🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

سئو اینستاگرام ادغام شد

موضوع این مقاله سئو اینستاگرام می باشد و هدف ما این است که در انتهای مطالعه آن بتوانیم به پاسخی دقیق و جامع درمورد سئو اینستاگرام دست یابیم

در این مقاله می خوانید

اگر از ده متخصص شبکه های اجتماعی در مورد چگونگی افزایش نرخ مشاهده (Reach) بپرسید، به احتمال زیاد ده پاسخ گوناگون دریافت خواهید کرد:

“تمرکز من بیشتر بر روی تولید محتوا لند ویدیویی (IGTV) می باشد”.

“سعی می کنم تا جایی که امکان داشته باشد درباره موضوعات مختلف لایو برگزار کنم”.

“از نظر من تبلیغات هدفمند می تواند سکوی پرتاب قوی برای هر صفحه ای باشد”.

این نظرات روز به روز افزایش می یابد و با گسترش امکاناتی که اینستاگرام به کاربران می دهد می توان انتظار افزایش استراتژی های بازاریابی در این شبکه اجتماعی را داشت.

در ۲۰۲۱، ده ها ترفند دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که به کمک آنها می توانید بازدید صفحه خود را افزایش دهید: بازاریابی متقابل (Cross-promotion)، استفاده از هشتگ ها، استوری، ریلز و موارد دیگر. اما ترفند های جدیدتر مربوط به سئو اینستاگرام می باشد. قطعاً با سئو وبسایت ها و ابعاد مختلف آن، چه سئو داخلی و چه سئو خارجی، آشنا می باشید. اما لازم است بدانید سئو شامل پلتفرم های شبکه های اجتماعی نیز می شود. پس با افزایش نرخ مشاهده می توان انتظار داشت نسبت به رقبا کاربران بیشتری جذب کرد.

پس همانطور که در ابتدا بیان کردیم، موضوع این مقاله سئو اینستاگرام می باشد و هدف ما این است که در انتهای مطالعه آن بتوانیم به پاسخی دقیق و جامع درمورد پرسش های زیر دست یابیم. همچنین برای مطالعه بیشتر در این حوزه بهتر است یک دوره ادمینی اینستاگرام ثبت نام کنید.

  1. سئو اینستاگرام چیست؟
  2. چرا سئو اینستاگرام مهم است؟
  3. چگونه سئو اینستاگرام را بطور موفقیت آمیز اجرا کنیم؟

در ادامه به تشریح هریک از پرسش های مزبور می پردازیم.

سئو اینستاگرام چیست؟

سئو اینستاگرام

سئو اینستاگرام به فرآیند بهینه سازی محتوا خود به منظور قرارگرفتن پروفایل خود در رتبه های بالاتر در صفحه نتایج اینستاگرام (Instagram searh results) گفته می شود. اگرچه به این بحث به اندازه لایو اینستاگرام و تبلیغات شبکه های اجتماعی پرداخته نمی شود اما لازم است برای پیشرفت کسب و کار خود به همان انداره به آن توجه کنید. با دنبال کردن اقدامات سئو در اینستاگرام (که در ادامه به بیان آنها می پردازیم) احتمال موفقیت خود را برای دسترسی  کاربران به صفحه خود از طریق کلمات کلیدی مرتبط افزایش می دهید.

برای مثال در قسمت نوار جستجوی اینستاگرام “gardening” را سرچ کنید. سپس روی گزینه “see more” کلیک کنید تا لیستی از عبارات پیشنهادی را مشاهده کنید. روی “gardening ideas” کلیک کنید تا این صفحه را مشاهده کنید.

اکنون به بررسی پست بالا سمت چپ می پردازیم. اگر به صفحه ای که این پست در آن قرار دارد رجوع کنید متوجه می شوید مربوط به یک کسب و کار کوچک است.

بیشتر بخوانید: بررسی خرید پیج فیک اینستاگرام همرا با مزایا و معایب

این کسب و کار به جای اینکه هزینه گزافی را صرف تبلیغات کند ترجیح داده است که به بهبود محتوا خود برای قرار گرفتن در کلمات کلیدی مرتبط بپردازد. آنها به این روش عمل می کنند، چون می دانند افراد علاقمند به این عبارت احتمالاً به خرید وسایل باغبانی واکنش مثبت نشان خواهند داد. پس این یک نمونه از سئو اینستاگرام است.

حال، لازم است بدانید تبلیغ های شبکه اینستاگرام روش موثری است که توسط بسیاری از کسب و کارها استفاده می شود. اما باید دقت کنید که این تبلیغات باید بعنوان مکمل در کنار سئو اینستاگرام استفاده شود و به هیچ عنوان نمی توان از تبلیغات به عنوان جایگزین یادکرد. کسب مهارت در تبلیغات سوشال مدیا و دیگر حوزه های دیجیتال مارکتینگ تنها بخش کوچکی از مباحث دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان می‌باشد.

جالب است بدانید سئو اینستاگرام تنها مختص پست های شما نیست.

فرض کنید عبارت “gardening” توسط کاربر در نوار جستجو وارد شود. معمولاً کاربران هنگام جستجو در اینستاگرام ترجیح می دهند وارد پروفایل ها شوند. البته در این مثال شکی نیست که صفحه این کسب و کار نیز با وارد شدن این عبارت در رتبه های بالا قرار می گیرد و این تنها به دلیل سئو قوی این کسب و کار است.

حال که با تعریف سئو در اینستاگرام آشنا شدید قصد داریم در بخش بعدی به اهمیت این موضوع بپردازیم. پس با ما همراه باشید!

چرا سئو اینستاگرام مهم است؟

سئو اینستاگرام از آن جهت اهمیت پیدا می کند که  می تواند شما را به کاربری که به دنبال محتوا مرتبط با کسب و کار شما می باشد متصل کند.

بیایید با این قضیه از دید دیگری نگاه کنیم: هر بار که کاربر عبارتی مرتبط با کسب و کار شما جستجو می کند فرصتی برای شما است تا بتوانید ترافیک با کیفیتی را به صفحه خود (و در ادامه وبسایت خود) جذب کنید. سئو اینستاگرام فرصتی برای جذب تمامی این ترافیک های مرتبط است، راهکاری برای ایجاد درگیری با کاربرانی که احتمال تبدیل شدن بیشتری نسبت به بقیه دارند.

اما پرسشی که ممکن است مطرح شود: آیا هدف کاربران اینستاگرام در حال حاضر برقراری ارتباط با کسب و کارها و برند های مختلف می باشد؟ آیا ارزش دارد وقت خود را برای بهینه سازی محتوا در اینستاگرام به منظور گرفتن رتبه های بالاتر صرف کنید؟

البته که جواب مثبت است! بنابر گزارش adespresso، بطور میانگین روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام محتوا صفحات کسب و کارها را مشاهده می کنند. ۶۶% از این تعداد کاربرانی می باشند که صفحه مربوطه را هنوز دنبال نمی کنند. همچنین، ۶۰% از افراد فعال در این شبکه اجتماعی اذعان کرده اند اطلاعاتی که درباره محصولات جدید برندهای مختلف کسب می کنند معمولاً از طریق این شبکه اجتماعی محبوب می باشد.

پس با اتکا به این آمار دیگر آمارهایی که اهمیت این بستر را بیان می کند، بدیهی است که افراد زیادی در اینستاگرام به دنبال آشنایی با کسب و کارهای جدید، برندهای نوین و البته محصولات تازه وارد شده به بازار می باشند.

در واقع، جستجو کلمات مختلف تنها یکی از روش های کاربران برای کشف برندهای جدید است. ادز اینستاگرام حوزه های مختلف را نشان می دهد، کاری که اکسپلور نیز انجام می دهد. بنابراین سئو قطعاً تنها راهکار برای پیشرفت در اینستاگرام نخواهد بود اما لازم است در کنار بقیه موارد مزبور از آن استفاده شود.

با این حال، سئو تنها راهی است که باعث اتصال {طبیعی} کسب و کار شما به مشتری های احتمالی که نشانه های مثبتی نسبت به شما نشان داده اند می باشد.

ادز اینستاگرام روش طبیعی (ارگانیک) نمی باشد و به نسبت سئو کاربری که جذب می کند وفاداری کمتری دارد (ممکن است خواسته کاربری که از ادز وارد صفحه شما باشد بطور کامل منطبق بر فعالیت شما نباشد).

اکسپلور را می توان جزء روش های ارگانیک دانست. با این حال، این راهکار نیز ممکن است کاربر هدف را به سمت شما جذب نکند.

حال که به ارزش سئو اینستاگرام برای صفحه کسب و کارها پی بردیم، قصد داریم ۴ ترفند برای تسهیل روند سئو اینستاگرام صفحه خود معرفی کنیم.

۴ نکته برای موفقیت آمیز بودن سئو اینستاگرام:

همانطور که نکات زیر را مشاهده می کنید، هدف اصلی را فراموش نکنید:

“بالا بردن پروفایل و پست های صفحه خود تا بیشترین حد ممکن در کلماتی که برای شما اهمیت دارد”.

در ادامه به ذکر ۴ نکته می پردازیم.

  1. شناسایی و اولویت بندی کلمات کلیدی

کدام گروه از کلمه برای شما اهمیت بیشتری دارد؟ دوست دارید در کدام کلمه رتبه بهتری داشته باشید؟ کاربر هنگام جستجو چه عباراتی با صفحه شما مواجه شود؟ لازم است قبل از ایجاد کوچکترین تغییر در صفحه خود به این دسته سوالات پاسخ کامل دهید.

برای این کار می بایست ابتدا تفاوت میان کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی دم دراز را تشخیص دهید.

  • کلمات کلیدی اصلی (مثل gardening) به عباراتی گفته می شود که نرخ جستجو بالایی داشته و در ذهن کاربر جنبه مالی پایین تری دارد. بعنوان مثال عبارت “مدل مانتو” را می توان جزء این دسته دانست.
  • کلمات کلیدی دم دراز (مثل gardening ideas) به عباراتی گفته می شود که نرخ جستجو پایینی داشته و در ذهن کاربر جنبه مالی قوی تری دارد. بعنوان مثال عبارت “خرید مانتو” را می توان جزء این دسته دانست.

کدامیک برای شما مهمتر است: افزایش ترافیک صفحه یا داشتن نرخ تبدیل بیشتر؟ اگر انتخاب شما مورد اول است پس لازم است توجه خود را روی کلمات کلیدی اصلی قرار دهید. در صورتیکه اولویت شما نرخ تبدیل باشد بهتر است روی دسته دوم متمرکز شوید.

هرچند هر دو این اهداف نزدیک به هم می باشند؛ بطور مثال اگر هدف شما بهبود نرخ تبدیل باشد داشتن ترافیک بالا کمک شایانی خواهد کرد و در آخر کار به احتمال زیاد محتوا خود را هم برای کلمات اصلی و هم برای کلمات دم دراز بهینه خواهید کرد. در هر صورت، لازم است در برنامه ریزی خود برای سئو، اولویت های خود را از این منظر مشخص کنید و فراموش نکنید که همه بهینه سازی ها اهمیت و اثر یکسانی نخواهند داشت.

نکته: اگر در موضوع تحقیق کلمات کلیدی اینستاگرام دچار مشکل شده اید و یا نمی دانید چکونه این فرآیند را طی کنید، می توانید با کمک نوار جستجو اینستاگرام یا هشتگ ها و با وارد کردن کلمات مرتبط کسب و کار خود ایده بگیرید.

  1. طراحی شاخص کلیدی عملکرد

اکنون فرض کنید مدتی از شروع به کار صفحه شما گذشته است. چگونه می خواهید متوجه پیشرفت خود شوید؟ چگونه قصد دارید تلاش های خود را در روند سئو صفحه خود اندازه گیری کنید؟

سنجش تاثیرات حاصله از زحمات شما بخش اعظمی از فرآیند بهینه سازی را تشکیل می دهد زیرا به شما کمک می کند درک کنید کدامیک از اقدامات شما موثرتر از بقیه واقع شده است.

برای تضمین موفقیت خود، مطمئن شوید چندین شاخص کلیدی عملکرد تعیین کرده باشید. با استفاده از بخش آمارهای اینستاگرام (Instagram Insight) می توانید این موارد را زیرنظر داشته باشید:

  • ایمپرشن
  • ریچ
  • بازدید های صفحه
  • فالورها
  • کلیک روی وبسایت

         حال می توانید با رصد کردن شاخص انتخابی تاثیر اقدامات خود را با دقت بیشتری ملاحضه کنید.

  1. بهینه سازی پروفایل (نام کاربری و بایو)

اکنون که می دانید قرار است کدام کلمات کلیدی را هدف قرار دهید و چگونه اقدامات خود را سنجش کنید نوبت آن است که پروفایل خود را بهینه کنید. ما این بحث را در دو بخش بهینه سازی پروفایل و بهینه سازی پست های صفحه بیان می کنیم.

برای بهینه سازی پروفایل خود لازم است نام کاربری ((username و بایو خود را با دقت انتخاب کنید. اگر دقت کرده باشید در قسمت قبل بیان کردیم تاثیر تمامی اقدامات به یک اندازه نمی باشد، نام کاربری و بایو جزء بخش هایی است که تغییر آنها می توانید به میزان قابل توجهی بر عملکرد صفحه شما تاثیرگذار باشد.

نام کاربری شما می بایست رسا و واضح باشد، بدین معنی که باید در آن از کلمات کلیدی اصلی خود استفاده کنید.

اما اگر از قبل نام برند خود را انتخاب کرده باشیم و امکان تغییر آن وجود نداشته باشد چه؟ اینستاگرام به این مشکل نیز اندیشیده است و به همین منظور علاوه بر بخش نام کاربری، بخشی را تحت عنوان نام بیزینس (business name) نیز ایجاد کرده است.

اما درحالتیکه کسب و کار شما نوپاست و هنوز نام کاربری آن را انتخاب نکرده اید، سعی کنید عبارتی متشکل از نام برند و کلمه کلیدی اصلی خود بعنوان نام کاربری انتخاب کنید.

همچنین، بهینه سازی بایو نیز از مواردی است که باید هنگام نگارش آن نهایت دقت لازم را داشته باشید. بایو این امکان را به شما می دهد تا از کلمات کلیدی اصلی که بعنوان نام کاربری استفاده نکردید برای توصیف فعالیت خود بهره ببرید.

با بهینه سازی نام کاربری و بایو خود، صفحه شما ظاهری استاندارد خواهد داشت.

 حال به عنوان چهارمین و آخرین نکته این مجموعه به بررسی نکاتی که برای بهینه سازی پست ها لازم است انجام دهید می پردازیم.

  1. بهینه سازی پست ها (نگارش توضیحات و هشتگ)

آیا بهینه سازی یک پست به اندازه بهینه سازی بایو مهم است؟ البته که خیر!

بگذارید بار دیگر به پستی که در بخش قبل مشاهده کردیم بازگردیم. به احتمال زیاد شخصی که این پست را در صفحه قرار داده در توضیحات آن از عبارت “gardening ideas” استفده کرده است. در صورتیکه این کار را نمی کرد آیا صفحه،محصول یا وبسایت او قابل مشاهده بود؟ البته که نه!

پس با توجه به زحمت و زمان کمی که بهینه سازی توضیحات یک پست از شما خواهد گرفت، هیچ دلیلی برای عدم نگارش آن وجود نخواهد داشت.

همانطور که می دانید، هشتگ ها نقش موثری در رتبه گیری این پست دارند. با این حال، این تنها کلمه ای نبود که توسط ادمین هدف گذاری شده بود.

در حالت کلی، هنگامیکه قصد بهینه سازی یک پست را دارید، می بایست:

  • از متن توضحیات برای هدف قراردادن کلمات کلیدی استفاده کنید،
  • از هشتگ ها برای تاکید بر این کلمات و استفاده از کلمات کلیدی فرعی استفاده کنید.

پس همواره توجه کنید در متن توضیحات خود از کلماتی که بیشترین ارتباط را با محتوا پست دارد استفاده کنید. همچنین لازم است برای هشتگ ها از کلماتی که میزان حداقلی جستجو را دارند بهره ببرید.

سئو اینستاگرام را نادیده نگیر!

سئو اینستاگرام روشی رایگان و پربازده برای تمامی افرادی است که به دنبال افزایش ترافیک، ریچ و نرخ تبدیل خود می باشند.  هرچند ممکن است نتایج حاصل از آن به اندازه ادز اینستاگرام نباشد اما کماکان روبه رشد است.

اگر به اینستاگرام بعنوان ابزاری برای گسترش کسب و کار خود نگاه می کنید، پس جای هیچ تردیدی برای سئو آن وجود نخواهد داشت!

نتیجه گیری

همه شما با اینستاگرام آشنا می باشید و روزانه مدت زمان زیادی را صرف اداره صفحات شخصی یا کسب و کار خود در این شبکه اجتماعی سپری می کنید.

هدف ما در این مقاله بحث درباره موضوعی بود که در فضای آنلاین کمتر به آن پرداخته شده است؛ یعنی سئو آن شبکه و تشریح اینکه چگونه بتوانید کاربر هدفمندتری را به سمت صفحه خود جذب کنید.

سپس با ارائه سه سرفصل شامل تعریف سئو اینستاگرام، اهمیت و نحوه پیاده سازی استراتژی های مربوط به آن موضوع را شرح کردیم.

در بخش آخر نقشه راه کوچکی برای سئو بیان کردیم که شامل تحقیق کلمات کلیدی، تعیین شاخص های مورد بررسی و بهینه سازی بایو و پروفایل بیان کردیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما سودمند بوده باشد. در صورت تمایل می توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط