از مردم وقت خود را بی جهت با کار با ابزارهای مختلف تلف می کنند، و وقت خود را صرف این که ببینند کدام کوئری ها در واقع برای کیووردها رتبه می گیرند نمی کنند.

ممکن است شما ببینید که محتوایی که گوگل برای یک کیوورد به مخاطب نشان می دهد با محتوایی که شما برای آن کیوورد ارائه می دهید هماهنگ نیست. ممکن است شما برای کیوورد مذکور بلاگ نوشته باشید، اما گوگل تشخیص می دهد که برای این کوئری نیازمند نشان دادن یک صفحه محصول است. همیشه به مدل محتوایی که برای کیوورد مورد نظر رتبه می آورد نگاه کنید و محتوای خود را نیز در قالب آن مدل ارائه دهید.

3- همیشه درگیر متریک های پرترافیک گذشته در تحقیق کلمات کلیدی نشوید

در پروسه ی تحقیق کلمات کلیدی خیلی از اوقات ممکن است متریک ها و آمارها و داده هایی را ببینید که به شما نمی گویند که چه موردی برای بیزینس شما بهتر است. البته که همه دوست دارند به دنبال مواردی بروند که بیشتری ترافیک را برایشان دربر دارد و به آنها برای بهبود بخشی آمارهای مختلف کمک می کند، اما هیچوقت این موضوع به این معنی نیست که همیشه باید به دنبال کیووردهایی بروید که بیشتری بازدید را دارند.

نه تنها فهمیدن این که کدام کیوورد برای رتبه دادن به سایت شما معقول تر است مهم است، بلکه در کنار آن همیشه باید ببینید که مخاطبان شما با سرچ کردن کدام کوئری ها می توانند راه حل های شما را برای مشکلاتشان پیدا کنند. هیچوقت به تنهایی و بیش از حد برروی بازدید بالا تمرکز نکنید، به فاکتورهای دیگری که می توانند برروی محتوای شما تاثیرگذار باشند نیز نگاه کنید.

4- استفاده نکردن از کیووردهای دم دراز (Long-Tail Keywords) در تحقیق کلمات کلیدی

بخشی از فقط تمرکز کردن برروی آمار و بازدید بالا، استفاده نکردن از کیووردهای دم دراز (Long-Tail Keywords) است. چرا که کیووردهای دم دراز معمولاً بازدیدهای پایین تری دارند و عمدتاً بخش های پایینی قیف فروش را هدفگیری می کنند، که یعنی یک کاربر به خرید و یا تبدیل شدن به یک مشتری نزدیک تر است.

استفاده نکردن از کیووردهای دم دراز (Long-Tail Keywords)
در تحقیق کلمات کلیدی کیووردهای long term نرخ تبدیل بالاتری دارند

اما هدفگیری کردن کوئری های بالای قیف با استفاده از کیووردهای دم دراز به شما اطمینان می دهد که علاوه بر این که رقابت کمتری دارید، می توانید چیزی که دقیقاً مخاطبان به دنبال آن هستند را به آنها بدهید، که باعث می شود به شما به عنوان یکی از حرفه های این حوزه اطمینان کنند و هنگامی که قصد خرید داشتند به سمت شما بیایند.

5- صحبت نکردن با افراد واقعی

علاوه بر بررسی ابزار سئو و نتایج صفحه های موتورهای جستجو، صحبت کردن با افراد واقعی برای پروسه ی تحقیق در مورد کیووردهای شما امری حیاتی است. سارا گورباخ یکی از فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ در کنفرانس کال تو اکشن (CTA) امسال صحبت های مفیدی درباره راه های گرفتن داده ها و اطلاعات ارزشمند از مشتریان در مورد مسیر خریدشان انجام داد. شما می توانید از این موارد برای تحقیق در مورد کیووردها نیز استفاده کنید.

شما می توانید با افرادی در شرکت و کمپانی خود که در ردیف اول ارتباطات با مشتریان قرار دارند صحبت کنید. از آنها در مورد نحوه صحبت کردن مشتریان، مشکلات رایج آنها و سوالاتی که ممکن است آن ها بپرسند که می تواند به محتوای وبسایت شما شود بپرسید.

6- اضافه کردن کیووردها بعد از منتشر شدن مقاله

اگر تابحال کار سئو انجام داده باشید قطعاً با این درخواست مواجه شده اید ” می تونی فقط برام سئوش کنی؟! ” متاسفانه تحقیق کلمات کلیدی اکثراً زمانی اتفاق می افتد که محتوا نوشته شده است یا نویسندگان که با اصول سئو آشنا نیستند فکر می کنند تا برای سئو کردن محتوا، فقط لازم است که کیووردها را پشت سر هم تکرار کنند.

اضافه کردن کیووردها بعد از منتشر شدن مقاله
تحقیق کلمات کلیدی باید پایه گذار تمام فعالیت های سئو باشد

اما حقیقت کاملاً با این موضوع متضاد است؛ در واقع تحقیق در مورد کیووردها باید پایه گذار تمام فعالیت های سئو، پرداخت به ازای کلیک و استراتژی محتوا باشد. تحقیق کیوورد یک بسته اضافی بعد از انجام این کارها نیست که بهشان اضافه شود. سایت شما نمی تواند نیازهای مشتریان را برطرف کند و رتبه خوبی دریافت کند اگر پروسه تحقیق به عنوان یک پروسه اضافی و بعد از عمل باشد!

7- عدم اطلاع از جایی که مخاطبان هدف جستجو می کنند

علاوه بر چک کردن صفحه نتایج موتورهای جستجو برای فهمیدن این که مخاطبان بر هر کوئری جستجو به دنبال چه مدل محتوایی هستند، باید دیگر پلتفرم های قابل جستجو را نیز چک کنید تا ببینید مردم در کدام مکان ها به دنبال اطلاعات هستند.

به عنوان مثال؛ اگر وسیله ای در خانه شما خراب شود، برای دانستن راه تعمیر آن احتمالاً به یوتیوب سر می زنید و در آن جا جستجو می کنید نه در لیندین! اما همیشه به یاد داشته باشید که تحقیق کیوورد خود را تنها به گوگل انحصار نکنید و در پلتفرم های دیگر مانند اینستاگرام، توئیتر و فیس بوک نیز کار خود را پیش ببرید.

8- تمرکز بیش از حد برروی مطابقت کامل (Exact Match)

تمرکز بیش از حد برروی مطابقت کامل
لازم نیست که حتماً محتوای خود را عینا با همان کیووردی که به ذهن تان می آید و مرتبط با موضوع است پر کنید

با توجه به درک و فهم گوگل از زبان طبیعی و انواع گفتارهای متفاوت و جستجوهای مرتبط ، لازم نیست که حتماً محتوای خود را با همان کیووردی که به ذهنتان می آید و مرتبط با موضوع است پر کنید. بسیاری از بیزینس ها وقت و فکر خود را بیش از حد درگیر پیدا کردن تمامی کیووردهایی می کنند که دقیقاً مشابه کوئری های جستجو باشد و مطمئن می شوند که تمامی کیووردها مرتبط در متن وجود داشته باشد تا محتوای آنها رتبه کسب کند، در صورتی که در واقعیت این طور نیست.

همیشه سعی کنید در تدوین محتوای خود آن را طوری نگارش کنید که بتوانید آن را به طور کامل برای یک شخص پشت تلفن توضیح دهید. مسلماً در این صورت شما یک کلمه را 100 با گویش های مختلف نمی گویید، پس به این صورت هم تایپ نکنید.

9- نادیده گرفتن بومی سازی (Localization)

چندی پیش یکی از کلاینت های ما می خواست برای محصول بخصوصی که می فروختند رتبه بالایی کسب کند. فرد مذکور تحقیقات کیوورد خود را بر اساس کیووردهای مرتبط با محصول خود انجام داده بود اما هیچوقت نمی توانست رتبه 1 را بدست آورد و یا حتی ترافیک یا تبدیل زیادی را از این کیووردها بدست بیاورد.

هنگامی که با هم کار می کردیم، ما به آن ها گفتیم که هنگامی که شخصی یکی از کیووردهای مورد نظر آنها را جستجو می کند،  گوگل مکان هایی را که در نزدیک آن ها قرار داشت و می توانستند از آنجا محصول مورد نظر ( که کلاینت ما هم همان را می فروخت ) را بخرند، به آنها نشان می داد. برای بهینه سازی استفاده از کیووردها فاکتورهای زیادی وجود دارد، فصلی سازی، مکان یابی، جستجوهای گذشته و غیره که همه برروی نشان دادن یا ندادن تاثیرگذار هستند. این موضوع یکی دیگر از دلایل توجه کردن به صفحه نتایج جستجوهای موتور جستجو است.

10- تمرکز نکردن برروی تاپیک های گسترده تر (Broad)

زمانی که تمام تمرکز خود را برروی تولید محتوایی می گذاریم که دقیقاً هماهنگ با کیووردها باشد، بهتر است کمی در تحقیقات مان موضوعات گسترده تر را نیز هدف بگیریم. تمرکز برروی موضوعات گسترده تر در پروسه ی تحقیق و نوشتن به شما کمک می کند تا ایده های جدید خلق کنید و یا موضوعاتی را بوجود بیاورید که حس طبیعی بودن بیشتری به وبسایت شما منتقل می کند. بنابراین همیشه سعی کنید که تحقیقات خود را کمی گسترده تر و فراتر از کیووردهای دقیق کنید تا بتوانید دایره ی محتواهای تولیدی خود را بزرگتر کنید.

11- آنالیز نکردن رقبا

معمولاً بیزینس ها در مورد این که چه کسانی رقیب آنها در ارائه محصول یا خدمات خاصی هستند اطلاع دارند، اما مشکل اینجاست که بسیاری از آنها نمی دانند که رقبای آنها در صفحه نتایج جستجوی گوگل چه کسانی هستند.

فراموش نکنید شناسایی رقبای شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو بسیار حیاتی است چرا که در این صورت می دانید چه کسانی ممکن است شما را برای رتبه گرفتن درباره کیووردها و موضوعات مختلف به چالش بکشند و از این طریق می توانید بفهمید که موتورهای جستجو برای موضوعات سرچ شده مختلف چه مدل محتواهایی را نشان می دهند. بنابراین فراموش نکنید که تحقیق در مورد رقبا را همیشه بخشی از تحقیق در مورد کیووردها قرار دهید.

12- عدم سنجیدن صحیح میزان سختی کیوورد

بسیاری از ابزارهای تحقیق کیوورد بخشی را به شما نشان می دهند به نام سختی کیوورد، که به شما نشان می دهد که میزان رقابت در زمینه کیوورد مورد نظر در صفحه نتایج موتور جستجو چقدر است. اما، این قابلیت تنها شامل اطلاعات سایت شما و رتبه شما نمی شود. شما ممکن است به عنوان یک متخصص در یک موضوع شناخته شوید، بنابراین رتبه گرفتن در این موضوع برای شما آنقدرها سخت نخواهد بود.

میزان سختی کیوورد
اگر تازه کار هستید از میزان سختی نشان داده شده ی کیووردها در تحقیق کلمات کلیدی ترسی نداشته باشید

در طرف مقابل، اگر شما یک وبسایت نوپا هستید که قصد دارید در بازار نامی برای خود دست و پا کنید، ممکن است رتبه گرفتن برای موضوع ذکر شده کار سختی باشد چرا که شما در حال حاضر قدرتی در مورد موضوع مشخص شده ندارید. همیشه این موضوع را هنگام تحقیق در مورد کیووردها در نظر داشته باشید و اگر تازه کار هستید از میزان سختی نشان داده شده ترسی نداشته باشید.

13- اجازه دادن به کلاینت ها برای انتخاب فاکتورهای جستجو

تابحال شده کلاینتی داشته باشید که بخواهد برای کیوورد به خصوصی رتبه 1 را بدست بیاورد؟ همه داشته اند، درسته؟

در حالی که گاهی وقتها، کیووردی که این افراد برای رتبه دادنش خود را به همه جا می زنند، پوچ است! به این معنی که این کیوورد برای این افراد فروش زیادی را نمی آورد و کمک زیادی به آن ها نمی کند. همیشه به یاد داشته باشید که به عنوان متخصص سئو فقط شما می دانید که چه فاکتورها و کیووردهایی واقعاً نتیجه بخش هستند، کیووردهایی که می توانند ترافیک با کیفیت با نرخ تبدیل بالا را به ارمغان بیاورند.[ 

جمع بندی

کیووردها یکی از مهمترین ارکان موفقیت شما در سئو و به صورت کلی بیزینس هستند. اگر می خواهید در دنیای بیزینس های آنلاین حرفی برای گفتن داشته باشید، قبل از شروع به بهینه سازی سئو و پیاده سازی استراتژی های مختلف برروی وبسایتتان، لازم است که تحقیق جامع و کاملی را در مورد کیووردهایی که بیشترین کمک را به شما می کنند داشته باشید، بنابراین وقتش رسیده تا تنبلی را کنار بگذارید و کیووردهای پول ساز را پیدا کنید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی